Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N2)
specjalność: Ocena stanu i zagrożeń środowiska

Sylabus przedmiotu Rośliny wodne w indykacji skażeń wód i ich oczyszczaniu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rośliny wodne w indykacji skażeń wód i ich oczyszczaniu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Chemii, Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Gałczyńska <Malgorzata.Galczynska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grażyna Jurgiel-Małecka <Grazyna.Jurgiel-Malecka@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 8 0,50,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 6 0,50,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zagadnień z biologii oraz chemii nieorganicznej i organicznej z zakresu szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z metodami badań środowska występowania roślin wodnych.
C-2Zapoznanie studentów z właściwościami roślin wodnych zasiedlających środowisko wodne o zróżnicowanej trofii.
C-3Zapoznanie studentów z możliwościami zastosowania roślin wodnych w oczyszczaniu ścieków

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rozpoznawanie roślin wodnych w naturalnych zbiornikach wodnych - zajęcia terenowe2
T-A-2Przygotowanie czterech obiektów doświadczalnych z dwoma gatunkami roślin wodnych.1
T-A-3Obliczenia wartości makrofitowych wskaźników jakości wód (MIR i ESMI)2
T-A-4Analiza chemiczna próbek wodnych pobranych z obiektów badawczych.1
6
wykłady
T-W-1Teoretyczne i metodologiczne metody badań środowiska występowania roślin wodnych.1
T-W-2Metody badań roślin wodnych.1
T-W-3Zróżnicowane pobieranie składników pokarmowych przez poszczególne gatunki roślin wodnych.2
T-W-4Kształtowanie chemizmu wód przez roślinność wodną - badania własne. Rola makrofitów w jeziorze.1
T-W-5Rośliny wodne jako bioindykatory zanieczyszczenia ekosystemów wodnych.1
T-W-6Zastosowania roślin wodnych w oczyszczaniu ścieków2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych6
A-A-2Czytanie wskazanych publikacji naukowych do przygotowywanej prezentacji o roślinach wodnych4
A-A-3Udział w konsultacjach1
A-A-4Przygotowanie prezentacji multimedialnej o właściwościach fizjologiczno-morfologicznych wybranych dwóch gatunków roślin wodnych4
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach8
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów5
A-W-3Czytanie wskazanych publikacji naukowych1
A-W-4Udział w konsultacjach1
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Metody problemowe (obliczenia indeksów makrofitowych, omówienie wyników obliczeń, dyskusja).
M-3Metody praktyczne (założenie doświadczenia hydroponicznego z wybranymi roślinami wodnymi, analizy chemiczne wybranych wskaźników jakości w próbkach wodnych pobranych z doświadczenia hydroponicznego).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie samodzielne wykonanej prezentacji multimedialnej o wybranych dwóch gatunkach roślin wodnych.
S-2Ocena formująca: Kolokwium z wybranej części materiału.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_O06-1_W01
Ma pogłębioną wiedzę na temat zjawisk oraz fizycznych i chemicznych procesów zachodzących w biosferze. W rozszerzonym zakresie potrafi zastosować zasady wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym. Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii. Wykazuje znajomość zaawansowanych cykli pierwiastków biogenicznych w środowisku.
OS_2A_W01R2A_W01, R2A_W03C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-2
OS_2A_O06-1_W02
Ma pogłębioną wiedze na temat struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych poziomach złożoności ich organizacji. Posiada rozszerzoną wiedzę na temat metod, technik, narzędzi stosowanych przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu ochrony i kształtowania środowiska. Potrafi kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka.
OS_2A_W06R2A_W03, R2A_W04, R2A_W05C-3T-W-5, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_O06-1_U01
Samodzielnie planuje zarządzanie biomasą i substancjami biogennymi w środowisku, rolnictwie i gospodarce komunalnej. Ocenia poprawność wykonanych przez siebie zadań.
OS_2A_U06R2A_U03, R2A_U04, R2A_U06, R2A_U08C-3T-W-6, T-A-2, T-A-4M-3S-2
OS_2A_O06-1_U02
Samodzielnie lub w zespole inwentaryzuje i waloryzuje zasoby przyrody. Zna i potrafi sporządzać rozszerzone bilanse związane z prawidłowym funkcjonowaniem ekosystemów. Przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanych przez siebie zadań z zakresu ochrony środowiska i krajobrazu. Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych.
OS_2A_U07R2A_U06, R2A_U07, R2A_U08, R2A_U09C-2T-W-5, T-A-1M-2, M-3S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_O06-1_K01
W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny stanu i ochrony środowiska. Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego.
OS_2A_K04R2A_K05C-1, C-2, C-3T-W-5, T-W-6M-2, M-3S-3, S-4
OS_2A_O06-1_K02
Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań w zakresie ochrony środowiska. Zna metody i działania zmierzające do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie ochrony środowiska.
OS_2A_K05R2A_K04, R2A_K06C-2, C-3T-W-4, T-W-6, T-A-4M-1, M-2, M-3S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_O06-1_W01
Ma pogłębioną wiedzę na temat zjawisk oraz fizycznych i chemicznych procesów zachodzących w biosferze. W rozszerzonym zakresie potrafi zastosować zasady wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym. Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii. Wykazuje znajomość zaawansowanych cykli pierwiastków biogenicznych w środowisku.
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi do oceny stanu ekologicznego wód - obliczenie wartości makrofitowych wskaźników jakości wód płynących i stojących
3,0Student potrafi wykonać prawidłowo niektóre z obliczeń potrzebnych do wyznaczenia wartości makrofitowych wskaźników jakości wód płynących i stojących
3,5Student potrafi wykonać prawidłowo większość z obliczeń potrzebnych do wyznaczenia wartości makrofitowych wskaźników jakości wód płynących i stojących
4,0Student potrafi wykonać prawidłowo wszystkie obliczenia potrzebne do wyznaczenia wartości makrofitowych wskaźników jakości wód płynących i stojących
4,5Student potrafi wykonać prawidłowo wszystkie obliczenia i wyznaczyć wartości makrofitowych wskaźników jakości wód płynących i stojących
5,0Student potrafi wykonać prawidłowo obliczenia wartości makrofitowych wskaźników jakości wód płynących i stojących oraz ocenić stan ekologiczny wód
OS_2A_O06-1_W02
Ma pogłębioną wiedze na temat struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych poziomach złożoności ich organizacji. Posiada rozszerzoną wiedzę na temat metod, technik, narzędzi stosowanych przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu ochrony i kształtowania środowiska. Potrafi kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka.
2,0Student nie zna wpływu roślin wodnych na jakość wód płynących i stojących oraz ich roli w procesie oczyszczania ścieków.
3,0Student ma niewielką wiedzę o wpływie roślin wodnych na jakość wód płynących i stojących oraz ich roli w procesie oczyszczania ścieków.
3,5Student ma ogólną wiedzę o wpływie roślin wodnych na jakość wód płynących i stojących oraz ich roli w procesie oczyszczania ścieków.
4,0Student ma szczegółową wiedzę o wpływie wybranych gatunków roślin wodnych na jakość wód płynących i stojących oraz ich roli w procesie oczyszczania ścieków.
4,5Student ma szczegółową wiedzę o wpływie wybranych gatunków roślin wodnych (ryzofitów i pleustofitów) na jakość wód płynących i stojących oraz ich roli w procesie oczyszczania ścieków.
5,0Student ma bardzo szeroką wiedzę o wpływie różnych gatunków roślin wodnych (ryzofitów i pleustofitów) na jakość wód płynących i stojących oraz ich roli w procesie oczyszczania ścieków. Samodzielnie wyciąga wnioski w zakresie stosowania tych roślin w remediacji wód.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_O06-1_U01
Samodzielnie planuje zarządzanie biomasą i substancjami biogennymi w środowisku, rolnictwie i gospodarce komunalnej. Ocenia poprawność wykonanych przez siebie zadań.
2,0Student nie potrafi zaplanować warunków uprawy hydroponicznej roślin wodnych oraz wykonać prawidłowo analiz wybranych wskaźników jakości wód.
3,0Student potrafi w niewielkim zakresie zaplanować warunki uprawy hydroponicznej wybranych gatunków roślin wodnych oraz wykonać prawidłowo analizę chemiczną tylko jednego wskaźnika jakości wód.
3,5Student potrafi ogólnie zaplanować warunki uprawy hydroponicznej wybranych gatunków roślin wodnych oraz wykonać prawidłowo analizę chemiczną tylko jednego wskaźnika jakości wód.
4,0Student potrafi szczegółowo zaplanować warunki uprawy hydroponicznej wybranych gatunków roślin wodnych oraz wykonać prawidłowo analizę chemiczną tylko jednego wskaźnika jakości wód.
4,5Student potrafi szczegółowo zaplanować warunki uprawy hydroponicznej wybranych gatunków roślin wodnych oraz wykonać prawidłowo analizę chemiczną badanych wskaźników jakości wód. Samodzielnie wyciąga wnioski.
5,0Student potrafi szczegółowo zaplanować warunki uprawy hydroponicznej wybranych gatunków roślin wodnych oraz wykonać prawidłowo analizę chemiczną badanych wskaźników jakości wód. Samodzielnie wyciąga wnioski. Potrafi wskazać błędy w założeniach projektowych oraz wskazać sposób rozwiązania problemu.
OS_2A_O06-1_U02
Samodzielnie lub w zespole inwentaryzuje i waloryzuje zasoby przyrody. Zna i potrafi sporządzać rozszerzone bilanse związane z prawidłowym funkcjonowaniem ekosystemów. Przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanych przez siebie zadań z zakresu ochrony środowiska i krajobrazu. Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych.
2,0Student nie potrafi rozpoznać w naturalnym zbiorniku wodnym poznanych na zajęciach wybranych gatunków roślin wodnych oraz ocenić stan troficzny zbiorników wodnych.
3,0Student w niewielkim zakresie potrafi rozpoznać w naturalnym zbiorniku wodnym poznane na zajęciach wybrane gatunki roślin wodnych oraz ocenić stan troficzny zbiorników wodnych.
3,5Student potrafi rozpoznać w naturalnym zbiorniku wodnym dwa poznane na zajęciach gatunki roślin wodnych oraz ocenić na podstawie ich występowania stan troficzny zbiorników wodnych.
4,0Student potrafi rozpoznać w naturalnym zbiorniku wodnym kilka poznanych na zajęciach gatunków roślin wodnych oraz ocenić na podstawie ich występowania stan troficzny zbiorników wodnych.
4,5Student potrafi rozpoznać w naturalnym zbiorniku wodnym kilka poznanych na zajęciach gatunków roślin wodnych oraz ocenić na podstawie ich występowania stan troficzny zbiorników wodnych. Student umie wskazać zróżnicowanie troficzne wyodrębnionych stref w zbiornikach wodnych.
5,0Student potrafi rozpoznać w naturalnym zbiorniku wodnym kilka poznanych na zajęciach gatunków roślin wodnych oraz ocenić na podstawie ich występowania stan troficzny zbiorników wodnych. Student umie wskazać zróżnicowanie troficzne wyodrębnionych stref w zbiornikach wodnych. Samodzielnie wyciąga wnioski na temat możliwości tych roślin w oczyszczaniu wód.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_O06-1_K01
W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny stanu i ochrony środowiska. Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego.
2,0Student nie świadomości o wpływie składu gatunkowego roślin na wartości obliczanych makrofitowych wskaźników jakości wód oraz ocenić na podstawie ich występowania rolę w kształtowaniu składu chemicznego wód.
3,0Student ma świadomość w niewielkim zakresie o wpływie składu gatunkowego roślin na wartość obliczanych makrofitowych wskaźników jakości wód oraz ocenić na podstawie ich występowania rolę w kształtowaniu składu chemicznego wód.
3,5Student potrafi ogólnie ocenić wpływ składu gatunkowego roślin na wartość obliczanych makrofitowych wskaźników jakości wód oraz ocenić na podstawie ich występowania rolę w kształtowaniu składu chemicznego wód.
4,0Student potrafi szczegółowow ocenić wpływ składu gatunkowego roślin na wartość obliczanych makrofitowych wskaźników jakości wód oraz ocenić na podstawie ich występowania rolę w kształtowaniu składu chemicznego wód.
4,5Student potrafi szczegółowow ocenić wpływ składu gatunkowego roślin na wartość obliczanych makrofitowych wskaźników jakości wód oraz ocenić na podstawie ich występowania rolę w kształtowaniu składu chemicznego wód. Umie samodzielnie wyciągać wnioski i ocenić stan ekologiczny zbiornika wodnego.
5,0Student potrafi szczegółowow ocenić wpływ składu gatunkowego roślin na wartość obliczanych makrofitowych wskaźników jakości wód oraz ocenić na podstawie ich występowania rolę w kształtowaniu wartości chemicznych wskaźników wód. Umie samodzielnie wyciągać wnioski i ocenić stan ekologiczny zbiornika wodnego. Zna potencjalne możliwości roślin wodnych w akumulacji w biomasie mineralnych związków pokarmowych.
OS_2A_O06-1_K02
Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań w zakresie ochrony środowiska. Zna metody i działania zmierzające do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie ochrony środowiska.
2,0Student nie ma świadości o kształtowanie właściwości chemicznych wód przez roślinność wodną oraz o roli makrofitów w jeziorze. Student nie potrafi przewidzieć skutków działalności w zakresie ochrony sztucznych ekosystemów wodnych.
3,0Student ma niewielką świadość o kształtowaniu właściwości chemicznych wód przez roślinność wodną oraz o roli makrofitów w jeziorze. Student w niewielkim zakresie potrafi przewidzieć skutki działalności w zakresie ochrony sztucznych ekosystemów wodnych.
3,5Student ma ogólną świadość o kształtowaniu właściwości chemicznych wód przez roślinność wodną oraz o roli makrofitów w jeziorze. Student ogólnie potrafi przewidzieć skutki działalności w zakresie ochrony sztucznych ekosystemów wodnych.
4,0Student ma dużą świadość o kształtowaniu właściwości chemicznych wód przez roślinność wodną oraz o roli makrofitów w jeziorze. Student prawidłowo potrafi przewidzieć skutki działalności w zakresie ochrony sztucznych ekosystemów wodnych.
4,5Student ma dużą świadość o kształtowaniu właściwości chemicznych wód przez roślinność wodną oraz o roli makrofitów w jeziorze. Student prawidłowo potrafi przewidzieć skutki działalności w zakresie ochrony sztucznych ekosystemów wodnych. Student potrafi ocenić efektywność oczyszczania ścieków przez rośliny wodne.
5,0Student ma dużą świadość o kształtowaniu właściwości chemicznych wód przez roślinność wodną oraz o roli makrofitów w jeziorze. Student prawidłowo potrafi przewidzieć skutki działalności w zakresie ochrony sztucznych ekosystemów wodnych. Student potrafi ocenić efektywność oczyszczania ścieków przez rośliny wodne oraz ograniczenia w stosowaniu wybranych roślin w hydrofitowych systemach oczyszczania wód.

Literatura podstawowa

  1. J. Szmeja, „Przewodnik do badań roślinności wodnej”, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2006, 1
  2. S. Kłosowski S i G. Kłosowski G., „Rośliny wodne i bagienne”, MULTICO Oficyna Wydawnicza, Warszawa., 2006, 1
  3. Z.Podbielkowski Z., H. Tomaszewicz, „Zarys hydrobotaniki”, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa, 1996

Literatura dodatkowa

  1. H. Zientek, „Rośliny w oczkach wodnych. Poradnik praktyczny”, Medical Tribune Polska, Polska, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rozpoznawanie roślin wodnych w naturalnych zbiornikach wodnych - zajęcia terenowe2
T-A-2Przygotowanie czterech obiektów doświadczalnych z dwoma gatunkami roślin wodnych.1
T-A-3Obliczenia wartości makrofitowych wskaźników jakości wód (MIR i ESMI)2
T-A-4Analiza chemiczna próbek wodnych pobranych z obiektów badawczych.1
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Teoretyczne i metodologiczne metody badań środowiska występowania roślin wodnych.1
T-W-2Metody badań roślin wodnych.1
T-W-3Zróżnicowane pobieranie składników pokarmowych przez poszczególne gatunki roślin wodnych.2
T-W-4Kształtowanie chemizmu wód przez roślinność wodną - badania własne. Rola makrofitów w jeziorze.1
T-W-5Rośliny wodne jako bioindykatory zanieczyszczenia ekosystemów wodnych.1
T-W-6Zastosowania roślin wodnych w oczyszczaniu ścieków2
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych6
A-A-2Czytanie wskazanych publikacji naukowych do przygotowywanej prezentacji o roślinach wodnych4
A-A-3Udział w konsultacjach1
A-A-4Przygotowanie prezentacji multimedialnej o właściwościach fizjologiczno-morfologicznych wybranych dwóch gatunków roślin wodnych4
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach8
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów5
A-W-3Czytanie wskazanych publikacji naukowych1
A-W-4Udział w konsultacjach1
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_O06-1_W01Ma pogłębioną wiedzę na temat zjawisk oraz fizycznych i chemicznych procesów zachodzących w biosferze. W rozszerzonym zakresie potrafi zastosować zasady wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym. Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii. Wykazuje znajomość zaawansowanych cykli pierwiastków biogenicznych w środowisku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_W01Ma pogłębioną wiedze na temat zjawisk oraz fizycznych i chemicznych procesów zachodzących w biosferze. W rozszerzonym zakresie potrafi zastosować zasady wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym. Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii. Wykazuje znajomość zaawansowanych cykli pierwiastków biogenicznych w środowisku.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami badań środowska występowania roślin wodnych.
C-2Zapoznanie studentów z właściwościami roślin wodnych zasiedlających środowisko wodne o zróżnicowanej trofii.
Treści programoweT-W-1Teoretyczne i metodologiczne metody badań środowiska występowania roślin wodnych.
T-W-2Metody badań roślin wodnych.
T-W-3Zróżnicowane pobieranie składników pokarmowych przez poszczególne gatunki roślin wodnych.
T-W-4Kształtowanie chemizmu wód przez roślinność wodną - badania własne. Rola makrofitów w jeziorze.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Metody problemowe (obliczenia indeksów makrofitowych, omówienie wyników obliczeń, dyskusja).
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kolokwium z wybranej części materiału.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi do oceny stanu ekologicznego wód - obliczenie wartości makrofitowych wskaźników jakości wód płynących i stojących
3,0Student potrafi wykonać prawidłowo niektóre z obliczeń potrzebnych do wyznaczenia wartości makrofitowych wskaźników jakości wód płynących i stojących
3,5Student potrafi wykonać prawidłowo większość z obliczeń potrzebnych do wyznaczenia wartości makrofitowych wskaźników jakości wód płynących i stojących
4,0Student potrafi wykonać prawidłowo wszystkie obliczenia potrzebne do wyznaczenia wartości makrofitowych wskaźników jakości wód płynących i stojących
4,5Student potrafi wykonać prawidłowo wszystkie obliczenia i wyznaczyć wartości makrofitowych wskaźników jakości wód płynących i stojących
5,0Student potrafi wykonać prawidłowo obliczenia wartości makrofitowych wskaźników jakości wód płynących i stojących oraz ocenić stan ekologiczny wód
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_O06-1_W02Ma pogłębioną wiedze na temat struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych poziomach złożoności ich organizacji. Posiada rozszerzoną wiedzę na temat metod, technik, narzędzi stosowanych przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu ochrony i kształtowania środowiska. Potrafi kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_W06Ma pogłębioną wiedze na temat struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych poziomach złożoności ich organizacji. Posiada rozszerzoną wiedzę na temat metod, technik, narzędzi stosowanych przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu ochrony i kształtowania środowiska. Potrafi kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z możliwościami zastosowania roślin wodnych w oczyszczaniu ścieków
Treści programoweT-W-5Rośliny wodne jako bioindykatory zanieczyszczenia ekosystemów wodnych.
T-W-6Zastosowania roślin wodnych w oczyszczaniu ścieków
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie samodzielne wykonanej prezentacji multimedialnej o wybranych dwóch gatunkach roślin wodnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna wpływu roślin wodnych na jakość wód płynących i stojących oraz ich roli w procesie oczyszczania ścieków.
3,0Student ma niewielką wiedzę o wpływie roślin wodnych na jakość wód płynących i stojących oraz ich roli w procesie oczyszczania ścieków.
3,5Student ma ogólną wiedzę o wpływie roślin wodnych na jakość wód płynących i stojących oraz ich roli w procesie oczyszczania ścieków.
4,0Student ma szczegółową wiedzę o wpływie wybranych gatunków roślin wodnych na jakość wód płynących i stojących oraz ich roli w procesie oczyszczania ścieków.
4,5Student ma szczegółową wiedzę o wpływie wybranych gatunków roślin wodnych (ryzofitów i pleustofitów) na jakość wód płynących i stojących oraz ich roli w procesie oczyszczania ścieków.
5,0Student ma bardzo szeroką wiedzę o wpływie różnych gatunków roślin wodnych (ryzofitów i pleustofitów) na jakość wód płynących i stojących oraz ich roli w procesie oczyszczania ścieków. Samodzielnie wyciąga wnioski w zakresie stosowania tych roślin w remediacji wód.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_O06-1_U01Samodzielnie planuje zarządzanie biomasą i substancjami biogennymi w środowisku, rolnictwie i gospodarce komunalnej. Ocenia poprawność wykonanych przez siebie zadań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U06Posługuje się Systemem Informacji Geograficznej (GIS) jako narzędziem do tworzenia baz danych o środowisku. Samodzielnie planuje zarządzanie biomasą i substancjami biogennymi w środowisku, rolnictwie i gospodarce komunalnej. Ocenia poprawność wykonanych przez siebie zadań.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U08posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z możliwościami zastosowania roślin wodnych w oczyszczaniu ścieków
Treści programoweT-W-6Zastosowania roślin wodnych w oczyszczaniu ścieków
T-A-2Przygotowanie czterech obiektów doświadczalnych z dwoma gatunkami roślin wodnych.
T-A-4Analiza chemiczna próbek wodnych pobranych z obiektów badawczych.
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne (założenie doświadczenia hydroponicznego z wybranymi roślinami wodnymi, analizy chemiczne wybranych wskaźników jakości w próbkach wodnych pobranych z doświadczenia hydroponicznego).
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kolokwium z wybranej części materiału.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zaplanować warunków uprawy hydroponicznej roślin wodnych oraz wykonać prawidłowo analiz wybranych wskaźników jakości wód.
3,0Student potrafi w niewielkim zakresie zaplanować warunki uprawy hydroponicznej wybranych gatunków roślin wodnych oraz wykonać prawidłowo analizę chemiczną tylko jednego wskaźnika jakości wód.
3,5Student potrafi ogólnie zaplanować warunki uprawy hydroponicznej wybranych gatunków roślin wodnych oraz wykonać prawidłowo analizę chemiczną tylko jednego wskaźnika jakości wód.
4,0Student potrafi szczegółowo zaplanować warunki uprawy hydroponicznej wybranych gatunków roślin wodnych oraz wykonać prawidłowo analizę chemiczną tylko jednego wskaźnika jakości wód.
4,5Student potrafi szczegółowo zaplanować warunki uprawy hydroponicznej wybranych gatunków roślin wodnych oraz wykonać prawidłowo analizę chemiczną badanych wskaźników jakości wód. Samodzielnie wyciąga wnioski.
5,0Student potrafi szczegółowo zaplanować warunki uprawy hydroponicznej wybranych gatunków roślin wodnych oraz wykonać prawidłowo analizę chemiczną badanych wskaźników jakości wód. Samodzielnie wyciąga wnioski. Potrafi wskazać błędy w założeniach projektowych oraz wskazać sposób rozwiązania problemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_O06-1_U02Samodzielnie lub w zespole inwentaryzuje i waloryzuje zasoby przyrody. Zna i potrafi sporządzać rozszerzone bilanse związane z prawidłowym funkcjonowaniem ekosystemów. Przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanych przez siebie zadań z zakresu ochrony środowiska i krajobrazu. Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U07Samodzielnie lub w zespole inwentaryzuje i waloryzuje zasoby przyrody. Zna i potrafi sporządzać rozszerzone bilanse związane z prawidłowym funkcjonowaniem ekosystemów. Przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanych przez siebie zadań z zakresu ochrony środowiska i krajobrazu. Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R2A_U08posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z właściwościami roślin wodnych zasiedlających środowisko wodne o zróżnicowanej trofii.
Treści programoweT-W-5Rośliny wodne jako bioindykatory zanieczyszczenia ekosystemów wodnych.
T-A-1Rozpoznawanie roślin wodnych w naturalnych zbiornikach wodnych - zajęcia terenowe
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (obliczenia indeksów makrofitowych, omówienie wyników obliczeń, dyskusja).
M-3Metody praktyczne (założenie doświadczenia hydroponicznego z wybranymi roślinami wodnymi, analizy chemiczne wybranych wskaźników jakości w próbkach wodnych pobranych z doświadczenia hydroponicznego).
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozpoznać w naturalnym zbiorniku wodnym poznanych na zajęciach wybranych gatunków roślin wodnych oraz ocenić stan troficzny zbiorników wodnych.
3,0Student w niewielkim zakresie potrafi rozpoznać w naturalnym zbiorniku wodnym poznane na zajęciach wybrane gatunki roślin wodnych oraz ocenić stan troficzny zbiorników wodnych.
3,5Student potrafi rozpoznać w naturalnym zbiorniku wodnym dwa poznane na zajęciach gatunki roślin wodnych oraz ocenić na podstawie ich występowania stan troficzny zbiorników wodnych.
4,0Student potrafi rozpoznać w naturalnym zbiorniku wodnym kilka poznanych na zajęciach gatunków roślin wodnych oraz ocenić na podstawie ich występowania stan troficzny zbiorników wodnych.
4,5Student potrafi rozpoznać w naturalnym zbiorniku wodnym kilka poznanych na zajęciach gatunków roślin wodnych oraz ocenić na podstawie ich występowania stan troficzny zbiorników wodnych. Student umie wskazać zróżnicowanie troficzne wyodrębnionych stref w zbiornikach wodnych.
5,0Student potrafi rozpoznać w naturalnym zbiorniku wodnym kilka poznanych na zajęciach gatunków roślin wodnych oraz ocenić na podstawie ich występowania stan troficzny zbiorników wodnych. Student umie wskazać zróżnicowanie troficzne wyodrębnionych stref w zbiornikach wodnych. Samodzielnie wyciąga wnioski na temat możliwości tych roślin w oczyszczaniu wód.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_O06-1_K01W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny stanu i ochrony środowiska. Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_K04W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny stanu i ochrony środowiska. Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami badań środowska występowania roślin wodnych.
C-2Zapoznanie studentów z właściwościami roślin wodnych zasiedlających środowisko wodne o zróżnicowanej trofii.
C-3Zapoznanie studentów z możliwościami zastosowania roślin wodnych w oczyszczaniu ścieków
Treści programoweT-W-5Rośliny wodne jako bioindykatory zanieczyszczenia ekosystemów wodnych.
T-W-6Zastosowania roślin wodnych w oczyszczaniu ścieków
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (obliczenia indeksów makrofitowych, omówienie wyników obliczeń, dyskusja).
M-3Metody praktyczne (założenie doświadczenia hydroponicznego z wybranymi roślinami wodnymi, analizy chemiczne wybranych wskaźników jakości w próbkach wodnych pobranych z doświadczenia hydroponicznego).
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie świadomości o wpływie składu gatunkowego roślin na wartości obliczanych makrofitowych wskaźników jakości wód oraz ocenić na podstawie ich występowania rolę w kształtowaniu składu chemicznego wód.
3,0Student ma świadomość w niewielkim zakresie o wpływie składu gatunkowego roślin na wartość obliczanych makrofitowych wskaźników jakości wód oraz ocenić na podstawie ich występowania rolę w kształtowaniu składu chemicznego wód.
3,5Student potrafi ogólnie ocenić wpływ składu gatunkowego roślin na wartość obliczanych makrofitowych wskaźników jakości wód oraz ocenić na podstawie ich występowania rolę w kształtowaniu składu chemicznego wód.
4,0Student potrafi szczegółowow ocenić wpływ składu gatunkowego roślin na wartość obliczanych makrofitowych wskaźników jakości wód oraz ocenić na podstawie ich występowania rolę w kształtowaniu składu chemicznego wód.
4,5Student potrafi szczegółowow ocenić wpływ składu gatunkowego roślin na wartość obliczanych makrofitowych wskaźników jakości wód oraz ocenić na podstawie ich występowania rolę w kształtowaniu składu chemicznego wód. Umie samodzielnie wyciągać wnioski i ocenić stan ekologiczny zbiornika wodnego.
5,0Student potrafi szczegółowow ocenić wpływ składu gatunkowego roślin na wartość obliczanych makrofitowych wskaźników jakości wód oraz ocenić na podstawie ich występowania rolę w kształtowaniu wartości chemicznych wskaźników wód. Umie samodzielnie wyciągać wnioski i ocenić stan ekologiczny zbiornika wodnego. Zna potencjalne możliwości roślin wodnych w akumulacji w biomasie mineralnych związków pokarmowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_O06-1_K02Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań w zakresie ochrony środowiska. Zna metody i działania zmierzające do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie ochrony środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_K05Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań w zakresie ochrony środowiska. Zna metody i działania zmierzające do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie ochrony środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z właściwościami roślin wodnych zasiedlających środowisko wodne o zróżnicowanej trofii.
C-3Zapoznanie studentów z możliwościami zastosowania roślin wodnych w oczyszczaniu ścieków
Treści programoweT-W-4Kształtowanie chemizmu wód przez roślinność wodną - badania własne. Rola makrofitów w jeziorze.
T-W-6Zastosowania roślin wodnych w oczyszczaniu ścieków
T-A-4Analiza chemiczna próbek wodnych pobranych z obiektów badawczych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Metody problemowe (obliczenia indeksów makrofitowych, omówienie wyników obliczeń, dyskusja).
M-3Metody praktyczne (założenie doświadczenia hydroponicznego z wybranymi roślinami wodnymi, analizy chemiczne wybranych wskaźników jakości w próbkach wodnych pobranych z doświadczenia hydroponicznego).
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadości o kształtowanie właściwości chemicznych wód przez roślinność wodną oraz o roli makrofitów w jeziorze. Student nie potrafi przewidzieć skutków działalności w zakresie ochrony sztucznych ekosystemów wodnych.
3,0Student ma niewielką świadość o kształtowaniu właściwości chemicznych wód przez roślinność wodną oraz o roli makrofitów w jeziorze. Student w niewielkim zakresie potrafi przewidzieć skutki działalności w zakresie ochrony sztucznych ekosystemów wodnych.
3,5Student ma ogólną świadość o kształtowaniu właściwości chemicznych wód przez roślinność wodną oraz o roli makrofitów w jeziorze. Student ogólnie potrafi przewidzieć skutki działalności w zakresie ochrony sztucznych ekosystemów wodnych.
4,0Student ma dużą świadość o kształtowaniu właściwości chemicznych wód przez roślinność wodną oraz o roli makrofitów w jeziorze. Student prawidłowo potrafi przewidzieć skutki działalności w zakresie ochrony sztucznych ekosystemów wodnych.
4,5Student ma dużą świadość o kształtowaniu właściwości chemicznych wód przez roślinność wodną oraz o roli makrofitów w jeziorze. Student prawidłowo potrafi przewidzieć skutki działalności w zakresie ochrony sztucznych ekosystemów wodnych. Student potrafi ocenić efektywność oczyszczania ścieków przez rośliny wodne.
5,0Student ma dużą świadość o kształtowaniu właściwości chemicznych wód przez roślinność wodną oraz o roli makrofitów w jeziorze. Student prawidłowo potrafi przewidzieć skutki działalności w zakresie ochrony sztucznych ekosystemów wodnych. Student potrafi ocenić efektywność oczyszczania ścieków przez rośliny wodne oraz ograniczenia w stosowaniu wybranych roślin w hydrofitowych systemach oczyszczania wód.