Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N1)
Sylabus przedmiotu Gleboznawstwo 2:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Gleboznawstwo 2 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Teresa Wojcieszczuk <Teresa.Wojcieszczuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Chemia,Fizyka,Biochemia,Mikrobilogia gleb |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie powstawania i funkcjonowania gleb |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności określania żyzności gleb |
C-3 | Poznanie sposobow wyceny wartości gleb |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wykorzystanie pomiarów kwasowości czynnej i wymiennej do oceny wartości produkcyjnej analizowanej gleby | 1 |
T-A-2 | Oznaczanie kwasowości hydrolitycznej. Dobór nawozu wapniowego i ustalanie jego dawki wegług pomiaru kwasowości hydrolitycznej | 2 |
T-A-3 | Oznaczanie sumy zasad wymiennych i wyliczanie całkowitej pojemności sorpcyjnej, wymiennej gleb | 1 |
T-A-4 | Profilowa ocena właściwości sorpcyjnych gleby | 1 |
T-A-5 | Oznaczanie węgla organicznego w glebie oraz zawartość i funkcja próchnicy w glebie | 1 |
T-A-6 | Rozpoznawanie agregatów strukturotwórczych i ocena ich wodoodporności | 4 |
T-A-7 | Ocena niektórych właściwości fizycznych gleb w profilu | 1 |
T-A-8 | Wyliczanie retencj wodnej gleb na podstawie krzywej pF | 2 |
T-A-9 | Treść,podział i wykorzystanie map glebowo-rolniczych | 1 |
T-A-10 | Treść i wykorzystanie map bonitacyjnych i analitycznych | 1 |
T-A-11 | Opis cech morfologicznych gleb na monolitach skrzynkowych oraz określenie przynależności systematycznej gleby | 1 |
16 | ||
zajęcia terenowe | ||
T-T-1 | Opis profilu glebowego ,ustalenie przynależności gleby według Systematyki Glegb Polski oraz wycena jej wartości rolniczej | 5 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Cechy i właściwości gleb początkowego stadium rozwojowego oraz proces darniowy i powstawanie gleb czarnoziemnych Proces brunatnienia oraz właściwości gleb płowych i brunatnych | 1 |
T-W-2 | Proces bielicowania oraz właściwości ,wartość rolnicza i występowanie gleb bielicoziemnych | 1 |
T-W-3 | Wpływ procesów zabagninia i glejowych na wartość rolniczą wytworzonych gleb oraz warunki pwstawnia czarnych ziem | 2 |
T-W-4 | Procesy bagienne w powstawaniu gleb oraz ich wpływ na przydatność i wartość rolniczą | 1 |
T-W-5 | Rola procesów aluwilnych,antropogenicznych i zasalania w powstawaniu gleb oraz ich wartość rolnicza | 1 |
T-W-6 | Sppsoby oceny żyzności i wyceny wartości rolniczej gleb-bonitacja gleb | 1 |
T-W-7 | Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych | 1 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Audytoria | 16 |
A-A-2 | konsultacje | 14 |
30 | ||
zajęcia terenowe | ||
A-T-1 | praca w terenie | 5 |
A-T-2 | dojazd | 10 |
A-T-3 | wykopanie odkrywki i zasypanie | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | wykłady | 8 |
A-W-2 | samodzielne studiowanie literatury | 32 |
A-W-3 | przygotowanie do egzaminu | 20 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady-metoda podająca,wykład informacyjny |
M-2 | labolatoria-metoda problemowo-sytuacyjna |
M-3 | Terenowe-metoda praktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: wykład-egzamin pisemny |
S-2 | Ocena formująca: labolatoria-metoda formująco-podsumowująca ,pisemni |
S-3 | Ocena formująca: terenowe-na podstawie wypełnioego opisu według konspektu do ćwiczeń ternowych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C10_W01 Posiada wiedzę właściwości tworzywa glebowego,budowy i funkcjonowania gleby,ogólną wiedzę dotyczącą procesów glebotwórczych. Zna irozumie podstawowe definicje dotyczące własciwości gleb oraz sposoby oceny wartości i przydatności gleb. Rozumie mechanizm funkcjonowania kompleksu sorpcyjnego gleb. | ROL_1A_W04 | R1A_W03, R1A_W06, R1A_W07 | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-T-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C10_U01 Posiada umiejętność interpretacji wwyników podstawowych analiz gleby.Posiada umiejętność korzystania z systemów oceny wartości gleb | ROL_1A_U02 | R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07 | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-T-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C10_K01 Posiada świadomość znaczenia gleb w produkcji zdrowej żywności i ryzyka wynikającego z nieprzestrzegania zasad | ROL_1A_K05 | R1A_K05 | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-T-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C10_W01 Posiada wiedzę właściwości tworzywa glebowego,budowy i funkcjonowania gleby,ogólną wiedzę dotyczącą procesów glebotwórczych. Zna irozumie podstawowe definicje dotyczące własciwości gleb oraz sposoby oceny wartości i przydatności gleb. Rozumie mechanizm funkcjonowania kompleksu sorpcyjnego gleb. | 2,0 | <50%wymaganej treści zestawu pytań |
3,0 | 50% wymaganej treści zstawu pytań | |
3,5 | 60% wymaganej treści zestwu pytań | |
4,0 | 70% wymaganej treści zestawu pytań | |
4,5 | 80% wymaganej treści zestawu pytań | |
5,0 | 100% wymaganej treści zestawu ptań |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C10_U01 Posiada umiejętność interpretacji wwyników podstawowych analiz gleby.Posiada umiejętność korzystania z systemów oceny wartości gleb | 2,0 | <50% wymaganych treści zestawu pytań |
3,0 | 50% wymaganych treści zestawu pytań | |
3,5 | 60% wymaganych treści zestawu pytań | |
4,0 | 70% wymaganych treści zestawu pytań | |
4,5 | 80% wymaganych treści zestawu pytań | |
5,0 | 100% wymaganych treści zestawu pytań |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C10_K01 Posiada świadomość znaczenia gleb w produkcji zdrowej żywności i ryzyka wynikającego z nieprzestrzegania zasad | 2,0 | <50% wymaganych treści zestawu pytań |
3,0 | 50% wymaganych treści zestawu pytań | |
3,5 | 60% wymaganych treści zestawu pytań | |
4,0 | 70% wymaganych treści zestawu pytań | |
4,5 | 80% wymaganych treści zestawu pytań | |
5,0 | 100% wymagannych treści zestawu pytań |
Literatura podstawowa
- Bogdan Dobrzański,Saturnin Zawadzki, Gleboznawstwo, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 1995, ISBN 83-09-01561-5, Praca zbiorowaa
- Andrzej Mocek,Stanisław Drzymała,Piotr Maszner, Geneza,analiza i klasyfikacja gleb, Akademia Rolnicza im.Augusta Cieszkowskiego w Poznaniu, BONAMI:Pozna, 1997, ISBN 83-7160-025-9, Brak
Literatura dodatkowa
- Franciszek Kużnicki,Stanisław Białousz,Piotr skłodowski, Podstawy gleboznawstwa z elementami kartografii i ochrony gleb, państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1979, ISBN 83-01-01001-0, Brak
- ryszard Turski,Anna Słotwińska-Jurkiewicz, Zarys Gleboznawstwa, Akademia Ronicza w Lublinie, Lublin, 1999, ISBN 83-86761-97-0, Brak