Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)

Sylabus przedmiotu Ekonomia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich, sztuki
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekonomia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Janusz Myszczyszyn <Janusz.Myszczyszyn@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy przedsiębiorczości, podstawowy zakres matematyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zrozumienie prawidłowosci rządzacych zachowaniem podmiotów gospodarczych, ze szczególnym uzględnieniem gospodarstw domowych i przedsiębiorstw.
C-2Zdobycie teoretycznej wiedzy dotyczącej zasad funkcjonowania gospodarki rynkowej z uwzględnieniem roli państwa
C-3Poznanie zasad funkcjonowania gospodarki jako całości z uwzględnieniem rozwoju gospodarczego i poziomu życia
C-4Nabycie umiejętności oceny zjawisk gospodarczych na podstawie wskazników ekonomicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Przedmiot zainteresowań ekonomii - problem rzadkosci, podstawowe zagadanienia ekonomiczne, ekonomia pozytywna i normatywna, mikro- i makroekonomia. Potrzeby, rodzaje i ich zaspokajanie, zasoby ekonomiczne, wybór i koszt alternatywny, krzywa mozliwosci produkcyjnych.2
T-W-2Gospodarka rynkowa - model gospodarki rynkowej, rynek - definicje,rodzaje, formy i funkcje. Elementy rynku: popyt, podaz, cena, konkurencja. Determinanty popytu i podaży, równowaga rynkowa i przyczyny jej zaburzeń. Cana maksymalna i minimalna.2
T-W-3Podstawy teorii konsumenta. Prawa Gossena, teoria krzywych obojętności. Marginalna stopa substytucji, ograniczenie wyboru konsumenta – linia budzetowa, równowaga konsumenta. Zmiany punkty równowagi konsumenta.2
T-W-4Podstawy decyzji ekonomicznych producenta. Funkcja produkcji, stałe i zmienne czynniki produkcji, izokwanta produkcji, linia jednakowego kosztu, optimum producenta, koszty produkcji. Prawo malejących przychodów krańcowych.2
T-W-5Zakres badań makroekonomii: definicja podsaowych pojęć makroekonomicznych, ruch okrężny, wskazniki rozwoju gospodarczego.1
T-W-6Bezrobocie - podstawowe pojęcia: zasoby siły roboczej, przyczyny bezrobocia, wskazniki aktywnosci zawodowej, stopa bezrobocia, analiza bezrobocia w Polsce, przeciwdziałanie bezrobociu. Inflacja - definicja, przyczyny wzrostu cen gospodarce, wskazniki zmiany cen, koszty i korzysci z inflacji, przeciwdziałanie inflacji.2
T-W-7Polityka fiskalna i pieniężna: istota polityki fiskalnej, dochody i wydatki budzetu panstwa, narzedzia polityki fiskalnej, deficyt budzetowy, dług publiczny, ekspansywna i restrykcyjna polityka fiskalna, istota. Funkcje pieniadza, elementy rynku pienieznego, równowaga na rynku pienieznym, kreacja pieniadza kredytowego. Funkcje banku centralnego, narzedzia polityki monetarnej.2
T-W-8Ekonomia polityki otwartej: przyczyny wymiany miedzynarodowej, teoria kosztów komparatywnych, integracja gospodarcza, ograniczenia w handlu zagranicznym, rynek walutowy i kurs walutowy, bilans płatniczy. Globalizacja: konsekwencje otwarcia gospodarki dla polityki fiskalanej i monetarnej.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia.7
A-W-3Praca z książką/przegląd zalecanej prasy ekonomicznej6
A-W-4Przygotowanie referatu.2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podajaca: wykład informacyjny z prezentacja multimedialna
M-2Metoda problemowa: wykład problemowy
M-3Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, burza mózgów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywnosci na wykładach
S-2Ocena formująca: Ocena referatu
S-3Ocena formująca: Ocena efektów pracy z książką / przeglądu prasy ekonomicznej
S-4Ocena podsumowująca: Test wyboru

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_01_W01
Wyjasnia działanie mechanizmu rynkowego
AK_1A_W23R1A_W02, R1A_W09, T1A_W09, T1A_W11InzA_W04C-1T-W-1, T-W-2M-1, M-3S-1, S-3
AK_1A_01_W02
Zna zasady funkcjonowania podmiotów gospodarczych i podstawy ich decyzji ekonomicznych
AK_1A_W23R1A_W02, R1A_W09, T1A_W09, T1A_W11InzA_W04C-2T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3S-1, S-4
AK_1A_01_W04
Wyjasnia zasady funkcjonowania gospodarki narodowej
AK_1A_W23R1A_W02, R1A_W09, T1A_W09, T1A_W11InzA_W04C-3, C-4T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-2, M-3S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_01_U01
Analizuje zachowania podmiotów gospodarczych
AK_1A_U22T1A_U12InzA_U04C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1, S-4
AK_1A_01_U02
Ocenia zjawiska gospodarcze na podstawie wskazników mikro- i makroekonomicznych
AK_1A_U22T1A_U12InzA_U04C-2, C-3T-W-1, T-W-5M-1, M-2S-1, S-3, S-4
AK_1A_01_U03
Posiada umiejetność wyszukiwania, zrozumienia i wykorzystania informacji do analizy zjawisk ekonomicznych
AK_1A_U22T1A_U12InzA_U04C-3, C-4T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-2, M-3S-1, S-2, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_01_K01
Angazuje sie w proces nauczania, potrafi współpracować w grupie
AK_1A_K11A1_K03, A1_K05, R1A_K02, R1A_K03, T1A_K04InzA_K01C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_01_W01
Wyjasnia działanie mechanizmu rynkowego
2,0Student: - nie potrafi zdefiniowac podstawowych pojęć dotyczących ekonomii, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojetność, niechęć
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje minimalne zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błedów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrazania wiedzy popełnia sporo błedów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował dość solidnie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrazania wiedzy popełnia niewiele błędów.
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie, - w zakresie wyrazania wiedzy nie popełnia większych błedów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrazania wiedzy nie popełnia błędów.
AK_1A_01_W02
Zna zasady funkcjonowania podmiotów gospodarczych i podstawy ich decyzji ekonomicznych
2,0Student: - nie potrafi zdefiniowac podstawowych pojećekonomicznych , - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje niechęć i obowjętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błedów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje małe zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia jeszcze wiele błedów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia jeszcze sporo błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całosc zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie, - w zakresie wyrazania wiedzy popełnia niewielkie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całosc zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie, chęć pracy własnej - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadyczne błędy .
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrazania wiedzy nie popełnia błedów.
AK_1A_01_W04
Wyjasnia zasady funkcjonowania gospodarki narodowej
2,0Student: - nie potrafi zdefiniowac podstawowych pojec, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojetność i niechęć, -w zakresie wyrazania wiedzy popełnia mnóstwo błedów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - w zakresie wyrazania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - w zakresie wyrazania wiedzy popełniadość dużo błedów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całosc zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnie poważniejszych błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrazania wiedzy nie popełnia błędów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_01_U01
Analizuje zachowania podmiotów gospodarczych
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikowac i poradzic sobie samodzielnie z trudnosciami mogacymi pojawic sie na kazdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedza kontekstowa.
3,0Student: - potrafi zidentyfikowac i poradzic sobie, z wydatna pomoca nauczyciela, z wybranymi trudnosciami zwiazanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikowac i poradzic sobie, z nieznaczna pomoca nauczyciela, z wybranymi trudnosciami zwiazanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikowac i samodzielnie radzic sobie z podstawowymi trudnosciami zwiazanymi z procesem preparacji pracy zaliczeniwoej.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikowac i radzic sobie z podstawowymi trudnosciami zwiazanymi z procesem preparacji zaleconej pracy
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiazuje trudnosci zwiazane z procesem preparacji własnego przedsiewziecia - referatu
AK_1A_01_U02
Ocenia zjawiska gospodarcze na podstawie wskazników mikro- i makroekonomicznych
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikowac i poradzic sobie samodzielnie z trudnosciami mogacymi pojawic sie na kazdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedza kontekstowa.
3,0Student: - potrafi zidentyfikowac i poradzic sobie, z wydatna pomoca nauczyciela, z wybranymi trudnosciami zwiazanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikowac i poradzic sobie, z nieznaczna pomoca nauczyciela, z wybranymi trudnosciami zwiazanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikowac i samodzielnie radzic sobie z podstawowymi trudnosciami zwiazanymi z procesem preparacji pracy.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikowac i radzic sobie z podstawowymi trudnosciami zwiazanymi z procesem preparacji zadania - referatu
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiazuje trudnosci zwiazane z procesem preparacji zadanej pracy.
AK_1A_01_U03
Posiada umiejetność wyszukiwania, zrozumienia i wykorzystania informacji do analizy zjawisk ekonomicznych
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikowac i poradzic sobie samodzielnie z trudnosciami mogacymi pojawic sie na kazdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedza kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikowac i poradzic sobie, z wydatna pomoca nauczyciela, z wybranymi trudnosciami zwiazanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikowac i poradzic sobie, z nieznaczna pomoca nauczyciela, z wybranymi trudnosciami zwiazanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
4,0Student: - potrafi identyfikowac i samodzielnie radzic sobie z podstawowymi trudnosciami zwiazanymi z procesem preparacji pracy.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikowac i radzic sobie z podstawowymi trudnosciami zwiazanymi z procesem preparacji zadanej pracy.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiazuje trudnosci zwiazane z procesem preparacji własnego przedsiewziecia badawczego i zadanej pracy

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_01_K01
Angazuje sie w proces nauczania, potrafi współpracować w grupie
2,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynan nauczyciela.
3,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działan, ale tez nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojetną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działan, ale tez nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje sie jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranzowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawe umiarkowanie przychylna wobec poczynań nauczyciela.
4,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student dostosowuje sie do sytuacji dydaktycznej, w jakiej sie znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie.
4,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie tylko dostosowuje sie do sytuacji dydaktycznej, w jakiej sie znalazł, ale i organizuje ja w pewien sposób wykazujac przy tym przychylna postawę wobec poczynań nauczyciela.
5,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierujac sie przy tym pozytywna postawa wobec poczynań nauczyciela.

Literatura podstawowa

  1. Czarny B., Rapacki R., Podstawy ekonomii, PWE, Warszawa, 2006
  2. Rekowski M., Wprowadzenie do mikroekonomii, Polsoft - Akademia, Poznan, 2008
  3. Kamerschen D.R., McKenzie R.B., Nardinelli C., Ekonomia, Bernardinum, Pelplin, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Milewski R., Kwiatkowski E., Podstawy ekonomii, PWN, Warszawa, 2006
  2. Samuelson P.A., Nordhaus W.D., Ekonomia, t. 1, 2, PWN, Warszawa, 2004

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedmiot zainteresowań ekonomii - problem rzadkosci, podstawowe zagadanienia ekonomiczne, ekonomia pozytywna i normatywna, mikro- i makroekonomia. Potrzeby, rodzaje i ich zaspokajanie, zasoby ekonomiczne, wybór i koszt alternatywny, krzywa mozliwosci produkcyjnych.2
T-W-2Gospodarka rynkowa - model gospodarki rynkowej, rynek - definicje,rodzaje, formy i funkcje. Elementy rynku: popyt, podaz, cena, konkurencja. Determinanty popytu i podaży, równowaga rynkowa i przyczyny jej zaburzeń. Cana maksymalna i minimalna.2
T-W-3Podstawy teorii konsumenta. Prawa Gossena, teoria krzywych obojętności. Marginalna stopa substytucji, ograniczenie wyboru konsumenta – linia budzetowa, równowaga konsumenta. Zmiany punkty równowagi konsumenta.2
T-W-4Podstawy decyzji ekonomicznych producenta. Funkcja produkcji, stałe i zmienne czynniki produkcji, izokwanta produkcji, linia jednakowego kosztu, optimum producenta, koszty produkcji. Prawo malejących przychodów krańcowych.2
T-W-5Zakres badań makroekonomii: definicja podsaowych pojęć makroekonomicznych, ruch okrężny, wskazniki rozwoju gospodarczego.1
T-W-6Bezrobocie - podstawowe pojęcia: zasoby siły roboczej, przyczyny bezrobocia, wskazniki aktywnosci zawodowej, stopa bezrobocia, analiza bezrobocia w Polsce, przeciwdziałanie bezrobociu. Inflacja - definicja, przyczyny wzrostu cen gospodarce, wskazniki zmiany cen, koszty i korzysci z inflacji, przeciwdziałanie inflacji.2
T-W-7Polityka fiskalna i pieniężna: istota polityki fiskalnej, dochody i wydatki budzetu panstwa, narzedzia polityki fiskalnej, deficyt budzetowy, dług publiczny, ekspansywna i restrykcyjna polityka fiskalna, istota. Funkcje pieniadza, elementy rynku pienieznego, równowaga na rynku pienieznym, kreacja pieniadza kredytowego. Funkcje banku centralnego, narzedzia polityki monetarnej.2
T-W-8Ekonomia polityki otwartej: przyczyny wymiany miedzynarodowej, teoria kosztów komparatywnych, integracja gospodarcza, ograniczenia w handlu zagranicznym, rynek walutowy i kurs walutowy, bilans płatniczy. Globalizacja: konsekwencje otwarcia gospodarki dla polityki fiskalanej i monetarnej.2
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia.7
A-W-3Praca z książką/przegląd zalecanej prasy ekonomicznej6
A-W-4Przygotowanie referatu.2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_01_W01Wyjasnia działanie mechanizmu rynkowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W23zna podstawy ekonomii i działania mechanizmu rynkowego oraz podstawy zarządzania i prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie prawidłowosci rządzacych zachowaniem podmiotów gospodarczych, ze szczególnym uzględnieniem gospodarstw domowych i przedsiębiorstw.
Treści programoweT-W-1Przedmiot zainteresowań ekonomii - problem rzadkosci, podstawowe zagadanienia ekonomiczne, ekonomia pozytywna i normatywna, mikro- i makroekonomia. Potrzeby, rodzaje i ich zaspokajanie, zasoby ekonomiczne, wybór i koszt alternatywny, krzywa mozliwosci produkcyjnych.
T-W-2Gospodarka rynkowa - model gospodarki rynkowej, rynek - definicje,rodzaje, formy i funkcje. Elementy rynku: popyt, podaz, cena, konkurencja. Determinanty popytu i podaży, równowaga rynkowa i przyczyny jej zaburzeń. Cana maksymalna i minimalna.
Metody nauczaniaM-1Metoda podajaca: wykład informacyjny z prezentacja multimedialna
M-3Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, burza mózgów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywnosci na wykładach
S-3Ocena formująca: Ocena efektów pracy z książką / przeglądu prasy ekonomicznej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniowac podstawowych pojęć dotyczących ekonomii, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojetność, niechęć
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje minimalne zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błedów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrazania wiedzy popełnia sporo błedów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował dość solidnie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrazania wiedzy popełnia niewiele błędów.
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie, - w zakresie wyrazania wiedzy nie popełnia większych błedów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrazania wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_01_W02Zna zasady funkcjonowania podmiotów gospodarczych i podstawy ich decyzji ekonomicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W23zna podstawy ekonomii i działania mechanizmu rynkowego oraz podstawy zarządzania i prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-2Zdobycie teoretycznej wiedzy dotyczącej zasad funkcjonowania gospodarki rynkowej z uwzględnieniem roli państwa
Treści programoweT-W-3Podstawy teorii konsumenta. Prawa Gossena, teoria krzywych obojętności. Marginalna stopa substytucji, ograniczenie wyboru konsumenta – linia budzetowa, równowaga konsumenta. Zmiany punkty równowagi konsumenta.
T-W-4Podstawy decyzji ekonomicznych producenta. Funkcja produkcji, stałe i zmienne czynniki produkcji, izokwanta produkcji, linia jednakowego kosztu, optimum producenta, koszty produkcji. Prawo malejących przychodów krańcowych.
Metody nauczaniaM-1Metoda podajaca: wykład informacyjny z prezentacja multimedialna
M-2Metoda problemowa: wykład problemowy
M-3Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, burza mózgów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywnosci na wykładach
S-4Ocena podsumowująca: Test wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniowac podstawowych pojećekonomicznych , - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje niechęć i obowjętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błedów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje małe zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia jeszcze wiele błedów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia jeszcze sporo błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całosc zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie, - w zakresie wyrazania wiedzy popełnia niewielkie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całosc zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie, chęć pracy własnej - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadyczne błędy .
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrazania wiedzy nie popełnia błedów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_01_W04Wyjasnia zasady funkcjonowania gospodarki narodowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W23zna podstawy ekonomii i działania mechanizmu rynkowego oraz podstawy zarządzania i prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-3Poznanie zasad funkcjonowania gospodarki jako całości z uwzględnieniem rozwoju gospodarczego i poziomu życia
C-4Nabycie umiejętności oceny zjawisk gospodarczych na podstawie wskazników ekonomicznych
Treści programoweT-W-5Zakres badań makroekonomii: definicja podsaowych pojęć makroekonomicznych, ruch okrężny, wskazniki rozwoju gospodarczego.
T-W-6Bezrobocie - podstawowe pojęcia: zasoby siły roboczej, przyczyny bezrobocia, wskazniki aktywnosci zawodowej, stopa bezrobocia, analiza bezrobocia w Polsce, przeciwdziałanie bezrobociu. Inflacja - definicja, przyczyny wzrostu cen gospodarce, wskazniki zmiany cen, koszty i korzysci z inflacji, przeciwdziałanie inflacji.
T-W-7Polityka fiskalna i pieniężna: istota polityki fiskalnej, dochody i wydatki budzetu panstwa, narzedzia polityki fiskalnej, deficyt budzetowy, dług publiczny, ekspansywna i restrykcyjna polityka fiskalna, istota. Funkcje pieniadza, elementy rynku pienieznego, równowaga na rynku pienieznym, kreacja pieniadza kredytowego. Funkcje banku centralnego, narzedzia polityki monetarnej.
T-W-8Ekonomia polityki otwartej: przyczyny wymiany miedzynarodowej, teoria kosztów komparatywnych, integracja gospodarcza, ograniczenia w handlu zagranicznym, rynek walutowy i kurs walutowy, bilans płatniczy. Globalizacja: konsekwencje otwarcia gospodarki dla polityki fiskalanej i monetarnej.
Metody nauczaniaM-2Metoda problemowa: wykład problemowy
M-3Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, burza mózgów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena referatu
S-3Ocena formująca: Ocena efektów pracy z książką / przeglądu prasy ekonomicznej
S-4Ocena podsumowująca: Test wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniowac podstawowych pojec, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojetność i niechęć, -w zakresie wyrazania wiedzy popełnia mnóstwo błedów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - w zakresie wyrazania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - w zakresie wyrazania wiedzy popełniadość dużo błedów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całosc zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnie poważniejszych błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrazania wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_01_U01Analizuje zachowania podmiotów gospodarczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U22posiada umiejętnosć sporządzenia wstępnej analizy ekonomicznej oraz zarządzania jednostkami zajmującymi się obiektami architektury krajobrazu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie prawidłowosci rządzacych zachowaniem podmiotów gospodarczych, ze szczególnym uzględnieniem gospodarstw domowych i przedsiębiorstw.
C-2Zdobycie teoretycznej wiedzy dotyczącej zasad funkcjonowania gospodarki rynkowej z uwzględnieniem roli państwa
Treści programoweT-W-2Gospodarka rynkowa - model gospodarki rynkowej, rynek - definicje,rodzaje, formy i funkcje. Elementy rynku: popyt, podaz, cena, konkurencja. Determinanty popytu i podaży, równowaga rynkowa i przyczyny jej zaburzeń. Cana maksymalna i minimalna.
T-W-3Podstawy teorii konsumenta. Prawa Gossena, teoria krzywych obojętności. Marginalna stopa substytucji, ograniczenie wyboru konsumenta – linia budzetowa, równowaga konsumenta. Zmiany punkty równowagi konsumenta.
T-W-4Podstawy decyzji ekonomicznych producenta. Funkcja produkcji, stałe i zmienne czynniki produkcji, izokwanta produkcji, linia jednakowego kosztu, optimum producenta, koszty produkcji. Prawo malejących przychodów krańcowych.
Metody nauczaniaM-1Metoda podajaca: wykład informacyjny z prezentacja multimedialna
M-2Metoda problemowa: wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywnosci na wykładach
S-4Ocena podsumowująca: Test wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikowac i poradzic sobie samodzielnie z trudnosciami mogacymi pojawic sie na kazdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedza kontekstowa.
3,0Student: - potrafi zidentyfikowac i poradzic sobie, z wydatna pomoca nauczyciela, z wybranymi trudnosciami zwiazanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikowac i poradzic sobie, z nieznaczna pomoca nauczyciela, z wybranymi trudnosciami zwiazanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikowac i samodzielnie radzic sobie z podstawowymi trudnosciami zwiazanymi z procesem preparacji pracy zaliczeniwoej.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikowac i radzic sobie z podstawowymi trudnosciami zwiazanymi z procesem preparacji zaleconej pracy
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiazuje trudnosci zwiazane z procesem preparacji własnego przedsiewziecia - referatu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_01_U02Ocenia zjawiska gospodarcze na podstawie wskazników mikro- i makroekonomicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U22posiada umiejętnosć sporządzenia wstępnej analizy ekonomicznej oraz zarządzania jednostkami zajmującymi się obiektami architektury krajobrazu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-2Zdobycie teoretycznej wiedzy dotyczącej zasad funkcjonowania gospodarki rynkowej z uwzględnieniem roli państwa
C-3Poznanie zasad funkcjonowania gospodarki jako całości z uwzględnieniem rozwoju gospodarczego i poziomu życia
Treści programoweT-W-1Przedmiot zainteresowań ekonomii - problem rzadkosci, podstawowe zagadanienia ekonomiczne, ekonomia pozytywna i normatywna, mikro- i makroekonomia. Potrzeby, rodzaje i ich zaspokajanie, zasoby ekonomiczne, wybór i koszt alternatywny, krzywa mozliwosci produkcyjnych.
T-W-5Zakres badań makroekonomii: definicja podsaowych pojęć makroekonomicznych, ruch okrężny, wskazniki rozwoju gospodarczego.
Metody nauczaniaM-1Metoda podajaca: wykład informacyjny z prezentacja multimedialna
M-2Metoda problemowa: wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywnosci na wykładach
S-3Ocena formująca: Ocena efektów pracy z książką / przeglądu prasy ekonomicznej
S-4Ocena podsumowująca: Test wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikowac i poradzic sobie samodzielnie z trudnosciami mogacymi pojawic sie na kazdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedza kontekstowa.
3,0Student: - potrafi zidentyfikowac i poradzic sobie, z wydatna pomoca nauczyciela, z wybranymi trudnosciami zwiazanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikowac i poradzic sobie, z nieznaczna pomoca nauczyciela, z wybranymi trudnosciami zwiazanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikowac i samodzielnie radzic sobie z podstawowymi trudnosciami zwiazanymi z procesem preparacji pracy.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikowac i radzic sobie z podstawowymi trudnosciami zwiazanymi z procesem preparacji zadania - referatu
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiazuje trudnosci zwiazane z procesem preparacji zadanej pracy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_01_U03Posiada umiejetność wyszukiwania, zrozumienia i wykorzystania informacji do analizy zjawisk ekonomicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U22posiada umiejętnosć sporządzenia wstępnej analizy ekonomicznej oraz zarządzania jednostkami zajmującymi się obiektami architektury krajobrazu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-3Poznanie zasad funkcjonowania gospodarki jako całości z uwzględnieniem rozwoju gospodarczego i poziomu życia
C-4Nabycie umiejętności oceny zjawisk gospodarczych na podstawie wskazników ekonomicznych
Treści programoweT-W-5Zakres badań makroekonomii: definicja podsaowych pojęć makroekonomicznych, ruch okrężny, wskazniki rozwoju gospodarczego.
T-W-6Bezrobocie - podstawowe pojęcia: zasoby siły roboczej, przyczyny bezrobocia, wskazniki aktywnosci zawodowej, stopa bezrobocia, analiza bezrobocia w Polsce, przeciwdziałanie bezrobociu. Inflacja - definicja, przyczyny wzrostu cen gospodarce, wskazniki zmiany cen, koszty i korzysci z inflacji, przeciwdziałanie inflacji.
T-W-7Polityka fiskalna i pieniężna: istota polityki fiskalnej, dochody i wydatki budzetu panstwa, narzedzia polityki fiskalnej, deficyt budzetowy, dług publiczny, ekspansywna i restrykcyjna polityka fiskalna, istota. Funkcje pieniadza, elementy rynku pienieznego, równowaga na rynku pienieznym, kreacja pieniadza kredytowego. Funkcje banku centralnego, narzedzia polityki monetarnej.
T-W-8Ekonomia polityki otwartej: przyczyny wymiany miedzynarodowej, teoria kosztów komparatywnych, integracja gospodarcza, ograniczenia w handlu zagranicznym, rynek walutowy i kurs walutowy, bilans płatniczy. Globalizacja: konsekwencje otwarcia gospodarki dla polityki fiskalanej i monetarnej.
Metody nauczaniaM-2Metoda problemowa: wykład problemowy
M-3Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, burza mózgów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywnosci na wykładach
S-2Ocena formująca: Ocena referatu
S-4Ocena podsumowująca: Test wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikowac i poradzic sobie samodzielnie z trudnosciami mogacymi pojawic sie na kazdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedza kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikowac i poradzic sobie, z wydatna pomoca nauczyciela, z wybranymi trudnosciami zwiazanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikowac i poradzic sobie, z nieznaczna pomoca nauczyciela, z wybranymi trudnosciami zwiazanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
4,0Student: - potrafi identyfikowac i samodzielnie radzic sobie z podstawowymi trudnosciami zwiazanymi z procesem preparacji pracy.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikowac i radzic sobie z podstawowymi trudnosciami zwiazanymi z procesem preparacji zadanej pracy.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiazuje trudnosci zwiazane z procesem preparacji własnego przedsiewziecia badawczego i zadanej pracy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_01_K01Angazuje sie w proces nauczania, potrafi współpracować w grupie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K11jest przygotowany do pracy w zespole i współpracy z osobami mającymi wpływ na treść, funkcję i formę krajobrazu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_K03jest zdolna do efektywnego wykorzystania: wyobraźni, intuicji, emocjonalności, zdolności twórczego myślenia i twórczej pracy w trakcie rozwiązywania problemów, zdolności elastycznego myślenia, adaptowania się do nowych i zmieniających się okoliczności oraz umiejętności kontrolowania swoich zachowań i przeciwdziałania lękom i stresom, jak również sprostania warunkom związanym z publicznymi występami lub prezentacjami
A1_K05posiada umiejętność efektywnego komunikowania się i życia w społeczeństwie, w szczególności: pracy zespołowej w ramach wspólnych projektów i działań; negocjowania i organizowania; integracji z innymi osobami w ramach różnych przedsięwzięć kulturalnych; prezentowania zadań w przystępnej formie - z zastosowaniem technologii informacyjnych
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie prawidłowosci rządzacych zachowaniem podmiotów gospodarczych, ze szczególnym uzględnieniem gospodarstw domowych i przedsiębiorstw.
C-2Zdobycie teoretycznej wiedzy dotyczącej zasad funkcjonowania gospodarki rynkowej z uwzględnieniem roli państwa
C-3Poznanie zasad funkcjonowania gospodarki jako całości z uwzględnieniem rozwoju gospodarczego i poziomu życia
C-4Nabycie umiejętności oceny zjawisk gospodarczych na podstawie wskazników ekonomicznych
Treści programoweT-W-1Przedmiot zainteresowań ekonomii - problem rzadkosci, podstawowe zagadanienia ekonomiczne, ekonomia pozytywna i normatywna, mikro- i makroekonomia. Potrzeby, rodzaje i ich zaspokajanie, zasoby ekonomiczne, wybór i koszt alternatywny, krzywa mozliwosci produkcyjnych.
T-W-2Gospodarka rynkowa - model gospodarki rynkowej, rynek - definicje,rodzaje, formy i funkcje. Elementy rynku: popyt, podaz, cena, konkurencja. Determinanty popytu i podaży, równowaga rynkowa i przyczyny jej zaburzeń. Cana maksymalna i minimalna.
T-W-3Podstawy teorii konsumenta. Prawa Gossena, teoria krzywych obojętności. Marginalna stopa substytucji, ograniczenie wyboru konsumenta – linia budzetowa, równowaga konsumenta. Zmiany punkty równowagi konsumenta.
T-W-4Podstawy decyzji ekonomicznych producenta. Funkcja produkcji, stałe i zmienne czynniki produkcji, izokwanta produkcji, linia jednakowego kosztu, optimum producenta, koszty produkcji. Prawo malejących przychodów krańcowych.
T-W-5Zakres badań makroekonomii: definicja podsaowych pojęć makroekonomicznych, ruch okrężny, wskazniki rozwoju gospodarczego.
T-W-6Bezrobocie - podstawowe pojęcia: zasoby siły roboczej, przyczyny bezrobocia, wskazniki aktywnosci zawodowej, stopa bezrobocia, analiza bezrobocia w Polsce, przeciwdziałanie bezrobociu. Inflacja - definicja, przyczyny wzrostu cen gospodarce, wskazniki zmiany cen, koszty i korzysci z inflacji, przeciwdziałanie inflacji.
T-W-7Polityka fiskalna i pieniężna: istota polityki fiskalnej, dochody i wydatki budzetu panstwa, narzedzia polityki fiskalnej, deficyt budzetowy, dług publiczny, ekspansywna i restrykcyjna polityka fiskalna, istota. Funkcje pieniadza, elementy rynku pienieznego, równowaga na rynku pienieznym, kreacja pieniadza kredytowego. Funkcje banku centralnego, narzedzia polityki monetarnej.
T-W-8Ekonomia polityki otwartej: przyczyny wymiany miedzynarodowej, teoria kosztów komparatywnych, integracja gospodarcza, ograniczenia w handlu zagranicznym, rynek walutowy i kurs walutowy, bilans płatniczy. Globalizacja: konsekwencje otwarcia gospodarki dla polityki fiskalanej i monetarnej.
Metody nauczaniaM-1Metoda podajaca: wykład informacyjny z prezentacja multimedialna
M-2Metoda problemowa: wykład problemowy
M-3Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, burza mózgów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywnosci na wykładach
S-2Ocena formująca: Ocena referatu
S-3Ocena formująca: Ocena efektów pracy z książką / przeglądu prasy ekonomicznej
S-4Ocena podsumowująca: Test wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynan nauczyciela.
3,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działan, ale tez nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojetną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działan, ale tez nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje sie jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranzowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawe umiarkowanie przychylna wobec poczynań nauczyciela.
4,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student dostosowuje sie do sytuacji dydaktycznej, w jakiej sie znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie.
4,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie tylko dostosowuje sie do sytuacji dydaktycznej, w jakiej sie znalazł, ale i organizuje ja w pewien sposób wykazujac przy tym przychylna postawę wobec poczynań nauczyciela.
5,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierujac sie przy tym pozytywna postawa wobec poczynań nauczyciela.