Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Eksploatacja mórz i oceanów (S1)
specjalność: Eksploatacja zasobów energetycznych

Sylabus przedmiotu Materiałoznawstwo i techniki wytwarzania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Eksploatacja mórz i oceanów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Materiałoznawstwo i techniki wytwarzania
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technicznego Zabezpieczenia Okrętów
Nauczyciel odpowiedzialny Ryszard Getka <Ryszard.Getka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Michał Pyła <Michal.Pyla@zut.edu.pl>, Krzysztof Sychta <Krzysztof.Sychta@zut.edu.pl>, Agnieszka Ubowska <Agnieszka.Ubowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 30 2,00,41zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana wiedza z chemii, fizyki i geografii z zakresu szkoły średniej oraz umiejętności podstawowe w zakresie poszukiwanie i zbierania informacji na zadany temat związany z przedmiotem

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie elementarnych podstaw wiedzy na temat materiałów i tworzyw konstrukcyjnych oraz materiałów eksploatacyjnych stosowanych w inżynierii, podstawowych sposobów wytwarzania i przetwarzania tych materiałów. Przekazanie studentom podstaw wiedzy na temat wpływu warunków środowiskowych na morzu na właściwości i zużycie materiałów stosowanych w konstrukcjach oceanotechnicznych.
C-2Przekazanie elementów wiedzy z podstaw technologii inżynierskich dotyczących wytwarzania wyrobów i konstrukcji z metali i ich stopów oraz z tworzyw sztucznych, w szczególności w zastosowaniu do wytwarzania i eksploatacji obiektów oceanotechnicznych.
C-3Przekazanie studentom umiejętności wyszukania informacji o materiałach i ich właściwościach oraz podstawowych umiejętności doboru materiału do wymagań wynikająych ze specyfikacji konstrukcji i warunków eksploatacji, a także podstawowej orientacji w zakresie technologii wytwarzania jakie nalezy zastosowac dla uzyskania określonego wyrobu lub konstrukcji.
C-4Ukształtowanie kompetencji studentów polegającej na uświadomieniu im odpowiedzialności za pracę własną i kierowanych przez nich zespołów w sytuacjach gdy uzyskanie efektu końcowego zależy od współdziałania grupy osób w kontekście wlaściwego doboru materiałów i technologii wytwarzania obiektów oceanotechnicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych, szkolenie BHP stanowiskowe. Zasady bezpieczeństwa pracy w laboratorium. Literatura i zasady dopuszczenia do wykonania ćwiczeń. Zasady zaliczenia laboratorium.1
T-L-2Podstawowe cechy i postacie różnych tworzyw - rozpoznawanie rodzajów tworzyw i materiałów na podstawie cech zewnętrznych.2
T-L-3Właściwości fizyczne tworzyw i materiałów - gęstość, gęstość pozorna, temperatura topnienia, temperatura przemian fazowych, związanie, zawartość wilgoci, przewodność elektryczna, cieplna, izolacyjność akustyczna, ciepło właściwe.4
T-L-4Właściwosci wytrzymałościowe materiałów - wytrzymałość na rozrywanie, na ściskanie, udarność, twardość.6
T-L-5Właściwosci palne tworzyw - zapalność, niepalność, szybkość wydzielania ciepła, ciepło spalania, temperatura zapalenia.5
T-L-6Korozyjność materiałów. Napięcie powierzchniowe, zwilżalność, wilgotność, nasiąkliwość4
T-L-7Zmienność właściwości fizycznych i mechanicznych w podwyższonych i wysokich temperaturach. Poprawa i zmiana właściwosci materiałów - utwardzenie plastyczne, przemiany struktury, obróbka cieplna.3
T-L-8Obróbka mechaniczna metali - obróbka skrawaniem: toczenie, frezowanie, podstawowe prace ślusarskie i montażowe4
T-L-9Przedstawienie sprawozdań i wyników ćwiczeń laboratoryjnych przez wykonawców-zespoły. Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych1
30
wykłady
T-W-1Przedstawienie programu przedmiotu, literatury i zasad zaliczenia1
T-W-2Materia i jej składniki. Struktura atomowa materii. Wiązania międzyatomowe, wiązania metaliczne; krystaliczna budowa metali i stopów.1
T-W-3Surowce naturalne i metody wytwarzania materiałow technicznych. Materialy techniczne naturalne i inżynierskie wytworzone przez człowieka - porównanie struktury, właściwości i zastosowań.1
T-W-4Właściwości fizyczne, mechaniczne, technologiczne i użytkowe materiałów. Elementy projektowania materiałowego - zasady doboru materiałów do zastosowań według wymagań technicznych i środowiskowych. Źródła pozyskiwania informacji podstawowych o materiałach, ich właściwościach i cechach użytkowych oraz inżynierskich2
T-W-5Warunki pracy oraz mechanizmy zużycia i dekohezji metariałów i konstrukcji inżynierskich. Warunki i energia pękania różnych materiałów. Zmęczenie materiałów. Erozja. Właściwości materiałów w ekstremalnych warunkach środowiskowych: w niskich i wysokich temperaturach, w niskich i wysokich ciśnieniach, w środowisku wodnym wody morskiej, w powietrzu atmosferycznym, pod dzialaniem promieniowania UV itp.2
T-W-6Metale i stopy metali. Stopy żelaza: stal, staliwo, stale specjalne, żeliwa.2
T-W-7Metale i stopy metali nieżelaznych.1
T-W-8Podstawy korozji metali. Metody zapobiegania korozji i zabezpieczenia przed korozją.1
T-W-9Podstawowe techniki wytwarzania i obróbki metali i ich stopów: odlewanie, obróbka skrawaniem, obróbka plastyczna, spawanie i zgrzewanie, metody obróbki dokładnej.1
T-W-10Tworzywa sztuczne i ich zastosowania.2
T-W-11Technologie wytwarzania i przetwórstwa tworzyw sztucznych1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych30
A-L-2Studiowanie literatury, zadanych tematów przed przystąpieniem do ćwiczeń, instrukcji wykonania ćwiczeń laboratoryjnych10
A-L-3Wykonanie sprawodzań z ćwiczeń laboratoryjnych16
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych, przygotowanie prezentacji4
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie zadanej literatury na tematy związane z technologią wytwarzania materiałów4
A-W-3Studiowanie zadanej literatury na temat metali i ich stopów oraz obróbki metali i stopów.5
A-W-4Studiowanie literatury na zadane tematy dotyczące tworzyw sztucznych i ich przetwórstwa3
A-W-5Studiowanie literatury na temat technolgi wytwarzania, metod obróbki metali i technologii produkcji3
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informujący w celu przekazania podstaw wiedzy z tematyki przedmiotu
M-2Ćwiczenia laboratoryjne ukierunkowane na samodzielne oraz we współdziałaniu w grupie osób pogłębienie i utrwalenie wiedzy uzyskanej samodzielnie i podczas wykładu, oraz uzyskanie umiejętności i kompetencji zaplanowanych w efektach przedmiotu

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena wyników pracy i postaw studentów podczas ćwiczeń laboratoryjnych; ocena pracy indywidualnej i współpracy w ramach funkcji pełnionych w grupie studentów wykonujących zadanie zbiorowe
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa przedstawionych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych uzupełniona o ustne zaliczenie ćwiczeń; indywidualna ocena umiejętności i kompetencji uzyskanych przez studentów
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny z przedmiotu sprawdzający uzyskaną wiedzę i w części także umiejętności studentów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_P14_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wymienić podstawowe materiały i tworzywa konstrukcyjne stosowane w konstrukcji i eksploatacji obiektów oceanotechnicznych i w eksploatacji zasobów morza
EMO_1A_W04R1A_W04, R1A_W05, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-6, T-W-7, T-W-10, T-W-9, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-1, M-2S-3
EMO_1A_P14_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wskazać i scharakteryzować właściwości materiałów stosowanych w konstrukcjach oceanotechnicznych i w eksploatacji zasobów mórz i oceanów - z uwzględnieniem wpływu warunków środowiskowych i eksploatacyjnych.
EMO_1A_W04R1A_W04, R1A_W05, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-10, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-1, M-2S-3
EMO_1A_P14_W03
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wymienić i scharakteryzować ogólnie podstawowe technologie inzynierskie i techniki wytwarzania stosowane do wykonania wyrobów i konstrukcji z metali i ich stopów oraz z tworzyw sztucznych, w szczególności w zastosowaniu do wytwarzania i eksploatacji obiektów oceanotechnicznych.
EMO_1A_W04R1A_W04, R1A_W05, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02C-2T-W-11, T-L-7, T-L-8M-1, M-2S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_P14_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: wyszukać informacje o materiałach i ich właściwościach. oraz dobrać podstawowe materiały do wymagań wynikających ze specyfikacji konstrukcji i warunków eksploatacji;
EMO_1A_U19, EMO_1A_U22R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, T1A_U13, T1A_U14InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-2S-1, S-2
EMO_1A_P14_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dobrać podstawowe technologie wytwarzania jakie należy zastosować dla wykonania albo eksploatacji określonego elementu urządzenia lub konstrukcji.
EMO_1A_U19, EMO_1A_U22R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, T1A_U13, T1A_U14InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-3T-L-7, T-L-8, T-L-9M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_P14_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć u studenta zostanie ukształtowana świadomość odpowiedzialności za pracę własną i kierowanych przez nich zespołów w sytuacjach, gdy uzyskanie efektu końcowego zalezy od współdziałania grupy osób w kontekście właściwego doboru materiałów i technologii wytwarzania obiektów oceanotechnicznych oraz eksploatacji tego typu obiektów w warunkach środowiska mórz i oceanów.
EMO_1A_K03, EMO_1A_K04R1A_K02, R1A_K03, R1A_K05, R1A_K06, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K05InzA_K01C-4T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_P14_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wymienić podstawowe materiały i tworzywa konstrukcyjne stosowane w konstrukcji i eksploatacji obiektów oceanotechnicznych i w eksploatacji zasobów morza
2,0Student nie jest w stanie wymienić podstawowych materiałów i tworzyw konstrukcyjnych stosowanych w konstrukcji i eksploatacji obiektów oceanotechnicznych i w eksploatacji zasobów morza. Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi.
3,0Student jest w stanie wymienić podstawowe materiały i tworzywa konstrukcyjne stosowane w konstrukcji i eksploatacji obiektów oceanotechnicznych i w eksploatacji zasobów morza. Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki.
3,5Student potrafi wymienić podstawowe materiały i tworzywa konstrukcyjne stosowane w konstrukcji i eksploatacji obiektów oceanotechnicznych i w eksploatacji zasobów morza. Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy.
4,0Student potrafi wymienić podstawowe materiały i tworzywa konstrukcyjne stosowane w konstrukcji i eksploatacji obiektów oceanotechnicznych i w eksploatacji zasobów morza. Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy.
4,5Student potrafi wymienić materiały i tworzywa konstrukcyjne stosowane w konstrukcji i eksploatacji obiektów oceanotechnicznych i w eksploatacji zasobów morza. Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru.
5,0Student potrafi wymienić materiały i tworzywa konstrukcyjne stosowane w konstrukcji i eksploatacji obiektów oceanotechnicznych i w eksploatacji zasobów morza. Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.
EMO_1A_P14_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wskazać i scharakteryzować właściwości materiałów stosowanych w konstrukcjach oceanotechnicznych i w eksploatacji zasobów mórz i oceanów - z uwzględnieniem wpływu warunków środowiskowych i eksploatacyjnych.
2,0Student nie jest w stanie wymienić właściwości materiałów stosowanych w konstrukcjach oceanotechnicznych i w eksploatacji zasobów mórz i oceanów - z uwzględnieniem wpływu warunków środowiskowych i eksploatacyjnych. Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi.
3,0Student jest w stanie wymienić podstawowe właściwości materiałów stosowanych w konstrukcjach oceanotechnicznych i w eksploatacji zasobów mórz i oceanów - z uwzględnieniem wpływu warunków środowiskowych i eksploatacyjnych. Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki.
3,5Student potrafi wymienić podstawowe właściwości materiałów stosowanych w konstrukcjach oceanotechnicznych i w eksploatacji zasobów mórz i oceanów - z uwzględnieniem wpływu warunków środowiskowych i eksploatacyjnych. Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy.
4,0Student potrafi wymienić podstawowe właściwości materiałów stosowanych w konstrukcjach oceanotechnicznych i w eksploatacji zasobów mórz i oceanów - z uwzględnieniem wpływu warunków środowiskowych i eksploatacyjnych. Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy.
4,5Student potrafi wymienić właściwości materiałów stosowanych w konstrukcjach oceanotechnicznych i w eksploatacji zasobów mórz i oceanów - z uwzględnieniem wpływu warunków środowiskowych i eksploatacyjnych. Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru.
5,0Student potrafi wymienić właściwości materiałów stosowanych w konstrukcjach oceanotechnicznych i w eksploatacji zasobów mórz i oceanów - z uwzględnieniem wpływu warunków środowiskowych i eksploatacyjnych. Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.
EMO_1A_P14_W03
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wymienić i scharakteryzować ogólnie podstawowe technologie inzynierskie i techniki wytwarzania stosowane do wykonania wyrobów i konstrukcji z metali i ich stopów oraz z tworzyw sztucznych, w szczególności w zastosowaniu do wytwarzania i eksploatacji obiektów oceanotechnicznych.
2,0Student nie jest w stanie wymienić i scharakteryzować ogólnie podstawowych technologii inżynierskich i technik wytwarzania stosowanych do wykonania wyrobów i konstrukcji z metali i ich stopów oraz z tworzyw sztucznych, w szczególności w zastosowaniu do wytwarzania i eksploatacji obiektów oceanotechnicznych. Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi.
3,0Student jest w stanie wymienić i scharakteryzować ogólnie podstawowe technologie inżynierskie i techniki wytwarzania stosowane do wykonania wyrobów i konstrukcji z metali i ich stopów oraz z tworzyw sztucznych, w szczególności w zastosowaniu do wytwarzania i eksploatacji obiektów oceanotechnicznych. Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki.
3,5Student potrafi wymienić i scharakteryzować ogólnie podstawowe technologie inżynierskie i techniki wytwarzania stosowane do wykonania wyrobów i konstrukcji z metali i ich stopów oraz z tworzyw sztucznych, w szczególności w zastosowaniu do wytwarzania i eksploatacji obiektów ocean Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy.
4,0Student potrafi wymienić i scharakteryzować najważniejsze technologie inżynierskie i techniki wytwarzania stosowane do wykonania wyrobów i konstrukcji z metali i ich stopów oraz z tworzyw sztucznych, w szczególności w zastosowaniu do wytwarzania i eksploatacji obiektów ocean Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy.
4,5Student potrafi wymienić i scharakteryzować ogólnie wszystkie technologie inżynierskie i techniki wytwarzania stosowane do wykonania wyrobów i konstrukcji z metali i ich stopów oraz z tworzyw sztucznych, w szczególności w zastosowaniu do wytwarzania i eksploatacji obiektów ocean Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru.
5,0Student potrafi wymienić i scharakteryzować ogólnie wszystkie technologie inżynierskie i techniki wytwarzania stosowane do wykonania wyrobów i konstrukcji z metali i ich stopów oraz z tworzyw sztucznych, w szczególności w zastosowaniu do wytwarzania i eksploatacji obiektów ocean Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_P14_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: wyszukać informacje o materiałach i ich właściwościach. oraz dobrać podstawowe materiały do wymagań wynikających ze specyfikacji konstrukcji i warunków eksploatacji;
2,0Student nie zna sposobu lub nie potrafi dobrać właściwej informacji ani nie potrafi wykorzystać jej dla celów rozwiązania zadanego problemu. Nie potrafi dobrać podstawowych materiałów dla określonych zastosowań.
3,0Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać co najmniej jedną z podstawowych metod doboru właściwej informacji i potrafi wykorzystać ją dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskaną informację o materiałach i ich właściwościach. oraz dobrać podstawowe materiały do wymagań wynikających ze specyfikacji konstrukcji i warunków eksploatacji;
3,5Student zna, rozróżnia i potrafi zastosować praktycznie kilka metod doboru lub źródeł właściwej informacji i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskane informacje o materiałach i ich właściwościach. oraz dobrać podstawowe materiały do wymagań wynikających ze specyfikacji konstrukcji i warunków eksploatacji dla określonego przypadku
4,0Student zna, rozróżnia i potrafi zastosować praktycznie kilka metod doboru lub źródeł właściwej informacji i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi ocenić jakość uzyskanej informacji i dokonać ich oceny. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskane informacje o materiałach i ich właściwościach. oraz dobrać podstawowe materiały do wymagań wynikających ze specyfikacji konstrukcji i warunków eksploatacji dla określonego przypadku
4,5Student zna, rozróżnia i potrafi zastosować praktycznie kilka metod doboru lub źródeł właściwej informacji i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi ocenić jakość uzyskanej informacji i dokonać ich oceny. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskane informacje o materiałach i ich właściwościach. oraz dobrać podstawowe materiały do wymagań wynikających ze specyfikacji konstrukcji i warunków eksploatacji dla określonego przypadku. Potrafi wymienić zalety i wady metod które mogą mieć wpływ na możliwy błąd uzyskanej informacji oraz obliczeń i wytłumaczyć oraz uzasadnić swoją opinię.
5,0Student zna, rozróżnia i potrafi zastosować praktycznie kilka metod doboru lub źródeł właściwej informacji i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi ocenić jakość uzyskanej informacji i dokonać ich oceny oraz uzasadnić i umotywować wybór.. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskane informacje o materiałach i ich właściwościach. oraz dobrać podstawowe materiały do wymagań wynikających ze specyfikacji konstrukcji i warunków eksploatacji dla określonego przypadku. Potrafi wymienić zalety i wady metod które mogą mieć wpływ na możliwy błąd uzyskanej informacji oraz obliczeń i wytłumaczyć oraz uzasadnić swoją opinię.
EMO_1A_P14_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dobrać podstawowe technologie wytwarzania jakie należy zastosować dla wykonania albo eksploatacji określonego elementu urządzenia lub konstrukcji.
2,0Student nie zna lub nie potrafi dobrać podstawowych technologii wytwarzania jakie należy zastosować dla wykonania albo eksploatacji określonego elementu urządzenia lub konstrukcji.
3,0Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać co najmniej jedną z podstawowych technologii wytwarzania jakie należy zastosować dla wykonania albo eksploatacji określonego elementu urządzenia lub konstrukcji.
3,5Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać podstawowe technologie wytwarzania jakie należy zastosować dla wykonania albo eksploatacji określonego elementu urządzenia lub konstrukcji.
4,0Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać metody i sposoby właściwego wykonywania różnych rodzajów elementów konstrukcyjnych; prawidłowo dobiera technologie wytwarzania jakie należy zastosować dla wykonania albo eksploatacji określonego elementu urządzenia lub konstrukcji.
4,5Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać metody i sposoby właściwego wykonywania różnych rodzajów elementów konstrukcyjnych; prawidłowo dobiera technologie wytwarzania jakie należy zastosować dla wykonania albo eksploatacji określonego elementu urządzenia lub konstrukcji. Potrafi i poprawnie ocenia i interpretuje zastosowane metody i technologie
5,0Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać metody i sposoby właściwego wykonywania różnych rodzajów elementów konstrukcyjnych; prawidłowo dobiera technologie wytwarzania jakie należy zastosować dla wykonania albo eksploatacji określonego elementu urządzenia lub konstrukcji. Potrafi i poprawnie ocenia i interpretuje zastosowane metody i technologie Potrafi wymienić zalety i wady metod i technologii wykonania które mogą mieć wpływ na możliwy efekt i wytłumaczyć oraz uzasadnić swoją opinię.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_P14_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć u studenta zostanie ukształtowana świadomość odpowiedzialności za pracę własną i kierowanych przez nich zespołów w sytuacjach, gdy uzyskanie efektu końcowego zalezy od współdziałania grupy osób w kontekście właściwego doboru materiałów i technologii wytwarzania obiektów oceanotechnicznych oraz eksploatacji tego typu obiektów w warunkach środowiska mórz i oceanów.
2,0Student nie stosuje w praktyce zasad odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod i wykonania obliczeń, nie przykłada staranności do obliczeń, nie współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania nałożonego zadania; nie wykazuje zainteresowania efektami swojej pracy i jej skutkami oraz oddziaływaniami środowiskowymi.
3,0Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod i wykonania obliczeń, ale pomimo to popełnia błędy w tym postępowaniu wymagające kontroli i korekt, Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania badań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. W minimalnym stopniu potrafi wyjaśnić i rozumie szerszy kontekst inżynierski i środowiskowy oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen
3,5Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - popełnia jednak sporadyczne błędy w tym postępowaniu wymagające kontroli i korekt, Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania badań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić w stopniu podstawowym szerszy kontekst inżynierski i środowiskowy oraz przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.
4,0Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma podstawowe zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst inżynierski i środowiskowy oraz przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.
4,5Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma wyróżniające zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst inżynierski i środowiskowy oraz przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen
5,0Student stosuje w stopniu wzorowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst inżynierski i środowiskowy oraz przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.. W pracy zespołowej wykazuje wyróżniające zdolności i predyspozycje do funkcji kierowania zespołem - z reguły samoistnie lub z wyboru członków grupy kieruje pracą zespołową.

Literatura podstawowa

  1. Ashby M F., Jones D.R.H., Engineering Materials 1. An Introduction to Properties, Applications and Design, Elsevier Butterworth-Heinemann, Oxford, 2010, Third Edition
  2. Ashby M.F., Jones D.R.H., Materiały inżynierskie - właściwosci i zastosowania, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne WNT, Warszawa, 1995, Wyd. II
  3. Ashby M.F., Shercliff H., Cebon D., Materials engineering, science, processing and design, Butterworth-Heinemann Elsevier, Oxford, 2010, 2nd Edition
  4. Blicharski M., Wstęp do inżynierii materiałowej, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne WNT, Warszawa, 2009, Wyd. III
  5. Ciszewski A., Radomski T., Szummer A., Materiałoznawstwo, Ofic. Wyd. Polit. Warszawskiej, Warszawa, 2003
  6. Dobrzanski L.A., Materiały inżynierskie i projektowanie materiałowe. Podstawy nauki o materiałach i metaloznawstwo., Wydawnictwa Naukowo-Techniczne WNT, Warszawa, 2006, Wyd. II zmien. i uzupełn.
  7. Ferenc Kazimierz, Spawalnictwo, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne WNT, Warszawa, 2010, ISBN 978-83-204-3675-4
  8. Grzesik Wit, Podstawy skrawania materiałów konstrukcyjnych, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne WNT, Warszawa, 2010, ISBN 978-83-204-3668-6
  9. Praca zbiorowa; Kunicki H. [red.], Poradnik inżyniera mechanika. Tom pierwszy. Zagadnienia ogólnotechniczne, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne WNT, Warszawa, 1968, R. XV. Ciszewski J.: Metaloznawstwo; R. XVII. Kaczyński J.: Korozja i ochrona metali przed korozją; R.XIX. Kamiński E.: Materialy niemetalowe
  10. Praca zbiorowa; Korzemski J. [red.], Poradnik inżynieria mechanika. Tom trzeci. Zagadnienia technologiczne, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne WNT, Warszawa, 1968
  11. Praca zbiorowa, Technologia mechaniczna, Wydawnictwo REA, Warszawa, 2011, ISBN 978-83-7544-120-8
  12. Wilks E.S. (Ed.), Industrial polymers handbook. Products, processes, application, Willey-VCH, Weinheim, 2000, Vol. 1-4.

Literatura dodatkowa

  1. Dobrzański L.A. [red.], Zasady doboru materiałów inżynierskich z kartami charakterystyk, Wyd. Polit. Śląskiej, Gliwice, 2001, Wyd. II zmien. i uzupełn.
  2. Grudzewski Wiesław M., Hejduk Irena K., Zarządzanie technologiami. Zaawansowane technologie i wyzwanie ich komercjalizacji, Wydawnictwo Difin, Warszawa, 2008, ISBN 9788372519474
  3. Grzegórski Zbigniew, Montaż maszyn i urządzeń. Technologia, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne WNT, Warszawa, 2011
  4. Honczarenko Jerzy, Elastyczna automatyzacja wytwarzania. Obrabiarki i systemy obróbkowe, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne WNT, Warszawa, 2001, ISBN 83-204-2535-2
  5. Konopka K., Wzorce z Natury w technice i inżynierii materiałowej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2011, ISBN 9788372079183
  6. Kotnis Gustaw, Budowa i eksploatacja układów hydraulicznych w maszynach, Wydawnictwo KaBe, Krosno, 2011, Wydanie drugie poprawione i uzupelnione
  7. Magda Waldemar, Rurociągi podmorskie. Zasady projektowania, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne WNT, Warszawa, 2004, ISBN 83-204-2920-X
  8. Podmiało Alfred, Paliwa, oleje i smary w ekologicznej eksploatacji. Poradnik, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne WNT, Warszawa, 2002, ISBN 83-204-2652-9
  9. Potrykus Joachim [red.], Poradnik mechanika, Wydawnictwo REA, Warszawa, 2011
  10. Praca zbiorowa, Chemia i technologia żywic epoksydowych, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne WNT, Warszawa, 2002, ISBN 83-204-2611-1
  11. Praca zbiorowa pod red. J. Pilarczyka, Poradnik inżyniera. Spawalnictwo. Tom 2, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne WNT, Warszawa, 2009, ISBN 83-204-3564-1 (ISBN 83-204-3478-1 całość)
  12. Sax Irving N., Dangerous properties of industrial materials, Van Nostrand Reinhold, New York, 1979, 2nd Ed.
  13. Stós Jerzy [red.], Obróbka skrawaniem w praktyce. Poradnik inżyniera konstruktora i mechanika, Wydawnictwo Verlag Dashofer, Warszawa, 2009, ISBN 978-83-7537-009-6

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych, szkolenie BHP stanowiskowe. Zasady bezpieczeństwa pracy w laboratorium. Literatura i zasady dopuszczenia do wykonania ćwiczeń. Zasady zaliczenia laboratorium.1
T-L-2Podstawowe cechy i postacie różnych tworzyw - rozpoznawanie rodzajów tworzyw i materiałów na podstawie cech zewnętrznych.2
T-L-3Właściwości fizyczne tworzyw i materiałów - gęstość, gęstość pozorna, temperatura topnienia, temperatura przemian fazowych, związanie, zawartość wilgoci, przewodność elektryczna, cieplna, izolacyjność akustyczna, ciepło właściwe.4
T-L-4Właściwosci wytrzymałościowe materiałów - wytrzymałość na rozrywanie, na ściskanie, udarność, twardość.6
T-L-5Właściwosci palne tworzyw - zapalność, niepalność, szybkość wydzielania ciepła, ciepło spalania, temperatura zapalenia.5
T-L-6Korozyjność materiałów. Napięcie powierzchniowe, zwilżalność, wilgotność, nasiąkliwość4
T-L-7Zmienność właściwości fizycznych i mechanicznych w podwyższonych i wysokich temperaturach. Poprawa i zmiana właściwosci materiałów - utwardzenie plastyczne, przemiany struktury, obróbka cieplna.3
T-L-8Obróbka mechaniczna metali - obróbka skrawaniem: toczenie, frezowanie, podstawowe prace ślusarskie i montażowe4
T-L-9Przedstawienie sprawozdań i wyników ćwiczeń laboratoryjnych przez wykonawców-zespoły. Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych1
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedstawienie programu przedmiotu, literatury i zasad zaliczenia1
T-W-2Materia i jej składniki. Struktura atomowa materii. Wiązania międzyatomowe, wiązania metaliczne; krystaliczna budowa metali i stopów.1
T-W-3Surowce naturalne i metody wytwarzania materiałow technicznych. Materialy techniczne naturalne i inżynierskie wytworzone przez człowieka - porównanie struktury, właściwości i zastosowań.1
T-W-4Właściwości fizyczne, mechaniczne, technologiczne i użytkowe materiałów. Elementy projektowania materiałowego - zasady doboru materiałów do zastosowań według wymagań technicznych i środowiskowych. Źródła pozyskiwania informacji podstawowych o materiałach, ich właściwościach i cechach użytkowych oraz inżynierskich2
T-W-5Warunki pracy oraz mechanizmy zużycia i dekohezji metariałów i konstrukcji inżynierskich. Warunki i energia pękania różnych materiałów. Zmęczenie materiałów. Erozja. Właściwości materiałów w ekstremalnych warunkach środowiskowych: w niskich i wysokich temperaturach, w niskich i wysokich ciśnieniach, w środowisku wodnym wody morskiej, w powietrzu atmosferycznym, pod dzialaniem promieniowania UV itp.2
T-W-6Metale i stopy metali. Stopy żelaza: stal, staliwo, stale specjalne, żeliwa.2
T-W-7Metale i stopy metali nieżelaznych.1
T-W-8Podstawy korozji metali. Metody zapobiegania korozji i zabezpieczenia przed korozją.1
T-W-9Podstawowe techniki wytwarzania i obróbki metali i ich stopów: odlewanie, obróbka skrawaniem, obróbka plastyczna, spawanie i zgrzewanie, metody obróbki dokładnej.1
T-W-10Tworzywa sztuczne i ich zastosowania.2
T-W-11Technologie wytwarzania i przetwórstwa tworzyw sztucznych1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych30
A-L-2Studiowanie literatury, zadanych tematów przed przystąpieniem do ćwiczeń, instrukcji wykonania ćwiczeń laboratoryjnych10
A-L-3Wykonanie sprawodzań z ćwiczeń laboratoryjnych16
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych, przygotowanie prezentacji4
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie zadanej literatury na tematy związane z technologią wytwarzania materiałów4
A-W-3Studiowanie zadanej literatury na temat metali i ich stopów oraz obróbki metali i stopów.5
A-W-4Studiowanie literatury na zadane tematy dotyczące tworzyw sztucznych i ich przetwórstwa3
A-W-5Studiowanie literatury na temat technolgi wytwarzania, metod obróbki metali i technologii produkcji3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_P14_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wymienić podstawowe materiały i tworzywa konstrukcyjne stosowane w konstrukcji i eksploatacji obiektów oceanotechnicznych i w eksploatacji zasobów morza
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_W04Posiada podstawową wiedzę z zakresu z materiałoznawstwa i technik wytwarzania.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie elementarnych podstaw wiedzy na temat materiałów i tworzyw konstrukcyjnych oraz materiałów eksploatacyjnych stosowanych w inżynierii, podstawowych sposobów wytwarzania i przetwarzania tych materiałów. Przekazanie studentom podstaw wiedzy na temat wpływu warunków środowiskowych na morzu na właściwości i zużycie materiałów stosowanych w konstrukcjach oceanotechnicznych.
Treści programoweT-W-1Przedstawienie programu przedmiotu, literatury i zasad zaliczenia
T-W-2Materia i jej składniki. Struktura atomowa materii. Wiązania międzyatomowe, wiązania metaliczne; krystaliczna budowa metali i stopów.
T-W-3Surowce naturalne i metody wytwarzania materiałow technicznych. Materialy techniczne naturalne i inżynierskie wytworzone przez człowieka - porównanie struktury, właściwości i zastosowań.
T-W-4Właściwości fizyczne, mechaniczne, technologiczne i użytkowe materiałów. Elementy projektowania materiałowego - zasady doboru materiałów do zastosowań według wymagań technicznych i środowiskowych. Źródła pozyskiwania informacji podstawowych o materiałach, ich właściwościach i cechach użytkowych oraz inżynierskich
T-W-5Warunki pracy oraz mechanizmy zużycia i dekohezji metariałów i konstrukcji inżynierskich. Warunki i energia pękania różnych materiałów. Zmęczenie materiałów. Erozja. Właściwości materiałów w ekstremalnych warunkach środowiskowych: w niskich i wysokich temperaturach, w niskich i wysokich ciśnieniach, w środowisku wodnym wody morskiej, w powietrzu atmosferycznym, pod dzialaniem promieniowania UV itp.
T-W-8Podstawy korozji metali. Metody zapobiegania korozji i zabezpieczenia przed korozją.
T-W-6Metale i stopy metali. Stopy żelaza: stal, staliwo, stale specjalne, żeliwa.
T-W-7Metale i stopy metali nieżelaznych.
T-W-10Tworzywa sztuczne i ich zastosowania.
T-W-9Podstawowe techniki wytwarzania i obróbki metali i ich stopów: odlewanie, obróbka skrawaniem, obróbka plastyczna, spawanie i zgrzewanie, metody obróbki dokładnej.
T-L-2Podstawowe cechy i postacie różnych tworzyw - rozpoznawanie rodzajów tworzyw i materiałów na podstawie cech zewnętrznych.
T-L-3Właściwości fizyczne tworzyw i materiałów - gęstość, gęstość pozorna, temperatura topnienia, temperatura przemian fazowych, związanie, zawartość wilgoci, przewodność elektryczna, cieplna, izolacyjność akustyczna, ciepło właściwe.
T-L-4Właściwosci wytrzymałościowe materiałów - wytrzymałość na rozrywanie, na ściskanie, udarność, twardość.
T-L-5Właściwosci palne tworzyw - zapalność, niepalność, szybkość wydzielania ciepła, ciepło spalania, temperatura zapalenia.
T-L-6Korozyjność materiałów. Napięcie powierzchniowe, zwilżalność, wilgotność, nasiąkliwość
T-L-7Zmienność właściwości fizycznych i mechanicznych w podwyższonych i wysokich temperaturach. Poprawa i zmiana właściwosci materiałów - utwardzenie plastyczne, przemiany struktury, obróbka cieplna.
Metody nauczaniaM-1Wykład informujący w celu przekazania podstaw wiedzy z tematyki przedmiotu
M-2Ćwiczenia laboratoryjne ukierunkowane na samodzielne oraz we współdziałaniu w grupie osób pogłębienie i utrwalenie wiedzy uzyskanej samodzielnie i podczas wykładu, oraz uzyskanie umiejętności i kompetencji zaplanowanych w efektach przedmiotu
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny z przedmiotu sprawdzający uzyskaną wiedzę i w części także umiejętności studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest w stanie wymienić podstawowych materiałów i tworzyw konstrukcyjnych stosowanych w konstrukcji i eksploatacji obiektów oceanotechnicznych i w eksploatacji zasobów morza. Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi.
3,0Student jest w stanie wymienić podstawowe materiały i tworzywa konstrukcyjne stosowane w konstrukcji i eksploatacji obiektów oceanotechnicznych i w eksploatacji zasobów morza. Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki.
3,5Student potrafi wymienić podstawowe materiały i tworzywa konstrukcyjne stosowane w konstrukcji i eksploatacji obiektów oceanotechnicznych i w eksploatacji zasobów morza. Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy.
4,0Student potrafi wymienić podstawowe materiały i tworzywa konstrukcyjne stosowane w konstrukcji i eksploatacji obiektów oceanotechnicznych i w eksploatacji zasobów morza. Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy.
4,5Student potrafi wymienić materiały i tworzywa konstrukcyjne stosowane w konstrukcji i eksploatacji obiektów oceanotechnicznych i w eksploatacji zasobów morza. Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru.
5,0Student potrafi wymienić materiały i tworzywa konstrukcyjne stosowane w konstrukcji i eksploatacji obiektów oceanotechnicznych i w eksploatacji zasobów morza. Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_P14_W02W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wskazać i scharakteryzować właściwości materiałów stosowanych w konstrukcjach oceanotechnicznych i w eksploatacji zasobów mórz i oceanów - z uwzględnieniem wpływu warunków środowiskowych i eksploatacyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_W04Posiada podstawową wiedzę z zakresu z materiałoznawstwa i technik wytwarzania.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie elementarnych podstaw wiedzy na temat materiałów i tworzyw konstrukcyjnych oraz materiałów eksploatacyjnych stosowanych w inżynierii, podstawowych sposobów wytwarzania i przetwarzania tych materiałów. Przekazanie studentom podstaw wiedzy na temat wpływu warunków środowiskowych na morzu na właściwości i zużycie materiałów stosowanych w konstrukcjach oceanotechnicznych.
Treści programoweT-W-1Przedstawienie programu przedmiotu, literatury i zasad zaliczenia
T-W-2Materia i jej składniki. Struktura atomowa materii. Wiązania międzyatomowe, wiązania metaliczne; krystaliczna budowa metali i stopów.
T-W-4Właściwości fizyczne, mechaniczne, technologiczne i użytkowe materiałów. Elementy projektowania materiałowego - zasady doboru materiałów do zastosowań według wymagań technicznych i środowiskowych. Źródła pozyskiwania informacji podstawowych o materiałach, ich właściwościach i cechach użytkowych oraz inżynierskich
T-W-5Warunki pracy oraz mechanizmy zużycia i dekohezji metariałów i konstrukcji inżynierskich. Warunki i energia pękania różnych materiałów. Zmęczenie materiałów. Erozja. Właściwości materiałów w ekstremalnych warunkach środowiskowych: w niskich i wysokich temperaturach, w niskich i wysokich ciśnieniach, w środowisku wodnym wody morskiej, w powietrzu atmosferycznym, pod dzialaniem promieniowania UV itp.
T-W-8Podstawy korozji metali. Metody zapobiegania korozji i zabezpieczenia przed korozją.
T-W-10Tworzywa sztuczne i ich zastosowania.
T-L-2Podstawowe cechy i postacie różnych tworzyw - rozpoznawanie rodzajów tworzyw i materiałów na podstawie cech zewnętrznych.
T-L-3Właściwości fizyczne tworzyw i materiałów - gęstość, gęstość pozorna, temperatura topnienia, temperatura przemian fazowych, związanie, zawartość wilgoci, przewodność elektryczna, cieplna, izolacyjność akustyczna, ciepło właściwe.
T-L-4Właściwosci wytrzymałościowe materiałów - wytrzymałość na rozrywanie, na ściskanie, udarność, twardość.
T-L-5Właściwosci palne tworzyw - zapalność, niepalność, szybkość wydzielania ciepła, ciepło spalania, temperatura zapalenia.
T-L-6Korozyjność materiałów. Napięcie powierzchniowe, zwilżalność, wilgotność, nasiąkliwość
T-L-7Zmienność właściwości fizycznych i mechanicznych w podwyższonych i wysokich temperaturach. Poprawa i zmiana właściwosci materiałów - utwardzenie plastyczne, przemiany struktury, obróbka cieplna.
Metody nauczaniaM-1Wykład informujący w celu przekazania podstaw wiedzy z tematyki przedmiotu
M-2Ćwiczenia laboratoryjne ukierunkowane na samodzielne oraz we współdziałaniu w grupie osób pogłębienie i utrwalenie wiedzy uzyskanej samodzielnie i podczas wykładu, oraz uzyskanie umiejętności i kompetencji zaplanowanych w efektach przedmiotu
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny z przedmiotu sprawdzający uzyskaną wiedzę i w części także umiejętności studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest w stanie wymienić właściwości materiałów stosowanych w konstrukcjach oceanotechnicznych i w eksploatacji zasobów mórz i oceanów - z uwzględnieniem wpływu warunków środowiskowych i eksploatacyjnych. Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi.
3,0Student jest w stanie wymienić podstawowe właściwości materiałów stosowanych w konstrukcjach oceanotechnicznych i w eksploatacji zasobów mórz i oceanów - z uwzględnieniem wpływu warunków środowiskowych i eksploatacyjnych. Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki.
3,5Student potrafi wymienić podstawowe właściwości materiałów stosowanych w konstrukcjach oceanotechnicznych i w eksploatacji zasobów mórz i oceanów - z uwzględnieniem wpływu warunków środowiskowych i eksploatacyjnych. Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy.
4,0Student potrafi wymienić podstawowe właściwości materiałów stosowanych w konstrukcjach oceanotechnicznych i w eksploatacji zasobów mórz i oceanów - z uwzględnieniem wpływu warunków środowiskowych i eksploatacyjnych. Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy.
4,5Student potrafi wymienić właściwości materiałów stosowanych w konstrukcjach oceanotechnicznych i w eksploatacji zasobów mórz i oceanów - z uwzględnieniem wpływu warunków środowiskowych i eksploatacyjnych. Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru.
5,0Student potrafi wymienić właściwości materiałów stosowanych w konstrukcjach oceanotechnicznych i w eksploatacji zasobów mórz i oceanów - z uwzględnieniem wpływu warunków środowiskowych i eksploatacyjnych. Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_P14_W03W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wymienić i scharakteryzować ogólnie podstawowe technologie inzynierskie i techniki wytwarzania stosowane do wykonania wyrobów i konstrukcji z metali i ich stopów oraz z tworzyw sztucznych, w szczególności w zastosowaniu do wytwarzania i eksploatacji obiektów oceanotechnicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_W04Posiada podstawową wiedzę z zakresu z materiałoznawstwa i technik wytwarzania.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Przekazanie elementów wiedzy z podstaw technologii inżynierskich dotyczących wytwarzania wyrobów i konstrukcji z metali i ich stopów oraz z tworzyw sztucznych, w szczególności w zastosowaniu do wytwarzania i eksploatacji obiektów oceanotechnicznych.
Treści programoweT-W-11Technologie wytwarzania i przetwórstwa tworzyw sztucznych
T-L-7Zmienność właściwości fizycznych i mechanicznych w podwyższonych i wysokich temperaturach. Poprawa i zmiana właściwosci materiałów - utwardzenie plastyczne, przemiany struktury, obróbka cieplna.
T-L-8Obróbka mechaniczna metali - obróbka skrawaniem: toczenie, frezowanie, podstawowe prace ślusarskie i montażowe
Metody nauczaniaM-1Wykład informujący w celu przekazania podstaw wiedzy z tematyki przedmiotu
M-2Ćwiczenia laboratoryjne ukierunkowane na samodzielne oraz we współdziałaniu w grupie osób pogłębienie i utrwalenie wiedzy uzyskanej samodzielnie i podczas wykładu, oraz uzyskanie umiejętności i kompetencji zaplanowanych w efektach przedmiotu
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny z przedmiotu sprawdzający uzyskaną wiedzę i w części także umiejętności studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest w stanie wymienić i scharakteryzować ogólnie podstawowych technologii inżynierskich i technik wytwarzania stosowanych do wykonania wyrobów i konstrukcji z metali i ich stopów oraz z tworzyw sztucznych, w szczególności w zastosowaniu do wytwarzania i eksploatacji obiektów oceanotechnicznych. Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi.
3,0Student jest w stanie wymienić i scharakteryzować ogólnie podstawowe technologie inżynierskie i techniki wytwarzania stosowane do wykonania wyrobów i konstrukcji z metali i ich stopów oraz z tworzyw sztucznych, w szczególności w zastosowaniu do wytwarzania i eksploatacji obiektów oceanotechnicznych. Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki.
3,5Student potrafi wymienić i scharakteryzować ogólnie podstawowe technologie inżynierskie i techniki wytwarzania stosowane do wykonania wyrobów i konstrukcji z metali i ich stopów oraz z tworzyw sztucznych, w szczególności w zastosowaniu do wytwarzania i eksploatacji obiektów ocean Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy.
4,0Student potrafi wymienić i scharakteryzować najważniejsze technologie inżynierskie i techniki wytwarzania stosowane do wykonania wyrobów i konstrukcji z metali i ich stopów oraz z tworzyw sztucznych, w szczególności w zastosowaniu do wytwarzania i eksploatacji obiektów ocean Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy.
4,5Student potrafi wymienić i scharakteryzować ogólnie wszystkie technologie inżynierskie i techniki wytwarzania stosowane do wykonania wyrobów i konstrukcji z metali i ich stopów oraz z tworzyw sztucznych, w szczególności w zastosowaniu do wytwarzania i eksploatacji obiektów ocean Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru.
5,0Student potrafi wymienić i scharakteryzować ogólnie wszystkie technologie inżynierskie i techniki wytwarzania stosowane do wykonania wyrobów i konstrukcji z metali i ich stopów oraz z tworzyw sztucznych, w szczególności w zastosowaniu do wytwarzania i eksploatacji obiektów ocean Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_P14_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: wyszukać informacje o materiałach i ich właściwościach. oraz dobrać podstawowe materiały do wymagań wynikających ze specyfikacji konstrukcji i warunków eksploatacji;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_U19Potrafi dobrać maszyny i urządzenia niezbędne do prawidłowego funkcjonowania obiektu marikultury, przedsiębiorstwa połowowego, obiektów chłodzonych, przedsiębiorstwa wydobywczego i przedsiębiorstwa energetycznego.
EMO_1A_U22Potrafi identyfikować i specyfikować proste zadania inżynierskie o charakterze praktycznym związane z eksploatacją mórz i oceanów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3Przekazanie studentom umiejętności wyszukania informacji o materiałach i ich właściwościach oraz podstawowych umiejętności doboru materiału do wymagań wynikająych ze specyfikacji konstrukcji i warunków eksploatacji, a także podstawowej orientacji w zakresie technologii wytwarzania jakie nalezy zastosowac dla uzyskania określonego wyrobu lub konstrukcji.
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych, szkolenie BHP stanowiskowe. Zasady bezpieczeństwa pracy w laboratorium. Literatura i zasady dopuszczenia do wykonania ćwiczeń. Zasady zaliczenia laboratorium.
T-L-2Podstawowe cechy i postacie różnych tworzyw - rozpoznawanie rodzajów tworzyw i materiałów na podstawie cech zewnętrznych.
T-L-3Właściwości fizyczne tworzyw i materiałów - gęstość, gęstość pozorna, temperatura topnienia, temperatura przemian fazowych, związanie, zawartość wilgoci, przewodność elektryczna, cieplna, izolacyjność akustyczna, ciepło właściwe.
T-L-4Właściwosci wytrzymałościowe materiałów - wytrzymałość na rozrywanie, na ściskanie, udarność, twardość.
T-L-5Właściwosci palne tworzyw - zapalność, niepalność, szybkość wydzielania ciepła, ciepło spalania, temperatura zapalenia.
T-L-6Korozyjność materiałów. Napięcie powierzchniowe, zwilżalność, wilgotność, nasiąkliwość
T-L-7Zmienność właściwości fizycznych i mechanicznych w podwyższonych i wysokich temperaturach. Poprawa i zmiana właściwosci materiałów - utwardzenie plastyczne, przemiany struktury, obróbka cieplna.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne ukierunkowane na samodzielne oraz we współdziałaniu w grupie osób pogłębienie i utrwalenie wiedzy uzyskanej samodzielnie i podczas wykładu, oraz uzyskanie umiejętności i kompetencji zaplanowanych w efektach przedmiotu
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wyników pracy i postaw studentów podczas ćwiczeń laboratoryjnych; ocena pracy indywidualnej i współpracy w ramach funkcji pełnionych w grupie studentów wykonujących zadanie zbiorowe
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa przedstawionych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych uzupełniona o ustne zaliczenie ćwiczeń; indywidualna ocena umiejętności i kompetencji uzyskanych przez studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna sposobu lub nie potrafi dobrać właściwej informacji ani nie potrafi wykorzystać jej dla celów rozwiązania zadanego problemu. Nie potrafi dobrać podstawowych materiałów dla określonych zastosowań.
3,0Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać co najmniej jedną z podstawowych metod doboru właściwej informacji i potrafi wykorzystać ją dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskaną informację o materiałach i ich właściwościach. oraz dobrać podstawowe materiały do wymagań wynikających ze specyfikacji konstrukcji i warunków eksploatacji;
3,5Student zna, rozróżnia i potrafi zastosować praktycznie kilka metod doboru lub źródeł właściwej informacji i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskane informacje o materiałach i ich właściwościach. oraz dobrać podstawowe materiały do wymagań wynikających ze specyfikacji konstrukcji i warunków eksploatacji dla określonego przypadku
4,0Student zna, rozróżnia i potrafi zastosować praktycznie kilka metod doboru lub źródeł właściwej informacji i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi ocenić jakość uzyskanej informacji i dokonać ich oceny. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskane informacje o materiałach i ich właściwościach. oraz dobrać podstawowe materiały do wymagań wynikających ze specyfikacji konstrukcji i warunków eksploatacji dla określonego przypadku
4,5Student zna, rozróżnia i potrafi zastosować praktycznie kilka metod doboru lub źródeł właściwej informacji i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi ocenić jakość uzyskanej informacji i dokonać ich oceny. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskane informacje o materiałach i ich właściwościach. oraz dobrać podstawowe materiały do wymagań wynikających ze specyfikacji konstrukcji i warunków eksploatacji dla określonego przypadku. Potrafi wymienić zalety i wady metod które mogą mieć wpływ na możliwy błąd uzyskanej informacji oraz obliczeń i wytłumaczyć oraz uzasadnić swoją opinię.
5,0Student zna, rozróżnia i potrafi zastosować praktycznie kilka metod doboru lub źródeł właściwej informacji i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi ocenić jakość uzyskanej informacji i dokonać ich oceny oraz uzasadnić i umotywować wybór.. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskane informacje o materiałach i ich właściwościach. oraz dobrać podstawowe materiały do wymagań wynikających ze specyfikacji konstrukcji i warunków eksploatacji dla określonego przypadku. Potrafi wymienić zalety i wady metod które mogą mieć wpływ na możliwy błąd uzyskanej informacji oraz obliczeń i wytłumaczyć oraz uzasadnić swoją opinię.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_P14_U02W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dobrać podstawowe technologie wytwarzania jakie należy zastosować dla wykonania albo eksploatacji określonego elementu urządzenia lub konstrukcji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_U19Potrafi dobrać maszyny i urządzenia niezbędne do prawidłowego funkcjonowania obiektu marikultury, przedsiębiorstwa połowowego, obiektów chłodzonych, przedsiębiorstwa wydobywczego i przedsiębiorstwa energetycznego.
EMO_1A_U22Potrafi identyfikować i specyfikować proste zadania inżynierskie o charakterze praktycznym związane z eksploatacją mórz i oceanów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3Przekazanie studentom umiejętności wyszukania informacji o materiałach i ich właściwościach oraz podstawowych umiejętności doboru materiału do wymagań wynikająych ze specyfikacji konstrukcji i warunków eksploatacji, a także podstawowej orientacji w zakresie technologii wytwarzania jakie nalezy zastosowac dla uzyskania określonego wyrobu lub konstrukcji.
Treści programoweT-L-7Zmienność właściwości fizycznych i mechanicznych w podwyższonych i wysokich temperaturach. Poprawa i zmiana właściwosci materiałów - utwardzenie plastyczne, przemiany struktury, obróbka cieplna.
T-L-8Obróbka mechaniczna metali - obróbka skrawaniem: toczenie, frezowanie, podstawowe prace ślusarskie i montażowe
T-L-9Przedstawienie sprawozdań i wyników ćwiczeń laboratoryjnych przez wykonawców-zespoły. Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne ukierunkowane na samodzielne oraz we współdziałaniu w grupie osób pogłębienie i utrwalenie wiedzy uzyskanej samodzielnie i podczas wykładu, oraz uzyskanie umiejętności i kompetencji zaplanowanych w efektach przedmiotu
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wyników pracy i postaw studentów podczas ćwiczeń laboratoryjnych; ocena pracy indywidualnej i współpracy w ramach funkcji pełnionych w grupie studentów wykonujących zadanie zbiorowe
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa przedstawionych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych uzupełniona o ustne zaliczenie ćwiczeń; indywidualna ocena umiejętności i kompetencji uzyskanych przez studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna lub nie potrafi dobrać podstawowych technologii wytwarzania jakie należy zastosować dla wykonania albo eksploatacji określonego elementu urządzenia lub konstrukcji.
3,0Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać co najmniej jedną z podstawowych technologii wytwarzania jakie należy zastosować dla wykonania albo eksploatacji określonego elementu urządzenia lub konstrukcji.
3,5Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać podstawowe technologie wytwarzania jakie należy zastosować dla wykonania albo eksploatacji określonego elementu urządzenia lub konstrukcji.
4,0Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać metody i sposoby właściwego wykonywania różnych rodzajów elementów konstrukcyjnych; prawidłowo dobiera technologie wytwarzania jakie należy zastosować dla wykonania albo eksploatacji określonego elementu urządzenia lub konstrukcji.
4,5Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać metody i sposoby właściwego wykonywania różnych rodzajów elementów konstrukcyjnych; prawidłowo dobiera technologie wytwarzania jakie należy zastosować dla wykonania albo eksploatacji określonego elementu urządzenia lub konstrukcji. Potrafi i poprawnie ocenia i interpretuje zastosowane metody i technologie
5,0Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać metody i sposoby właściwego wykonywania różnych rodzajów elementów konstrukcyjnych; prawidłowo dobiera technologie wytwarzania jakie należy zastosować dla wykonania albo eksploatacji określonego elementu urządzenia lub konstrukcji. Potrafi i poprawnie ocenia i interpretuje zastosowane metody i technologie Potrafi wymienić zalety i wady metod i technologii wykonania które mogą mieć wpływ na możliwy efekt i wytłumaczyć oraz uzasadnić swoją opinię.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_P14_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć u studenta zostanie ukształtowana świadomość odpowiedzialności za pracę własną i kierowanych przez nich zespołów w sytuacjach, gdy uzyskanie efektu końcowego zalezy od współdziałania grupy osób w kontekście właściwego doboru materiałów i technologii wytwarzania obiektów oceanotechnicznych oraz eksploatacji tego typu obiektów w warunkach środowiska mórz i oceanów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
EMO_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie eksploatacji mórz i oceanów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie kompetencji studentów polegającej na uświadomieniu im odpowiedzialności za pracę własną i kierowanych przez nich zespołów w sytuacjach gdy uzyskanie efektu końcowego zależy od współdziałania grupy osób w kontekście wlaściwego doboru materiałów i technologii wytwarzania obiektów oceanotechnicznych.
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych, szkolenie BHP stanowiskowe. Zasady bezpieczeństwa pracy w laboratorium. Literatura i zasady dopuszczenia do wykonania ćwiczeń. Zasady zaliczenia laboratorium.
T-L-2Podstawowe cechy i postacie różnych tworzyw - rozpoznawanie rodzajów tworzyw i materiałów na podstawie cech zewnętrznych.
T-L-3Właściwości fizyczne tworzyw i materiałów - gęstość, gęstość pozorna, temperatura topnienia, temperatura przemian fazowych, związanie, zawartość wilgoci, przewodność elektryczna, cieplna, izolacyjność akustyczna, ciepło właściwe.
T-L-4Właściwosci wytrzymałościowe materiałów - wytrzymałość na rozrywanie, na ściskanie, udarność, twardość.
T-L-5Właściwosci palne tworzyw - zapalność, niepalność, szybkość wydzielania ciepła, ciepło spalania, temperatura zapalenia.
T-L-6Korozyjność materiałów. Napięcie powierzchniowe, zwilżalność, wilgotność, nasiąkliwość
T-L-7Zmienność właściwości fizycznych i mechanicznych w podwyższonych i wysokich temperaturach. Poprawa i zmiana właściwosci materiałów - utwardzenie plastyczne, przemiany struktury, obróbka cieplna.
T-L-8Obróbka mechaniczna metali - obróbka skrawaniem: toczenie, frezowanie, podstawowe prace ślusarskie i montażowe
T-L-9Przedstawienie sprawozdań i wyników ćwiczeń laboratoryjnych przez wykonawców-zespoły. Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
Metody nauczaniaM-1Wykład informujący w celu przekazania podstaw wiedzy z tematyki przedmiotu
M-2Ćwiczenia laboratoryjne ukierunkowane na samodzielne oraz we współdziałaniu w grupie osób pogłębienie i utrwalenie wiedzy uzyskanej samodzielnie i podczas wykładu, oraz uzyskanie umiejętności i kompetencji zaplanowanych w efektach przedmiotu
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wyników pracy i postaw studentów podczas ćwiczeń laboratoryjnych; ocena pracy indywidualnej i współpracy w ramach funkcji pełnionych w grupie studentów wykonujących zadanie zbiorowe
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa przedstawionych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych uzupełniona o ustne zaliczenie ćwiczeń; indywidualna ocena umiejętności i kompetencji uzyskanych przez studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie stosuje w praktyce zasad odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod i wykonania obliczeń, nie przykłada staranności do obliczeń, nie współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania nałożonego zadania; nie wykazuje zainteresowania efektami swojej pracy i jej skutkami oraz oddziaływaniami środowiskowymi.
3,0Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod i wykonania obliczeń, ale pomimo to popełnia błędy w tym postępowaniu wymagające kontroli i korekt, Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania badań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. W minimalnym stopniu potrafi wyjaśnić i rozumie szerszy kontekst inżynierski i środowiskowy oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen
3,5Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - popełnia jednak sporadyczne błędy w tym postępowaniu wymagające kontroli i korekt, Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania badań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić w stopniu podstawowym szerszy kontekst inżynierski i środowiskowy oraz przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.
4,0Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma podstawowe zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst inżynierski i środowiskowy oraz przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.
4,5Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma wyróżniające zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst inżynierski i środowiskowy oraz przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen
5,0Student stosuje w stopniu wzorowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst inżynierski i środowiskowy oraz przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.. W pracy zespołowej wykazuje wyróżniające zdolności i predyspozycje do funkcji kierowania zespołem - z reguły samoistnie lub z wyboru członków grupy kieruje pracą zespołową.