Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (N1)
specjalność: organizacja transportu

Sylabus przedmiotu Podstawy techniki cieplnej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy techniki cieplnej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Techniki Cieplnej
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Eliasz <Jacek.Eliasz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Garnysz-Rachtan <agnieszka.garnysz@zut.edu.pl>, Radomir Kaczmarek <Radomir.Kaczmarek@zut.edu.pl>, Tomasz Kujawa <Tomasz.Kujawa@zut.edu.pl>, Roksana Mazurek <Roksana.Mazurek@zut.edu.pl>, Sławomir Wiśniewski <Slawomir.Wisniewski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 18 1,20,26zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 9 1,50,30zaliczenie
wykładyW3 18 2,30,44egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka, fizyka

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Wykorzystanie wiedzy z zakresu techniki cieplnej do rozwiązywania problemów technicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Bilans substancji i energii1
T-A-2Termiczne równanie stanu gazów1
T-A-3Roztwory gazowe1
T-A-4Przemiany charakterystyczne2
T-A-5Obiegi termodynamiczne2
T-A-6Spalanie1
T-A-7Zasady przepływu ciepła1
9
laboratoria
T-L-1Pomiary ciśnień i cechowanie manometrów i indykatorów6
T-L-2Pomiar natężenia przepływu7
T-L-3Pomiary temperatur5
18
wykłady
T-W-1Pojecia podstawowe termodynamiki, energia wewnetrzna, entalpia, entropia, praca, ciepło.2
T-W-2Bilans substancjalny i energetyczny, sposoby doprowadzania i odprowadzania energii z układu, zerowa i pierwsza zasada termodynamiki2
T-W-3Gazy doskonałe, półdoskonałe i rzeczywiste, termiczne i kaloryczne równania stanu gazów doskonałych i półdoskonałych2
T-W-4Roztwory gazowe, druga zasada termodynamiki2
T-W-5Przemiany charakterystyczne gazów doskonałych2
T-W-6Obiegi termodynamiczne prawo- i lewobieżne, obieg Carnota2
T-W-7Spalanie2
T-W-8Obiegi porównawcze silników spalinowych tłokowych i turbogazowych2
T-W-9Ziębiarki sprężarkowe parowe i absorpcyjne, pompy grzejne1
T-W-10Zasady przepływu ciepła1
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia ćwiczenia20
A-A-3wykonywanie zadań domowych16
45
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Wykonanie sprawozdania9
A-L-3Przygotowani do zaliczenie laboratoriów9
36
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2przygotowanie się do egzaminów25
A-W-3studia literatury26
69

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_B20_W01
Student potrafi scharakteryzować procesy przekazywania energii, stosować wiedzę z zakresu termodynamiki do rozwiązywania problemów technicznych
T_1A_W01, T_1A_W02T1A_W01, T1A_W04, T1A_W07InzA_W02C-1T-W-1, T-L-1, T-A-1, T-L-2, T-W-2, T-A-2, T-A-3, T-W-3, T-A-4, T-W-4, T-W-5, T-A-5, T-W-6, T-L-3, T-A-6, T-W-7, T-A-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_B20_U01
Student potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu techniki cieplnej do rozwiązywania problemów technicznych
T_1A_U01, T_1A_U04T1A_U01, T1A_U05C-1T-W-1, T-L-1, T-A-1, T-L-2, T-W-2, T-A-2, T-A-3, T-W-3, T-A-4, T-W-4, T-W-5, T-A-5, T-W-6, T-L-3, T-A-6, T-W-7, T-A-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_B20_K01
Student jest zdeterminowany na dokształcanie się i podnoszenie swoich kompetencji zawodowych i społecznych, jest otwarty na postępowanie zgodnie z zasadami etyki
T_1A_K01, T_1A_K03T1A_K01, T1A_K03, T1A_K04C-1T-W-1, T-L-1, T-A-1, T-L-2, T-W-2, T-A-2, T-A-3, T-W-3, T-A-4, T-W-4, T-W-5, T-A-5, T-W-6, T-L-3, T-A-6, T-W-7, T-A-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_B20_W01
Student potrafi scharakteryzować procesy przekazywania energii, stosować wiedzę z zakresu termodynamiki do rozwiązywania problemów technicznych
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swojej pracy
3,0Student prezentuje wyniki bez umiejetności głębszej analizy
3,5Student prezentuje wyniki z umiejętnościa prostej analizy
4,0Student prezentuje wyniki z umiejętnościa głębszej analizy
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy
5,0Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje w istniejących układach

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_B20_U01
Student potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu techniki cieplnej do rozwiązywania problemów technicznych
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swojej pracy
3,0Student prezentuje wyniki bez umiejetności głębszej analizy
3,5Student prezentuje wyniki z umiejętnościa prostej analizy
4,0Student prezentuje wyniki z umiejętnościa głębszej analizy
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy
5,0Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje w istniejących układach

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_B20_K01
Student jest zdeterminowany na dokształcanie się i podnoszenie swoich kompetencji zawodowych i społecznych, jest otwarty na postępowanie zgodnie z zasadami etyki
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swojej pracy
3,0Student prezentuje wyniki bez umiejetności głębszej analizy
3,5Student prezentuje wyniki z umiejętnościa prostej analizy
4,0Student prezentuje wyniki z umiejętnościa głębszej analizy
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy
5,0Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje w istniejących układach

Literatura podstawowa

  1. Staniszewski B.:, Termodynamika., PWN, Warszawa, 1978
  2. Szargut J, Termodynamika techniczna, PWN, Warszawa, 2005
  3. Szargut J., Guzik A., Górniak H., Programowany zbiór zadan z termodynamiki technicznej, PWN, Warszawa, 1979
  4. Pudlik W. (red), Laboratorium Miernictwa Cieplnego, Politechnika Gdanska, Gdansk, 1993

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Bilans substancji i energii1
T-A-2Termiczne równanie stanu gazów1
T-A-3Roztwory gazowe1
T-A-4Przemiany charakterystyczne2
T-A-5Obiegi termodynamiczne2
T-A-6Spalanie1
T-A-7Zasady przepływu ciepła1
9

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pomiary ciśnień i cechowanie manometrów i indykatorów6
T-L-2Pomiar natężenia przepływu7
T-L-3Pomiary temperatur5
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojecia podstawowe termodynamiki, energia wewnetrzna, entalpia, entropia, praca, ciepło.2
T-W-2Bilans substancjalny i energetyczny, sposoby doprowadzania i odprowadzania energii z układu, zerowa i pierwsza zasada termodynamiki2
T-W-3Gazy doskonałe, półdoskonałe i rzeczywiste, termiczne i kaloryczne równania stanu gazów doskonałych i półdoskonałych2
T-W-4Roztwory gazowe, druga zasada termodynamiki2
T-W-5Przemiany charakterystyczne gazów doskonałych2
T-W-6Obiegi termodynamiczne prawo- i lewobieżne, obieg Carnota2
T-W-7Spalanie2
T-W-8Obiegi porównawcze silników spalinowych tłokowych i turbogazowych2
T-W-9Ziębiarki sprężarkowe parowe i absorpcyjne, pompy grzejne1
T-W-10Zasady przepływu ciepła1
18

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia ćwiczenia20
A-A-3wykonywanie zadań domowych16
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Wykonanie sprawozdania9
A-L-3Przygotowani do zaliczenie laboratoriów9
36
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2przygotowanie się do egzaminów25
A-W-3studia literatury26
69
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_B20_W01Student potrafi scharakteryzować procesy przekazywania energii, stosować wiedzę z zakresu termodynamiki do rozwiązywania problemów technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_W01ma wiedzę w zakresie matematyki na poziomie wyższym niezbędnym do ilościowego opisu i analizy problemów oraz rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T_1A_W02ma wiedzę w zakresie fizyki, obejmującą mechanikę, termodynamikę, fizykę ciała stałego, elektryczność i magnetyzm w tym niezbędną do zrozumienia podstawowych zjawisk fizycznych występujących w pojazdach samochodowych i ich otoczeniu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Wykorzystanie wiedzy z zakresu techniki cieplnej do rozwiązywania problemów technicznych
Treści programoweT-W-1Pojecia podstawowe termodynamiki, energia wewnetrzna, entalpia, entropia, praca, ciepło.
T-L-1Pomiary ciśnień i cechowanie manometrów i indykatorów
T-A-1Bilans substancji i energii
T-L-2Pomiar natężenia przepływu
T-W-2Bilans substancjalny i energetyczny, sposoby doprowadzania i odprowadzania energii z układu, zerowa i pierwsza zasada termodynamiki
T-A-2Termiczne równanie stanu gazów
T-A-3Roztwory gazowe
T-W-3Gazy doskonałe, półdoskonałe i rzeczywiste, termiczne i kaloryczne równania stanu gazów doskonałych i półdoskonałych
T-A-4Przemiany charakterystyczne
T-W-4Roztwory gazowe, druga zasada termodynamiki
T-W-5Przemiany charakterystyczne gazów doskonałych
T-A-5Obiegi termodynamiczne
T-W-6Obiegi termodynamiczne prawo- i lewobieżne, obieg Carnota
T-L-3Pomiary temperatur
T-A-6Spalanie
T-W-7Spalanie
T-A-7Zasady przepływu ciepła
T-W-8Obiegi porównawcze silników spalinowych tłokowych i turbogazowych
T-W-9Ziębiarki sprężarkowe parowe i absorpcyjne, pompy grzejne
T-W-10Zasady przepływu ciepła
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swojej pracy
3,0Student prezentuje wyniki bez umiejetności głębszej analizy
3,5Student prezentuje wyniki z umiejętnościa prostej analizy
4,0Student prezentuje wyniki z umiejętnościa głębszej analizy
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy
5,0Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje w istniejących układach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_B20_U01Student potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu techniki cieplnej do rozwiązywania problemów technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych dostępnych źródeł; potrafi łączyć uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, wyciągać wnioski i formułować i uzasadniać opinie
T_1A_U04ma umiejętność samokształcenia się, między innymi w celu podnoszenia kompetencji zawodowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
Cel przedmiotuC-1Wykorzystanie wiedzy z zakresu techniki cieplnej do rozwiązywania problemów technicznych
Treści programoweT-W-1Pojecia podstawowe termodynamiki, energia wewnetrzna, entalpia, entropia, praca, ciepło.
T-L-1Pomiary ciśnień i cechowanie manometrów i indykatorów
T-A-1Bilans substancji i energii
T-L-2Pomiar natężenia przepływu
T-W-2Bilans substancjalny i energetyczny, sposoby doprowadzania i odprowadzania energii z układu, zerowa i pierwsza zasada termodynamiki
T-A-2Termiczne równanie stanu gazów
T-A-3Roztwory gazowe
T-W-3Gazy doskonałe, półdoskonałe i rzeczywiste, termiczne i kaloryczne równania stanu gazów doskonałych i półdoskonałych
T-A-4Przemiany charakterystyczne
T-W-4Roztwory gazowe, druga zasada termodynamiki
T-W-5Przemiany charakterystyczne gazów doskonałych
T-A-5Obiegi termodynamiczne
T-W-6Obiegi termodynamiczne prawo- i lewobieżne, obieg Carnota
T-L-3Pomiary temperatur
T-A-6Spalanie
T-W-7Spalanie
T-A-7Zasady przepływu ciepła
T-W-8Obiegi porównawcze silników spalinowych tłokowych i turbogazowych
T-W-9Ziębiarki sprężarkowe parowe i absorpcyjne, pompy grzejne
T-W-10Zasady przepływu ciepła
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swojej pracy
3,0Student prezentuje wyniki bez umiejetności głębszej analizy
3,5Student prezentuje wyniki z umiejętnościa prostej analizy
4,0Student prezentuje wyniki z umiejętnościa głębszej analizy
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy
5,0Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje w istniejących układach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_B20_K01Student jest zdeterminowany na dokształcanie się i podnoszenie swoich kompetencji zawodowych i społecznych, jest otwarty na postępowanie zgodnie z zasadami etyki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_K01rozumie potrzebę i zna możliwości dokształcania się i podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
T_1A_K03ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Wykorzystanie wiedzy z zakresu techniki cieplnej do rozwiązywania problemów technicznych
Treści programoweT-W-1Pojecia podstawowe termodynamiki, energia wewnetrzna, entalpia, entropia, praca, ciepło.
T-L-1Pomiary ciśnień i cechowanie manometrów i indykatorów
T-A-1Bilans substancji i energii
T-L-2Pomiar natężenia przepływu
T-W-2Bilans substancjalny i energetyczny, sposoby doprowadzania i odprowadzania energii z układu, zerowa i pierwsza zasada termodynamiki
T-A-2Termiczne równanie stanu gazów
T-A-3Roztwory gazowe
T-W-3Gazy doskonałe, półdoskonałe i rzeczywiste, termiczne i kaloryczne równania stanu gazów doskonałych i półdoskonałych
T-A-4Przemiany charakterystyczne
T-W-4Roztwory gazowe, druga zasada termodynamiki
T-W-5Przemiany charakterystyczne gazów doskonałych
T-A-5Obiegi termodynamiczne
T-W-6Obiegi termodynamiczne prawo- i lewobieżne, obieg Carnota
T-L-3Pomiary temperatur
T-A-6Spalanie
T-W-7Spalanie
T-A-7Zasady przepływu ciepła
T-W-8Obiegi porównawcze silników spalinowych tłokowych i turbogazowych
T-W-9Ziębiarki sprężarkowe parowe i absorpcyjne, pompy grzejne
T-W-10Zasady przepływu ciepła
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swojej pracy
3,0Student prezentuje wyniki bez umiejetności głębszej analizy
3,5Student prezentuje wyniki z umiejętnościa prostej analizy
4,0Student prezentuje wyniki z umiejętnościa głębszej analizy
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy
5,0Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje w istniejących układach