Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)

Sylabus przedmiotu Fitosocjologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich, sztuki
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fitosocjologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Dendrologii i Kształtowania Terenów Zieleni
Nauczyciel odpowiedzialny Wanda Bacieczko <Wanda.Bacieczko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 30 2,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA4 20 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada podstawowe wiadomości z zakresu botaniki, ochrony środowiska i ochrony przyrody.
W-2Student posiada podstawowe wiadomości z zakresu ekologii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie się z fitosocjologią jako nauką i jej terminologią.
C-2Poznanie klasyfikacji zbiorowisk roślinnych występujących w Polsce.
C-3Poznanie zbiorowisk roślinnych i ich siedlisk oraz metod ich badania.
C-4Nabycie umiejętności rozpoznawania zbiorowisk roślinnych w terenie oraz wykonywania zdjęć i tabel fitosocjologicznych i ich interpretacji.
C-5Poznanie różnych form ochrony przyrody, gatunków chronionych, zagrożonych i rzadkich.
C-6Nabycie umiejętności praktycznego wykorzystywania fitosocjologii w architekturze krajobrazu.
C-7Uświadamianie potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie znajomości szaty roślinnej danego terenu (flory i roślinności)
C-8Nabycie umiejętności pracy w zespole i odpowiedzialności.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Bogactwo florystyczne zbiorowisk roślinnych Pomorza Zachodniego. Gatunki prawnie chronione, rzadkie i zagrożone wyginięciem. Aktualne formy ochrony przyrody i ich charakterystyka.2
T-A-2Zbiorowiska wodne i nadwodne. Charakterystyka zbiorowisk z klas: Lemnetea minoris, Potametea i Phragmitetea.2
T-A-3Roślinność torfowisk mszysto-turzycowych i mszarów. Charakterystyka zbiorowisk z klas: Scheuchzerio-Caricetea fuscae i Oxycocco-Sphagnetea.2
T-A-4Półnaturalne i antropogeniczne zbiorowiska łąkowe i murawowe. Charakterystyka zbiorowisk z klas: Molinio-Arrhenatheretea, Koelerio glaucae-Corynephoretea canescentis i Festuco-Brometea.2
T-A-5Nitrofilne, antropogeniczne zbiorowiska upraw polnych i ruderalnych. Charakterystyka zbiorowisk z klas: Stellarietea mediae i Artemisietea vulgaris.2
T-A-6Zbiorowiska lasów szpilkowych. Charakterystyka zbiorowisk z klasy Vaccinio-Piceetea.2
T-A-7Zbiorowiska lasów liściastych. Charakterystyka zbiorowisk leśnych z klasy Querco-Fagetea. Zdjęcie i tabela fitosocjologiczna – ich analiza syntaksonomiczna.2
T-A-8Roślinność siedlisk antropogenicznych – zbiorowiska synantropijne. Roślinność torfowisk i muraw napiaskowych.3
T-A-9Roślinność łąkowa i wybranych typów lasów.3
20
wykłady
T-W-1Fitosocjologia jako nauka, jej zadania i miejsce wśród innych dyscyplin naukowych. Podstawowe pojęcia. Kryteria i systemy podziału zbiorowisk.2
T-W-2Skład i budowa zbiorowisk roślinnych. Metody ich badania w ujęciu fitosocjologicznym.2
T-W-3Kryteria i metody wyróżniania zbiorowisk roślinnych.2
T-W-4Klasyfikacja zbiorowisk roślinnych. Nazewnictwo w systemie fitosocjologicznym. System klasyfikacyjny zbiorowisk roślinnych. Sposoby opisu zbiorowisk.2
T-W-5Dynamika i zmienność fitocenoz. Sukcesja i jej rodzaje, klimaks.2
T-W-6Lasy na świecie, w Europie i w Polsce. Typy lasów. Lasy Pomorza Zachodniego, ich skład florystyczny i zmiany sezonowe.2
T-W-7Lasy jako zbiorowiska klimaksowe. Fazy i formy degeneracji.2
T-W-8Przyczyny i skutki procesu synantropizacji na różnych poziomach organizacji roślinności.2
T-W-9Klasyfikacja zbiorowisk synantropijnych. Zbiorowiska segetalne i ruderalne, ich charakterystyka.2
T-W-10Szata roślinna jako wskaźnik warunków środowiska przyrodniczego i ich zmian antropogenicznych.2
T-W-11Podstawy fitosocjologiczne przy doborze roślin wykorzystywanych do projektowania.2
T-W-12Inne metody klasyfikacji szaty roślinnej w Polsce.2
T-W-13Zbiorowiska roślinne i krajobraz okolicy rzecznej na przykładzie rzeki Regalicy.4
T-W-14Wykorzystanie fitosocjologii w praktyce, w tym w architekturze krajobrazu.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach audytoryjnych.20
A-A-2Przygotowanie do zajęć audytoryjnych.20
A-A-3Przygotowanie do sprawdzianów i kolokwiów15
A-A-4Udział w konsultacjach związanych z realizacją przedmiotu.5
60
wykłady
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2Przygotowanie do wykładów20
A-W-3Przygotowanie do kolokwium z wykładów10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład informacyjny, pogadanka, wyjaśnienie)
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, dyskusja dydaktyczna – burza mózgów)
M-3Metody eksponujące (film)
M-4Metody programowane – z użyciem komputera
M-5Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia laboratoryjne)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena formująca: kolokwium
S-3Ocena podsumowująca: egzamin ustny
S-4Ocena podsumowująca: praca kontrolna ze zdobytych umiejętności praktycznych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C14_W01
Ma wiedzę na temat klasyfikacji zbiorowisk roślinnych w Polsce i podstawowych typów zbiorowisk
AK_1A_W09, AK_1A_W21R1A_W05, R1A_W06C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-9, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9M-1, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3, S-4
AK_1A_C14_W02
Zna zagadnienia z zakresu zmian jakie zachodzą w przyrodzie pod wpływem sukcesji i antropopresji
AK_1A_W09R1A_W05C-3T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-A-8, T-A-9M-1, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C14_U01
Potrafi w terenie wykonać dokumentację przyrodniczą w formie zdjęcia fitosocjologicznego oraz rozpoznać podstawowe zbiorowiska roślinne w randze zespołu, związku włącznie z gatunkami charakterystycznymi
AK_1A_U14R1A_U05, T1A_U07C-3, C-4T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-9, T-W-13, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9M-5S-2, S-4
AK_1A_C14_U02
Potrafi ocenić roślinność pod kątem przydatności do rekreacji, ocenić jej odporność na presję użytkowników i zaproponować metody jej ochrony
AK_1A_U11R1A_U05, T1A_U06, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U11, T1A_U13InzA_U02, InzA_U05C-5, C-6T-W-5, T-A-1M-4, M-5S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C14_K01
Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmować w niej różne role oraz ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
AK_1A_K11, AK_1A_K12A1_K01, A1_K03, A1_K05, R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K07, T1A_K01, T1A_K04InzA_K01C-7, C-8T-W-14M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_C14_W01
Ma wiedzę na temat klasyfikacji zbiorowisk roślinnych w Polsce i podstawowych typów zbiorowisk
2,0Student nie zna stosowanej klasyfikacji zbiorowisk roślinnych w kraju, nie umie wymienić podstawowych typów roślinności rozwijajacej się w przyrodzie.
3,0Student zna powierzchownie stosowaną klasyfikację roślinności, zna kilka typów zbiorowisk roślinnych.
3,5Student zna dość dobrze klasyfikację zbiorowisk roślinnych, operuje prawidłowo syntaksonami, zna kilka typów zbiorowisk roślinnych.
4,0Student opanował prawidłowo stosowany system w fitosocjologii, operuje prawidłowo nazwami syntaksonów, zna większą część typów zbiorowisk roślinnych.
4,5Student opanował prawidłowo stosowany system w fitosocjologii, operuje prawidłowo nazwami syntaksonów, zna prawie wszystkie typy zbiorowisk roślinnych.
5,0Student opanował prawidłowo stosowany system w fitosocjologii, operuje prawidłowo nazwami syntaksonów, zna wszystkie typy zbiorowisk roślinnych.
AK_1A_C14_W02
Zna zagadnienia z zakresu zmian jakie zachodzą w przyrodzie pod wpływem sukcesji i antropopresji
2,0Student nie zna żadnych zmian jakie zachodzą w przyrodzie, w krajobrazie.
3,0Student zna przyczyny zmian zachodzących w przyrodzie, ale interpretuje je powierzchownie.
3,5Student zna przyczyny zmian zachodzących w przyrodzie w wyniku procesu sukcesji, potrafi wymienić zmiany spowodowane różnymi formami antropopresji.
4,0Student zna przyczyny zmian zachodzących w przyrodzie w wyniku procesu sukcesji, potrafi wymienić zmiany spowodowane różnymi formami antropopresji, potrafi nazwać różne formy degradacji zbiorowisk leśnych.
4,5Student zna przyczyny zmian zachodzących w przyrodzie w wyniku procesu sukcesji, potrafi wymienić zmiany spowodowane różnymi formami antropopresji, potrafi nazwać różne formy degradacji zbiorowisk leśnych i część z nich odpowiednio interpretować.
5,0Student doskonale interpretuje procesy zachodzące w przyrodzie w sposób naturalny oraz zachodzące pod wpływem działalności człowieka.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_C14_U01
Potrafi w terenie wykonać dokumentację przyrodniczą w formie zdjęcia fitosocjologicznego oraz rozpoznać podstawowe zbiorowiska roślinne w randze zespołu, związku włącznie z gatunkami charakterystycznymi
2,0Student nie potrafi wykonać zdjęcia fitosocjologicznego w terenie, nie potrafi zdiagnozować żadnych fitocenoz w randze zespołu.
3,0Student potrafi wykonać zdjęcie fitosocjologiczne włącznie z podaniem ilościowości i towarzyskości.
3,5Student potrafi wykonać zdjęcie fitosocjologiczne włącznie z podaniem ilościowości i towarzyskości, potrafi dość dobrze rozpoznawać zbiorowiska roślinne włącznie z gatunkami charakterystycznymi.
4,0Student potrafi wykonać zdjęcie fitosocjologiczne włącznie z podaniem ilościowości i towarzyskości, potrafi dobrze rozpoznawać zbiorowiska roślinne włącznie z gatunkami charakterystycznymi, podając nawet ich skład gatunkowy.
4,5Student potrafi wykonać zdjęcie fitosocjologiczne włącznie z podaniem ilościowości i towarzyskości, potrafi dobrze rozpoznawać zbiorowiska roślinne włącznie z gatunkami charakterystycznymi, podając ich skład gatunkowy, zaliczając je także do wyższych syntaksonów.
5,0Student potrafi bardzo dobrze posługiwać się metodą Braun-Blanqueta stosowaną w fitosocjologii, umie na podstawie gatunków charakterystycznych zdiagnozować fitocenozy w terenie, potarfi je odpowiednio zaklasyfikować do związku.
AK_1A_C14_U02
Potrafi ocenić roślinność pod kątem przydatności do rekreacji, ocenić jej odporność na presję użytkowników i zaproponować metody jej ochrony
2,0Student nie potrafi ocenić szaty roślinnej pod katem przydatności do rekreacji oraz ocenić jej odporność na presję ze strony użytkowników.
3,0Student potrafi powierzchownie wypowiedzieć się na temat roślinności pod kątem przydatności do rekreacji i wypoczynku.
3,5Student potrafi dość dobrze przedstawić i ocenić zalety wykorzystywania roślinności do rekreacji i wypoczynku.
4,0Student potrafi dość dobrze przedstawić i ocenić zalety wykorzystywania roślinności do rekreacji i wypoczynku, potrafi też dobrze ocenić odporność roślinności na użytkowanie.
4,5Student potrafi dobrze przedstawić i ocenić zalety wykorzystywania roślinności do rekreacji i wypoczynku, potrafi też dobrze ocenić odporność roślinności na użytkowanie, potrafi zaproponować formy ochrony.
5,0Student doskonale ocenia roślinność pod kątem przydatności do rekreacji i wypoczynku, potrafi ocenić jej odporność na presję ze strony człowieka oraz wymienić sposoby ochrony, aby tą roślinność zabezpieczyć przed zniszczeniem.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_C14_K01
Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmować w niej różne role oraz ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
2,0Student nie uczestniczy, nie angażuje się w pracy zespołowej.
3,0Student uczestniczy w pracy zespołowej, a jej wymiar jest minimalny, mało znaczący dla grupy.
3,5Student uczestniczy w pracy zespołowej, wykonuje wspólne zadania, uczestniczy też w dyskusji, która ma rozwiązać zadanie do wykonania.
4,0Student jest bardzo zaangażowany w pracę zespołową, dyskutuje, posługuje się dodatkowo fachową literaturą.
4,5Student jest bardzo zaangażowany w pracę zespołową, dyskutuje, posługuje się dodatkowo fachową literaturą, ma świadomość dokształcania się w zakresie wykonywanego w przyszłości zawodu.
5,0Student jest w pełni zaangażowany w pracę zespołową, dyskutuje, podsumowuje rozwiązany problem oraz prezentuje w formie ustnej.

Literatura podstawowa

  1. Matuszkiewicz W., Przewodnik do oznaczania zbiorowisk roślinnych Polski, PWN, Warszawa, 2007
  2. Wysocki Cz., Sikorski P., Fitosocjologia stosowana, SGGW, Warszawa, 2002
  3. Matuszkiewicz J. M., Zespoły leśne Polski, PWN, Warszawa, 2001
  4. Kłosowscy S. i G., Rośliny wodne i bagienne. Flora Polski, MULTICO Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Falińska K., Ekologia roślin, PWN, Warszawa, 1996
  2. Piękoś-Mirkowa H., Mirek Z., Rośliny chronione. Flora Polski, MULTICO Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Bogactwo florystyczne zbiorowisk roślinnych Pomorza Zachodniego. Gatunki prawnie chronione, rzadkie i zagrożone wyginięciem. Aktualne formy ochrony przyrody i ich charakterystyka.2
T-A-2Zbiorowiska wodne i nadwodne. Charakterystyka zbiorowisk z klas: Lemnetea minoris, Potametea i Phragmitetea.2
T-A-3Roślinność torfowisk mszysto-turzycowych i mszarów. Charakterystyka zbiorowisk z klas: Scheuchzerio-Caricetea fuscae i Oxycocco-Sphagnetea.2
T-A-4Półnaturalne i antropogeniczne zbiorowiska łąkowe i murawowe. Charakterystyka zbiorowisk z klas: Molinio-Arrhenatheretea, Koelerio glaucae-Corynephoretea canescentis i Festuco-Brometea.2
T-A-5Nitrofilne, antropogeniczne zbiorowiska upraw polnych i ruderalnych. Charakterystyka zbiorowisk z klas: Stellarietea mediae i Artemisietea vulgaris.2
T-A-6Zbiorowiska lasów szpilkowych. Charakterystyka zbiorowisk z klasy Vaccinio-Piceetea.2
T-A-7Zbiorowiska lasów liściastych. Charakterystyka zbiorowisk leśnych z klasy Querco-Fagetea. Zdjęcie i tabela fitosocjologiczna – ich analiza syntaksonomiczna.2
T-A-8Roślinność siedlisk antropogenicznych – zbiorowiska synantropijne. Roślinność torfowisk i muraw napiaskowych.3
T-A-9Roślinność łąkowa i wybranych typów lasów.3
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Fitosocjologia jako nauka, jej zadania i miejsce wśród innych dyscyplin naukowych. Podstawowe pojęcia. Kryteria i systemy podziału zbiorowisk.2
T-W-2Skład i budowa zbiorowisk roślinnych. Metody ich badania w ujęciu fitosocjologicznym.2
T-W-3Kryteria i metody wyróżniania zbiorowisk roślinnych.2
T-W-4Klasyfikacja zbiorowisk roślinnych. Nazewnictwo w systemie fitosocjologicznym. System klasyfikacyjny zbiorowisk roślinnych. Sposoby opisu zbiorowisk.2
T-W-5Dynamika i zmienność fitocenoz. Sukcesja i jej rodzaje, klimaks.2
T-W-6Lasy na świecie, w Europie i w Polsce. Typy lasów. Lasy Pomorza Zachodniego, ich skład florystyczny i zmiany sezonowe.2
T-W-7Lasy jako zbiorowiska klimaksowe. Fazy i formy degeneracji.2
T-W-8Przyczyny i skutki procesu synantropizacji na różnych poziomach organizacji roślinności.2
T-W-9Klasyfikacja zbiorowisk synantropijnych. Zbiorowiska segetalne i ruderalne, ich charakterystyka.2
T-W-10Szata roślinna jako wskaźnik warunków środowiska przyrodniczego i ich zmian antropogenicznych.2
T-W-11Podstawy fitosocjologiczne przy doborze roślin wykorzystywanych do projektowania.2
T-W-12Inne metody klasyfikacji szaty roślinnej w Polsce.2
T-W-13Zbiorowiska roślinne i krajobraz okolicy rzecznej na przykładzie rzeki Regalicy.4
T-W-14Wykorzystanie fitosocjologii w praktyce, w tym w architekturze krajobrazu.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach audytoryjnych.20
A-A-2Przygotowanie do zajęć audytoryjnych.20
A-A-3Przygotowanie do sprawdzianów i kolokwiów15
A-A-4Udział w konsultacjach związanych z realizacją przedmiotu.5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2Przygotowanie do wykładów20
A-W-3Przygotowanie do kolokwium z wykładów10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C14_W01Ma wiedzę na temat klasyfikacji zbiorowisk roślinnych w Polsce i podstawowych typów zbiorowisk
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W09charakteryzuje rośliny pod względem ich podstawowych cech budowy, wymagań siedliskowych i możliwości zastosowania w projektowaniu obiektów zieleni
AK_1A_W21ma elementarną wiedzę w zakresie uprawy i ochrony roślin
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-2Poznanie klasyfikacji zbiorowisk roślinnych występujących w Polsce.
C-3Poznanie zbiorowisk roślinnych i ich siedlisk oraz metod ich badania.
Treści programoweT-W-1Fitosocjologia jako nauka, jej zadania i miejsce wśród innych dyscyplin naukowych. Podstawowe pojęcia. Kryteria i systemy podziału zbiorowisk.
T-W-2Skład i budowa zbiorowisk roślinnych. Metody ich badania w ujęciu fitosocjologicznym.
T-W-3Kryteria i metody wyróżniania zbiorowisk roślinnych.
T-W-4Klasyfikacja zbiorowisk roślinnych. Nazewnictwo w systemie fitosocjologicznym. System klasyfikacyjny zbiorowisk roślinnych. Sposoby opisu zbiorowisk.
T-W-6Lasy na świecie, w Europie i w Polsce. Typy lasów. Lasy Pomorza Zachodniego, ich skład florystyczny i zmiany sezonowe.
T-W-9Klasyfikacja zbiorowisk synantropijnych. Zbiorowiska segetalne i ruderalne, ich charakterystyka.
T-W-12Inne metody klasyfikacji szaty roślinnej w Polsce.
T-W-13Zbiorowiska roślinne i krajobraz okolicy rzecznej na przykładzie rzeki Regalicy.
T-W-14Wykorzystanie fitosocjologii w praktyce, w tym w architekturze krajobrazu.
T-A-1Bogactwo florystyczne zbiorowisk roślinnych Pomorza Zachodniego. Gatunki prawnie chronione, rzadkie i zagrożone wyginięciem. Aktualne formy ochrony przyrody i ich charakterystyka.
T-A-2Zbiorowiska wodne i nadwodne. Charakterystyka zbiorowisk z klas: Lemnetea minoris, Potametea i Phragmitetea.
T-A-3Roślinność torfowisk mszysto-turzycowych i mszarów. Charakterystyka zbiorowisk z klas: Scheuchzerio-Caricetea fuscae i Oxycocco-Sphagnetea.
T-A-4Półnaturalne i antropogeniczne zbiorowiska łąkowe i murawowe. Charakterystyka zbiorowisk z klas: Molinio-Arrhenatheretea, Koelerio glaucae-Corynephoretea canescentis i Festuco-Brometea.
T-A-5Nitrofilne, antropogeniczne zbiorowiska upraw polnych i ruderalnych. Charakterystyka zbiorowisk z klas: Stellarietea mediae i Artemisietea vulgaris.
T-A-6Zbiorowiska lasów szpilkowych. Charakterystyka zbiorowisk z klasy Vaccinio-Piceetea.
T-A-7Zbiorowiska lasów liściastych. Charakterystyka zbiorowisk leśnych z klasy Querco-Fagetea. Zdjęcie i tabela fitosocjologiczna – ich analiza syntaksonomiczna.
T-A-8Roślinność siedlisk antropogenicznych – zbiorowiska synantropijne. Roślinność torfowisk i muraw napiaskowych.
T-A-9Roślinność łąkowa i wybranych typów lasów.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, pogadanka, wyjaśnienie)
M-3Metody eksponujące (film)
M-4Metody programowane – z użyciem komputera
M-5Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia laboratoryjne)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena formująca: kolokwium
S-3Ocena podsumowująca: egzamin ustny
S-4Ocena podsumowująca: praca kontrolna ze zdobytych umiejętności praktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna stosowanej klasyfikacji zbiorowisk roślinnych w kraju, nie umie wymienić podstawowych typów roślinności rozwijajacej się w przyrodzie.
3,0Student zna powierzchownie stosowaną klasyfikację roślinności, zna kilka typów zbiorowisk roślinnych.
3,5Student zna dość dobrze klasyfikację zbiorowisk roślinnych, operuje prawidłowo syntaksonami, zna kilka typów zbiorowisk roślinnych.
4,0Student opanował prawidłowo stosowany system w fitosocjologii, operuje prawidłowo nazwami syntaksonów, zna większą część typów zbiorowisk roślinnych.
4,5Student opanował prawidłowo stosowany system w fitosocjologii, operuje prawidłowo nazwami syntaksonów, zna prawie wszystkie typy zbiorowisk roślinnych.
5,0Student opanował prawidłowo stosowany system w fitosocjologii, operuje prawidłowo nazwami syntaksonów, zna wszystkie typy zbiorowisk roślinnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C14_W02Zna zagadnienia z zakresu zmian jakie zachodzą w przyrodzie pod wpływem sukcesji i antropopresji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W09charakteryzuje rośliny pod względem ich podstawowych cech budowy, wymagań siedliskowych i możliwości zastosowania w projektowaniu obiektów zieleni
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-3Poznanie zbiorowisk roślinnych i ich siedlisk oraz metod ich badania.
Treści programoweT-W-5Dynamika i zmienność fitocenoz. Sukcesja i jej rodzaje, klimaks.
T-W-7Lasy jako zbiorowiska klimaksowe. Fazy i formy degeneracji.
T-W-8Przyczyny i skutki procesu synantropizacji na różnych poziomach organizacji roślinności.
T-W-9Klasyfikacja zbiorowisk synantropijnych. Zbiorowiska segetalne i ruderalne, ich charakterystyka.
T-W-10Szata roślinna jako wskaźnik warunków środowiska przyrodniczego i ich zmian antropogenicznych.
T-A-8Roślinność siedlisk antropogenicznych – zbiorowiska synantropijne. Roślinność torfowisk i muraw napiaskowych.
T-A-9Roślinność łąkowa i wybranych typów lasów.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, pogadanka, wyjaśnienie)
M-3Metody eksponujące (film)
M-4Metody programowane – z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena formująca: kolokwium
S-3Ocena podsumowująca: egzamin ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna żadnych zmian jakie zachodzą w przyrodzie, w krajobrazie.
3,0Student zna przyczyny zmian zachodzących w przyrodzie, ale interpretuje je powierzchownie.
3,5Student zna przyczyny zmian zachodzących w przyrodzie w wyniku procesu sukcesji, potrafi wymienić zmiany spowodowane różnymi formami antropopresji.
4,0Student zna przyczyny zmian zachodzących w przyrodzie w wyniku procesu sukcesji, potrafi wymienić zmiany spowodowane różnymi formami antropopresji, potrafi nazwać różne formy degradacji zbiorowisk leśnych.
4,5Student zna przyczyny zmian zachodzących w przyrodzie w wyniku procesu sukcesji, potrafi wymienić zmiany spowodowane różnymi formami antropopresji, potrafi nazwać różne formy degradacji zbiorowisk leśnych i część z nich odpowiednio interpretować.
5,0Student doskonale interpretuje procesy zachodzące w przyrodzie w sposób naturalny oraz zachodzące pod wpływem działalności człowieka.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C14_U01Potrafi w terenie wykonać dokumentację przyrodniczą w formie zdjęcia fitosocjologicznego oraz rozpoznać podstawowe zbiorowiska roślinne w randze zespołu, związku włącznie z gatunkami charakterystycznymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U14rozpoznaje i charakteryzuje zbiorowiska roślinne i ich siedliska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-3Poznanie zbiorowisk roślinnych i ich siedlisk oraz metod ich badania.
C-4Nabycie umiejętności rozpoznawania zbiorowisk roślinnych w terenie oraz wykonywania zdjęć i tabel fitosocjologicznych i ich interpretacji.
Treści programoweT-W-2Skład i budowa zbiorowisk roślinnych. Metody ich badania w ujęciu fitosocjologicznym.
T-W-3Kryteria i metody wyróżniania zbiorowisk roślinnych.
T-W-4Klasyfikacja zbiorowisk roślinnych. Nazewnictwo w systemie fitosocjologicznym. System klasyfikacyjny zbiorowisk roślinnych. Sposoby opisu zbiorowisk.
T-W-6Lasy na świecie, w Europie i w Polsce. Typy lasów. Lasy Pomorza Zachodniego, ich skład florystyczny i zmiany sezonowe.
T-W-9Klasyfikacja zbiorowisk synantropijnych. Zbiorowiska segetalne i ruderalne, ich charakterystyka.
T-W-13Zbiorowiska roślinne i krajobraz okolicy rzecznej na przykładzie rzeki Regalicy.
T-A-1Bogactwo florystyczne zbiorowisk roślinnych Pomorza Zachodniego. Gatunki prawnie chronione, rzadkie i zagrożone wyginięciem. Aktualne formy ochrony przyrody i ich charakterystyka.
T-A-2Zbiorowiska wodne i nadwodne. Charakterystyka zbiorowisk z klas: Lemnetea minoris, Potametea i Phragmitetea.
T-A-3Roślinność torfowisk mszysto-turzycowych i mszarów. Charakterystyka zbiorowisk z klas: Scheuchzerio-Caricetea fuscae i Oxycocco-Sphagnetea.
T-A-4Półnaturalne i antropogeniczne zbiorowiska łąkowe i murawowe. Charakterystyka zbiorowisk z klas: Molinio-Arrhenatheretea, Koelerio glaucae-Corynephoretea canescentis i Festuco-Brometea.
T-A-5Nitrofilne, antropogeniczne zbiorowiska upraw polnych i ruderalnych. Charakterystyka zbiorowisk z klas: Stellarietea mediae i Artemisietea vulgaris.
T-A-6Zbiorowiska lasów szpilkowych. Charakterystyka zbiorowisk z klasy Vaccinio-Piceetea.
T-A-7Zbiorowiska lasów liściastych. Charakterystyka zbiorowisk leśnych z klasy Querco-Fagetea. Zdjęcie i tabela fitosocjologiczna – ich analiza syntaksonomiczna.
T-A-8Roślinność siedlisk antropogenicznych – zbiorowiska synantropijne. Roślinność torfowisk i muraw napiaskowych.
T-A-9Roślinność łąkowa i wybranych typów lasów.
Metody nauczaniaM-5Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia laboratoryjne)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: kolokwium
S-4Ocena podsumowująca: praca kontrolna ze zdobytych umiejętności praktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykonać zdjęcia fitosocjologicznego w terenie, nie potrafi zdiagnozować żadnych fitocenoz w randze zespołu.
3,0Student potrafi wykonać zdjęcie fitosocjologiczne włącznie z podaniem ilościowości i towarzyskości.
3,5Student potrafi wykonać zdjęcie fitosocjologiczne włącznie z podaniem ilościowości i towarzyskości, potrafi dość dobrze rozpoznawać zbiorowiska roślinne włącznie z gatunkami charakterystycznymi.
4,0Student potrafi wykonać zdjęcie fitosocjologiczne włącznie z podaniem ilościowości i towarzyskości, potrafi dobrze rozpoznawać zbiorowiska roślinne włącznie z gatunkami charakterystycznymi, podając nawet ich skład gatunkowy.
4,5Student potrafi wykonać zdjęcie fitosocjologiczne włącznie z podaniem ilościowości i towarzyskości, potrafi dobrze rozpoznawać zbiorowiska roślinne włącznie z gatunkami charakterystycznymi, podając ich skład gatunkowy, zaliczając je także do wyższych syntaksonów.
5,0Student potrafi bardzo dobrze posługiwać się metodą Braun-Blanqueta stosowaną w fitosocjologii, umie na podstawie gatunków charakterystycznych zdiagnozować fitocenozy w terenie, potarfi je odpowiednio zaklasyfikować do związku.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C14_U02Potrafi ocenić roślinność pod kątem przydatności do rekreacji, ocenić jej odporność na presję użytkowników i zaproponować metody jej ochrony
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U11potrafi przy użyciu podstawowych metod badawczych uzyskać różnorodne dane o terenie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
T1A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-5Poznanie różnych form ochrony przyrody, gatunków chronionych, zagrożonych i rzadkich.
C-6Nabycie umiejętności praktycznego wykorzystywania fitosocjologii w architekturze krajobrazu.
Treści programoweT-W-5Dynamika i zmienność fitocenoz. Sukcesja i jej rodzaje, klimaks.
T-A-1Bogactwo florystyczne zbiorowisk roślinnych Pomorza Zachodniego. Gatunki prawnie chronione, rzadkie i zagrożone wyginięciem. Aktualne formy ochrony przyrody i ich charakterystyka.
Metody nauczaniaM-4Metody programowane – z użyciem komputera
M-5Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia laboratoryjne)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena formująca: kolokwium
S-3Ocena podsumowująca: egzamin ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi ocenić szaty roślinnej pod katem przydatności do rekreacji oraz ocenić jej odporność na presję ze strony użytkowników.
3,0Student potrafi powierzchownie wypowiedzieć się na temat roślinności pod kątem przydatności do rekreacji i wypoczynku.
3,5Student potrafi dość dobrze przedstawić i ocenić zalety wykorzystywania roślinności do rekreacji i wypoczynku.
4,0Student potrafi dość dobrze przedstawić i ocenić zalety wykorzystywania roślinności do rekreacji i wypoczynku, potrafi też dobrze ocenić odporność roślinności na użytkowanie.
4,5Student potrafi dobrze przedstawić i ocenić zalety wykorzystywania roślinności do rekreacji i wypoczynku, potrafi też dobrze ocenić odporność roślinności na użytkowanie, potrafi zaproponować formy ochrony.
5,0Student doskonale ocenia roślinność pod kątem przydatności do rekreacji i wypoczynku, potrafi ocenić jej odporność na presję ze strony człowieka oraz wymienić sposoby ochrony, aby tą roślinność zabezpieczyć przed zniszczeniem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C14_K01Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmować w niej różne role oraz ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K11jest przygotowany do pracy w zespole i współpracy z osobami mającymi wpływ na treść, funkcję i formę krajobrazu
AK_1A_K12ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
A1_K03jest zdolna do efektywnego wykorzystania: wyobraźni, intuicji, emocjonalności, zdolności twórczego myślenia i twórczej pracy w trakcie rozwiązywania problemów, zdolności elastycznego myślenia, adaptowania się do nowych i zmieniających się okoliczności oraz umiejętności kontrolowania swoich zachowań i przeciwdziałania lękom i stresom, jak również sprostania warunkom związanym z publicznymi występami lub prezentacjami
A1_K05posiada umiejętność efektywnego komunikowania się i życia w społeczeństwie, w szczególności: pracy zespołowej w ramach wspólnych projektów i działań; negocjowania i organizowania; integracji z innymi osobami w ramach różnych przedsięwzięć kulturalnych; prezentowania zadań w przystępnej formie - z zastosowaniem technologii informacyjnych
R1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
T1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-7Uświadamianie potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie znajomości szaty roślinnej danego terenu (flory i roślinności)
C-8Nabycie umiejętności pracy w zespole i odpowiedzialności.
Treści programoweT-W-14Wykorzystanie fitosocjologii w praktyce, w tym w architekturze krajobrazu.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (wykład problemowy, dyskusja dydaktyczna – burza mózgów)
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: egzamin ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uczestniczy, nie angażuje się w pracy zespołowej.
3,0Student uczestniczy w pracy zespołowej, a jej wymiar jest minimalny, mało znaczący dla grupy.
3,5Student uczestniczy w pracy zespołowej, wykonuje wspólne zadania, uczestniczy też w dyskusji, która ma rozwiązać zadanie do wykonania.
4,0Student jest bardzo zaangażowany w pracę zespołową, dyskutuje, posługuje się dodatkowo fachową literaturą.
4,5Student jest bardzo zaangażowany w pracę zespołową, dyskutuje, posługuje się dodatkowo fachową literaturą, ma świadomość dokształcania się w zakresie wykonywanego w przyszłości zawodu.
5,0Student jest w pełni zaangażowany w pracę zespołową, dyskutuje, podsumowuje rozwiązany problem oraz prezentuje w formie ustnej.