Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)
Sylabus przedmiotu Wstęp do planowania przestrzennego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich, sztuki | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wstęp do planowania przestrzennego | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Krajobrazu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Czałczyńska-Podolska <Magdalena.Czalczynska-Podolska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami planowania i projektowania prostych zespołów urbanistycznych w tym wymaganiami estetyczno-krajobrazowymi, funkcjonalno-programowymi i prawnymi. |
C-2 | Zapoznanie studentów z dawnymi i współczesnymi koncepcjami planowania miast i osiedli |
C-3 | Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami kompozycji urbanistycznej. |
C-4 | Ukształtowanie umiejętności dotyczących przygotowania projektu niewielkiego zespołu zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej z uwzględnieniem lokalnych uwarunkowań. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Etapy i metodyka powstawania projektu. | 1 |
T-P-2 | Analiza stanu istniejącego terenu. Zajęcia terenowe. Analiza urbanistyczna terenu. | 4 |
T-P-3 | Koncepcja zagospodarowania terenu - układ komunikacji osiedla i rozplanowanie działek | 4 |
T-P-4 | Przegląd międzysemestralny na ocenę | 2 |
T-P-5 | Koncepcja zagospodarowania terenu - kształtowanie wnętrz urbanistycznych i zieleni publicznej | 4 |
T-P-6 | Zagospodarowanie wybranego wnętrza urbanistycznego. Detal urbanistyczny. Dobór nawierzchni i elemnetów małej architektury | 4 |
T-P-7 | Prezentacja projektu i opracowanie graficzne plansz | 1 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie w problematykę planowania przestrzennego. Ład przestrzenny jako cele planowania przestrzennego | 2 |
T-W-2 | Komponowanie zespołów mieszkaniowych - zagadnienie skali, budowy wnętrz urbanistycznych, kompozycji urbanistycznej. | 4 |
T-W-3 | Podstawowe zasady planowania, programowania i kształtowania terenów mieszkaniowych. Przepisy dotyczące wymaganych wymiarów i odległości w projektowaniu zespołów osiedlowych. Komunikacja w osiedlu. Rekreacja w osiedlu | 5 |
T-W-4 | Poszukiwania miasta idealnego - ewolucja zasad dla planowania miast i terenów mieszkaniowych (skala regionu, miasta i placu) | 4 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Obecność na zajęciach i praca nad opracowaniem projektu podczas zajeć | 20 |
A-P-2 | Praca poza zajęciami nad wykonaniem rysunków i makiety projektowanego zespołu | 35 |
A-P-3 | Przygotowanie do przeglądu | 5 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Obecność na wykładach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do kolokwium | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład terenowy |
M-3 | Ćwiczenia projektowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Przegląd międzysemestralny. Ocena etapu pierwszego pracy semestralnej. Ocenie podlega poprawność i merytoryczna i zakres a także estetyka wykonanej pracy. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Projekt semestralny (plansze projektowe i makieta). Ocenie podlega poprawność merytoryczna, zakres i estetyka wykonanej pracy oraz oryginalność koncepcji, jej wartość artystyczna oraz walory urbanistyczno-krajobrazowe przyjętych rozwiązań. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Kolokwium |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_C18_W10 Zna podstawowe zasady komponowania i projektowania (w tym wymiary i odległości wymagane w zagospodarowaniu terenów mieszkaniowych) prostych zespołów urbanistycznych. | AK_1A_W10 | R1A_W08, T1A_W08 | InzA_W03 | C-1, C-3 | T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-P-3, T-P-5, T-P-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
AK_1A_C18_W11 Wskazuje i charakteryzuje podstawowe koncepcje dotyczące planowania miast i terenów mieszkaniowych oraz współczesne tendencje w ich kształtowaniu | AK_1A_W11 | A1_W11, A1_W12, T1A_W08 | InzA_W03 | C-2 | T-W-4 | M-1, M-3 | S-3 |
AK_1A_C18_W13 Zna podstawowe przepisy prawne i procedury stosowane w planowaniu przestrzennym | AK_1A_W13 | R1A_W03, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W10 | InzA_W03, InzA_W04 | C-1 | T-W-3 | M-1, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_C18_U04 Potrafi sporządzić plansze projektowe oraz makietę dla prezentacji opracowanej koncepcji | AK_1A_U04 | A1_U24, R1A_U02, T1A_U03, T1A_U05, T1A_U15 | InzA_U07 | C-4 | T-P-7 | M-3 | S-2 |
AK_1A_C18_U06 Potrafi zaprojektować niewielki zespół urbanistyczny z zastosowaniem zasad kompozycji urbanistycznej oraz planowania i programowania terenów mieszkaniowych. | AK_1A_U06 | T1A_U07, T1A_U08, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U01, InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08 | C-1, C-4, C-3 | T-W-3, T-W-2, T-P-3, T-P-5, T-P-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
AK_1A_C18_U09 Potrafi przeanalizować uwarunkowania sytuacyjne stosując standardowe dla planowania niewielkiego zespołu urbanistycznego analizy. | AK_1A_U09 | T1A_U07, T1A_U08, T1A_U10, T1A_U11, T1A_U12, T1A_U13 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05 | C-4 | T-P-2 | M-1, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_C18_K01 Potrafi twórczo kreować przestrzeń wykorzystując działanie kompozycji urbanistycznej i jej elementów. | AK_1A_K01 | A1_K02, T1A_K02 | InzA_K01 | C-3 | T-W-2, T-P-5 | M-3 | S-1, S-2 |
AK_1A_C18_K11 Potrafi współpracować w ramach zespołu projektowego. | AK_1A_K11 | A1_K03, A1_K05, R1A_K02, R1A_K03, T1A_K04 | InzA_K01 | C-4 | T-P-1 | M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_C18_W10 Zna podstawowe zasady komponowania i projektowania (w tym wymiary i odległości wymagane w zagospodarowaniu terenów mieszkaniowych) prostych zespołów urbanistycznych. | 2,0 | Student nie umie wytłumaczyć większości podstawowych zasad dotyczących komponowania i projektowania prostych zespołów urbanistycznych. |
3,0 | Student poprawnie tłumaczy opisowo większość podstawowych zasad dotyczących komponowania i projektowania prostych zespołów urbanistycznych. | |
3,5 | Student poprawnie tłumaczy opisowo i częściowo graficznie podstawowe zasady dotyczące komponowania i projektowania prostych zespołów urbanistycznych. | |
4,0 | Student poprawnie tłumaczy (opisowo i graficznie) podstawowe zasady dotyczące komponowania i projektowania prostych zespołów urbanistycznych. | |
4,5 | Student poprawnie tłumaczy (opisowo i graficznie) podstawe zasady dotyczące komponowania i projektowania prostych zespołów urbanistycznych oraz potrafi wybrać rozwiązania przestrzenne korzystne dla danej sytuacji. | |
5,0 | Student poprawnie tłumaczy (opisowo i graficznie) podstawowe zasady dotyczące komponowania i projektowania prostych zespołów urbanistycznych oraz potrafi wybrać rozwiązania przestrzenne korzystne dla danej sytuacji, cechujące się wysoką jakoscią. | |
AK_1A_C18_W11 Wskazuje i charakteryzuje podstawowe koncepcje dotyczące planowania miast i terenów mieszkaniowych oraz współczesne tendencje w ich kształtowaniu | 2,0 | Student nie umie wskazać większości z podstawowych koncepcji dotyczących planowania miast i osiedli ani zidentyfikować ich ważniejszych cech. |
3,0 | Student poprawnie wskazuje większość z podstawowych koncepcji dotyczących planowania miast i osiedli oraz identyfiuje ich ważniejsze cechy. | |
3,5 | Student poprawnie wskazuje i charakteryzuje podstawowe koncepcje dotyczące miast i osiedli oraz współczesne tendencje ich kształtowania. | |
4,0 | Student poprawnie wskazuje i charakteryzuje podstawowe koncepcje dotyczące planowania miast i osiedli oraz współczesne tendencje ich kształtowania oraz potrafi porównać ich podstawowe cechy. | |
4,5 | Student poprawnie wskazuje i charakteryzuje podstawowe koncepcje dotyczące planowania miast i osiedli oraz współczesne tendencje ich kształtowania a także potrafi je porównać ich jakość/efektywność. | |
5,0 | Student porawnie wskazuje i chrakteryzuje podstawowe tendencje dotyczące planowania miast i osiedli oraz współczesne tendencje ich kształtowania a także potrafi je porównać i samodzielnie wskazać pożądane kierunki dla poprawy ich jakości. | |
AK_1A_C18_W13 Zna podstawowe przepisy prawne i procedury stosowane w planowaniu przestrzennym | 2,0 | Student nie potrafi wymienić i objaśnić większości podstawowych przepisów prawnych stosowanych w projektowaniu niewielkiego zespołu urbanistycznego. |
3,0 | Student poprawnie wymienia i objaśnia opisowo większość podstawowych przepisów prawnych stosowanych w projektowaniu niewielkiego zespołu urbanistycznego. | |
3,5 | Student poprawnie wymienia i objaśnia (opisowo i częściowo graficznie) większość podstawowych przepsiów prawnych stosowanych w projektowaniu niewielkiego zespołu urbanistycznego. | |
4,0 | Student poprawnie wymienia i objaśnia (opisowo i graficznie) podstawowe przepisy prawne stosowane planowaniu niewielkiego zespołu urbanistycznego. | |
4,5 | Student poprawnie wymienia i objaśnia (opisowo i graficznie) podstawowe przepisy prawne stosowane w projektowaniu niewielkiego zespołu urbanistycznego oraz poprawnie dobiera wytyczne dla danej sytuacji. | |
5,0 | Student poprawnie wymienia i objaśnia (opisowo i graficznie) podstawowe przepisy prawne stosowane w projektowaniu niewielkiego zespołu urbanistycznego, poprawnie dobiera wytyczne dla danej sytuacji z jednoczesną dbałością o jakość uzyskanej przestrzeni. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_C18_U04 Potrafi sporządzić plansze projektowe oraz makietę dla prezentacji opracowanej koncepcji | 2,0 | Student nie potrafi sporządzić podstawowych rysunków prezentujących koncepcję ani wykonać makiety urbanistycznej. |
3,0 | Student prawidłowo sporządza podstawowe rysunki oraz wykonuje makietę urbanistyczną. | |
3,5 | Student prawidłowo i czytelnie sporządza podstawowe rysunki projektowe oraz prawidłowo wykonuje makietę urbanistyczną. | |
4,0 | Student prawidłowo sporządza podstawowe i uzupełniające (określone przez prowadzącego) rysunki projektowe i komponuje je na planszach oraz prawidłowo wykonuje makietę urbanistyczną. | |
4,5 | Student prawidłowo sporządza podstawowe i uzupełniające (określone przez prowadzącego) rysunki projektowe i komponuje je na planszach tworząc estetyczną całość oraz prawidłowo i estetycznie wykonuje makietę urbanistyczną. | |
5,0 | Student prawidłowo sporządza wymagane rysunki projektowe i uzupełniające (określone przez prowadzącego) oraz samodzielnie uzupełnia je o widoki uzupełniające prezentacje koncepcji, komponuje je na planszach tworząc estetyczną całość oraz prawidłowo i estetycznie wykonuje makietę urbanistyczną. Przygotowany materiał cechuje orygialność i duża wartość artystyczna. | |
AK_1A_C18_U06 Potrafi zaprojektować niewielki zespół urbanistyczny z zastosowaniem zasad kompozycji urbanistycznej oraz planowania i programowania terenów mieszkaniowych. | 2,0 | Student nie potrafi zaprojektować niewielkiego zespołu urbanistycznego, a przyjęte rozwiązania cechuje niezrozumienie zasad kompozycji urb. i brak zastosowania podstawowych przepisów i wymogów. |
3,0 | Student potrafi zaprojektować niewielki zespół urbanistyczny, ale pojawiają się drobne błędy w przyjętych rozwiązaniach. | |
3,5 | Student potrafi zaprojektować niewielki zespół urbanistyczny, który cechuje poprawność merytoryczna przyjętych rozwiązań. | |
4,0 | Student potrafi zaprojektować niewielki zespół urbanistyczny, który cechuje poprawność merytoryczna przyjętych rozwiązań oraz walory urbanistyczno-krajobrazowe. | |
4,5 | Student potrafi zaprojektować niewielki zespół urbanistyczny, który cechuje poprawność merytoryczna przyjętych rozwiązań oraz duże walory urbanistyczno-krajobrazowe. | |
5,0 | Student potrafi zaprojektować niewielki zespół urbanistyczny, który cechuje poprawność merytoryczna przyjętych rozwiązań, duże walory urbanistyczno-krajobrazowe oraz oryginalność koncepcji i duża wartość artystyczna. | |
AK_1A_C18_U09 Potrafi przeanalizować uwarunkowania sytuacyjne stosując standardowe dla planowania niewielkiego zespołu urbanistycznego analizy. | 2,0 | Student nie potrafi dokonać analizy stanu istniejącego terenu oraz sporządzić inwentaryzacji urbanistycznej/ lub błędy w przygotowanym opracowaniu znacząco wpływają na jego wartość merytoryczną. |
3,0 | Student przeprowadza analizę stanu istniejącego terenu i sporządza inwentaryzację urbanistyczną w której pojawiają się drobne błędy. | |
3,5 | Student prawidłowo przeprowadza analizę stanu istniejącego terenu i poprawnie sporządza inwentaryzację urbanistyczną. | |
4,0 | Student prawidłowo przeprowadza analizę stanu istniejącego i poprawnie sporządza inwentaryzację urbanistyczną oraz potrafi zdefiniować formy pasujące do danych uwarunkowań. | |
4,5 | Student prawidłowo przeprowadza przeprowadza analizę stanu istniejącego, poprawnie sporządza inwentaryzację urbanistyczną oraz potrafi zdefiniować i wskazać przykłady form pasujących do danych uwarunkowań. | |
5,0 | Student prawidłowo przeprowadza analizę stanu istniejącego, poprawnie sporządza inwenaryzację urbanistyczną, potrafi zdefiniować i wsakazać przykłady form pasujących do danych uwarunkowań z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_C18_K01 Potrafi twórczo kreować przestrzeń wykorzystując działanie kompozycji urbanistycznej i jej elementów. | 2,0 | Student nie potrafi kreatywnie przekształcić przestrzeni, uzyskując spójność funkcjonalno-przestrzenną i kompozycyjną |
3,0 | Student potrafi przekształcić przestrzeń uzyskując jednak spójność funkcjonalno-przestrzenną i kompozycyjną tylko w niewielkim stopniu. | |
3,5 | Student potrafi kreatywnie przekształcić przestrzeń uzyskując częściową spójność funkcjonalno-przestrzenną i kompozycyjną. | |
4,0 | Student potrafi kreatywnie przekształcić przestrzeń uzyskując spójność funkcjonalno-przestrzenną i kompozycyjną. | |
4,5 | Student potrafi kreatywnie przekształcić przestrzeń, uzyskując spójność funkcjonalno-przestrzenną i kompozycyjną oraz wykazując dużą wrażliwość na istniejący potencjał terenu | |
5,0 | Student potrafi kreatywnie przekształcić przestrzeń, uzyskując spójność funkcjonalno-przestrzenną i kompozycyjną oraz wykazując dużą wrażliwość na istniejący potencjał terenu oraz oryginalność myślenia. | |
AK_1A_C18_K11 Potrafi współpracować w ramach zespołu projektowego. | 2,0 | Student nie uczestniczy w pracy zespołu. |
3,0 | Student wykazuje głównie bierną postawę podczas pracy. | |
3,5 | Student aktywnie współpracuje w ramach zespołu, ale tylko w niektórych etapach powstawania projektu. | |
4,0 | Student aktywnie współpracuje w ramach zespołu. | |
4,5 | Student aktywnie współpracuje w ramach zespołu, chętnie podejmuje dyskusje z członkami zespołu i prowadzącym prezentując swoje idee i koncepcje. | |
5,0 | Student aktywnie współpracuje w ramach zespołu, chętnie podejmuje dyskusje z członkami zespołu i prowadzącym prezentując swoje idee i koncepcje, a nawet przejmując rolę lidera zespołu. |
Literatura podstawowa
- Adamczewska-Wejchert H., Kształtowanie zespołów mieszkaniowych, Arkady, Warszawa, 1995
- Alexiewicz G., Izbicki T. (red.), Współczesne tendencje w ksztaltowaniu terenow mieszkaniowych w świetle teorii i praktyki., Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1991
- Bohm A., Planowanie przestrzenne dla architektow krajobrazu. O czynniku kompozycji, Poitechnika Krakowska, Krakow, 2006
- Chmielewski J. M., Teoria urbanistyki w projektowaniu i planowaniu miast, Oficyna wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2005
- Czarnecki W., Planowanie miast i osiedli. T. I i II, Warszawa, 1972
- Pawłowska K. (red.), Architektura krajobrazu a planowanie przestrzenne. Podręcznik dla studentów wyższych szkół technicznych, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2001
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 7 kwietnia 2004 w sprawie waunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ch usytułowanie, 2011
- Wejchert K., Elementy kompozycji urbanistycznej, Arkady, Warszawa, 1984