Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (N1)
specjalność: inżynieria i bezpieczeństwo ruchu drogowego

Sylabus przedmiotu Silniki samochodowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Silniki samochodowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Janusz Mysłowski <Janusz.Myslowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Osipowicz <Tomasz.Osipowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 9 1,10,30zaliczenie
laboratoriaL6 18 2,20,26zaliczenie
wykładyW6 9 1,70,44egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-11.Podstawowe wiadomości z termodynamiki dotyczące przemian gazowych w silnikach cieplnych,procesów spalania i ich produktów.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-11.Umiejętność rozróżniania silników spalinowych stosowanych w transporcie drogowym. 2.Poznanie budowy poszczególnych elementów silnika spalinowego. 3.Poznanie zadań spałnianych przez poszczególne zespoły silnika. 4.Poznanie parametrów okreslających pracę silnika i jego osiągi. 5.Poznanie sposobów poprawy parametrów roboczych silnika.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-11. Okreslenie wymiarów głównych silnika ZI i ZS1
T-A-22. Okreslenie i obliczenie wskaźników wysilenia silnika1
T-A-33. Wykonanie wykresu indykatorowego silnika3
T-A-44. Wykonanie charakterystyki zewnętrznej i obciążeniowej silnika2
T-A-55. Wykonanie charakterystyki uniwersalnej silnika2
9
laboratoria
T-L-11. Badanie rozruchu silnika w arunkach laboratoryjnych1
T-L-22. Badania wtryskiwaczy3
T-L-33. Badanie pompy wytryskowej4
T-L-44. Wykonanie charakterystyki zewnętrznej silnika2
T-L-55. Wykonanie charakterystyki obciążeniowej silnika3
T-L-66. Wykonanie charakterystyki regulacyjnej silnika3
T-L-77. Pomiary zadymienia spalin2
18
wykłady
T-W-11. Ukształtowanie silników,kadłuby i głowice,sprzęg korbowy - rodzaj silnika, - wymiary główne, - kadłub, grubości elementów, - silniki chłodzone powietrzem, - odległości międzycylindrowe, - obliczenia kadłubów, - zużywalność gładzi cylindrowej, - sprzęg korbowy, - tłok kompletny, - obliczenia tłoka, - korbowód, - obliczenia korbowodu, - materiały, - łożyska, - wyznaczenie nacisków jednostkowych.1
T-W-22. Wał korbowy z kołem zamachowym - liczba łożysk głównych, - stosunek s/D, - wielkości nacisków jednostkowych, - liczba i wielkość przeciwciężarów, - obliczenia, - koło zamachowe, - zadania koła zamachowego, - nierównomierność biegu silnika, - dobór średnicy koła zamachowego, - sprawdzenie naprężeń.1
T-W-33. Układ rozrządu - silniki dwusuwowe, - silniki czterosuwowe, - klasyczny układ rozrządu silnika czterosuwowego, - układ rozrządu z dwoma wałkami w głowicy, - układ rozrządu z wałkiem królewskim, - układ rozrządu desmodromiczny, - układ rozrzadu bezkrzywkowy.1
T-W-44. Układ smarowania i układ chłodzenia - z mokrą miską olejową, - z suchą miską elejową, - rodzaje filtrów, - chłodzenie bezpośrednie, - chłodzenie pośrednie, - termosyfon, - chłodzenie wymuszone, - chłodzenie ciśnieniowe, - duży i mały obieg chłodzenia, - termostat dylatacyjny, - termostat cieczowy.1
T-W-55. Układ zasilania silników o zapłonie iskrowym, filtry powietrza - gaźnik elementarny, - urządzenia doskonalące gaźnik, - gaźniki wielogardzielowe, - gaźniki o stałej prędkości przepływu, - wtrysk paliwa lekkiego, - rodzaje wtrysku, - podstawowe parametry sterowania wtryskiem, - umiejscowienie wtryskiwacza, - rodzaje filtrów powietrza, - skuteczność oczyszczania, - przewietrzanie silnika.1
T-W-66. Układ zasilania silników o zapłonie samoczynnym - pompa rzędowa, - pary precyzyjne, - wtryskiwacze czopikowe,wielootworowe, otwarte, - pompa rozdzielaczowa, - pompowtryskiwacze, - regulatory prędkości obrotowej, - przestawiacz kąta wtrysku, - korekta wydatku pompy.1
T-W-77. Charakterystyki silników - charakterystyki liniowe, - zewnętrzna, - obciążeniowa, - regulacyjna, - regulatoraowa, - charakterystyka powierzchniowa, uniwersalna.1
T-W-88. Silniki niekonwencjonalne i wielopaliwowe - silnik Wankla, - silnik turbospalinowy, - silnik Stirlinga, - silnikim gazowe, - silniki zasilane paliwami roślinnymi.1
T-W-99. Poprawa parametrów roboczych silników - doładowanie, - mechaniczne, - turbosprężarkowe, - bez regulacji turbiny, - z regulacją turbiny, - sekwencyjne, - turbocompound, - dynamiczne, - kombinowane, - Comprex, - doładowanie silników o zapłonie iskrowym.1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1przygotowanie do ćwiczeń14
A-A-2uczestnictwo w zajęciach9
A-A-3przygotowanie do zaliczenia10
33
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2przygotowanie do zajęć20
A-L-3przygotowanie sprawozdań i przygotowanie do zaliczenia28
66
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2przygotowanie do egzaminu42
51

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-4Symulacja charakterystyk zewnętrznych silnika
M-5ćwiczenia laboratoryjne
M-6pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny w formie testu wielokrotnego wyboru - obejmuje całość materiału, - brak punktów ujemnych
S-2Ocena podsumowująca: Silniki samochodowe - ćwiczenia audytoryjne zaliczenie pisemne na koniec semestru
S-3Ocena podsumowująca: Silniki samochodowe - ćwiczenia laboratoryjne zaliczenie każdego z odbytych ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_C35_W01
Student powinien : - definiować podstawowe zespoły silnika, - opisać zjawiska w których uczestniczą te zespoły, - rozpoznać i opisać efekty pracy silnika, - wie jak dobierać silnik do okreslonych zadań, - jest w stanie opisać nieprawidłową pracę silnika
T_1A_W03, T_1A_W06, T_1A_W08T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-5, M-6S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_C35_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć : - obliczyć parametry robocze silnika, - ocenić wpływ warunków atmosferycznych na parametry pracy silnika, - wykonać charakterystyki silnika w warunkch laboratoryjnych, - wykonać charakterystykę symulacyjną silnika, - przeprowadzić analizę parametrów uzyskanych obydwoma sposobami, - przeprowadzić dobór silnika do ściśle okreslonych zadań, - okreslić przyczyny niesprawności silnika.
T_1A_U01, T_1A_U02, T_1A_U06, T_1A_U07, T_1A_U10, T_1A_U12, T_1A_U13, T_1A_U21T1A_U01, T1A_U02, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U11, T1A_U12InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U06, InzA_U08C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-5, M-6S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_C35_W01
Student powinien : - definiować podstawowe zespoły silnika, - opisać zjawiska w których uczestniczą te zespoły, - rozpoznać i opisać efekty pracy silnika, - wie jak dobierać silnik do okreslonych zadań, - jest w stanie opisać nieprawidłową pracę silnika
2,0poniżej 60 % maksymalnej sumy punktów w teście ( poniżej 12 pkt)
3,0od 12 do 12,99 pkt
3,5od 13 do 14,99 pkt
4,0od 15 do 16,99 pkt
4,5od 17 do 18 pkt
5,0powyżej 18 pkt

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_C35_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć : - obliczyć parametry robocze silnika, - ocenić wpływ warunków atmosferycznych na parametry pracy silnika, - wykonać charakterystyki silnika w warunkch laboratoryjnych, - wykonać charakterystykę symulacyjną silnika, - przeprowadzić analizę parametrów uzyskanych obydwoma sposobami, - przeprowadzić dobór silnika do ściśle okreslonych zadań, - okreslić przyczyny niesprawności silnika.
2,0Brak znajomości podstawowych parametrów pracy silnik
3,0Znajomość podstawowych parametrów pracy silnika i ich zdefiniowanie
3,5Umiejętność oceny ważności parametrów pracy dla właściwego doboru silnika do wymaganych warunków
4,0Ocena wpływu poszczególnych zespołów silnia na jego pracę
4,5Umiejętność oceny metod służących poprawie parametrów pracy silnika
5,0Znajomość nowoczesnych rozwiązań konstrukcyjnych silnika i ich wpływu na wsoźniki eksploatacyjne

Literatura podstawowa

  1. Wajand J.A.,Wajand T.J., Tłokowe silniki spalinowe, WNT, Warszawa, 2006, 4
  2. Mysłowski J., Pojazdy samochodowe, WKiŁ, Warszawa, 2011, 3
  3. Rychter T.,Teodorczyk A., Teoria silników tłokowych, WKiŁ, Warszawa, 2006, 1
  4. Mysłowski J., Rozruch silników samochodowych z zapłonem samoczynnym, WNT, Warszawa, 1996, 1
  5. Mysłowski J., Doładowanie bezsprężarkowe silników z zapłonem samoczynnym, WNT, Warszawa, 1995, 1
  6. Mysłowski J.,Kołtun J., Elastyczność tłokowych silników spalinowych, WNT, Warszawa, 2000

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-11. Okreslenie wymiarów głównych silnika ZI i ZS1
T-A-22. Okreslenie i obliczenie wskaźników wysilenia silnika1
T-A-33. Wykonanie wykresu indykatorowego silnika3
T-A-44. Wykonanie charakterystyki zewnętrznej i obciążeniowej silnika2
T-A-55. Wykonanie charakterystyki uniwersalnej silnika2
9

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-11. Badanie rozruchu silnika w arunkach laboratoryjnych1
T-L-22. Badania wtryskiwaczy3
T-L-33. Badanie pompy wytryskowej4
T-L-44. Wykonanie charakterystyki zewnętrznej silnika2
T-L-55. Wykonanie charakterystyki obciążeniowej silnika3
T-L-66. Wykonanie charakterystyki regulacyjnej silnika3
T-L-77. Pomiary zadymienia spalin2
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-11. Ukształtowanie silników,kadłuby i głowice,sprzęg korbowy - rodzaj silnika, - wymiary główne, - kadłub, grubości elementów, - silniki chłodzone powietrzem, - odległości międzycylindrowe, - obliczenia kadłubów, - zużywalność gładzi cylindrowej, - sprzęg korbowy, - tłok kompletny, - obliczenia tłoka, - korbowód, - obliczenia korbowodu, - materiały, - łożyska, - wyznaczenie nacisków jednostkowych.1
T-W-22. Wał korbowy z kołem zamachowym - liczba łożysk głównych, - stosunek s/D, - wielkości nacisków jednostkowych, - liczba i wielkość przeciwciężarów, - obliczenia, - koło zamachowe, - zadania koła zamachowego, - nierównomierność biegu silnika, - dobór średnicy koła zamachowego, - sprawdzenie naprężeń.1
T-W-33. Układ rozrządu - silniki dwusuwowe, - silniki czterosuwowe, - klasyczny układ rozrządu silnika czterosuwowego, - układ rozrządu z dwoma wałkami w głowicy, - układ rozrządu z wałkiem królewskim, - układ rozrządu desmodromiczny, - układ rozrzadu bezkrzywkowy.1
T-W-44. Układ smarowania i układ chłodzenia - z mokrą miską olejową, - z suchą miską elejową, - rodzaje filtrów, - chłodzenie bezpośrednie, - chłodzenie pośrednie, - termosyfon, - chłodzenie wymuszone, - chłodzenie ciśnieniowe, - duży i mały obieg chłodzenia, - termostat dylatacyjny, - termostat cieczowy.1
T-W-55. Układ zasilania silników o zapłonie iskrowym, filtry powietrza - gaźnik elementarny, - urządzenia doskonalące gaźnik, - gaźniki wielogardzielowe, - gaźniki o stałej prędkości przepływu, - wtrysk paliwa lekkiego, - rodzaje wtrysku, - podstawowe parametry sterowania wtryskiem, - umiejscowienie wtryskiwacza, - rodzaje filtrów powietrza, - skuteczność oczyszczania, - przewietrzanie silnika.1
T-W-66. Układ zasilania silników o zapłonie samoczynnym - pompa rzędowa, - pary precyzyjne, - wtryskiwacze czopikowe,wielootworowe, otwarte, - pompa rozdzielaczowa, - pompowtryskiwacze, - regulatory prędkości obrotowej, - przestawiacz kąta wtrysku, - korekta wydatku pompy.1
T-W-77. Charakterystyki silników - charakterystyki liniowe, - zewnętrzna, - obciążeniowa, - regulacyjna, - regulatoraowa, - charakterystyka powierzchniowa, uniwersalna.1
T-W-88. Silniki niekonwencjonalne i wielopaliwowe - silnik Wankla, - silnik turbospalinowy, - silnik Stirlinga, - silnikim gazowe, - silniki zasilane paliwami roślinnymi.1
T-W-99. Poprawa parametrów roboczych silników - doładowanie, - mechaniczne, - turbosprężarkowe, - bez regulacji turbiny, - z regulacją turbiny, - sekwencyjne, - turbocompound, - dynamiczne, - kombinowane, - Comprex, - doładowanie silników o zapłonie iskrowym.1
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1przygotowanie do ćwiczeń14
A-A-2uczestnictwo w zajęciach9
A-A-3przygotowanie do zaliczenia10
33
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2przygotowanie do zajęć20
A-L-3przygotowanie sprawozdań i przygotowanie do zaliczenia28
66
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2przygotowanie do egzaminu42
51
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_C35_W01Student powinien : - definiować podstawowe zespoły silnika, - opisać zjawiska w których uczestniczą te zespoły, - rozpoznać i opisać efekty pracy silnika, - wie jak dobierać silnik do okreslonych zadań, - jest w stanie opisać nieprawidłową pracę silnika
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_W03ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę zakresie mechaniki, termodynamiki i elektrotechniki niezbędną do zrozumienia procesów zachodzących w silniku spalinowym, oddziaływań mechanicznych występujących w mechanizmach pojazdów samochodowych, zjawisk i procesów elektrycznych w zespołach pojazdu, oddziaływania otoczenia na pojazd
T_1A_W06ma uporządkowaną wiedzę w zakresie techniki pojazdów budowy i działania źródeł napędu, mechanizmów i podzespołów pojazdów samochodowych
T_1A_W08ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie zasad działania silników i elementów mechanicznych pojazdów samochodowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-11.Umiejętność rozróżniania silników spalinowych stosowanych w transporcie drogowym. 2.Poznanie budowy poszczególnych elementów silnika spalinowego. 3.Poznanie zadań spałnianych przez poszczególne zespoły silnika. 4.Poznanie parametrów okreslających pracę silnika i jego osiągi. 5.Poznanie sposobów poprawy parametrów roboczych silnika.
Treści programoweT-W-11. Ukształtowanie silników,kadłuby i głowice,sprzęg korbowy - rodzaj silnika, - wymiary główne, - kadłub, grubości elementów, - silniki chłodzone powietrzem, - odległości międzycylindrowe, - obliczenia kadłubów, - zużywalność gładzi cylindrowej, - sprzęg korbowy, - tłok kompletny, - obliczenia tłoka, - korbowód, - obliczenia korbowodu, - materiały, - łożyska, - wyznaczenie nacisków jednostkowych.
T-W-22. Wał korbowy z kołem zamachowym - liczba łożysk głównych, - stosunek s/D, - wielkości nacisków jednostkowych, - liczba i wielkość przeciwciężarów, - obliczenia, - koło zamachowe, - zadania koła zamachowego, - nierównomierność biegu silnika, - dobór średnicy koła zamachowego, - sprawdzenie naprężeń.
T-W-33. Układ rozrządu - silniki dwusuwowe, - silniki czterosuwowe, - klasyczny układ rozrządu silnika czterosuwowego, - układ rozrządu z dwoma wałkami w głowicy, - układ rozrządu z wałkiem królewskim, - układ rozrządu desmodromiczny, - układ rozrzadu bezkrzywkowy.
T-W-44. Układ smarowania i układ chłodzenia - z mokrą miską olejową, - z suchą miską elejową, - rodzaje filtrów, - chłodzenie bezpośrednie, - chłodzenie pośrednie, - termosyfon, - chłodzenie wymuszone, - chłodzenie ciśnieniowe, - duży i mały obieg chłodzenia, - termostat dylatacyjny, - termostat cieczowy.
T-W-55. Układ zasilania silników o zapłonie iskrowym, filtry powietrza - gaźnik elementarny, - urządzenia doskonalące gaźnik, - gaźniki wielogardzielowe, - gaźniki o stałej prędkości przepływu, - wtrysk paliwa lekkiego, - rodzaje wtrysku, - podstawowe parametry sterowania wtryskiem, - umiejscowienie wtryskiwacza, - rodzaje filtrów powietrza, - skuteczność oczyszczania, - przewietrzanie silnika.
T-W-66. Układ zasilania silników o zapłonie samoczynnym - pompa rzędowa, - pary precyzyjne, - wtryskiwacze czopikowe,wielootworowe, otwarte, - pompa rozdzielaczowa, - pompowtryskiwacze, - regulatory prędkości obrotowej, - przestawiacz kąta wtrysku, - korekta wydatku pompy.
T-W-77. Charakterystyki silników - charakterystyki liniowe, - zewnętrzna, - obciążeniowa, - regulacyjna, - regulatoraowa, - charakterystyka powierzchniowa, uniwersalna.
T-W-88. Silniki niekonwencjonalne i wielopaliwowe - silnik Wankla, - silnik turbospalinowy, - silnik Stirlinga, - silnikim gazowe, - silniki zasilane paliwami roślinnymi.
T-W-99. Poprawa parametrów roboczych silników - doładowanie, - mechaniczne, - turbosprężarkowe, - bez regulacji turbiny, - z regulacją turbiny, - sekwencyjne, - turbocompound, - dynamiczne, - kombinowane, - Comprex, - doładowanie silników o zapłonie iskrowym.
Metody nauczaniaM-5ćwiczenia laboratoryjne
M-6pokaz
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Silniki samochodowe - ćwiczenia laboratoryjne zaliczenie każdego z odbytych ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0poniżej 60 % maksymalnej sumy punktów w teście ( poniżej 12 pkt)
3,0od 12 do 12,99 pkt
3,5od 13 do 14,99 pkt
4,0od 15 do 16,99 pkt
4,5od 17 do 18 pkt
5,0powyżej 18 pkt
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_C35_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć : - obliczyć parametry robocze silnika, - ocenić wpływ warunków atmosferycznych na parametry pracy silnika, - wykonać charakterystyki silnika w warunkch laboratoryjnych, - wykonać charakterystykę symulacyjną silnika, - przeprowadzić analizę parametrów uzyskanych obydwoma sposobami, - przeprowadzić dobór silnika do ściśle okreslonych zadań, - okreslić przyczyny niesprawności silnika.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych dostępnych źródeł; potrafi łączyć uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, wyciągać wnioski i formułować i uzasadniać opinie
T_1A_U02potrafi pracować indywidualnie i w zespole, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający terminową realizację zleconego zadania inżynierskiego w transporcie, potrafi porozumieć się w środowisku zawodowym i pozazawodowym używając przy tym różnych technik
T_1A_U06potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T_1A_U07potrafi wykorzystać poznane metody, modele matematyczne i symulacje komputerowe do analizy i oceny działania pojazdu i jego zespołów
T_1A_U10potrafi porównać rozwiązania projektowe pojazdów i ich elementów ze względu na zadane kryteria użytkowe i ekonomiczne (moc, zużycie paliwa, emisja spalin itp.)
T_1A_U12potrafi posłużyć się odpowiednio dobranymi metodami i urządzeniami do pomiaru podstawowych wielkości charakteryzujących elementy i układy pojazdu
T_1A_U13potrafi zaplanować i przeprowadzić pomiary i symulacje oraz wyznaczyć charakterystyki elementów pojazdów samochodowych i ich układów, przedstawić wyniki w formie liczbowej i graficznej, dokonać ich interpretacji wraz z wyciągnięciem właściwych wniosków
T_1A_U21potrafi stosować i stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-11.Umiejętność rozróżniania silników spalinowych stosowanych w transporcie drogowym. 2.Poznanie budowy poszczególnych elementów silnika spalinowego. 3.Poznanie zadań spałnianych przez poszczególne zespoły silnika. 4.Poznanie parametrów okreslających pracę silnika i jego osiągi. 5.Poznanie sposobów poprawy parametrów roboczych silnika.
Treści programoweT-A-11. Okreslenie wymiarów głównych silnika ZI i ZS
T-A-22. Okreslenie i obliczenie wskaźników wysilenia silnika
T-A-33. Wykonanie wykresu indykatorowego silnika
T-A-44. Wykonanie charakterystyki zewnętrznej i obciążeniowej silnika
T-A-55. Wykonanie charakterystyki uniwersalnej silnika
T-L-11. Badanie rozruchu silnika w arunkach laboratoryjnych
T-L-22. Badania wtryskiwaczy
T-L-33. Badanie pompy wytryskowej
T-L-44. Wykonanie charakterystyki zewnętrznej silnika
T-L-55. Wykonanie charakterystyki obciążeniowej silnika
T-L-66. Wykonanie charakterystyki regulacyjnej silnika
T-L-77. Pomiary zadymienia spalin
Metody nauczaniaM-5ćwiczenia laboratoryjne
M-6pokaz
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Silniki samochodowe - ćwiczenia laboratoryjne zaliczenie każdego z odbytych ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak znajomości podstawowych parametrów pracy silnik
3,0Znajomość podstawowych parametrów pracy silnika i ich zdefiniowanie
3,5Umiejętność oceny ważności parametrów pracy dla właściwego doboru silnika do wymaganych warunków
4,0Ocena wpływu poszczególnych zespołów silnia na jego pracę
4,5Umiejętność oceny metod służących poprawie parametrów pracy silnika
5,0Znajomość nowoczesnych rozwiązań konstrukcyjnych silnika i ich wpływu na wsoźniki eksploatacyjne