Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N2)
specjalność: Ochrona przyrody

Sylabus przedmiotu Ochrona zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona zwierząt
Specjalność Ochrona przyrody
Jednostka prowadząca Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Kiepas-Kokot <Anna.Kiepas-Kokot@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 6 0,50,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 6 0,50,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1realizacja treści programowych wymaga podstawowej wiedzy z prawoznawstwa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie z problematyką ochrony zwierząt: domowych, gospodarskich, dzikich, wykorzystywanych w celach rozrywkowych, specjalnych, doświadczalnych
C-2wykształcenie umiejętności identyfikacji problemów zwierząt i sposoów ich rozwiązania w oparciu o istniejące normy prawne

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza sytuacji prolemowych zwierząt i sposoby ich rozwiązywania6
6
wykłady
T-W-1Przegląd aktów prawnych regulujacych kwestie praw zwierząt i ich wykorzystywania w róznych celach6
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych10
A-A-2opracowanie case study dla wybranego przypadku problemowego5
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2czytanie wskazanej literatury5
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład problemowy
M-2metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: weryfikacja poprawności doboru sposou rozwiazania sytuacji problrmowych wybranych grup zwierząt
S-2Ocena podsumowująca: test wiedzy z treści wykładowych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_D04-op_W01
posiada poszerzona wiedzę o zagrożeniach zwierząt wykorzystywanych w róznych celach oraz znajdujacych się w różnych sytacjach problemowych
OS_2A_W07R2A_W05, R2A_W06C-1T-W-1M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_D04-op_U01
posiada umiejętność oceny dobrostanu różnych gatunków zwierząt, przy ich wykorzytywaniu w róznych celach
OS_2A_U05R2A_U05, R2A_U08C-2T-A-1M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_D04-op_K01
posiada kompetencje zespołowej i indywidualnej oceny sytuacji zwierząt wykorzytywanych w róznych celach i znajdujących się w róznych sytuacjach problemowych
OS_2A_K01, OS_2A_K04R2A_K01, R2A_K04, R2A_K05, R2A_K06, R2A_K07C-2T-A-1M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_D04-op_W01
posiada poszerzona wiedzę o zagrożeniach zwierząt wykorzystywanych w róznych celach oraz znajdujacych się w różnych sytacjach problemowych
2,0student nie posiada poszerzonego zasobu wiedzy o zagrożeniach i sytuacjach problemowych zwierząt
3,0student posiada dostateczną wiedzę o zagrożeniach i sytuacjach problemowych zwierząt
3,5student posiada więcej niż dostateczną wiedzę o zagrożeniach i sytuacjach prolemowych zwierząt
4,0student posiada wiedzę o zagrożeniach i sytuacjach prolemowych zwierząt na poziomie dobrym
4,5student posiada wiedzę o zagrożeniach i sytuacjach problemowych na poziomie wyższym niż dobrym ale nie bardzo dobrym
5,0student posiada wiedzę o zagrożeniach i sytuacjach problemowych zwierząt na poziomie bardzo dobrym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_D04-op_U01
posiada umiejętność oceny dobrostanu różnych gatunków zwierząt, przy ich wykorzytywaniu w róznych celach
2,0student nie posiada umiejętności oceny dorostanu różnych gatunków zwierząt
3,0student posiada podstawową umiejętność w zakresie oceny dobrostanu zwierząt i korzysta z pomocy naczyciela
3,5student posiada podstawową umiejętność w zakresie oceny dobrostanu zwierząt przy ograniczonej pomocy nauczyciela
4,0student posiada dobrze ugruntowaną umiejętność oceny dobrostanu zwierząt
4,5student samodzielnie potrafi ocenić dobrostan zwierząt na poziomie dobrym
5,0student swobodnie porusza sięw problematyce oceny dobrostanu zwierząt

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_D04-op_K01
posiada kompetencje zespołowej i indywidualnej oceny sytuacji zwierząt wykorzytywanych w róznych celach i znajdujących się w róznych sytuacjach problemowych
2,0student nie posiada umiejętności pracy w grupie ani samodzielnej w ocenie sytuacji problemowych zwierząt
3,0student posiada dostateczną umiejętność współpracy oraz indywidualnej oceny sytuacji problemowych zwierząt, dokonywanej pod kierunkiem nauczyciela
3,5student posiada dostateczną umiejętność współpracy oraz indywidualnej oceny sytuacji problemowej zwierząt, przy ograniczonej pomocy nauczyciela
4,0student radzi sobie indywidualnie oraz w zespole z oceną sytuacji problemowej zwierząt bez pomocy nauczyciela
4,5student w stopniu wyższym niż dobrym radzi sobie z oceną sytuacji problemowej zwierząt
5,0student posiada wysokie kompetencje w samodzielnej i grupowej ocenie sytuacji problemowej zwierząt

Literatura podstawowa

  1. Radecki W., Ustawy: o ochronie zwierząt , o doświadczeniach na zwierzętach z komentarzem, Difin, Warszawa, 2007
  2. Kurek R., Ochrona dziko żyjących zwierząt przy inwestycjach drogowych w Polsce, Bystra, 2008, publikacja bezpłatna dostępna pod adresem www.pracownia.org.pl

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza sytuacji prolemowych zwierząt i sposoby ich rozwiązywania6
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przegląd aktów prawnych regulujacych kwestie praw zwierząt i ich wykorzystywania w róznych celach6
6

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych10
A-A-2opracowanie case study dla wybranego przypadku problemowego5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2czytanie wskazanej literatury5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_D04-op_W01posiada poszerzona wiedzę o zagrożeniach zwierząt wykorzystywanych w róznych celach oraz znajdujacych się w różnych sytacjach problemowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_W07Ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego. Ma pogłębioną wiedzę na temat zasad zrównoważonego użytkowania środowiska z uwzględnieniem dbałości o różnorodność biologiczną oraz ma poszerzoną wiedzę o zagrożeniach środowiska przyrodniczego. Zna zaawansowane technologie inżynierskie wykorzystywane w ochronie środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-1zapoznanie z problematyką ochrony zwierząt: domowych, gospodarskich, dzikich, wykorzystywanych w celach rozrywkowych, specjalnych, doświadczalnych
Treści programoweT-W-1Przegląd aktów prawnych regulujacych kwestie praw zwierząt i ich wykorzystywania w róznych celach
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: test wiedzy z treści wykładowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie posiada poszerzonego zasobu wiedzy o zagrożeniach i sytuacjach problemowych zwierząt
3,0student posiada dostateczną wiedzę o zagrożeniach i sytuacjach problemowych zwierząt
3,5student posiada więcej niż dostateczną wiedzę o zagrożeniach i sytuacjach prolemowych zwierząt
4,0student posiada wiedzę o zagrożeniach i sytuacjach prolemowych zwierząt na poziomie dobrym
4,5student posiada wiedzę o zagrożeniach i sytuacjach problemowych na poziomie wyższym niż dobrym ale nie bardzo dobrym
5,0student posiada wiedzę o zagrożeniach i sytuacjach problemowych zwierząt na poziomie bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_D04-op_U01posiada umiejętność oceny dobrostanu różnych gatunków zwierząt, przy ich wykorzytywaniu w róznych celach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U05Samodzielnie i wszechstronnie identyfikuje i analizuje zjawiska wpływające na jakość środowiska. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnej i przemysłowej. Wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji do ochrony i kształtowania środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U08posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Cel przedmiotuC-2wykształcenie umiejętności identyfikacji problemów zwierząt i sposoów ich rozwiązania w oparciu o istniejące normy prawne
Treści programoweT-A-1Analiza sytuacji prolemowych zwierząt i sposoby ich rozwiązywania
Metody nauczaniaM-2metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: weryfikacja poprawności doboru sposou rozwiazania sytuacji problrmowych wybranych grup zwierząt
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie posiada umiejętności oceny dorostanu różnych gatunków zwierząt
3,0student posiada podstawową umiejętność w zakresie oceny dobrostanu zwierząt i korzysta z pomocy naczyciela
3,5student posiada podstawową umiejętność w zakresie oceny dobrostanu zwierząt przy ograniczonej pomocy nauczyciela
4,0student posiada dobrze ugruntowaną umiejętność oceny dobrostanu zwierząt
4,5student samodzielnie potrafi ocenić dobrostan zwierząt na poziomie dobrym
5,0student swobodnie porusza sięw problematyce oceny dobrostanu zwierząt
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_D04-op_K01posiada kompetencje zespołowej i indywidualnej oceny sytuacji zwierząt wykorzytywanych w róznych celach i znajdujących się w róznych sytuacjach problemowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
OS_2A_K04W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny stanu i ochrony środowiska. Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-2wykształcenie umiejętności identyfikacji problemów zwierząt i sposoów ich rozwiązania w oparciu o istniejące normy prawne
Treści programoweT-A-1Analiza sytuacji prolemowych zwierząt i sposoby ich rozwiązywania
Metody nauczaniaM-2metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: weryfikacja poprawności doboru sposou rozwiazania sytuacji problrmowych wybranych grup zwierząt
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie posiada umiejętności pracy w grupie ani samodzielnej w ocenie sytuacji problemowych zwierząt
3,0student posiada dostateczną umiejętność współpracy oraz indywidualnej oceny sytuacji problemowych zwierząt, dokonywanej pod kierunkiem nauczyciela
3,5student posiada dostateczną umiejętność współpracy oraz indywidualnej oceny sytuacji problemowej zwierząt, przy ograniczonej pomocy nauczyciela
4,0student radzi sobie indywidualnie oraz w zespole z oceną sytuacji problemowej zwierząt bez pomocy nauczyciela
4,5student w stopniu wyższym niż dobrym radzi sobie z oceną sytuacji problemowej zwierząt
5,0student posiada wysokie kompetencje w samodzielnej i grupowej ocenie sytuacji problemowej zwierząt