Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Eksploatacja mórz i oceanów (S1)
specjalność: Eksploatacja zasobów energetycznych
Sylabus przedmiotu Grafika inżynierska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Eksploatacja mórz i oceanów | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Grafika inżynierska | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Michał Czyński <Michal.Czynski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Wiesław Józiak <Wieslaw.Joziak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Geometria z zakresu szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zaznajomienie się z zasadami tworzenia rysunków technicznych |
C-2 | Opanowanie umiejętności przedstawiania konstrukcji przestrzennych na dokumentacji rysunkowej |
C-3 | Opanowanie umiejętności wykonywania rysunków technicznych w środowisku Autodesk Inventor |
C-4 | Uświadomienie sobie przez studenta konieczności ciągłego zwiększania wiedzy i umiejętności |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do programu Autodesk Inventor. Organizacja pracy z projektem (dodawanie nowych projektów, uruchamianie projektów istniejących, pakowanie i przenoszenie projektów, dostosowanie interfejsu użytkownika). | 2 |
T-L-2 | Tworzenie rysunków na płaszczyźnie. Omówienie narzędzi dostępnych w w trybie szkicowania. Wykorzystanie linii konstrukcyjnych oraz środkowych. Nadawanie więzów geometrycznych, korzystanie z funkcji podpowiadania i utrwalania wiązań. Wymiarowanie szkicu: wymiar zwykły i sterowany, wymiarowanie parametryczne, tabela wymiarów. | 9 |
T-L-3 | Tworzenie brył: wyciągnięcie proste, obrót. | 5 |
T-L-4 | Modyfikacja brył: dodawanie elementów, zaokrąglania, fazowania, podział, pochylanie ścian, otwory | 6 |
T-L-5 | Złożenia elementów: definiowanie wiązań, edycja wymiarów, analiza kolizji, połączenia śrubowe | 6 |
T-L-6 | Tworzenie dokumentacji płaskiej: tworzenie arkusza rysunkowego, rzuty, przekroje, szczegóły. | 6 |
T-L-7 | Tworzenie opisu rysunku: wymiarowanie, tolerancja: wymiaru, kształtu i położenia. | 9 |
T-L-8 | Zaliczenie: wykonanie samodzielnie zadania zaliczeniowego. | 2 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-L-2 | Zapoznanie się z instrukcją programu Autodesk Inventor i literaturą. | 3 |
A-L-3 | Wykonywanie zadań domowych | 7 |
A-L-4 | Przygotowanie się do kolokwium | 5 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Ćwiczenia, metoda projektów z wykorzystaniem środków audiowizualnych (rzutnika przeźroczy, projektora), modeli elementów konstrukcyjnych oraz komputera |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena postępów w nauce |
S-2 | Ocena podsumowująca: Na podstawie liczby popełnionych błędów rysunkowych, wrażenia estetycznego i terminu oddania rysunków. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Na podstawie kolokwium zaliczeniowego |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EMO_1A_P07_W01 Student posiada wiedzę niezbędną do wykonywania prostej dokumentacji rysunkowej w postaci rysunków technicznych wykonawczych z zastosowaniem wytycznych ujętych w Polskich Normach | EMO_1A_W08, EMO_1A_W17 | R1A_W04, R1A_W05, T1A_W02, T1A_W07 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05 | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EMO_1A_P07_U01 Student potrafi przygotować w środowisku Autodesk Inventor dokumentację rysunkową zgodnie z wytycznymi ujętymi w Polskich Normach | EMO_1A_U04 | R1A_U01, R1A_U08, R1A_U09, R1A_U10, T1A_U03, T1A_U04 | InzA_U01 | C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EMO_1A_P07_K01 Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie grafiki inżynierskiej, rozumie potrzebę dokształcania się, podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych | EMO_1A_K01 | R1A_K01, R1A_K07, T1A_K01, T1A_K07 | — | C-4 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EMO_1A_P07_W01 Student posiada wiedzę niezbędną do wykonywania prostej dokumentacji rysunkowej w postaci rysunków technicznych wykonawczych z zastosowaniem wytycznych ujętych w Polskich Normach | 2,0 | Student nie potrafi wykazać się znajomością wiedzy podanej w ramach przedmiotu. Ma braki w znajomości programu Autodesk Inventor. |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę z zakresu zasad tworzenia i opisu rysunków technicznych. Nie potrafi dokonać jej efektywnej analizy. | |
3,5 | Student opanował materiał na ocenę pośrednią między 3,0 a 4,0 | |
4,0 | Student opanował cały zakres materiału. Wykazuje się znajomością zaawansowanych technik modelowania w programi Autodesk Inventor. W analizie potrafi określić związki przyczynowo-skutkowe. | |
4,5 | Student opanował materiał na ocenę pośrednią między 4,0 a 5,0 | |
5,0 | Student opanował cały zakres materiału. Potrafi go efektywnie prezentować, anlizować a także wykazuje zainteresowanie szerszą wiedzą z tego przedmiotu |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EMO_1A_P07_U01 Student potrafi przygotować w środowisku Autodesk Inventor dokumentację rysunkową zgodnie z wytycznymi ujętymi w Polskich Normach | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej w praktyce - nie umie samodzielnie wykonywać rysunków techniczych. Wykazuje znaczne braki w znajomości obsługi programu Autodesk Inventor. Nie dotrzymuje terminu oddania rysunków. |
3,0 | Student potrafi korzystać z wiedzy teoretycznej jedynie w sposób bierny. Modele i rysunki wykonuje w sposób schematyczny. Często korzysta z pomocy innych. Popełnia pomyłki na rysunkach wynikających z braku wiedzy. | |
3,5 | Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 3,0 a 4,0 | |
4,0 | Student potrafi poprawnie i samodzielnie wykonać rysunki w programie Autodesk Inventor. Popełnia nieliczne błędy nie wynikające z braku wiedzy. | |
4,5 | Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 4,0 a 5,0 | |
5,0 | Student wykonuje w terminie modele i rysunki bez znaczących błędów. Biegle posługuje sie programem Autodesk Inventor w zakresie podanym przez prowadzącego zajęcia. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EMO_1A_P07_K01 Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie grafiki inżynierskiej, rozumie potrzebę dokształcania się, podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych | 2,0 | Student nie jest zainteresowany przedmiotem, nie uzupełnia na bieżąco braków swojej wiedzy i umiejętności |
3,0 | Student przygotowuje się do zajęć, uzupełnia na bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności | |
3,5 | Student przygotowuje się do zajęć, uzupełnia na bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, w trakcie zajęć jest umiarkowanie aktywny | |
4,0 | Student regularnie przygotowuje się do zajęć, uzupełnia na bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, bierze aktywny udział w zajęciach | |
4,5 | Student regularnie przygotowuje się do zajęć, uzupełnia na bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, bierze aktywny udział w zajęciach, podejmuje próby wykonywania zadań dodatkowych | |
5,0 | Student regularnie przygotowuje się do zajęć, uzupełnia na bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, bierze aktywny udział w zajęciach, chętnie wykonuje zadania dodatkowe |
Literatura podstawowa
- Dobrzański Tadeusz, Rysunek techniczny maszynowy, WNT, Warszawa, 2006
- Rogowski Józef, Waligórski Jerzy, Zasady rysunku technicznego, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2008
- Jaskulski Andrzej, Autodesk Inventor 2010PL/2010, PWN, Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- Michel Karol, Sapiński Tadeusz, Czytam rysunek elektryczny, WSiP, Warszawa, 2000
- Winkler Tadeusz, Komputerowy zapis konstrukcji, WNT, Warszawa, 2006
- Czech Piotr, Wojnar Grzegorz, Folęga Piotr, Podstawy komputerowego zapisu konstrukcji z wykorzystaniem środowiska AUTOCAD, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2009