Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (N1)

Sylabus przedmiotu Grafika inżynierska II:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Grafika inżynierska II
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mechaniki i Podstaw Konstrukcji Maszyn
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Żebrowski <Marek.Zebrowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Zapłata <Marek.Zaplata@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 18 2,60,38zaliczenie
wykładyW3 9 1,40,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Grafika inżynierska I

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Teoretyczne zaznajomienie się z zapisem konstrukcji za pomocą komputera.
C-2Opanowanie umiejętności przedstawiania konstrukcji przestrzennych na dokumentacji rysunkowej wykonywanej za pomocą programu AutoCad.
C-3Opanowanie umiejętności wykonywania odtworzeniowej dokumentacji rysunkowej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Opis i ćwiczenia funkcji rysunkowych.2
T-L-2Opis i ćwiczenia funkcji zmiany objektów i wymiarowania.4
T-L-3Kreślenie arkusza wzorcowego z tabliczką rysunkową.2
T-L-4Kreślenie rysunków wykonawczych o narastającym stopniu trudności.10
18
wykłady
T-W-1Specyfika kreślenia dokumentacji rysunkowej na komputerze.1
T-W-2Opis programu AutoCad, możliwości, sposoby obsługi, funkcje.8
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.18
A-L-2Studiowanie norm i literatury, ćwiczenia domowe zadań z Internetu.52
A-L-3Oddanie dokumentacji rysunkowej do sprawdzenia i zaliczenie przedmiotu.2
A-L-4Konsultacje.6
78
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.9
A-W-2Zapoznanie się z instrukcją programu AutuCad i literaturą.33
42

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny / typowe środki audiowizualne (tablica, rzutnik przeźroczy, rzutnik komputerowy)
M-2Ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów / komputer.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Na podstawie zaawansowania i jakości wykonanych rysunków.
S-2Ocena podsumowująca: Na podstawie liczby popełnionych błędów rysunkowych, wrażenia estetycznego i terminu oddania rysunków.
S-3Ocena podsumowująca: Na podstawie wyników kolokwium przeprowadzonego w postaci pisemnej (testu).

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_C30_W05
W wyniku studiów student powinien posiadać umiejętność wytwarzania prostej dokumentacji rysunkowej za pomocą programu AutoCad, czyli przedstawiania obiektów 3D w postaci rysunów technicznych wykonawczych z zastosowaniem wytycznych ujętych w Polskich Normach.
T_1A_W13T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07InzA_W02C-1T-W-2M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_C30_U01
Student powinien wykazywać się umiejętnością wykonywania dokumentacji rysunkowej programem AutoCad, zgodnie z wytycznymi ujętymi w Polskich Normach.
T_1A_U18T1A_U12, T1A_U16InzA_U04, InzA_U08C-2, C-3T-L-3, T-L-4M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_C30_K05
Potrafi samodzielnie wykonywać dokumentację techniczną w procesie projektowania środków transportu.
T_1A_K01, T_1A_K03T1A_K01, T1A_K03, T1A_K04C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-L-1, T-L-2, T-L-4M-1, M-2S-3, S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_C30_W05
W wyniku studiów student powinien posiadać umiejętność wytwarzania prostej dokumentacji rysunkowej za pomocą programu AutoCad, czyli przedstawiania obiektów 3D w postaci rysunów technicznych wykonawczych z zastosowaniem wytycznych ujętych w Polskich Normach.
2,0Student nie potrafi wykazać się znajomością całej wiedzy podanej w przedmiocie. Ma braki w znajomości programu AutoCad.
3,0Student opanował cały zakres materiału w sposób ogólny. Nie potrafi dokonać jej efektywnej analizy.
3,5Student opanował materiał na ocenę pośrednią między 3,0 a 4,0.
4,0Student opanował cały zakres materiału. Wykazuje się znajomością, podanych w programie AutoCad, szczegółów. W analizie potrafi określić ich związki przyczynowe.
4,5Student opanował materiał na ocenę pośrednią między 4,0 a 5,0.
5,0Student opanował cały zakres materiału. Potrafi go efektywnie prezentować, anlizować a także wykazuje zainteresowanie szerszą wiedzą z tego przedmiotu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_C30_U01
Student powinien wykazywać się umiejętnością wykonywania dokumentacji rysunkowej programem AutoCad, zgodnie z wytycznymi ujętymi w Polskich Normach.
2,0Nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej w praktyce przez co nie potrafi samodzielnie zastosować ją na rysunkach. Wykazuje znaczące braki w obsłudze programu AutoCad. Nie dotrzymuje terminu oddania rysunków.
3,0Student potrafi korzystać z wiedzy teoretycznej i w sposób bierny wykonuje elementy dokumentacji rysunkowej programen w sposób schematyczny. Często korzysta z pomocy innych. Popełnia pomyłki na rysunkach wynikających z braku wiedzy.
3,5Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student potrafi poprawnie i samodzielnie wykonać rysunki ww. programem. Pomyłki są nieliczne i wynikają raczej z pośpiechu niż braku wiedzy.
4,5Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student oddaje w terminie rysunki bez znaczących błędów. Biegle posługuje sie programem AutoCad w zakresie podanym przez prowadzącego zajęcia.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_C30_K05
Potrafi samodzielnie wykonywać dokumentację techniczną w procesie projektowania środków transportu.
2,0Nie opanował obsługi komputera. Posiada podstawowe braki w zasadach tworzenia dokumentacji rysunkowej.
3,0Nie ma trudności z obsługą komputera. W stopniu zadowalającym korzysta z podstawowych funkcji i narzędzi rysunkowych programu AutoCad ma trudności z podzieleniem się opanowaną wiedzą. Wykonuje rysunki niestarannie.
3,5Wykazuje opanowanie procesu tworzenia dokumentacji technicznej w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0
4,0Biegle opanował obsługę komputera i programu AutoCad. Nie zna wszystkich możliwości oferowanych przez ww. program. Wykazuje braki w estetycznym wyglądzie rysunków.
4,5Wykazuje opanowanie procesu tworzenia dokumentacji technicznej w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0
5,0Bez problemowo wykonuje dokumentację rysunkową programem AutoCad. Wykazuje wielowariantowość funkcji programu. Rysunki cechuje dbałość o pozytywne wrażenia estetyczne. Chętnie dzieli się wiedzą z innymi.

Literatura podstawowa

  1. Dobrzański Tadeusz, Rysunek techniczny maszynowy, WNT, Warszawa, 2004, 24
  2. Praca zbiorowa, Instrukcja obsługi programu AutoCad., Wydawnictwo firmy AutoDesk, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Prace zbiorowe, Przedmiotowe Polskie Normy., PKNMiJ, Warszawa, 2011
  2. Gutowski Aleksander, Zadania z rysunku technicznego, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1987

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Opis i ćwiczenia funkcji rysunkowych.2
T-L-2Opis i ćwiczenia funkcji zmiany objektów i wymiarowania.4
T-L-3Kreślenie arkusza wzorcowego z tabliczką rysunkową.2
T-L-4Kreślenie rysunków wykonawczych o narastającym stopniu trudności.10
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Specyfika kreślenia dokumentacji rysunkowej na komputerze.1
T-W-2Opis programu AutoCad, możliwości, sposoby obsługi, funkcje.8
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.18
A-L-2Studiowanie norm i literatury, ćwiczenia domowe zadań z Internetu.52
A-L-3Oddanie dokumentacji rysunkowej do sprawdzenia i zaliczenie przedmiotu.2
A-L-4Konsultacje.6
78
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.9
A-W-2Zapoznanie się z instrukcją programu AutuCad i literaturą.33
42
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_C30_W05W wyniku studiów student powinien posiadać umiejętność wytwarzania prostej dokumentacji rysunkowej za pomocą programu AutoCad, czyli przedstawiania obiektów 3D w postaci rysunów technicznych wykonawczych z zastosowaniem wytycznych ujętych w Polskich Normach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_W13zna i rozumie metodykę projektowania elementów i zespołów pojazdu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Teoretyczne zaznajomienie się z zapisem konstrukcji za pomocą komputera.
Treści programoweT-W-2Opis programu AutoCad, możliwości, sposoby obsługi, funkcje.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny / typowe środki audiowizualne (tablica, rzutnik przeźroczy, rzutnik komputerowy)
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Na podstawie wyników kolokwium przeprowadzonego w postaci pisemnej (testu).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykazać się znajomością całej wiedzy podanej w przedmiocie. Ma braki w znajomości programu AutoCad.
3,0Student opanował cały zakres materiału w sposób ogólny. Nie potrafi dokonać jej efektywnej analizy.
3,5Student opanował materiał na ocenę pośrednią między 3,0 a 4,0.
4,0Student opanował cały zakres materiału. Wykazuje się znajomością, podanych w programie AutoCad, szczegółów. W analizie potrafi określić ich związki przyczynowe.
4,5Student opanował materiał na ocenę pośrednią między 4,0 a 5,0.
5,0Student opanował cały zakres materiału. Potrafi go efektywnie prezentować, anlizować a także wykazuje zainteresowanie szerszą wiedzą z tego przedmiotu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_C30_U01Student powinien wykazywać się umiejętnością wykonywania dokumentacji rysunkowej programem AutoCad, zgodnie z wytycznymi ujętymi w Polskich Normach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_U18potrafi zaprojektować proste układy elementy, zespoły i układy pojazdu z uwzględnieniem zadanych kryteriów użytkowych, ekonomicznych i ekologicznych, używając przy tym właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Opanowanie umiejętności przedstawiania konstrukcji przestrzennych na dokumentacji rysunkowej wykonywanej za pomocą programu AutoCad.
C-3Opanowanie umiejętności wykonywania odtworzeniowej dokumentacji rysunkowej
Treści programoweT-L-3Kreślenie arkusza wzorcowego z tabliczką rysunkową.
T-L-4Kreślenie rysunków wykonawczych o narastającym stopniu trudności.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów / komputer.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Na podstawie zaawansowania i jakości wykonanych rysunków.
S-2Ocena podsumowująca: Na podstawie liczby popełnionych błędów rysunkowych, wrażenia estetycznego i terminu oddania rysunków.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej w praktyce przez co nie potrafi samodzielnie zastosować ją na rysunkach. Wykazuje znaczące braki w obsłudze programu AutoCad. Nie dotrzymuje terminu oddania rysunków.
3,0Student potrafi korzystać z wiedzy teoretycznej i w sposób bierny wykonuje elementy dokumentacji rysunkowej programen w sposób schematyczny. Często korzysta z pomocy innych. Popełnia pomyłki na rysunkach wynikających z braku wiedzy.
3,5Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student potrafi poprawnie i samodzielnie wykonać rysunki ww. programem. Pomyłki są nieliczne i wynikają raczej z pośpiechu niż braku wiedzy.
4,5Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student oddaje w terminie rysunki bez znaczących błędów. Biegle posługuje sie programem AutoCad w zakresie podanym przez prowadzącego zajęcia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_C30_K05Potrafi samodzielnie wykonywać dokumentację techniczną w procesie projektowania środków transportu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_K01rozumie potrzebę i zna możliwości dokształcania się i podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
T_1A_K03ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-2Opanowanie umiejętności przedstawiania konstrukcji przestrzennych na dokumentacji rysunkowej wykonywanej za pomocą programu AutoCad.
C-3Opanowanie umiejętności wykonywania odtworzeniowej dokumentacji rysunkowej
Treści programoweT-W-1Specyfika kreślenia dokumentacji rysunkowej na komputerze.
T-W-2Opis programu AutoCad, możliwości, sposoby obsługi, funkcje.
T-L-1Opis i ćwiczenia funkcji rysunkowych.
T-L-2Opis i ćwiczenia funkcji zmiany objektów i wymiarowania.
T-L-4Kreślenie rysunków wykonawczych o narastającym stopniu trudności.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny / typowe środki audiowizualne (tablica, rzutnik przeźroczy, rzutnik komputerowy)
M-2Ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów / komputer.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Na podstawie wyników kolokwium przeprowadzonego w postaci pisemnej (testu).
S-1Ocena formująca: Na podstawie zaawansowania i jakości wykonanych rysunków.
S-2Ocena podsumowująca: Na podstawie liczby popełnionych błędów rysunkowych, wrażenia estetycznego i terminu oddania rysunków.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie opanował obsługi komputera. Posiada podstawowe braki w zasadach tworzenia dokumentacji rysunkowej.
3,0Nie ma trudności z obsługą komputera. W stopniu zadowalającym korzysta z podstawowych funkcji i narzędzi rysunkowych programu AutoCad ma trudności z podzieleniem się opanowaną wiedzą. Wykonuje rysunki niestarannie.
3,5Wykazuje opanowanie procesu tworzenia dokumentacji technicznej w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0
4,0Biegle opanował obsługę komputera i programu AutoCad. Nie zna wszystkich możliwości oferowanych przez ww. program. Wykazuje braki w estetycznym wyglądzie rysunków.
4,5Wykazuje opanowanie procesu tworzenia dokumentacji technicznej w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0
5,0Bez problemowo wykonuje dokumentację rysunkową programem AutoCad. Wykazuje wielowariantowość funkcji programu. Rysunki cechuje dbałość o pozytywne wrażenia estetyczne. Chętnie dzieli się wiedzą z innymi.