Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (N1)
specjalność: inżynieria i bezpieczeństwo ruchu drogowego

Sylabus przedmiotu Wymagania prawne w inżynierii i bezpieczeństwie ruchu drogowego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wymagania prawne w inżynierii i bezpieczeństwie ruchu drogowego
Specjalność inżynieria i bezpieczeństwo ruchu drogowego
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Mrozik <Malgorzata.Mrozik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW8 9 1,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z inżynierii ruchu.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi aktami prawnymi dotyczącymi transportu drogowego.
C-2Zapoznanie studentów z drogowym prawem przewozowym.
C-3Zapoznanie studentów z zasadami bezpiecznego dopszczania pojazdów do ruchu drogowego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Wprowadzenie. Akty prawne dotyczące transportu drogowego.1
T-W-2Rodzaje składników infrastruktury drogowej.1
T-W-3Drogowe prawo przewozowe.1
T-W-4Kategorie dróg. Zasady projektowania skrzyżowań.1
T-W-5Zasady dopuszczania pojazdów do ruchu.1
T-W-6Badania techniczne pojazdów.1
T-W-7Szkolenie diagnostów samochodowych.1
T-W-8Organizacja służb utrzymania dróg.1
T-W-9Rola i znaczenie służb ratownictwa drogowego.1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.9
A-W-2Przygotowanie do dyskusji do wykładów problemowych.16
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca (wykład informacyjny).
M-2Metoda problemowa (wykład problemowy).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w formie testu: - obejmuje całość materiału, - brak punktów ujemnych za niewłaściwą odpowiedź.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_IBR/59_W01
Student: - wie jakie są akty prawne dotyczące transportu drogowego, - wie jak prawidłowo dopuścić pojazdy do ruchu drogowego, - zna zagadnienia dotyczące szkolenia kierowców i diagnostów.
T_1A_W17, T_1A_W18, T_1A_W19, T_1A_W20T1A_W03, T1A_W04, T1A_W08InzA_W03C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_IBR/59_U01
Student posiada umiejętność zastosowania wybranych wymagań prawnych w inżynierii i bezpieczeństwie ruchu drogowego.
T_1A_U01, T_1A_U02, T_1A_U03T1A_U01, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U08InzA_U06, InzA_U08C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_IBR/59_W01
Student: - wie jakie są akty prawne dotyczące transportu drogowego, - wie jak prawidłowo dopuścić pojazdy do ruchu drogowego, - zna zagadnienia dotyczące szkolenia kierowców i diagnostów.
2,0poniżej 50% maksymalnej sumy punktów (poniżej 10 punktów)
3,0od 10 do 12 punktów
3,5od 13 do 14 punktów
4,0od 15 do 16 punktów
4,5od 17 do 18 punktów
5,0powyżej 18 punktów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_IBR/59_U01
Student posiada umiejętność zastosowania wybranych wymagań prawnych w inżynierii i bezpieczeństwie ruchu drogowego.
2,0Student nieobecny na wszystkich wykładach.
3,0Student obecny na połowie wszystkich wykładów. Student umie wymienić wybrane akty prawne dotyczące transportu drogowego i potrafi krótko je scharakteryzować.
3,5Student uczestniczy w więcej niż połowa wszystkich zajęć. Student umie wymienić wybrane akty prawne dotyczące transportu drogowego (inżynierii i bezpieczeństwa ruchu drogowego) i potrafi je scharakteryzować.
4,0Student obecny na wszystkich wykładach. Umie wymienić wybrane akty prawne dotyczące inżynierii i bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz je scharakteryzować. Ponadto zna zasady projektowania skrzyżowań i kategorii dróg oraz zasady dopuszczania pojazdów do ruchu.
4,5Student obecny na wszystkich wykładach. Umie wymienić wybrane akty prawne dotyczące inżynierii i bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz je scharakteryzować. Ponadto zna zasady projektowania skrzyżowań i kategorii dróg oraz zasady dopuszczania pojazdów do ruchu. Potrafi opisać badania techniczne pojazdów.
5,0Student obecny na wszystkich wykładach. Umie wymienić wybrane akty prawne dotyczące inżynierii i bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz je scharakteryzować. Ponadto zna zasady projektowania skrzyżowań i kategorii dróg oraz zasady dopuszczania pojazdów do ruchu. Potrafi opisać badania techniczne pojazdów a także rolę i znaczenie służb ratownictwa drogowego.

Literatura podstawowa

  1. Górski W., Mendyk E., Prawo transportu lądowego, WKiŁ, Warszawa, 2005
  2. Datka S., Suchorzewski W., Tracz M., Inżynieria ruchu, WKiŁ, Warszawa, 1999
  3. Czapliński W., Zarys prawa europejskiego, Typografika, Warszawa, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Ustawa, Prawo o ruchu drogowym, 1997
  2. Ustawa, O transporcie drogowym, 2001

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie. Akty prawne dotyczące transportu drogowego.1
T-W-2Rodzaje składników infrastruktury drogowej.1
T-W-3Drogowe prawo przewozowe.1
T-W-4Kategorie dróg. Zasady projektowania skrzyżowań.1
T-W-5Zasady dopuszczania pojazdów do ruchu.1
T-W-6Badania techniczne pojazdów.1
T-W-7Szkolenie diagnostów samochodowych.1
T-W-8Organizacja służb utrzymania dróg.1
T-W-9Rola i znaczenie służb ratownictwa drogowego.1
9

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.9
A-W-2Przygotowanie do dyskusji do wykładów problemowych.16
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_IBR/59_W01Student: - wie jakie są akty prawne dotyczące transportu drogowego, - wie jak prawidłowo dopuścić pojazdy do ruchu drogowego, - zna zagadnienia dotyczące szkolenia kierowców i diagnostów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_W17ma uporządkowaną wiedzę w zakresie eksploatacji pojazdów samochodowych
T_1A_W18ma podstawową wiedzę w zakresie diagnostyki technicznej pojazdów samochodowych
T_1A_W19ma podstawową wiedzę w zakresie budowy obiektów infrastrukturalnych transportu
T_1A_W20ma podstawową wiedzę w zakresie bezpieczeństwa w transporcie drogowym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi aktami prawnymi dotyczącymi transportu drogowego.
C-2Zapoznanie studentów z drogowym prawem przewozowym.
C-3Zapoznanie studentów z zasadami bezpiecznego dopszczania pojazdów do ruchu drogowego.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie. Akty prawne dotyczące transportu drogowego.
T-W-2Rodzaje składników infrastruktury drogowej.
T-W-3Drogowe prawo przewozowe.
T-W-4Kategorie dróg. Zasady projektowania skrzyżowań.
T-W-5Zasady dopuszczania pojazdów do ruchu.
T-W-6Badania techniczne pojazdów.
T-W-7Szkolenie diagnostów samochodowych.
T-W-8Organizacja służb utrzymania dróg.
T-W-9Rola i znaczenie służb ratownictwa drogowego.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca (wykład informacyjny).
M-2Metoda problemowa (wykład problemowy).
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w formie testu: - obejmuje całość materiału, - brak punktów ujemnych za niewłaściwą odpowiedź.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0poniżej 50% maksymalnej sumy punktów (poniżej 10 punktów)
3,0od 10 do 12 punktów
3,5od 13 do 14 punktów
4,0od 15 do 16 punktów
4,5od 17 do 18 punktów
5,0powyżej 18 punktów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_IBR/59_U01Student posiada umiejętność zastosowania wybranych wymagań prawnych w inżynierii i bezpieczeństwie ruchu drogowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych dostępnych źródeł; potrafi łączyć uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, wyciągać wnioski i formułować i uzasadniać opinie
T_1A_U02potrafi pracować indywidualnie i w zespole, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający terminową realizację zleconego zadania inżynierskiego w transporcie, potrafi porozumieć się w środowisku zawodowym i pozazawodowym używając przy tym różnych technik
T_1A_U03potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego w transporcie i przygotować prezentację wyników jego realizacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi aktami prawnymi dotyczącymi transportu drogowego.
C-2Zapoznanie studentów z drogowym prawem przewozowym.
C-3Zapoznanie studentów z zasadami bezpiecznego dopszczania pojazdów do ruchu drogowego.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie. Akty prawne dotyczące transportu drogowego.
T-W-2Rodzaje składników infrastruktury drogowej.
T-W-3Drogowe prawo przewozowe.
T-W-4Kategorie dróg. Zasady projektowania skrzyżowań.
T-W-5Zasady dopuszczania pojazdów do ruchu.
T-W-6Badania techniczne pojazdów.
T-W-7Szkolenie diagnostów samochodowych.
T-W-8Organizacja służb utrzymania dróg.
T-W-9Rola i znaczenie służb ratownictwa drogowego.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca (wykład informacyjny).
M-2Metoda problemowa (wykład problemowy).
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w formie testu: - obejmuje całość materiału, - brak punktów ujemnych za niewłaściwą odpowiedź.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nieobecny na wszystkich wykładach.
3,0Student obecny na połowie wszystkich wykładów. Student umie wymienić wybrane akty prawne dotyczące transportu drogowego i potrafi krótko je scharakteryzować.
3,5Student uczestniczy w więcej niż połowa wszystkich zajęć. Student umie wymienić wybrane akty prawne dotyczące transportu drogowego (inżynierii i bezpieczeństwa ruchu drogowego) i potrafi je scharakteryzować.
4,0Student obecny na wszystkich wykładach. Umie wymienić wybrane akty prawne dotyczące inżynierii i bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz je scharakteryzować. Ponadto zna zasady projektowania skrzyżowań i kategorii dróg oraz zasady dopuszczania pojazdów do ruchu.
4,5Student obecny na wszystkich wykładach. Umie wymienić wybrane akty prawne dotyczące inżynierii i bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz je scharakteryzować. Ponadto zna zasady projektowania skrzyżowań i kategorii dróg oraz zasady dopuszczania pojazdów do ruchu. Potrafi opisać badania techniczne pojazdów.
5,0Student obecny na wszystkich wykładach. Umie wymienić wybrane akty prawne dotyczące inżynierii i bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz je scharakteryzować. Ponadto zna zasady projektowania skrzyżowań i kategorii dróg oraz zasady dopuszczania pojazdów do ruchu. Potrafi opisać badania techniczne pojazdów a także rolę i znaczenie służb ratownictwa drogowego.