Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (S2)

Sylabus przedmiotu Planowanie przestrzenne obszarów wiejskich:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Planowanie przestrzenne obszarów wiejskich
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Józef Wasilewski <Jozef.Wasilewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,38zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu przedmiotów poprzedzających

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przybliżyć problematykę i aktualne problemy związane z projektowaniem przestrzennym obszarów wiejskich
C-2Umożliwić dostrzeganie i rozumienie związków zachodzących w procesie projektowania przestrzennego obszarów wiejskich

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Opracowanie koncepcji planowania przestrzennego dla gminy zgodnie z zadaną dla niej charakterystyką1
T-A-2Charakterystyka i plan sytuacyjny gminy2
T-A-3Strategia ekorozwoju w gminie2
T-A-4Program zrównoważonego rozwoju w gminie2
T-A-5Uwzględnianie w planowaniu przestrzenym opinii społeczności lokalnej2
T-A-6Priorytetowe aspekty planowania przestrzennego w gminie2
T-A-7Sporządzanie analiz ilościowych i jakościowych dotyczących przestrzeni i rozpoznawania zasobów gminy2
T-A-8Identyfikacja konfliktów na styku środowisko przyrodnicze - środowisko antropogeniczne2
15
wykłady
T-W-1Polityka i zasady planowania i gospodarki przestrzennej2
T-W-2Uwarunkowania środowiskowe i kulturowe zagospodarowania przestrzennego2
T-W-3Przestrzenny wymiar gospodarki wiejskiej2
T-W-4Problematyka demograficzno-społeczna i gospodarcza w planowaniu rozwoju i zagospodarowania przestrzennego2
T-W-5Stan planowania krajowego i regionalnego2
T-W-6Strategia rozwoju gminy. Planowanie rozwoju i zagospodarowania przestrzennego gminy. Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy2
T-W-7Miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego2
T-W-8Negatywne zjawiska w przestrzeni wiejskiej w Polsce1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Konsultacje2
A-A-3Wykonanie pracy zaliczeniowej13
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające - wykład informacyjny
M-2Metody eksponujące - prezentacje multumedialne, film
M-3Metody aktywizujące - metoda sytuacyjna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium z treści wykładowych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena cwiczeń na podstawie pracy zaliczeniowej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_2A_C14_W26
Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie planowania przestrzennego przydatną do partnerskiego uczestnictwa w zespołach zajmujących się planowaniem obszarów wiejskich;
TRL_2A_W26R2A_W03, R2A_W07InzA2_W01C-1, C-2T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_2A_C14_U27
Jest przygotowany do partnerskiego uczestnictwa w zespołach zajmujących się planowaniem obszarów wiejskich.
TRL_2A_U27R2A_U01, R2A_U05InzA2_U03, InzA2_U05, InzA2_U06C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_2A_C14_K01
Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy;
TRL_2A_K01R2A_K08InzA2_K02C-1, C-2T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-A-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_2A_C14_W26
Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie planowania przestrzennego przydatną do partnerskiego uczestnictwa w zespołach zajmujących się planowaniem obszarów wiejskich;
2,0Nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie treści przedmiotu
3,0Posiada ograniczoną wiedzę w zakresie treści przedmiotu
3,5Wykorzystuje wiedzę w zakresie treści przedmiotu do omówienia zadanego zagadnienia
4,0Wykorzystuje wiedzę w zakresie treści przedmiotu do omówienia zadanego zagadnienia wraz z jego elementarną analizą
4,5Wykorzystuje wiedzę w zakresie treści przedmiotu do omówienia dowolnego zagadnienia wraz z jego pogłębioną analizą
5,0Wykorzystuje wiedzę w zakresie treści przedmiotu do omówienia dowolnego zagadnienia wraz z jego pogłębioną analizą, dokonuje oceny stanu obecnego i perspektyw rozwoju

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_2A_C14_U27
Jest przygotowany do partnerskiego uczestnictwa w zespołach zajmujących się planowaniem obszarów wiejskich.
2,0Nie potrafi współpracowac w zespole
3,0Prezentuje minimalne umiejętności współpracy w zespole
3,5Prezentuje umiejętności efektywnej współpracy w zespole
4,0Potrafi efektywnie współpracowac w zespole poprzez dyskusje i analizy
4,5Potrafi efektywnie współpracowac w zespole poprzez prezentacje, analizy, dyskusje
5,0Potrafi efektywnie współpracowac w zespole poprzez prezentacje, analizy, dyskusje, a także poprzez propozycje zmian i modyfikacji

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_2A_C14_K01
Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy;
2,0Nie wykazuje aktywności i chęci do pozyskiwania wiedzy i umiejętności z zakresu przedmiotu
3,0Potrafi określic braki wystepujące w swojej wiedzy z zakresu przedmiotu
3,5Potrafi połączyc posiadaną wiedzę z zakresu przedmiotu z zagadnieniami ogólnospołecznymi
4,0Jest świadomy braków wiedzy z zakresu przedmiotu oraz potrafi ustalic sposób jej uzupełnienia
4,5Jest zdeterminowany do pogłębiania wiedzy i umiejętności poprzez dociekliwośc w analizowaniu i dyskutowaniu zagadnień z zakresu przedmiotu
5,0Potrafi swobodnie prowadzic dyskusję w zakresie nowości i trendów w obszarze wiedzy przedmiotu

Literatura podstawowa

  1. Bański J., Geografia polskiej wsi, PWE, Warszawa, 2006
  2. Borsa E. i inni, Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Przepisy - omówienie - komentarze, Urbanista, Warszawa, 2003
  3. Gałązka A., Uwarunkowania i stan rozwoju infrastruktury na obszarach wiejskich w okresie transformacji, PTG, IGiPZ PAN, 2004
  4. Kachniarz T., Nowakowski M., Gospodarka przestrzenna. Praktyka gospodarowania przestrzenią, Wyższa Szkoła Humanistyczna w Pułtusku, Pułtusk, 2000
  5. Wysocka E., Plany zagospodarowania przestrzennego województw. Poradnik metodyczny, IGPiM, Warszawa, 2000
  6. Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, 2003

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Opracowanie koncepcji planowania przestrzennego dla gminy zgodnie z zadaną dla niej charakterystyką1
T-A-2Charakterystyka i plan sytuacyjny gminy2
T-A-3Strategia ekorozwoju w gminie2
T-A-4Program zrównoważonego rozwoju w gminie2
T-A-5Uwzględnianie w planowaniu przestrzenym opinii społeczności lokalnej2
T-A-6Priorytetowe aspekty planowania przestrzennego w gminie2
T-A-7Sporządzanie analiz ilościowych i jakościowych dotyczących przestrzeni i rozpoznawania zasobów gminy2
T-A-8Identyfikacja konfliktów na styku środowisko przyrodnicze - środowisko antropogeniczne2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Polityka i zasady planowania i gospodarki przestrzennej2
T-W-2Uwarunkowania środowiskowe i kulturowe zagospodarowania przestrzennego2
T-W-3Przestrzenny wymiar gospodarki wiejskiej2
T-W-4Problematyka demograficzno-społeczna i gospodarcza w planowaniu rozwoju i zagospodarowania przestrzennego2
T-W-5Stan planowania krajowego i regionalnego2
T-W-6Strategia rozwoju gminy. Planowanie rozwoju i zagospodarowania przestrzennego gminy. Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy2
T-W-7Miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego2
T-W-8Negatywne zjawiska w przestrzeni wiejskiej w Polsce1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Konsultacje2
A-A-3Wykonanie pracy zaliczeniowej13
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_2A_C14_W26Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie planowania przestrzennego przydatną do partnerskiego uczestnictwa w zespołach zajmujących się planowaniem obszarów wiejskich;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_2A_W26ma uporządkowaną wiedzę w zakresie planowania przestrzennego i rozwoju obszarów wiejskich, obejmującą podstawowe pojęcia z zakresu planowania przestrzennego, przestrzenny wymiar gospodarki wiejskiej i uwarunkowania środowiskowo-kulturowe, istniejący stan zagospodarowania a strategia rozwoju gminy (studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego), kształtowanie zabudowy osiedli wiejskich, definicje, cechy, funkcje infrastruktury, planowanie przestrzenne i rozwój infrastruktury technicznej obszarów wiejskich, wykonawstwo i zasady eksploatacji urządzeń technicznych, przydatną do partnerskiego uczestnictwa w zespołach zajmujących się eksploatacją i planowaniem infrastruktury technicznej obszarów wiejskich;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W07ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Cel przedmiotuC-1Przybliżyć problematykę i aktualne problemy związane z projektowaniem przestrzennym obszarów wiejskich
C-2Umożliwić dostrzeganie i rozumienie związków zachodzących w procesie projektowania przestrzennego obszarów wiejskich
Treści programoweT-W-1Polityka i zasady planowania i gospodarki przestrzennej
T-W-3Przestrzenny wymiar gospodarki wiejskiej
T-W-2Uwarunkowania środowiskowe i kulturowe zagospodarowania przestrzennego
T-W-4Problematyka demograficzno-społeczna i gospodarcza w planowaniu rozwoju i zagospodarowania przestrzennego
T-W-5Stan planowania krajowego i regionalnego
T-W-6Strategia rozwoju gminy. Planowanie rozwoju i zagospodarowania przestrzennego gminy. Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy
T-W-7Miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego
T-W-8Negatywne zjawiska w przestrzeni wiejskiej w Polsce
T-A-1Opracowanie koncepcji planowania przestrzennego dla gminy zgodnie z zadaną dla niej charakterystyką
T-A-2Charakterystyka i plan sytuacyjny gminy
T-A-3Strategia ekorozwoju w gminie
T-A-4Program zrównoważonego rozwoju w gminie
T-A-5Uwzględnianie w planowaniu przestrzenym opinii społeczności lokalnej
T-A-6Priorytetowe aspekty planowania przestrzennego w gminie
T-A-7Sporządzanie analiz ilościowych i jakościowych dotyczących przestrzeni i rozpoznawania zasobów gminy
T-A-8Identyfikacja konfliktów na styku środowisko przyrodnicze - środowisko antropogeniczne
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny
M-2Metody eksponujące - prezentacje multumedialne, film
M-3Metody aktywizujące - metoda sytuacyjna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium z treści wykładowych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena cwiczeń na podstawie pracy zaliczeniowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie treści przedmiotu
3,0Posiada ograniczoną wiedzę w zakresie treści przedmiotu
3,5Wykorzystuje wiedzę w zakresie treści przedmiotu do omówienia zadanego zagadnienia
4,0Wykorzystuje wiedzę w zakresie treści przedmiotu do omówienia zadanego zagadnienia wraz z jego elementarną analizą
4,5Wykorzystuje wiedzę w zakresie treści przedmiotu do omówienia dowolnego zagadnienia wraz z jego pogłębioną analizą
5,0Wykorzystuje wiedzę w zakresie treści przedmiotu do omówienia dowolnego zagadnienia wraz z jego pogłębioną analizą, dokonuje oceny stanu obecnego i perspektyw rozwoju
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_2A_C14_U27Jest przygotowany do partnerskiego uczestnictwa w zespołach zajmujących się planowaniem obszarów wiejskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_2A_U27jest przygotowany do partnerskiego uczestnictwa w zespołach zajmujących się eksploatacją i planowaniem infrastruktury technicznej obszarów wiejskich, orientuje się w zakresie aktualnego stanu obszarów wiejskich oraz uwarunkowań, kierunków i możliwości ich rozwoju, co daje podstawy umiejętnego wykorzystania potencjału gospodarstwa lub planowania innej formy działalności w obszarze rolnictwa;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Umożliwić dostrzeganie i rozumienie związków zachodzących w procesie projektowania przestrzennego obszarów wiejskich
Treści programoweT-A-1Opracowanie koncepcji planowania przestrzennego dla gminy zgodnie z zadaną dla niej charakterystyką
T-A-2Charakterystyka i plan sytuacyjny gminy
T-A-3Strategia ekorozwoju w gminie
T-A-4Program zrównoważonego rozwoju w gminie
T-A-5Uwzględnianie w planowaniu przestrzenym opinii społeczności lokalnej
T-A-6Priorytetowe aspekty planowania przestrzennego w gminie
T-A-7Sporządzanie analiz ilościowych i jakościowych dotyczących przestrzeni i rozpoznawania zasobów gminy
T-A-8Identyfikacja konfliktów na styku środowisko przyrodnicze - środowisko antropogeniczne
Metody nauczaniaM-3Metody aktywizujące - metoda sytuacyjna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena cwiczeń na podstawie pracy zaliczeniowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi współpracowac w zespole
3,0Prezentuje minimalne umiejętności współpracy w zespole
3,5Prezentuje umiejętności efektywnej współpracy w zespole
4,0Potrafi efektywnie współpracowac w zespole poprzez dyskusje i analizy
4,5Potrafi efektywnie współpracowac w zespole poprzez prezentacje, analizy, dyskusje
5,0Potrafi efektywnie współpracowac w zespole poprzez prezentacje, analizy, dyskusje, a także poprzez propozycje zmian i modyfikacji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_2A_C14_K01Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_2A_K01potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Przybliżyć problematykę i aktualne problemy związane z projektowaniem przestrzennym obszarów wiejskich
C-2Umożliwić dostrzeganie i rozumienie związków zachodzących w procesie projektowania przestrzennego obszarów wiejskich
Treści programoweT-W-1Polityka i zasady planowania i gospodarki przestrzennej
T-W-3Przestrzenny wymiar gospodarki wiejskiej
T-W-2Uwarunkowania środowiskowe i kulturowe zagospodarowania przestrzennego
T-A-1Opracowanie koncepcji planowania przestrzennego dla gminy zgodnie z zadaną dla niej charakterystyką
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny
M-2Metody eksponujące - prezentacje multumedialne, film
M-3Metody aktywizujące - metoda sytuacyjna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium z treści wykładowych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena cwiczeń na podstawie pracy zaliczeniowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie wykazuje aktywności i chęci do pozyskiwania wiedzy i umiejętności z zakresu przedmiotu
3,0Potrafi określic braki wystepujące w swojej wiedzy z zakresu przedmiotu
3,5Potrafi połączyc posiadaną wiedzę z zakresu przedmiotu z zagadnieniami ogólnospołecznymi
4,0Jest świadomy braków wiedzy z zakresu przedmiotu oraz potrafi ustalic sposób jej uzupełnienia
4,5Jest zdeterminowany do pogłębiania wiedzy i umiejętności poprzez dociekliwośc w analizowaniu i dyskutowaniu zagadnień z zakresu przedmiotu
5,0Potrafi swobodnie prowadzic dyskusję w zakresie nowości i trendów w obszarze wiedzy przedmiotu