Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N1)
Sylabus przedmiotu Hodowla roślin i biotechnologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Hodowla roślin i biotechnologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Stefan Stojałowski <Stefan.Stojalowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Paweł Milczarski <Pawel.Milczarski@zut.edu.pl>, Magdalena Pol-Szyszko <Magdalena.Pol-Szyszko@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw botaniki ze szczególnym uwzględnieniem mechanizmów rozmnażania się roślin. |
W-2 | Znajomość podstaw genetyki klasycznej i molekularnej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z klasycznymi i biotechnologicznymi metodami hodowli odmian roślin uprawnych, znaczeniem tych odmian dla współczesnego rolnictwa oraz kryteriami doboru odmian do potrzeb rolnika. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Organizacja i technika procesu hodowlanego. Planowanie zasiewów szkółek i doświadczeń hodowlanych | 2 |
T-A-2 | Metody oceny odporności roślin na choroby, wyleganie i porastanie | 2 |
T-A-3 | Technika selekcji masowej i indywidualnej. Ocena skuteczności selekcji. Selekcja z wykorzystaniem markerów molekularnych | 2 |
T-A-4 | Analiza wyników doświadczeń odmianowych – ocena plonowania oraz jakości technologicznej odmian zbóż | 2 |
8 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Opis biometryczny roślin zbóż i strączkowych. Ocena i wybór pojedynków | 2 |
T-L-2 | Metody oceny jakości plonu u roślin zbożowych. Określanie liczby opadania | 2 |
T-L-3 | Wyposażenie laboratorium diagnostyki molekularnej roślin. Zasady metody PCR | 2 |
T-L-4 | Mikroskopowa ocena płodności pyłku u roślin zbożowych. | 2 |
8 | ||
zajęcia terenowe | ||
T-T-1 | Doświadczenia polowe i szklarniowe w hodowli roślin. Metody krzyżowania i zapylania wsobnego roślin | 4 |
4 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie odmiany roślin uprawnych (cultivar). Znaczenie hodowli roślin oraz nasiennictwa we współczesnym rolnictwie. | 1 |
T-W-2 | Systemy rozmnażania się roślin. Mechanizmy zapewniające obcozapłodnienie i samozapłodnienie. Struktura genetyczna populacji roślin uprawnych | 1 |
T-W-3 | Materiał wyjściowy dla hodowli. Ośrodki pochodzenia gatunków roślin uprawnych. Kreowanie zmienności dziedzicznej dla potrzeb hodowli. Krzyżowania wewnątrzgatunkowe i międzygatunkowe. | 2 |
T-W-4 | Podstawowe cele hodowli i metody oceny materiałów hodowlanych. | 2 |
T-W-5 | Selekcja i miary skuteczności selekcji. Metody hodowli odmian konwencjonalnych. | 2 |
T-W-6 | Hodowla odmian mieszańcowych i syntetycznych. Zastosowanie zjawisk jałowości pyłku i samoniezgodności | 3 |
T-W-7 | Rejestracja odmian i hodowla zachowawcza. | 1 |
T-W-8 | Metody biotechnologiczne w hodowli roślin. Odmiany modyfikowane genetycznie – zasięg uprawy, korzyści i zagrożenia, uwarunkowania prawne | 2 |
T-W-9 | Podstawy inżynierii genetycznej. Metody transformowania roślin. | 2 |
16 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 8 |
A-A-2 | Samodzielne studiowanie literatury do przedmiotu, powtórzenie materiału i przygotowanie do sprawdzianu zaliczeniowego | 22 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 8 |
A-L-2 | Samodzielne studiowanie literatury do przedmiotu | 14 |
A-L-3 | Powtórzenie materiału i przygotowanie się do sprawdzianu zaliczeniowego | 8 |
30 | ||
zajęcia terenowe | ||
A-T-1 | Uczestnictwo w zajęciach terenowych | 4 |
A-T-2 | Samodzielne studiowanie literatury do przedmiotu | 6 |
A-T-3 | Przygotowanie pracy zaliczeniowej w postaci raportu podsumowującego zajęcia terenowe | 20 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 16 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu | 14 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-4 | Ćwiczenia praktyczne w terenie |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny |
S-3 | Ocena podsumowująca: Pisemna praca zaliczeniowa (raport) |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C07_W01 Student potrafi opisać metody stosowane w hodowli roślin, objaśnić w jaki sposób można w hodowli wykorzystać metody biotechnologiczne oraz jakie korzyści i jakie zagorżenia mogą wynikać z ich stosowania. | ROL_1A_W16 | R1A_W05 | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-T-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C07_U01 Student potrafi scharakteryzować odmiany roślin uprawnych i dokonać doboru odmian do potrzeb gospodarstwa oraz zaprezentować ten wybór zainteresowanym osobom/podmiotom gospodarczym | ROL_1A_U13 | R1A_U02 | — | C-1 | T-A-2, T-A-4, T-L-2, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C07_K01 Student potrafi scharakteryzować korzyści i zagrożenia wynikające z wprowadzania roślin modyfikowanych genetycznie do uprawy oraz ocenić skutki określonych decyzji w tym zakresie | ROL_1A_K06 | R1A_K06 | InzA_K01 | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-9 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C07_W01 Student potrafi opisać metody stosowane w hodowli roślin, objaśnić w jaki sposób można w hodowli wykorzystać metody biotechnologiczne oraz jakie korzyści i jakie zagorżenia mogą wynikać z ich stosowania. | 2,0 | Student nie zna podstawowych metod stosowanych w hodowli roślin i nie wie w jaki sposób można w hodowli wykorzystać metody biotechnologiczne |
3,0 | Student potrafi opisać podstawowe metody stosowane w hodowli roślin, w znikomym stopniu objaśnia sposoby wykorzystania metod biotechnologicznych w hodowli | |
3,5 | Student potrafi opisać podstawowe metody stosowane w hodowli roślin oraz objaśnia sposoby wykorzystania metod biotechnologicznych w hodowli | |
4,0 | Student potrafi dobrze opisać metody stosowane w hodowli roślin, objaśnia sposoby wykorzystania metod biotechnologicznych w hodowli, wskazuje wybrane korzyści lub zagrożenia wynikające z zastosowania tych metod | |
4,5 | Student potrafi dokładnie opisać metody stosowane w hodowli roślin, objaśnia sposoby wykorzystania metod biotechnologicznych w hodowli, wskazuje korzyści lub zagrożenia wynikające z zastosowania tych metod | |
5,0 | Student potrafi bardzo dokładnie opisać metody stosowane w hodowli roślin, precyzyjnie objaśnia sposoby wykorzystania metod biotechnologicznych w hodowli, potrafi zdefiniować i ocenić korzyści oraz zagorżenia wynikające z zastosowania tych metod |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C07_U01 Student potrafi scharakteryzować odmiany roślin uprawnych i dokonać doboru odmian do potrzeb gospodarstwa oraz zaprezentować ten wybór zainteresowanym osobom/podmiotom gospodarczym | 2,0 | Student nie wie czym charakteryzują się odmiany uprawne |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę na temat charakterystyki odmian uprawnych | |
3,5 | Student ma podstawową wiedzę na temat charakterystyki odmian uprawnych i zna podstawowe kryteria wyboru odmian do potrzeb gospodarstwa | |
4,0 | Student ma ugruntowaną wiedzę na temat charakterystyki odmian uprawnych i zna kryteria wyboru odmian do potrzeb gospodarstwa | |
4,5 | Student ma dobrą wiedzę na temat charakterystyki odmian uprawnych i dokonuje świadomego wyboru odmian do potrzeb gospodarstwa | |
5,0 | Student ma dogłębną wiedzę na temat charakterystyki odmian uprawnych i dokonuje w pełni świadomego wyboru odmian do potrzeb gospodarstwa |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C07_K01 Student potrafi scharakteryzować korzyści i zagrożenia wynikające z wprowadzania roślin modyfikowanych genetycznie do uprawy oraz ocenić skutki określonych decyzji w tym zakresie | 2,0 | Student nie potrafi scharakteryzować korzyści i zagrożeń wynikających z wprowadzania do uprawy odmian roślin modyfikowanych genetycznie |
3,0 | Student potrafi wybiórczo scharakteryzować korzyści wynikające z wprowadzania roślin modyfikowanych genetycznie do uprawy | |
3,5 | Student potrafi częściowo scharakteryzować korzyści i zagrożenia wynikające z wprowadzania roślin modyfikowanych genetycznie do uprawy | |
4,0 | Student potrafi w stopniu zadowalającym scharakteryzować korzyści i zagrożenia wynikające z wprowadzania roślin modyfikowanych genetycznie do uprawy | |
4,5 | Student potrafi dobrze scharakteryzować korzyści i zagrożenia wynikające z wprowadzania roślin modyfikowanych genetycznie do uprawy oraz ogólnie ocenić skutki określonych decyzji w tym zakresie | |
5,0 | Student potrafi bardzo dobrze scharakteryzować korzyści i zagrożenia wynikające z wprowadzania roślin modyfikowanych genetycznie do uprawy oraz dogłębnie przeanalizować ewentualne skutki określonych decyzji w tym zakresie |
Literatura podstawowa
- Tarkowski Cz., Genetyka hodowla roślin i nasiennictwo, PWN, Warszawa, 1984
- Hoffmann W., Mudra A., Plarre W., Ogólna Hodowla Roślin, PWRiL, Warszawa, 1985
Literatura dodatkowa
- Duczmal K, Tucholska H., Nasiennictwo, PWRiL, Poznań, 2000, 1