Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N2)

Sylabus przedmiotu Geochemia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Geochemia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Teresa Wojcieszczuk <Teresa.Wojcieszczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 8 1,00,67egzamin
laboratoriaL1 6 2,00,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Chemia,Fizyka,Geologia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie prcesów kierujących migracją pierwiasków chemicznych oraz ich cechy geochemiczne.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ppowstawanie pierwiasków1
T-L-2Podstawowe wiadomości o pierwiastkach2
T-L-3Geochemia poszczególnych pierwiastków-przykłady2
T-L-4Cykle geochemiczne pierwiastków chemicznych-przykłady1
6
wykłady
T-W-1Zawartość pierwiasków w kosmosie i na Ziemi1
T-W-2Elementy kosmochemii1
T-W-3Budowa i skład Ziemi1
T-W-4Procesy magmowe1
T-W-5Procesy pomagmowe1
T-W-6Procesy hipergeniczne2
T-W-7Procesy metamorficzne1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Labolatoria6
A-L-2Konsultacje15
A-L-3Praca w domu39
60
wykłady
A-W-1wykłady20
A-W-2Praca samodzielna10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykłady-metoda podająca
M-2Audytoria-metoda podająca

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Wykłady-egzamin pisemny
S-2Ocena formująca: Audytoria-zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_C05_W01
Posiada wiedzę dotyczącą procesów kierujących przemieszczaniem się pierwiastków chemicznych w geosferach Ziemi.
OS_2A_W05R2A_W05, R2A_W06C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_C05_U01
Posiada umiejętność zrozumienia zachodzących przemian w składzie chemicznym środowiska naturalnego w skali Ziemi
OS_2A_U01R2A_U01, R2A_U02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_C05_K01
Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych ,chemicznych i geochemicznych oraz potrzebę uczenia się.
OS_2A_K01R2A_K01, R2A_K04, R2A_K06, R2A_K07C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_C05_W01
Posiada wiedzę dotyczącą procesów kierujących przemieszczaniem się pierwiastków chemicznych w geosferach Ziemi.
2,0>50% wymaganej treści zestawu pytań
3,050% wymaganej treści zestawu pytań
3,560% wymaganej treści zestawu pytań
4,070% wymaganej treści zestawu pytań
4,580% wymaganej treści zestawu pytań
5,0100% wymaganej treści zestawu pytań

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_C05_U01
Posiada umiejętność zrozumienia zachodzących przemian w składzie chemicznym środowiska naturalnego w skali Ziemi
2,0>50% wymaganej treści zestawu pytań
3,050% wymaganej treści zestawu pytań
3,560% wymaganej trści zestawu pytań
4,070% wymaganej treści zestawu pytań
4,580% wymaganej treści zestawu pytań
5,0100% wymaganej treści zestawu pytń

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_C05_K01
Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych ,chemicznych i geochemicznych oraz potrzebę uczenia się.
2,0>50% wymaganej treści zestawu pytań
3,050% wymaganej treści zestawu pytań
3,560% wymaganej treści zestawu pytań
4,070% wymaganej treści zestawu pytań
4,580% wymaganej treści zestawu pytań
5,0100% wymaganej treści zestawu pytań

Literatura podstawowa

  1. Antoni Polański, Podstawy Geochemii, Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa, 1988, ISBN 83-220-0295-5, brak
  2. Zdzisław M.Migaszewski,Agnieszka Gałuszka, Podstawy Geochemii Środowiska, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2007, ISBN 978-83-204-3223-7, brak

Literatura dodatkowa

  1. Alina Kabata-Pendias,Henryk Pendias, Biogeochemia Pierwiasków Sladowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1999, ISBN 83-01-12823-2, brak

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ppowstawanie pierwiasków1
T-L-2Podstawowe wiadomości o pierwiastkach2
T-L-3Geochemia poszczególnych pierwiastków-przykłady2
T-L-4Cykle geochemiczne pierwiastków chemicznych-przykłady1
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zawartość pierwiasków w kosmosie i na Ziemi1
T-W-2Elementy kosmochemii1
T-W-3Budowa i skład Ziemi1
T-W-4Procesy magmowe1
T-W-5Procesy pomagmowe1
T-W-6Procesy hipergeniczne2
T-W-7Procesy metamorficzne1
8

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Labolatoria6
A-L-2Konsultacje15
A-L-3Praca w domu39
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1wykłady20
A-W-2Praca samodzielna10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_C05_W01Posiada wiedzę dotyczącą procesów kierujących przemieszczaniem się pierwiastków chemicznych w geosferach Ziemi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_W05Ma pogłębioną wiedzę na temat naturalnych i antropogenicznych źródeł pierwiastków biogenicznych w środowisku. Ma rozszerzoną wiedzę na temat metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów wykorzystywanych w ochronie i kształtowaniu środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-1Poznanie prcesów kierujących migracją pierwiasków chemicznych oraz ich cechy geochemiczne.
Treści programoweT-W-1Zawartość pierwiasków w kosmosie i na Ziemi
T-W-2Elementy kosmochemii
T-W-3Budowa i skład Ziemi
T-W-4Procesy magmowe
T-W-5Procesy pomagmowe
T-W-6Procesy hipergeniczne
T-W-7Procesy metamorficzne
T-L-1Ppowstawanie pierwiasków
T-L-2Podstawowe wiadomości o pierwiastkach
T-L-3Geochemia poszczególnych pierwiastków-przykłady
T-L-4Cykle geochemiczne pierwiastków chemicznych-przykłady
Metody nauczaniaM-1wykłady-metoda podająca
M-2Audytoria-metoda podająca
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykłady-egzamin pisemny
S-2Ocena formująca: Audytoria-zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0>50% wymaganej treści zestawu pytań
3,050% wymaganej treści zestawu pytań
3,560% wymaganej treści zestawu pytań
4,070% wymaganej treści zestawu pytań
4,580% wymaganej treści zestawu pytań
5,0100% wymaganej treści zestawu pytań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_C05_U01Posiada umiejętność zrozumienia zachodzących przemian w składzie chemicznym środowiska naturalnego w skali Ziemi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach. Posiada umiejętność stosowania pogłębionych metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych w odniesieniu do ochrony i kształtowania środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Cel przedmiotuC-1Poznanie prcesów kierujących migracją pierwiasków chemicznych oraz ich cechy geochemiczne.
Treści programoweT-W-1Zawartość pierwiasków w kosmosie i na Ziemi
T-W-2Elementy kosmochemii
T-W-3Budowa i skład Ziemi
T-W-4Procesy magmowe
T-W-5Procesy pomagmowe
T-W-6Procesy hipergeniczne
T-W-7Procesy metamorficzne
T-L-1Ppowstawanie pierwiasków
T-L-2Podstawowe wiadomości o pierwiastkach
T-L-3Geochemia poszczególnych pierwiastków-przykłady
T-L-4Cykle geochemiczne pierwiastków chemicznych-przykłady
Metody nauczaniaM-1wykłady-metoda podająca
M-2Audytoria-metoda podająca
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykłady-egzamin pisemny
S-2Ocena formująca: Audytoria-zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0>50% wymaganej treści zestawu pytań
3,050% wymaganej treści zestawu pytań
3,560% wymaganej trści zestawu pytań
4,070% wymaganej treści zestawu pytań
4,580% wymaganej treści zestawu pytań
5,0100% wymaganej treści zestawu pytń
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_C05_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych ,chemicznych i geochemicznych oraz potrzebę uczenia się.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-1Poznanie prcesów kierujących migracją pierwiasków chemicznych oraz ich cechy geochemiczne.
Treści programoweT-W-1Zawartość pierwiasków w kosmosie i na Ziemi
T-W-2Elementy kosmochemii
T-W-3Budowa i skład Ziemi
T-W-4Procesy magmowe
T-W-5Procesy pomagmowe
T-W-6Procesy hipergeniczne
T-W-7Procesy metamorficzne
T-L-1Ppowstawanie pierwiasków
T-L-2Podstawowe wiadomości o pierwiastkach
T-L-3Geochemia poszczególnych pierwiastków-przykłady
T-L-4Cykle geochemiczne pierwiastków chemicznych-przykłady
Metody nauczaniaM-1wykłady-metoda podająca
M-2Audytoria-metoda podająca
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykłady-egzamin pisemny
S-2Ocena formująca: Audytoria-zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0>50% wymaganej treści zestawu pytań
3,050% wymaganej treści zestawu pytań
3,560% wymaganej treści zestawu pytań
4,070% wymaganej treści zestawu pytań
4,580% wymaganej treści zestawu pytań
5,0100% wymaganej treści zestawu pytań