Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (S2)

Sylabus przedmiotu Teoria maszyn rolniczych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Teoria maszyn rolniczych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Budowy i Użytkowania Urządzeń Technicznych
Nauczyciel odpowiedzialny Jan Jurga <Jan.Jurga@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 20 1,20,44zaliczenie
wykładyW1 10 0,80,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza i umiejętność dotyczące teorii mechanizmów, rysunku technicznego, mechaniki technicznej, maszyn rolniczych do uprawy roli i roślin, maszyn rolniczych do zbioru płodów rolnych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z teorią działania wybranych maszyn rolniczych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wyznaczanie powierzchni roboczej korpusu pługa metodą jednej kierownicy ze zmianą kąta Θ. Zastosowanie metod graficznych i obliczeniowych do rozmieszczania elementów roboczych maszyn uprawowych na ramie. Wyznaczanie oporów pługów, bron i kultywatorów. Wyznaczanie zapotrzebowania mocy przez glebogryzarkę. Obliczenia kinematyczne skrzyni przekładniowej siewnika uniwersalnego. Kinematyka napędów nożycowych zespołów tnących. Pola i prędkości cięcia w zespołach nożycowo-palcowych. Dobór sit w maszynach separująco czyszczących. Wyznaczanie krytycznych prędkości powietrza w kanale aspiracyjnym.20
20
wykłady
T-W-1Kształt powierzchni roboczej elementów maszyn uprawowych. Zasady rozmieszczania elementów roboczych narzędzi uprawowych na ramie. Opory robocze i zapotrzebowanie mocy maszyn do uprawy wstępnej, doprawiania i pielęgnacji. Zespoły dozujące siewnika uniwersalnego i punktowego. Zespoły do aplikacji nawozów mineralnych. Przebieg procesów wykorzystywanych w opryskiwaczach. Zespoły tnące do cięcia podporowego i bezpodporowego. Czynniki przepustowości maszyn do zbioru. Separacja płodów rolnych podczas zbioru, czyszczenia i sortowania. Wymagania dotyczące wydajności oraz jakości pracy maszyn rolniczych.10
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2Wykonanie sprawozdań z ćwiczeń13
A-A-3Uczestnictwo w sprawdzianach3
36
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Studiowanie literatury12
A-W-3Uczestnictwo w sprawdzianach2
24

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Pokaz
M-3Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: bieżąca kontrola przeswojenia materiału realizowanego na wykładach
S-2Ocena formująca: ocena aktywności na ćwiczeniach audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: pisemny sprawdzian zaliczający wykłady
S-4Ocena podsumowująca: ocena sprawozdań z ćwiczeń audytoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_2A_C06_W01
Ma teoretyczną wiedzę przydatną i niezbędną do pełniejszego rozumienia budowy i działania maszyn i narzędzi rolniczych, obejmującą m.in. wyznaczanie powierzchni roboczej elementów maszyn uprawowych, zasady rozmieszczania elementów roboczych na ramie, kinematykę układów napędowych, wyznaczanie oporów roboczych i zapotrzebowania mocy, aplikację substancji płynnych, pylistych i granulowanych, teorię cięcia podporowego i bezpodporowego, przepustowość maszyn do zbioru i zagadnienia separacji płodów rolnych
TRL_2A_W08R2A_W01, R2A_W05InzA2_W02C-1T-A-1, T-W-1M-1, M-2, M-3S-2, S-1, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_2A_C06_U01
Potrafi zastosować wybrane zagadnienia z teorii maszyn rolniczych do analizy działania oraz oceny konstrukcji narzędzi, maszyn rolniczych i ich zespołów
TRL_2A_U09R2A_U06, R2A_U07InzA2_U02, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07, InzA2_U08C-1T-A-1, T-W-1M-1, M-2, M-3S-2, S-1, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_2A_C06_K01
Aktywna i kreatywna postawa w określaniu priorytetów i rozwiązywaniu postawionych zadań.
TRL_2A_K06R2A_K02, R2A_K03, R2A_K04, R2A_K05, R2A_K06InzA2_K01C-1T-A-1, T-W-1M-1, M-2, M-3S-2, S-1, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_2A_C06_W01
Ma teoretyczną wiedzę przydatną i niezbędną do pełniejszego rozumienia budowy i działania maszyn i narzędzi rolniczych, obejmującą m.in. wyznaczanie powierzchni roboczej elementów maszyn uprawowych, zasady rozmieszczania elementów roboczych na ramie, kinematykę układów napędowych, wyznaczanie oporów roboczych i zapotrzebowania mocy, aplikację substancji płynnych, pylistych i granulowanych, teorię cięcia podporowego i bezpodporowego, przepustowość maszyn do zbioru i zagadnienia separacji płodów rolnych
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu
3,0Student opanował podstawową wiedzę, ale ma problemy z samodzielnym wykorzystaniem jej w praktyce
3,5Efekty w stopniu pośrednim między 3 a 4
4,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu i potrafi ją wykorzystać w typowych zadaniach projektowych
4,5Efekty w stopniu pośrednim między 4 a 5
5,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu i potrafi sam rozwiązywać niestandardowe zadania

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_2A_C06_U01
Potrafi zastosować wybrane zagadnienia z teorii maszyn rolniczych do analizy działania oraz oceny konstrukcji narzędzi, maszyn rolniczych i ich zespołów
2,0Student nie potrafi samodzielnie rozwiązywać prostych zadań projektowych
3,0Student rozwiązuje zadania projektowe w sposób bierny, korzysta z pomocy innych
3,5Umiejętności pomiędzy 3 a 4
4,0Student potrafi samodzielnie rozwiązywać proste zadania projektowe
4,5Umiejętności pomiędzy 4 a 5
5,0Student potrafi samodzielnie rozwiązywać złożone zadania projektowe

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_2A_C06_K01
Aktywna i kreatywna postawa w określaniu priorytetów i rozwiązywaniu postawionych zadań.
2,0Student nie wykazuje aktywnej i kreatywnej postawy oraz chęci do zdobywania wiedzy i umiejętności
3,0Student wykazuje zainteresowanie zdobywaniem wiedzy, pracuje samodzielnie, nie wykazuje chęci do pracy w zespole
3,5Kompetencje pośrednie między 3 a 4
4,0Pracuje chętnie w zespole, służy radą innym, wykazuje zdolność do wykorzystywania posiadanej wiedzy ogólnej w prowadzeniu dyskusji nad prezentowanymi przez innych studentów zagadnieniami
4,5Kompetencje pośrednie między 4 a 5
5,0Student bardzo kreatywny, zdeterminowany do pogłębiania wiedzy i umiejętności, co przejawia się dociekliwością w analizowaniu i dyskutowaniu omawianych zagadnień.

Literatura podstawowa

  1. Worona M., Dawidowski B., Maszyny rolnicze, cz.I., AR Szczecin, Szczecin, 1990
  2. Bernacki H., Teoria i konstrukcja maszyn rolniczych, T.1, część 2 i 3, PWRiL, Warszawa, 1981
  3. Kanafojski C., Teoria i konstrukcja maszyn rolniczych. T.1, cz.3, PWRiL, Warszawa, 1977
  4. Kanafojski C., Teoria i konstrukcja maszyn rolniczych. T.2, cz. 1., PWRiL, Warszawa, 1980
  5. Karwowski T., Teoria i konstrukcja maszyn rolniczych. T.2, cz. 2., PWRiL, Warszawa, 1982

Literatura dodatkowa

  1. Juliszewski T., Kurpaska S., Współczesna inżynieria rolnicza – badania i zastosowanie, UR w Krakowie, KTR PAN, PTIR., Kraków, 2011
  2. Eichhorn H., Landtechnik. Landwirtschaftliches Lehrbuch, Eugen Ulmer, Stuttgart, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wyznaczanie powierzchni roboczej korpusu pługa metodą jednej kierownicy ze zmianą kąta Θ. Zastosowanie metod graficznych i obliczeniowych do rozmieszczania elementów roboczych maszyn uprawowych na ramie. Wyznaczanie oporów pługów, bron i kultywatorów. Wyznaczanie zapotrzebowania mocy przez glebogryzarkę. Obliczenia kinematyczne skrzyni przekładniowej siewnika uniwersalnego. Kinematyka napędów nożycowych zespołów tnących. Pola i prędkości cięcia w zespołach nożycowo-palcowych. Dobór sit w maszynach separująco czyszczących. Wyznaczanie krytycznych prędkości powietrza w kanale aspiracyjnym.20
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Kształt powierzchni roboczej elementów maszyn uprawowych. Zasady rozmieszczania elementów roboczych narzędzi uprawowych na ramie. Opory robocze i zapotrzebowanie mocy maszyn do uprawy wstępnej, doprawiania i pielęgnacji. Zespoły dozujące siewnika uniwersalnego i punktowego. Zespoły do aplikacji nawozów mineralnych. Przebieg procesów wykorzystywanych w opryskiwaczach. Zespoły tnące do cięcia podporowego i bezpodporowego. Czynniki przepustowości maszyn do zbioru. Separacja płodów rolnych podczas zbioru, czyszczenia i sortowania. Wymagania dotyczące wydajności oraz jakości pracy maszyn rolniczych.10
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2Wykonanie sprawozdań z ćwiczeń13
A-A-3Uczestnictwo w sprawdzianach3
36
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Studiowanie literatury12
A-W-3Uczestnictwo w sprawdzianach2
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_2A_C06_W01Ma teoretyczną wiedzę przydatną i niezbędną do pełniejszego rozumienia budowy i działania maszyn i narzędzi rolniczych, obejmującą m.in. wyznaczanie powierzchni roboczej elementów maszyn uprawowych, zasady rozmieszczania elementów roboczych na ramie, kinematykę układów napędowych, wyznaczanie oporów roboczych i zapotrzebowania mocy, aplikację substancji płynnych, pylistych i granulowanych, teorię cięcia podporowego i bezpodporowego, przepustowość maszyn do zbioru i zagadnienia separacji płodów rolnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_2A_W08ma określony zasób wiedzy w zakresie teorii maszyn rolniczych, obejmujący m.in. wyznaczanie powierzchni roboczej korpusów płużnych, zasady rozmieszczania elementów roboczych na ramie narzędzi uprawowych, wyznaczanie oporów pracy wybranych narzędzi uprawowych oraz określenie mocy niezbędnej do ich uciągu i napędu, teorię zespołów dozujących siewników oraz rozsiewaczy nawozów mineralnych, procesy wykorzystywane w opryskiwaczach, teorię cięcia zespołów tnących, zagadnienia separacji płodów rolnych, wymagania stawiane narzędziom i maszynom rolniczym, przydatny i niezbędny do pełniejszego rozumienia budowy i działania narzędzi oraz maszyn rolniczych i ich zespołów;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z teorią działania wybranych maszyn rolniczych
Treści programoweT-A-1Wyznaczanie powierzchni roboczej korpusu pługa metodą jednej kierownicy ze zmianą kąta Θ. Zastosowanie metod graficznych i obliczeniowych do rozmieszczania elementów roboczych maszyn uprawowych na ramie. Wyznaczanie oporów pługów, bron i kultywatorów. Wyznaczanie zapotrzebowania mocy przez glebogryzarkę. Obliczenia kinematyczne skrzyni przekładniowej siewnika uniwersalnego. Kinematyka napędów nożycowych zespołów tnących. Pola i prędkości cięcia w zespołach nożycowo-palcowych. Dobór sit w maszynach separująco czyszczących. Wyznaczanie krytycznych prędkości powietrza w kanale aspiracyjnym.
T-W-1Kształt powierzchni roboczej elementów maszyn uprawowych. Zasady rozmieszczania elementów roboczych narzędzi uprawowych na ramie. Opory robocze i zapotrzebowanie mocy maszyn do uprawy wstępnej, doprawiania i pielęgnacji. Zespoły dozujące siewnika uniwersalnego i punktowego. Zespoły do aplikacji nawozów mineralnych. Przebieg procesów wykorzystywanych w opryskiwaczach. Zespoły tnące do cięcia podporowego i bezpodporowego. Czynniki przepustowości maszyn do zbioru. Separacja płodów rolnych podczas zbioru, czyszczenia i sortowania. Wymagania dotyczące wydajności oraz jakości pracy maszyn rolniczych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Pokaz
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena aktywności na ćwiczeniach audytoryjnych
S-1Ocena formująca: bieżąca kontrola przeswojenia materiału realizowanego na wykładach
S-3Ocena podsumowująca: pisemny sprawdzian zaliczający wykłady
S-4Ocena podsumowująca: ocena sprawozdań z ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu
3,0Student opanował podstawową wiedzę, ale ma problemy z samodzielnym wykorzystaniem jej w praktyce
3,5Efekty w stopniu pośrednim między 3 a 4
4,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu i potrafi ją wykorzystać w typowych zadaniach projektowych
4,5Efekty w stopniu pośrednim między 4 a 5
5,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu i potrafi sam rozwiązywać niestandardowe zadania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_2A_C06_U01Potrafi zastosować wybrane zagadnienia z teorii maszyn rolniczych do analizy działania oraz oceny konstrukcji narzędzi, maszyn rolniczych i ich zespołów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_2A_U09potrafi zastosować wybrane zagadnienia z teorii maszyn rolniczych do analizy działania i oceny konstrukcji narzędzi oraz maszyn rolniczych i ich zespołów;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z teorią działania wybranych maszyn rolniczych
Treści programoweT-A-1Wyznaczanie powierzchni roboczej korpusu pługa metodą jednej kierownicy ze zmianą kąta Θ. Zastosowanie metod graficznych i obliczeniowych do rozmieszczania elementów roboczych maszyn uprawowych na ramie. Wyznaczanie oporów pługów, bron i kultywatorów. Wyznaczanie zapotrzebowania mocy przez glebogryzarkę. Obliczenia kinematyczne skrzyni przekładniowej siewnika uniwersalnego. Kinematyka napędów nożycowych zespołów tnących. Pola i prędkości cięcia w zespołach nożycowo-palcowych. Dobór sit w maszynach separująco czyszczących. Wyznaczanie krytycznych prędkości powietrza w kanale aspiracyjnym.
T-W-1Kształt powierzchni roboczej elementów maszyn uprawowych. Zasady rozmieszczania elementów roboczych narzędzi uprawowych na ramie. Opory robocze i zapotrzebowanie mocy maszyn do uprawy wstępnej, doprawiania i pielęgnacji. Zespoły dozujące siewnika uniwersalnego i punktowego. Zespoły do aplikacji nawozów mineralnych. Przebieg procesów wykorzystywanych w opryskiwaczach. Zespoły tnące do cięcia podporowego i bezpodporowego. Czynniki przepustowości maszyn do zbioru. Separacja płodów rolnych podczas zbioru, czyszczenia i sortowania. Wymagania dotyczące wydajności oraz jakości pracy maszyn rolniczych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Pokaz
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena aktywności na ćwiczeniach audytoryjnych
S-1Ocena formująca: bieżąca kontrola przeswojenia materiału realizowanego na wykładach
S-3Ocena podsumowująca: pisemny sprawdzian zaliczający wykłady
S-4Ocena podsumowująca: ocena sprawozdań z ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi samodzielnie rozwiązywać prostych zadań projektowych
3,0Student rozwiązuje zadania projektowe w sposób bierny, korzysta z pomocy innych
3,5Umiejętności pomiędzy 3 a 4
4,0Student potrafi samodzielnie rozwiązywać proste zadania projektowe
4,5Umiejętności pomiędzy 4 a 5
5,0Student potrafi samodzielnie rozwiązywać złożone zadania projektowe
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_2A_C06_K01Aktywna i kreatywna postawa w określaniu priorytetów i rozwiązywaniu postawionych zadań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_2A_K06rozumie ważność i potrzebę ochrony środowiska naturalnego i zachowania bioróżnorodności, ma świadomość pozatechnicznych aspektów i skutków działalności w zakresie inżynierii rolniczej i leśnej, a w szczególności jej wpływu na środowisko i ma świadomość konieczności eliminowania lub ograniczania tego wpływu.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z teorią działania wybranych maszyn rolniczych
Treści programoweT-A-1Wyznaczanie powierzchni roboczej korpusu pługa metodą jednej kierownicy ze zmianą kąta Θ. Zastosowanie metod graficznych i obliczeniowych do rozmieszczania elementów roboczych maszyn uprawowych na ramie. Wyznaczanie oporów pługów, bron i kultywatorów. Wyznaczanie zapotrzebowania mocy przez glebogryzarkę. Obliczenia kinematyczne skrzyni przekładniowej siewnika uniwersalnego. Kinematyka napędów nożycowych zespołów tnących. Pola i prędkości cięcia w zespołach nożycowo-palcowych. Dobór sit w maszynach separująco czyszczących. Wyznaczanie krytycznych prędkości powietrza w kanale aspiracyjnym.
T-W-1Kształt powierzchni roboczej elementów maszyn uprawowych. Zasady rozmieszczania elementów roboczych narzędzi uprawowych na ramie. Opory robocze i zapotrzebowanie mocy maszyn do uprawy wstępnej, doprawiania i pielęgnacji. Zespoły dozujące siewnika uniwersalnego i punktowego. Zespoły do aplikacji nawozów mineralnych. Przebieg procesów wykorzystywanych w opryskiwaczach. Zespoły tnące do cięcia podporowego i bezpodporowego. Czynniki przepustowości maszyn do zbioru. Separacja płodów rolnych podczas zbioru, czyszczenia i sortowania. Wymagania dotyczące wydajności oraz jakości pracy maszyn rolniczych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Pokaz
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena aktywności na ćwiczeniach audytoryjnych
S-1Ocena formująca: bieżąca kontrola przeswojenia materiału realizowanego na wykładach
S-3Ocena podsumowująca: pisemny sprawdzian zaliczający wykłady
S-4Ocena podsumowująca: ocena sprawozdań z ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje aktywnej i kreatywnej postawy oraz chęci do zdobywania wiedzy i umiejętności
3,0Student wykazuje zainteresowanie zdobywaniem wiedzy, pracuje samodzielnie, nie wykazuje chęci do pracy w zespole
3,5Kompetencje pośrednie między 3 a 4
4,0Pracuje chętnie w zespole, służy radą innym, wykazuje zdolność do wykorzystywania posiadanej wiedzy ogólnej w prowadzeniu dyskusji nad prezentowanymi przez innych studentów zagadnieniami
4,5Kompetencje pośrednie między 4 a 5
5,0Student bardzo kreatywny, zdeterminowany do pogłębiania wiedzy i umiejętności, co przejawia się dociekliwością w analizowaniu i dyskutowaniu omawianych zagadnień.