Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N1)
Sylabus przedmiotu Makroekonomia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Makroekonomia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Irena Łącka <Irena.Lacka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Beata Będzik <Beata.Bedzik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu ekonomii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z funkcjonowaniem gospodarki narodowej i roli państwa we współczesnej gospodarce. |
C-2 | Zapoznanie studentów z problemami współczesnych gospodarek kapitalistycznych. |
C-3 | Zrozumienie przez studentów przemian współczesnego kapitalizmu i ich konsekwencji dla społeczeństw. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Geneza makroekonomii i wkład J.M. Keynesa w rozwój nauki. Równowaga makroekonomiczna w klasycznym i keynesowskim modelu rynku towarowego. | 2 |
T-W-2 | Ewolucja poglądów na temat roli państwa w gospodarce kapitalistycznej - ile państwa? ile rynku? | 2 |
T-W-3 | Cykliczność w gospodarce i jej uwarunkowania. Od Wielkiej Depresji do współczesnego kryzysu w gospodarce światowej. | 2 |
T-W-4 | Problemy makroekonomiczne współczesnej gospodarki - zadłużenie, bezrobocie, inflacja, nierównomierność tempa wzrostu gospodarczego. | 4 |
T-W-5 | Globalizacja i jej konsekwencje. Ewolucja współczesnego kapitalizmu. | 2 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach. | 12 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu. | 20 |
A-W-3 | Praca nad esejem na zadany temat. | 10 |
A-W-4 | Przygotowanie do kolokwium | 15 |
A-W-5 | Udział w kolokwium zaliczeniowym. | 2 |
59 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy |
M-2 | Wykład konwersatoryjny. |
M-3 | Dyskusja |
M-4 | Prezentacja studentów na zadany temat. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena z prezentacji. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena z kolokwium zaliczeniowego. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia przedmiotu. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_O01-M_W01 Student posiada wiedzę nt. funkcjonowania współczesnej gospodarki i jej problemów oraz ewolucji systemu kapitalistycznego pod wpływem globalizacji. | ROL_1A_W02 | R1A_W02, R1A_W09 | InzA_W03, InzA_W04 | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_O01-M_U01 Student potrafi zaprezentować swoje poglądy na temat współczesnej gospodarki i jej przemian oraz problemów w skali makro w formie ustnej, pisemnej i przy pomocy prezentacji mulimedialnej. | ROL_1A_U01 | R1A_U01 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_O01-M_K01 Student potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę w zakresie zagadnień makroekonomicznych. | ROL_1A_K01 | R1A_K01, R1A_K07 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_O01-M_W01 Student posiada wiedzę nt. funkcjonowania współczesnej gospodarki i jej problemów oraz ewolucji systemu kapitalistycznego pod wpływem globalizacji. | 2,0 | Student nie posiada elementarnej wiedzy nt. funkcjonowania wspólczesnej gospodarki i jej problemów makroekonomicznych oraz ewolucji systemu kapitalistycznego pod wpływem globalizacji. |
3,0 | Student posiada elementarną wiedzę nt. funkcjonowania współczesnej gospodarki i jej problemów oraz przemian kapitalizmu pod wpływem globalizacji; ujawnia ja przy wydatnej pomocy nauczyciela. Nie wykazuje zainteresowania przedmiotem. | |
3,5 | Student posiada wymaganą wiedzę w podstawowym zakresie, przy czym ujawnia ją przy pewnej pomocy nauczyciela. Wykazuje stosunkowo małe zainteresowanie przedmiotem. | |
4,0 | Studen opanował prawie cały zakres wymaganego materiału, wykazuje znaczną samodzielnośc przy jego prezentowaniu. Cechuje go dosyć duże zainteresowanie omawianymi zagadnieniami. | |
4,5 | Student opanował cały wymagany materiał programowy. Przedstawia go w sposób samodzielny i wykazuje duze zainteresowanie omawianymi zagadnieniami. | |
5,0 | Student opanował samodzielnie cały wymagany zakres materiały, potrafi niekiedy wykazać, ze dysponuje wiedzą wykraczająca poza program. Cechuje go bardzo duże zainteresowanie przedmiotem i ciekawość poznawcza. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_O01-M_U01 Student potrafi zaprezentować swoje poglądy na temat współczesnej gospodarki i jej przemian oraz problemów w skali makro w formie ustnej, pisemnej i przy pomocy prezentacji mulimedialnej. | 2,0 | Student nie potrafi nawet w elementarnym zakresie prezentować swoich poglądów na temat współczesnej gospodarki i jej przemian oraz problemów w skali makro w formie ustnej, pisemnej i przy pomocy prezentacji multimedialnej. |
3,0 | Student potrafi w elementarnym zakresie przezentować swoje poglądy na temat współczesnej gospodarki, jej przemian i problemów w skali makro w wymaganych formach - ustnej, pisemnej i przy pomocy prezentacji multimedialnej. | |
3,5 | Student potrafi w podstawowym zakresie prezentować swoje poglądy na tematy objęte programem przedmiotu we wszystkich wymaganych formach - ustnej, pisemnej i przy pomocy prezentacji multimedialnej. | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie (bez pomocy nauczyciela) przezentować swoje poglądy na tematy objęte programem przedmiotu we wszystkich wymaganych formach. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie prezentować swoje poglądy na temat zagadnień objętych programem we wszystkich wymaganych formach. Potrafi także dokonać wyboru tematu, który mógłby omówić w formie eseju lub prezentacji multimedialnej. | |
5,0 | Student samodzielnie potrafi prezentować swoje poglady na temat współczesnej gospodarki, jej przemian i problemów w skali makro w zakresie materiału objętego programem oraz spoza programu we wszystkich wymaganych fomach. Samodzielnie potrafi wybrać temat, który chciałby omówić w określonej formie. Swobodnie i poprawnie posługuje się właściwą terminologia ekonomiczną. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_O01-M_K01 Student potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę w zakresie zagadnień makroekonomicznych. | 2,0 | Student, nawet w elementarnym zakresie, nie potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić zdobytej wiedzy w zakresie zagadnień makroekonomicznych. |
3,0 | Student w ograniczonym stopniu (przy wydatnej pomocy nauczyciela) potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić zdobytą wiedzę w zakresie objętym programem. | |
3,5 | Student średnim stopniu (przy pewnej pomocy nauczyciela) potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić zdobytą wiedzę w zakresie materiału objętego programem zajęć. | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić wiedzę z programu przedmiotu. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić wiedzę z programu przedmiotu, wykazując dosyć duża ciekawość poznawczą i umiejętnośc znajdowania dodatkowych źródeł. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić zdobytą wiedzę z zagadnień objetych programem i wykraczających poza program. Charakteryzuje go znaczna ciekawość poznawcza i skłonność do poszukiwania wielu różnych źródeł informacji, z których umiejętnie korzysta. |
Literatura podstawowa
- Czarny B., Rapacki R., Podstawy ekonomii, PWE, Warszawa, 2010
- Samuelson P.A., Nordhaus W.D., Ekonomia, t. 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008
- Stiglitz J. E., Globalizacja, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2004
Literatura dodatkowa
- Kaczmarek T.T., Globalna gospodarka i globalny kryzys, Difin, Warszawa, 2009
- Burlita A., Maniak G., Zelek A., Przetrwać dekoniunkturę, Wydawnictwo Naukowe ZPSB, Szczecin, 2011