Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Eksploatacja mórz i oceanów (S1)

Sylabus przedmiotu Choroby organizmów wodnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Eksploatacja mórz i oceanów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Choroby organizmów wodnych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Sobecka <Ewa.Sobecka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość biologii i fizjologii organizmów wodnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z ważniejszymi schorzeniami wirusowymi, bakteryjnymi grzybiczymi i pasożytniczymi organizmów wodnych, metodami transmisji patogenów oraz ich wpływem na organizm gospodarza
C-2Zapoznanie studentów z wpływem stanu zdrowotności organizmów wodnych, pozyskiwanych z hodowli oraz wolno żyjących na bezpieczeństwo surowców i produktów spożywczych z nich otrzymywanych
C-3Zaprezentowanie najnowszej wiedzy związanej z metodami i technikami stosowanymi w diagnostyce chorób organizmów wodnych
C-4Kształtowanie u studentów umiejętności i zasad bezpieczeństwa pracy laboratoryjnej z materiałem biologicznym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Najczęściej spotykane choroby ostryg, małży i uchowców7
T-L-2Choroby skorupiaków wodnych, objawy, techniki diagnostyczne7
T-L-3Choroby i pasożyty ryb wolno żyjących i w akwakulturach.10
T-L-4Choroby środowiskowe i funkcjonalne organizmów wodnych2
T-L-5Praktyczne poznanie metod i technik stosowanych w badaniach stanu zdrowotności organizmów wodnych4
30
wykłady
T-W-1Pojęcie stanu chorobowego, mechanizmy obronne organizmu, podstawy patologii.2
T-W-2Choroby wirusowe, bakteryjne i grzybicze wodnych bezkręgowców5
T-W-3Protozoonozy i myxozoonozy bezkregowców morskich3
T-W-4Choroby zakaźne i pasożytnicze ryb4
T-W-5Parazytozy ssaków wodnych. Znaczenie wybranych patogenów w hodowli organizmw użytecznych gospodarczo1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2studiowanie literatury związanej z tematem ćwiczeń laboratoryjnych20
A-L-3przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń10
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie literatury13
A-W-3konsultacje2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne przygotowane techniką multimedialną
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Pokaz metod i technik stosowanych w diagnostyce chorób wybranych organizmów wodnych
M-4Ćwiczenia laboratoryjne; wykonywanie badań laboratoryjnych - praca indywidualna i w małych zespołach

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin w formie testowej obejmujący zakres treści programowych wykładów i ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_K17_W01
Student posiada wiedzę na temat rodzajów i znaczenia patogenów, wywołujacych choroby organizmów wodnych. Ma podstawową wiedzę w zakresie biologii oraz behwioru pasożytów, zna i rozumie ich rolę i wpływ na organizm żywicielski. Zna czynniki warunkujące rozwój i rozmnażanie patogenów w środowisku wodnym, drogi wnikania i transmisji. Potrafi wytłumaczyć, na czym polega patogeniczność omawianych patogenów oraz ich wpływ na organizmy wodne wykorzystywane gospodarczo
EMO_1A_W07R1A_W03, R1A_W04, R1A_W06InzA_W02, InzA_W03C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-4M-1, M-2, M-4, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_K17_U01
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę teoretyczną i praktyczną z zakresu rozróżniania najczęściej spotykanych patogenów organizmów wodnych.
EMO_1A_U02R1A_U02, T1A_U05C-4T-W-2, T-L-1, T-L-3, T-L-5M-1, M-4, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_K17_K01
Student postrzega relacje miedzy stanem zdrowotności organizmów wodnych użutecznych gospodarczo a jakością surowców i produktów z nich otrzymanych. Potrafi współdziałać i pracować w zespole. Jest świadomy potrzeby stałego poszerzania i uaktualniania wiedzy z wykorzystaniem odpowiednich źródeł specjalistycznych
EMO_1A_K01, EMO_1A_K03R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K05, R1A_K07, T1A_K01, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K05, T1A_K07InzA_K01C-2, C-3, C-4T-L-5M-1, M-4, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_K17_W01
Student posiada wiedzę na temat rodzajów i znaczenia patogenów, wywołujacych choroby organizmów wodnych. Ma podstawową wiedzę w zakresie biologii oraz behwioru pasożytów, zna i rozumie ich rolę i wpływ na organizm żywicielski. Zna czynniki warunkujące rozwój i rozmnażanie patogenów w środowisku wodnym, drogi wnikania i transmisji. Potrafi wytłumaczyć, na czym polega patogeniczność omawianych patogenów oraz ich wpływ na organizmy wodne wykorzystywane gospodarczo
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - nie wykazuje zainteresowania przedmiotem, - popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - opanował podstawowy materiał programowy przedmiotu, - przyswoił zasadnicze treści programowe, - wykazuje średnie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów.
3,5Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - przyswoił zasadnicze treści programowe, - wykazuje średnie zainteresowanie przedmiotem, - popełnia błędy.
4,0Student: - opanował prawie cały materiał programowy, - przyswoił wymagane treści programowe, - wykazuje duże zainteresowanie przedmiotem, - popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - opanował cały materiał programowy, - opanował wymagane treści programowe, - wykazuje duże zainteresowanie przedmiotem, - nie popełnia błędów merytorycznych.
5,0Student: - opanował cały materiał programowy, a nawet wykracza poza jego ramy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - nie popełnia błędów merytorycznych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_K17_U01
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę teoretyczną i praktyczną z zakresu rozróżniania najczęściej spotykanych patogenów organizmów wodnych.
2,0Student: nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą przedmiotową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconego zadania. Wykazuje słabą znajomość literatury przedmiotu.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconego zadania.Orientuje sie w literaturze przedmiotu w wymiarze dostatecznym.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconego mu zadania. Zna literaturę przedmiotu.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania i przeprowadzenia przedsięwzięcia badawczego. Dobrze zna literaturę przedmiotu.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z przygotowaniem i przeprowadzeniem przedsięwzięcia badawczego. Znajomość literatury przedmiotu wykracza poza zalecane ramy.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_K17_K01
Student postrzega relacje miedzy stanem zdrowotności organizmów wodnych użutecznych gospodarczo a jakością surowców i produktów z nich otrzymanych. Potrafi współdziałać i pracować w zespole. Jest świadomy potrzeby stałego poszerzania i uaktualniania wiedzy z wykorzystaniem odpowiednich źródeł specjalistycznych
2,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0Student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę obojętną wobec poleceń nauczyciela.
3,5Student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Akceptuje i uczestniczy w zadaniach zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0Student akceptuje i uczestniczy w zadaniach zaaranżowanych przez nauczyciela. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie.
4,5Student nie tylko akceptuje i uczestniczy w zadaniach zaaranżowanych przez nauczyciela, ale i organizuje ją, wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
5,0Student wykazuje inicjatywę i samodzielnie aranżuje zadania badawcze, wykazując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.

Literatura podstawowa

  1. Jara Z., Chodyniecki A., Ichtiopatologia, Wydawnictwo Akademii Rolniczej we Wrocławiu, Wrocław, 2001, 1

Literatura dodatkowa

  1. Rohde K., Marine parasitology, CSIRO Publishing, Collingwood, Australia, 2002, 1
  2. Eiras J., Segner H., Wahli T., Kapoor B.G., Fish Diseases, Science Publishers, Enfield, NH, USA, 2008, 1, T 1 i 2

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Najczęściej spotykane choroby ostryg, małży i uchowców7
T-L-2Choroby skorupiaków wodnych, objawy, techniki diagnostyczne7
T-L-3Choroby i pasożyty ryb wolno żyjących i w akwakulturach.10
T-L-4Choroby środowiskowe i funkcjonalne organizmów wodnych2
T-L-5Praktyczne poznanie metod i technik stosowanych w badaniach stanu zdrowotności organizmów wodnych4
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie stanu chorobowego, mechanizmy obronne organizmu, podstawy patologii.2
T-W-2Choroby wirusowe, bakteryjne i grzybicze wodnych bezkręgowców5
T-W-3Protozoonozy i myxozoonozy bezkregowców morskich3
T-W-4Choroby zakaźne i pasożytnicze ryb4
T-W-5Parazytozy ssaków wodnych. Znaczenie wybranych patogenów w hodowli organizmw użytecznych gospodarczo1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2studiowanie literatury związanej z tematem ćwiczeń laboratoryjnych20
A-L-3przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie literatury13
A-W-3konsultacje2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_K17_W01Student posiada wiedzę na temat rodzajów i znaczenia patogenów, wywołujacych choroby organizmów wodnych. Ma podstawową wiedzę w zakresie biologii oraz behwioru pasożytów, zna i rozumie ich rolę i wpływ na organizm żywicielski. Zna czynniki warunkujące rozwój i rozmnażanie patogenów w środowisku wodnym, drogi wnikania i transmisji. Potrafi wytłumaczyć, na czym polega patogeniczność omawianych patogenów oraz ich wpływ na organizmy wodne wykorzystywane gospodarczo
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_W07Posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą biologii i taksonomii organizmów wodnych ze szczególnym uwzględnieniem ryb i bezkręgowców mających znaczenie gospodarcze. Zna metody badania i ich oznaczania. Posiada podstawową wiedzę z zakresu biologii parazytów, ze szczególnym uwzględnieniem ich znaczenia dla organizmów wodnych wykorzystywanych gospodarczo.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z ważniejszymi schorzeniami wirusowymi, bakteryjnymi grzybiczymi i pasożytniczymi organizmów wodnych, metodami transmisji patogenów oraz ich wpływem na organizm gospodarza
C-2Zapoznanie studentów z wpływem stanu zdrowotności organizmów wodnych, pozyskiwanych z hodowli oraz wolno żyjących na bezpieczeństwo surowców i produktów spożywczych z nich otrzymywanych
Treści programoweT-W-1Pojęcie stanu chorobowego, mechanizmy obronne organizmu, podstawy patologii.
T-W-2Choroby wirusowe, bakteryjne i grzybicze wodnych bezkręgowców
T-W-3Protozoonozy i myxozoonozy bezkregowców morskich
T-W-4Choroby zakaźne i pasożytnicze ryb
T-W-5Parazytozy ssaków wodnych. Znaczenie wybranych patogenów w hodowli organizmw użytecznych gospodarczo
T-L-1Najczęściej spotykane choroby ostryg, małży i uchowców
T-L-2Choroby skorupiaków wodnych, objawy, techniki diagnostyczne
T-L-4Choroby środowiskowe i funkcjonalne organizmów wodnych
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne przygotowane techniką multimedialną
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-4Ćwiczenia laboratoryjne; wykonywanie badań laboratoryjnych - praca indywidualna i w małych zespołach
M-3Pokaz metod i technik stosowanych w diagnostyce chorób wybranych organizmów wodnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin w formie testowej obejmujący zakres treści programowych wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - nie wykazuje zainteresowania przedmiotem, - popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - opanował podstawowy materiał programowy przedmiotu, - przyswoił zasadnicze treści programowe, - wykazuje średnie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów.
3,5Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - przyswoił zasadnicze treści programowe, - wykazuje średnie zainteresowanie przedmiotem, - popełnia błędy.
4,0Student: - opanował prawie cały materiał programowy, - przyswoił wymagane treści programowe, - wykazuje duże zainteresowanie przedmiotem, - popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - opanował cały materiał programowy, - opanował wymagane treści programowe, - wykazuje duże zainteresowanie przedmiotem, - nie popełnia błędów merytorycznych.
5,0Student: - opanował cały materiał programowy, a nawet wykracza poza jego ramy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - nie popełnia błędów merytorycznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_K17_U01Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę teoretyczną i praktyczną z zakresu rozróżniania najczęściej spotykanych patogenów organizmów wodnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_U02Potrafi pracować w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac. Rozumie potrzebę i ma umiejętność samokształcenia.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
Cel przedmiotuC-4Kształtowanie u studentów umiejętności i zasad bezpieczeństwa pracy laboratoryjnej z materiałem biologicznym
Treści programoweT-W-2Choroby wirusowe, bakteryjne i grzybicze wodnych bezkręgowców
T-L-1Najczęściej spotykane choroby ostryg, małży i uchowców
T-L-3Choroby i pasożyty ryb wolno żyjących i w akwakulturach.
T-L-5Praktyczne poznanie metod i technik stosowanych w badaniach stanu zdrowotności organizmów wodnych
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne przygotowane techniką multimedialną
M-4Ćwiczenia laboratoryjne; wykonywanie badań laboratoryjnych - praca indywidualna i w małych zespołach
M-3Pokaz metod i technik stosowanych w diagnostyce chorób wybranych organizmów wodnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin w formie testowej obejmujący zakres treści programowych wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą przedmiotową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconego zadania. Wykazuje słabą znajomość literatury przedmiotu.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconego zadania.Orientuje sie w literaturze przedmiotu w wymiarze dostatecznym.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconego mu zadania. Zna literaturę przedmiotu.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania i przeprowadzenia przedsięwzięcia badawczego. Dobrze zna literaturę przedmiotu.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z przygotowaniem i przeprowadzeniem przedsięwzięcia badawczego. Znajomość literatury przedmiotu wykracza poza zalecane ramy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_K17_K01Student postrzega relacje miedzy stanem zdrowotności organizmów wodnych użutecznych gospodarczo a jakością surowców i produktów z nich otrzymanych. Potrafi współdziałać i pracować w zespole. Jest świadomy potrzeby stałego poszerzania i uaktualniania wiedzy z wykorzystaniem odpowiednich źródeł specjalistycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
EMO_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
T1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z wpływem stanu zdrowotności organizmów wodnych, pozyskiwanych z hodowli oraz wolno żyjących na bezpieczeństwo surowców i produktów spożywczych z nich otrzymywanych
C-3Zaprezentowanie najnowszej wiedzy związanej z metodami i technikami stosowanymi w diagnostyce chorób organizmów wodnych
C-4Kształtowanie u studentów umiejętności i zasad bezpieczeństwa pracy laboratoryjnej z materiałem biologicznym
Treści programoweT-L-5Praktyczne poznanie metod i technik stosowanych w badaniach stanu zdrowotności organizmów wodnych
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne przygotowane techniką multimedialną
M-4Ćwiczenia laboratoryjne; wykonywanie badań laboratoryjnych - praca indywidualna i w małych zespołach
M-3Pokaz metod i technik stosowanych w diagnostyce chorób wybranych organizmów wodnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin w formie testowej obejmujący zakres treści programowych wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0Student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę obojętną wobec poleceń nauczyciela.
3,5Student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Akceptuje i uczestniczy w zadaniach zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0Student akceptuje i uczestniczy w zadaniach zaaranżowanych przez nauczyciela. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie.
4,5Student nie tylko akceptuje i uczestniczy w zadaniach zaaranżowanych przez nauczyciela, ale i organizuje ją, wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
5,0Student wykazuje inicjatywę i samodzielnie aranżuje zadania badawcze, wykazując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.