Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Skutki środowiskowe lokalizacji przedsięwzięć:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Skutki środowiskowe lokalizacji przedsięwzięć
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Barbara Marska <Barbara.Marska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Barbara Marska <Barbara.Marska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 16 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 20 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student musi posiadac wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego oraz o jego zagrożeniach, znać typowe technologie mające wpływ na środowisko , znać podstawowe regulacje prawne dotyczące procedur lokalizacji przedsięwzięć i ochrony środowiska

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie umiejętności identyfikacji zjawisk wpływajacych na jakość środowiska, posiadanie umiejętności posługiwania się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska,umiejętność posługiwania się aktami prawnymi, potrafi określać priorytety służące realizacji przedsiewzięcia, potrafi podejmowa decyzje o sposobach ochrony środowiska.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Co to jest Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach lokalizacji przedsięwzięć2
T-W-2Postępowanie kwalifikjacyjne dla przedsięwzięć. Uzgodnienia i opinie przed wydaniem decyzji środowiskowej. Procedury wymagane w ramach procesu oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia2
T-W-3Udział społeczeństwa w procesie lokalizacji przedsięwzięć2
T-W-4Metody prognozowania zmian w środowisku związane z lokalizacją przedsięwzięcia3
T-W-5Lista kontrolna do testowania oddziaływań, przykłady oddziaływań które uznane są za znaczące. Zakres analiz i i badań .2
T-W-6Analiza zmian w środowisku związanych z lokalizacją różntch przedsięwzięć. Obszary ograniczonego użytkowania.2
T-W-7Oddziaływanie na środowisko obiektów komunalnych. Ocena uciążliwości zapachowej. Typy oddziaływań przedsięwzięc na środowisko.2
T-W-8Oddziaływanie przedsięwzięć zlokalizowanych na obszarach Natura 2000. Przykłady2
T-W-9Akty prawne niezbedne w procedurach związanych z ochrona środowiska.2
T-W-10Zaliczenie wykładów1
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów30
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora
M-3Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O13-S_W01
W wyniky przeprowadzonych zajęc student powinien byc w stanie zdefiniowa kategorie przedsięwzięc wpływających na środowisko, rozpoznac źródła ich uciążliwości dla środowiska, , opisać oddziaływanie na poszczególne elementy środowiska,wybrać i zaproponowac metody ograniczenia uciążliwości,
ROL_1A_W06R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04C-1T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-W-8M-1, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O13-S_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęc student umie w formie werbalnej i pisemnej przedstawić zagrożenia dla środowiska wynikające z analizowanej lokalizacji i ocenić elementy środowiska podlegajace zagrożeniu.
ROL_1A_U13R1A_U02C-1T-W-4M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O13-S_K01
Student ma świadomość skutków lokalizacji przedsięwzięć o różnej technologii.
ROL_1A_K05R1A_K05C-1T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-8M-3S-1
ROL_1A_O13-S_K02
Student ma świadomość ryzyka i skutków wplywu na środowisko lokalizacji przedsięwzięć
ROL_1A_K06R1A_K06InzA_K01C-1T-W-3, T-W-4, T-W-5M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O13-S_W01
W wyniky przeprowadzonych zajęc student powinien byc w stanie zdefiniowa kategorie przedsięwzięc wpływających na środowisko, rozpoznac źródła ich uciążliwości dla środowiska, , opisać oddziaływanie na poszczególne elementy środowiska,wybrać i zaproponowac metody ograniczenia uciążliwości,
2,0student nie zna podstaw kategoryzacji przedsiewzięc
3,0student zna podstawy klasyfikacji,
3,5student poprawnie korzysta z dostarczonych materiałów pomocniczych
4,0student potrafi uzupełnic materiały niezbędne dla rozpoznania źródeł uciążliwości niewłaściwej lokalizacji przedsiewzięcia
4,5student poprawnie opisuje oddziaływanie przedsiewzięcia na środowisko
5,0student właściwie ocenia i proponuje metody ochrony w oparciu o nowe technologie,

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O13-S_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęc student umie w formie werbalnej i pisemnej przedstawić zagrożenia dla środowiska wynikające z analizowanej lokalizacji i ocenić elementy środowiska podlegajace zagrożeniu.
2,0student nie umie określic zagrożen dla środowiska analizowanego przedsięwzięcia
3,0student określa zagrożenia wynikające z technologii i lokalizacji lecz nie w pełni określa zagrożenia dla właściwych elementów środowiska
3,5student potrafi ocenic zagrożenia dla środowiska , określic środki zaradcze
4,0student potrafi wyszukac potrzebne dane w tym korzystając z internetu, przygotowac materiały niezbedne dla opracowania tematu
4,5student potrafi opracowac sprawozdanie analizujące wpływ na środowisko przedsiewzięcia
5,0student potrafi zaprezentowac opracowanie wraz z załącznikami graficznymi

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O13-S_K01
Student ma świadomość skutków lokalizacji przedsięwzięć o różnej technologii.
2,0brak aktywnej postawy studenta
3,0student postrzega relacje - technologia przedsięwzięcia - środowisko, lecz nie potrafi właściwie jej ocenić
3,5student ma zdolność oceny właściwej lokalizacji przedsięwzięcia
4,0student jest kreatywny w poszukiwaniu właściwej lokalizacji
4,5student ma świadomość skutków lokalizacji przedsięwzięcia i postepowania zgodnego z zasadami prawa i etyki
5,0student ma aktywną postawę i zdolność do formuowania ocen
ROL_1A_O13-S_K02
Student ma świadomość ryzyka i skutków wplywu na środowisko lokalizacji przedsięwzięć
2,0brak aktywnej postawy studenta
3,0student postrzega relacje - technologie przemysłowe a środowisko, lecz nie potrafi właściwie ich ocenić
3,5student ma zdolność oceny lokalizacji przedsięwziecia
4,0student jest kreatywny w poszukiwaniu właściwej lokalizacji przedsiewzięcia
4,5student ma świadomość skutków lokalizacji przedsięwzięcia i postępowania zgodnego z zasadami prawa i etyki
5,0student ma aktywna postawę i zdolność do formuowania ocen

Literatura podstawowa

  1. Ewa Florkiewicz, Andrzej Tyszecki, Postępowanie w sprawie OOŚ przy podejmowaniu decyzji administracyjnych, EKO-KONSULT, Gdańsk, 2002, 1
  2. Prace zbiorowe, Problemy ocen środowiskowych, Biuro Projektowo-Doradcze EKO-KONSULT, Gdańsk, 2011, Kwartalnik

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Co to jest Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach lokalizacji przedsięwzięć2
T-W-2Postępowanie kwalifikjacyjne dla przedsięwzięć. Uzgodnienia i opinie przed wydaniem decyzji środowiskowej. Procedury wymagane w ramach procesu oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia2
T-W-3Udział społeczeństwa w procesie lokalizacji przedsięwzięć2
T-W-4Metody prognozowania zmian w środowisku związane z lokalizacją przedsięwzięcia3
T-W-5Lista kontrolna do testowania oddziaływań, przykłady oddziaływań które uznane są za znaczące. Zakres analiz i i badań .2
T-W-6Analiza zmian w środowisku związanych z lokalizacją różntch przedsięwzięć. Obszary ograniczonego użytkowania.2
T-W-7Oddziaływanie na środowisko obiektów komunalnych. Ocena uciążliwości zapachowej. Typy oddziaływań przedsięwzięc na środowisko.2
T-W-8Oddziaływanie przedsięwzięć zlokalizowanych na obszarach Natura 2000. Przykłady2
T-W-9Akty prawne niezbedne w procedurach związanych z ochrona środowiska.2
T-W-10Zaliczenie wykładów1
20

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów30
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_O13-S_W01W wyniky przeprowadzonych zajęc student powinien byc w stanie zdefiniowa kategorie przedsięwzięc wpływających na środowisko, rozpoznac źródła ich uciążliwości dla środowiska, , opisać oddziaływanie na poszczególne elementy środowiska,wybrać i zaproponowac metody ograniczenia uciążliwości,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W06Zna i rozumie potrzebę zachowania, ochrony i konserwacji zasobów naturalnych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności identyfikacji zjawisk wpływajacych na jakość środowiska, posiadanie umiejętności posługiwania się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska,umiejętność posługiwania się aktami prawnymi, potrafi określać priorytety służące realizacji przedsiewzięcia, potrafi podejmowa decyzje o sposobach ochrony środowiska.
Treści programoweT-W-1Co to jest Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach lokalizacji przedsięwzięć
T-W-3Udział społeczeństwa w procesie lokalizacji przedsięwzięć
T-W-6Analiza zmian w środowisku związanych z lokalizacją różntch przedsięwzięć. Obszary ograniczonego użytkowania.
T-W-4Metody prognozowania zmian w środowisku związane z lokalizacją przedsięwzięcia
T-W-5Lista kontrolna do testowania oddziaływań, przykłady oddziaływań które uznane są za znaczące. Zakres analiz i i badań .
T-W-7Oddziaływanie na środowisko obiektów komunalnych. Ocena uciążliwości zapachowej. Typy oddziaływań przedsięwzięc na środowisko.
T-W-9Akty prawne niezbedne w procedurach związanych z ochrona środowiska.
T-W-8Oddziaływanie przedsięwzięć zlokalizowanych na obszarach Natura 2000. Przykłady
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna podstaw kategoryzacji przedsiewzięc
3,0student zna podstawy klasyfikacji,
3,5student poprawnie korzysta z dostarczonych materiałów pomocniczych
4,0student potrafi uzupełnic materiały niezbędne dla rozpoznania źródeł uciążliwości niewłaściwej lokalizacji przedsiewzięcia
4,5student poprawnie opisuje oddziaływanie przedsiewzięcia na środowisko
5,0student właściwie ocenia i proponuje metody ochrony w oparciu o nowe technologie,
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_O13-S_U01W wyniku przeprowadzonych zajęc student umie w formie werbalnej i pisemnej przedstawić zagrożenia dla środowiska wynikające z analizowanej lokalizacji i ocenić elementy środowiska podlegajace zagrożeniu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U13Posiada umiejętność porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności identyfikacji zjawisk wpływajacych na jakość środowiska, posiadanie umiejętności posługiwania się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska,umiejętność posługiwania się aktami prawnymi, potrafi określać priorytety służące realizacji przedsiewzięcia, potrafi podejmowa decyzje o sposobach ochrony środowiska.
Treści programoweT-W-4Metody prognozowania zmian w środowisku związane z lokalizacją przedsięwzięcia
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie umie określic zagrożen dla środowiska analizowanego przedsięwzięcia
3,0student określa zagrożenia wynikające z technologii i lokalizacji lecz nie w pełni określa zagrożenia dla właściwych elementów środowiska
3,5student potrafi ocenic zagrożenia dla środowiska , określic środki zaradcze
4,0student potrafi wyszukac potrzebne dane w tym korzystając z internetu, przygotowac materiały niezbedne dla opracowania tematu
4,5student potrafi opracowac sprawozdanie analizujące wpływ na środowisko przedsiewzięcia
5,0student potrafi zaprezentowac opracowanie wraz z załącznikami graficznymi
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_O13-S_K01Student ma świadomość skutków lokalizacji przedsięwzięć o różnej technologii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K05Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i z uwzględnieniem dobrostanu zwierząt
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności identyfikacji zjawisk wpływajacych na jakość środowiska, posiadanie umiejętności posługiwania się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska,umiejętność posługiwania się aktami prawnymi, potrafi określać priorytety służące realizacji przedsiewzięcia, potrafi podejmowa decyzje o sposobach ochrony środowiska.
Treści programoweT-W-6Analiza zmian w środowisku związanych z lokalizacją różntch przedsięwzięć. Obszary ograniczonego użytkowania.
T-W-7Oddziaływanie na środowisko obiektów komunalnych. Ocena uciążliwości zapachowej. Typy oddziaływań przedsięwzięc na środowisko.
T-W-9Akty prawne niezbedne w procedurach związanych z ochrona środowiska.
T-W-8Oddziaływanie przedsięwzięć zlokalizowanych na obszarach Natura 2000. Przykłady
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak aktywnej postawy studenta
3,0student postrzega relacje - technologia przedsięwzięcia - środowisko, lecz nie potrafi właściwie jej ocenić
3,5student ma zdolność oceny właściwej lokalizacji przedsięwzięcia
4,0student jest kreatywny w poszukiwaniu właściwej lokalizacji
4,5student ma świadomość skutków lokalizacji przedsięwzięcia i postepowania zgodnego z zasadami prawa i etyki
5,0student ma aktywną postawę i zdolność do formuowania ocen
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_O13-S_K02Student ma świadomość ryzyka i skutków wplywu na środowisko lokalizacji przedsięwzięć
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K06Ma świadomość ryzyka, potrafi ocenić skutki podejmowanej rolniczej działalności produkcyjnej i jej wpływ na środowisko przyrodnicze
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności identyfikacji zjawisk wpływajacych na jakość środowiska, posiadanie umiejętności posługiwania się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska,umiejętność posługiwania się aktami prawnymi, potrafi określać priorytety służące realizacji przedsiewzięcia, potrafi podejmowa decyzje o sposobach ochrony środowiska.
Treści programoweT-W-3Udział społeczeństwa w procesie lokalizacji przedsięwzięć
T-W-4Metody prognozowania zmian w środowisku związane z lokalizacją przedsięwzięcia
T-W-5Lista kontrolna do testowania oddziaływań, przykłady oddziaływań które uznane są za znaczące. Zakres analiz i i badań .
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak aktywnej postawy studenta
3,0student postrzega relacje - technologie przemysłowe a środowisko, lecz nie potrafi właściwie ich ocenić
3,5student ma zdolność oceny lokalizacji przedsięwziecia
4,0student jest kreatywny w poszukiwaniu właściwej lokalizacji przedsiewzięcia
4,5student ma świadomość skutków lokalizacji przedsięwzięcia i postępowania zgodnego z zasadami prawa i etyki
5,0student ma aktywna postawę i zdolność do formuowania ocen