Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S2)

Sylabus przedmiotu Polityka ochrony środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Polityka ochrony środowiska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl>, Anna Kiepas-Kokot <Anna.Kiepas-Kokot@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 20 2,00,38zaliczenie
wykładyW1 30 2,00,62egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać podstawową wiedzę o systemie prawa polskiego i prawa Unii Europejskiej, szczególnie w zakresie ochrony środowiska, szacowania szkód w środowisku, odpowiedzialności w ochronie środowiska oraz w zakresie ochrony przyrody.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Stworzenie podstaw wiedzy dla umiejętności opracowania i oceny dokumentów startegicznych, wykonywanych zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju.
C-2Przygotowanie studenta do tworzenia dokumentów w zakresie polityki ekologicznej na poszczególnych szczeblach administracji rzadowej jak i tworzenie zarysu polityki ekologicznej w przedsiębiorstwach.
C-3Przygotowanie studenta do opracowywania dokumentacji środowiskowej, która ma zapewnić wysokią jakość życia i zdrowia ludzi poprzez skuteczną ochronę środowiska.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza przedmiotu i funkcji polityki ekologicznej2
T-A-2Formy interwencjonizmu państwa2
T-A-3Planowanie strategiczne w ochronie środowiska2
T-A-4Analiza SWOT – analityczne narzędzie planowania (fundament strategii)3
T-A-5Diagnoza stanu środowiska jako punkt wyjścia dla strategii, planów i programów2
T-A-6Konflikty ekologiczne (konflikty społeczne związane z ochroną środowiska)2
T-A-7Zasady dialogu społecznego i rola mediacji w rozwiązywaniu konfliktów ekologicznych2
T-A-8Rola organizacji pozarządowych w kształtowaniu polityki ekologicznej2
T-A-9Prognozowanie zmian w kształtowaniu polityki ochrony środowiska, na przykładzie prognozowanych zmian w gospodarce odpadami komunalnymi2
T-A-10Zaliczenie przedmiotu. Ewaluacja indywidualna.1
20
wykłady
T-W-1Problemy strategiczne ochrony środowiska na świecie i w Polsce;2
T-W-2Ochrona środowiska a polityki sektorowe Unii Europejskiej. Związki między polityką gospodarcza, społeczna i ekologiczną;4
T-W-3Polityka ekologiczna państwa. Założenia i zasady.2
T-W-4Regionalne i lokalne strategie i programy ochrony środowiska4
T-W-5Zasady i metody prognozowania w ochronie środowiska2
T-W-6Instrumenty administracyjne, finansowe i rynkowe mające wpływ na kształtowanie polityki ekologicznej;4
T-W-7Podział kompetencji w realizacji założeń polityki ekologicznej państwa. Odpowiedzialność w ochronie środowiska.2
T-W-8Udział społeczeństwa w realizacji celów polityki środowiskowej;2
T-W-9Polityka ekologiczna w przedsiębiorstwie, studium przypadku;4
T-W-10Pozarządowe organizacje ekologiczne w Polsce i na świecie. Syndrom NIMBY.2
T-W-11Podstawowe założenia Narodowej Startegii Edukacji Ekologicznej2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach,20
A-A-2czytanie wskazanej literatury,5
A-A-3przygotowanie sie do praezentacji wyników przeprowadzonych przez siebie analiz10
A-A-4opracowywanie zadań domowych po każdych ćwiczeniach15
A-A-5przygotowanie sie do zaliczenia przedmiotu10
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach,30
A-W-2czytanie wskazanej literatury uzupełniającej zakres tematyczny prezentowanych wykładów,10
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu z treści wykładowych15
A-W-4przygotowanie wybranego przez siebie zagadnienia związanego z tematyka prezentowanych zajęć5
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda problemowa w postaci wykładów problemowych oraz metody dodające w postaci pogadanek. Projekcja prezentacji multimedialnych z elementami dyskusji. Przedstawienie wybranych sytuacji problemowych z zakresu ochrony i kształtowania środowiska w kontekście przepisów prawa.
M-2metody aktywizujące,
M-3metody przypadków i metod sytuacyjnych.
M-4metody pogadanek
M-5przedstawienie sytuacji problemowych z zakresu ochrony i kształtowania środowiska w kontekście przepisów prawa.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Testu wielokrotnego wyboru z zaganień prezentowanych podczas trwania wykładów. Ocena podsumowuje osiagnięte efekty założone dla przedmiotu.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie cześci ćwiczeniowej - system punktowy. W ocenie punktowej student uzyskuje zaliczenie, gdy uzyska liczbę punktów przekraczająca liczbę zajęć w semestrze.
S-3Ocena formująca: potwierdzenia obecności na zajęciach, aprobata,
S-4Ocena formująca: wykonywanie dobrowolnych zadań domowych,
S-5Ocena formująca: aktywność na zajęciach,
S-6Ocena formująca: umiejętności prezentowania wyników samodzielnie przeprowadzonych analiz
S-7Ocena formująca: Ocenę okresowych osiągnięć studenta, identyfikacji ewentualnych braków w wiedzy i umiejętnościach.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_C01_W01
Student rozumie zmiany zachodzace w polityce ochrony środowiska oraz potrafi identyfikować przyczyny tych zmian. Student potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu problematyki środowiskowej w edukacji i kształtowaniu świadomości ekologicznej społeczeństwa i tworzeniu programów ochrony środowiska na różnych poziomach.
OS_2A_W04, OS_2A_W11R2A_W02, R2A_W08, R2A_W09C-1, C-2, C-3T-W-1, T-A-1M-1, M-2S-1, S-4, S-6, S-7
OS_2A_C01_W02
Student umie definiować i rozumieć uwarunkowania polityczne oraz prawno - ekonomiczne w ochronie środowiska. Potrafi zdefiniować i zastosować zasady polityki ekologicznej państwa w formułowaniu dokumentów strategicznych na wszystkich szczeblach administracji publicznej, będzie potrafił tworzyć dokumenty strategiczne w przedsiębiorstwie z zakresu planowania polityki ekologicznej.
OS_2A_W04, OS_2A_W11R2A_W02, R2A_W08, R2A_W09C-2, C-3T-W-1, T-A-1M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_C01_U01
Student po zrealizowaniu przedmiotu będzie rozumiał zmiany zachodzace w polityce ochrony środowiska oraz będzie potrafił identyfikować przyczyny tych zmian. Będzie potrafił uczestniczyć w zadaniach grupowych. Będzie potrafił formułować prace pisemne i przedstawiać graficznie zagadnienia związane z polityką ekologiczna państwa.
OS_2A_U03, OS_2A_U07, OS_2A_U09R2A_U02, R2A_U06, R2A_U07, R2A_U08, R2A_U09C-1, C-2, C-3T-W-1, T-A-1, T-A-7, T-A-9M-2S-1, S-2, S-3, S-6
OS_2A_C01_U02
Będzie umiał ocenić poprawność wykonanych przez siebie prac na różnym stopniu trudności. Praca w grupach podczas ćwiczeń audytoryjnych przygotuje studenta do przygotowywania wystapień ustnych dotyczących zagadnień szczegółowych związanych z przedmiotem.
OS_2A_U06, OS_2A_U07, OS_2A_U09, OS_2A_U10R2A_U03, R2A_U04, R2A_U06, R2A_U07, R2A_U08, R2A_U09, R2A_U10C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-10M-1, M-4S-1, S-5
OS_2A_C01_U03
Student będzie potrafił wykorzystać zdobyte materiały źródłowe w języku polskim i angielskim oraz wykorzystać je w opisie problematyki środowiskowej. Będzie potrafił wykorzystac wiedzę i zdobyte umiejętności w edukacji i kształtowaniu świadomości ekologicznej społeczeństwa oraz w tworzeniu programów ochrony środowiska na różnych poziomach.
OS_2A_U07, OS_2A_U09, OS_2A_U10R2A_U06, R2A_U07, R2A_U08, R2A_U09, R2A_U10C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-8, T-W-10M-2, M-3, M-4S-2, S-4, S-5, S-6

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_C01_K01
Student po zrealizowaniu przedmiotu będzie odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych, będzie potrafił zorganizować pracę w grupie. Dodatkowo po zakończeniu przedmiotu student będzie potrafił prawidłowo okreśłic priorytety służące realizacji zamierzonego celu w wybranym przez siebie zadaniu badawczym.
OS_2A_K02, OS_2A_K04R2A_K02, R2A_K03, R2A_K05, R2A_K08C-1T-A-4, T-A-5, T-A-9M-3, M-4S-2, S-3, S-5
OS_2A_C01_K02
Student ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego. Potrafi ocenić ryzyko oraz skutki zaplanowanych przez siebie działań w odniesieniu do ochrony środowiska. Jest kreatywny i zdeterminowany w rozwiązywaniu problemów ekonomiczno - społecznych z zakresu kreowania polityki ekologicznej na poszczególnych szczeblach administracji panstwowej jak i w przedsiębiorstwach.
OS_2A_K05, OS_2A_K06R2A_K01, R2A_K02, R2A_K04, R2A_K06, R2A_K08C-1, C-2, C-3T-W-1, T-A-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-9M-2, M-3, M-5S-2, S-3, S-4, S-5, S-6

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_C01_W01
Student rozumie zmiany zachodzace w polityce ochrony środowiska oraz potrafi identyfikować przyczyny tych zmian. Student potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu problematyki środowiskowej w edukacji i kształtowaniu świadomości ekologicznej społeczeństwa i tworzeniu programów ochrony środowiska na różnych poziomach.
2,0Student nie rozumie zmian zachodzących w polityce ekologiczne państwa. Nie potrafi zidentyfikować przyczyn tych zmian. Nie zna podstawowwych pojęć dotyczacych polityki ekologicznej, nie zna także zasad funkcjonujących w tym obszarze.
3,0Student rozumie zmiany zachodzące w polityce ekologiczne państwa. Potrafi zidentyfikować przyczyn tych zmian. Zna także podstawowe pojęcia dotyczace polityki ekologicznej, zna podstawowe zasady funkcjonujące w tym obszarze.
3,5Zna pojęcia dotyczace polityki ekologicznej oraz zasady funkcjonujące w tym obszarze. Student rozumie zmiany zachodzące w polityce ekologiczne państwa. Potrafi zidentyfikować przyczyn tych zmian.
4,0Zna pojęcia dotyczace polityki ekologicznej oraz zasady funkcjonujące w tym obszarze. Student potrafi zidentyfikować zmiany zachodzące w polityce ekologicznej na szczeblu państwa. Potrafi także okreslic przyczyny zidentyfikowanych zmian. Zna podstawowe założenie kreowania polityki ekologicznej w przedsiębiorstwie.
4,5Student potrafi zidentyfikować zmiany zachodzące w polityce ekologicznej na szczeblu państwa. Potrafi także okreslic przyczyny zidentyfikowanych zmian. Zna założenia i metody kreowania polityki ekologicznej w przedsiębiorstwie.
5,0Student potrafi zidentyfikować zmiany zachodzące w polityce ekologicznej na szczeblu państwa i UE. Potrafi także okreslic przyczyny zidentyfikowanych zmian oraz opracowuje zalecenie w zakresie poprawy stanu środowiska naturalnego w odniesieniu do polityki ekologicznej państwa. student zna podstawy kreowania polityki ekologicznej w przedsiebiorstwie.
OS_2A_C01_W02
Student umie definiować i rozumieć uwarunkowania polityczne oraz prawno - ekonomiczne w ochronie środowiska. Potrafi zdefiniować i zastosować zasady polityki ekologicznej państwa w formułowaniu dokumentów strategicznych na wszystkich szczeblach administracji publicznej, będzie potrafił tworzyć dokumenty strategiczne w przedsiębiorstwie z zakresu planowania polityki ekologicznej.
2,0Student nie potrafi definiować ani zrozumieć uwarunkowań politycznych w ochronie środowiska. Student nie potrafi zdefiniować zasad polityki ekologicznej państwa.
3,0Student potrafi definiować i zrozumieć uwarunkowania polityczne w ochronie środowiska. Student potrafi zdefiniować zasady polityki ekologicznej państwa. Zna konstrukcję dokumentów startegicznych w zakresie polityki ekologicznej państwa i przedsiębiorstwa.
3,5Student potrafi zdefiniować zasady polityki ekologicznej państwa. Zna konstrukcję dokumentów startegicznych w zakresie polityki ekologicznej państwa i przedsiębiorstwa. Student umie definiować i potrafi rozumieć uwarunkowania polityczne oraz prawno - ekonomiczne w ochronie środowiska.
4,0Student umie definiować i potrafi rozumieć uwarunkowania polityczne oraz prawno - ekonomiczne w ochronie środowiska. Zna i stosuje zasady polityki ekologicznej państwa w formułowaniu dokumentów strategicznych na wszystkich szczeblach administracji publicznej.Student umie definiować i potrafi rozumieć uwarunkowania polityczne oraz prawno - ekonomiczne w ochronie środowiska. Zna konstrukcję dokumentów startegicznych w zakresie polityki ekologicznej państwa i przedsiębiorstwa.
4,5Student umie definiować i potrafi rozumieć uwarunkowania polityczne oraz prawno - ekonomiczne w ochronie środowiska. Zna i stosuje zasady polityki ekologicznej państwa w formułowaniu dokumentów strategicznych na wszystkich szczeblach administracji publicznej.Student umie definiować i potrafi rozumieć uwarunkowania polityczne oraz prawno - ekonomiczne w ochronie środowiska. Zna i stosuje zasady polityki ekologicznej państwa w formułowaniu dokumentów strategicznych na wszystkich szczeblach administracji publicznej.
5,0Student umie definiować i potrafi rozumieć uwarunkowania polityczne oraz prawno - ekonomiczne w ochronie środowiska. Zna i stosuje zasady polityki ekologicznej państwa w formułowaniu dokumentów strategicznych na wszystkich szczeblach administracji publicznej.Student umie definiować i potrafi rozumieć uwarunkowania polityczne oraz prawno - ekonomiczne w ochronie środowiska. Zna i stosuje zasady polityki ekologicznej państwa w formułowaniu dokumentów strategicznych na wszystkich szczeblach administracji publicznej. Samodzielnie potrafi stworzyć dokument strategiczny z zakresy polityki ekologicznej.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_C01_U01
Student po zrealizowaniu przedmiotu będzie rozumiał zmiany zachodzace w polityce ochrony środowiska oraz będzie potrafił identyfikować przyczyny tych zmian. Będzie potrafił uczestniczyć w zadaniach grupowych. Będzie potrafił formułować prace pisemne i przedstawiać graficznie zagadnienia związane z polityką ekologiczna państwa.
2,0student nie rozumie zasad tworzącycch podstawy systemu polityki ekologicznej w państwie. Nie potrafi zinterpretować zmian zachodzących w środowisku naturalnym oraz w systemie polityki. Nie uczestniczy w pracy w grupie.
3,0Student potrafi uczestniczyć w zadaniach grupowych, wykazuje kreatywność i zaangazowanie na poziomie minimalnym. Potrafi w podstawowym zakresie przedstawiać graficznie zagadnienia związane z polityka ekologiczną państwa. Potrafi zastosować we wstępnych analizach podstawowe definizje związane z przedmiotem.
3,5Student potrafi uczestniczyć w zadaniach grupowych, wykazuje kreatywność i zaangazowanie na poziomie średnim. Potrafi w podstawowym zakresie przedstawiać graficznie zagadnienia związane z polityka ekologiczną państwa. Potrafi zastosować we wstępnych analizach definizje związane z przedmiotem. Umie formulowac prawidłową wypowiedź ustną.
4,0Student z zaangażowaniem uczestniczy w pracy w grupie, jest aktywny na zajęciach. Zna i rozumie przyczyny zmian zachodzących w polityce ekologicznej państwa. Posługuje sie specjalistycznym językiem z zaktesu przedmiotu. Potrafi przedstawiać wyniki analiz
4,5Student dobrze rozumie zmiany zachodzące w polityce ochrony środowiska. Student z dużym zaangażowaniem uczestniczy w pracy w grupie, jest aktywny na zajęciach.Posługuje sie specjalistycznym językiem z zaktesu przedmiotu. Potrafi przedstawiać wyniki analiz w postaci graficznej, pisemnej i ustnej.
5,0Student bardzo dobrze rozumie zmiany zachodzące w polityce ochrony środowiska. Student z dużym zaangażowaniem uczestniczy w pracy w grupie, jest bardzo aktywny na zajęciach.Posługuje sie specjalistycznym językiem z zaktesu przedmiotu. Potrafi przedstawiać wyniki analiz w postaci graficznej, pisemnej i ustnej.
OS_2A_C01_U02
Będzie umiał ocenić poprawność wykonanych przez siebie prac na różnym stopniu trudności. Praca w grupach podczas ćwiczeń audytoryjnych przygotuje studenta do przygotowywania wystapień ustnych dotyczących zagadnień szczegółowych związanych z przedmiotem.
2,0Student nie potrafi analizować zadań z zakresu prezentowanej tematyki ani korzystać ze specjalistycznego słownictwa. Student nie umie przygotować wystapień ustnych dotyczących zagadnień szczegółowych związanych z przedmiotem
3,0Student w stopniu podstawowym potrafi analizować zadania z zakresu prezentowanej tematyki oraz korzystać ze specjalistycznego słownictwa. Student umie przygotować wystapienia ustnych dotyczących zagadnień szczegółowych związanych z przedmiotem. Uczestniczy w pracy w grupie.
3,5Student w stopniu potrafi analizować zadania z zakresu prezentowanej tematyki oraz korzystać ze specjalistycznego słownictwa. Student umie przygotować wystapienia ustnych dotyczących zagadnień szczegółowych związanych z przedmiotem. Student w pracach w grupie. Potrafi wyciagać podstawowe wnioski z przeprowadzonych na zajęcciach analiz.
4,0Student w odpowiednim stopniu analizuje zadania z zakresu prezentowanej tematyki oraz korzystać ze specjalistycznego słownictwa. Student w stopniu zadawalającym przygotować wystapienia ustnych dotyczących zagadnień szczegółowych związanych z przedmiotem. Student uczestniczy w zajęciach grupowych. Potrafi wyciagać podstawowe wnioski z przeprowadzonych na zajęciach analiz.
4,5Student w odpowiednim stopniu analizuje zadania z zakresu prezentowanej tematyki oraz korzystać ze specjalistycznego słownictwa. Student w stopniu zadawalającym przygotować wystapienia ustnych dotyczących zagadnień szczegółowych związanych z przedmiotem. Student uczestniczy w zajęciach grupowych. Potrafi wyciagać wnioski z przeprowadzonych na zajęciach analiz.
5,0Student w zaawansowanym stopniu analizuje zadania z zakresu prezentowanej tematyki oraz korzystać ze specjalistycznego słownictwa. Student przygotowuje wystapienia ustne dotyczące zagadnień szczegółowych związanych z przedmiotem. Student z zaangarzowaniem uczestniczy w zajęciach grupowych. Potrafi wyciagać prawidłowe wnioski z przeprowadzonych na zajęciach analiz.
OS_2A_C01_U03
Student będzie potrafił wykorzystać zdobyte materiały źródłowe w języku polskim i angielskim oraz wykorzystać je w opisie problematyki środowiskowej. Będzie potrafił wykorzystac wiedzę i zdobyte umiejętności w edukacji i kształtowaniu świadomości ekologicznej społeczeństwa oraz w tworzeniu programów ochrony środowiska na różnych poziomach.
2,0Student nie potrafi wykorzystać materiałów źródłowych w języku polskim. Nie potrafi dostatecznie wykorzystać wiedzy z zakresu przedmiotu w kształtowaniu świadomości ekologicznej społeczeństwa.
3,0Student w podstawowym stopniu potrafi wykorzystywać zdobyte materiały źródłowe w języku polskim. Potrafi dostatecznie wykorzystać wiedzę z zakresu przedmiotu w kształtowaniu świadomości ekologicznej społeczeństwa.
3,5Student w podstawowym stopniu potrafi wykorzystywać zdobyte materiały źródłowe w języku polskim. Potrafi dostatecznie wykorzystać wiedzę z zakresu przedmiotu w kształtowaniu świadomości ekologicznej społeczeństwa. Zna podstawowe zasady tworzenia programów ochrony środowiska.
4,0Student w odpowiednim stopniu potrafi wykorzystywać zdobyte materiały źródłowe w języku polskim i angielskim. Potrafi dobrze wykorzystać wiedzę z zakresu przedmiotu w kształtowaniu świadomości ekologicznej społeczeństwa. Jest kreatywny w tworzeniu programów ochrony środowiska.
4,5Student dobrze potrafi wykorzystywać zdobyte materiały źródłowe w języku polskim i angielskim. Potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu przedmiotu w kształtowaniu świadomości ekologicznej społeczeństwa. jest kreatywny w tworzeniu programów ochrony środowiska.
5,0Student bardzo dobrze potrafi wykorzystywać zdobyte materiały źródłowe w języku polskim i angielskim. Potrafi wykorzystać pogłebioną wiedzę z zakresu przedmiotu w kształtowaniu świadomości ekologicznej społeczeństwa. Samodzielnie tworzy programy ochrony środowiska.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_C01_K01
Student po zrealizowaniu przedmiotu będzie odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych, będzie potrafił zorganizować pracę w grupie. Dodatkowo po zakończeniu przedmiotu student będzie potrafił prawidłowo okreśłic priorytety służące realizacji zamierzonego celu w wybranym przez siebie zadaniu badawczym.
2,0Student nie potrafi zorganizować pracy własnej ani tez pracy w grupie. Nie umie określic priorytetów służących realizacji zamierzonego celu w wybranym przez siebie zadaniu badawczym.
3,0Student organizuje prace własną przy pomocy nauczyciela. W stopniu podstawowym wykonuje prace w grupie. Potrafi w dostatecznym stopniu określic priorytety służące realizacji zamierzonego celu oraz odpowiednio wybrac i zadanie badawcze.
3,5Student organizuje prace własną przy pomocy nauczyciela. W stopniu podstawowym wykonuje prace w grupie. Potrafi w dostatecznym stopniu określic priorytety służące realizacji zamierzonego celu oraz odpowiednio wybrac i przedstawić zadanie badawcze.
4,0Student organizuje prace własną i prace innych przy pomocy nauczyciela. Umie pracowac w grupie. Potrafi dobrze określic priorytety służące realizacji zamierzonego celu oraz odpowiednio wybrac i przedstawić zadanie badawcze.
4,5Student organizuje prace własną i prace innych. Jest zaangażowany i kreatywny podczas pracy w grupie. Potrafi dobrze określic priorytety służące realizacji zamierzonego celu oraz odpowiednio wybrac i przedstawić zadanie badawcze.
5,0Student z łatwościa organizuje prace własna i prace innych. Jest zaangażowany i kreatywny podczas pracy w grupie. Potrafi bardzo dobrze określic priorytety służące realizacji zamierzonego celu oraz odpowiednio wybrac i przedstawić zadanie badawcze.
OS_2A_C01_K02
Student ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego. Potrafi ocenić ryzyko oraz skutki zaplanowanych przez siebie działań w odniesieniu do ochrony środowiska. Jest kreatywny i zdeterminowany w rozwiązywaniu problemów ekonomiczno - społecznych z zakresu kreowania polityki ekologicznej na poszczególnych szczeblach administracji panstwowej jak i w przedsiębiorstwach.
2,0Student nie jest zaangażowany w rozwiązywanie problemów ekonomiczno - społecznych z zakresu kreowania polityki ekologicznej. Nie potrafi ocenic skutków zaplanowanych przez siebie działań w odniesieniu do ochrony środowiska.
3,0Student w dostatecznym stopniu zaangażowany jest w rozwiązywanie problemów ekonomiczno - społecznych z zakresu kreowania polityki ekologicznej. W sposób zadawalający potrafi ocenic skutki zaplanowanych przez siebie działań w odniesieniu do ochrony środowiska.
3,5Student w dostatecznym stopniu zaangażowany jest w rozwiązywanie problemów ekonomiczno - społecznych z zakresu kreowania polityki ekologicznej. W sposób zadawalający potrafi ocenic skutki zaplanowanych przez siebie działań w odniesieniu do ochrony środowiska. Jest kreatywny w rozwiązywanu problemów.
4,0Student w dobrym stopniu zaangażowany jest w rozwiązywanie problemów ekonomiczno - społecznych z zakresu kreowania polityki ekologicznej na poszczególnych szczeblach administracji państwowej. W sposób wysterczający potrafi ocenic skutki zaplanowanych przez siebie działań w odniesieniu do ochrony środowiska. Jest kreatywny w rozwiązywanu problemów.
4,5Student w dobrym stopniu zaangażowany jest w rozwiązywanie problemów ekonomiczno - społecznych z zakresu kreowania polityki ekologicznej na poszczególnych szczeblach administracji państwowej. W sposób wystarczający potrafi ocenic skutki zaplanowanych przez siebie działań w odniesieniu do ochrony
5,0Student jest bardzo zaangażowany w rozwiązywanie problemów ekonomiczno - społecznych z zakresu kreowania polityki ekologicznej na poszczególnych szczeblach administracji państwowej. potrafi wykorzystac zdobyte doswiadczenie w kreowaniu polityki ekologicznej w przedsiębiorstwie. Jest kreatywny i zdeterminowany w rowiązywaniu problemów ekonomiczno - społecznych z zakresu polityki ochrony środowiska

Literatura podstawowa

  1. Internetowym Systemie Aktów Prawnych, http://isap.sejm.gov.pl., 2012
  2. red. H.Lisicka, Udział społeczeństwa w zintegrowanej ochronie środowiska, prawo ochrony środowiska, Wrocław, 2010
  3. Ministerstwo Środowiska, POLITYKA EKOLOGICZNA PAŃSTWA W LATACH 2009-2012 Z PERSPEKTYWĄ DO ROKU 2016, 2009
  4. Stefan Kozłowski, Przyszłość ekorozwoju, Wydawnictwo KUL, Lublin, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Kozłowski S., Ekorozwój. Wyzwanie XXI wieku., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2000
  2. Praca zbiorowa, Planowanie i zarządzanie strategiczne. Poradnik dla menedżerów miast w samorządach terytorialnych, Wydawnictwo Samorządowe FRDL, Warszawa, 1997

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza przedmiotu i funkcji polityki ekologicznej2
T-A-2Formy interwencjonizmu państwa2
T-A-3Planowanie strategiczne w ochronie środowiska2
T-A-4Analiza SWOT – analityczne narzędzie planowania (fundament strategii)3
T-A-5Diagnoza stanu środowiska jako punkt wyjścia dla strategii, planów i programów2
T-A-6Konflikty ekologiczne (konflikty społeczne związane z ochroną środowiska)2
T-A-7Zasady dialogu społecznego i rola mediacji w rozwiązywaniu konfliktów ekologicznych2
T-A-8Rola organizacji pozarządowych w kształtowaniu polityki ekologicznej2
T-A-9Prognozowanie zmian w kształtowaniu polityki ochrony środowiska, na przykładzie prognozowanych zmian w gospodarce odpadami komunalnymi2
T-A-10Zaliczenie przedmiotu. Ewaluacja indywidualna.1
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Problemy strategiczne ochrony środowiska na świecie i w Polsce;2
T-W-2Ochrona środowiska a polityki sektorowe Unii Europejskiej. Związki między polityką gospodarcza, społeczna i ekologiczną;4
T-W-3Polityka ekologiczna państwa. Założenia i zasady.2
T-W-4Regionalne i lokalne strategie i programy ochrony środowiska4
T-W-5Zasady i metody prognozowania w ochronie środowiska2
T-W-6Instrumenty administracyjne, finansowe i rynkowe mające wpływ na kształtowanie polityki ekologicznej;4
T-W-7Podział kompetencji w realizacji założeń polityki ekologicznej państwa. Odpowiedzialność w ochronie środowiska.2
T-W-8Udział społeczeństwa w realizacji celów polityki środowiskowej;2
T-W-9Polityka ekologiczna w przedsiębiorstwie, studium przypadku;4
T-W-10Pozarządowe organizacje ekologiczne w Polsce i na świecie. Syndrom NIMBY.2
T-W-11Podstawowe założenia Narodowej Startegii Edukacji Ekologicznej2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach,20
A-A-2czytanie wskazanej literatury,5
A-A-3przygotowanie sie do praezentacji wyników przeprowadzonych przez siebie analiz10
A-A-4opracowywanie zadań domowych po każdych ćwiczeniach15
A-A-5przygotowanie sie do zaliczenia przedmiotu10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach,30
A-W-2czytanie wskazanej literatury uzupełniającej zakres tematyczny prezentowanych wykładów,10
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu z treści wykładowych15
A-W-4przygotowanie wybranego przez siebie zagadnienia związanego z tematyka prezentowanych zajęć5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_C01_W01Student rozumie zmiany zachodzace w polityce ochrony środowiska oraz potrafi identyfikować przyczyny tych zmian. Student potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu problematyki środowiskowej w edukacji i kształtowaniu świadomości ekologicznej społeczeństwa i tworzeniu programów ochrony środowiska na różnych poziomach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_W04Zna pogłębione definicje oraz regulacje ekonomiczne, prawne i społeczne związane z kierunkiem ochrona środowiska. Zna zaawansowane regulacje prawne i ekonomiczne w działalności gospodarczej, edukacyjnej, badawczej oraz potrafi definiować zaawansowane metody zarządzania środowiskiem.
OS_2A_W11Zna ogólne zasady tworzenia i rozwój form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu ochrony i kształtowania środowiska. Dodatkowo posiada podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym prowadzenia działalności gospodarczej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W02ma zaawansowaną wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W08zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
R2A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Stworzenie podstaw wiedzy dla umiejętności opracowania i oceny dokumentów startegicznych, wykonywanych zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju.
C-2Przygotowanie studenta do tworzenia dokumentów w zakresie polityki ekologicznej na poszczególnych szczeblach administracji rzadowej jak i tworzenie zarysu polityki ekologicznej w przedsiębiorstwach.
C-3Przygotowanie studenta do opracowywania dokumentacji środowiskowej, która ma zapewnić wysokią jakość życia i zdrowia ludzi poprzez skuteczną ochronę środowiska.
Treści programoweT-W-1Problemy strategiczne ochrony środowiska na świecie i w Polsce;
T-A-1Analiza przedmiotu i funkcji polityki ekologicznej
Metody nauczaniaM-1Metoda problemowa w postaci wykładów problemowych oraz metody dodające w postaci pogadanek. Projekcja prezentacji multimedialnych z elementami dyskusji. Przedstawienie wybranych sytuacji problemowych z zakresu ochrony i kształtowania środowiska w kontekście przepisów prawa.
M-2metody aktywizujące,
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Testu wielokrotnego wyboru z zaganień prezentowanych podczas trwania wykładów. Ocena podsumowuje osiagnięte efekty założone dla przedmiotu.
S-4Ocena formująca: wykonywanie dobrowolnych zadań domowych,
S-6Ocena formująca: umiejętności prezentowania wyników samodzielnie przeprowadzonych analiz
S-7Ocena formująca: Ocenę okresowych osiągnięć studenta, identyfikacji ewentualnych braków w wiedzy i umiejętnościach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie zmian zachodzących w polityce ekologiczne państwa. Nie potrafi zidentyfikować przyczyn tych zmian. Nie zna podstawowwych pojęć dotyczacych polityki ekologicznej, nie zna także zasad funkcjonujących w tym obszarze.
3,0Student rozumie zmiany zachodzące w polityce ekologiczne państwa. Potrafi zidentyfikować przyczyn tych zmian. Zna także podstawowe pojęcia dotyczace polityki ekologicznej, zna podstawowe zasady funkcjonujące w tym obszarze.
3,5Zna pojęcia dotyczace polityki ekologicznej oraz zasady funkcjonujące w tym obszarze. Student rozumie zmiany zachodzące w polityce ekologiczne państwa. Potrafi zidentyfikować przyczyn tych zmian.
4,0Zna pojęcia dotyczace polityki ekologicznej oraz zasady funkcjonujące w tym obszarze. Student potrafi zidentyfikować zmiany zachodzące w polityce ekologicznej na szczeblu państwa. Potrafi także okreslic przyczyny zidentyfikowanych zmian. Zna podstawowe założenie kreowania polityki ekologicznej w przedsiębiorstwie.
4,5Student potrafi zidentyfikować zmiany zachodzące w polityce ekologicznej na szczeblu państwa. Potrafi także okreslic przyczyny zidentyfikowanych zmian. Zna założenia i metody kreowania polityki ekologicznej w przedsiębiorstwie.
5,0Student potrafi zidentyfikować zmiany zachodzące w polityce ekologicznej na szczeblu państwa i UE. Potrafi także okreslic przyczyny zidentyfikowanych zmian oraz opracowuje zalecenie w zakresie poprawy stanu środowiska naturalnego w odniesieniu do polityki ekologicznej państwa. student zna podstawy kreowania polityki ekologicznej w przedsiebiorstwie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_C01_W02Student umie definiować i rozumieć uwarunkowania polityczne oraz prawno - ekonomiczne w ochronie środowiska. Potrafi zdefiniować i zastosować zasady polityki ekologicznej państwa w formułowaniu dokumentów strategicznych na wszystkich szczeblach administracji publicznej, będzie potrafił tworzyć dokumenty strategiczne w przedsiębiorstwie z zakresu planowania polityki ekologicznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_W04Zna pogłębione definicje oraz regulacje ekonomiczne, prawne i społeczne związane z kierunkiem ochrona środowiska. Zna zaawansowane regulacje prawne i ekonomiczne w działalności gospodarczej, edukacyjnej, badawczej oraz potrafi definiować zaawansowane metody zarządzania środowiskiem.
OS_2A_W11Zna ogólne zasady tworzenia i rozwój form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu ochrony i kształtowania środowiska. Dodatkowo posiada podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym prowadzenia działalności gospodarczej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W02ma zaawansowaną wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W08zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
R2A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie studenta do tworzenia dokumentów w zakresie polityki ekologicznej na poszczególnych szczeblach administracji rzadowej jak i tworzenie zarysu polityki ekologicznej w przedsiębiorstwach.
C-3Przygotowanie studenta do opracowywania dokumentacji środowiskowej, która ma zapewnić wysokią jakość życia i zdrowia ludzi poprzez skuteczną ochronę środowiska.
Treści programoweT-W-1Problemy strategiczne ochrony środowiska na świecie i w Polsce;
T-A-1Analiza przedmiotu i funkcji polityki ekologicznej
Metody nauczaniaM-2metody aktywizujące,
M-3metody przypadków i metod sytuacyjnych.
M-4metody pogadanek
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Testu wielokrotnego wyboru z zaganień prezentowanych podczas trwania wykładów. Ocena podsumowuje osiagnięte efekty założone dla przedmiotu.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie cześci ćwiczeniowej - system punktowy. W ocenie punktowej student uzyskuje zaliczenie, gdy uzyska liczbę punktów przekraczająca liczbę zajęć w semestrze.
S-4Ocena formująca: wykonywanie dobrowolnych zadań domowych,
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi definiować ani zrozumieć uwarunkowań politycznych w ochronie środowiska. Student nie potrafi zdefiniować zasad polityki ekologicznej państwa.
3,0Student potrafi definiować i zrozumieć uwarunkowania polityczne w ochronie środowiska. Student potrafi zdefiniować zasady polityki ekologicznej państwa. Zna konstrukcję dokumentów startegicznych w zakresie polityki ekologicznej państwa i przedsiębiorstwa.
3,5Student potrafi zdefiniować zasady polityki ekologicznej państwa. Zna konstrukcję dokumentów startegicznych w zakresie polityki ekologicznej państwa i przedsiębiorstwa. Student umie definiować i potrafi rozumieć uwarunkowania polityczne oraz prawno - ekonomiczne w ochronie środowiska.
4,0Student umie definiować i potrafi rozumieć uwarunkowania polityczne oraz prawno - ekonomiczne w ochronie środowiska. Zna i stosuje zasady polityki ekologicznej państwa w formułowaniu dokumentów strategicznych na wszystkich szczeblach administracji publicznej.Student umie definiować i potrafi rozumieć uwarunkowania polityczne oraz prawno - ekonomiczne w ochronie środowiska. Zna konstrukcję dokumentów startegicznych w zakresie polityki ekologicznej państwa i przedsiębiorstwa.
4,5Student umie definiować i potrafi rozumieć uwarunkowania polityczne oraz prawno - ekonomiczne w ochronie środowiska. Zna i stosuje zasady polityki ekologicznej państwa w formułowaniu dokumentów strategicznych na wszystkich szczeblach administracji publicznej.Student umie definiować i potrafi rozumieć uwarunkowania polityczne oraz prawno - ekonomiczne w ochronie środowiska. Zna i stosuje zasady polityki ekologicznej państwa w formułowaniu dokumentów strategicznych na wszystkich szczeblach administracji publicznej.
5,0Student umie definiować i potrafi rozumieć uwarunkowania polityczne oraz prawno - ekonomiczne w ochronie środowiska. Zna i stosuje zasady polityki ekologicznej państwa w formułowaniu dokumentów strategicznych na wszystkich szczeblach administracji publicznej.Student umie definiować i potrafi rozumieć uwarunkowania polityczne oraz prawno - ekonomiczne w ochronie środowiska. Zna i stosuje zasady polityki ekologicznej państwa w formułowaniu dokumentów strategicznych na wszystkich szczeblach administracji publicznej. Samodzielnie potrafi stworzyć dokument strategiczny z zakresy polityki ekologicznej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_C01_U01Student po zrealizowaniu przedmiotu będzie rozumiał zmiany zachodzace w polityce ochrony środowiska oraz będzie potrafił identyfikować przyczyny tych zmian. Będzie potrafił uczestniczyć w zadaniach grupowych. Będzie potrafił formułować prace pisemne i przedstawiać graficznie zagadnienia związane z polityką ekologiczna państwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U03Posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej. Korzysta z literatury w języku obcym (angielskim).
OS_2A_U07Samodzielnie lub w zespole inwentaryzuje i waloryzuje zasoby przyrody. Zna i potrafi sporządzać rozszerzone bilanse związane z prawidłowym funkcjonowaniem ekosystemów. Przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanych przez siebie zadań z zakresu ochrony środowiska i krajobrazu. Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych.
OS_2A_U09Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych oraz różnych źródeł i form informacji.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R2A_U08posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Cel przedmiotuC-1Stworzenie podstaw wiedzy dla umiejętności opracowania i oceny dokumentów startegicznych, wykonywanych zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju.
C-2Przygotowanie studenta do tworzenia dokumentów w zakresie polityki ekologicznej na poszczególnych szczeblach administracji rzadowej jak i tworzenie zarysu polityki ekologicznej w przedsiębiorstwach.
C-3Przygotowanie studenta do opracowywania dokumentacji środowiskowej, która ma zapewnić wysokią jakość życia i zdrowia ludzi poprzez skuteczną ochronę środowiska.
Treści programoweT-W-1Problemy strategiczne ochrony środowiska na świecie i w Polsce;
T-A-1Analiza przedmiotu i funkcji polityki ekologicznej
T-A-7Zasady dialogu społecznego i rola mediacji w rozwiązywaniu konfliktów ekologicznych
T-A-9Prognozowanie zmian w kształtowaniu polityki ochrony środowiska, na przykładzie prognozowanych zmian w gospodarce odpadami komunalnymi
Metody nauczaniaM-2metody aktywizujące,
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Testu wielokrotnego wyboru z zaganień prezentowanych podczas trwania wykładów. Ocena podsumowuje osiagnięte efekty założone dla przedmiotu.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie cześci ćwiczeniowej - system punktowy. W ocenie punktowej student uzyskuje zaliczenie, gdy uzyska liczbę punktów przekraczająca liczbę zajęć w semestrze.
S-3Ocena formująca: potwierdzenia obecności na zajęciach, aprobata,
S-6Ocena formująca: umiejętności prezentowania wyników samodzielnie przeprowadzonych analiz
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie rozumie zasad tworzącycch podstawy systemu polityki ekologicznej w państwie. Nie potrafi zinterpretować zmian zachodzących w środowisku naturalnym oraz w systemie polityki. Nie uczestniczy w pracy w grupie.
3,0Student potrafi uczestniczyć w zadaniach grupowych, wykazuje kreatywność i zaangazowanie na poziomie minimalnym. Potrafi w podstawowym zakresie przedstawiać graficznie zagadnienia związane z polityka ekologiczną państwa. Potrafi zastosować we wstępnych analizach podstawowe definizje związane z przedmiotem.
3,5Student potrafi uczestniczyć w zadaniach grupowych, wykazuje kreatywność i zaangazowanie na poziomie średnim. Potrafi w podstawowym zakresie przedstawiać graficznie zagadnienia związane z polityka ekologiczną państwa. Potrafi zastosować we wstępnych analizach definizje związane z przedmiotem. Umie formulowac prawidłową wypowiedź ustną.
4,0Student z zaangażowaniem uczestniczy w pracy w grupie, jest aktywny na zajęciach. Zna i rozumie przyczyny zmian zachodzących w polityce ekologicznej państwa. Posługuje sie specjalistycznym językiem z zaktesu przedmiotu. Potrafi przedstawiać wyniki analiz
4,5Student dobrze rozumie zmiany zachodzące w polityce ochrony środowiska. Student z dużym zaangażowaniem uczestniczy w pracy w grupie, jest aktywny na zajęciach.Posługuje sie specjalistycznym językiem z zaktesu przedmiotu. Potrafi przedstawiać wyniki analiz w postaci graficznej, pisemnej i ustnej.
5,0Student bardzo dobrze rozumie zmiany zachodzące w polityce ochrony środowiska. Student z dużym zaangażowaniem uczestniczy w pracy w grupie, jest bardzo aktywny na zajęciach.Posługuje sie specjalistycznym językiem z zaktesu przedmiotu. Potrafi przedstawiać wyniki analiz w postaci graficznej, pisemnej i ustnej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_C01_U02Będzie umiał ocenić poprawność wykonanych przez siebie prac na różnym stopniu trudności. Praca w grupach podczas ćwiczeń audytoryjnych przygotuje studenta do przygotowywania wystapień ustnych dotyczących zagadnień szczegółowych związanych z przedmiotem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U06Posługuje się Systemem Informacji Geograficznej (GIS) jako narzędziem do tworzenia baz danych o środowisku. Samodzielnie planuje zarządzanie biomasą i substancjami biogennymi w środowisku, rolnictwie i gospodarce komunalnej. Ocenia poprawność wykonanych przez siebie zadań.
OS_2A_U07Samodzielnie lub w zespole inwentaryzuje i waloryzuje zasoby przyrody. Zna i potrafi sporządzać rozszerzone bilanse związane z prawidłowym funkcjonowaniem ekosystemów. Przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanych przez siebie zadań z zakresu ochrony środowiska i krajobrazu. Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych.
OS_2A_U09Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych oraz różnych źródeł i form informacji.
OS_2A_U10Ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku ochrona środowiska, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R2A_U08posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U10ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Cel przedmiotuC-1Stworzenie podstaw wiedzy dla umiejętności opracowania i oceny dokumentów startegicznych, wykonywanych zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju.
C-2Przygotowanie studenta do tworzenia dokumentów w zakresie polityki ekologicznej na poszczególnych szczeblach administracji rzadowej jak i tworzenie zarysu polityki ekologicznej w przedsiębiorstwach.
C-3Przygotowanie studenta do opracowywania dokumentacji środowiskowej, która ma zapewnić wysokią jakość życia i zdrowia ludzi poprzez skuteczną ochronę środowiska.
Treści programoweT-W-1Problemy strategiczne ochrony środowiska na świecie i w Polsce;
T-W-2Ochrona środowiska a polityki sektorowe Unii Europejskiej. Związki między polityką gospodarcza, społeczna i ekologiczną;
T-W-5Zasady i metody prognozowania w ochronie środowiska
T-W-10Pozarządowe organizacje ekologiczne w Polsce i na świecie. Syndrom NIMBY.
Metody nauczaniaM-1Metoda problemowa w postaci wykładów problemowych oraz metody dodające w postaci pogadanek. Projekcja prezentacji multimedialnych z elementami dyskusji. Przedstawienie wybranych sytuacji problemowych z zakresu ochrony i kształtowania środowiska w kontekście przepisów prawa.
M-4metody pogadanek
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Testu wielokrotnego wyboru z zaganień prezentowanych podczas trwania wykładów. Ocena podsumowuje osiagnięte efekty założone dla przedmiotu.
S-5Ocena formująca: aktywność na zajęciach,
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi analizować zadań z zakresu prezentowanej tematyki ani korzystać ze specjalistycznego słownictwa. Student nie umie przygotować wystapień ustnych dotyczących zagadnień szczegółowych związanych z przedmiotem
3,0Student w stopniu podstawowym potrafi analizować zadania z zakresu prezentowanej tematyki oraz korzystać ze specjalistycznego słownictwa. Student umie przygotować wystapienia ustnych dotyczących zagadnień szczegółowych związanych z przedmiotem. Uczestniczy w pracy w grupie.
3,5Student w stopniu potrafi analizować zadania z zakresu prezentowanej tematyki oraz korzystać ze specjalistycznego słownictwa. Student umie przygotować wystapienia ustnych dotyczących zagadnień szczegółowych związanych z przedmiotem. Student w pracach w grupie. Potrafi wyciagać podstawowe wnioski z przeprowadzonych na zajęcciach analiz.
4,0Student w odpowiednim stopniu analizuje zadania z zakresu prezentowanej tematyki oraz korzystać ze specjalistycznego słownictwa. Student w stopniu zadawalającym przygotować wystapienia ustnych dotyczących zagadnień szczegółowych związanych z przedmiotem. Student uczestniczy w zajęciach grupowych. Potrafi wyciagać podstawowe wnioski z przeprowadzonych na zajęciach analiz.
4,5Student w odpowiednim stopniu analizuje zadania z zakresu prezentowanej tematyki oraz korzystać ze specjalistycznego słownictwa. Student w stopniu zadawalającym przygotować wystapienia ustnych dotyczących zagadnień szczegółowych związanych z przedmiotem. Student uczestniczy w zajęciach grupowych. Potrafi wyciagać wnioski z przeprowadzonych na zajęciach analiz.
5,0Student w zaawansowanym stopniu analizuje zadania z zakresu prezentowanej tematyki oraz korzystać ze specjalistycznego słownictwa. Student przygotowuje wystapienia ustne dotyczące zagadnień szczegółowych związanych z przedmiotem. Student z zaangarzowaniem uczestniczy w zajęciach grupowych. Potrafi wyciagać prawidłowe wnioski z przeprowadzonych na zajęciach analiz.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_C01_U03Student będzie potrafił wykorzystać zdobyte materiały źródłowe w języku polskim i angielskim oraz wykorzystać je w opisie problematyki środowiskowej. Będzie potrafił wykorzystac wiedzę i zdobyte umiejętności w edukacji i kształtowaniu świadomości ekologicznej społeczeństwa oraz w tworzeniu programów ochrony środowiska na różnych poziomach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U07Samodzielnie lub w zespole inwentaryzuje i waloryzuje zasoby przyrody. Zna i potrafi sporządzać rozszerzone bilanse związane z prawidłowym funkcjonowaniem ekosystemów. Przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanych przez siebie zadań z zakresu ochrony środowiska i krajobrazu. Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych.
OS_2A_U09Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych oraz różnych źródeł i form informacji.
OS_2A_U10Ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku ochrona środowiska, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R2A_U08posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U10ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Cel przedmiotuC-1Stworzenie podstaw wiedzy dla umiejętności opracowania i oceny dokumentów startegicznych, wykonywanych zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju.
C-2Przygotowanie studenta do tworzenia dokumentów w zakresie polityki ekologicznej na poszczególnych szczeblach administracji rzadowej jak i tworzenie zarysu polityki ekologicznej w przedsiębiorstwach.
C-3Przygotowanie studenta do opracowywania dokumentacji środowiskowej, która ma zapewnić wysokią jakość życia i zdrowia ludzi poprzez skuteczną ochronę środowiska.
Treści programoweT-W-1Problemy strategiczne ochrony środowiska na świecie i w Polsce;
T-W-3Polityka ekologiczna państwa. Założenia i zasady.
T-W-5Zasady i metody prognozowania w ochronie środowiska
T-W-8Udział społeczeństwa w realizacji celów polityki środowiskowej;
T-W-10Pozarządowe organizacje ekologiczne w Polsce i na świecie. Syndrom NIMBY.
Metody nauczaniaM-2metody aktywizujące,
M-3metody przypadków i metod sytuacyjnych.
M-4metody pogadanek
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie cześci ćwiczeniowej - system punktowy. W ocenie punktowej student uzyskuje zaliczenie, gdy uzyska liczbę punktów przekraczająca liczbę zajęć w semestrze.
S-4Ocena formująca: wykonywanie dobrowolnych zadań domowych,
S-5Ocena formująca: aktywność na zajęciach,
S-6Ocena formująca: umiejętności prezentowania wyników samodzielnie przeprowadzonych analiz
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać materiałów źródłowych w języku polskim. Nie potrafi dostatecznie wykorzystać wiedzy z zakresu przedmiotu w kształtowaniu świadomości ekologicznej społeczeństwa.
3,0Student w podstawowym stopniu potrafi wykorzystywać zdobyte materiały źródłowe w języku polskim. Potrafi dostatecznie wykorzystać wiedzę z zakresu przedmiotu w kształtowaniu świadomości ekologicznej społeczeństwa.
3,5Student w podstawowym stopniu potrafi wykorzystywać zdobyte materiały źródłowe w języku polskim. Potrafi dostatecznie wykorzystać wiedzę z zakresu przedmiotu w kształtowaniu świadomości ekologicznej społeczeństwa. Zna podstawowe zasady tworzenia programów ochrony środowiska.
4,0Student w odpowiednim stopniu potrafi wykorzystywać zdobyte materiały źródłowe w języku polskim i angielskim. Potrafi dobrze wykorzystać wiedzę z zakresu przedmiotu w kształtowaniu świadomości ekologicznej społeczeństwa. Jest kreatywny w tworzeniu programów ochrony środowiska.
4,5Student dobrze potrafi wykorzystywać zdobyte materiały źródłowe w języku polskim i angielskim. Potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu przedmiotu w kształtowaniu świadomości ekologicznej społeczeństwa. jest kreatywny w tworzeniu programów ochrony środowiska.
5,0Student bardzo dobrze potrafi wykorzystywać zdobyte materiały źródłowe w języku polskim i angielskim. Potrafi wykorzystać pogłebioną wiedzę z zakresu przedmiotu w kształtowaniu świadomości ekologicznej społeczeństwa. Samodzielnie tworzy programy ochrony środowiska.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_C01_K01Student po zrealizowaniu przedmiotu będzie odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych, będzie potrafił zorganizować pracę w grupie. Dodatkowo po zakończeniu przedmiotu student będzie potrafił prawidłowo okreśłic priorytety służące realizacji zamierzonego celu w wybranym przez siebie zadaniu badawczym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_K02Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi zorganizować pracę w grupie. Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego. Przestrzega zasad etyki przy zbieraniu i opisywaniu potrzebnych danych.
OS_2A_K04W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny stanu i ochrony środowiska. Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Stworzenie podstaw wiedzy dla umiejętności opracowania i oceny dokumentów startegicznych, wykonywanych zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju.
Treści programoweT-A-4Analiza SWOT – analityczne narzędzie planowania (fundament strategii)
T-A-5Diagnoza stanu środowiska jako punkt wyjścia dla strategii, planów i programów
T-A-9Prognozowanie zmian w kształtowaniu polityki ochrony środowiska, na przykładzie prognozowanych zmian w gospodarce odpadami komunalnymi
Metody nauczaniaM-3metody przypadków i metod sytuacyjnych.
M-4metody pogadanek
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie cześci ćwiczeniowej - system punktowy. W ocenie punktowej student uzyskuje zaliczenie, gdy uzyska liczbę punktów przekraczająca liczbę zajęć w semestrze.
S-3Ocena formująca: potwierdzenia obecności na zajęciach, aprobata,
S-5Ocena formująca: aktywność na zajęciach,
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zorganizować pracy własnej ani tez pracy w grupie. Nie umie określic priorytetów służących realizacji zamierzonego celu w wybranym przez siebie zadaniu badawczym.
3,0Student organizuje prace własną przy pomocy nauczyciela. W stopniu podstawowym wykonuje prace w grupie. Potrafi w dostatecznym stopniu określic priorytety służące realizacji zamierzonego celu oraz odpowiednio wybrac i zadanie badawcze.
3,5Student organizuje prace własną przy pomocy nauczyciela. W stopniu podstawowym wykonuje prace w grupie. Potrafi w dostatecznym stopniu określic priorytety służące realizacji zamierzonego celu oraz odpowiednio wybrac i przedstawić zadanie badawcze.
4,0Student organizuje prace własną i prace innych przy pomocy nauczyciela. Umie pracowac w grupie. Potrafi dobrze określic priorytety służące realizacji zamierzonego celu oraz odpowiednio wybrac i przedstawić zadanie badawcze.
4,5Student organizuje prace własną i prace innych. Jest zaangażowany i kreatywny podczas pracy w grupie. Potrafi dobrze określic priorytety służące realizacji zamierzonego celu oraz odpowiednio wybrac i przedstawić zadanie badawcze.
5,0Student z łatwościa organizuje prace własna i prace innych. Jest zaangażowany i kreatywny podczas pracy w grupie. Potrafi bardzo dobrze określic priorytety służące realizacji zamierzonego celu oraz odpowiednio wybrac i przedstawić zadanie badawcze.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_C01_K02Student ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego. Potrafi ocenić ryzyko oraz skutki zaplanowanych przez siebie działań w odniesieniu do ochrony środowiska. Jest kreatywny i zdeterminowany w rozwiązywaniu problemów ekonomiczno - społecznych z zakresu kreowania polityki ekologicznej na poszczególnych szczeblach administracji panstwowej jak i w przedsiębiorstwach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_K05Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań w zakresie ochrony środowiska. Zna metody i działania zmierzające do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie ochrony środowiska.
OS_2A_K06Jest kreatywny i zdeterminowany w rozwiązywaniu problemów badawczych i ekonomicznych oraz wykazuje się przedsiębiorczością w realizacji postawionych zadań. Jest otwarty na krytykę i potrafi w sposób komunikatywny przedstawić swoje poglądy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Stworzenie podstaw wiedzy dla umiejętności opracowania i oceny dokumentów startegicznych, wykonywanych zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju.
C-2Przygotowanie studenta do tworzenia dokumentów w zakresie polityki ekologicznej na poszczególnych szczeblach administracji rzadowej jak i tworzenie zarysu polityki ekologicznej w przedsiębiorstwach.
C-3Przygotowanie studenta do opracowywania dokumentacji środowiskowej, która ma zapewnić wysokią jakość życia i zdrowia ludzi poprzez skuteczną ochronę środowiska.
Treści programoweT-W-1Problemy strategiczne ochrony środowiska na świecie i w Polsce;
T-A-1Analiza przedmiotu i funkcji polityki ekologicznej
T-W-4Regionalne i lokalne strategie i programy ochrony środowiska
T-W-5Zasady i metody prognozowania w ochronie środowiska
T-W-6Instrumenty administracyjne, finansowe i rynkowe mające wpływ na kształtowanie polityki ekologicznej;
T-W-9Polityka ekologiczna w przedsiębiorstwie, studium przypadku;
Metody nauczaniaM-2metody aktywizujące,
M-3metody przypadków i metod sytuacyjnych.
M-5przedstawienie sytuacji problemowych z zakresu ochrony i kształtowania środowiska w kontekście przepisów prawa.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie cześci ćwiczeniowej - system punktowy. W ocenie punktowej student uzyskuje zaliczenie, gdy uzyska liczbę punktów przekraczająca liczbę zajęć w semestrze.
S-3Ocena formująca: potwierdzenia obecności na zajęciach, aprobata,
S-4Ocena formująca: wykonywanie dobrowolnych zadań domowych,
S-5Ocena formująca: aktywność na zajęciach,
S-6Ocena formująca: umiejętności prezentowania wyników samodzielnie przeprowadzonych analiz
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest zaangażowany w rozwiązywanie problemów ekonomiczno - społecznych z zakresu kreowania polityki ekologicznej. Nie potrafi ocenic skutków zaplanowanych przez siebie działań w odniesieniu do ochrony środowiska.
3,0Student w dostatecznym stopniu zaangażowany jest w rozwiązywanie problemów ekonomiczno - społecznych z zakresu kreowania polityki ekologicznej. W sposób zadawalający potrafi ocenic skutki zaplanowanych przez siebie działań w odniesieniu do ochrony środowiska.
3,5Student w dostatecznym stopniu zaangażowany jest w rozwiązywanie problemów ekonomiczno - społecznych z zakresu kreowania polityki ekologicznej. W sposób zadawalający potrafi ocenic skutki zaplanowanych przez siebie działań w odniesieniu do ochrony środowiska. Jest kreatywny w rozwiązywanu problemów.
4,0Student w dobrym stopniu zaangażowany jest w rozwiązywanie problemów ekonomiczno - społecznych z zakresu kreowania polityki ekologicznej na poszczególnych szczeblach administracji państwowej. W sposób wysterczający potrafi ocenic skutki zaplanowanych przez siebie działań w odniesieniu do ochrony środowiska. Jest kreatywny w rozwiązywanu problemów.
4,5Student w dobrym stopniu zaangażowany jest w rozwiązywanie problemów ekonomiczno - społecznych z zakresu kreowania polityki ekologicznej na poszczególnych szczeblach administracji państwowej. W sposób wystarczający potrafi ocenic skutki zaplanowanych przez siebie działań w odniesieniu do ochrony
5,0Student jest bardzo zaangażowany w rozwiązywanie problemów ekonomiczno - społecznych z zakresu kreowania polityki ekologicznej na poszczególnych szczeblach administracji państwowej. potrafi wykorzystac zdobyte doswiadczenie w kreowaniu polityki ekologicznej w przedsiębiorstwie. Jest kreatywny i zdeterminowany w rowiązywaniu problemów ekonomiczno - społecznych z zakresu polityki ochrony środowiska