Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)

Sylabus przedmiotu Ekologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl>, Joanna Podlasińska <Joanna.Podlasinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 12 2,00,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 10 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Przed rozpoczęciem nauki przedmiotu Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu praw ochrony środowiska, podstawowych wymagań roślin i zwierząt, powinien znać podstawy właściwości gleb

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Głównym celem zajęć jest przekazanie Studentom podstawowej wiedzy z zakresu ekologii, umożliwiającej ocenę stanu środowiska przyrodniczego pod względem jego zasobów roślinnych, zwierzęcych, walorów przyrodniczych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Szata roślinna Polski – odmienne cechy i funkcje w środowisku w różnych regionach kraju.2
T-A-2Tworzenie łańcuchów troficznych w różnych siedliskach przyrodniczych.2
T-A-3Ocena walorów przyrodniczych krajobrazu rolniczego i miejskiego2
T-A-4Różnorodność krajobrazów ekologicznych wybranych obszarów – projekt.2
T-A-5Zaliczenie ćwiczeń2
10
wykłady
T-W-1Definicja ekologii. Zakres ekologii. Zasady i pojęcia dotyczące ekologii. Związek ekologii z biologią i innymi naukami. Zakres i podział ekologii.2
T-W-2Ekologia organizmu. Tolerancja ekologiczna organizmu. Prawa ekologiczne dotyczące czynników ograniczających – prawo Liebiga i prawa Shelforda.2
T-W-3Zasady i pojęcia dotyczące biocenozy i ekosystemu. Łańcuchy troficzne, sieci troficzne, poziomy troficzne. Struktura troficzna i piramidy ekologiczne. Różnorodność gatunkowa w biocenozie.2
T-W-4Wpływ człowieka na zmiany zachodzące w obrębie ekosystemu. Ekoton i pojęcie efektu styku. Teoria homeoestazy biocenoz.2
T-W-5Krajobraz ekologiczny: podział, pionierzy2
T-W-6Zaliczenie wykładów2
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział Studenta w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Przygotowanie się Studenta do zaliczenia pisemnego z części ćwiczeniowej15
30
wykłady
A-W-1Udział Studenta w wykładach20
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów przez Studenta10
A-W-3Przygotowanie Studenta do zaliczenia końcowego w formie pisemnej10
A-W-4Czytanie wskazanej literatury4
A-W-5Przygotowanie przez Studenta części wstępnej do wykładu5
A-W-6Przygotowanie przez Studenta prezentacji multimedialnej10
59

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Wykład problemowy
M-3Film
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność Studenta na zajęciach
S-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności Studenta na zajęciach
S-3Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z części ćwiczeniowej i wykładowej przez Studenta

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C01_W01
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie znał podstawowe zjawiska i procesy zachodzące w przyrodzie (takie jak wzajemne relacje pomiędzy organizmami oraz organizmami a środowiskiem), będzie znał także skutki jak te relacje zmieniają środowisko.
OS_1A_W01R1A_W01, R1A_W03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-A-1M-1, M-2, M-4S-1, S-2, S-3, S-4
OS_1A_C01_W05
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie znał zidentyfikować wybrane zjawiska zachodzące w biosferze dotyczące umiejscowienia poszczególnych organizmów, populacji. Zna podstawowe techniki (metoda Ellenberga, Oświta) oceny środowiska związane z ochroną i kształtowaniem poszczególnych elementów krajobrazu (ekosystemy łąk, pół, lasów itp.)
OS_1A_W05R1A_W01, R1A_W03InzA_W01C-1T-W-4, T-A-3, T-A-4M-1, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4
OS_1A_C01_W06
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie znał poszczególne elementy poziomów organizacji (łańcuchy troficzne) co umożliwia mu ocenę jakości danej sieci troficznej w aspekcie ochrony i kształtowania środowiska, w którym występuje
OS_1A_W06R1A_W03, R1A_W04InzA_W02C-1T-W-4, T-A-2M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C01_U01
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie posiadał umiejętność zdobytej wiedzy (oraz tej nowo poznanej) w ocenie jakości ekosystemów w aspekcie ochrony i kształtowania środowiska wykorzystując poznane metody fitoindykacyjne.
OS_1A_U01R1A_U01, R1A_U02InzA_U02C-1T-W-4, T-A-1M-1, M-2, M-4, M-5S-1, S-2, S-3, S-4
OS_1A_C01_U08
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie posiadał umiejętność oceny prawidłowego funkcjonowaniem ekosystemów – ich stabilności uwzględniając podatkowe parametry występujących tam populacji (liczebność, rozrodczość itp.)
OS_1A_U08R1A_U06, R1A_U07, R1A_U09InzA_U06C-1T-W-4, T-W-5, T-A-2, T-A-3M-1, M-2, M-4, M-5S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C01_K01
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie potrafił dostrzec potrzebę ciągłego pobłębiania wiedzy, kierując się rozwojem dziedzin nauki, wykorzystując je w szybszym wykrawaniu powierzonych przez prac owce obowiązków
OS_1A_K01R1A_K01, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07C-1T-A-3M-4, M-5S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_C01_W01
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie znał podstawowe zjawiska i procesy zachodzące w przyrodzie (takie jak wzajemne relacje pomiędzy organizmami oraz organizmami a środowiskiem), będzie znał także skutki jak te relacje zmieniają środowisko.
2,0Student nie wyjaśnia podstwowych zjawisk i procesow zachodzacych w przyrodzie oraz nie zna skutków jak te relacje zmieniają środowisko
3,0Student wyjaśnia w nieznacznym stopniu podstwowe zjawiska i procesy zachodzace w przyrodzie oraz zna w nieznacznym stopniu skutki jak te relacje zmieniają środowisko
3,5Student wyjaśnia podstawowe zjawiska i procesy zachodzące w przyrodzie oraz zna podstawowe skutki tych relacji na środowisko
4,0Student wyjaśnia większość podstwawych zjawisk i procesow zachodzących w przyrodzie oraz zna większość skutków tych relacji na środowisko
4,5Student wyjaśnia znaczna większość podstwowych zjawisk i procesow zachodzących w przyrodzie oraz zna znaczna większość skutków jak te relacje zmieniają środowisko
5,0Student wyjaśnia wszystkie podstwowe zjawiska i procesy zachodzące w przyrodzie oraz zna wszystkie ich skutki na środowisko
OS_1A_C01_W05
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie znał zidentyfikować wybrane zjawiska zachodzące w biosferze dotyczące umiejscowienia poszczególnych organizmów, populacji. Zna podstawowe techniki (metoda Ellenberga, Oświta) oceny środowiska związane z ochroną i kształtowaniem poszczególnych elementów krajobrazu (ekosystemy łąk, pół, lasów itp.)
2,0Student nie potrafi zidentyfikować omawianych na przedmiocie zjawisk zachodzących w biosferze dotyczących umiejscowienia poszczególnych organizmów i populacji. Zna metodę Ellenberga, Oświta - oceniające elementy krajobrazu: łąki, pola, lasy
3,0Student potrafi zidentyfikować omawiane na przedmiocie w nieznacznym stopniu zjawiska zachodzące w biosferze dotyczące umiejscowienia poszczególnych organizmów i populacji. Zna w zakresie podstawowym metodę Ellenberga, Oświta - oceniające elementy krajobrazu: łąki, pola, lasy
3,5Student potrafi zidentyfikować omawiane na przedmiocie podstawowe zjawiska zachodzące w biosferze dotyczące umiejscowienia poszczególnych organizmów i populacji. Zna w zakresie podstawowym metodę Ellenberga, Oświta - oceniające elementy krajobrazu: łąki, pola, lasy
4,0Student potrafi zidentyfikować wiekszość omawianych na przedmiocie zjawisk zachodzących w biosferze dotyczących umiejscowienia poszczególnych organizmów i populacji. Zna większość wiadomości o metodzie Ellenberga, Oświta - oceniających elementy krajobrazu: łąki, pola, lasy
4,5Student potrafi zidentyfikować znaczna większość omawianych na przedmiocie zjawisk zachodzących w biosferze dotyczących umiejscowienia poszczególnych organizmów i populacji. Zna wnaczną wiekszość wiadomości o metodzie Ellenberga, Oświta - oceniających elementy krajobrazu: łąki, pola, lasy
5,0Student potrafi zidentyfikować wszystkie omawiane na przedmiocie zjawiska zachodzące w biosferze dotyczące umiejscowienia poszczególnych organizmów i populacji. Zna wszystkie wiadomości o metodzie Ellenberga, Oświta - oceniających elementy krajobrazu: łąki, pola, lasy
OS_1A_C01_W06
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie znał poszczególne elementy poziomów organizacji (łańcuchy troficzne) co umożliwia mu ocenę jakości danej sieci troficznej w aspekcie ochrony i kształtowania środowiska, w którym występuje
2,0Student nie zna poszczególnych elementów poziomów troficznych, co uniemożliwia mu ocenę jakości danej sieci troficznej w aspekcie ochrony i kształtowania środowiska
3,0Student zna w nieznacznym stopniu poszczególne elementy poziomów troficznych, co możliwia mu w nieznacznym stopniu ocenę jakości danej sieci troficznej w aspekcie ochrony i kształtowania środowiska
3,5Student zna w podstawowym stopniu poszczególne elementy poziomów troficznych, co możliwia mu ocenę jakości danej sieci troficznej w aspekcie ochrony i kształtowania środowiska w stopniu podstawowym
4,0Student zna większość poszczególnych elementów poziomów troficznych, co możliwia mu ocenę jakości danej sieci troficznej w aspekcie ochrony i kształtowania środowiska w stopniu dobrym
4,5Student zna znaczną większość poszczególnych elementów poziomów troficznych, co możliwia mu ocenę jakości danej sieci troficznej w aspekcie ochrony i kształtowania środowiska w stopniu dobrym
5,0Student zna wszystkie poszczególne elementy poziomów troficznych, co możliwia mu dokładną i szybką ocenę jakości danej sieci troficznej w aspekcie ochrony i kształtowania środowiska

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_C01_U01
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie posiadał umiejętność zdobytej wiedzy (oraz tej nowo poznanej) w ocenie jakości ekosystemów w aspekcie ochrony i kształtowania środowiska wykorzystując poznane metody fitoindykacyjne.
2,0Student nie będzie posiadał umiejętności aby zdobytą wiedzę - poprzez poznane metody fitoindykacyjne - wykorzystać w ocenie jakości ekosystemów w aspekcie ochrony i kształtowania środowiska
3,0Student będzie posiadał nieznaczne umiejętności aby zdobytą wiedzę - poprzez poznane metody fitoindykacyjne - wykorzystać w ocenie jakości ekosystemów w aspekcie ochrony i kształtowania środowiska
3,5Student w stopniu podstawowym będzie posiadał umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy - poprzez poznane metody fitoindykacyjne - wykorzystać w ocenie jakości ekosystemów w aspekcie ochrony i kształtowania środowiska
4,0Student będzie posiadał umiejętności aby zdobytą wiedzę - poprzez poznane metody fitoindykacyjne - wykorzystać w ocenie jakości ekosystemów w aspekcie ochrony i kształtowania środowiska w stopniu dobrym
4,5Student będzie posiadał umiejętność szybkiego wykorzystania zdobytej wiedzy - poprzez poznane metody fitoindykacyjne - w ocenie jakości ekosystemów w aspekcie ochrony i kształtowania środowiska
5,0Student będzie posiadał umiejętność szybkiego i nowatorskiego wykorzystania wiedzy - poprzez poznane metody fitoindykacyjne - w ocenie jakości ekosystemów w aspekcie ochrony i kształtowania środowiska
OS_1A_C01_U08
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie posiadał umiejętność oceny prawidłowego funkcjonowaniem ekosystemów – ich stabilności uwzględniając podatkowe parametry występujących tam populacji (liczebność, rozrodczość itp.)
2,0Student nie będzie posiadał umiejętności oceny prawidłowego funkcjonowania ekosystemów – ich stabilności uwzględniając podatkowe parametry występujących tam populacji (liczebność, rozrodczość itp.)
3,0Student będzie posiadał umiejętność wnieznacznym stopniu oceny prawidłowego funkcjonowania ekosystemów – ich stabilności uwzględniając podatkowe parametry występujących tam populacji (liczebność, rozrodczość itp.)
3,5Student będzie posiadał umiejętność podtawowej oceny prawidłowego funkcjonowania ekosystemów – ich stabilności uwzględniając podatkowe parametry występujących tam populacji (liczebność, rozrodczość itp.)
4,0Student będzie posiadał umiejętność większości ocen prawidłowego funkcjonowania ekosystemów – ich stabilności uwzględniając podatkowe parametry występujących tam populacji (liczebność, rozrodczość itp.)
4,5Student będzie posiadał umiejętność trafnej oceny prawidłowego funkcjonowania ekosystemów – ich stabilności uwzględniając podatkowe parametry występujących tam populacji (liczebność, rozrodczość itp.)
5,0Student będzie posiadał umiejętność szybkiej i trafnej oceny prawidłowego funkcjonowania ekosystemów – ich stabilności uwzględniając podatkowe parametry występujących tam populacji (liczebność, rozrodczość itp.)

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_C01_K01
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie potrafił dostrzec potrzebę ciągłego pobłębiania wiedzy, kierując się rozwojem dziedzin nauki, wykorzystując je w szybszym wykrawaniu powierzonych przez prac owce obowiązków
2,0Student nie potrafi dostrzec potrzeby pobłębiania wiedzy
3,0Student potrafi dostrzec potrzebę pobłębiania wiedzy w nieznacznym stopniu
3,5Student potrafi dostrzec potrzebę pobłębiania wiedzy w stopniu podstawowym
4,0Student potrafi dostrzec potrzebę pobłębiania wiedzy w stopniu dobrym
4,5Student potrafi dostrzec potrzebę pobłębiania wiedzy w stopniu dobrym
5,0Student potrafił dostrzec potrzebę pobłębiania wiedzy w stopniu bardzo dobrym

Literatura podstawowa

  1. Wiąckowski St., Ekologia ogólna., Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz, 1998, I
  2. Campbell B., Ekologia człowieka- zanieczyszczenia środowiska., PWN: 175-195, W-wa., 1995, I
  3. Krebs Ch.J, Ecology. The Experimental Analysis of Distribution and Abundance, Harper – Collins Colege Publishers, London, 1994, I
  4. Odum E.P., Podstawy ekologii, PWRiL, W-wa, 1982, I

Literatura dodatkowa

  1. Ellenberg H., Landwirtschaftliche Pflanzencoziologie. 2. Wiesen und Weiden und ihre standortliche Bewertung., Sttutgart/Ludwigsburg, Ulmer., Ulmer., 1952, I
  2. Klapp E., Grunlandvegetation und Standort., Berlin, Hamburg., 1965, I
  3. Trojan P., Ekologia ogólna, PWN, W-wa, 1978, I

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Szata roślinna Polski – odmienne cechy i funkcje w środowisku w różnych regionach kraju.2
T-A-2Tworzenie łańcuchów troficznych w różnych siedliskach przyrodniczych.2
T-A-3Ocena walorów przyrodniczych krajobrazu rolniczego i miejskiego2
T-A-4Różnorodność krajobrazów ekologicznych wybranych obszarów – projekt.2
T-A-5Zaliczenie ćwiczeń2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicja ekologii. Zakres ekologii. Zasady i pojęcia dotyczące ekologii. Związek ekologii z biologią i innymi naukami. Zakres i podział ekologii.2
T-W-2Ekologia organizmu. Tolerancja ekologiczna organizmu. Prawa ekologiczne dotyczące czynników ograniczających – prawo Liebiga i prawa Shelforda.2
T-W-3Zasady i pojęcia dotyczące biocenozy i ekosystemu. Łańcuchy troficzne, sieci troficzne, poziomy troficzne. Struktura troficzna i piramidy ekologiczne. Różnorodność gatunkowa w biocenozie.2
T-W-4Wpływ człowieka na zmiany zachodzące w obrębie ekosystemu. Ekoton i pojęcie efektu styku. Teoria homeoestazy biocenoz.2
T-W-5Krajobraz ekologiczny: podział, pionierzy2
T-W-6Zaliczenie wykładów2
12

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział Studenta w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Przygotowanie się Studenta do zaliczenia pisemnego z części ćwiczeniowej15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział Studenta w wykładach20
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów przez Studenta10
A-W-3Przygotowanie Studenta do zaliczenia końcowego w formie pisemnej10
A-W-4Czytanie wskazanej literatury4
A-W-5Przygotowanie przez Studenta części wstępnej do wykładu5
A-W-6Przygotowanie przez Studenta prezentacji multimedialnej10
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_C01_W01Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie znał podstawowe zjawiska i procesy zachodzące w przyrodzie (takie jak wzajemne relacje pomiędzy organizmami oraz organizmami a środowiskiem), będzie znał także skutki jak te relacje zmieniają środowisko.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W01Student opisuje zjawiska i procesy zachodzące w przyrodzie. Zna zasady wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest przekazanie Studentom podstawowej wiedzy z zakresu ekologii, umożliwiającej ocenę stanu środowiska przyrodniczego pod względem jego zasobów roślinnych, zwierzęcych, walorów przyrodniczych
Treści programoweT-W-1Definicja ekologii. Zakres ekologii. Zasady i pojęcia dotyczące ekologii. Związek ekologii z biologią i innymi naukami. Zakres i podział ekologii.
T-W-2Ekologia organizmu. Tolerancja ekologiczna organizmu. Prawa ekologiczne dotyczące czynników ograniczających – prawo Liebiga i prawa Shelforda.
T-W-5Krajobraz ekologiczny: podział, pionierzy
T-A-1Szata roślinna Polski – odmienne cechy i funkcje w środowisku w różnych regionach kraju.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Wykład problemowy
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność Studenta na zajęciach
S-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności Studenta na zajęciach
S-3Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z części ćwiczeniowej i wykładowej przez Studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wyjaśnia podstwowych zjawisk i procesow zachodzacych w przyrodzie oraz nie zna skutków jak te relacje zmieniają środowisko
3,0Student wyjaśnia w nieznacznym stopniu podstwowe zjawiska i procesy zachodzace w przyrodzie oraz zna w nieznacznym stopniu skutki jak te relacje zmieniają środowisko
3,5Student wyjaśnia podstawowe zjawiska i procesy zachodzące w przyrodzie oraz zna podstawowe skutki tych relacji na środowisko
4,0Student wyjaśnia większość podstwawych zjawisk i procesow zachodzących w przyrodzie oraz zna większość skutków tych relacji na środowisko
4,5Student wyjaśnia znaczna większość podstwowych zjawisk i procesow zachodzących w przyrodzie oraz zna znaczna większość skutków jak te relacje zmieniają środowisko
5,0Student wyjaśnia wszystkie podstwowe zjawiska i procesy zachodzące w przyrodzie oraz zna wszystkie ich skutki na środowisko
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_C01_W05Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie znał zidentyfikować wybrane zjawiska zachodzące w biosferze dotyczące umiejscowienia poszczególnych organizmów, populacji. Zna podstawowe techniki (metoda Ellenberga, Oświta) oceny środowiska związane z ochroną i kształtowaniem poszczególnych elementów krajobrazu (ekosystemy łąk, pół, lasów itp.)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W05Identyfikuje zjawiska oraz fizyczne i chemiczne procesy zachodzące w biosferze. Zna podstawy techniki kształtowania środowiska. Zna podstawowy cykl życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z ochroną i kształtowaniem środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest przekazanie Studentom podstawowej wiedzy z zakresu ekologii, umożliwiającej ocenę stanu środowiska przyrodniczego pod względem jego zasobów roślinnych, zwierzęcych, walorów przyrodniczych
Treści programoweT-W-4Wpływ człowieka na zmiany zachodzące w obrębie ekosystemu. Ekoton i pojęcie efektu styku. Teoria homeoestazy biocenoz.
T-A-3Ocena walorów przyrodniczych krajobrazu rolniczego i miejskiego
T-A-4Różnorodność krajobrazów ekologicznych wybranych obszarów – projekt.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-3Film
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność Studenta na zajęciach
S-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności Studenta na zajęciach
S-3Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z części ćwiczeniowej i wykładowej przez Studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zidentyfikować omawianych na przedmiocie zjawisk zachodzących w biosferze dotyczących umiejscowienia poszczególnych organizmów i populacji. Zna metodę Ellenberga, Oświta - oceniające elementy krajobrazu: łąki, pola, lasy
3,0Student potrafi zidentyfikować omawiane na przedmiocie w nieznacznym stopniu zjawiska zachodzące w biosferze dotyczące umiejscowienia poszczególnych organizmów i populacji. Zna w zakresie podstawowym metodę Ellenberga, Oświta - oceniające elementy krajobrazu: łąki, pola, lasy
3,5Student potrafi zidentyfikować omawiane na przedmiocie podstawowe zjawiska zachodzące w biosferze dotyczące umiejscowienia poszczególnych organizmów i populacji. Zna w zakresie podstawowym metodę Ellenberga, Oświta - oceniające elementy krajobrazu: łąki, pola, lasy
4,0Student potrafi zidentyfikować wiekszość omawianych na przedmiocie zjawisk zachodzących w biosferze dotyczących umiejscowienia poszczególnych organizmów i populacji. Zna większość wiadomości o metodzie Ellenberga, Oświta - oceniających elementy krajobrazu: łąki, pola, lasy
4,5Student potrafi zidentyfikować znaczna większość omawianych na przedmiocie zjawisk zachodzących w biosferze dotyczących umiejscowienia poszczególnych organizmów i populacji. Zna wnaczną wiekszość wiadomości o metodzie Ellenberga, Oświta - oceniających elementy krajobrazu: łąki, pola, lasy
5,0Student potrafi zidentyfikować wszystkie omawiane na przedmiocie zjawiska zachodzące w biosferze dotyczące umiejscowienia poszczególnych organizmów i populacji. Zna wszystkie wiadomości o metodzie Ellenberga, Oświta - oceniających elementy krajobrazu: łąki, pola, lasy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_C01_W06Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie znał poszczególne elementy poziomów organizacji (łańcuchy troficzne) co umożliwia mu ocenę jakości danej sieci troficznej w aspekcie ochrony i kształtowania środowiska, w którym występuje
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W06Rozróżnia podstawowe zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych poziomach organizacji. Potrafi rozwiązywać techniczne zadania inżynierskie dostosowane do kierunku ochrona i kształtowanie środowiska. Zna właściwości chemiczne, fizyczne i biologiczne materiałów stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska. Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu ochrony i kształtowania środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest przekazanie Studentom podstawowej wiedzy z zakresu ekologii, umożliwiającej ocenę stanu środowiska przyrodniczego pod względem jego zasobów roślinnych, zwierzęcych, walorów przyrodniczych
Treści programoweT-W-4Wpływ człowieka na zmiany zachodzące w obrębie ekosystemu. Ekoton i pojęcie efektu styku. Teoria homeoestazy biocenoz.
T-A-2Tworzenie łańcuchów troficznych w różnych siedliskach przyrodniczych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Wykład problemowy
M-3Film
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność Studenta na zajęciach
S-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności Studenta na zajęciach
S-3Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z części ćwiczeniowej i wykładowej przez Studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna poszczególnych elementów poziomów troficznych, co uniemożliwia mu ocenę jakości danej sieci troficznej w aspekcie ochrony i kształtowania środowiska
3,0Student zna w nieznacznym stopniu poszczególne elementy poziomów troficznych, co możliwia mu w nieznacznym stopniu ocenę jakości danej sieci troficznej w aspekcie ochrony i kształtowania środowiska
3,5Student zna w podstawowym stopniu poszczególne elementy poziomów troficznych, co możliwia mu ocenę jakości danej sieci troficznej w aspekcie ochrony i kształtowania środowiska w stopniu podstawowym
4,0Student zna większość poszczególnych elementów poziomów troficznych, co możliwia mu ocenę jakości danej sieci troficznej w aspekcie ochrony i kształtowania środowiska w stopniu dobrym
4,5Student zna znaczną większość poszczególnych elementów poziomów troficznych, co możliwia mu ocenę jakości danej sieci troficznej w aspekcie ochrony i kształtowania środowiska w stopniu dobrym
5,0Student zna wszystkie poszczególne elementy poziomów troficznych, co możliwia mu dokładną i szybką ocenę jakości danej sieci troficznej w aspekcie ochrony i kształtowania środowiska
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_C01_U01Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie posiadał umiejętność zdobytej wiedzy (oraz tej nowo poznanej) w ocenie jakości ekosystemów w aspekcie ochrony i kształtowania środowiska wykorzystując poznane metody fitoindykacyjne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest przekazanie Studentom podstawowej wiedzy z zakresu ekologii, umożliwiającej ocenę stanu środowiska przyrodniczego pod względem jego zasobów roślinnych, zwierzęcych, walorów przyrodniczych
Treści programoweT-W-4Wpływ człowieka na zmiany zachodzące w obrębie ekosystemu. Ekoton i pojęcie efektu styku. Teoria homeoestazy biocenoz.
T-A-1Szata roślinna Polski – odmienne cechy i funkcje w środowisku w różnych regionach kraju.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Wykład problemowy
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność Studenta na zajęciach
S-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności Studenta na zajęciach
S-3Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z części ćwiczeniowej i wykładowej przez Studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie będzie posiadał umiejętności aby zdobytą wiedzę - poprzez poznane metody fitoindykacyjne - wykorzystać w ocenie jakości ekosystemów w aspekcie ochrony i kształtowania środowiska
3,0Student będzie posiadał nieznaczne umiejętności aby zdobytą wiedzę - poprzez poznane metody fitoindykacyjne - wykorzystać w ocenie jakości ekosystemów w aspekcie ochrony i kształtowania środowiska
3,5Student w stopniu podstawowym będzie posiadał umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy - poprzez poznane metody fitoindykacyjne - wykorzystać w ocenie jakości ekosystemów w aspekcie ochrony i kształtowania środowiska
4,0Student będzie posiadał umiejętności aby zdobytą wiedzę - poprzez poznane metody fitoindykacyjne - wykorzystać w ocenie jakości ekosystemów w aspekcie ochrony i kształtowania środowiska w stopniu dobrym
4,5Student będzie posiadał umiejętność szybkiego wykorzystania zdobytej wiedzy - poprzez poznane metody fitoindykacyjne - w ocenie jakości ekosystemów w aspekcie ochrony i kształtowania środowiska
5,0Student będzie posiadał umiejętność szybkiego i nowatorskiego wykorzystania wiedzy - poprzez poznane metody fitoindykacyjne - w ocenie jakości ekosystemów w aspekcie ochrony i kształtowania środowiska
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_C01_U08Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie posiadał umiejętność oceny prawidłowego funkcjonowaniem ekosystemów – ich stabilności uwzględniając podatkowe parametry występujących tam populacji (liczebność, rozrodczość itp.)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U08Inwentaryzuje i waloryzuje zasoby przyrody. Zna i potrafi sporządzać bilanse związane z prawidłowym funkcjonowaniem ekosystemów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest przekazanie Studentom podstawowej wiedzy z zakresu ekologii, umożliwiającej ocenę stanu środowiska przyrodniczego pod względem jego zasobów roślinnych, zwierzęcych, walorów przyrodniczych
Treści programoweT-W-4Wpływ człowieka na zmiany zachodzące w obrębie ekosystemu. Ekoton i pojęcie efektu styku. Teoria homeoestazy biocenoz.
T-W-5Krajobraz ekologiczny: podział, pionierzy
T-A-2Tworzenie łańcuchów troficznych w różnych siedliskach przyrodniczych.
T-A-3Ocena walorów przyrodniczych krajobrazu rolniczego i miejskiego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Wykład problemowy
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność Studenta na zajęciach
S-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności Studenta na zajęciach
S-3Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z części ćwiczeniowej i wykładowej przez Studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie będzie posiadał umiejętności oceny prawidłowego funkcjonowania ekosystemów – ich stabilności uwzględniając podatkowe parametry występujących tam populacji (liczebność, rozrodczość itp.)
3,0Student będzie posiadał umiejętność wnieznacznym stopniu oceny prawidłowego funkcjonowania ekosystemów – ich stabilności uwzględniając podatkowe parametry występujących tam populacji (liczebność, rozrodczość itp.)
3,5Student będzie posiadał umiejętność podtawowej oceny prawidłowego funkcjonowania ekosystemów – ich stabilności uwzględniając podatkowe parametry występujących tam populacji (liczebność, rozrodczość itp.)
4,0Student będzie posiadał umiejętność większości ocen prawidłowego funkcjonowania ekosystemów – ich stabilności uwzględniając podatkowe parametry występujących tam populacji (liczebność, rozrodczość itp.)
4,5Student będzie posiadał umiejętność trafnej oceny prawidłowego funkcjonowania ekosystemów – ich stabilności uwzględniając podatkowe parametry występujących tam populacji (liczebność, rozrodczość itp.)
5,0Student będzie posiadał umiejętność szybkiej i trafnej oceny prawidłowego funkcjonowania ekosystemów – ich stabilności uwzględniając podatkowe parametry występujących tam populacji (liczebność, rozrodczość itp.)
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_C01_K01Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie potrafił dostrzec potrzebę ciągłego pobłębiania wiedzy, kierując się rozwojem dziedzin nauki, wykorzystując je w szybszym wykrawaniu powierzonych przez prac owce obowiązków
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest przekazanie Studentom podstawowej wiedzy z zakresu ekologii, umożliwiającej ocenę stanu środowiska przyrodniczego pod względem jego zasobów roślinnych, zwierzęcych, walorów przyrodniczych
Treści programoweT-A-3Ocena walorów przyrodniczych krajobrazu rolniczego i miejskiego
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność Studenta na zajęciach
S-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności Studenta na zajęciach
S-3Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dostrzec potrzeby pobłębiania wiedzy
3,0Student potrafi dostrzec potrzebę pobłębiania wiedzy w nieznacznym stopniu
3,5Student potrafi dostrzec potrzebę pobłębiania wiedzy w stopniu podstawowym
4,0Student potrafi dostrzec potrzebę pobłębiania wiedzy w stopniu dobrym
4,5Student potrafi dostrzec potrzebę pobłębiania wiedzy w stopniu dobrym
5,0Student potrafił dostrzec potrzebę pobłębiania wiedzy w stopniu bardzo dobrym