Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)
Sylabus przedmiotu Podstawy technologii przemysłowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy technologii przemysłowych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Budowy i Użytkowania Urządzeń Technicznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jan Dawidowski <Jan.Dawidowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna wiedza o jakosciowych i ilościowych odziaływaniach gazów cieplarnianych i innych odpadów poprzemysłowych na środowisko Umiejętność instalowania i korzystania z edukacyjnego oprogramowania komputerowego |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami wdrażania przyjaznych dla środowiska polityk produkcyjnych |
C-2 | Poznanie techniki badania aspektów środowiskowych i potencjalnych wpływów na środowisko w całym okresie życia wyrobu |
C-3 | Zapoznanie studentów z wybranymi przykładami działań ograniczających szkodliwe oddziaływanie procesów produkcyjnych na środowisko |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy technologii produkcji – pojęcia i definicje, systematyka procesów produkcyjnych, struktura procesów produkcyjnych. Zasady tworzenia technologii przyjaznych środowisku: Strategia Czystszej Produkcji (CP); Strategia Zintegrowanej Polityki Produktowej (ZPP); Najlepsza Dostępna Technika (BAT). Ocena cyklu życia LCA i fazy oceny cyklu życia: Określenie zakresu i celu badań; Analiza zbioru w cyklu życia LCI, Ocena wpływu cyklu życia LCIA, Interpretacja cyklu życia. Przykłady działań ograniczających szkodliwe oddziaływanie procesów produkcyjnych na środowisko. | 12 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Przygotowanie i przedstawienie referatu przez zespoły 2-osobowe | 8 |
A-W-2 | Uczestnictwo w zajęciach | 12 |
A-W-3 | Studiowanie literatury | 5 |
A-W-4 | Przygotowanie i przedstawienie referatu | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Aktywizacja studentów poprzez seminarium |
M-3 | Wykorzystanie edukacyjnych programów komputerowych |
M-4 | Aktywizacja studentów poprzez opracowanie referatu i jego prezentację |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena testu pisemnego oraz ocena wystąpienia seminaryjnego (referatu) |
S-2 | Ocena formująca: Ocena jakości referatu i wystąpienia |
S-3 | Ocena podsumowująca: Test pisemny wielokrotnego wyboru |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_D05_W01 Poznanie ogólnych zasad technologii produkcji, tworzenia technologii przyjaznych środowisku, techniki badania aspektów środowiskowych i potencjalnych wpływów na środowisko w całym okresie życia wyrobu oraz zapoznanie się z wybranymi przykładami działań ograniczających szkodliwe oddziaływanie procesów produkcyjnych na środowisko | OS_1A_W05 | R1A_W01, R1A_W03 | InzA_W01 | C-1, C-2, C-3 | T-W-1 | M-1, M-3, M-4 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_D05_U01 Potrafi przeprowadzić analizę procesu produkcyjnego w aspekcie jego oddziaływania na środowisko. Potrafi także zidentyfikować te elementy procesu produkcyjnego, w których potencjał zmniejszenia szkodliwości oddziaływania na środowisko, zgodnie z zasadami BAT, CP i ZPP jest największy. Potrafi posługiwać się najnowszymi narzedziami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska | OS_1A_U02, OS_1A_U05 | R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04 | InzA_U03, InzA_U08 | C-1, C-2, C-3 | T-W-1 | M-1, M-3, M-4 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_D05_K01 Aktywna i kreatywna postawa w rozwiązywaniu zadanych zadań. Potrafi właściwie określić priorytety służące realizacji zadania | OS_1A_K03 | R1A_K03 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1 | M-1, M-3, M-4 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_D05_W01 Poznanie ogólnych zasad technologii produkcji, tworzenia technologii przyjaznych środowisku, techniki badania aspektów środowiskowych i potencjalnych wpływów na środowisko w całym okresie życia wyrobu oraz zapoznanie się z wybranymi przykładami działań ograniczających szkodliwe oddziaływanie procesów produkcyjnych na środowisko | 2,0 | Brak wiedzy z zakresu ogólnych zasad technologii produkcji, tworzenia technologii przyjaznych środowisku, techniki badania aspektów środowiskowych i potencjalnych wpływów na środowisko w całym okresie życia wyrobu |
3,0 | Student potrafi wyspecyfikować ogólne zasady procesu produkcji i jego organizacji, tworzenia technologii przyjaznych środowisku, techniki badania aspektów środowiskowych i potencjalnych wpływów na środowisko w całym okresie życia wyrobu | |
3,5 | dodatkowo posiada ogólną wiedzę dotyczącą etapów cyklu życia systemu wyrobu w poszczególnych kategoriach działalności przemysłowej oraz zna definicję najlepszej dostępnej techniki, tzw. BAT (wg Dyrektywy 96/61/WE), podstawowych założeń strategii "Czystsza produkcja" (CP) i strategii "Zintegrowana Polityka Pruduktowa" (ZPP), zna terminologię i ogólną strukturę techniki badania aspektów środowiskowych i potencjalnych wpływów na środowisko w całym okresie życia wyrobu | |
4,0 | dodatkowo student zna zasady definiowania i opisywania systemu wyrobu, określania jego funkcji i jednosteki funkcjonalnych, identyfikowania głównych kategorii danych wejściowych i wyjściowych procesu jednostkowego, identyfikacji istotnych wejść procesu jednostkowego, znai procedury alokacji | |
4,5 | dodatkowo zna zasady przypisywania wejść i wyjść systemu wyrobu do poszczególnych kategorii wpływu na środowisko i określania ich znaczenia środowiskowego, potrafi wskazać przykłady ograniczania szkodliwego oddziaływania procesów wytwórczych na środowisko | |
5,0 | dodatkowo zna narżędzie informatyczne do badania aspektów środowiskowych i potencjalnych wpływów na środowisko w całym okresie życia wyrobu . |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_D05_U01 Potrafi przeprowadzić analizę procesu produkcyjnego w aspekcie jego oddziaływania na środowisko. Potrafi także zidentyfikować te elementy procesu produkcyjnego, w których potencjał zmniejszenia szkodliwości oddziaływania na środowisko, zgodnie z zasadami BAT, CP i ZPP jest największy. Potrafi posługiwać się najnowszymi narzedziami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska | 2,0 | student nie potrafi w najprostszy sposób przedstawić i omówić ogólnych zasad działalności przemysłowej, tworzenia technologii przyjaznych środowisku, techniki badania aspektów środowiskowych i potencjalnych wpływów na środowisko w całym okresie życia wyrobu |
3,0 | Student potrafi w najprostszy sposób przedstawić i omówić ogólne zasady działalności przemysłowej i jej organizacji, tworzenia technologii przyjaznych środowisku, techniki badania aspektów środowiskowych i potencjalnych wpływów na środowisko w całym okresie życia wyrobu | |
3,5 | dodatkowo potrafi analizować dzialalność przemysłową pod kątem stosowania zasad najlepszej dostępnej techniki (BAT) określonych w Dyrektywie 96/61/WE oraz zasad określonych w strategii "Czystsza produkcja". Potrafi definiować i opisywać etapy życia systemu wyrobu. | |
4,0 | dodatkowo potrafi inwentaryzować zbiór istotnych wejść i wyjść systemu wyrobu w oparciu o poznane kryteria kwalifikacyjne | |
4,5 | dodatkowo potrafi przeprowadzać ocenę potencjalnych wpływów na środowisko związanych z istotnymi wejściami i wyjściami systemu wyrobu i potrafi zaproponować dokonanie prośrodowiskowych zmian w procesach wytwóczych, głównie na drodze modernizacji urządzeń i instalacji produkcyjnych | |
5,0 | dodatkowo potrafi posługiwac się wybranym narzędziem informatycznym do badania aspektów środowiskowych i potencjalnych wpływów na środowisko w całym okresie życia wyrobu |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_D05_K01 Aktywna i kreatywna postawa w rozwiązywaniu zadanych zadań. Potrafi właściwie określić priorytety służące realizacji zadania | 2,0 | Student nie wykazuje aktywnej i kreatywnej postawy oraz chęci do zdobywania wiedzy i umiejętności |
3,0 | student wykazuje zainteresowanie zdobywaniem wiedzy poprzez wyrarażanie własnych poglądów na przekazywane treści | |
3,5 | dodatkowo jest aktywny podczas dyskusji nad prezentowanymi referatami studentów | |
4,0 | dodatkowo wykazuje zdolność do wykorzystywania posiadanej wiedzy ogólnej oraz umiejętności i zdolności osobiste, w prowadzeniu dyskusji nad prezentowanymi przez innych studentów zagadnieniami | |
4,5 | dodatkowo wykazuje aktywność w kreowaniu własnych pomysłów | |
5,0 | dodatkowo jest zdeterminowany do pogłębiania wiedzy i umiejętności, co przejawia się dociekliwością w analizowaniu i dyskutowaniu omawianych zagadnień |
Literatura podstawowa
- Skrzypek E., Hofman M., Zarządzanie procesami w przedsiębiorstwie, Oficyna a Wolters Kluwer business, W-wa, 2010
- Dyrektywa 96/61/WE w sprawie Zintegrowanego Zapobiegania i Ograniczania Zanieczyszczeń (IPPC), 1996
- Komunikat Komisji Wspólnot Europejskich COM (2003) 302, 2003
- PN-EN ISO 14040 - Ocena cyklu życia, Polski Komitet Normalizacyjny, W-wa, 2000
- PN-EN ISO 14041- Ocena cyklu zycia, określenie celu i zakresu oraz analiza zbioru, Polski Komitet Normalizacyjny, W-wa, 2002
- PN-EN ISO 14042- Ocena cyklu zycia, ocena wpływu cyklu życia, 2002
- PN-EN ISO 14043- Ocena cyklu zycia, interpretacja cyklu życia, 2002
- PN-EN ISO/TR 14047- Ocena wpływu cyklu zycia, przykłady stosowania ISO 14042, 2006
- PN-EN ISO/TR 14049- Ocena cyklu zycia, przykłady stosowania ISO 14041, 2000
Literatura dodatkowa
- Oprogramowanie edukacyjne: Gabi Software (www.gabi-software.com), 2011
- Durlik I, Inżynieria zarządzania Cz.1, Placet, Warszawa, 1995