Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N2)
specjalność: Produkcja owoców, warzyw i ziół

Sylabus przedmiotu Sterowanie wzrostem i rozwojem roślin sadowniczych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Sterowanie wzrostem i rozwojem roślin sadowniczych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Mikiciuk <Grzegorz.Mikiciuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Chełpiński <Piotr.Chelpinski@zut.edu.pl>, Ireneusz Ochmian <Ireneusz.Ochmian@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 4 1,00,33zaliczenie
wykładyW1 8 1,00,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu sadownictwa, fizjologii roślin i biochemii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z czynnikami i możliwościami regulowania wzrostu i rozwoju roślin sadowniczych.
C-2Zapoznanie studenta z fizjologią powstawania i dojrzewania owoców.
C-3Zapoznanie z możliwościami łagodzenia stresów roślin sadowniczych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wpływ kwiatów i owoców na procesy fizjologiczne drzewa, fizjologia kwitnienia, powstawania i dojrzewania owoców. Przebieg wzrostu owoców. Przerzedzanie kwiatów i zawiązków owoców. Zmiany fizyczne i biochemiczne w owocach. Pękanie owoców – zmiany fizjologiczne i biochemiczne w owocach.4
4
wykłady
T-W-1Czynniki wpływające na wzrost i rozwój roślin sadowniczych. Wpływ zabiegów agrotechnicznych na wzrost i rozwój roślin sadowniczych.4
T-W-2Przyczyny, wpływ i możliwości łagodzenia stresów abiotycznych i biotycznych u drzew i krzewów. Wykorzystanie biostymulatorów w sadownictwie. Wpływ fitochormonów na wzrost i owocowanie.4
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach4
A-A-2konsultacje10
A-A-3przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych10
A-A-4przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń6
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2konsultacje12
A-W-3przygotowanie do zaliczenia wykładów10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin)
M-4Metody praktyczne (pokaz)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: kolokwium

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_2A_C07_W01
Ma wiedzę o czynnikach i zabiegach agrotechnicznych wpływających na wzrost i rozwój roślin sadowniczych,
OG_2A_W03R2A_W04C-1T-W-1M-1, M-2, M-3, M-4S-1
OG_2A_C07_W02
Zna przyczyny i sposoby łagodzenia stresów abiotycznych i biotycznych.
OG_2A_W03R2A_W04C-3T-W-2M-1, M-2, M-3, M-4S-1
OG_2A_C07_W03
Zna procesy fizjologiczne związane z kwitnieniem oraz zawiązywaniem i dojrzewaniem owoców oraz zna sposoby modyfikowania tych sposobów.
OG_2A_W03R2A_W04C-2T-W-2, T-A-1M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_2A_C07_U01
Umie przewidzieć wpływ czynników środowiskowych na wzrost i rozwój roślin sadowniczych.
OG_2A_U04, OG_2A_U06R2A_U04, R2A_U07InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U05C-1, C-3T-W-1, T-W-2M-1, M-2, M-3, M-4S-1
OG_2A_C07_U02
Potrafi zastosować odpowiednie zabiegi agrotechniczne w celu łagodzenia stresów oraz regulowania wzrostu i owocowania.
OG_2A_U03, OG_2A_U06R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U05, InzA2_U07C-1, C-3T-W-2, T-A-1M-1, M-2, M-3, M-4S-1
OG_2A_C07_U03
Potrafi zdefiniować i regulować procesy zachodzące podczas dojrzewania owoców.
OG_2A_U06R2A_U04InzA2_U01, InzA2_U02C-2T-W-1, T-W-2, T-A-1M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_2A_C07_K01
Odpowiednio określa priorytety służące do realizacji zamierzonego celu.
OG_2A_K03R2A_K05InzA2_K01C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-A-1M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_2A_C07_W01
Ma wiedzę o czynnikach i zabiegach agrotechnicznych wpływających na wzrost i rozwój roślin sadowniczych,
2,0student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0student potrafi wymienić podstawowe czynniki i zabiegi agrotechniczne wpływajace na wzrost i rozwój roślin sadowniczych
3,5student wymienia większość czynników i zabiegów agrotechnicznych wpływających na wzrost i rozwój roślin sadowniczych, potrafi formułować podstawowe wnioski i spostrzeżenia
4,0student opanował wiedzę dotyczącą tematu zajęć na dobrym poziomie, potrafi przewidzieć skutki działania zabiegów agrotechnicznych na wzrost i rozwój roślin sadowniczych
4,5student opanował wiedzę na dobrym poziomie, dostrzega efekty przyczynowo-skutkowe zachodzących procesów i podejmowanych działań,
5,0student bardzo dobrze opanował wiedzę z omawianego zakresu, dostrzega złożone procesy przyczynowo-skutkowe zachodzące pomiędzy roślinami, a środowiskiem uprawy, samodzielnie wnioskuje i planuje działania prowadzące do osiągnięcia zamierzonych celów
OG_2A_C07_W02
Zna przyczyny i sposoby łagodzenia stresów abiotycznych i biotycznych.
2,0student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0student potrafi wymienić podstawowe stresory i ich wpływ na rośliny
3,5student wymienia większość stresorów, potrafi formułować podstawowe wnioski i spostrzeżenia
4,0student opanował wiedzę dotyczącą tematu zajęć na dobrym poziomie, potrafi przewidzieć skutki działania czynników stresowych, zna metody agrotechniczne łagodzenia wpływu stresów biotycznych i abiotycznych na rośliny sadownicze
4,5student opanował wiedze na dobrym poziomie, potrafi przewidzieć skutki działania czynników stresowych, zna metody agrotechniczne łagodzenia wpływu stresów biotycznych i abiotycznych na rośliny sadownicze, dostrzega efekty przyczynowo-skutkowe zachodzących procesów i podejmowanych działań
5,0student bardzo dobrze opanował wiedzę z omawianego zakresu, dostrzega złożone procesy przyczynowo-skutkowe zachodzące pomiędzy roślinami, a środowiskiem uprawy, samodzielnie wnioskuje i planuje działania prowadzące do osiągnięcia zamierzonych celów
OG_2A_C07_W03
Zna procesy fizjologiczne związane z kwitnieniem oraz zawiązywaniem i dojrzewaniem owoców oraz zna sposoby modyfikowania tych sposobów.
2,0student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0student potrafi wymienić i zdefiniować podstawowe procesy związane z kwitnieniem oraz zawiązywaniem i dojrzewaniem owoców
3,5student zna podstawowe procesy związane z kwitnieniem oraz zawiązywaniem i dojrzewaniem owoców, potrafi formułować podstawowe wnioski i spostrzeżenia
4,0student opanował wiedzę na dobrym poziomie, potrafi formułować wnioski i spostrzeżenia
4,5student opanował wiedzę na dobrym poziomie, zna metody modifikowania kwitnienia oraz zawiązywania i dojrzewania owoców, dostrzega efekty przyczynowo-skutkowe zachodzących procesów i podejmowanych działań,
5,0student bardzo dobrze opanował wiedzę z omawianego zakresu, dostrzega złożone procesy przyczynowo-skutkowe zachodzące podczas kwitnienia i dojrzewania owoców, samodzielnie wnioskuje i planuje działania prowadzące do osiągnięcia zamierzonych celów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_2A_C07_U01
Umie przewidzieć wpływ czynników środowiskowych na wzrost i rozwój roślin sadowniczych.
2,0student nie opanował tematyki zajęć w stopniu podstawowym
3,0student potrafi przewidzieć w stopniu dostatecznym wpływ czynników środowiskowych na wzrost i rozwój roślin sadowniczych
3,5student potrafi przewidzieć w stopniu dostatecznym wpływ czynników środowiskowych na wzrost i rozwój roślin sadowniczych, dostrzega zależności przyczynowo-skutkowe zachodzące pomiędzy roślinami, a środowiskiem
4,0student dostrzega zależności pomiędzy omawianymi zjawiskawi, potrafi dobrze przewidywać najważniejsze efekty przyczynowo-skutkowe zachodzących procesów i podejmowanych działań.
4,5student dostrzega zależności pomiędzy omawianymi zjawiskawi, potrafi dobrze przewidywać najważniejsze efekty przyczynowo-skutkowe zachodzących procesów i podejmowanych działań, jest zdolny do samodzielnego podejmowania działań
5,0student potrafi bardzo dobrze przewidywać najważniejsze efekty przyczynowo-skutkowe zachodzących procesów i podejmowanych działań, jest zdolny do samodzielnego podejmowania działań
OG_2A_C07_U02
Potrafi zastosować odpowiednie zabiegi agrotechniczne w celu łagodzenia stresów oraz regulowania wzrostu i owocowania.
2,0student nie opanował tematyki zajęć w stopniu podstawowym
3,0student potrafi dobierać podstawowe metody agrotechniczne w celu łagodzenia stresów oraz regulowania wzrostu i owocowania
3,5student potrafi dobrać wiekszość metod agrotechnicznych wspomagających łagodzenie stresów oraz regulowanie wzrostu i owocowania
4,0student prawidłowo dobiera metody agrotechniczne wspomagające łagodzenie stresów oraz regulowanie wzrostu i owocowania
4,5student posiada umiejętność doboru metod łagodzenia stresów oraz regulowania wzrostu i owocowania, dostrzega efekty przyczynowo-skutkowe stosowanych metod, jest zdolny do samodzielnego podejmowania działań
5,0student w bardzo dobrym stopniu opanował umiejętność doboru metod łagodzenia stresów oraz regulowania wzrostu i owocowania, potrafi przewidzieć efekt podejmowanych działań, jest zdolny do samodzielnego podejmowania działań
OG_2A_C07_U03
Potrafi zdefiniować i regulować procesy zachodzące podczas dojrzewania owoców.
2,0student nie opanował tematyki zajęć w stopniu podstawowym
3,0student potrafi zdefiniować podstawowe procesy zachodzące podczas dojrzewania owoców oraz umie zastosować podstawowe metody służące do regulowania owocowania
3,5student potrafi zastosować większość metod służących do regulowania owocowania
4,0student prawidłowo dobiera i stosuje metody służące do regulowania owocowania
4,5student prawidłowo dobiera i stosuje metody służące do regulowania owocowania, dostrzega efekty przyczynowo-skutkowe stosowanych metod, jest zdolny do samodzielnego podejmowania działań
5,0student w bardzo dobrym stopniu opanował umiejętność doboru metod służących do regulowania owocowania, potrafi przewidzieć efekt podejmowanych działań, jest zdolny do samodzielnego podejmowania działań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_2A_C07_K01
Odpowiednio określa priorytety służące do realizacji zamierzonego celu.
2,0nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0student zna podstawowe procesy i zjawiska związane ze wzrostem i owocowaniem roślin sadowniczych
3,5student potrafi formułować podstawowe wnioski i spostrzeżenia związane z tematyką zajęć
4,0student opanował wiedzę i nabył umiejętności na dobrym poziomie, dobrze określa priorytety służące do realizacji zamierzonego celu
4,5student opanował wiedzę i nabył umiejętności na dobrym poziomie, dobrze określa priorytety służące do realizacji zamierzonego celu, dostrzega efekty przyczynowo-skutkowe zachodzących procesów i podejmowanych działań,
5,0student bardzo dobrze opanował wiedzę i umiejętności z omawianego zakresu, bardzo dobrze określa priorytety służące do realizacji zamierzonego celu, dostrzega złożone procesy przyczynowo-skutkowe zachodzące pomiędzy roślinami, a środowiskiem uprawy, samodzielnie wnioskuje i planuje działania prowadzące do osiągnięcia zamierzonych celów

Literatura podstawowa

  1. Pieniążek S.A., Sadownictwo, PWRiL, Warszawa, 2006
  2. Ostrowski W., Sadownictwo Nowoczesne, Wyd AR, Szczecin, 1996
  3. Koncewicz J., Lewak S., Fizjologia roślin, PWN, Warszawa, 2007
  4. Piskornik Z., Fizjologia roślin dla ogrodników cz. I i cz. II, AR, Lublin, 1997
  5. Jankiewicz L.S., Lipecki J., Fizjologia roślin sadowniczych strefy umiarkowanej t. 1, PWN, Warszawa, 2011
  6. Jankiewicz L. S., Filek M., Lech W., Fizjologia roślin sadowniczych strefy umiarkowanej t. 2, PWN, Warszawa, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wpływ kwiatów i owoców na procesy fizjologiczne drzewa, fizjologia kwitnienia, powstawania i dojrzewania owoców. Przebieg wzrostu owoców. Przerzedzanie kwiatów i zawiązków owoców. Zmiany fizyczne i biochemiczne w owocach. Pękanie owoców – zmiany fizjologiczne i biochemiczne w owocach.4
4

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Czynniki wpływające na wzrost i rozwój roślin sadowniczych. Wpływ zabiegów agrotechnicznych na wzrost i rozwój roślin sadowniczych.4
T-W-2Przyczyny, wpływ i możliwości łagodzenia stresów abiotycznych i biotycznych u drzew i krzewów. Wykorzystanie biostymulatorów w sadownictwie. Wpływ fitochormonów na wzrost i owocowanie.4
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach4
A-A-2konsultacje10
A-A-3przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych10
A-A-4przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2konsultacje12
A-W-3przygotowanie do zaliczenia wykładów10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_2A_C07_W01Ma wiedzę o czynnikach i zabiegach agrotechnicznych wpływających na wzrost i rozwój roślin sadowniczych,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_2A_W03student ma pogłębioną wiedzę na temat aktualnych trendów w ogrodnictwie ze szczególnym uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych w zakresie ogrodnictwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z czynnikami i możliwościami regulowania wzrostu i rozwoju roślin sadowniczych.
Treści programoweT-W-1Czynniki wpływające na wzrost i rozwój roślin sadowniczych. Wpływ zabiegów agrotechnicznych na wzrost i rozwój roślin sadowniczych.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin)
M-4Metody praktyczne (pokaz)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0student potrafi wymienić podstawowe czynniki i zabiegi agrotechniczne wpływajace na wzrost i rozwój roślin sadowniczych
3,5student wymienia większość czynników i zabiegów agrotechnicznych wpływających na wzrost i rozwój roślin sadowniczych, potrafi formułować podstawowe wnioski i spostrzeżenia
4,0student opanował wiedzę dotyczącą tematu zajęć na dobrym poziomie, potrafi przewidzieć skutki działania zabiegów agrotechnicznych na wzrost i rozwój roślin sadowniczych
4,5student opanował wiedzę na dobrym poziomie, dostrzega efekty przyczynowo-skutkowe zachodzących procesów i podejmowanych działań,
5,0student bardzo dobrze opanował wiedzę z omawianego zakresu, dostrzega złożone procesy przyczynowo-skutkowe zachodzące pomiędzy roślinami, a środowiskiem uprawy, samodzielnie wnioskuje i planuje działania prowadzące do osiągnięcia zamierzonych celów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_2A_C07_W02Zna przyczyny i sposoby łagodzenia stresów abiotycznych i biotycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_2A_W03student ma pogłębioną wiedzę na temat aktualnych trendów w ogrodnictwie ze szczególnym uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych w zakresie ogrodnictwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie z możliwościami łagodzenia stresów roślin sadowniczych.
Treści programoweT-W-2Przyczyny, wpływ i możliwości łagodzenia stresów abiotycznych i biotycznych u drzew i krzewów. Wykorzystanie biostymulatorów w sadownictwie. Wpływ fitochormonów na wzrost i owocowanie.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin)
M-4Metody praktyczne (pokaz)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0student potrafi wymienić podstawowe stresory i ich wpływ na rośliny
3,5student wymienia większość stresorów, potrafi formułować podstawowe wnioski i spostrzeżenia
4,0student opanował wiedzę dotyczącą tematu zajęć na dobrym poziomie, potrafi przewidzieć skutki działania czynników stresowych, zna metody agrotechniczne łagodzenia wpływu stresów biotycznych i abiotycznych na rośliny sadownicze
4,5student opanował wiedze na dobrym poziomie, potrafi przewidzieć skutki działania czynników stresowych, zna metody agrotechniczne łagodzenia wpływu stresów biotycznych i abiotycznych na rośliny sadownicze, dostrzega efekty przyczynowo-skutkowe zachodzących procesów i podejmowanych działań
5,0student bardzo dobrze opanował wiedzę z omawianego zakresu, dostrzega złożone procesy przyczynowo-skutkowe zachodzące pomiędzy roślinami, a środowiskiem uprawy, samodzielnie wnioskuje i planuje działania prowadzące do osiągnięcia zamierzonych celów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_2A_C07_W03Zna procesy fizjologiczne związane z kwitnieniem oraz zawiązywaniem i dojrzewaniem owoców oraz zna sposoby modyfikowania tych sposobów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_2A_W03student ma pogłębioną wiedzę na temat aktualnych trendów w ogrodnictwie ze szczególnym uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych w zakresie ogrodnictwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z fizjologią powstawania i dojrzewania owoców.
Treści programoweT-W-2Przyczyny, wpływ i możliwości łagodzenia stresów abiotycznych i biotycznych u drzew i krzewów. Wykorzystanie biostymulatorów w sadownictwie. Wpływ fitochormonów na wzrost i owocowanie.
T-A-1Wpływ kwiatów i owoców na procesy fizjologiczne drzewa, fizjologia kwitnienia, powstawania i dojrzewania owoców. Przebieg wzrostu owoców. Przerzedzanie kwiatów i zawiązków owoców. Zmiany fizyczne i biochemiczne w owocach. Pękanie owoców – zmiany fizjologiczne i biochemiczne w owocach.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin)
M-4Metody praktyczne (pokaz)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0student potrafi wymienić i zdefiniować podstawowe procesy związane z kwitnieniem oraz zawiązywaniem i dojrzewaniem owoców
3,5student zna podstawowe procesy związane z kwitnieniem oraz zawiązywaniem i dojrzewaniem owoców, potrafi formułować podstawowe wnioski i spostrzeżenia
4,0student opanował wiedzę na dobrym poziomie, potrafi formułować wnioski i spostrzeżenia
4,5student opanował wiedzę na dobrym poziomie, zna metody modifikowania kwitnienia oraz zawiązywania i dojrzewania owoców, dostrzega efekty przyczynowo-skutkowe zachodzących procesów i podejmowanych działań,
5,0student bardzo dobrze opanował wiedzę z omawianego zakresu, dostrzega złożone procesy przyczynowo-skutkowe zachodzące podczas kwitnienia i dojrzewania owoców, samodzielnie wnioskuje i planuje działania prowadzące do osiągnięcia zamierzonych celów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_2A_C07_U01Umie przewidzieć wpływ czynników środowiskowych na wzrost i rozwój roślin sadowniczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_2A_U04student potrafi krytycznie ocenić podejmowane działania w rozwiązywaniu zaistniałych problemów przy planowaniu i realizacji produkcji ogrodniczej
OG_2A_U06student samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia zadania z zakresu szeroko rozumianego ogrodnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z czynnikami i możliwościami regulowania wzrostu i rozwoju roślin sadowniczych.
C-3Zapoznanie z możliwościami łagodzenia stresów roślin sadowniczych.
Treści programoweT-W-1Czynniki wpływające na wzrost i rozwój roślin sadowniczych. Wpływ zabiegów agrotechnicznych na wzrost i rozwój roślin sadowniczych.
T-W-2Przyczyny, wpływ i możliwości łagodzenia stresów abiotycznych i biotycznych u drzew i krzewów. Wykorzystanie biostymulatorów w sadownictwie. Wpływ fitochormonów na wzrost i owocowanie.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin)
M-4Metody praktyczne (pokaz)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie opanował tematyki zajęć w stopniu podstawowym
3,0student potrafi przewidzieć w stopniu dostatecznym wpływ czynników środowiskowych na wzrost i rozwój roślin sadowniczych
3,5student potrafi przewidzieć w stopniu dostatecznym wpływ czynników środowiskowych na wzrost i rozwój roślin sadowniczych, dostrzega zależności przyczynowo-skutkowe zachodzące pomiędzy roślinami, a środowiskiem
4,0student dostrzega zależności pomiędzy omawianymi zjawiskawi, potrafi dobrze przewidywać najważniejsze efekty przyczynowo-skutkowe zachodzących procesów i podejmowanych działań.
4,5student dostrzega zależności pomiędzy omawianymi zjawiskawi, potrafi dobrze przewidywać najważniejsze efekty przyczynowo-skutkowe zachodzących procesów i podejmowanych działań, jest zdolny do samodzielnego podejmowania działań
5,0student potrafi bardzo dobrze przewidywać najważniejsze efekty przyczynowo-skutkowe zachodzących procesów i podejmowanych działań, jest zdolny do samodzielnego podejmowania działań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_2A_C07_U02Potrafi zastosować odpowiednie zabiegi agrotechniczne w celu łagodzenia stresów oraz regulowania wzrostu i owocowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_2A_U03student posiada umiejętność doboru technologii stosowanych w ogrodnictwie oraz ich modyfikacji w odniesieniu do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, ochrony zdrowia ludzi i zwierząt
OG_2A_U06student samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia zadania z zakresu szeroko rozumianego ogrodnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z czynnikami i możliwościami regulowania wzrostu i rozwoju roślin sadowniczych.
C-3Zapoznanie z możliwościami łagodzenia stresów roślin sadowniczych.
Treści programoweT-W-2Przyczyny, wpływ i możliwości łagodzenia stresów abiotycznych i biotycznych u drzew i krzewów. Wykorzystanie biostymulatorów w sadownictwie. Wpływ fitochormonów na wzrost i owocowanie.
T-A-1Wpływ kwiatów i owoców na procesy fizjologiczne drzewa, fizjologia kwitnienia, powstawania i dojrzewania owoców. Przebieg wzrostu owoców. Przerzedzanie kwiatów i zawiązków owoców. Zmiany fizyczne i biochemiczne w owocach. Pękanie owoców – zmiany fizjologiczne i biochemiczne w owocach.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin)
M-4Metody praktyczne (pokaz)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie opanował tematyki zajęć w stopniu podstawowym
3,0student potrafi dobierać podstawowe metody agrotechniczne w celu łagodzenia stresów oraz regulowania wzrostu i owocowania
3,5student potrafi dobrać wiekszość metod agrotechnicznych wspomagających łagodzenie stresów oraz regulowanie wzrostu i owocowania
4,0student prawidłowo dobiera metody agrotechniczne wspomagające łagodzenie stresów oraz regulowanie wzrostu i owocowania
4,5student posiada umiejętność doboru metod łagodzenia stresów oraz regulowania wzrostu i owocowania, dostrzega efekty przyczynowo-skutkowe stosowanych metod, jest zdolny do samodzielnego podejmowania działań
5,0student w bardzo dobrym stopniu opanował umiejętność doboru metod łagodzenia stresów oraz regulowania wzrostu i owocowania, potrafi przewidzieć efekt podejmowanych działań, jest zdolny do samodzielnego podejmowania działań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_2A_C07_U03Potrafi zdefiniować i regulować procesy zachodzące podczas dojrzewania owoców.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_2A_U06student samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia zadania z zakresu szeroko rozumianego ogrodnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z fizjologią powstawania i dojrzewania owoców.
Treści programoweT-W-1Czynniki wpływające na wzrost i rozwój roślin sadowniczych. Wpływ zabiegów agrotechnicznych na wzrost i rozwój roślin sadowniczych.
T-W-2Przyczyny, wpływ i możliwości łagodzenia stresów abiotycznych i biotycznych u drzew i krzewów. Wykorzystanie biostymulatorów w sadownictwie. Wpływ fitochormonów na wzrost i owocowanie.
T-A-1Wpływ kwiatów i owoców na procesy fizjologiczne drzewa, fizjologia kwitnienia, powstawania i dojrzewania owoców. Przebieg wzrostu owoców. Przerzedzanie kwiatów i zawiązków owoców. Zmiany fizyczne i biochemiczne w owocach. Pękanie owoców – zmiany fizjologiczne i biochemiczne w owocach.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin)
M-4Metody praktyczne (pokaz)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie opanował tematyki zajęć w stopniu podstawowym
3,0student potrafi zdefiniować podstawowe procesy zachodzące podczas dojrzewania owoców oraz umie zastosować podstawowe metody służące do regulowania owocowania
3,5student potrafi zastosować większość metod służących do regulowania owocowania
4,0student prawidłowo dobiera i stosuje metody służące do regulowania owocowania
4,5student prawidłowo dobiera i stosuje metody służące do regulowania owocowania, dostrzega efekty przyczynowo-skutkowe stosowanych metod, jest zdolny do samodzielnego podejmowania działań
5,0student w bardzo dobrym stopniu opanował umiejętność doboru metod służących do regulowania owocowania, potrafi przewidzieć efekt podejmowanych działań, jest zdolny do samodzielnego podejmowania działań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_2A_C07_K01Odpowiednio określa priorytety służące do realizacji zamierzonego celu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_2A_K03student ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję plonów ogrodniczych wysokiej jakości z uwzględnieniem aspektów ochrony i kształtowania środowiska naturalnego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z czynnikami i możliwościami regulowania wzrostu i rozwoju roślin sadowniczych.
C-2Zapoznanie studenta z fizjologią powstawania i dojrzewania owoców.
C-3Zapoznanie z możliwościami łagodzenia stresów roślin sadowniczych.
Treści programoweT-W-1Czynniki wpływające na wzrost i rozwój roślin sadowniczych. Wpływ zabiegów agrotechnicznych na wzrost i rozwój roślin sadowniczych.
T-W-2Przyczyny, wpływ i możliwości łagodzenia stresów abiotycznych i biotycznych u drzew i krzewów. Wykorzystanie biostymulatorów w sadownictwie. Wpływ fitochormonów na wzrost i owocowanie.
T-A-1Wpływ kwiatów i owoców na procesy fizjologiczne drzewa, fizjologia kwitnienia, powstawania i dojrzewania owoców. Przebieg wzrostu owoców. Przerzedzanie kwiatów i zawiązków owoców. Zmiany fizyczne i biochemiczne w owocach. Pękanie owoców – zmiany fizjologiczne i biochemiczne w owocach.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin)
M-4Metody praktyczne (pokaz)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0student zna podstawowe procesy i zjawiska związane ze wzrostem i owocowaniem roślin sadowniczych
3,5student potrafi formułować podstawowe wnioski i spostrzeżenia związane z tematyką zajęć
4,0student opanował wiedzę i nabył umiejętności na dobrym poziomie, dobrze określa priorytety służące do realizacji zamierzonego celu
4,5student opanował wiedzę i nabył umiejętności na dobrym poziomie, dobrze określa priorytety służące do realizacji zamierzonego celu, dostrzega efekty przyczynowo-skutkowe zachodzących procesów i podejmowanych działań,
5,0student bardzo dobrze opanował wiedzę i umiejętności z omawianego zakresu, bardzo dobrze określa priorytety służące do realizacji zamierzonego celu, dostrzega złożone procesy przyczynowo-skutkowe zachodzące pomiędzy roślinami, a środowiskiem uprawy, samodzielnie wnioskuje i planuje działania prowadzące do osiągnięcia zamierzonych celów