Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)
Sylabus przedmiotu Byliny parkowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich, sztuki | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Byliny parkowe | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Dobrowolska <Agnieszka.Dobrowolska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl>, Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl>, Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 9 | Grupa obieralna | 1 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość podstawowego asortymentu bylin, ich wyglądu, terminu dekoracyjności oraz wymagań |
W-2 | znajomość podstaw botaniki i fitosocjologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zwiększenie świadomości znaczenia i możliwości zastosowania roślin zielnych w parkach |
C-2 | zapoznanie studentów z szerokim asortymentem gatunków rodzimych i obcego pochodzenia o zróżnicowanych walorach dekoracyjnych, które mogą stanowić cenne uzupełnienie kompozycji roślinnej w parkach |
C-3 | wyrobienie umiejętności doboru roślin na tereny o różnych warunkach siedliskowych, a także komponowania, zakładania i pielęgnowania rabat parkowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Warunki panujące w parkach, cechy bylin przydatnych do nasadzeń parkowych | 3 |
T-W-2 | Byliny w zastępstwie trawnika, rola roślin okrywowych, dobór gatunków | 4 |
T-W-3 | Rodzime byliny stosowane do nasadzeń parkowych | 3 |
T-W-4 | Grupy parkowe, gatunki bylin stosowane do tworzenia grup parkowych | 3 |
T-W-5 | Byliny obcego pochodzenia stosowane do nasadzeń parkowych | 3 |
T-W-6 | Dobór bylin parkowych do różnych stanowisk | 2 |
T-W-7 | Byliny parkowe o ozdobnych kwiatach i liściach | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestniczenie w wykładach | 20 |
A-W-2 | samodzielne studiowanie treści wykładów | 8 |
A-W-3 | studiowanie dostępnej literatury | 16 |
A-W-4 | wykonanie pracy zaliczeniowej | 10 |
A-W-5 | konsultacje | 6 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metoda podająca - wykład informacyjny |
M-2 | metody problemowe - wykład problemowy, wykład konwersatoryjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdzian pisemny ze znajomości gatunków i odmian bylin parkowych |
S-2 | Ocena formująca: sprawdzian pisemny z rozpoznawania bylin parkowych |
S-3 | Ocena podsumowująca: prezentacja multimedialna na temat wybranej grupy bylin oraz możliwości ich zastosowania wraz z prostym projektem |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_O09.1_W01 student zna podstawowy asortyment bylin stosowanych do nasadzeń parkowych | AK_1A_W08, AK_1A_W09 | R1A_W05 | — | C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
AK_1A_O09.1_W02 student ma wiedzę na temat typów rabat, ich projektowania, zna także odpowiednie techniki i narzędzia do ich uprawy i pielęgnacji | AK_1A_W09, AK_1A_W21 | R1A_W05, R1A_W06 | — | C-1, C-3 | T-W-2, T-W-4, T-W-6 | M-1, M-2 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_O09.1_U01 student potrafi dobrać odpowiedni materiał roślinny do miejsc o różnych warunkach siedliskowych | AK_1A_U13 | R1A_U04, R1A_U05 | — | C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
AK_1A_O09.1_U02 student potrafi zaprojektować rabatę bylinową, potrafi dobrać odpowiednie metody i narzędzia do jej założenia i pielęgnacji | AK_1A_U13, AK_1A_U20 | R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06 | — | C-1, C-3 | T-W-2, T-W-4, T-W-6 | M-1, M-2 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_O09.1_K01 potrafi zauważać związki i zależności występujące w otoczeniu, jest zdolny do twórczego myślenia, ma swiadomość zwiększania bioróżnorodności w parkach uwzględniając panujące tam warunki siedliskowe | AK_1A_K07 | R1A_K06, T1A_K02 | InzA_K01 | C-1 | T-W-1, T-W-6 | M-2 | S-3 |
AK_1A_O09.1_K02 rozumie podstawowe relacje między potrzebami użtkowników oraz cechami przestrzeni | AK_1A_K07 | R1A_K06, T1A_K02 | InzA_K01 | C-1, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_O09.1_W01 student zna podstawowy asortyment bylin stosowanych do nasadzeń parkowych | 2,0 | student nie zna podstawowego asortymentu bylin stosowanych do nasadzeń parkowych, nie zna ich wymagań ani możliwości zastosowania |
3,0 | student zna niektóre gatunki z podstawowego asortymentu roślin stosowanych do nasadzeń w parkach oraz możliwość ich zastosowania | |
3,5 | student zna większość gatunków z podstawowego asortymentu roślin stosowanych do nasadzeń w parkach, ich wymagania oraz możliwość zastosowania | |
4,0 | student zna wszystkie gatunki z podstawowego asortymentu roślin stosowanych do nasadzeń w parkach, ich wymagania oraz możliwość zastosowania | |
4,5 | student zna asortyment roślin stosowanych do nasadzeń w parkach wraz z ich wymaganiami i zastosowaniem, potrafi dokonywać oceny ich wartości dekoracyjnej | |
5,0 | student zna asortyment roślin stosowanych do nasadzeń w parkach wraz z ich wymaganiami i zastosowaniem, potrafi dokonywać oceny ich wartości dekoracyjnej, a także tworzyć najbardziej korzystne ich zestawienia | |
AK_1A_O09.1_W02 student ma wiedzę na temat typów rabat, ich projektowania, zna także odpowiednie techniki i narzędzia do ich uprawy i pielęgnacji | 2,0 | student nie posiada wiedzy na temat typów rabat, ich projektowania, nie zna odpowiednich technik i narzędzi do ich zakładania, uprawy i pielęgnacji |
3,0 | student posiada niewielką wiedzę na temat typów rabat, ich projektowania, zna niektóre techniki i narzędzi do ich zakładania, uprawy i pielęgnacji | |
3,5 | student posiada wiedzę na temat typów rabat, ich projektowania, zna niektóre techniki i narzędzia do ich zakładania, uprawy i pielęgnacji | |
4,0 | student posiada wiedzę na temat typów rabat, ich projektowania, zna wszystkie proponowane techniki i narzędzia do ich zakładania, uprawy i pielęgnacji | |
4,5 | student posiada wiedzę na temat typów rabat, ich projektowania, zna wszystkie proponowane techniki i narzędzia do ich zakładania, uprawy i pielęgnacji, potrafi porównać ich efektywność | |
5,0 | student posiada wiedzę na temat typów rabat, ich projektowania, potrafi zaproponować efektywne rozwiązania projektowe, zna wszystkie proponowane techniki i narzędzia do ich zakładania, uprawy i pielęgnacji, potrafi porównać ich efektywność, dobrać odpowiednio do zaistniałego problemu i uzasadnić swój wybór |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_O09.1_U01 student potrafi dobrać odpowiedni materiał roślinny do miejsc o różnych warunkach siedliskowych | 2,0 | student nie potrafi w najprostszy sposób dobrać roślin do proponowanych miejsc |
3,0 | student potrafi dobrać niewiele roślin do wybranych miejsc różniących się warunkami siedliskowymi | |
3,5 | student potrafi, kierując się wymaganiami roślin oraz ich walorami dekoracyjnymi, dobrać odpowiednie taksony do wybranych miejsc różniących sie warunkami siedliskowymi | |
4,0 | student potrafi, kierując się wymaganiami roślin oraz ich walorami dekoracyjnymi, dobrać odpowiednie taksony do wielu miejsc różniących sie warunkami siedliskowymi oraz uzasadnić swój wybór | |
4,5 | student potrafi, kierując się wymaganiami roślin oraz ich walorami dekoracyjnymi, dobrać odpowiednie taksony do wszystkich proponowanych miejsc różniących sie warunkami siedliskowymi oraz uzasadnić swój wybór | |
5,0 | student potrafi, kierując się wymaganiami roślin oraz ich walorami dekoracyjnymi, dobrać odpowiednie taksony do wszystkich proponowanych miejsc różniących sie warunkami siedliskowymi oraz uzasadnić swój wybór, potrafi proponować modyfikacje oraz dyskutować na temat proponowanych zmian | |
AK_1A_O09.1_U02 student potrafi zaprojektować rabatę bylinową, potrafi dobrać odpowiednie metody i narzędzia do jej założenia i pielęgnacji | 2,0 | student nie potrafi zaprojektować prostej rabaty bylinowej, nie potrafi dobrać odpowiednich metod ani narzędzi do jej założenia i pielęgnacji |
3,0 | student potrafi zaprojektować prostą rabate bylinową, potrafi dobrać niektóre z metod oraz narzędzi niezbędnych do jej założenia i pielęgnacji | |
3,5 | student potrafi zaprojektować rabate bylinową, potrafi dobrać metody oraz narzędzia niezbędne do jej założenia i pielęgnacji | |
4,0 | student potrafi zaprojektować rabatę bylinową, dobierając rośliny pod kątem ich wymagań i cech plastycznych, potrafi dobrać metody oraz narzedzia niezbędne do jej założenia i pielęgnacji | |
4,5 | student potrafi zaprojektować rabatę bylinową, dobierając rośliny pod kątem ich wymagań i cech plastycznych, wykorzystując wszystkie poznane metody oraz narzędzia niezbędne do jej założenia i pielęgnacji, potrafi uzasadnić swój wybór | |
5,0 | student potrafi zaprojektować rabatę bylinową, dobierając rośliny pod kątem ich wymagań i cech plastycznych, wykorzystując wszystkie poznane metody oraz narzędzia niezbędne do jej założenia i pielęgnacji; potrafi zaproponować alternatywne rozwiązania, jednocześnie uzasadniając swój wybór |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_O09.1_K01 potrafi zauważać związki i zależności występujące w otoczeniu, jest zdolny do twórczego myślenia, ma swiadomość zwiększania bioróżnorodności w parkach uwzględniając panujące tam warunki siedliskowe | 2,0 | student nie potrafi zauważać związków i zależności występujących w otoczeniu, nie ma świadomości zwiększania bioróżnorodności roślinności w parkach, nie jest zdolny do twórczego myślenia |
3,0 | student zauważa niektóre związki i zależności występujące w otoczeniu, ma małą świadomość zwiększania bioróżnorodności roślinności w parkach, jest zdolny do twórczego myślenia | |
3,5 | student zauważa wiele związków i zależności występujących w otoczeniu, ma świadomość zwiększania bioróżnorodności roślinności w parkach, jest zdolny do twórczego myślenia | |
4,0 | student zauważa związki i zależności występujących w otoczeniu, potrafi o nich dyskutować, ma świadomość zwiększania bioróżnorodności roślinności w parkach, jest zdolny do twórczego myślenia | |
4,5 | student zauważa związki i zależności występujących w otoczeniu, potrafi o nich dyskutować, uzasadnia w sposób logiczny i rzeczowy swoje wypowiedzi, ma świadomość zwiększania bioróżnorodności roślinności w parkach, jest zdolny do twórczego myślenia | |
5,0 | student zauważa związki i zależności występujących w otoczeniu, potrafi o nich dyskutować, uzasadnia w sposób logiczny i rzeczowy swoje wypowiedzi, ma świadomość zwiększania bioróżnorodności roślinności w parkach, jest zdolny do twórczego myślenia i wykorzystuje tę zdolność w swoich pracach i projektach | |
AK_1A_O09.1_K02 rozumie podstawowe relacje między potrzebami użtkowników oraz cechami przestrzeni | 2,0 | nie rozumie podstawowych relacji między potrzebami użtkowników a cechami przestrzeni |
3,0 | rozumie niektóre z podstawowych relacji między potrzebami użtkowników a cechami przestrzeni | |
3,5 | rozumie podstawowe relacji między potrzebami użtkowników a cechami przestrzeni | |
4,0 | rozumie podstawowe relacji między potrzebami użtkowników a cechami przestrzeni, potrafi o nich dyskutować | |
4,5 | rozumie podstawowe relacji między potrzebami użtkowników a cechami przestrzeni, potrafi o nich dyskutować, w sposób logiczny i rzeczowy potrafi argumentować swoje wypowiedzi | |
5,0 | rozumie podstawowe relacji między potrzebami użtkowników a cechami przestrzeni, potrafi o nich dyskutować, w sposób logiczny i rzeczowy potrafi argumentować swoje wypowiedzi, potrafi je zastosować w swoich pracach i projektach |
Literatura podstawowa
- A. Łukasiewicz, Rośliny okrywowe, PWRiL, Poznań, 2003
Literatura dodatkowa
- K. Jacobi, Kwitnące rośliny cebulowe i bulwiaste, MULTICO Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 1999
- J. Marcinkowski, Byliny ogrodowe, PWRiL, Warszawa, 2002