Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (N1)

Sylabus przedmiotu Użytkowanie maszyn:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Użytkowanie maszyn
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Budowy i Użytkowania Urządzeń Technicznych
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Dobek <Tomasz.Dobek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Rynkiewicz <Marek.Rynkiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 9 1,00,25zaliczenie
laboratoriaL7 9 1,00,25zaliczenie
wykładyW7 18 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zagadnień dotyczących uprawy roślin.
W-2Znajomość maszyn, narzędzi i urządzeń stosowanych w produkcji roślinnej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość zasad doboru maszyn, narzędzi i urządzeń technicznych w gospodarstwie.
C-2Umiejętność doboru agregatów do wykonywania zabiegów i czynności w produkcji rolniczej.
C-3Umiejętność projektowania technologii produkcji roślinnej w aspekcie wykorzystywanej techniki, a także ekonomicznej oceny produkcji rolniczej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obliczanie wydajności agregatów rolniczych. Koszty użytkowania agregatów. Analityczny dobór środków transportowych. Płużne i bezpłużne systemy uprawy roli. Ocena wykonania uprawy roli. Nawożenie mineralnego – nierównomierność poprzeczna i podłużna nawożenia. Aplikacja nawozów naturalnych. Wady i zalety siewu siewnikiem punktowym, uniwersalnym i siewnikiem do siewu bezpośredniego – zmiany w technologii siewu. Charakterystyczne procesy technologiczne pielęgnacji i ochrony roślin. Zbiór roślin pastewnych na paszę zieloną, ich zakiszanie oraz suszenie. Zbiór zbóż i roślin przemysłowych na nasiona. Technologia zbioru ziemniaków i buraków cukrowych.9
9
laboratoria
T-L-1Projektowanie wyposażenie gospodarstw rolnych w maszyny i narzędzia rolnicze. Opracowanie arkuszy kalkulacyjnych do projektowania kart technologicznych oraz obliczania kosztów produkcji.9
9
wykłady
T-W-1Podstawowe wskaźniki i współczynniki eksploatacyjne maszyn i narzędzi rolniczych. Wydajności agregatów rolniczych. Metody projektowania parku maszynowego w gospodarstwach rolnych. Technologia uprawy i doprawiania gleby. Technologia nawożenia mineralnego i organicznego. Technologia siewu i sadzenia. Technologia ochrony roślin. Technologia mechanicznych zabiegów pielęgnacyjnych. Technologia zbioru zielonek. Technologia zbioru zbóż i słomy. Technologia zbioru okopowych. Rolnictwo precyzyjne.18
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczetnictwo w zajęciach.9
A-A-2Przygotowanie prezentacji.5
A-A-3Studiowanie literatury do zaliczenia przedmiotu.16
30
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.9
A-L-2Przygotowanie projektu.21
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu18
A-W-3Przygotowanie studenta do egzaminu.20
A-W-4Konsultacje4
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podajaca: wykład informacyjny,objasnienie,
M-2Metoda praktyczna: pokaz,
M-3Prezentacja.
M-4Projekt
M-5Metoda aktywizująca - dyskusja.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena na podstawie wyników sprawdzianów
S-2Ocena podsumowująca: ocena z ćwiczeń na podstawie zapowiedzianych dwóch kolokwiów.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena za projekt.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena za prezentację.
S-5Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu pisemnego

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C32_W01
Student pozna zasady doboru maszyn i urządzeń rolniczych w procesach technologicznych produkcji roślinnej.
TRL_1A_W23R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-1M-1, M-2, M-3S-5

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C32_U01
Efektem kształcenia jest umiejetność projektowania procesów technologicznych w produkcji roślinnej.
TRL_1A_U01, TRL_1A_U03, TRL_1A_U04, TRL_1A_U07, TRL_1A_U19, TRL_1A_U29, TRL_1A_U30R1A_U01, R1A_U02, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-2, C-3T-A-1, T-L-1M-2, M-3, M-4S-5, S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C32_K01
Student ma świadomość stosowania odpowiednich maszyn i urządzeń w produkcji roślinnej.
TRL_1A_K01, TRL_1A_K02, TRL_1A_K07R1A_K01, R1A_K07, R1A_K08InzA_K02C-2, C-3T-A-1, T-L-1M-3, M-4S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C32_W01
Student pozna zasady doboru maszyn i urządzeń rolniczych w procesach technologicznych produkcji roślinnej.
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę ale ma trudności z zastosowaniem jej w praktyce.
3,5Student opanował podstawową wiedzę i potrafi ja wykorzystać w stopniu zadowalającym.
4,0Student zna podstawowe zasady projektowania procesów technologicznych w produkcji roślinnej.
4,5Student zna zasady projektowania procesów technologicznych w produkcji roślinnej.
5,0Student bardzo dobrze zna zasady projektowania procesów technologicznych w produkcji roślinnej.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C32_U01
Efektem kształcenia jest umiejetność projektowania procesów technologicznych w produkcji roślinnej.
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawowa wiedze ale ma trudności z zastosowaniem jej w praktyce.
3,5Student opanował podstawowa wiedze i potrafi ja wykorzystać w stopniu zadowalającym.
4,0Student poprawnie potrafi projektować procesy technologiczne w produkcji roślinnej.
4,5Student potrafi projektować procesy technologiczne w produkcji roślinnej w celu uzyskania zamierzonych efektów.
5,0Student potrafi projektować optymalne procesy technologiczne w produkcji roślinnej w celu uzyskania zamierzonych efektów.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C32_K01
Student ma świadomość stosowania odpowiednich maszyn i urządzeń w produkcji roślinnej.
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawowa wiedze ale ma trudności z zastosowaniem jej w praktyce.
3,5Student opanował podstawową wiedzę i potrafi ja wykorzystać w stopniu zadowalającym.
4,0Student ma świadomość stosowania optymalnych procesów technologicznych w produkcji roślinnej.
4,5Student ma dużą świadomość stosowania optymalnych procesów technologicznych w produkcji roślinnej.
5,0Student ma bardzo dużą świadomość stosowania optymalnych procesów technologicznych w produkcji roślinnej.

Literatura podstawowa

  1. Banasiak J. i zespół, Agrotechnologia, PWRiL Warszawa, Warszawa, 1999
  2. Dobek T, Ćwiczenia z użytkowania agregatów rolniczych, skrypt AR Szczecin., Szczecin, 1996
  3. Muzalewski A., Koszty eksploatacji maszyn, IBMER Warszawa, Warszawa, 2002
  4. Karwowski T., Zespołowe formy użytkowania maszyn., Wydawnictwo IBMER, Warszawa, 1998
  5. Kuczewski J., Podstawy użytkowania maszyn w pracach polowych, PWRiLWarszawa, Warszawa, 1990
  6. Kuczewski J., Majewski Z., Eksploatacja maszyn rolniczych t. 1, PWRiL Warszawa, Warszawa., 1983
  7. Orzoł S., Eksploatacja rolniczych środków technicznych, Wyd. ATR Olsztyn, Olsztyn, 1995
  8. Wójcicki Z., Dobór i wykorzystanie środków technicznych oraz kosztów produkcji w rozwojowych gospodarstwach rodzinnych, Wyd. IBMER Warszawa, Warszawa, 1997
  9. Wójcicki Z., Wyposażenie techniczne i nakłady materiałowo-energetyczne w rozwojowych gospodarstwach rolniczych, IBMER Warszawa, Warszawa, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Czasopismo, atr express (aktualności techniki rolniczej)
  2. Czasopismo, farmer
  3. Czasopismo, Nowoczesne Rolnictwo
  4. Czasopismo, Technika Rolnicza, Ogrodnicza i Leśna
  5. Czasopismo, top agrar polska
  6. Czasopismo, Rolniczy Przegląd Techniczny
  7. Czasopismo, Wieś Jutra

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obliczanie wydajności agregatów rolniczych. Koszty użytkowania agregatów. Analityczny dobór środków transportowych. Płużne i bezpłużne systemy uprawy roli. Ocena wykonania uprawy roli. Nawożenie mineralnego – nierównomierność poprzeczna i podłużna nawożenia. Aplikacja nawozów naturalnych. Wady i zalety siewu siewnikiem punktowym, uniwersalnym i siewnikiem do siewu bezpośredniego – zmiany w technologii siewu. Charakterystyczne procesy technologiczne pielęgnacji i ochrony roślin. Zbiór roślin pastewnych na paszę zieloną, ich zakiszanie oraz suszenie. Zbiór zbóż i roślin przemysłowych na nasiona. Technologia zbioru ziemniaków i buraków cukrowych.9
9

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Projektowanie wyposażenie gospodarstw rolnych w maszyny i narzędzia rolnicze. Opracowanie arkuszy kalkulacyjnych do projektowania kart technologicznych oraz obliczania kosztów produkcji.9
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe wskaźniki i współczynniki eksploatacyjne maszyn i narzędzi rolniczych. Wydajności agregatów rolniczych. Metody projektowania parku maszynowego w gospodarstwach rolnych. Technologia uprawy i doprawiania gleby. Technologia nawożenia mineralnego i organicznego. Technologia siewu i sadzenia. Technologia ochrony roślin. Technologia mechanicznych zabiegów pielęgnacyjnych. Technologia zbioru zielonek. Technologia zbioru zbóż i słomy. Technologia zbioru okopowych. Rolnictwo precyzyjne.18
18

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczetnictwo w zajęciach.9
A-A-2Przygotowanie prezentacji.5
A-A-3Studiowanie literatury do zaliczenia przedmiotu.16
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.9
A-L-2Przygotowanie projektu.21
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu18
A-W-3Przygotowanie studenta do egzaminu.20
A-W-4Konsultacje4
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C32_W01Student pozna zasady doboru maszyn i urządzeń rolniczych w procesach technologicznych produkcji roślinnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_W23ma wiedzę w zakresie eksploatacji maszyn rolniczych i leśnych, obejmującą techniczne i technologiczne zasady użytkowania maszyn i urządzeń, dobór parametrów użytkowania maszyn i urządzeń, procesy technologiczne w rolnictwie i leśnictwie, planowanie procesu technologicznego z uwzględnieniem rodzaju i rozmiarów produkcji oraz kosztów, metody optymalizacji procesów technologicznych, zasady zapewnienia gotowości technicznej parku maszynowego, trwałość i niezawodność maszyn, obsługę i diagnostykę techniczną maszyn oraz ich przechowywanie, recykling, systemy informatyczne w utrzymaniu stanu technicznego maszyn;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Znajomość zasad doboru maszyn, narzędzi i urządzeń technicznych w gospodarstwie.
Treści programoweT-W-1Podstawowe wskaźniki i współczynniki eksploatacyjne maszyn i narzędzi rolniczych. Wydajności agregatów rolniczych. Metody projektowania parku maszynowego w gospodarstwach rolnych. Technologia uprawy i doprawiania gleby. Technologia nawożenia mineralnego i organicznego. Technologia siewu i sadzenia. Technologia ochrony roślin. Technologia mechanicznych zabiegów pielęgnacyjnych. Technologia zbioru zielonek. Technologia zbioru zbóż i słomy. Technologia zbioru okopowych. Rolnictwo precyzyjne.
Metody nauczaniaM-1Metoda podajaca: wykład informacyjny,objasnienie,
M-2Metoda praktyczna: pokaz,
M-3Prezentacja.
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę ale ma trudności z zastosowaniem jej w praktyce.
3,5Student opanował podstawową wiedzę i potrafi ja wykorzystać w stopniu zadowalającym.
4,0Student zna podstawowe zasady projektowania procesów technologicznych w produkcji roślinnej.
4,5Student zna zasady projektowania procesów technologicznych w produkcji roślinnej.
5,0Student bardzo dobrze zna zasady projektowania procesów technologicznych w produkcji roślinnej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C32_U01Efektem kształcenia jest umiejetność projektowania procesów technologicznych w produkcji roślinnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski;
TRL_1A_U03ma umiejętność dalszego zawodowego samokształcenia się;
TRL_1A_U04potrafi pracować samodzielnie i w zespole, umie oszacować czas niezbędny dla wykonania danego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminu;
TRL_1A_U07potrafi wykorzystać poznane metody matematyczne i statystyczne do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania prostych zadań inżynierskich występują-cych w rolnictwie oraz gospodarce leśnej, a także do wnioskowania na pod-stawie statystycznej analizy danych doświadczalnych w zakresie problemów technicznych występujących w produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz leśnictwie;
TRL_1A_U19potrafi dobierać oraz właściwie i racjonalnie użytkować pojazdy, maszyny i urządzenia stosowane w produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz gospodarce le-śnej;
TRL_1A_U29właściwie ocenia możliwości zastosowania typowych narzędzi i metod przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich;
TRL_1A_U30potrafi przygotować i zrealizować eksperymenty, w tym symulacje komputero-we, oraz wyciągać wnioski z ich wyników;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Znajomość zasad doboru maszyn, narzędzi i urządzeń technicznych w gospodarstwie.
C-2Umiejętność doboru agregatów do wykonywania zabiegów i czynności w produkcji rolniczej.
C-3Umiejętność projektowania technologii produkcji roślinnej w aspekcie wykorzystywanej techniki, a także ekonomicznej oceny produkcji rolniczej.
Treści programoweT-A-1Obliczanie wydajności agregatów rolniczych. Koszty użytkowania agregatów. Analityczny dobór środków transportowych. Płużne i bezpłużne systemy uprawy roli. Ocena wykonania uprawy roli. Nawożenie mineralnego – nierównomierność poprzeczna i podłużna nawożenia. Aplikacja nawozów naturalnych. Wady i zalety siewu siewnikiem punktowym, uniwersalnym i siewnikiem do siewu bezpośredniego – zmiany w technologii siewu. Charakterystyczne procesy technologiczne pielęgnacji i ochrony roślin. Zbiór roślin pastewnych na paszę zieloną, ich zakiszanie oraz suszenie. Zbiór zbóż i roślin przemysłowych na nasiona. Technologia zbioru ziemniaków i buraków cukrowych.
T-L-1Projektowanie wyposażenie gospodarstw rolnych w maszyny i narzędzia rolnicze. Opracowanie arkuszy kalkulacyjnych do projektowania kart technologicznych oraz obliczania kosztów produkcji.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna: pokaz,
M-3Prezentacja.
M-4Projekt
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu pisemnego
S-1Ocena formująca: ocena na podstawie wyników sprawdzianów
S-2Ocena podsumowująca: ocena z ćwiczeń na podstawie zapowiedzianych dwóch kolokwiów.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena za projekt.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena za prezentację.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawowa wiedze ale ma trudności z zastosowaniem jej w praktyce.
3,5Student opanował podstawowa wiedze i potrafi ja wykorzystać w stopniu zadowalającym.
4,0Student poprawnie potrafi projektować procesy technologiczne w produkcji roślinnej.
4,5Student potrafi projektować procesy technologiczne w produkcji roślinnej w celu uzyskania zamierzonych efektów.
5,0Student potrafi projektować optymalne procesy technologiczne w produkcji roślinnej w celu uzyskania zamierzonych efektów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C32_K01Student ma świadomość stosowania odpowiednich maszyn i urządzeń w produkcji roślinnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_K01jest świadomy ograniczenia posiadanych umiejętności i wiedzy, stąd rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania;
TRL_1A_K02rozumie potrzebę ciągłego wyszukiwania aktualnych informacji zawodowych w literaturze i innych źródłach, również w języku obcym;
TRL_1A_K07potrafi samodzielnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Umiejętność doboru agregatów do wykonywania zabiegów i czynności w produkcji rolniczej.
C-3Umiejętność projektowania technologii produkcji roślinnej w aspekcie wykorzystywanej techniki, a także ekonomicznej oceny produkcji rolniczej.
Treści programoweT-A-1Obliczanie wydajności agregatów rolniczych. Koszty użytkowania agregatów. Analityczny dobór środków transportowych. Płużne i bezpłużne systemy uprawy roli. Ocena wykonania uprawy roli. Nawożenie mineralnego – nierównomierność poprzeczna i podłużna nawożenia. Aplikacja nawozów naturalnych. Wady i zalety siewu siewnikiem punktowym, uniwersalnym i siewnikiem do siewu bezpośredniego – zmiany w technologii siewu. Charakterystyczne procesy technologiczne pielęgnacji i ochrony roślin. Zbiór roślin pastewnych na paszę zieloną, ich zakiszanie oraz suszenie. Zbiór zbóż i roślin przemysłowych na nasiona. Technologia zbioru ziemniaków i buraków cukrowych.
T-L-1Projektowanie wyposażenie gospodarstw rolnych w maszyny i narzędzia rolnicze. Opracowanie arkuszy kalkulacyjnych do projektowania kart technologicznych oraz obliczania kosztów produkcji.
Metody nauczaniaM-3Prezentacja.
M-4Projekt
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena z ćwiczeń na podstawie zapowiedzianych dwóch kolokwiów.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena za projekt.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena za prezentację.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawowa wiedze ale ma trudności z zastosowaniem jej w praktyce.
3,5Student opanował podstawową wiedzę i potrafi ja wykorzystać w stopniu zadowalającym.
4,0Student ma świadomość stosowania optymalnych procesów technologicznych w produkcji roślinnej.
4,5Student ma dużą świadomość stosowania optymalnych procesów technologicznych w produkcji roślinnej.
5,0Student ma bardzo dużą świadomość stosowania optymalnych procesów technologicznych w produkcji roślinnej.