Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)
specjalność: inżynieria jakości i zarządzanie

Sylabus przedmiotu Zarządzanie jakością:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie jakością
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Eliza Jarysz-Kamińska <Eliza.Jarysz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Mścisław Pietkiewicz <itm@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych pojęć i zagadnień dotyczących budowy, organizacji i funkcjonowania przedsiębiorstw.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ukształtowanie pro-jakościowego rozumienia celu przedsiębiorstwa.
C-2Poznanie koncepcji zarządzania jakością.
C-3Budowa systemu zarządzania jakością według wymagań norm ISO serii 9000.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Terminologia norm ISO serii 90002
T-A-2Cele dotyczące jakości, zasada SMART2
T-A-3Dokumentacja systemowa i procesowa2
T-A-4Zarządzanie procesowe, elementy procesu, mapowanie procesów3
T-A-5Polityka jakość3
T-A-6Działania korygujące i zapobiegawcze1
T-A-7Postępowanie z wyrobem niezgodnym1
T-A-8Harmonogram wdrażania Systemu Zarządzania Jakością1
15
wykłady
T-W-1Wybrane pojęcia w zakresie zarządzania, zarządzania jakością wg PN-EN ISO 9000:2006.2
T-W-2Przedsiębiorstwo jako system otwarty2
T-W-3Normalizacja w zakresie zarządzania przedsiębiorstwem.1
T-W-4Zasady zarządzania jakością.2
T-W-5System Zarządzania Jakością zgodnie z wymaganiami PN-EN ISO 9001:2009.4
T-W-6Wytyczne dotyczące doskonalenia, innowacji oraz uczenia się organizacji (PN-EN ISO 9004:2010).2
T-W-7Bezpieczeństwo stron zainteresowanych uwarunkowane jakością zasobów, procesów i wyrobów organizacji.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć7
A-A-3Realizacja zadania problemowego8
30
wykłady
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Praca własna: czytanie literatury, przygotowanie do zaliczenia12
A-W-4Zaliczenie1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia przedmiotowe w oparciu o dyskusję dydaktyczną i prezentację.
M-2Wykład informujący w formie prezentacji oparty o literaturę fachową i poparty przykładami z praktyki gospodarczej.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej.
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia - ocena w trakcie zajęć, bazująca na prezentacji posiadanej wiedzy, aktywności.
S-3Ocena formująca: Zaliczenie zadań w formie pisemnej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_C08_W01
Student potrafi zdefiniować pojęcia związane z zarządzaniem jakością.
ZIIP_1A_W14, ZIIP_1A_W16T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W09, T1A_W11InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-1M-1, M-2S-1, S-2
ZIIP_1A_C08_W02
Student potrafi scharakteryzować wybrane elementy systemu zarządzania jakością oraz procesy zachodzące w organizacji.
ZIIP_1A_W09, ZIIP_1A_W16T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W11InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04C-2, C-3T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-A-4M-1, M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_C08_U01
Student posiada umiejętność analizy sytuacji, opracowywania interpretacji przedsięwzięć w kontekście zarządzania jakością.
ZIIP_1A_U05, ZIIP_1A_U14T1A_U01, T1A_U08, T1A_U10, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-2, C-3T-W-5, T-W-6, T-A-2, T-A-4, T-A-8M-1, M-2S-1
ZIIP_1A_C08_U02
Student potrafi weryfikować działania zapobiegawcze i korygujące oraz sporządzać niezbędną dokumentację jakościową
ZIIP_1A_U05, ZIIP_1A_U06, ZIIP_1A_U20T1A_U01, T1A_U10, T1A_U11, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-3T-W-5, T-A-3, T-A-6, T-A-7M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_C08_K01
Jest świadomy wymagań wobec systemu zarządzania jakością i konieczności stałej weryfikacji posiadanej wiedzy.
ZIIP_1A_K01T1A_K01C-1, C-2, C-3T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-A-3, T-A-4, T-A-7M-1, M-2S-1
ZIIP_1A_C08_K02
Zajęcia praktyczne kształtują aktywność i kreatywność w poszukiwaniu rozwiązań.
ZIIP_1A_K06T1A_K02InzA_K01C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-7M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_C08_W01
Student potrafi zdefiniować pojęcia związane z zarządzaniem jakością.
2,0Student nie opanował podstawowej terminologii z zakresu przedmiotu.
3,0Student definiuje wybrane pojęcia w zakresie zarządzania.
3,5Student opanował podstawową terminologię związaną z zarządzaniem, zarządzaniem jakością.
4,0Student opanował terminologię związaną z tematyką przedmiotu w stopniu dobrym.
4,5Student potrafi zdefiniować pojęcia związane z tematyką przedmiotu.
5,0Student opanował terminologię związaną z zakresem zajęć w sposób bardzo dobry i wykazuje szersze zainteresowanie przedmiotem.
ZIIP_1A_C08_W02
Student potrafi scharakteryzować wybrane elementy systemu zarządzania jakością oraz procesy zachodzące w organizacji.
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student identyfikuje elementy systemu zarządzania jakością.
3,5Student potrafi zidentyfikować wybrane elementy systemu zarządzania jakością oraz procesy podstawowe zachodzące w organizacji.
4,0Student potrafi scharakteryzować wybrane elementy systemu zarządzania jakością oraz procesy zachodzące w organizacji.
4,5Student potrafi scharakteryzować elementy systemu zarządzania jakością oraz procesy z nimi związane.
5,0Student potrafi scharakteryzować wybrane elementy systemu zarządzania jakością oraz identyfikować poszczególne grupy procesów zachodzących w organizacji, ponadto wykazuje szersze zainteresowanie tematyką przedmiotu

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_C08_U01
Student posiada umiejętność analizy sytuacji, opracowywania interpretacji przedsięwzięć w kontekście zarządzania jakością.
2,0Student nie wykazuje umiejętności w zakresie analizy zagadnień związanych z zakresem przedmiotu.
3,0Student rozpoznaje elementy przedsięwzięć zachodzących w organizacji.
3,5Student identyfikuje poszczególne elementy przedsięwzięć zachodzących w organizacji.
4,0Student posiada umiejętność analizy sytuacji, doboru środków niezbędnych do realizacji wybranych przedsięwzięć realizowanych w organizacji.
4,5Student posiada umiejętność analizy sytuacji i interpretacji przedsięwzięć realizowanych w organizacji.
5,0Student posiada umiejętność analizy sytuacji, opracowywania i interpretacji przedsięwzięć w kontekście zarządzania jakością.
ZIIP_1A_C08_U02
Student potrafi weryfikować działania zapobiegawcze i korygujące oraz sporządzać niezbędną dokumentację jakościową
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu wybranych elementów systemów zarządzania jakością.
3,0Student potrafi identyfikować działania prowadzone w organizacji.
3,5Student potrafi charakteryzować działania zapobiegawcze i korygujące oraz sporządzać wybrane arkusze dokumentacji systemowej
4,0Student potrafi charakteryzować działania zapobiegawcze i korygujące oraz strukturyzować dokumentację systemową
4,5Student potrafi charakteryzować działania zapobiegawcze i korygujące oraz sporządzać niezbędną dokumentację jakościową.
5,0Student potrafi zidentyfikować, dobrać odpowiednie i oceniać realizowane działania zapobiegawcze i korygujące oraz sporządzać niezbędną dokumentację jakościową.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_C08_K01
Jest świadomy wymagań wobec systemu zarządzania jakością i konieczności stałej weryfikacji posiadanej wiedzy.
2,0Student nie wykazał aktywnej postawy wobec realizowanego przedmiotu.
3,0Jest świadomy wymagań wobec systemu zarządzania jakością zawartych w normach ISO serii 9000
3,5Student posiada umiejętność wyodrębniania wymagań wobec systemu zarządzania jakością.
4,0Student posiada zdolność identyfikacji wymagań wobec systemu zarządzania jakością i jest otwarty na dalsze pogłebiania tej wiedzy
4,5Student posiada zdolność identyfikacji wymagań wobec systemu zarządzania jakością i postrzega relacje zachodzące pomiędzy wybranymi elementami systemu.
5,0Student jest świadomy wymagań wobec systemu zarządzania jakością i postrzega relacje zachodzące między nimi. Rozumie konieczności stałej weryfikacji posiadanej wiedzy.
ZIIP_1A_C08_K02
Zajęcia praktyczne kształtują aktywność i kreatywność w poszukiwaniu rozwiązań.
2,0Student nie podejmuje współpracy z prowadzącym zajęcia i innymi studentami.
3,0Student realizuje zadania problemowe indywidualnie zgodnie z przedstawionym modelem postępowania.
3,5Student realizuje zadania problemowe indywidualnie bądź we współpracy z innymi.
4,0Student wykazuje umiejętność indywidualnego rozwiązywania zadań problemowych i analizy skutków podejmowanych działań..
4,5Student wykazuje umiejętność indywidualnego rozwiązywania zadań problemowych oraz postrzega różne możliwości rozwiązań.
5,0Student wykazuje bardzo dobre umiejętności pracy w zespołach, w tym kierowania zespołem, jak również przejawia inicjatywę w poszukiwaniu rozwiązań zadań problemowych.

Literatura podstawowa

  1. J. Łunarski, Zarządzanie jakością. Standardy i zasady, WNT, Warszawa, 2008
  2. J. Kowalczyk, Doskonalenie zarządzania organizacją w praktyce, CeDeWu. Wydawnictwa Fachowe, Warszawa, 2011
  3. S. Wawak, Zarządzanie jakością. Podstawy, systemy i narzędzia, Helion, Gliwice, 2011
  4. Łańcucki J., Podstawy kompleksowego zarządzania jakością TQM, Wydawnictwo AE, Poznań, 2006
  5. Szczepańska K., Zarządzanie jakością w dążeniu do doskonałości., C.H.Beck, Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. A. Hamrol, Zarządzanie jakością z przykładami, PWN, Warszawa, 2005
  2. Sikora T., Koncepcja zarządzania jakością. Doświadczenia i perspektywy., Wydawnictwo UE, Kraków, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Terminologia norm ISO serii 90002
T-A-2Cele dotyczące jakości, zasada SMART2
T-A-3Dokumentacja systemowa i procesowa2
T-A-4Zarządzanie procesowe, elementy procesu, mapowanie procesów3
T-A-5Polityka jakość3
T-A-6Działania korygujące i zapobiegawcze1
T-A-7Postępowanie z wyrobem niezgodnym1
T-A-8Harmonogram wdrażania Systemu Zarządzania Jakością1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wybrane pojęcia w zakresie zarządzania, zarządzania jakością wg PN-EN ISO 9000:2006.2
T-W-2Przedsiębiorstwo jako system otwarty2
T-W-3Normalizacja w zakresie zarządzania przedsiębiorstwem.1
T-W-4Zasady zarządzania jakością.2
T-W-5System Zarządzania Jakością zgodnie z wymaganiami PN-EN ISO 9001:2009.4
T-W-6Wytyczne dotyczące doskonalenia, innowacji oraz uczenia się organizacji (PN-EN ISO 9004:2010).2
T-W-7Bezpieczeństwo stron zainteresowanych uwarunkowane jakością zasobów, procesów i wyrobów organizacji.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć7
A-A-3Realizacja zadania problemowego8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Praca własna: czytanie literatury, przygotowanie do zaliczenia12
A-W-4Zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_C08_W01Student potrafi zdefiniować pojęcia związane z zarządzaniem jakością.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_W14ma szczegółową wiedzę związaną z niektórymi obszarami reprezentowanej dyscypliny inżynierskiej
ZIIP_1A_W16ma wiedzę z zakresu ekonomii oraz zarządzania produkcją i usługami, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Poznanie koncepcji zarządzania jakością.
C-3Budowa systemu zarządzania jakością według wymagań norm ISO serii 9000.
Treści programoweT-W-1Wybrane pojęcia w zakresie zarządzania, zarządzania jakością wg PN-EN ISO 9000:2006.
T-W-2Przedsiębiorstwo jako system otwarty
T-W-3Normalizacja w zakresie zarządzania przedsiębiorstwem.
T-A-1Terminologia norm ISO serii 9000
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia przedmiotowe w oparciu o dyskusję dydaktyczną i prezentację.
M-2Wykład informujący w formie prezentacji oparty o literaturę fachową i poparty przykładami z praktyki gospodarczej.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej.
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia - ocena w trakcie zajęć, bazująca na prezentacji posiadanej wiedzy, aktywności.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej terminologii z zakresu przedmiotu.
3,0Student definiuje wybrane pojęcia w zakresie zarządzania.
3,5Student opanował podstawową terminologię związaną z zarządzaniem, zarządzaniem jakością.
4,0Student opanował terminologię związaną z tematyką przedmiotu w stopniu dobrym.
4,5Student potrafi zdefiniować pojęcia związane z tematyką przedmiotu.
5,0Student opanował terminologię związaną z zakresem zajęć w sposób bardzo dobry i wykazuje szersze zainteresowanie przedmiotem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_C08_W02Student potrafi scharakteryzować wybrane elementy systemu zarządzania jakością oraz procesy zachodzące w organizacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_W09ma wiedzę o podstawowych zasadach bezpieczeństwa i higieny pracy
ZIIP_1A_W16ma wiedzę z zakresu ekonomii oraz zarządzania produkcją i usługami, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-2Poznanie koncepcji zarządzania jakością.
C-3Budowa systemu zarządzania jakością według wymagań norm ISO serii 9000.
Treści programoweT-W-4Zasady zarządzania jakością.
T-W-2Przedsiębiorstwo jako system otwarty
T-W-5System Zarządzania Jakością zgodnie z wymaganiami PN-EN ISO 9001:2009.
T-A-4Zarządzanie procesowe, elementy procesu, mapowanie procesów
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia przedmiotowe w oparciu o dyskusję dydaktyczną i prezentację.
M-2Wykład informujący w formie prezentacji oparty o literaturę fachową i poparty przykładami z praktyki gospodarczej.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ćwiczenia - ocena w trakcie zajęć, bazująca na prezentacji posiadanej wiedzy, aktywności.
S-3Ocena formująca: Zaliczenie zadań w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student identyfikuje elementy systemu zarządzania jakością.
3,5Student potrafi zidentyfikować wybrane elementy systemu zarządzania jakością oraz procesy podstawowe zachodzące w organizacji.
4,0Student potrafi scharakteryzować wybrane elementy systemu zarządzania jakością oraz procesy zachodzące w organizacji.
4,5Student potrafi scharakteryzować elementy systemu zarządzania jakością oraz procesy z nimi związane.
5,0Student potrafi scharakteryzować wybrane elementy systemu zarządzania jakością oraz identyfikować poszczególne grupy procesów zachodzących w organizacji, ponadto wykazuje szersze zainteresowanie tematyką przedmiotu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_C08_U01Student posiada umiejętność analizy sytuacji, opracowywania interpretacji przedsięwzięć w kontekście zarządzania jakością.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_U05ma umiejętności w zakresie zarządzania w różnych formach aktywności zawodowej
ZIIP_1A_U14ma umiejętności w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających bezpośrednie odniesienie do zdobytej wiedzy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie pro-jakościowego rozumienia celu przedsiębiorstwa.
C-2Poznanie koncepcji zarządzania jakością.
C-3Budowa systemu zarządzania jakością według wymagań norm ISO serii 9000.
Treści programoweT-W-5System Zarządzania Jakością zgodnie z wymaganiami PN-EN ISO 9001:2009.
T-W-6Wytyczne dotyczące doskonalenia, innowacji oraz uczenia się organizacji (PN-EN ISO 9004:2010).
T-A-2Cele dotyczące jakości, zasada SMART
T-A-4Zarządzanie procesowe, elementy procesu, mapowanie procesów
T-A-8Harmonogram wdrażania Systemu Zarządzania Jakością
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia przedmiotowe w oparciu o dyskusję dydaktyczną i prezentację.
M-2Wykład informujący w formie prezentacji oparty o literaturę fachową i poparty przykładami z praktyki gospodarczej.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje umiejętności w zakresie analizy zagadnień związanych z zakresem przedmiotu.
3,0Student rozpoznaje elementy przedsięwzięć zachodzących w organizacji.
3,5Student identyfikuje poszczególne elementy przedsięwzięć zachodzących w organizacji.
4,0Student posiada umiejętność analizy sytuacji, doboru środków niezbędnych do realizacji wybranych przedsięwzięć realizowanych w organizacji.
4,5Student posiada umiejętność analizy sytuacji i interpretacji przedsięwzięć realizowanych w organizacji.
5,0Student posiada umiejętność analizy sytuacji, opracowywania i interpretacji przedsięwzięć w kontekście zarządzania jakością.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_C08_U02Student potrafi weryfikować działania zapobiegawcze i korygujące oraz sporządzać niezbędną dokumentację jakościową
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_U05ma umiejętności w zakresie zarządzania w różnych formach aktywności zawodowej
ZIIP_1A_U06ma umiejętności w zakresie prowadzenia działań projakościowych w wybranym obszarze produkcji
ZIIP_1A_U20potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, integrować je, dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3Budowa systemu zarządzania jakością według wymagań norm ISO serii 9000.
Treści programoweT-W-5System Zarządzania Jakością zgodnie z wymaganiami PN-EN ISO 9001:2009.
T-A-3Dokumentacja systemowa i procesowa
T-A-6Działania korygujące i zapobiegawcze
T-A-7Postępowanie z wyrobem niezgodnym
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia przedmiotowe w oparciu o dyskusję dydaktyczną i prezentację.
M-2Wykład informujący w formie prezentacji oparty o literaturę fachową i poparty przykładami z praktyki gospodarczej.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej.
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia - ocena w trakcie zajęć, bazująca na prezentacji posiadanej wiedzy, aktywności.
S-3Ocena formująca: Zaliczenie zadań w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu wybranych elementów systemów zarządzania jakością.
3,0Student potrafi identyfikować działania prowadzone w organizacji.
3,5Student potrafi charakteryzować działania zapobiegawcze i korygujące oraz sporządzać wybrane arkusze dokumentacji systemowej
4,0Student potrafi charakteryzować działania zapobiegawcze i korygujące oraz strukturyzować dokumentację systemową
4,5Student potrafi charakteryzować działania zapobiegawcze i korygujące oraz sporządzać niezbędną dokumentację jakościową.
5,0Student potrafi zidentyfikować, dobrać odpowiednie i oceniać realizowane działania zapobiegawcze i korygujące oraz sporządzać niezbędną dokumentację jakościową.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_C08_K01Jest świadomy wymagań wobec systemu zarządzania jakością i konieczności stałej weryfikacji posiadanej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_K01ma świadomość potrzeby dokształcania ze szczególnym uwzględnieniem samokształcenia się
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie pro-jakościowego rozumienia celu przedsiębiorstwa.
C-2Poznanie koncepcji zarządzania jakością.
C-3Budowa systemu zarządzania jakością według wymagań norm ISO serii 9000.
Treści programoweT-W-4Zasady zarządzania jakością.
T-W-2Przedsiębiorstwo jako system otwarty
T-W-5System Zarządzania Jakością zgodnie z wymaganiami PN-EN ISO 9001:2009.
T-W-6Wytyczne dotyczące doskonalenia, innowacji oraz uczenia się organizacji (PN-EN ISO 9004:2010).
T-A-3Dokumentacja systemowa i procesowa
T-A-4Zarządzanie procesowe, elementy procesu, mapowanie procesów
T-A-7Postępowanie z wyrobem niezgodnym
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia przedmiotowe w oparciu o dyskusję dydaktyczną i prezentację.
M-2Wykład informujący w formie prezentacji oparty o literaturę fachową i poparty przykładami z praktyki gospodarczej.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazał aktywnej postawy wobec realizowanego przedmiotu.
3,0Jest świadomy wymagań wobec systemu zarządzania jakością zawartych w normach ISO serii 9000
3,5Student posiada umiejętność wyodrębniania wymagań wobec systemu zarządzania jakością.
4,0Student posiada zdolność identyfikacji wymagań wobec systemu zarządzania jakością i jest otwarty na dalsze pogłebiania tej wiedzy
4,5Student posiada zdolność identyfikacji wymagań wobec systemu zarządzania jakością i postrzega relacje zachodzące pomiędzy wybranymi elementami systemu.
5,0Student jest świadomy wymagań wobec systemu zarządzania jakością i postrzega relacje zachodzące między nimi. Rozumie konieczności stałej weryfikacji posiadanej wiedzy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_C08_K02Zajęcia praktyczne kształtują aktywność i kreatywność w poszukiwaniu rozwiązań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_K06ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie pro-jakościowego rozumienia celu przedsiębiorstwa.
Treści programoweT-A-1Terminologia norm ISO serii 9000
T-A-2Cele dotyczące jakości, zasada SMART
T-A-3Dokumentacja systemowa i procesowa
T-A-4Zarządzanie procesowe, elementy procesu, mapowanie procesów
T-A-5Polityka jakość
T-A-7Postępowanie z wyrobem niezgodnym
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia przedmiotowe w oparciu o dyskusję dydaktyczną i prezentację.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ćwiczenia - ocena w trakcie zajęć, bazująca na prezentacji posiadanej wiedzy, aktywności.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie podejmuje współpracy z prowadzącym zajęcia i innymi studentami.
3,0Student realizuje zadania problemowe indywidualnie zgodnie z przedstawionym modelem postępowania.
3,5Student realizuje zadania problemowe indywidualnie bądź we współpracy z innymi.
4,0Student wykazuje umiejętność indywidualnego rozwiązywania zadań problemowych i analizy skutków podejmowanych działań..
4,5Student wykazuje umiejętność indywidualnego rozwiązywania zadań problemowych oraz postrzega różne możliwości rozwiązań.
5,0Student wykazuje bardzo dobre umiejętności pracy w zespołach, w tym kierowania zespołem, jak również przejawia inicjatywę w poszukiwaniu rozwiązań zadań problemowych.