Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (S2)

Sylabus przedmiotu Recyrkulacja materiałów i odpadów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Recyrkulacja materiałów i odpadów
Specjalność technika w rolnictwie, leśnictwie i ochronie środowiska
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Sędłak <Pawel.Sedlak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,00,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy matematyki, fizyki, chemii, grafiki inżynierskiej, wytrzymałości materiałów, mechaniki.
W-2Podstawowa wiedza z zakresu użytkowania oraz obsługiwania obiektów technicznych w rolnictwie i leśnictwie
W-3Podstawowa znajomość technologii stosowanych w rolnictwie, leśnictwie oraz przetwórstwie rolno-spożywczym

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie uwarunkowań recyrkulacji materiałów i odpadów
C-2Podniesienie świadomości wpływu eksploatacji środków technicznych na środowisko naturalne
C-3Rozpoznawanie zagrożeń emitowanych przez środki techniczne wycofywane z procesu eksploatacji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Odpady i materiały problemowe: oleje, smary, baterie i akumulatory, chemikalia, leki, odpady medyczne, odpady organiczne7
T-A-2Odpady rolnicze i leśne – odpady z produkcji roślinnej, zwierzęcej, leśnej7
T-A-3Zaliczenie przedmiotu1
15
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia. Maszyny i urządzenia techniczne jako źródło odpadów2
T-W-2Podstawowe modele i metody recyklingu2
T-W-3Recykling materiałów, energii i produktów. Systemowe rozwijanie recyklingu4
T-W-4Ponowne zastosowanie, ponowne wykorzystanie, odzyskanie, przekształcenie, wykorzystanie bezpośrednie. Spalanie jako forma wykorzystania odpadów2
T-W-5Jednostkowe procesy technologiczne składowania, utylizacji i recyklingu. Wytypowanie do recyklingu złomu metali, tworzyw sztucznych, szkła, makulatury gumy, odpadów niebezpiecznych – grupy odpadów niebezpiecznych i problemowych2
T-W-6Specyfika rolnictwa i terenów wiejskich w rozwijaniu recyklingu. Ekologia i ekonomia w gospodarce z odpadami2
T-W-7Zaliczenie pisemne.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Opracowanie projektu z utylizacji (recyrkulacji) wybranego obiektu technicznego12
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia1
A-A-4Konsultacje2
30
wykłady
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Studiowanie dostępnej bibliografi.10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia pisemnego z przedmiotu3
A-W-4Konsultacje2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Dyskusja dydaktyczna
M-2Wykład informacyjny
M-3Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
M-5Ćwiczenia projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych.
S-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-3Ocena formująca: Wykonanie projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_2A_D04tś_W01
Student ma wiedzę z zakresu recyklingu materiałów i obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz metod ich usuwania
TRL_2A_W15R2A_W06, R2A_W07InzA2_W01, InzA2_W03C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_2A_D04tś_U01
Student potrafi rozpoznać i opisać zagrożenia środowiska powodowane materiałami i obiektami technicznymi stosowanymi w rolnictwie i leśnictwie
TRL_2A_U16R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U05C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_2A_D04tś_K01
Ma świadomość posiadanej wiedzy na temat recyrkulacji materiałów i odpadów oraz konieczności dalszego dokształcania
TRL_2A_K04, TRL_2A_K06R2A_K02, R2A_K03, R2A_K04, R2A_K05, R2A_K06InzA2_K01C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-2M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_2A_D04tś_W01
Student ma wiedzę z zakresu recyklingu materiałów i obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz metod ich usuwania
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu recyklingu materiałów i obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej
3,0Student ma wystarczającą wiedzę z zakresu recyklingu materiałów i obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej
3,5Student ma podstawową wiedzę z zakresu recyklingu materiałów i obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej
4,0Student ma ugruntowaną wiedzę z zakresu recyklingu materiałów i obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej
4,5Student ma szeroką wiedzę z zakresu recyklingu materiałów i obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej
5,0Student ma dogłębną wiedzę z zakresu recyklingu materiałów i obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_2A_D04tś_U01
Student potrafi rozpoznać i opisać zagrożenia środowiska powodowane materiałami i obiektami technicznymi stosowanymi w rolnictwie i leśnictwie
2,0Student nie potrafi rozpoznać zagrożenia środowiska powodowane przez materiały i obiekty technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmować decyzję w zakresie doboru optymalnych czynności z ich utylizacją i zagospodarowaniem
3,0Student w stopniu wystarczajacym potrafi rozpoznać zagrożenia środowiska powodowane przez materiały i obiekty technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmować decyzję w zakresie doboru optymalnych czynności z ich utylizacją i zagospodarowaniem
3,5Student w stopniu podstawowym potrafi rozpoznać zagrożenia środowiska powodowane przez materiały i obiekty technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmować decyzję w zakresie doboru optymalnych czynności z ich utylizacją i zagospodarowaniem
4,0Student w stopniu dobrym potrafi rozpoznać zagrożenia środowiska powodowane przez materiały i obiekty technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmować decyzję w zakresie doboru optymalnych czynności z ich utylizacją i zagospodarowaniem
4,5Student umiejętnie potrafi rozpoznać zagrożenia środowiska powodowane przez materiały i obiekty technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmować decyzję w zakresie doboru optymalnych czynności z ich utylizacją i zagospodarowaniem
5,0Student swobodnie rozpoznaje zagrożenia środowiska powodowane przez materiały i obiekty techniczne stosowane w technice rolniczej i leśnej oraz podejmuj decyzję w zakresie doboru optymalnych czynności z ich utylizacją i zagospodarowaniem

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_2A_D04tś_K01
Ma świadomość posiadanej wiedzy na temat recyrkulacji materiałów i odpadów oraz konieczności dalszego dokształcania
2,0Student nie ma świadomości posiadanej wiedzy i umiejętności dotyczących sposobów recyrkulacji (utylizacji) materiałów i obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych metod (czynności obsługowo-naprawczych), nie potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny
3,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności dotyczących sposobów recyrkulacji (utylizacji) materiałów i obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych metod , nie potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, nie potrafi pracować w grupie, wymaga kierowania.
3,5Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności dotyczących sposobów recyrkulacji (utylizacji) materiałów i obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych metod, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, wymaga pomocy przy rozwiazywaniu najprostszych zagadnień
4,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności dotyczących sposobów recyrkulacji (utylizacji) materiałów i obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych metod, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, wymaga pomocy przy rozwiązywaniu skomplikowanych zagadnień
4,5Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności dotyczących sposobów recyrkulacji (utylizacji) materiałów i obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych metod, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, nie wymaga pomocy przy rozwiązywaniu zagadnień, jest świadomy szybkiego rozwoju technologii recyklingowych
5,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności dotyczących sposobów recyrkulacji (utylizacji) materiałów i obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych metod, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, nie wymaga pomocy przy rozwiazywaniu skomplikowanych zagadnień, jest świadomy szybkiego rozwoju technologii recyklingowych i konieczności dokształcania

Literatura podstawowa

  1. Czesława Rosik-Dulewska, Podstawy gospodarki odpadami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010
  2. Bronisław Bartkiewicz, Katarzyna Umiejewska, Oczyszczanie ścieków przemysłowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010
  3. Jacek Kijeński, Andrzej K. Błędzki, Odzysk i recykling materiałów polimerowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011
  4. Jerzy Osiński, Piotr Żach, Wybrane zagadnienia recyklingu samochodów, WKŁ, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Baran S., Turski R, Wybrane zagadnienia utylizacji odpadów, Wyd AR, Lublin, 1999
  2. Pod redakcją K. Skalmowskiego, Poradnik gospodarowania odpadami, Werlag Dashofer Sp. z o.o, Warszawa, 1998
  3. Oziemski S, Efektywność eksploatacyjna maszyn, ITE, Radom, 2004
  4. Oprzędkiewicz J., Stolarski B, Technologia i systemy recyklingu samochodów, WNT, 2003
  5. Andrzej Jędrczak, Biologiczne przetwarzanie odpadów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Odpady i materiały problemowe: oleje, smary, baterie i akumulatory, chemikalia, leki, odpady medyczne, odpady organiczne7
T-A-2Odpady rolnicze i leśne – odpady z produkcji roślinnej, zwierzęcej, leśnej7
T-A-3Zaliczenie przedmiotu1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia. Maszyny i urządzenia techniczne jako źródło odpadów2
T-W-2Podstawowe modele i metody recyklingu2
T-W-3Recykling materiałów, energii i produktów. Systemowe rozwijanie recyklingu4
T-W-4Ponowne zastosowanie, ponowne wykorzystanie, odzyskanie, przekształcenie, wykorzystanie bezpośrednie. Spalanie jako forma wykorzystania odpadów2
T-W-5Jednostkowe procesy technologiczne składowania, utylizacji i recyklingu. Wytypowanie do recyklingu złomu metali, tworzyw sztucznych, szkła, makulatury gumy, odpadów niebezpiecznych – grupy odpadów niebezpiecznych i problemowych2
T-W-6Specyfika rolnictwa i terenów wiejskich w rozwijaniu recyklingu. Ekologia i ekonomia w gospodarce z odpadami2
T-W-7Zaliczenie pisemne.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Opracowanie projektu z utylizacji (recyrkulacji) wybranego obiektu technicznego12
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia1
A-A-4Konsultacje2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Studiowanie dostępnej bibliografi.10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia pisemnego z przedmiotu3
A-W-4Konsultacje2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_2A_D04tś_W01Student ma wiedzę z zakresu recyklingu materiałów i obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz metod ich usuwania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_2A_W15ma poszerzoną wiedzę w zakresie recyrkulacji materiałów i odpadów, obejmującą metody recyklingu i jego systemowe rozwijanie, wykorzystanie składowisk odpadów do zorganizowanego recyklingu, technologiczne procesy składowania, utylizacji i recyklingu, zagospodarowanie odpadów rolniczych i leśnych, specyfikę obszarów rolniczych i wiejskich w zastosowaniu recyklingu, zagadnienia ekologiczne i ekonomiczne w gospodarce odpadami, przydatną do: 1) zwiększenia świadomości zalet stosowania prawidłowej gospodarki odpadami, 2) poznania uwarunkowań stosowania recyklingu odpadów;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
R2A_W07ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Poznanie uwarunkowań recyrkulacji materiałów i odpadów
C-2Podniesienie świadomości wpływu eksploatacji środków technicznych na środowisko naturalne
C-3Rozpoznawanie zagrożeń emitowanych przez środki techniczne wycofywane z procesu eksploatacji
Treści programoweT-A-1Odpady i materiały problemowe: oleje, smary, baterie i akumulatory, chemikalia, leki, odpady medyczne, odpady organiczne
T-A-2Odpady rolnicze i leśne – odpady z produkcji roślinnej, zwierzęcej, leśnej
T-W-1Podstawowe pojęcia. Maszyny i urządzenia techniczne jako źródło odpadów
T-W-2Podstawowe modele i metody recyklingu
T-W-3Recykling materiałów, energii i produktów. Systemowe rozwijanie recyklingu
T-W-4Ponowne zastosowanie, ponowne wykorzystanie, odzyskanie, przekształcenie, wykorzystanie bezpośrednie. Spalanie jako forma wykorzystania odpadów
T-W-5Jednostkowe procesy technologiczne składowania, utylizacji i recyklingu. Wytypowanie do recyklingu złomu metali, tworzyw sztucznych, szkła, makulatury gumy, odpadów niebezpiecznych – grupy odpadów niebezpiecznych i problemowych
T-W-6Specyfika rolnictwa i terenów wiejskich w rozwijaniu recyklingu. Ekologia i ekonomia w gospodarce z odpadami
Metody nauczaniaM-1Dyskusja dydaktyczna
M-2Wykład informacyjny
M-3Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych.
S-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu recyklingu materiałów i obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej
3,0Student ma wystarczającą wiedzę z zakresu recyklingu materiałów i obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej
3,5Student ma podstawową wiedzę z zakresu recyklingu materiałów i obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej
4,0Student ma ugruntowaną wiedzę z zakresu recyklingu materiałów i obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej
4,5Student ma szeroką wiedzę z zakresu recyklingu materiałów i obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej
5,0Student ma dogłębną wiedzę z zakresu recyklingu materiałów i obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_2A_D04tś_U01Student potrafi rozpoznać i opisać zagrożenia środowiska powodowane materiałami i obiektami technicznymi stosowanymi w rolnictwie i leśnictwie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_2A_U16rozpoznaje zagrożenia występujące dla środowiska ze strony wycofanych z eksploatacji środków technicznych i orientuje się w uwarunkowaniach i możliwościach poddania ich recyklingowi;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Poznanie uwarunkowań recyrkulacji materiałów i odpadów
C-2Podniesienie świadomości wpływu eksploatacji środków technicznych na środowisko naturalne
C-3Rozpoznawanie zagrożeń emitowanych przez środki techniczne wycofywane z procesu eksploatacji
Treści programoweT-A-1Odpady i materiały problemowe: oleje, smary, baterie i akumulatory, chemikalia, leki, odpady medyczne, odpady organiczne
T-A-2Odpady rolnicze i leśne – odpady z produkcji roślinnej, zwierzęcej, leśnej
T-W-1Podstawowe pojęcia. Maszyny i urządzenia techniczne jako źródło odpadów
T-W-2Podstawowe modele i metody recyklingu
T-W-3Recykling materiałów, energii i produktów. Systemowe rozwijanie recyklingu
T-W-4Ponowne zastosowanie, ponowne wykorzystanie, odzyskanie, przekształcenie, wykorzystanie bezpośrednie. Spalanie jako forma wykorzystania odpadów
T-W-5Jednostkowe procesy technologiczne składowania, utylizacji i recyklingu. Wytypowanie do recyklingu złomu metali, tworzyw sztucznych, szkła, makulatury gumy, odpadów niebezpiecznych – grupy odpadów niebezpiecznych i problemowych
T-W-6Specyfika rolnictwa i terenów wiejskich w rozwijaniu recyklingu. Ekologia i ekonomia w gospodarce z odpadami
T-W-7Zaliczenie pisemne.
Metody nauczaniaM-1Dyskusja dydaktyczna
M-2Wykład informacyjny
M-3Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
M-5Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych.
S-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozpoznać zagrożenia środowiska powodowane przez materiały i obiekty technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmować decyzję w zakresie doboru optymalnych czynności z ich utylizacją i zagospodarowaniem
3,0Student w stopniu wystarczajacym potrafi rozpoznać zagrożenia środowiska powodowane przez materiały i obiekty technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmować decyzję w zakresie doboru optymalnych czynności z ich utylizacją i zagospodarowaniem
3,5Student w stopniu podstawowym potrafi rozpoznać zagrożenia środowiska powodowane przez materiały i obiekty technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmować decyzję w zakresie doboru optymalnych czynności z ich utylizacją i zagospodarowaniem
4,0Student w stopniu dobrym potrafi rozpoznać zagrożenia środowiska powodowane przez materiały i obiekty technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmować decyzję w zakresie doboru optymalnych czynności z ich utylizacją i zagospodarowaniem
4,5Student umiejętnie potrafi rozpoznać zagrożenia środowiska powodowane przez materiały i obiekty technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmować decyzję w zakresie doboru optymalnych czynności z ich utylizacją i zagospodarowaniem
5,0Student swobodnie rozpoznaje zagrożenia środowiska powodowane przez materiały i obiekty techniczne stosowane w technice rolniczej i leśnej oraz podejmuj decyzję w zakresie doboru optymalnych czynności z ich utylizacją i zagospodarowaniem
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_2A_D04tś_K01Ma świadomość posiadanej wiedzy na temat recyrkulacji materiałów i odpadów oraz konieczności dalszego dokształcania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_2A_K04jest otwarty na poznawanie nowych technik i technologii przeznaczonych do stosowania w gospodarce żywnościowej i leśnej, jest wyczulony na techniki i technologie przyczyniające się do mniejszego obciążenia środowiska;
TRL_2A_K06rozumie ważność i potrzebę ochrony środowiska naturalnego i zachowania bioróżnorodności, ma świadomość pozatechnicznych aspektów i skutków działalności w zakresie inżynierii rolniczej i leśnej, a w szczególności jej wpływu na środowisko i ma świadomość konieczności eliminowania lub ograniczania tego wpływu.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Poznanie uwarunkowań recyrkulacji materiałów i odpadów
C-2Podniesienie świadomości wpływu eksploatacji środków technicznych na środowisko naturalne
C-3Rozpoznawanie zagrożeń emitowanych przez środki techniczne wycofywane z procesu eksploatacji
Treści programoweT-A-1Odpady i materiały problemowe: oleje, smary, baterie i akumulatory, chemikalia, leki, odpady medyczne, odpady organiczne
T-A-2Odpady rolnicze i leśne – odpady z produkcji roślinnej, zwierzęcej, leśnej
Metody nauczaniaM-1Dyskusja dydaktyczna
M-2Wykład informacyjny
M-3Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
M-5Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych.
S-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-3Ocena formująca: Wykonanie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości posiadanej wiedzy i umiejętności dotyczących sposobów recyrkulacji (utylizacji) materiałów i obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych metod (czynności obsługowo-naprawczych), nie potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny
3,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności dotyczących sposobów recyrkulacji (utylizacji) materiałów i obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych metod , nie potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, nie potrafi pracować w grupie, wymaga kierowania.
3,5Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności dotyczących sposobów recyrkulacji (utylizacji) materiałów i obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych metod, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, wymaga pomocy przy rozwiazywaniu najprostszych zagadnień
4,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności dotyczących sposobów recyrkulacji (utylizacji) materiałów i obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych metod, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, wymaga pomocy przy rozwiązywaniu skomplikowanych zagadnień
4,5Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności dotyczących sposobów recyrkulacji (utylizacji) materiałów i obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych metod, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, nie wymaga pomocy przy rozwiązywaniu zagadnień, jest świadomy szybkiego rozwoju technologii recyklingowych
5,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności dotyczących sposobów recyrkulacji (utylizacji) materiałów i obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych metod, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, nie wymaga pomocy przy rozwiazywaniu skomplikowanych zagadnień, jest świadomy szybkiego rozwoju technologii recyklingowych i konieczności dokształcania