Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | EMO_1A_P03_U01 | Student potrafi wykorzystać znajomość podstawowych
procesów ekologicznych na poziomie gatunku, populacji,
ekosystemu i biosfery do opisu i oceny stanu srodowiska
przyrodniczego. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | EMO_1A_U01 | Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji. Potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane ze środowiskiem mórz i oceanów. |
---|
EMO_1A_U09 | Potrafi posługiwać się poprawną nomenklaturą w zakresie biologii, oceanologii, ekologii morza i oceanotechniki. |
EMO_1A_U18 | Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu problemów technologicznych dostrzegać ich aspekty pozatechniczne w tym, środowiskowe, ekonomiczne i prawne w skali lokalnej i regionalnej. Stosuje zasady bhp i higieny pracy. |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1A_U01 | posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
---|
R1A_U03 | stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej |
R1A_U05 | dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów |
R1A_U06 | posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów |
R1A_U07 | posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich |
R1A_U09 | posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł |
T1A_U01 | potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie |
T1A_U03 | potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów |
T1A_U10 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne |
T1A_U11 | ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_U01 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
---|
InzA_U02 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
InzA_U03 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne |
InzA_U04 | potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich |
InzA_U05 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
InzA_U06 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
InzA_U07 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
Cel przedmiotu | C-2 | Przedstawienie zagrożeń środowiska oraz możliwości ich zapobiegania poprzez różnorodne działania ekologiczne na poziomie lokalnym i globalnym. |
---|
Treści programowe | T-W-3 | Prawa i zasady ekologiczne. |
---|
T-W-7 | Biomy lądowe. |
T-W-8 | Biomy wodne. |
T-W-9 | Bioróżnorodność i jej znaczenie dla środowiska. |
T-W-10 | Relacje miedzy biosfera, antroposfera (ekumena, ekonosfera, socjosfera, technosfera). |
T-W-11 | Ekologia człowieka. |
T-W-12 | Ekologia stosowana. |
T-W-13 | Formy ochrony przyrody w Polsce i na swiecie. |
T-W-14 | Zasady i zastosowanie monitoringu środowiska. |
T-W-15 | Pozarzadowe organizacje ekologiczne i ich rola w procesie współrzadzenia na szczeblu
lokalnym, regionalnym, krajowym oraz Unii Europejskiej. |
T-L-8 | Metody oceny produkcji pierwotnej. |
T-L-9 | Obieg materii w środowisku. Cykle biogeochemiczne. |
T-L-10 | Sukcesja ekosystemów lądowych i wodnych, klimaks. |
T-L-11 | Wskaźniki biocenotyczne jako metody określania stanu środowiska. |
T-L-12 | Podobieństwo stanowisk – metody porównywania pod względem składu taksonomicznego. |
T-L-13 | Pojęcia dominacji i frekwencji – obliczanie i interpretacja. |
T-L-14 | Kryteria ustanawiania polskich form ochrony przyrody. |
T-L-15 | Ocena oddziaływania na środowisko inwestycji, podstawowe założenia „Prawa ochrony
środowiska”. |
Metody nauczania | M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej |
---|
M-2 | Gry dydaktyczne (symulacyjne) |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem podręcznika , pokazu i symulacji |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające cząstkowe |
---|
S-2 | Ocena formująca: Sprawdzenie przygotowania studenta do zajęć w formie ustnej lub pisemnej |
S-3 | Ocena formująca: Ocena sprawozdania z wykonanego ćwiczenia |
S-4 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny lub ustny |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie potrafi wykorzystać znajomości podstawowych procesów
ekologicznych |
3,0 | Student potrafi wykorzystać znajomość podstawowych procesów |
3,5 | Student potrafi wykorzystać znajomoćć podstawowych procesów ekologicznych na
poziomie gatunku i populacji do opisu stanu środowiska przyrodniczego. |
4,0 | Student potrafi wykorzystać znajomość podstawowych procesów ekologicznych na
poziomie gatunku, populacji i ekosystemu do opisu stanu środowiska
przyrodniczego. |
4,5 | Student potrafi wykorzystać znajomość podstawowych procesów ekologicznych na
poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery do opisu stanu środowiska
przyrodniczego. |
5,0 | Student potrafi wykorzystać znajomość podstawowych procesów ekologicznych na
poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery do opisu oraz oceny stanu
środowiska przyrodniczego. |