Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Towaroznawcza ocena jakości surowców rolniczych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Towaroznawcza ocena jakości surowców rolniczych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Monika Grzeszczuk <Monika.Grzeszczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Barbara Wójcik-Stopczyńska <Barbara.Wojcik-Stopczynska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 16 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 20 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student ma wiedzę z zakresu botaniki, chemii, biochemii i analizy instrumentalnej.
W-2Student charakteryzuje najważniejsze rodzaje plonów roślinnych. Zna ich anatomię i morfologię.
W-3Student zna zagadnienia związane z przechowywaniem i obrotem żywnością.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie studentom wiedzy z zakresu charakterystyki i oceny towaroznawczej najważniejszych grup surowców rolniczych.
C-2Przekazanie studentom wiedzy na temat metod stosowanych w ocenie jakości surowców rolniczych, ze szczególnym uwzględnieniem aktualnych regulacji prawa żywnościowego UE.
C-3Zapoznanie studentów z funkcjami, rodzajami i wymaganiami stawianymi opakowaniom żywności.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Towaroznawstwo surowców rolniczych. Definicje, klasyfikacja, charakterystyka, bioaktywne składniki oraz ich znaczenie dla organizmu człowieka, bezpieczeństwo żywności, wartość odżywcza, jakość technologiczna, wartość użytkowa i możliwości zastosowania surowca w różnych gałęziach przemysłu.2
T-W-2Jakość żywności w świetle ustawodawstwa polskiego, unijnego i międzynarodowego. Cel i istota normalizacji, rodzaje norm.2
T-W-3Jakość i metody oceny jakości surowców rolniczych. Zasady pobierania prób do badań towaroznawczych.2
T-W-4Towaroznawcza ocena jakości zbóż wg wymagań PN, EN, ISO, z uwzględnieniem PKWiU.2
T-W-5Towaroznawcza ocena jakości nasion roślin oleistych wg wymagań PN, EN, ISO, z uwzględnieniem PKWiU.2
T-W-6Towaroznawcza ocena jakości nasion roślin strączkowych wg wymagań PN, EN, ISO, z uwzględnieniem PKWiU.2
T-W-7Towaroznawcza ocena bulw ziemniaka przeznaczonych do bezpośredniego spożycia i przetwórstwa spożywczego.2
T-W-8Towaroznawcza ocena buraka cukrowego.2
T-W-9Opakowania stosowane w obrocie surowców rolniczych. Rodzaje i funkcje opakowań. Regulacje prawne dotyczące bezpieczeństwa zdrowotnego opakowań, znakowania opakowań oraz infromacji na opakowaniach.2
T-W-10Rynek surowców rolniczych w Polsce. Stan i perspektywy.2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Analiza rynku surowców rolniczych na podstawie oceny stanu zaopatrzenia sklepów i sieci handlowych Szczecina. Rodzaje surowców i produktów rolniczych, opakowania stosowane w ich obrocie.10
A-W-3Przygotowanie do wykładu konwersatoryjnego10
A-W-4Czytanie wskazanej literatury10
A-W-5Przygotowanie do testu zaliczającego tematykę wykładów10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład konwersatoryjny
M-2Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-3Wykład problemowy
M-4Dyskusja dydaktyczna związana z tematyką wykładów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian w formie testu wielokrotnego wyboru
S-2Ocena formująca: Potwierdzone zaangażowanie studenta z dyskusję
S-3Ocena formująca: Potwierdzone przygotowanie i zaangażowanie studenta w wykład konwersatoryjny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O13-T_W01
Student zna wyróżniki jakości najważniejszych grup surowców rolniczych.
ROL_1A_W06R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04C-1T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3
ROL_1A_O13-T_W02
Student posiada wiedzę z zakresu obowiązujących regulacji prawnych związanych z oceną jakości surowców rolniczych.
ROL_1A_W06R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04C-2T-W-3, T-W-2M-2, M-4S-1, S-2
ROL_1A_O13-T_W03
Student charakteryzuje opakowania surowców rolniczych.
ROL_1A_W17R1A_W03InzA_W05C-3T-W-9M-1, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O13-T_U01
Student potrafi dobrać odpowiednie techniki i dokumenty normatywne celem przeprowadzenia towaroznawczej oceny jakości określonego surowca rolniczego.
ROL_1A_U13R1A_U02C-1, C-2T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-7, T-W-8M-2, M-3, M-4S-1, S-2
ROL_1A_O13-T_U02
Student ma umiejętność interpretacji znakowania i informacji umieszczonych na opakowaniach stosowanych w obrocie surowcami rolniczymi.
ROL_1A_U13R1A_U02C-3T-W-9M-1, M-4S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O13-T_K01
Student potrafi zaplanować i przeprowadzić kompleksową ocenę jakości najważniejszych grup surowców rolniczych w oparciu o obowiązujące standardy.
ROL_1A_K05R1A_K05C-2T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-7, T-W-8M-2, M-3, M-4S-1, S-2
ROL_1A_O13-T_K02
Student ma świadomość wpływu różnych czynników wewnętrznych i zewnętrznych na jakość, w tym bezpieczeństwo wyprodukowanej żywności.
ROL_1A_K05, ROL_1A_K06R1A_K05, R1A_K06InzA_K01C-1, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-9, T-W-10M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O13-T_W01
Student zna wyróżniki jakości najważniejszych grup surowców rolniczych.
2,0Student nie zna wyróżników jakości najważniejszych grup surowców rolniczych.
3,0Student zna w stopniu podstawowym wyróżniki jakości najważniejszych grup surowców rolniczych.
3,5Student zna w stopniu zadowalającym wyróżniki jakości najważniejszych grup surowców rolniczych.
4,0Student zna w stopniu dobrym wyróżniki jakości najważniejszych grup surowców rolniczych.
4,5Student zna w stopniu ponad dobrym wyróżniki jakości najważniejszych grup surowców rolniczych.
5,0Student zna w stopniu bardzo dobrym wyróżniki jakości najważniejszych grup surowców rolniczych.
ROL_1A_O13-T_W02
Student posiada wiedzę z zakresu obowiązujących regulacji prawnych związanych z oceną jakości surowców rolniczych.
2,0Student nie zna obowiązujących regulacji prawnych związanych z oceną jakości surowców rolniczych.
3,0Student zna w stopniu podstawowym obowiązujące regulacje prawne związane z oceną jakości surowców rolniczych.
3,5Student zna w stopniu zadowalającym obowiązujące regulacje prawne związane z oceną jakości surowców rolniczych.
4,0Student zna w stopniu dobrym obowiązujące regulacje prawne związane z oceną jakości surowców rolniczych.
4,5Student zna w stopniu ponad dobrym obowiązujące regulacje prawne związane z oceną jakości surowców rolniczych.
5,0Student zna w stopniu bardzo dobrym obowiązujące regulacje prawne związane z oceną jakości surowców rolniczych.
ROL_1A_O13-T_W03
Student charakteryzuje opakowania surowców rolniczych.
2,0Student nie zna opakowań surowców rolniczych.
3,0Student zna w stopniu podstawowym opakowania surowców rolniczych.
3,5Student zna w stopniu zadowalającym opakowania surowców rolniczych.
4,0Student zna w stopniu dobrym opakowania surowców rolniczych.
4,5Student zna w stopniu ponad dobrym opakowania surowców rolniczych.
5,0Student zna w stopniu bardzo dobrym opakowania surowców rolniczych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O13-T_U01
Student potrafi dobrać odpowiednie techniki i dokumenty normatywne celem przeprowadzenia towaroznawczej oceny jakości określonego surowca rolniczego.
2,0Student nie potrafi dobrać odpowiednich technik i dokumentów normatywnych celem przeprowadzenia towaroznawczej oceny jakości określonego surowca rolniczego.
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym dobrać odpowiednie techniki i dokumenty normatywne celem przeprowadzenia towaroznawczej oceny jakości określonego surowca rolniczego.
3,5Student potrafi w stopniu zadowalającym dobrać odpowiednie techniki i dokumenty normatywne celem przeprowadzenia towaroznawczej oceny jakości określonego surowca rolniczego.
4,0Student potrafi w stopniu dobrym dobrać odpowiednie techniki i dokumenty normatywne celem przeprowadzenia towaroznawczej oceny jakości określonego surowca rolniczego.
4,5Student potrafi w stopniu ponad dobrym dobrać odpowiednie techniki i dokumenty normatywne celem przeprowadzenia towaroznawczej oceny jakości określonego surowca rolniczego.
5,0Student potrafi w stopniu bardzo dobrym dobrać odpowiednie techniki i dokumenty normatywne celem przeprowadzenia towaroznawczej oceny jakości określonego surowca rolniczego.
ROL_1A_O13-T_U02
Student ma umiejętność interpretacji znakowania i informacji umieszczonych na opakowaniach stosowanych w obrocie surowcami rolniczymi.
2,0Student nie potrafi zinterpretować znakowania i informacji umieszczonych na opakowaniach stosowanych w obrocie surowcami rolniczymi.
3,0Student ma umiejętność interpretacji w stopniu podstawowym znakowania i informacji umieszczonych na opakowaniach stosowanych w obrocie surowcami rolniczymi.
3,5Student ma umiejętność interpretacji w stopniu zadowalającym znakowania i informacji umieszczonych na opakowaniach stosowanych w obrocie surowcami rolniczymi.
4,0Student ma umiejętność interpretacji w stopniu dobrym znakowania i informacji umieszczonych na opakowaniach stosowanych w obrocie surowcami rolniczymi.
4,5Student ma umiejętność interpretacji w stopniu ponad dobrym znakowania i informacji umieszczonych na opakowaniach stosowanych w obrocie surowcami rolniczymi.
5,0Student ma umiejętność interpretacji w stopniu bardzo dobrym znakowania i informacji umieszczonych na opakowaniach stosowanych w obrocie surowcami rolniczymi.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O13-T_K01
Student potrafi zaplanować i przeprowadzić kompleksową ocenę jakości najważniejszych grup surowców rolniczych w oparciu o obowiązujące standardy.
2,0Student nie potrafi zaplanować i przeprowadzić kompleksowej oceny jakości najważniejszych grup surowców rolniczych w oparciu o obowiązujące standardy.
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym zaplanować i przeprowadzić kompleksową ocenę jakości najważniejszych grup surowców rolniczych w oparciu o obowiązujące standardy.
3,5Student potrafi w stopniu zadowalającym zaplanować i przeprowadzić kompleksową ocenę jakości najważniejszych grup surowców rolniczych w oparciu o obowiązujące standardy.
4,0Student potrafi w stopniu dobrym zaplanować i przeprowadzić kompleksową ocenę jakości najważniejszych grup surowców rolniczych w oparciu o obowiązujące standardy.
4,5Student potrafi w stopniu ponad dobrym zaplanować i przeprowadzić kompleksową ocenę jakości najważniejszych grup surowców rolniczych w oparciu o obowiązujące standardy.
5,0Student potrafi w stopniu bardzo dobrym zaplanować i przeprowadzić kompleksową ocenę jakości najważniejszych grup surowców rolniczych w oparciu o obowiązujące standardy.
ROL_1A_O13-T_K02
Student ma świadomość wpływu różnych czynników wewnętrznych i zewnętrznych na jakość, w tym bezpieczeństwo wyprodukowanej żywności.
2,0Student nie postrzega wpływu różnych czynników wewnętrznych i zewnętrznych na jakość, w tym bezpieczeństwo wyprodukowanej żywności.
3,0Student ma świadomość w stopniu podstawowym wpływu różnych czynników wewnętrznych i zewnętrznych na jakość, w tym bezpieczeństwo wyprodukowanej żywności.
3,5Student ma świadomość w stopniu zadowalającym wpływu różnych czynników wewnętrznych i zewnętrznych na jakość, w tym bezpieczeństwo wyprodukowanej żywności.
4,0Student ma świadomość w stopniu dobrym wpływu różnych czynników wewnętrznych i zewnętrznych na jakość, w tym bezpieczeństwo wyprodukowanej żywności.
4,5Student ma świadomość w stopniu ponad dobrym wpływu różnych czynników wewnętrznych i zewnętrznych na jakość, w tym bezpieczeństwo wyprodukowanej żywności.
5,0Student ma świadomość w stopniu bardzo dobrym wpływu różnych czynników wewnętrznych i zewnętrznych na jakość, w tym bezpieczeństwo wyprodukowanej żywności.

Literatura podstawowa

  1. Kołożyn-Krajewska D., Sikora T., Towaroznawstwo żywności, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna, Warszawa, 2008
  2. Rogozińska, I., Przechowalnictwo i towaroznawstwo surowców rolniczych, Wydawnictwo ATR, Bydgoszcz, 1997
  3. Cichoń Z., Towaroznawstwo żywności. Podstawowe metody analityczne, Wydaw. AE, Kraków, 2009
  4. Czerniawska B., Michniewicz J., Opakowania żywności, AGRO Food Technology, Czeladź, 1998

Literatura dodatkowa

  1. Ciećko Z., Ocena jakości i przechowalnictwo produktów rolnych, Wydawnictwo ART, Olsztyn, 1993
  2. Rogozińska I., Przechowalnictwo i towaroznawstwo surowców rolniczych. Ćwiczenia, Wydawnictwo ATR, Bydgoszcz, 1991
  3. Ustawy, Rozporządzenia, Dyrektywy, Polskie Normy

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Towaroznawstwo surowców rolniczych. Definicje, klasyfikacja, charakterystyka, bioaktywne składniki oraz ich znaczenie dla organizmu człowieka, bezpieczeństwo żywności, wartość odżywcza, jakość technologiczna, wartość użytkowa i możliwości zastosowania surowca w różnych gałęziach przemysłu.2
T-W-2Jakość żywności w świetle ustawodawstwa polskiego, unijnego i międzynarodowego. Cel i istota normalizacji, rodzaje norm.2
T-W-3Jakość i metody oceny jakości surowców rolniczych. Zasady pobierania prób do badań towaroznawczych.2
T-W-4Towaroznawcza ocena jakości zbóż wg wymagań PN, EN, ISO, z uwzględnieniem PKWiU.2
T-W-5Towaroznawcza ocena jakości nasion roślin oleistych wg wymagań PN, EN, ISO, z uwzględnieniem PKWiU.2
T-W-6Towaroznawcza ocena jakości nasion roślin strączkowych wg wymagań PN, EN, ISO, z uwzględnieniem PKWiU.2
T-W-7Towaroznawcza ocena bulw ziemniaka przeznaczonych do bezpośredniego spożycia i przetwórstwa spożywczego.2
T-W-8Towaroznawcza ocena buraka cukrowego.2
T-W-9Opakowania stosowane w obrocie surowców rolniczych. Rodzaje i funkcje opakowań. Regulacje prawne dotyczące bezpieczeństwa zdrowotnego opakowań, znakowania opakowań oraz infromacji na opakowaniach.2
T-W-10Rynek surowców rolniczych w Polsce. Stan i perspektywy.2
20

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Analiza rynku surowców rolniczych na podstawie oceny stanu zaopatrzenia sklepów i sieci handlowych Szczecina. Rodzaje surowców i produktów rolniczych, opakowania stosowane w ich obrocie.10
A-W-3Przygotowanie do wykładu konwersatoryjnego10
A-W-4Czytanie wskazanej literatury10
A-W-5Przygotowanie do testu zaliczającego tematykę wykładów10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_O13-T_W01Student zna wyróżniki jakości najważniejszych grup surowców rolniczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W06Zna i rozumie potrzebę zachowania, ochrony i konserwacji zasobów naturalnych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom wiedzy z zakresu charakterystyki i oceny towaroznawczej najważniejszych grup surowców rolniczych.
Treści programoweT-W-1Towaroznawstwo surowców rolniczych. Definicje, klasyfikacja, charakterystyka, bioaktywne składniki oraz ich znaczenie dla organizmu człowieka, bezpieczeństwo żywności, wartość odżywcza, jakość technologiczna, wartość użytkowa i możliwości zastosowania surowca w różnych gałęziach przemysłu.
T-W-4Towaroznawcza ocena jakości zbóż wg wymagań PN, EN, ISO, z uwzględnieniem PKWiU.
T-W-5Towaroznawcza ocena jakości nasion roślin oleistych wg wymagań PN, EN, ISO, z uwzględnieniem PKWiU.
T-W-6Towaroznawcza ocena jakości nasion roślin strączkowych wg wymagań PN, EN, ISO, z uwzględnieniem PKWiU.
T-W-3Jakość i metody oceny jakości surowców rolniczych. Zasady pobierania prób do badań towaroznawczych.
T-W-2Jakość żywności w świetle ustawodawstwa polskiego, unijnego i międzynarodowego. Cel i istota normalizacji, rodzaje norm.
T-W-7Towaroznawcza ocena bulw ziemniaka przeznaczonych do bezpośredniego spożycia i przetwórstwa spożywczego.
T-W-8Towaroznawcza ocena buraka cukrowego.
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny
M-2Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-3Wykład problemowy
M-4Dyskusja dydaktyczna związana z tematyką wykładów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian w formie testu wielokrotnego wyboru
S-2Ocena formująca: Potwierdzone zaangażowanie studenta z dyskusję
S-3Ocena formująca: Potwierdzone przygotowanie i zaangażowanie studenta w wykład konwersatoryjny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna wyróżników jakości najważniejszych grup surowców rolniczych.
3,0Student zna w stopniu podstawowym wyróżniki jakości najważniejszych grup surowców rolniczych.
3,5Student zna w stopniu zadowalającym wyróżniki jakości najważniejszych grup surowców rolniczych.
4,0Student zna w stopniu dobrym wyróżniki jakości najważniejszych grup surowców rolniczych.
4,5Student zna w stopniu ponad dobrym wyróżniki jakości najważniejszych grup surowców rolniczych.
5,0Student zna w stopniu bardzo dobrym wyróżniki jakości najważniejszych grup surowców rolniczych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_O13-T_W02Student posiada wiedzę z zakresu obowiązujących regulacji prawnych związanych z oceną jakości surowców rolniczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W06Zna i rozumie potrzebę zachowania, ochrony i konserwacji zasobów naturalnych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Przekazanie studentom wiedzy na temat metod stosowanych w ocenie jakości surowców rolniczych, ze szczególnym uwzględnieniem aktualnych regulacji prawa żywnościowego UE.
Treści programoweT-W-3Jakość i metody oceny jakości surowców rolniczych. Zasady pobierania prób do badań towaroznawczych.
T-W-2Jakość żywności w świetle ustawodawstwa polskiego, unijnego i międzynarodowego. Cel i istota normalizacji, rodzaje norm.
Metody nauczaniaM-2Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-4Dyskusja dydaktyczna związana z tematyką wykładów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian w formie testu wielokrotnego wyboru
S-2Ocena formująca: Potwierdzone zaangażowanie studenta z dyskusję
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna obowiązujących regulacji prawnych związanych z oceną jakości surowców rolniczych.
3,0Student zna w stopniu podstawowym obowiązujące regulacje prawne związane z oceną jakości surowców rolniczych.
3,5Student zna w stopniu zadowalającym obowiązujące regulacje prawne związane z oceną jakości surowców rolniczych.
4,0Student zna w stopniu dobrym obowiązujące regulacje prawne związane z oceną jakości surowców rolniczych.
4,5Student zna w stopniu ponad dobrym obowiązujące regulacje prawne związane z oceną jakości surowców rolniczych.
5,0Student zna w stopniu bardzo dobrym obowiązujące regulacje prawne związane z oceną jakości surowców rolniczych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_O13-T_W03Student charakteryzuje opakowania surowców rolniczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W17Ma podstawową wiedzę na temat przechowalnictwa i przetwórstwa surowców rolniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z funkcjami, rodzajami i wymaganiami stawianymi opakowaniom żywności.
Treści programoweT-W-9Opakowania stosowane w obrocie surowców rolniczych. Rodzaje i funkcje opakowań. Regulacje prawne dotyczące bezpieczeństwa zdrowotnego opakowań, znakowania opakowań oraz infromacji na opakowaniach.
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny
M-4Dyskusja dydaktyczna związana z tematyką wykładów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian w formie testu wielokrotnego wyboru
S-2Ocena formująca: Potwierdzone zaangażowanie studenta z dyskusję
S-3Ocena formująca: Potwierdzone przygotowanie i zaangażowanie studenta w wykład konwersatoryjny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna opakowań surowców rolniczych.
3,0Student zna w stopniu podstawowym opakowania surowców rolniczych.
3,5Student zna w stopniu zadowalającym opakowania surowców rolniczych.
4,0Student zna w stopniu dobrym opakowania surowców rolniczych.
4,5Student zna w stopniu ponad dobrym opakowania surowców rolniczych.
5,0Student zna w stopniu bardzo dobrym opakowania surowców rolniczych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_O13-T_U01Student potrafi dobrać odpowiednie techniki i dokumenty normatywne celem przeprowadzenia towaroznawczej oceny jakości określonego surowca rolniczego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U13Posiada umiejętność porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom wiedzy z zakresu charakterystyki i oceny towaroznawczej najważniejszych grup surowców rolniczych.
C-2Przekazanie studentom wiedzy na temat metod stosowanych w ocenie jakości surowców rolniczych, ze szczególnym uwzględnieniem aktualnych regulacji prawa żywnościowego UE.
Treści programoweT-W-4Towaroznawcza ocena jakości zbóż wg wymagań PN, EN, ISO, z uwzględnieniem PKWiU.
T-W-5Towaroznawcza ocena jakości nasion roślin oleistych wg wymagań PN, EN, ISO, z uwzględnieniem PKWiU.
T-W-6Towaroznawcza ocena jakości nasion roślin strączkowych wg wymagań PN, EN, ISO, z uwzględnieniem PKWiU.
T-W-3Jakość i metody oceny jakości surowców rolniczych. Zasady pobierania prób do badań towaroznawczych.
T-W-2Jakość żywności w świetle ustawodawstwa polskiego, unijnego i międzynarodowego. Cel i istota normalizacji, rodzaje norm.
T-W-7Towaroznawcza ocena bulw ziemniaka przeznaczonych do bezpośredniego spożycia i przetwórstwa spożywczego.
T-W-8Towaroznawcza ocena buraka cukrowego.
Metody nauczaniaM-2Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-3Wykład problemowy
M-4Dyskusja dydaktyczna związana z tematyką wykładów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian w formie testu wielokrotnego wyboru
S-2Ocena formująca: Potwierdzone zaangażowanie studenta z dyskusję
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dobrać odpowiednich technik i dokumentów normatywnych celem przeprowadzenia towaroznawczej oceny jakości określonego surowca rolniczego.
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym dobrać odpowiednie techniki i dokumenty normatywne celem przeprowadzenia towaroznawczej oceny jakości określonego surowca rolniczego.
3,5Student potrafi w stopniu zadowalającym dobrać odpowiednie techniki i dokumenty normatywne celem przeprowadzenia towaroznawczej oceny jakości określonego surowca rolniczego.
4,0Student potrafi w stopniu dobrym dobrać odpowiednie techniki i dokumenty normatywne celem przeprowadzenia towaroznawczej oceny jakości określonego surowca rolniczego.
4,5Student potrafi w stopniu ponad dobrym dobrać odpowiednie techniki i dokumenty normatywne celem przeprowadzenia towaroznawczej oceny jakości określonego surowca rolniczego.
5,0Student potrafi w stopniu bardzo dobrym dobrać odpowiednie techniki i dokumenty normatywne celem przeprowadzenia towaroznawczej oceny jakości określonego surowca rolniczego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_O13-T_U02Student ma umiejętność interpretacji znakowania i informacji umieszczonych na opakowaniach stosowanych w obrocie surowcami rolniczymi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U13Posiada umiejętność porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z funkcjami, rodzajami i wymaganiami stawianymi opakowaniom żywności.
Treści programoweT-W-9Opakowania stosowane w obrocie surowców rolniczych. Rodzaje i funkcje opakowań. Regulacje prawne dotyczące bezpieczeństwa zdrowotnego opakowań, znakowania opakowań oraz infromacji na opakowaniach.
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny
M-4Dyskusja dydaktyczna związana z tematyką wykładów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Potwierdzone zaangażowanie studenta z dyskusję
S-3Ocena formująca: Potwierdzone przygotowanie i zaangażowanie studenta w wykład konwersatoryjny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zinterpretować znakowania i informacji umieszczonych na opakowaniach stosowanych w obrocie surowcami rolniczymi.
3,0Student ma umiejętność interpretacji w stopniu podstawowym znakowania i informacji umieszczonych na opakowaniach stosowanych w obrocie surowcami rolniczymi.
3,5Student ma umiejętność interpretacji w stopniu zadowalającym znakowania i informacji umieszczonych na opakowaniach stosowanych w obrocie surowcami rolniczymi.
4,0Student ma umiejętność interpretacji w stopniu dobrym znakowania i informacji umieszczonych na opakowaniach stosowanych w obrocie surowcami rolniczymi.
4,5Student ma umiejętność interpretacji w stopniu ponad dobrym znakowania i informacji umieszczonych na opakowaniach stosowanych w obrocie surowcami rolniczymi.
5,0Student ma umiejętność interpretacji w stopniu bardzo dobrym znakowania i informacji umieszczonych na opakowaniach stosowanych w obrocie surowcami rolniczymi.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_O13-T_K01Student potrafi zaplanować i przeprowadzić kompleksową ocenę jakości najważniejszych grup surowców rolniczych w oparciu o obowiązujące standardy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K05Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i z uwzględnieniem dobrostanu zwierząt
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
Cel przedmiotuC-2Przekazanie studentom wiedzy na temat metod stosowanych w ocenie jakości surowców rolniczych, ze szczególnym uwzględnieniem aktualnych regulacji prawa żywnościowego UE.
Treści programoweT-W-4Towaroznawcza ocena jakości zbóż wg wymagań PN, EN, ISO, z uwzględnieniem PKWiU.
T-W-5Towaroznawcza ocena jakości nasion roślin oleistych wg wymagań PN, EN, ISO, z uwzględnieniem PKWiU.
T-W-6Towaroznawcza ocena jakości nasion roślin strączkowych wg wymagań PN, EN, ISO, z uwzględnieniem PKWiU.
T-W-3Jakość i metody oceny jakości surowców rolniczych. Zasady pobierania prób do badań towaroznawczych.
T-W-2Jakość żywności w świetle ustawodawstwa polskiego, unijnego i międzynarodowego. Cel i istota normalizacji, rodzaje norm.
T-W-7Towaroznawcza ocena bulw ziemniaka przeznaczonych do bezpośredniego spożycia i przetwórstwa spożywczego.
T-W-8Towaroznawcza ocena buraka cukrowego.
Metody nauczaniaM-2Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-3Wykład problemowy
M-4Dyskusja dydaktyczna związana z tematyką wykładów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian w formie testu wielokrotnego wyboru
S-2Ocena formująca: Potwierdzone zaangażowanie studenta z dyskusję
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zaplanować i przeprowadzić kompleksowej oceny jakości najważniejszych grup surowców rolniczych w oparciu o obowiązujące standardy.
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym zaplanować i przeprowadzić kompleksową ocenę jakości najważniejszych grup surowców rolniczych w oparciu o obowiązujące standardy.
3,5Student potrafi w stopniu zadowalającym zaplanować i przeprowadzić kompleksową ocenę jakości najważniejszych grup surowców rolniczych w oparciu o obowiązujące standardy.
4,0Student potrafi w stopniu dobrym zaplanować i przeprowadzić kompleksową ocenę jakości najważniejszych grup surowców rolniczych w oparciu o obowiązujące standardy.
4,5Student potrafi w stopniu ponad dobrym zaplanować i przeprowadzić kompleksową ocenę jakości najważniejszych grup surowców rolniczych w oparciu o obowiązujące standardy.
5,0Student potrafi w stopniu bardzo dobrym zaplanować i przeprowadzić kompleksową ocenę jakości najważniejszych grup surowców rolniczych w oparciu o obowiązujące standardy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_O13-T_K02Student ma świadomość wpływu różnych czynników wewnętrznych i zewnętrznych na jakość, w tym bezpieczeństwo wyprodukowanej żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K05Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i z uwzględnieniem dobrostanu zwierząt
ROL_1A_K06Ma świadomość ryzyka, potrafi ocenić skutki podejmowanej rolniczej działalności produkcyjnej i jej wpływ na środowisko przyrodnicze
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom wiedzy z zakresu charakterystyki i oceny towaroznawczej najważniejszych grup surowców rolniczych.
C-3Zapoznanie studentów z funkcjami, rodzajami i wymaganiami stawianymi opakowaniom żywności.
Treści programoweT-W-1Towaroznawstwo surowców rolniczych. Definicje, klasyfikacja, charakterystyka, bioaktywne składniki oraz ich znaczenie dla organizmu człowieka, bezpieczeństwo żywności, wartość odżywcza, jakość technologiczna, wartość użytkowa i możliwości zastosowania surowca w różnych gałęziach przemysłu.
T-W-2Jakość żywności w świetle ustawodawstwa polskiego, unijnego i międzynarodowego. Cel i istota normalizacji, rodzaje norm.
T-W-9Opakowania stosowane w obrocie surowców rolniczych. Rodzaje i funkcje opakowań. Regulacje prawne dotyczące bezpieczeństwa zdrowotnego opakowań, znakowania opakowań oraz infromacji na opakowaniach.
T-W-10Rynek surowców rolniczych w Polsce. Stan i perspektywy.
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny
M-2Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-3Wykład problemowy
M-4Dyskusja dydaktyczna związana z tematyką wykładów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian w formie testu wielokrotnego wyboru
S-2Ocena formująca: Potwierdzone zaangażowanie studenta z dyskusję
S-3Ocena formująca: Potwierdzone przygotowanie i zaangażowanie studenta w wykład konwersatoryjny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie postrzega wpływu różnych czynników wewnętrznych i zewnętrznych na jakość, w tym bezpieczeństwo wyprodukowanej żywności.
3,0Student ma świadomość w stopniu podstawowym wpływu różnych czynników wewnętrznych i zewnętrznych na jakość, w tym bezpieczeństwo wyprodukowanej żywności.
3,5Student ma świadomość w stopniu zadowalającym wpływu różnych czynników wewnętrznych i zewnętrznych na jakość, w tym bezpieczeństwo wyprodukowanej żywności.
4,0Student ma świadomość w stopniu dobrym wpływu różnych czynników wewnętrznych i zewnętrznych na jakość, w tym bezpieczeństwo wyprodukowanej żywności.
4,5Student ma świadomość w stopniu ponad dobrym wpływu różnych czynników wewnętrznych i zewnętrznych na jakość, w tym bezpieczeństwo wyprodukowanej żywności.
5,0Student ma świadomość w stopniu bardzo dobrym wpływu różnych czynników wewnętrznych i zewnętrznych na jakość, w tym bezpieczeństwo wyprodukowanej żywności.