Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)

Sylabus przedmiotu Ekologiczne metody przechowywania i przetwarzania żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekologiczne metody przechowywania i przetwarzania żywności
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Barbara Wójcik-Stopczyńska <Barbara.Wojcik-Stopczynska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 14 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA8 10 2,00,38zaliczenie
wykładyW8 10 2,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada postawową wiedzę o roli rolnictwa ekologicznego w produkcji żywności oraz oddziaływaniu stosowanych procesów technologicznych na środowisko

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1C1 Przekazanie studentowi wiedzy dotyczącej zasad ekologicznej produkcji żywności obejmujących dobór surowca, metod przetwarzania i utrwalania oraz pakowania i przechowywania
C-2C2 Zapoznanie studenta z możliwościami ograniczenia chemizacji żywności na rzecz wykorzystania w przetwórstwie i przechowalnictwie naturalnych środków pochodzenia roślinnego
C-3C3 Przekazanie studentowi wiedzy o zaletach i ograniczeniach ekologicznych metod przetwarzania i przechowywania żywności w aspekcie jej jakości, a także oddziaływania na środowisko

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1T5 Porównanie niektórych cech jakościowych wybranych surowców konwencjonalnych i ekologicznych2
T-A-2T6 Porównanie niektórych cech jakościowych produktów konwencjonalnych i ekologicznych, przetwarzanych metodami biologicznymi2
T-A-3T7 Ocena wpływu termicznych metod utrwalania na żywność2
T-A-4T8 Ocena konserwujących właściwości naturalnych składników roślinnych wyodrębnionych z surowców zielarskich i przyprawowych2
T-A-5T9 Ocena wpływu naturalnych składników roślinnych na przechowywanie wybranych surowców2
10
wykłady
T-W-1T1 Wymagania stawiane ekologicznej produkcji zywności w świetle przepisów UE. Surowce ekologiczne podstawą ekologicznej produkcji żywności1
T-W-2T2 Charakterystyka metod przetwarzania i utrwalania polecanych w ekologicznym przetwórstwie żywności (biologicznych, termicznych, osmoaktywnych, mechanicznych), z określeniem ich wpływu na jakość żywności oraz oddziaływania na środowisko6
T-W-3T3 Stan aktualny i perspektywy wykorzystania środków naturalnych, zamiast substancji chemicznych syntetycznych, w produkcji surowców oraz przetwarzaniu i przechowywaniu żywności2
T-W-4T4 Ekologiczne opakowania żywności1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach10
A-A-2Przygotowanie się do ćwiczeń10
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń15
A-A-4Przygotowanie sprawozdan z ćwiczeń8
A-A-5Przygotowanie opisu ekologicznego przetwarzania przykładowego artykułu żywnościowego, z uwzględnieniem oddziaływania procesów produkcyjnych na środowisko15
A-A-6konsultacje2
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładch10
A-W-2Przygotowanie sie do zaliczenia wykładów25
A-W-3Studiowanie literatury uzupełniajacej wykłady25
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1M1 Prezentacje multimedialne
M-2M2 Dyskusja nad omawianym zagadnieniem
M-3M3 samodzielne i zespołowe wykonywanie zadań pod kierunkiem prowadzącego zajęcia

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: S1 test z wykladów
S-2Ocena podsumowująca: S2 Sprawdzian pisemny z ćwiczeń
S-3Ocena formująca: S3 ocena wypowiedzi ustnych i wykonania poleconych zadań

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O14-2_W01
Student zna kryteria dotyczące ekologicznego przetwarzania i przechowywania żywności oraz techniki i technologie zalecane do stosowania w produkcji żywności zaliczanej do tej kategorii, a prowadzące do szeroko pojętej poprawy jakości życia człowieka
OS_1A_W07R1A_W05, R1A_W06InzA_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-A-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O14-2_U01
Potrafi określić korzyści i ograniczenia związane ze stosowaniem ekologicznego przetwarzania i przechowywania żywności, w odniesieniu do jej jakości i oddziaływania na środowisko
OS_1A_U06R1A_U05InzA_U06, InzA_U07C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-1, M-2, M-3S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O14-2_K01
Ma świadomość rozwoju nauk biologicznych, pozwalającego na wykorzystywanie środków naturalnych w przetwarzaniu, konserwacji i przechowywaniu żywności
OS_1A_K01R1A_K01, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07C-2T-W-3, T-A-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O14-2_W01
Student zna kryteria dotyczące ekologicznego przetwarzania i przechowywania żywności oraz techniki i technologie zalecane do stosowania w produkcji żywności zaliczanej do tej kategorii, a prowadzące do szeroko pojętej poprawy jakości życia człowieka
2,0student nie zna kryteriów dotyczących ekologicznego przetwarzania i przechowywania żywności oraz technik i technologii stosowanych w produkcji tej kategorii zywności
3,0student w dostatecznym stopniu zna kryteria dotyczące ekologicznego przetwarzania i przechowywania żywności oraz techniki i technologie zalecane do stosowania w produkcji żywności zaliczanej do tej kategorii
3,5student w stopniu zadowalającym zna kryteria dotyczące ekologicznego przetwarzania i przechowywania żywności oraz techniki i technologie zalecane w produkcji żywności zaliczanej do tej kategorii
4,0student dobrze zna kryteria dotyczące ekologicznego przetwarzania i przechowywania żywności oraz techniki i technologie stosowane w produkcji zywności zaliczanej do tej kategorii
4,5student w stopniu więcej niż dobrym zna kryteria dotyczące ekologicznego przetwarzania i przechowywania żywności oraz techniki i technologie zalecane w produkcji żywności zaliczanej do tej kategorii
5,0student bardzo dobrze zna kryteria dotyczące ekologicznego przetwarzania i przechowywania żywności oraz techniki i technologie zalecane w produkcji żywności zaliczanej tej kategorii żywności

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O14-2_U01
Potrafi określić korzyści i ograniczenia związane ze stosowaniem ekologicznego przetwarzania i przechowywania żywności, w odniesieniu do jej jakości i oddziaływania na środowisko
2,0student nie potrafi wskazać korzyści i ograniczeń związanych ze stosowaniem ekologicznych metod przetwarzania i przechowywania żywności
3,0student w dostatecznym stopniu potrafi wskazać korzyści i ograniczenia związane ze stosowaniem ekologicznych metod przetwarzania i przechowywania żywności, w odniesieniu do jej jakości i oddziaływania na środowisko naturalne
3,5student w stopniu zadowalajacym potrafi wskazać korzyści i ograniczenia związane ze stosowaniem ekologicznych metod przechowywania i przetwarzania żywności, w odniesieniu do jej jakości i oddziaływania na środowisko naturalne
4,0student dobrze potrafi scharakteryzować korzyści i ograniczenia związane ze stosowaniem ekologicznych metod przechowywania i przetwarzania żywności oraz potrafi określić ich wpływ na jakość żywności i środowisko naturalne
4,5student w stopniu więcej niż dobrym potrafi scharakteryzować korzyści i ograniczenia związane ze stosowaniem ekologicznych metod przetwarzania i przechowywania żywności oraz określić ich wpływ na jakość żywności i środowisko naturalne
5,0student bardzo dobrze potrafi scharakteryzować korzyści i ograniczenia związane ze stosowaniem ekologicznych metod przechowywania i przetwarzania żywności oraz określić ich wpływ na jakość żywności i środowisko naturalne

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O14-2_K01
Ma świadomość rozwoju nauk biologicznych, pozwalającego na wykorzystywanie środków naturalnych w przetwarzaniu, konserwacji i przechowywaniu żywności
2,0student nie wykazuje świadomości rozwoju nauk biologicznych, pozwalającego na wykorzystywanie naturalnych środków w przetwarzaniu, konserwacji i przechowywaniu żywności
3,0student wykazuje w podstawowym stopniu świadomość rozwoju nauk biologicznych, pozwalającego na szersze wykorzystanie naturalnych środków w przetwarzaniu, konserwacji i przechowywaniu żywności
3,5student wykazuje zadowalającą świadomość rozwoju nauk biologicznych, pozwalającego na szersze wykorzystanie naturalnych środków w konserwacji, przetwarzaniu i przechowywaniu żywności
4,0student wykazuje dobrą świadomość rozwoju nauk biologicznych, pozwalającego na szersze wykorzystanie naturalnych w konserwacji, przetwarzaniu i przechowywaniu żywności
4,5studenta wykazuje więcej niż dobrą świadomość rozwoju nauk biologicznych, pozwalającego na szersze wykorzystanie naturalnych środków w konserwacji, przetwarzaniu i przechowywaniu żywności
5,0student wykazuje bardzo dobrą świadomość rozwoju nauk biologicznych, pozwalajacego na szersze wykorzystanie naturalnych środków w ekologicznych metodach konserwacji, przetwarzania i przechowywania żywności

Literatura podstawowa

  1. Kumider J. Zielnica J., Ekologiczne aspekty pozyskiwania i przetwarzania żywności, Wyd. Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań, 2004
  2. Lada E.H., Podstawy przetwórstwa spożywczego, WSiP, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Zina M., Utrwalanie i przechowywanie żywności, Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1T5 Porównanie niektórych cech jakościowych wybranych surowców konwencjonalnych i ekologicznych2
T-A-2T6 Porównanie niektórych cech jakościowych produktów konwencjonalnych i ekologicznych, przetwarzanych metodami biologicznymi2
T-A-3T7 Ocena wpływu termicznych metod utrwalania na żywność2
T-A-4T8 Ocena konserwujących właściwości naturalnych składników roślinnych wyodrębnionych z surowców zielarskich i przyprawowych2
T-A-5T9 Ocena wpływu naturalnych składników roślinnych na przechowywanie wybranych surowców2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1T1 Wymagania stawiane ekologicznej produkcji zywności w świetle przepisów UE. Surowce ekologiczne podstawą ekologicznej produkcji żywności1
T-W-2T2 Charakterystyka metod przetwarzania i utrwalania polecanych w ekologicznym przetwórstwie żywności (biologicznych, termicznych, osmoaktywnych, mechanicznych), z określeniem ich wpływu na jakość żywności oraz oddziaływania na środowisko6
T-W-3T3 Stan aktualny i perspektywy wykorzystania środków naturalnych, zamiast substancji chemicznych syntetycznych, w produkcji surowców oraz przetwarzaniu i przechowywaniu żywności2
T-W-4T4 Ekologiczne opakowania żywności1
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach10
A-A-2Przygotowanie się do ćwiczeń10
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń15
A-A-4Przygotowanie sprawozdan z ćwiczeń8
A-A-5Przygotowanie opisu ekologicznego przetwarzania przykładowego artykułu żywnościowego, z uwzględnieniem oddziaływania procesów produkcyjnych na środowisko15
A-A-6konsultacje2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładch10
A-W-2Przygotowanie sie do zaliczenia wykładów25
A-W-3Studiowanie literatury uzupełniajacej wykłady25
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O14-2_W01Student zna kryteria dotyczące ekologicznego przetwarzania i przechowywania żywności oraz techniki i technologie zalecane do stosowania w produkcji żywności zaliczanej do tej kategorii, a prowadzące do szeroko pojętej poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W07Zna podstawy metod, technik technologii pozwalających kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Zna narzędzia i materiały pozwalające wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Rozróżnia typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1C1 Przekazanie studentowi wiedzy dotyczącej zasad ekologicznej produkcji żywności obejmujących dobór surowca, metod przetwarzania i utrwalania oraz pakowania i przechowywania
Treści programoweT-W-1T1 Wymagania stawiane ekologicznej produkcji zywności w świetle przepisów UE. Surowce ekologiczne podstawą ekologicznej produkcji żywności
T-W-2T2 Charakterystyka metod przetwarzania i utrwalania polecanych w ekologicznym przetwórstwie żywności (biologicznych, termicznych, osmoaktywnych, mechanicznych), z określeniem ich wpływu na jakość żywności oraz oddziaływania na środowisko
T-W-4T4 Ekologiczne opakowania żywności
T-A-1T5 Porównanie niektórych cech jakościowych wybranych surowców konwencjonalnych i ekologicznych
Metody nauczaniaM-1M1 Prezentacje multimedialne
M-2M2 Dyskusja nad omawianym zagadnieniem
M-3M3 samodzielne i zespołowe wykonywanie zadań pod kierunkiem prowadzącego zajęcia
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: S1 test z wykladów
S-2Ocena podsumowująca: S2 Sprawdzian pisemny z ćwiczeń
S-3Ocena formująca: S3 ocena wypowiedzi ustnych i wykonania poleconych zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna kryteriów dotyczących ekologicznego przetwarzania i przechowywania żywności oraz technik i technologii stosowanych w produkcji tej kategorii zywności
3,0student w dostatecznym stopniu zna kryteria dotyczące ekologicznego przetwarzania i przechowywania żywności oraz techniki i technologie zalecane do stosowania w produkcji żywności zaliczanej do tej kategorii
3,5student w stopniu zadowalającym zna kryteria dotyczące ekologicznego przetwarzania i przechowywania żywności oraz techniki i technologie zalecane w produkcji żywności zaliczanej do tej kategorii
4,0student dobrze zna kryteria dotyczące ekologicznego przetwarzania i przechowywania żywności oraz techniki i technologie stosowane w produkcji zywności zaliczanej do tej kategorii
4,5student w stopniu więcej niż dobrym zna kryteria dotyczące ekologicznego przetwarzania i przechowywania żywności oraz techniki i technologie zalecane w produkcji żywności zaliczanej do tej kategorii
5,0student bardzo dobrze zna kryteria dotyczące ekologicznego przetwarzania i przechowywania żywności oraz techniki i technologie zalecane w produkcji żywności zaliczanej tej kategorii żywności
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O14-2_U01Potrafi określić korzyści i ograniczenia związane ze stosowaniem ekologicznego przetwarzania i przechowywania żywności, w odniesieniu do jej jakości i oddziaływania na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U06Dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnej i przemysłowej. Zna zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów, potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-3C3 Przekazanie studentowi wiedzy o zaletach i ograniczeniach ekologicznych metod przetwarzania i przechowywania żywności w aspekcie jej jakości, a także oddziaływania na środowisko
Treści programoweT-A-1T5 Porównanie niektórych cech jakościowych wybranych surowców konwencjonalnych i ekologicznych
T-A-2T6 Porównanie niektórych cech jakościowych produktów konwencjonalnych i ekologicznych, przetwarzanych metodami biologicznymi
T-A-3T7 Ocena wpływu termicznych metod utrwalania na żywność
T-A-4T8 Ocena konserwujących właściwości naturalnych składników roślinnych wyodrębnionych z surowców zielarskich i przyprawowych
T-A-5T9 Ocena wpływu naturalnych składników roślinnych na przechowywanie wybranych surowców
Metody nauczaniaM-1M1 Prezentacje multimedialne
M-2M2 Dyskusja nad omawianym zagadnieniem
M-3M3 samodzielne i zespołowe wykonywanie zadań pod kierunkiem prowadzącego zajęcia
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: S2 Sprawdzian pisemny z ćwiczeń
S-3Ocena formująca: S3 ocena wypowiedzi ustnych i wykonania poleconych zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi wskazać korzyści i ograniczeń związanych ze stosowaniem ekologicznych metod przetwarzania i przechowywania żywności
3,0student w dostatecznym stopniu potrafi wskazać korzyści i ograniczenia związane ze stosowaniem ekologicznych metod przetwarzania i przechowywania żywności, w odniesieniu do jej jakości i oddziaływania na środowisko naturalne
3,5student w stopniu zadowalajacym potrafi wskazać korzyści i ograniczenia związane ze stosowaniem ekologicznych metod przechowywania i przetwarzania żywności, w odniesieniu do jej jakości i oddziaływania na środowisko naturalne
4,0student dobrze potrafi scharakteryzować korzyści i ograniczenia związane ze stosowaniem ekologicznych metod przechowywania i przetwarzania żywności oraz potrafi określić ich wpływ na jakość żywności i środowisko naturalne
4,5student w stopniu więcej niż dobrym potrafi scharakteryzować korzyści i ograniczenia związane ze stosowaniem ekologicznych metod przetwarzania i przechowywania żywności oraz określić ich wpływ na jakość żywności i środowisko naturalne
5,0student bardzo dobrze potrafi scharakteryzować korzyści i ograniczenia związane ze stosowaniem ekologicznych metod przechowywania i przetwarzania żywności oraz określić ich wpływ na jakość żywności i środowisko naturalne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O14-2_K01Ma świadomość rozwoju nauk biologicznych, pozwalającego na wykorzystywanie środków naturalnych w przetwarzaniu, konserwacji i przechowywaniu żywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-2C2 Zapoznanie studenta z możliwościami ograniczenia chemizacji żywności na rzecz wykorzystania w przetwórstwie i przechowalnictwie naturalnych środków pochodzenia roślinnego
Treści programoweT-W-3T3 Stan aktualny i perspektywy wykorzystania środków naturalnych, zamiast substancji chemicznych syntetycznych, w produkcji surowców oraz przetwarzaniu i przechowywaniu żywności
T-A-4T8 Ocena konserwujących właściwości naturalnych składników roślinnych wyodrębnionych z surowców zielarskich i przyprawowych
Metody nauczaniaM-1M1 Prezentacje multimedialne
M-2M2 Dyskusja nad omawianym zagadnieniem
M-3M3 samodzielne i zespołowe wykonywanie zadań pod kierunkiem prowadzącego zajęcia
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: S1 test z wykladów
S-2Ocena podsumowująca: S2 Sprawdzian pisemny z ćwiczeń
S-3Ocena formująca: S3 ocena wypowiedzi ustnych i wykonania poleconych zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie wykazuje świadomości rozwoju nauk biologicznych, pozwalającego na wykorzystywanie naturalnych środków w przetwarzaniu, konserwacji i przechowywaniu żywności
3,0student wykazuje w podstawowym stopniu świadomość rozwoju nauk biologicznych, pozwalającego na szersze wykorzystanie naturalnych środków w przetwarzaniu, konserwacji i przechowywaniu żywności
3,5student wykazuje zadowalającą świadomość rozwoju nauk biologicznych, pozwalającego na szersze wykorzystanie naturalnych środków w konserwacji, przetwarzaniu i przechowywaniu żywności
4,0student wykazuje dobrą świadomość rozwoju nauk biologicznych, pozwalającego na szersze wykorzystanie naturalnych w konserwacji, przetwarzaniu i przechowywaniu żywności
4,5studenta wykazuje więcej niż dobrą świadomość rozwoju nauk biologicznych, pozwalającego na szersze wykorzystanie naturalnych środków w konserwacji, przetwarzaniu i przechowywaniu żywności
5,0student wykazuje bardzo dobrą świadomość rozwoju nauk biologicznych, pozwalajacego na szersze wykorzystanie naturalnych środków w ekologicznych metodach konserwacji, przetwarzania i przechowywania żywności