Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N1)
Sylabus przedmiotu Agrometeorologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Agrometeorologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Meteorologii, Botaniki i Kształtowania Terenów Zieleni | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bożena Michalska <Bozena.Michalska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student posiada podstawowe wiadomości z geografii |
W-2 | Student posiada podstawowe wiadomości z zakresu matematyki i statystyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie podstawowych elementów i zjawisk meteorologicznych sprzyjających i ograniczjących produkcję rolniczą |
C-2 | Ocena zasobów klimatycznych różnych regionów kraju. |
C-3 | Zapoznanie się z przyrządami i metodami pomiaru elementów i zjawisk pogodowych |
C-4 | Metody opracowania danych i analiza statystyczna uzyskanych wyników |
C-5 | Analiza wpływu czynników meteorologicznych, zwłaszcza szkodliwych na rośliny uprawnych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Organizacja służby meteorologicznej i agrometeorologicznej | 1 |
T-A-2 | Przyrządy do pomiarów promieniowania i usłonecznienia. Sposoby obliczeń, graficzne przedstawienie wyników | 1 |
T-A-3 | Przyrządy do pomiarów temperatury gleby i powietrza. Opracowanie graficzne | 2 |
T-A-4 | Określanie zawartości pary wodnej w atmosferze. Rodzaje przyrządów. Graficzne przedstawianie czasowego rozkładu wilgotności powietrza i gleby. | 1 |
T-A-5 | Rodzaje opadów i osadów atmosferycznych, przyrządy i warunki pomiarów. Metody opracowań wyników. | 2 |
T-A-6 | Ocena wpływu czynników meteorologicznych na wzrost, rozwój i plonowanie roślin | 1 |
8 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Metody opracowania rozkładu przestrzennego danych klimatycznych | 4 |
T-L-2 | Analiza niekorzystnych dla rolnictwa czynników klimatycznych. Sposoby interpreatcji treści map, wykresów i diagramów. Praca z atlasami klimatycznymi. | 2 |
T-L-3 | Opracowanie kompleksowej charakterystyki klimatu i agroklimatu wybranego województwa na tle całego kraju. | 2 |
8 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Budowa atmosfery. Bilans promieniowania Słoźca, Ziemi i atmosfery | 2 |
T-W-2 | Procesy cieplne powierzchni czynnej. Temperatura gleby i powietrza | 2 |
T-W-3 | Obieg wody w systemie gleba-roślina-atmosfera. Wskaźniki willgotności powietrza i gleby. | 2 |
T-W-4 | Warunki i produkty kondensacji pary wodnej. Rodzaje opadów | 2 |
T-W-5 | Ogólna cyrkulacja atmosfery i układy baryczne. Pogoda w układach barycznych. | 1 |
T-W-6 | Czynniki klimatotwórcze. Wskaźniki agroklimatyczne. | 1 |
T-W-7 | Niekorzystne i szkodliwe dla rolnictwa zjawiska atmosferyczne. | 2 |
T-W-8 | Podstawowe cechy agroklimatu Polski | 2 |
T-W-9 | Przewidywane zmiany klimatu i ich konsekwencje dla rolnictwa | 2 |
16 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w zajęciach audytoryjnych, przygotowanie do bieżących sprawdzianów i okresowych kolokwiów. Część praktyczna zajęć audytoryjnych polega na opracowaniu materiałów meteorologicznych w formie wykresów i diagramów oraz na analizie uzyskanych wyników. | 20 |
A-A-2 | Przygotowanie do okresowych kolokwiów | 10 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach laboratoryjnych, analiza wyników w formie pisemnej - prognozy, mapy klimatyczne, dyskusja na ćwiczeniach, | 10 |
A-L-2 | Praca własna studenta | 15 |
A-L-3 | Udział w konsultacjach | 4 |
A-L-4 | Zaliczenie zajęć laboratoryjnych | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 25 |
A-W-2 | Praca własna, przygotowanie do końcowego zaliczenia | 27 |
A-W-3 | Konsultacje | 6 |
A-W-4 | Zaliczenie przedmiotu | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Metody problemowe (sytuacyjne, dyskusje na zajęciach audytoryjnych) |
M-3 | Metody eksponujące - przyrządy, modele, atlasy, mapy |
M-4 | Metody praktyczne - pokaz, graficzne opracowanie danych meteorologicznych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdzian okresowy z wiedzy zdobytej na zajęciach audytoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena części praktycznej zajęć laboratoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z wiedzy zdobytej na wykładach |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C09_W01 Posiada podstawową wiedzę z zakresu warunków agrometeorologicznych mających znaczenie dla produkcji rolniczej. | ROL_1A_W08 | R1A_W03, R1A_W07 | — | C-1, C-5 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-3 |
ROL_1A_C09_W02 Ma wiedzę o produktywności agroklimatu, jego zasobach i zagrożeniach | ROL_1A_W08 | R1A_W03, R1A_W07 | — | C-2 | T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C09_U01 Potrafi wykonać pomiary i obserwacje elementów i zjawisk atmosferycznych | ROL_1A_U12 | R1A_U08 | InzA_U01 | C-3 | T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-2, M-3 | S-1 |
ROL_1A_C09_U02 Posiada umiejętność graficznej prezentacji czynników meteorologicznych i analizowania ich przebiegu | ROL_1A_U12 | R1A_U08 | InzA_U01 | C-4 | T-L-1 | M-4 | S-2 |
ROL_1A_C09_U03 Potrafi określić zasoby i zagrożenia klimatyczne w powiązaniu z wymaganiami roślin uprawnych | ROL_1A_U12 | R1A_U08 | InzA_U01 | C-5 | T-L-2, T-L-3 | M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C09_K01 Rozumie potrzebę uczenia się i dokształcania w zakresie przeciwdziałania niekorzystnym czynnikom pogodowym | ROL_1A_K01 | R1A_K01, R1A_K07 | — | C-5 | T-L-3 | M-1, M-3 | S-3 |
ROL_1A_C09_K02 Potrafi w sposób przedsiębiorczy myśleć, współdziałać i pracować w grupie | ROL_1A_K02 | R1A_K02 | — | C-4, C-5 | T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-3, M-4 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C09_W01 Posiada podstawową wiedzę z zakresu warunków agrometeorologicznych mających znaczenie dla produkcji rolniczej. | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy o elementach i zjawiskach meteorologicznych |
3,0 | Student posiada ograniczoną wiedzę o elementach i zjawiskach meteorologicznych | |
3,5 | Student posiada wiedzę o elementach i zjawiskach meteorologicznych w rozszerzonym zakresie | |
4,0 | Student posiada wiedzę o wpływie elementów i zjawisk meteorologicznych na rośliny rolnicze | |
4,5 | Student posiada również wiedzę o niekorzystnych czynnikach meteorologicznych | |
5,0 | Student posiada również wiedzę o niekorzystnych czynnikach meteorologicznych i ich wpływie na rośliny rolnicze | |
ROL_1A_C09_W02 Ma wiedzę o produktywności agroklimatu, jego zasobach i zagrożeniach | 2,0 | Student nie posiada żadnej wiedzy o produktywności agroklimatu |
3,0 | Student posiada w bardzo ograniczonym zakresie wiedzę o produktywności agroklimatu | |
3,5 | Student posiada w małym zakresie wiedzę o produktywności agroklimatu, jego zasobach i ograniczeniach | |
4,0 | Student posiada podstawową wiedzę o produktywności agroklimatu, jego zasobach i ograniczeniach | |
4,5 | Student posiada szerszą wiedzę o produktywności agroklimatu, jego zasobach i ograniczeniach w odniesieniu do niektórych roślin uprawnych | |
5,0 | Student posiada szerszą wiedzę o produktywności agroklimatu, jego zasobach i ograniczeniach w odniesieniu do grup roślin uprawnych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C09_U01 Potrafi wykonać pomiary i obserwacje elementów i zjawisk atmosferycznych | 2,0 | Student nie zna przyrządów do wykonywania pomiarów meteorologicznych |
3,0 | Student zna niektóre (z prezentowanych na ćwiczeniach) przyrządy meteorologiczne | |
3,5 | Student zna niektóre (z prezentowanych na ćwiczeniach) przyrządy meteorologiczne i potrafi wykonać prawidłowo pomiary | |
4,0 | Student zna większość (z prezentowanych na ćwiczeniach) przyrządów meteorologicznych i potrafi nimi wykonać prawidłowo pomiary | |
4,5 | Student zna wszystkie omawiane na ćwiczeniach przyrządy meteorologiczne i potrafi nimi wykonać prawidłowo pomiary | |
5,0 | Student zna wszystkie omawiane na ćwiczeniach przyrządy meteorologiczne i potrafi nimi wykonać wszystkie pomiary, a także potrafi wykonać obserwacje zjawisk atmosferycznych | |
ROL_1A_C09_U02 Posiada umiejętność graficznej prezentacji czynników meteorologicznych i analizowania ich przebiegu | 2,0 | Student nie potrafi przedstawić w sposób graficzny omawianego elementu lub zjawiska atmosferycznego |
3,0 | Student potrafi przedstawić w sposób graficzny w ograniczonym zakresie omawiany element lub zjawisko atmosferycznego | |
3,5 | Student potrafi prawidłowo przedstawić w sposób graficzny omawiany element lub zjawisko atmosferyczne | |
4,0 | Student potrafi prawidłowo przedstawić w sposób graficzny omawiany element lub zjawisko atmosferyczne dokonując analizy jego czasowego przebiegu. Potrafi prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach. | |
4,5 | Student potrafi prawidłowo przedstawić w sposób graficzny omawiany element lub zjawisko atmosferyczne dokonując analizy jego czasowego przebiegu. Potrafi analizować i prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach. | |
5,0 | Student potrafi prawidłowo przedstawić w sposób graficzny omawiany element lub zjawisko atmosferyczne dokonując analizy jego czasowego przebiegu. Potrafi analizować i prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach, oszacować ich wiarygodność i przydatność. | |
ROL_1A_C09_U03 Potrafi określić zasoby i zagrożenia klimatyczne w powiązaniu z wymaganiami roślin uprawnych | 2,0 | Student nie potrafi ocenić zasobów i zagrożeń klimatycznych |
3,0 | Student potrafi w ograniczonym zakresie ocenić zasoby i zagrożenia klimatyczne wybranego regionu kraju | |
3,5 | Student potrafi w ograniczonym zakresie ocenić zasoby i zagrożenia klimatyczne wybranego regionu kraju w odniesieniu do wybranej rośliny uprawnej | |
4,0 | Student potrafi w podstawowym zakresie ocenić zasoby i zagrożenia klimatyczne wybranego regionu kraju w odniesieniu do wybranej rośliny uprawnej | |
4,5 | Student potrafi w podstawowym zakresie ocenić zasoby i zagrożenia klimatyczne wybranego regionu kraju w odniesieniu do niektórych roślin uprawnych | |
5,0 | Student potrafi w podstawowym zakresie ocenić zasoby i zagrożenia klimatyczne wybranego regionu kraju w odniesieniu do niektórych roślin uprawnych i prawidłowo zinterpretować wyniki |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C09_K01 Rozumie potrzebę uczenia się i dokształcania w zakresie przeciwdziałania niekorzystnym czynnikom pogodowym | 2,0 | Student nie ma świadomości doskonalenia wiedzy |
3,0 | Student ma świadomośC doskonalenia wiedzy | |
3,5 | Student ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy | |
4,0 | Student ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy, jest chętny do podzielenia się nią | |
4,5 | Student ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy, jest chętny do podzielenia się nią, prowadzi działania inspirujące w grupie | |
5,0 | Student ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy, jest chętny do podzielenia się nią, prowadzi działania inspirujące w grupie, potrafi robić to aktywnie | |
ROL_1A_C09_K02 Potrafi w sposób przedsiębiorczy myśleć, współdziałać i pracować w grupie | 2,0 | Student nie potrafi w sposób przedsiębiorczy myśleć i współdziałać w grupie |
3,0 | Student potrafi w ograniczonym zakresie myśleć kreatywnie | |
3,5 | Student potrafi w sposób przedsiębiorczy myśleć i jest otwarty na działania innych | |
4,0 | Student potrafi w sposób przedsiębiorczy myśleć i jest otwarty na działania innych i aktywny | |
4,5 | Student potrafi w sposób przedsiębiorczy myśleć i jest otwarty na działania innych i aktywny i potrafi współdziałać w grupie | |
5,0 | Student potrafi w sposób przedsiębiorczy myśleć i jest otwarty na działania innych i aktywny i potrafi współdziałać w grupie w charakterze lidera |
Literatura podstawowa
- Bac S., Koźmiński C., Rojek M., Agrometeorologia, PWRiL, Warszawa, 1997, 2
- Koźmiński C., Michalska B., Agrometeorologia i klimatologia, AR Szczecin, Szczecin, 2008, 2
Literatura dodatkowa
- red. Koźmiński C., Michalska B, Atlas klimatycznego ryzyka uprawy roślin w Polsce, AR Szczecin, Szczecin, 2001, 1
- red. Koźmiński C., Michalska B., Atlas zasobów i zagrożeń klimatycznych Pomorza, AR Szczecin, US Szczecin, Szczecin, 2011, 1
- red. Koźmiński C., Klimat Polski - mapa ścienna, AR Szczecin, Szczecin, 2002
- Radomski C., Agrometeorologia, PWRiL, Warszawa, 1987, 3