Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S2)

Sylabus przedmiotu Kryteria i metody wyceny gleb:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Kryteria i metody wyceny gleb
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 10 0,50,38zaliczenie
wykładyW2 10 0,50,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu gleboznawstwa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie kryteriów wyceny wartości rolniczej i przyrodniczej gleb oraz określenie ich sposobu użytkowania . Nabycie umiejętności klasyfikacji róznie użytkowanych gleb

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Technika wykonywania prac klasyfikacyjnych i dokumentacja klasyfikacyjna.2
T-A-2Ustalenie klas bonitacyjnych badanych gleb2
T-A-3Ustalenie kompleksów przydatności rolniczej badanych gleb2
T-A-4Ustalenie typu siedliskowego lasu2
T-A-5Określenie przydatności analizowanej gleby według sposobu jej użytkowania i dobór roślin uprawnych (rolniczych, ogrodniczych) i leśnych2
10
wykłady
T-W-1Metody badania gleb. Kategorie użytkowania gleb. Systemy klasyfikacji gleb2
T-W-2Określenie wartości rolniczej gleb na podstawie ich cech morfologicznych, właściwości fizycznych i chemicznych, stopnia kultury gleby, kategorii wilgotnościowej, stopnia narażenia na erozję i łatwości uprawy2
T-W-3Kryteria i podstawy wyodrębniania klas bonitacyjnych.2
T-W-4Kryteria i podstawy podziału gleb na kompleksy przydatności rolniczej gleb - grunty orne, użytki zielone2
T-W-5Kryteria i podstawy podziału na typy siedliskowe lasu w oparciu o warunki glebowo-wodne1
T-W-6Dokumentacja klasyfikacyjna gleb1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych10
A-A-2Samodzielne przygotowywanie się do ćwiczeń.1
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia4
15
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach10
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów1
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia3
A-W-4konsultacje1
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne
M-3Praca w grupach - praca z monolitami glebowymi.
M-4Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowanych i opracowanych samodzielnie monolitów glebowych
S-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_O03-2_W01
W zakresie wiedzy student potrafi: zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu: kryteriów i zasad wyceny wartości rolniczej i przyrodniczej ogleb oraz sposobów ich użytkowania
OS_2A_W06, OS_2A_W08R2A_W03, R2A_W04, R2A_W05, R2A_W07C-1T-A-1, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-2, T-A-5, T-A-3, T-A-4M-1, M-2, M-3, M-4S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_O03-2_U01
Student potrafi samodzielnie dokonać wyceny klasy bonitacyjnej oraz przyrodniczo-rolniczej gleb
OS_2A_U07R2A_U06, R2A_U07, R2A_U08, R2A_U09C-1T-A-1, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-2, T-A-5, T-A-3, T-A-4M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_O03-2_K01
Zrozumienie podstawowych procesów kształtujących wartość uzytkową gleb. Opanowanie założeń i kryteriów klasyfikacji gleb
OS_2A_K04, OS_2A_K05R2A_K04, R2A_K05, R2A_K06C-1T-A-1, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-2, T-A-5, T-A-3, T-A-4M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_O03-2_W01
W zakresie wiedzy student potrafi: zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu: kryteriów i zasad wyceny wartości rolniczej i przyrodniczej ogleb oraz sposobów ich użytkowania
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu klasyfikacji gleb i gruntów, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_O03-2_U01
Student potrafi samodzielnie dokonać wyceny klasy bonitacyjnej oraz przyrodniczo-rolniczej gleb
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi ze zleconą pracą.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi ze zleconą pracą.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem przygotowania własnego zadanej pracy.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_O03-2_K01
Zrozumienie podstawowych procesów kształtujących wartość uzytkową gleb. Opanowanie założeń i kryteriów klasyfikacji gleb
2,0W zakresie prac zespołowych student: - nie potrafi zaplanować i wykonać pracy na każdym z jej etapów. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę na poziomie podstawowym na każdym z jej etapów W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0W zakresie prac zespołowych student: - rozdysponowuje lub pomaga w rozdzieleniu zadań wśród członków zespołu, potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie.
4,5W zakresie prac zespołowych student: - potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i czynnie uczestniczyć w rozdysponowywaniu zadań i ich realizacji na każdym etapie pracy. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
5,0W zakresie prac zespołowych student: potrafi samodzielnie zaplanować i sprecyzować cele, a także rozdzielić zadania między członków zespołu oraz panować nad współpracą w zespole (motywowanie do działania). Dba o terminowość i sposób prezentacji wyników. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.

Literatura podstawowa

  1. Woch F., Wademekum Klasyfikatora Gleb, IUNG, Puławy, 2007
  2. Zawadzki S, Gleboznawstwo, PWRiL, Warszawa, 1999
  3. Mocek A., Drzymała S., Maszner P., Geneza, analiza i klasyfikacja gleb, AR Poznań, Poznań, 1997
  4. Bednarek R., Dziadowiec H., Pokojska U., Prusinkiewicz Z., Badania ekologiczno-gleboznawcze, PWN, Warszawa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Turski R., Słowińska-Jurkiewicz A., Hetman J., Zarys Gleboznawstwa, AR Lublin, Lublin, 1999
  2. Koćmit A., Niedźwiecki E., Zabłocki Z., Gleboznawstwo z elementami geologii, AR Szczecin, Szczecin, 1997

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Technika wykonywania prac klasyfikacyjnych i dokumentacja klasyfikacyjna.2
T-A-2Ustalenie klas bonitacyjnych badanych gleb2
T-A-3Ustalenie kompleksów przydatności rolniczej badanych gleb2
T-A-4Ustalenie typu siedliskowego lasu2
T-A-5Określenie przydatności analizowanej gleby według sposobu jej użytkowania i dobór roślin uprawnych (rolniczych, ogrodniczych) i leśnych2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Metody badania gleb. Kategorie użytkowania gleb. Systemy klasyfikacji gleb2
T-W-2Określenie wartości rolniczej gleb na podstawie ich cech morfologicznych, właściwości fizycznych i chemicznych, stopnia kultury gleby, kategorii wilgotnościowej, stopnia narażenia na erozję i łatwości uprawy2
T-W-3Kryteria i podstawy wyodrębniania klas bonitacyjnych.2
T-W-4Kryteria i podstawy podziału gleb na kompleksy przydatności rolniczej gleb - grunty orne, użytki zielone2
T-W-5Kryteria i podstawy podziału na typy siedliskowe lasu w oparciu o warunki glebowo-wodne1
T-W-6Dokumentacja klasyfikacyjna gleb1
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych10
A-A-2Samodzielne przygotowywanie się do ćwiczeń.1
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia4
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach10
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów1
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia3
A-W-4konsultacje1
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_O03-2_W01W zakresie wiedzy student potrafi: zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu: kryteriów i zasad wyceny wartości rolniczej i przyrodniczej ogleb oraz sposobów ich użytkowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_W06Ma pogłębioną wiedze na temat struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych poziomach złożoności ich organizacji. Posiada rozszerzoną wiedzę na temat metod, technik, narzędzi stosowanych przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu ochrony i kształtowania środowiska. Potrafi kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka.
OS_2A_W08Ma poszerzoną wiedzę na temat zmian i zagrożeń środowiska spowodowanych działalnością człowieka na powierzchni ziemi i w glebach. Potrafi interpretować i oceniać zmiany środowiska wykorzystując znane metody i techniki inżynierskie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R2A_W07ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Cel przedmiotuC-1Poznanie kryteriów wyceny wartości rolniczej i przyrodniczej gleb oraz określenie ich sposobu użytkowania . Nabycie umiejętności klasyfikacji róznie użytkowanych gleb
Treści programoweT-A-1Technika wykonywania prac klasyfikacyjnych i dokumentacja klasyfikacyjna.
T-W-6Dokumentacja klasyfikacyjna gleb
T-W-1Metody badania gleb. Kategorie użytkowania gleb. Systemy klasyfikacji gleb
T-W-2Określenie wartości rolniczej gleb na podstawie ich cech morfologicznych, właściwości fizycznych i chemicznych, stopnia kultury gleby, kategorii wilgotnościowej, stopnia narażenia na erozję i łatwości uprawy
T-W-3Kryteria i podstawy wyodrębniania klas bonitacyjnych.
T-W-4Kryteria i podstawy podziału gleb na kompleksy przydatności rolniczej gleb - grunty orne, użytki zielone
T-W-5Kryteria i podstawy podziału na typy siedliskowe lasu w oparciu o warunki glebowo-wodne
T-A-2Ustalenie klas bonitacyjnych badanych gleb
T-A-5Określenie przydatności analizowanej gleby według sposobu jej użytkowania i dobór roślin uprawnych (rolniczych, ogrodniczych) i leśnych
T-A-3Ustalenie kompleksów przydatności rolniczej badanych gleb
T-A-4Ustalenie typu siedliskowego lasu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne
M-3Praca w grupach - praca z monolitami glebowymi.
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu klasyfikacji gleb i gruntów, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_O03-2_U01Student potrafi samodzielnie dokonać wyceny klasy bonitacyjnej oraz przyrodniczo-rolniczej gleb
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U07Samodzielnie lub w zespole inwentaryzuje i waloryzuje zasoby przyrody. Zna i potrafi sporządzać rozszerzone bilanse związane z prawidłowym funkcjonowaniem ekosystemów. Przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanych przez siebie zadań z zakresu ochrony środowiska i krajobrazu. Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R2A_U08posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Cel przedmiotuC-1Poznanie kryteriów wyceny wartości rolniczej i przyrodniczej gleb oraz określenie ich sposobu użytkowania . Nabycie umiejętności klasyfikacji róznie użytkowanych gleb
Treści programoweT-A-1Technika wykonywania prac klasyfikacyjnych i dokumentacja klasyfikacyjna.
T-W-6Dokumentacja klasyfikacyjna gleb
T-W-1Metody badania gleb. Kategorie użytkowania gleb. Systemy klasyfikacji gleb
T-W-2Określenie wartości rolniczej gleb na podstawie ich cech morfologicznych, właściwości fizycznych i chemicznych, stopnia kultury gleby, kategorii wilgotnościowej, stopnia narażenia na erozję i łatwości uprawy
T-W-3Kryteria i podstawy wyodrębniania klas bonitacyjnych.
T-W-4Kryteria i podstawy podziału gleb na kompleksy przydatności rolniczej gleb - grunty orne, użytki zielone
T-W-5Kryteria i podstawy podziału na typy siedliskowe lasu w oparciu o warunki glebowo-wodne
T-A-2Ustalenie klas bonitacyjnych badanych gleb
T-A-5Określenie przydatności analizowanej gleby według sposobu jej użytkowania i dobór roślin uprawnych (rolniczych, ogrodniczych) i leśnych
T-A-3Ustalenie kompleksów przydatności rolniczej badanych gleb
T-A-4Ustalenie typu siedliskowego lasu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne
M-3Praca w grupach - praca z monolitami glebowymi.
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowanych i opracowanych samodzielnie monolitów glebowych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi ze zleconą pracą.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi ze zleconą pracą.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem przygotowania własnego zadanej pracy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_O03-2_K01Zrozumienie podstawowych procesów kształtujących wartość uzytkową gleb. Opanowanie założeń i kryteriów klasyfikacji gleb
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_K04W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny stanu i ochrony środowiska. Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego.
OS_2A_K05Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań w zakresie ochrony środowiska. Zna metody i działania zmierzające do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie ochrony środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Cel przedmiotuC-1Poznanie kryteriów wyceny wartości rolniczej i przyrodniczej gleb oraz określenie ich sposobu użytkowania . Nabycie umiejętności klasyfikacji róznie użytkowanych gleb
Treści programoweT-A-1Technika wykonywania prac klasyfikacyjnych i dokumentacja klasyfikacyjna.
T-W-6Dokumentacja klasyfikacyjna gleb
T-W-1Metody badania gleb. Kategorie użytkowania gleb. Systemy klasyfikacji gleb
T-W-2Określenie wartości rolniczej gleb na podstawie ich cech morfologicznych, właściwości fizycznych i chemicznych, stopnia kultury gleby, kategorii wilgotnościowej, stopnia narażenia na erozję i łatwości uprawy
T-W-3Kryteria i podstawy wyodrębniania klas bonitacyjnych.
T-W-4Kryteria i podstawy podziału gleb na kompleksy przydatności rolniczej gleb - grunty orne, użytki zielone
T-W-5Kryteria i podstawy podziału na typy siedliskowe lasu w oparciu o warunki glebowo-wodne
T-A-2Ustalenie klas bonitacyjnych badanych gleb
T-A-5Określenie przydatności analizowanej gleby według sposobu jej użytkowania i dobór roślin uprawnych (rolniczych, ogrodniczych) i leśnych
T-A-3Ustalenie kompleksów przydatności rolniczej badanych gleb
T-A-4Ustalenie typu siedliskowego lasu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne
M-3Praca w grupach - praca z monolitami glebowymi.
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowanych i opracowanych samodzielnie monolitów glebowych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W zakresie prac zespołowych student: - nie potrafi zaplanować i wykonać pracy na każdym z jej etapów. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę na poziomie podstawowym na każdym z jej etapów W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0W zakresie prac zespołowych student: - rozdysponowuje lub pomaga w rozdzieleniu zadań wśród członków zespołu, potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie.
4,5W zakresie prac zespołowych student: - potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i czynnie uczestniczyć w rozdysponowywaniu zadań i ich realizacji na każdym etapie pracy. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
5,0W zakresie prac zespołowych student: potrafi samodzielnie zaplanować i sprecyzować cele, a także rozdzielić zadania między członków zespołu oraz panować nad współpracą w zespole (motywowanie do działania). Dba o terminowość i sposób prezentacji wyników. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.