Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S2)
specjalność: Doradztwo rolnicze

Sylabus przedmiotu Zmiany klimatu i ich konsekwencje w rolnictwie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zmiany klimatu i ich konsekwencje w rolnictwie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Meteorologii, Botaniki i Kształtowania Terenów Zieleni
Nauczyciel odpowiedzialny Bożena Michalska <Bozena.Michalska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 10 0,50,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 10 0,50,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z geografii i meteorologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie przyczyn zmian klimatycznych i skutków jakie obecnie są ich udziałem, a także ocena możliwości przeciwdziałania zmianom klimatycznym w rolnictwie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Ekstrema klimatyczne - temperaturowe - praca z Atlasami klimatycznymi4
T-A-2Ekstrema klimatyczne - opadowe - praca z Atlasami klimatycznymi4
T-A-3Ekstrema klimatyczne - anemometryczne - praca z Atlasami klimatycznymi2
10
wykłady
T-W-1Przyczyny zmian klimatu2
T-W-2Skutki zmian klimatu dla systemów ludzkich4
T-W-3Przeciwdziałanie zmianom klimatu2
T-W-4Polityka klimatyczne2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych10
A-A-2Konsultacje2
A-A-3Opanowanie materiału przekazanego na zajęciach praktycznyci i zaliczenie opracowań indywidualnych3
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Przyswojenie materiału przekazanego na wykładach4
A-W-3Zaliczenie przedmiotu1
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Cwiczenia przedmiotowe z użyciem atlasów klimatycznych oraz wieloletnich danych meteorologicznych dotyczących temperatury, opadów i prędkości wiatru

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczanie kolejno wykonanych zadań na ćwiczeniach
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne treści podanych na wykładach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_O08_W01
Poznanie przyczyn naturalnych i antropogenicznych zmian klimatu, obecne zmiany elementów meteorologicznych i skutki jakie wywołują w rolnictwie
ROL_2A_W07R2A_W03, R2A_W07C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_O08_U01
Potrafi określić tendencje zmian ważniejszych elementów meteorologicznych na podstawie wieloletnich serii obserwacyjnych i wyznaczyć ich prawdopodobne wartości w przyszłościi w różnych krokach czasowych.
ROL_2A_U05R2A_U07C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_O08_K01
Ma świadomość permanentnego dokształcania się, potrafi zachęcać do tego innych, analizuje hierarchię ważności problemów, które są do rozwiązania
ROL_2A_K01, ROL_2A_K02R2A_K01, R2A_K03, R2A_K07C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_2A_O08_W01
Poznanie przyczyn naturalnych i antropogenicznych zmian klimatu, obecne zmiany elementów meteorologicznych i skutki jakie wywołują w rolnictwie
2,0Nie ma żadnej wiedzy o zmianach klimatu
3,0Ma bardzo ograniczoną wiedzę o przyczynach i skutkach zmian klimatu
3,5Ma wiedzę podstawową o naturalnych i antropogenicznych przyczynach zmian kliamu i zna skutki jakie one wywołują
4,0Ma rozszerzoną wiedzę o naturalnych i antropogenicznych przyczynach zmian kliamu i zna skutki jakie one wywołują w rolnictwie
4,5Ma rozszerzoną wiedzę o naturalnych i antropogenicznych przyczynach zmian kliamu i zna skutki jakie one wywołują w różnych dziedzinach gospodarki
5,0Ma rozszerzoną wiedzę o naturalnych i antropogenicznych przyczynach zmian kliamu i zna skutki jakie one wywołują w różnych dziedzinach gospodarki, zna scenariusze zmian klimatu w przyszłości

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_2A_O08_U01
Potrafi określić tendencje zmian ważniejszych elementów meteorologicznych na podstawie wieloletnich serii obserwacyjnych i wyznaczyć ich prawdopodobne wartości w przyszłościi w różnych krokach czasowych.
2,0Nie potrafi zastosować żadnych metod statystycznych do oceny zmian elementów meteorologicznych
3,0Zna jedną lub dwie metody do oceny zmian, ale ma ograniczone umiejętności zastosowania ich.
3,5Zna metody statystyczne, potrafi określić tendencje zmian podstawowych elementów klimatu
4,0Zna metody statystyczne, potrafi określić tendencje zmian podstawowych elementów klimatu i wyciągać praktyczne wnioski
4,5Zna metody statystyczne, potrafi określić tendencje zmian podstawowych elementów klimatu, wyciągać praktyczne wnioski i oceniać ich wpływ na plony roślin uprawnych
5,0Zna wszystkie metody statystyczne prezentowane na ćwiczeniach potrafi określić tendencje zmian podstawowych elementów klimatu, wyciągać praktyczne wnioski i oceniać ich wpływ na plony roślin uprawnych, a także określić stopień zagrożenia

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_2A_O08_K01
Ma świadomość permanentnego dokształcania się, potrafi zachęcać do tego innych, analizuje hierarchię ważności problemów, które są do rozwiązania
2,0Nie ma świadomości doskonalenia wiedzy
3,0Ma ograniczoną świadomość doskonalenia wiedzy
3,5Ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy
4,0Ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy, jest chętny do podzielenia się nią
4,5Ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy, jest chętny do podzielenia się nią, prowadzi działania inspirujące w grupie
5,0Ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy, jest chętny do podzielenia się nią, prowadzi działania inspirujące w grupie, jest liderem w pracach zespołowych

Literatura podstawowa

  1. Z.W. Kundzewicz, P. Kowalczak, Zmiany klimatu i ich skutki, Kurpisz S.A., Poznań, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Cowe E., Zmiany klimatu, PNW, Warszawa, 2010

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Ekstrema klimatyczne - temperaturowe - praca z Atlasami klimatycznymi4
T-A-2Ekstrema klimatyczne - opadowe - praca z Atlasami klimatycznymi4
T-A-3Ekstrema klimatyczne - anemometryczne - praca z Atlasami klimatycznymi2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przyczyny zmian klimatu2
T-W-2Skutki zmian klimatu dla systemów ludzkich4
T-W-3Przeciwdziałanie zmianom klimatu2
T-W-4Polityka klimatyczne2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych10
A-A-2Konsultacje2
A-A-3Opanowanie materiału przekazanego na zajęciach praktycznyci i zaliczenie opracowań indywidualnych3
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Przyswojenie materiału przekazanego na wykładach4
A-W-3Zaliczenie przedmiotu1
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_2A_O08_W01Poznanie przyczyn naturalnych i antropogenicznych zmian klimatu, obecne zmiany elementów meteorologicznych i skutki jakie wywołują w rolnictwie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_W07ma rozszerzoną wiedzę z zakresu klimatycznych uwarunkowań produkcji roślinnej, wykorzystania klimatu w celach leczniczych i rekreacyjnych oraz prognozowania optymalnych warunków bioklimatu dla potrzeb projektowania miejscowego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W07ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Cel przedmiotuC-1Poznanie przyczyn zmian klimatycznych i skutków jakie obecnie są ich udziałem, a także ocena możliwości przeciwdziałania zmianom klimatycznym w rolnictwie
Treści programoweT-W-1Przyczyny zmian klimatu
T-W-2Skutki zmian klimatu dla systemów ludzkich
T-W-3Przeciwdziałanie zmianom klimatu
T-W-4Polityka klimatyczne
T-A-1Ekstrema klimatyczne - temperaturowe - praca z Atlasami klimatycznymi
T-A-2Ekstrema klimatyczne - opadowe - praca z Atlasami klimatycznymi
T-A-3Ekstrema klimatyczne - anemometryczne - praca z Atlasami klimatycznymi
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne treści podanych na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma żadnej wiedzy o zmianach klimatu
3,0Ma bardzo ograniczoną wiedzę o przyczynach i skutkach zmian klimatu
3,5Ma wiedzę podstawową o naturalnych i antropogenicznych przyczynach zmian kliamu i zna skutki jakie one wywołują
4,0Ma rozszerzoną wiedzę o naturalnych i antropogenicznych przyczynach zmian kliamu i zna skutki jakie one wywołują w rolnictwie
4,5Ma rozszerzoną wiedzę o naturalnych i antropogenicznych przyczynach zmian kliamu i zna skutki jakie one wywołują w różnych dziedzinach gospodarki
5,0Ma rozszerzoną wiedzę o naturalnych i antropogenicznych przyczynach zmian kliamu i zna skutki jakie one wywołują w różnych dziedzinach gospodarki, zna scenariusze zmian klimatu w przyszłości
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_2A_O08_U01Potrafi określić tendencje zmian ważniejszych elementów meteorologicznych na podstawie wieloletnich serii obserwacyjnych i wyznaczyć ich prawdopodobne wartości w przyszłościi w różnych krokach czasowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_U05Potrafi krytycznie ocenić podejmowane działania w rozwiązywaniu problemów związanych z planowaniem i realizacją produkcji w gospodarstwach rolniczych i agroturystycznych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Poznanie przyczyn zmian klimatycznych i skutków jakie obecnie są ich udziałem, a także ocena możliwości przeciwdziałania zmianom klimatycznym w rolnictwie
Treści programoweT-A-1Ekstrema klimatyczne - temperaturowe - praca z Atlasami klimatycznymi
T-A-2Ekstrema klimatyczne - opadowe - praca z Atlasami klimatycznymi
T-A-3Ekstrema klimatyczne - anemometryczne - praca z Atlasami klimatycznymi
Metody nauczaniaM-2Cwiczenia przedmiotowe z użyciem atlasów klimatycznych oraz wieloletnich danych meteorologicznych dotyczących temperatury, opadów i prędkości wiatru
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczanie kolejno wykonanych zadań na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi zastosować żadnych metod statystycznych do oceny zmian elementów meteorologicznych
3,0Zna jedną lub dwie metody do oceny zmian, ale ma ograniczone umiejętności zastosowania ich.
3,5Zna metody statystyczne, potrafi określić tendencje zmian podstawowych elementów klimatu
4,0Zna metody statystyczne, potrafi określić tendencje zmian podstawowych elementów klimatu i wyciągać praktyczne wnioski
4,5Zna metody statystyczne, potrafi określić tendencje zmian podstawowych elementów klimatu, wyciągać praktyczne wnioski i oceniać ich wpływ na plony roślin uprawnych
5,0Zna wszystkie metody statystyczne prezentowane na ćwiczeniach potrafi określić tendencje zmian podstawowych elementów klimatu, wyciągać praktyczne wnioski i oceniać ich wpływ na plony roślin uprawnych, a także określić stopień zagrożenia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_2A_O08_K01Ma świadomość permanentnego dokształcania się, potrafi zachęcać do tego innych, analizuje hierarchię ważności problemów, które są do rozwiązania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_K01Ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w rolnictwie oraz rozumie potrzebę uczenia się prze całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
ROL_2A_K02Wykazuje gotowość do analizy realizowanego zadania pod kątem określenia właściwych priorytetów z uwzględnieniem roli poszczególnych jego wykonawców
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-1Poznanie przyczyn zmian klimatycznych i skutków jakie obecnie są ich udziałem, a także ocena możliwości przeciwdziałania zmianom klimatycznym w rolnictwie
Treści programoweT-W-1Przyczyny zmian klimatu
T-W-2Skutki zmian klimatu dla systemów ludzkich
T-W-3Przeciwdziałanie zmianom klimatu
T-W-4Polityka klimatyczne
T-A-1Ekstrema klimatyczne - temperaturowe - praca z Atlasami klimatycznymi
T-A-2Ekstrema klimatyczne - opadowe - praca z Atlasami klimatycznymi
T-A-3Ekstrema klimatyczne - anemometryczne - praca z Atlasami klimatycznymi
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Cwiczenia przedmiotowe z użyciem atlasów klimatycznych oraz wieloletnich danych meteorologicznych dotyczących temperatury, opadów i prędkości wiatru
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczanie kolejno wykonanych zadań na ćwiczeniach
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne treści podanych na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma świadomości doskonalenia wiedzy
3,0Ma ograniczoną świadomość doskonalenia wiedzy
3,5Ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy
4,0Ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy, jest chętny do podzielenia się nią
4,5Ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy, jest chętny do podzielenia się nią, prowadzi działania inspirujące w grupie
5,0Ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy, jest chętny do podzielenia się nią, prowadzi działania inspirujące w grupie, jest liderem w pracach zespołowych