Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Maszyny i urządzenia rolnicze:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Maszyny i urządzenia rolnicze
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Budowy i Użytkowania Urządzeń Technicznych
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Śnieg <Marek.Snieg@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 15 1,50,25zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 30 1,50,33zaliczenie
wykładyW5 15 1,00,42egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z grafiki inżynierskiej oraz gleboznawstwa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1W wyniku kształcenia student powinien: zapoznać się z budową, działaniem podstawowych maszyn rolniczych, poznać konstrukcję głównych bloków funkcjonalnych maszyn rolniczych, poznać zasady działania organów roboczych powyższych maszyn, zapoznać się z nowymi tendencjami w budowie maszyn rolniczych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Agregatownie maszyn. Budowa, zasada działania i regulacje następujących narzędzi i maszyn: pługi, włóki, brony, wały, kultywatory, zespolone agregaty uprawowe, aktywne maszyny uprawowe – brony aktywne i glebogryzarki Rozsiewacze do nawozów, roztrząsacze obornika, przyczepy asenizacyjne. Siewniki zbożowe uniwersalne, siewniki precyzyjne, sadzarki do ziemniaków i rozsad, pielniki i obsypniki, opryskiwacze zaprawiarki do nasion. Kosiarki nożycowe, rotacyjne, zgniatacze pokosów, przetrząsaczo - zgrabiarki, sieczkarnie zbierające przyczepy zbierające. prasy tłokowe i rolujące- budowa, działanie, regulacje. Kombajn zbożowy - budowa, działanie i regulacje. Magazyny zbożowe, czyszczalnie i suszarnie ziarna. Kopaczki i kombajny do zbioru ziemniaków - budowa, działanie i regulacje. Kombajny do zbioru buraków cukrowych - budowa, działanie i regulacje.30
30
laboratoria
T-L-1Pomiar zwięzłości gleby. Wyznaczanie współczynników w równaniu opisującym opór pługa. Wyznaczenie charakterystyki powierzchni roboczej korpusu płużnego. Rozmieszczenie korpusów płużnych na ramie. Rozmieszczenie zębów na ramie brony. Analiza jakości pracy zespołu wysiewającego siewnika uniwersalnego.15
15
wykłady
T-W-1Mechanizacja uprawy roli. Pługi i maszyny do przedsiewnej i podzbiorowej uprawy roli. Maszyny aktywne, Wieloczynnościowe zestawy uprawowe. Maszyny do nawożenia nawozami mineralnymi i organicznymi. Mechanizacja siewu. Rodzaje siewu, wymagania agrotechniczne. Siewniki zbożowe. Siewniki precyzyjne (punktowe). Mechanizacja sadzenia i upraw międzyrzędowych. Sadzarki do ziemniaków. Pielniki i obsypniki. Rodzaje elementów roboczych i ich ustawianie. Mechanizacja chemicznego zwalczania chorób, szkodników i chwastów. Opryskiwacze. Rodzaje elementów roboczych do opryskiwania. Metody zbioru siana i zielonek. Rodzaje zespołów tnących i rozdrabniających stosowanych w maszynach do zbioru zielonek. Przyczepy zbierające. Rodzaje pras zbierających .Zbiór zbóż i obróbka ziarna. . Mechanizacja zbioru ziemniaków. Zespoły robocze stosowane w maszynach do zbioru ziemniaków. Mechanizacja zbioru buraków. Metody zbioru buraków. Zespoły robocze stosowane w maszynach do zbioru buraków.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestniczenie w zajęciach30
A-A-2Konsultacje15
45
laboratoria
A-L-1Uczestniczenie w zajęciach15
A-L-2Opracowanie sprawozdań z ćwiczeń15
A-L-3Konsultacje15
45
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady - prezentacje multimedialne Ćwiczenia – kierowanie i obserwacja wykonywanych zadań przez studentów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Pozytywna ocena z testu obejmującego tematykę wykładów. Pozytywna ocena z testu obejmującego tematykę ćwiczeń. Zaliczenie sprawozdań z laboratoriów. Obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C16_W013
Ma podstawową wiedzę o budowie maszyn i urzadzeń stosowanych w produkcji roślinnej oraz podstawową wiedze z zakresu uwarunkowań technicznych i inzynierskich produkcji rolniczej
ROL_1A_W13, ROL_1A_W19R1A_W04, R1A_W05InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-1, T-A-1, T-L-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C16_U01
Potrafi zaprojektować technologię produkcji podstawowych roślin. Ma umiejetności doboru pojazdów i maszyn do określonej technologii.
ROL_1A_U04, ROL_1A_U07R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-1T-A-1, T-L-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C16_K01
Rozumie potrzebę uczenia się, potrafi współpracować w grupie, potrafi określać priorytety oraz potrafi ocenić skutki rolniczej działalności na srodowisko przyrodnicze
ROL_1A_K01, ROL_1A_K02, ROL_1A_K03, ROL_1A_K06R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K06, R1A_K07InzA_K01C-1T-W-1, T-A-1, T-L-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C16_W013
Ma podstawową wiedzę o budowie maszyn i urzadzeń stosowanych w produkcji roślinnej oraz podstawową wiedze z zakresu uwarunkowań technicznych i inzynierskich produkcji rolniczej
2,0Student nie zna żadnych teoretycznych p[odstaw związanych z zakresem programu przedmiotu
3,0Student posiada ograniczona podstawową wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu
3,5Student posiada podstawową wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu
4,0Student ma dobrą wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu
4,5Student ma ponad dobrą wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu
5,0Student ma bardzo dobrą wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C16_U01
Potrafi zaprojektować technologię produkcji podstawowych roślin. Ma umiejetności doboru pojazdów i maszyn do określonej technologii.
2,0Student nie posiada wystarczających umiejętności, w odniesieniu do zakresu programu, niezbędnych do uzyskania zaliczenia przedmiotu
3,0Student posiada ograniczone, podstawowe umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu
3,5Student posiada podstawowe umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu
4,0Student opanował dobrze umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu
4,5Student opanował ponad dobrze umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu
5,0Student opanował bardzo dobrze umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C16_K01
Rozumie potrzebę uczenia się, potrafi współpracować w grupie, potrafi określać priorytety oraz potrafi ocenić skutki rolniczej działalności na srodowisko przyrodnicze
2,0Student nie przejawia potrzeby i nie zna możliwości ciągłego podnoszenia kompetencji
3,0Student zna sposoby podnoszenia swoich kompetencji ale ich nie stosuje
3,5Student sporadycznie przejawia potrzebę podnoszenia kwalifikacji
4,0Student przejawia potrzebę podnoszenia kwalifikacji w sposób nieciągły
4,5Student przejawia potrzebę podnoszenia kwalifikacji w sposób ciągły
5,0Student przejawia potrzebę podnoszenia kwalifikacji w sposób ciągły, samodzielnie poszukując nowych sposobów realizacji tego zadania

Literatura podstawowa

  1. Kufel K., Maszyny i urządzenia rolnicze, AR Szczecin, Szczecin, 2002
  2. Józef Kuczewski, Budowa i regulacja maszyn rolniczych, PWN, Warszawa, 1992
  3. Worona M., Dawidowski J.B, Maszyny rolnicze cz.1, AR Szczecin, Szczecin, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Leszek Mieszkalski, Maszyny rolnicze w schematach, ART Olsztyn, Olsztyn, 1991

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Agregatownie maszyn. Budowa, zasada działania i regulacje następujących narzędzi i maszyn: pługi, włóki, brony, wały, kultywatory, zespolone agregaty uprawowe, aktywne maszyny uprawowe – brony aktywne i glebogryzarki Rozsiewacze do nawozów, roztrząsacze obornika, przyczepy asenizacyjne. Siewniki zbożowe uniwersalne, siewniki precyzyjne, sadzarki do ziemniaków i rozsad, pielniki i obsypniki, opryskiwacze zaprawiarki do nasion. Kosiarki nożycowe, rotacyjne, zgniatacze pokosów, przetrząsaczo - zgrabiarki, sieczkarnie zbierające przyczepy zbierające. prasy tłokowe i rolujące- budowa, działanie, regulacje. Kombajn zbożowy - budowa, działanie i regulacje. Magazyny zbożowe, czyszczalnie i suszarnie ziarna. Kopaczki i kombajny do zbioru ziemniaków - budowa, działanie i regulacje. Kombajny do zbioru buraków cukrowych - budowa, działanie i regulacje.30
30

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pomiar zwięzłości gleby. Wyznaczanie współczynników w równaniu opisującym opór pługa. Wyznaczenie charakterystyki powierzchni roboczej korpusu płużnego. Rozmieszczenie korpusów płużnych na ramie. Rozmieszczenie zębów na ramie brony. Analiza jakości pracy zespołu wysiewającego siewnika uniwersalnego.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Mechanizacja uprawy roli. Pługi i maszyny do przedsiewnej i podzbiorowej uprawy roli. Maszyny aktywne, Wieloczynnościowe zestawy uprawowe. Maszyny do nawożenia nawozami mineralnymi i organicznymi. Mechanizacja siewu. Rodzaje siewu, wymagania agrotechniczne. Siewniki zbożowe. Siewniki precyzyjne (punktowe). Mechanizacja sadzenia i upraw międzyrzędowych. Sadzarki do ziemniaków. Pielniki i obsypniki. Rodzaje elementów roboczych i ich ustawianie. Mechanizacja chemicznego zwalczania chorób, szkodników i chwastów. Opryskiwacze. Rodzaje elementów roboczych do opryskiwania. Metody zbioru siana i zielonek. Rodzaje zespołów tnących i rozdrabniających stosowanych w maszynach do zbioru zielonek. Przyczepy zbierające. Rodzaje pras zbierających .Zbiór zbóż i obróbka ziarna. . Mechanizacja zbioru ziemniaków. Zespoły robocze stosowane w maszynach do zbioru ziemniaków. Mechanizacja zbioru buraków. Metody zbioru buraków. Zespoły robocze stosowane w maszynach do zbioru buraków.15
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestniczenie w zajęciach30
A-A-2Konsultacje15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestniczenie w zajęciach15
A-L-2Opracowanie sprawozdań z ćwiczeń15
A-L-3Konsultacje15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_C16_W013Ma podstawową wiedzę o budowie maszyn i urzadzeń stosowanych w produkcji roślinnej oraz podstawową wiedze z zakresu uwarunkowań technicznych i inzynierskich produkcji rolniczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W13Ma podstawową wiedzę o budowie maszyn i urządzeń stosowanych w produkcji roślinnej
ROL_1A_W19Ma podstawową wiedzę z zakresu technicznych, informatycznych i inżynieryjnych uwarunkowań produkcji rolniczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1W wyniku kształcenia student powinien: zapoznać się z budową, działaniem podstawowych maszyn rolniczych, poznać konstrukcję głównych bloków funkcjonalnych maszyn rolniczych, poznać zasady działania organów roboczych powyższych maszyn, zapoznać się z nowymi tendencjami w budowie maszyn rolniczych.
Treści programoweT-W-1Mechanizacja uprawy roli. Pługi i maszyny do przedsiewnej i podzbiorowej uprawy roli. Maszyny aktywne, Wieloczynnościowe zestawy uprawowe. Maszyny do nawożenia nawozami mineralnymi i organicznymi. Mechanizacja siewu. Rodzaje siewu, wymagania agrotechniczne. Siewniki zbożowe. Siewniki precyzyjne (punktowe). Mechanizacja sadzenia i upraw międzyrzędowych. Sadzarki do ziemniaków. Pielniki i obsypniki. Rodzaje elementów roboczych i ich ustawianie. Mechanizacja chemicznego zwalczania chorób, szkodników i chwastów. Opryskiwacze. Rodzaje elementów roboczych do opryskiwania. Metody zbioru siana i zielonek. Rodzaje zespołów tnących i rozdrabniających stosowanych w maszynach do zbioru zielonek. Przyczepy zbierające. Rodzaje pras zbierających .Zbiór zbóż i obróbka ziarna. . Mechanizacja zbioru ziemniaków. Zespoły robocze stosowane w maszynach do zbioru ziemniaków. Mechanizacja zbioru buraków. Metody zbioru buraków. Zespoły robocze stosowane w maszynach do zbioru buraków.
T-A-1Agregatownie maszyn. Budowa, zasada działania i regulacje następujących narzędzi i maszyn: pługi, włóki, brony, wały, kultywatory, zespolone agregaty uprawowe, aktywne maszyny uprawowe – brony aktywne i glebogryzarki Rozsiewacze do nawozów, roztrząsacze obornika, przyczepy asenizacyjne. Siewniki zbożowe uniwersalne, siewniki precyzyjne, sadzarki do ziemniaków i rozsad, pielniki i obsypniki, opryskiwacze zaprawiarki do nasion. Kosiarki nożycowe, rotacyjne, zgniatacze pokosów, przetrząsaczo - zgrabiarki, sieczkarnie zbierające przyczepy zbierające. prasy tłokowe i rolujące- budowa, działanie, regulacje. Kombajn zbożowy - budowa, działanie i regulacje. Magazyny zbożowe, czyszczalnie i suszarnie ziarna. Kopaczki i kombajny do zbioru ziemniaków - budowa, działanie i regulacje. Kombajny do zbioru buraków cukrowych - budowa, działanie i regulacje.
T-L-1Pomiar zwięzłości gleby. Wyznaczanie współczynników w równaniu opisującym opór pługa. Wyznaczenie charakterystyki powierzchni roboczej korpusu płużnego. Rozmieszczenie korpusów płużnych na ramie. Rozmieszczenie zębów na ramie brony. Analiza jakości pracy zespołu wysiewającego siewnika uniwersalnego.
Metody nauczaniaM-1Wykłady - prezentacje multimedialne Ćwiczenia – kierowanie i obserwacja wykonywanych zadań przez studentów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pozytywna ocena z testu obejmującego tematykę wykładów. Pozytywna ocena z testu obejmującego tematykę ćwiczeń. Zaliczenie sprawozdań z laboratoriów. Obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna żadnych teoretycznych p[odstaw związanych z zakresem programu przedmiotu
3,0Student posiada ograniczona podstawową wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu
3,5Student posiada podstawową wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu
4,0Student ma dobrą wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu
4,5Student ma ponad dobrą wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu
5,0Student ma bardzo dobrą wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_C16_U01Potrafi zaprojektować technologię produkcji podstawowych roślin. Ma umiejetności doboru pojazdów i maszyn do określonej technologii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U04Potrafi zaprojektować technologię produkcji podstawowych roślin rolniczych i ocenić jej uwarunkowania ekonomiczne
ROL_1A_U07Ma umiejętność doboru pojazdów, maszyn i narzędzi do określonej technologii produkcji roślin rolniczych z uwzględnieniem analizy kosztów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1W wyniku kształcenia student powinien: zapoznać się z budową, działaniem podstawowych maszyn rolniczych, poznać konstrukcję głównych bloków funkcjonalnych maszyn rolniczych, poznać zasady działania organów roboczych powyższych maszyn, zapoznać się z nowymi tendencjami w budowie maszyn rolniczych.
Treści programoweT-A-1Agregatownie maszyn. Budowa, zasada działania i regulacje następujących narzędzi i maszyn: pługi, włóki, brony, wały, kultywatory, zespolone agregaty uprawowe, aktywne maszyny uprawowe – brony aktywne i glebogryzarki Rozsiewacze do nawozów, roztrząsacze obornika, przyczepy asenizacyjne. Siewniki zbożowe uniwersalne, siewniki precyzyjne, sadzarki do ziemniaków i rozsad, pielniki i obsypniki, opryskiwacze zaprawiarki do nasion. Kosiarki nożycowe, rotacyjne, zgniatacze pokosów, przetrząsaczo - zgrabiarki, sieczkarnie zbierające przyczepy zbierające. prasy tłokowe i rolujące- budowa, działanie, regulacje. Kombajn zbożowy - budowa, działanie i regulacje. Magazyny zbożowe, czyszczalnie i suszarnie ziarna. Kopaczki i kombajny do zbioru ziemniaków - budowa, działanie i regulacje. Kombajny do zbioru buraków cukrowych - budowa, działanie i regulacje.
T-L-1Pomiar zwięzłości gleby. Wyznaczanie współczynników w równaniu opisującym opór pługa. Wyznaczenie charakterystyki powierzchni roboczej korpusu płużnego. Rozmieszczenie korpusów płużnych na ramie. Rozmieszczenie zębów na ramie brony. Analiza jakości pracy zespołu wysiewającego siewnika uniwersalnego.
Metody nauczaniaM-1Wykłady - prezentacje multimedialne Ćwiczenia – kierowanie i obserwacja wykonywanych zadań przez studentów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pozytywna ocena z testu obejmującego tematykę wykładów. Pozytywna ocena z testu obejmującego tematykę ćwiczeń. Zaliczenie sprawozdań z laboratoriów. Obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wystarczających umiejętności, w odniesieniu do zakresu programu, niezbędnych do uzyskania zaliczenia przedmiotu
3,0Student posiada ograniczone, podstawowe umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu
3,5Student posiada podstawowe umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu
4,0Student opanował dobrze umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu
4,5Student opanował ponad dobrze umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu
5,0Student opanował bardzo dobrze umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_C16_K01Rozumie potrzebę uczenia się, potrafi współpracować w grupie, potrafi określać priorytety oraz potrafi ocenić skutki rolniczej działalności na srodowisko przyrodnicze
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia oraz ma świadomość konieczności uzupełniania i poszerzania swojej wiedzy
ROL_1A_K02Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
ROL_1A_K03Potrafi określać priorytety służące realizacji przez siebie lub innych zadania
ROL_1A_K06Ma świadomość ryzyka, potrafi ocenić skutki podejmowanej rolniczej działalności produkcyjnej i jej wpływ na środowisko przyrodnicze
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1W wyniku kształcenia student powinien: zapoznać się z budową, działaniem podstawowych maszyn rolniczych, poznać konstrukcję głównych bloków funkcjonalnych maszyn rolniczych, poznać zasady działania organów roboczych powyższych maszyn, zapoznać się z nowymi tendencjami w budowie maszyn rolniczych.
Treści programoweT-W-1Mechanizacja uprawy roli. Pługi i maszyny do przedsiewnej i podzbiorowej uprawy roli. Maszyny aktywne, Wieloczynnościowe zestawy uprawowe. Maszyny do nawożenia nawozami mineralnymi i organicznymi. Mechanizacja siewu. Rodzaje siewu, wymagania agrotechniczne. Siewniki zbożowe. Siewniki precyzyjne (punktowe). Mechanizacja sadzenia i upraw międzyrzędowych. Sadzarki do ziemniaków. Pielniki i obsypniki. Rodzaje elementów roboczych i ich ustawianie. Mechanizacja chemicznego zwalczania chorób, szkodników i chwastów. Opryskiwacze. Rodzaje elementów roboczych do opryskiwania. Metody zbioru siana i zielonek. Rodzaje zespołów tnących i rozdrabniających stosowanych w maszynach do zbioru zielonek. Przyczepy zbierające. Rodzaje pras zbierających .Zbiór zbóż i obróbka ziarna. . Mechanizacja zbioru ziemniaków. Zespoły robocze stosowane w maszynach do zbioru ziemniaków. Mechanizacja zbioru buraków. Metody zbioru buraków. Zespoły robocze stosowane w maszynach do zbioru buraków.
T-A-1Agregatownie maszyn. Budowa, zasada działania i regulacje następujących narzędzi i maszyn: pługi, włóki, brony, wały, kultywatory, zespolone agregaty uprawowe, aktywne maszyny uprawowe – brony aktywne i glebogryzarki Rozsiewacze do nawozów, roztrząsacze obornika, przyczepy asenizacyjne. Siewniki zbożowe uniwersalne, siewniki precyzyjne, sadzarki do ziemniaków i rozsad, pielniki i obsypniki, opryskiwacze zaprawiarki do nasion. Kosiarki nożycowe, rotacyjne, zgniatacze pokosów, przetrząsaczo - zgrabiarki, sieczkarnie zbierające przyczepy zbierające. prasy tłokowe i rolujące- budowa, działanie, regulacje. Kombajn zbożowy - budowa, działanie i regulacje. Magazyny zbożowe, czyszczalnie i suszarnie ziarna. Kopaczki i kombajny do zbioru ziemniaków - budowa, działanie i regulacje. Kombajny do zbioru buraków cukrowych - budowa, działanie i regulacje.
T-L-1Pomiar zwięzłości gleby. Wyznaczanie współczynników w równaniu opisującym opór pługa. Wyznaczenie charakterystyki powierzchni roboczej korpusu płużnego. Rozmieszczenie korpusów płużnych na ramie. Rozmieszczenie zębów na ramie brony. Analiza jakości pracy zespołu wysiewającego siewnika uniwersalnego.
Metody nauczaniaM-1Wykłady - prezentacje multimedialne Ćwiczenia – kierowanie i obserwacja wykonywanych zadań przez studentów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pozytywna ocena z testu obejmującego tematykę wykładów. Pozytywna ocena z testu obejmującego tematykę ćwiczeń. Zaliczenie sprawozdań z laboratoriów. Obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie przejawia potrzeby i nie zna możliwości ciągłego podnoszenia kompetencji
3,0Student zna sposoby podnoszenia swoich kompetencji ale ich nie stosuje
3,5Student sporadycznie przejawia potrzebę podnoszenia kwalifikacji
4,0Student przejawia potrzebę podnoszenia kwalifikacji w sposób nieciągły
4,5Student przejawia potrzebę podnoszenia kwalifikacji w sposób ciągły
5,0Student przejawia potrzebę podnoszenia kwalifikacji w sposób ciągły, samodzielnie poszukując nowych sposobów realizacji tego zadania