Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N1)
Sylabus przedmiotu Komputerowe systemy wspomagania decyzji:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Komputerowe systemy wspomagania decyzji | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Gospodarki Wodnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Matuszak <Krzysztof.Matuszak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Wiesław Janicki <Wieslaw.Janicki@zut.edu.pl>, Krzysztof Matuszak <Krzysztof.Matuszak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 14 | Grupa obieralna | 1 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa znajomość budowy i obsługi komputera (kopiowanie, tworzenie folderów itp.). Znajomość systemu operacyjnego. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student zaznajomi się z możliwością wspomagania decyzji przy użyciu oprogramowania specjalistycznego (m.in. sztuczne sieci neuronowe i systemy ekspertowe) oraz zaznajomi się z procesem budowy sytemu wspomagającego decyzje na bazie szkieletowego systemu ekspertowego |
C-2 | Zapoznanie się z podstawowymi narzędziami wspomagającymi |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Istota Systemów Wspomagania Decyzji. Rola SWD systemach informacyjnych organizacji. Różne ujęcia problemu wspomagania procesów decyzyjnych. | 2 |
T-W-2 | Struktura SWD. Zasady budowy SWD. | 3 |
T-W-3 | Typowe zastosowanie SWD w gospodarce wodnej. Systemy wspomagania decyzji z bazą wiedzy. Typowe zastosowania SWD-BW. Systemy ekspertowe. Reprezentacja wiedzy i pozyskiwanie wiedzy. | 3 |
T-W-4 | Systemy oparte o teorię algorytmów genetycznych. Systemy sztucznej inteligencji, sztuczne sieci neuronowe. Hurtownie danych. Aplikacje OLAP. | 2 |
T-W-5 | Optymalizacja Problemów Zarządzania i Biznesu. | 2 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 12 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych. | 38 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 5 |
A-W-4 | Konsultacje. | 5 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Pokaz |
M-3 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie pisemnego sprawdziany wiedzy z wykładów. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_O11-K_W01 ma określoną wiedzę w zakresie projektowania systemów informatycznych, obejmującą wyszukiwanie i przetwarzanie, komputerowe systemy wspomagania decyzji, niezbędną do korzystania z nowoczesnych technologii | ROL_1A_W15 | R1A_W01 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_O11-K_U01 Stosuje podstawowe technologie informacyjne do pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej | ROL_1A_U16 | R1A_U03 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_O11-K_K01 Aktywna i kreatywna postawa w określaniu priorytetów i rozwiązywaniu postawionych zadań. | ROL_1A_K03 | R1A_K03 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_O11-K_W01 ma określoną wiedzę w zakresie projektowania systemów informatycznych, obejmującą wyszukiwanie i przetwarzanie, komputerowe systemy wspomagania decyzji, niezbędną do korzystania z nowoczesnych technologii | 2,0 | Student nie posiada wiedzy |
3,0 | Student posiada wiedzę, ale nie potrafi ocenić jej prawdziwości ani źródła. | |
3,5 | Student posiada wiedzę, potrafi przytoczyć źródła, ale nie potrafi ocenić jej prawdziwości. | |
4,0 | Student posiada wiedzę, potrafi przytoczyć źródła oraz potrafi ocenić jej prawdziwości. | |
4,5 | Student posiada zaawansowaną wiedzę, potrafi ją zastosować w stopniu podstawowym. | |
5,0 | Student posiada zaawansowaną wiedzę, potrafi ją swobodnie zastosować. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_O11-K_U01 Stosuje podstawowe technologie informacyjne do pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej | 2,0 | Student nie ma żadnych umiejętności z zakresu stosowania algorytmów, wykorzystania baz danych. |
3,0 | Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu stosowania algorytmów, wykorzystania baz danych. | |
3,5 | Student posiada ponad podstawowe (połowiczne) umiejętności z zakresu stosowania algorytmów, wykorzystania baz danych. | |
4,0 | Student posiada dobre umiejętności z zakresu stosowania algorytmów, wykorzystania baz danych. | |
4,5 | Student posiada prawie pełne umiejętności z zakresu stosowania algorytmów, wykorzystania baz danych. | |
5,0 | Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu stosowania algorytmów, wykorzystania baz danych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_O11-K_K01 Aktywna i kreatywna postawa w określaniu priorytetów i rozwiązywaniu postawionych zadań. | 2,0 | Student nie potrafi posługiwać się komputerem |
3,0 | Student wykazuje się podstawowymi nawykami w pracy z bazami danych. | |
3,5 | Student wykazuje się ponad podstawowymi nawykami w pracy z komputerem i programami związanymi z bazami danych i algorytmami. | |
4,0 | Student wykazuje się dobrymi nawykami w pracy z komputerem i programami związanymi z bazami danych i algorytmami. | |
4,5 | Student wykazuje się ponad dobrymi nawykami w pracy z komputerem i programami związanymi z bazami danych i algorytmami. | |
5,0 | Student wykazuje się bardzo dobrymi nawykami w pracy z komputerem i programami związanymi z bazami danych i algorytmami. |
Literatura podstawowa
- Sroka H., Głuchowski J., Systemy wspomagania decyzji, AE, Katowice
- Radosiński E., Systemy informatyczne w dynamicznej analizie decyzyjnej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Wrocław
- Praca zbiorowa, Diagnostyka procesów. Modele. Metody sztucznej inteligencji. Zastosowania., WNT, 2002
Literatura dodatkowa
- Czasopisma omawiające problematykę stosowania informatyki w technice rolniczej i leśnej
- Sadowski W., Teoria podejmowania decyzji., PWE, Warszawa