Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (N1)
specjalność: diagnostyka i urządzenia mechatroniczne pojazdów samochodowych

Sylabus przedmiotu Systemy i układy napędowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systemy i układy napędowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Danilecki <Krzysztof.Danilecki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 10 1,00,38zaliczenie
wykładyW5 20 2,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy działania silników cieplnych ze szczególnym uwzględnieniem źródeł emisji substancji szkodliwych oraz mechanizmów ich powstawania.
W-2Wiedza ogólnotechniczna umożliwiająca zrozumienie budowy i zasady działania układów przeniesienia napędu w pojazdach.
W-3Podstawowe wiedza z elektroniki oraz z elektrotechniki w zakresie analizy schematów ideowych prostych układów elektrycznych i elektronicznych oraz budowy i działania maszyn elektrycznych prądu stałego i przemiennego.
W-4Wiedza z zakresu rysunku technicznego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie ze źródłami napędu współczesnych pojazdów samochodowych powodujących zmniejszenie emisji substancji toksycznych opartych na silnikach cieplnych zailanych paliwami gazowymi LPG, CNG, biogazem i wodorem, a także ze środowiskowymi, prawnymi oraz technicznymi uwarunkowaniami wdrażania ogniw paliwowych i napędów hybrydowych.
C-2Ukształtowanie umiejętności związanych z metodyką badań zespołów i układów i pojazdów w warunkach stanowiskowych i drogowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Badanie poprawnościi doboru źródła napędu do samochodu osobowego wg wybranych kryteriów2
T-L-2Badanie poprawnościi doboru źródła napędu do autobusu wg wybranych kryteriów2
T-L-3Badanie poprawnościi doboru źródła napędu do samochodu ciężarowego wg wybranych kryteriów2
T-L-4Badania porównawcze zużycia paliwa lub energii dla wybranych źródeł napędu1
T-L-5Badania porównawcze emisji związków toksycznych dla wybranych źródeł napędu1
T-L-6Badania ruchowe pojazdów z wybranymi rodzajami napędu1
T-L-7Ocena skumulowanych kosztów stosowania nowoczesnych źródeł napędu1
10
wykłady
T-W-1Historia wykorzystania energii przez człowieka, nośniki energii, klasyfikacja i obszary zastosowań różnych źródeł napędu.1
T-W-2Paliwa konwencjinalne stosowane w silnikach, ich podział, rodzaje i własności.1
T-W-3Paliwa alternatywne i środowiskowe skutki ich zastosowania.1
T-W-4Tłokowe silniki spalinowe zasilane paliwami alternatywnymi jako źródła napędu w środkach transportu ich charakterystyki użytkowe.2
T-W-5Toksyczność spalin silników tłokowych i zagadnienia ochrony środowiska.2
T-W-6Silniki elektryczne w napędach środków transportu.1
T-W-7Mechanika transmisji momentu napędowego. sterowanie przeniesieniem napędu2
T-W-8Systemy mechatroniczne w układach napędowych, kontrola trakcji i jej znaczenie dla bezpieczeństwa ruchu.2
T-W-9Koncepcje hybrydowych układów napędowych2
T-W-10Analiza konstrukcyjna hybrydowych układów napędowych w pojazdach samochodowych wytwarzanych seryjnie.2
T-W-11Układy magazynowania i odzysku energii.1
T-W-12Ogniwa paliwowe.1
T-W-13Wybrane zagadnienia eksploatacji pojazdów wyposażonych w napędy elektryczne i hybrydowe1
T-W-14Tendencje rozwoju źródeł napędu1
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie do tematów zajęć laboratoryjnych10
A-L-2Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-3Opracowanie wyników w formie sprawozdania, przygotowanie do zaliczenia tematów laboratoriów10
30
wykłady
A-W-1Studiowanie wskazanej literatury30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu w formie pisemnej30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Film, pokaz slajdów
M-3Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ustne zaliczenie każdego tematu laboratorium (wymagane sprawozdanie).
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe laboratorium na podstawie średniej z ocen uzyskanych podczas realizacji kolejnych zadań (wymagane pozytywne zaliczenie każdego zadania) i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów - trzy pytania problemowe z zakresu tematycznego wykładów, sprawdzające uzyskane efekty kształcenia (wymagane zaliczenie laboratorium); końcowa ocena na podstawie średniej z uzyskanych ocen cząstkowych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_C33_W01
- rozpoznaje rozwiązania konstrukcyjne nowoczesnych źródeł napędu oraz rozróżnia ich charakterystyki napędowe, - opisuje przepływ energii dla różnych rozwiązań układów napędowych - charakteryzuje zagadnienia sterowania i bezpieczeństwa ruchu przy transmisji momentu napędowego, - opisuje oddziaływanie środowiskowe różnych źródeł napędu pojazdów samochodowych.
T_1A_W02, T_1A_W03, T_1A_W06, T_1A_W14, T_1A_W21T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W08InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-10M-1, M-2S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_C33_U01
- analizuje schematy kinematyczne oraz odczytuje rysunki konstrukcyjne i na ich podstawie wyjaśnia działanie i budowę zespołów układów napędowego pojazdu, - wykorzystuje wiedzę zakresu elektrotechniki do analizowania budowy i działania systemów mechatronicznych w układach napędowych, - analizuje wyniki pomiarów, proponując wprowadzenie odpowiednich zmian konsrtukcyjnych - dobiera podstawowe charakterystyki źródła napędu i parametry układu transmisji momentu w zależności od radzaju pojazdu oraz jego zastosowania,
T_1A_U01, T_1A_U07, T_1A_U09, T_1A_U10, T_1A_U17T1A_U01, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U12, T1A_U14InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U06C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_C33_K01
- świadomy skutków oddziaływania rodzaju napędu pojazdów na środowisko naturalne, rozumie aspekty społeczne związane m.in z bezpieczeństwem przy przenoszeniu trakcji na koła pojazdu, - zdolność do pracy w grupie podczas prowadzenia badań i prezentacji ich wyników, - zdolny do przekazywania społeczeństwu w zrozumiały sposób informacji dotyczących stanu obecnego i perspektyw rozwoju nowoczesnych źródeł napędu pojazdów.
T_1A_K02, T_1A_K03, T_1A_K06T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K07InzA_K01C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_C33_W01
- rozpoznaje rozwiązania konstrukcyjne nowoczesnych źródeł napędu oraz rozróżnia ich charakterystyki napędowe, - opisuje przepływ energii dla różnych rozwiązań układów napędowych - charakteryzuje zagadnienia sterowania i bezpieczeństwa ruchu przy transmisji momentu napędowego, - opisuje oddziaływanie środowiskowe różnych źródeł napędu pojazdów samochodowych.
2,0nie rozróżnia układów napędowych pojazdów samochodowych ze względu na ich rozwiązania konstrukcyjne i przeznaczenie, a także podstawowych parametrów i charakterystyk technicznych,
3,0rozróżnia układy napędowe pojazdów samochodowych ze względu na ich rozwiązania konstrukcyjne i przeznaczenie oraz wymienia i charakteryzuje podstawowe zespoły funkcjonalne oraz ich parametry techniczne, zna zasady pomiarów tych parametrów oraz potrafi wykonać podstawowe charakterystyki pracy uładu
3,5rozróżnia układy napędowe pojazdów samochodowych ze względu na ich rozwiązania konstrukcyjne i przeznaczenie, wymienia wszystkie zespoły funkcjonalne oraz potrafi je charakteryzować, sporządza wszystkie wymagane charakterystyki pracy uładu
4,0rozróżnia układy napędowe pojazdów samochodowych ze względu na ich rozwiązania konstrukcyjne i przeznaczenie, wymienia wszystkie zespoły funkcjonalne oraz potrafi je charakteryzować, zna rodzaje oraz opisuje budowę i działanie śilników cieplnych i elektrycznych oraz podstawowych mechanizmów przeniesienia napędu, sporządza wszystkie wymagane charakterystyki pracy uładu oraz potrafi je interpretować, przypisując do określonego rodzaju napędu.
4,5rozróżnia układy napędowe pojazdów samochodowych ze względu na ich rozwiązania konstrukcyjne i przeznaczenie, wymienia wszystkie zespoły funkcjonalne oraz potrafi je charakteryzować, zna rodzaje oraz opisuje budowę i działanie silników cieplnych i elektrycznych oraz podstawowych mechanizmów przeniesienia napędu, sporządza wszystkie wymagane charakterystyki pracy uładu oraz potrafi je interpretować, przypisując do określonego rodzaju napędu, definiuję podstawowe wskaźniki oceny całkowitych kosztów użytkowania ukłądów tego typu biorąc pod uwagę dostępność paliwa, jego koszt, sprawność wytwarzania energii elektrycznej, emisję CO2 i in., zna ograniczenia techniczne wdrażania takich układów w pojazdach oraz określa prawne uwarunkowania tych działań.
5,0rozróżnia układy napędowe pojazdów samochodowych ze względu na ich rozwiązania konstrukcyjne i przeznaczenie, wymienia wszystkie zespoły funkcjonalne oraz potrafi je charakteryzować, zna rodzaje oraz opisuje budowę i działanie silników cieplnych i elektrycznych oraz podstawowych mechanizmów przeniesienia napędu, sporządza wszystkie wymagane charakterystyki pracy uładu oraz potrafi je interpretować, przypisując do określonego rodzaju napędu, definiuje zagadnienia bezpieczeństwa podczas przenoszenia napędu, charakteryzyje środowiskowy wpływ stosowania ekologicznych ukłądów napędowych, określa podstawowe wskaźniki oceny całkowitych kosztów użytkowania ukłądów tego typu biorąc pod uwagę dostępność paliwa, jego koszt, sprawność wytwarzania energii elektrycznej, emisję CO2 i in. oraz potrafi je zastosować odpowiednio do przyjętego kryterium, zna ograniczenia techniczne wdrażania takich układów w pojazdach oraz określa prawne uwarunkowania tych działań,

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_C33_U01
- analizuje schematy kinematyczne oraz odczytuje rysunki konstrukcyjne i na ich podstawie wyjaśnia działanie i budowę zespołów układów napędowego pojazdu, - wykorzystuje wiedzę zakresu elektrotechniki do analizowania budowy i działania systemów mechatronicznych w układach napędowych, - analizuje wyniki pomiarów, proponując wprowadzenie odpowiednich zmian konsrtukcyjnych - dobiera podstawowe charakterystyki źródła napędu i parametry układu transmisji momentu w zależności od radzaju pojazdu oraz jego zastosowania,
2,0nie potrafi oczytywać rysunków konstrukcyjnych i schematów kinematycznych oraz analizować działania najprostrzych mechanizmów układów napędowych, nie umie zaprezentować wyników pomiarów.
3,0potrafi oczytywać rysunki konstrukcyjne i schematy kinematycznych oraz analizować działanie najprostrzych mechanizmów układów napędowych, umie zaprezentować wyników pomiarów bez ich analizy.
3,5potrafi oczytywać rysunki konstrukcyjne i schematy kinematycznych oraz analizować działanie najprostrzych mechanizmów układów napędowych, jest w stanie powiązać konstrukcję z charakterystyką eksploatacyjną układu, prezentuje wyniki pomiarów oraz dokonuje ich analizy.
4,0potrafi oczytywać rysunki konstrukcyjne i schematy kinematycznych oraz analizować działanie wszystkich mechanizmów układów napędowych, umie interpretować dane zawarte w charakterystyce technicznej pojazdu i ocenia jego właściwości trakcyjne oraz przydatność eksploatacyjną, analizuje działanie układu sterowania, dokonuje analizy porównawczej wyników pomiarów
4,5potrafi oczytywać rysunki konstrukcyjne i schematy kinematycznych oraz analizować działanie mechanizmów układów napędowych, analizuje wpływ rodzaju zastosowanego układu napędowego na charakterystyki eksploatacyjne, ocenia w jaki sposób systemy elektroniczne wpływają na poprawę bezpieczeństwa transmisji momentu napędowego, prowadzi dyskusję o wynikach pomiarów i możliwości ich interpretacji potrafi w praktyce zastosować rachunek błędów.
5,0potrafi analizować i interpretować zjawiska fizyczne występujące w silnikach cieplnych oraz w obwodach silników i urządzeń elektrycznych i elektronicznych układów napędowych pojazdów samochodowych; ocenia współdziałanie obu źródeł napędu wg kryterium szeroko rozumianych właściwości eksploatacyjnych, prowadzi dyskusję o wynikach pomiarów i możliwości ich interpretacji z zastosowaniem rachunku błędów, potrafi wykorzystać wyniki badań do krytycznej oceny danego rozwiązania oraz zaproponować odpowiednie zmiany w konstrukcji układu, analizuje oraz nakreśla perspektywy rozwoju napędu pojazdów samochodowych biorąc pod uwagę wymagania użytkowników oraz względy społeczne, ekologiczne, prawne itp.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_C33_K01
- świadomy skutków oddziaływania rodzaju napędu pojazdów na środowisko naturalne, rozumie aspekty społeczne związane m.in z bezpieczeństwem przy przenoszeniu trakcji na koła pojazdu, - zdolność do pracy w grupie podczas prowadzenia badań i prezentacji ich wyników, - zdolny do przekazywania społeczeństwu w zrozumiały sposób informacji dotyczących stanu obecnego i perspektyw rozwoju nowoczesnych źródeł napędu pojazdów.
2,0nie potrafi zdefiniować iostoty zagadnienia środowiskowego odzdziaływania układu napędowego pojazdu, myśli formułuje w sposób niezrozumiały dla odbiorcy.
3,0jest świadomy problemu odzdziaływania układu napędowego pojazdu na środowisko naturalne, chociaż nie jest w stanie podjąć dyskusji w tym zakresie, wypowiedzi formułuje w sposób zrozumiały dla odbiorcy, chętny do pracy w zespole lecz nie przejawia inicjatywy związanej z organizacją i przeprowadzeniem badań
3,5ponadto ma świadomość znaczenia doskonalenia źródeł napędu w rozwoju środków transportu, zna społeczne i srodowiskowe skutki ich oddziaływania, potrafi uzasadnić swoje poglądy stosując poprawną terminologię techniczną, angażuje się w pracę zespołu
4,0ponadto podejmuje dyskusję używając argumentów opartych na zdobytej wiedzy, angażuje się do pracy zespołowej w zakresie organizacji i wykonania zadań zgodnie z obowiązującymi przepisami BHP
4,5ponadto wpływa na decyzje podejmowane w zespole
5,0ponadto organizuje pracę zespołu, proponuje własne rozwiązania w zakresie zwiększenie efektywności pracy zespołu oraz tworzenia i opracowywania dokumentacji z badań.

Literatura podstawowa

  1. Marek Brzeżański, Zdzisław Juda, BOSCH Napędy hybrydowe, ogniwa paliwowe i paliwa alternatywne, WKiŁ, 2010
  2. Szymanowski A, Akumulacja energii w pojazdach, WKiŁ, Warszawa, 1984
  3. Wajand J.A., Tłokowe silniki spalinowe, WNT, 2006
  4. Jastrzębska G, Odnawialne żródła energii i pojazdy proekologiczne, WNT, 2008
  5. Surygała J, Wodór jako paliwo, WNT, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Rąbczyński H., Żurek Z., Maszyny i urządzenia elektryczne pojazdów szynowych – laboratorium, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, 2002
  2. Jaśkiewicz Z., Wąsiewski A., Układy napędowe pojazdów samochodowych –obliczenia projektowe, Oficyna Wydawnicza PW, 2002

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Badanie poprawnościi doboru źródła napędu do samochodu osobowego wg wybranych kryteriów2
T-L-2Badanie poprawnościi doboru źródła napędu do autobusu wg wybranych kryteriów2
T-L-3Badanie poprawnościi doboru źródła napędu do samochodu ciężarowego wg wybranych kryteriów2
T-L-4Badania porównawcze zużycia paliwa lub energii dla wybranych źródeł napędu1
T-L-5Badania porównawcze emisji związków toksycznych dla wybranych źródeł napędu1
T-L-6Badania ruchowe pojazdów z wybranymi rodzajami napędu1
T-L-7Ocena skumulowanych kosztów stosowania nowoczesnych źródeł napędu1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia wykorzystania energii przez człowieka, nośniki energii, klasyfikacja i obszary zastosowań różnych źródeł napędu.1
T-W-2Paliwa konwencjinalne stosowane w silnikach, ich podział, rodzaje i własności.1
T-W-3Paliwa alternatywne i środowiskowe skutki ich zastosowania.1
T-W-4Tłokowe silniki spalinowe zasilane paliwami alternatywnymi jako źródła napędu w środkach transportu ich charakterystyki użytkowe.2
T-W-5Toksyczność spalin silników tłokowych i zagadnienia ochrony środowiska.2
T-W-6Silniki elektryczne w napędach środków transportu.1
T-W-7Mechanika transmisji momentu napędowego. sterowanie przeniesieniem napędu2
T-W-8Systemy mechatroniczne w układach napędowych, kontrola trakcji i jej znaczenie dla bezpieczeństwa ruchu.2
T-W-9Koncepcje hybrydowych układów napędowych2
T-W-10Analiza konstrukcyjna hybrydowych układów napędowych w pojazdach samochodowych wytwarzanych seryjnie.2
T-W-11Układy magazynowania i odzysku energii.1
T-W-12Ogniwa paliwowe.1
T-W-13Wybrane zagadnienia eksploatacji pojazdów wyposażonych w napędy elektryczne i hybrydowe1
T-W-14Tendencje rozwoju źródeł napędu1
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie do tematów zajęć laboratoryjnych10
A-L-2Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-3Opracowanie wyników w formie sprawozdania, przygotowanie do zaliczenia tematów laboratoriów10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Studiowanie wskazanej literatury30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu w formie pisemnej30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_C33_W01- rozpoznaje rozwiązania konstrukcyjne nowoczesnych źródeł napędu oraz rozróżnia ich charakterystyki napędowe, - opisuje przepływ energii dla różnych rozwiązań układów napędowych - charakteryzuje zagadnienia sterowania i bezpieczeństwa ruchu przy transmisji momentu napędowego, - opisuje oddziaływanie środowiskowe różnych źródeł napędu pojazdów samochodowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_W02ma wiedzę w zakresie fizyki, obejmującą mechanikę, termodynamikę, fizykę ciała stałego, elektryczność i magnetyzm w tym niezbędną do zrozumienia podstawowych zjawisk fizycznych występujących w pojazdach samochodowych i ich otoczeniu
T_1A_W03ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę zakresie mechaniki, termodynamiki i elektrotechniki niezbędną do zrozumienia procesów zachodzących w silniku spalinowym, oddziaływań mechanicznych występujących w mechanizmach pojazdów samochodowych, zjawisk i procesów elektrycznych w zespołach pojazdu, oddziaływania otoczenia na pojazd
T_1A_W06ma uporządkowaną wiedzę w zakresie techniki pojazdów budowy i działania źródeł napędu, mechanizmów i podzespołów pojazdów samochodowych
T_1A_W14orientuje się w obecnym stanie wiedzy i najnowszych tendencjach rozwojowych pojazdów i ich zespołów
T_1A_W21ma uporządkowaną wiedzę w zakresie oddziaływania środków transportu na otoczenie i środowisko naturalne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie ze źródłami napędu współczesnych pojazdów samochodowych powodujących zmniejszenie emisji substancji toksycznych opartych na silnikach cieplnych zailanych paliwami gazowymi LPG, CNG, biogazem i wodorem, a także ze środowiskowymi, prawnymi oraz technicznymi uwarunkowaniami wdrażania ogniw paliwowych i napędów hybrydowych.
Treści programoweT-W-1Historia wykorzystania energii przez człowieka, nośniki energii, klasyfikacja i obszary zastosowań różnych źródeł napędu.
T-W-2Paliwa konwencjinalne stosowane w silnikach, ich podział, rodzaje i własności.
T-W-3Paliwa alternatywne i środowiskowe skutki ich zastosowania.
T-W-4Tłokowe silniki spalinowe zasilane paliwami alternatywnymi jako źródła napędu w środkach transportu ich charakterystyki użytkowe.
T-W-5Toksyczność spalin silników tłokowych i zagadnienia ochrony środowiska.
T-W-6Silniki elektryczne w napędach środków transportu.
T-W-7Mechanika transmisji momentu napędowego. sterowanie przeniesieniem napędu
T-W-8Systemy mechatroniczne w układach napędowych, kontrola trakcji i jej znaczenie dla bezpieczeństwa ruchu.
T-W-9Koncepcje hybrydowych układów napędowych
T-W-11Układy magazynowania i odzysku energii.
T-W-12Ogniwa paliwowe.
T-W-13Wybrane zagadnienia eksploatacji pojazdów wyposażonych w napędy elektryczne i hybrydowe
T-W-14Tendencje rozwoju źródeł napędu
T-W-10Analiza konstrukcyjna hybrydowych układów napędowych w pojazdach samochodowych wytwarzanych seryjnie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Film, pokaz slajdów
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów - trzy pytania problemowe z zakresu tematycznego wykładów, sprawdzające uzyskane efekty kształcenia (wymagane zaliczenie laboratorium); końcowa ocena na podstawie średniej z uzyskanych ocen cząstkowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie rozróżnia układów napędowych pojazdów samochodowych ze względu na ich rozwiązania konstrukcyjne i przeznaczenie, a także podstawowych parametrów i charakterystyk technicznych,
3,0rozróżnia układy napędowe pojazdów samochodowych ze względu na ich rozwiązania konstrukcyjne i przeznaczenie oraz wymienia i charakteryzuje podstawowe zespoły funkcjonalne oraz ich parametry techniczne, zna zasady pomiarów tych parametrów oraz potrafi wykonać podstawowe charakterystyki pracy uładu
3,5rozróżnia układy napędowe pojazdów samochodowych ze względu na ich rozwiązania konstrukcyjne i przeznaczenie, wymienia wszystkie zespoły funkcjonalne oraz potrafi je charakteryzować, sporządza wszystkie wymagane charakterystyki pracy uładu
4,0rozróżnia układy napędowe pojazdów samochodowych ze względu na ich rozwiązania konstrukcyjne i przeznaczenie, wymienia wszystkie zespoły funkcjonalne oraz potrafi je charakteryzować, zna rodzaje oraz opisuje budowę i działanie śilników cieplnych i elektrycznych oraz podstawowych mechanizmów przeniesienia napędu, sporządza wszystkie wymagane charakterystyki pracy uładu oraz potrafi je interpretować, przypisując do określonego rodzaju napędu.
4,5rozróżnia układy napędowe pojazdów samochodowych ze względu na ich rozwiązania konstrukcyjne i przeznaczenie, wymienia wszystkie zespoły funkcjonalne oraz potrafi je charakteryzować, zna rodzaje oraz opisuje budowę i działanie silników cieplnych i elektrycznych oraz podstawowych mechanizmów przeniesienia napędu, sporządza wszystkie wymagane charakterystyki pracy uładu oraz potrafi je interpretować, przypisując do określonego rodzaju napędu, definiuję podstawowe wskaźniki oceny całkowitych kosztów użytkowania ukłądów tego typu biorąc pod uwagę dostępność paliwa, jego koszt, sprawność wytwarzania energii elektrycznej, emisję CO2 i in., zna ograniczenia techniczne wdrażania takich układów w pojazdach oraz określa prawne uwarunkowania tych działań.
5,0rozróżnia układy napędowe pojazdów samochodowych ze względu na ich rozwiązania konstrukcyjne i przeznaczenie, wymienia wszystkie zespoły funkcjonalne oraz potrafi je charakteryzować, zna rodzaje oraz opisuje budowę i działanie silników cieplnych i elektrycznych oraz podstawowych mechanizmów przeniesienia napędu, sporządza wszystkie wymagane charakterystyki pracy uładu oraz potrafi je interpretować, przypisując do określonego rodzaju napędu, definiuje zagadnienia bezpieczeństwa podczas przenoszenia napędu, charakteryzyje środowiskowy wpływ stosowania ekologicznych ukłądów napędowych, określa podstawowe wskaźniki oceny całkowitych kosztów użytkowania ukłądów tego typu biorąc pod uwagę dostępność paliwa, jego koszt, sprawność wytwarzania energii elektrycznej, emisję CO2 i in. oraz potrafi je zastosować odpowiednio do przyjętego kryterium, zna ograniczenia techniczne wdrażania takich układów w pojazdach oraz określa prawne uwarunkowania tych działań,
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_C33_U01- analizuje schematy kinematyczne oraz odczytuje rysunki konstrukcyjne i na ich podstawie wyjaśnia działanie i budowę zespołów układów napędowego pojazdu, - wykorzystuje wiedzę zakresu elektrotechniki do analizowania budowy i działania systemów mechatronicznych w układach napędowych, - analizuje wyniki pomiarów, proponując wprowadzenie odpowiednich zmian konsrtukcyjnych - dobiera podstawowe charakterystyki źródła napędu i parametry układu transmisji momentu w zależności od radzaju pojazdu oraz jego zastosowania,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych dostępnych źródeł; potrafi łączyć uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, wyciągać wnioski i formułować i uzasadniać opinie
T_1A_U07potrafi wykorzystać poznane metody, modele matematyczne i symulacje komputerowe do analizy i oceny działania pojazdu i jego zespołów
T_1A_U09przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich potrafi dostrzegać ich aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
T_1A_U10potrafi porównać rozwiązania projektowe pojazdów i ich elementów ze względu na zadane kryteria użytkowe i ekonomiczne (moc, zużycie paliwa, emisja spalin itp.)
T_1A_U17potrafi sformułować specyfikację prostych procesów eksploatacyjnych pojazdu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności związanych z metodyką badań zespołów i układów i pojazdów w warunkach stanowiskowych i drogowych
Treści programoweT-L-1Badanie poprawnościi doboru źródła napędu do samochodu osobowego wg wybranych kryteriów
T-L-2Badanie poprawnościi doboru źródła napędu do autobusu wg wybranych kryteriów
T-L-3Badanie poprawnościi doboru źródła napędu do samochodu ciężarowego wg wybranych kryteriów
T-L-4Badania porównawcze zużycia paliwa lub energii dla wybranych źródeł napędu
T-L-5Badania porównawcze emisji związków toksycznych dla wybranych źródeł napędu
T-L-6Badania ruchowe pojazdów z wybranymi rodzajami napędu
T-L-7Ocena skumulowanych kosztów stosowania nowoczesnych źródeł napędu
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ustne zaliczenie każdego tematu laboratorium (wymagane sprawozdanie).
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe laboratorium na podstawie średniej z ocen uzyskanych podczas realizacji kolejnych zadań (wymagane pozytywne zaliczenie każdego zadania) i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi oczytywać rysunków konstrukcyjnych i schematów kinematycznych oraz analizować działania najprostrzych mechanizmów układów napędowych, nie umie zaprezentować wyników pomiarów.
3,0potrafi oczytywać rysunki konstrukcyjne i schematy kinematycznych oraz analizować działanie najprostrzych mechanizmów układów napędowych, umie zaprezentować wyników pomiarów bez ich analizy.
3,5potrafi oczytywać rysunki konstrukcyjne i schematy kinematycznych oraz analizować działanie najprostrzych mechanizmów układów napędowych, jest w stanie powiązać konstrukcję z charakterystyką eksploatacyjną układu, prezentuje wyniki pomiarów oraz dokonuje ich analizy.
4,0potrafi oczytywać rysunki konstrukcyjne i schematy kinematycznych oraz analizować działanie wszystkich mechanizmów układów napędowych, umie interpretować dane zawarte w charakterystyce technicznej pojazdu i ocenia jego właściwości trakcyjne oraz przydatność eksploatacyjną, analizuje działanie układu sterowania, dokonuje analizy porównawczej wyników pomiarów
4,5potrafi oczytywać rysunki konstrukcyjne i schematy kinematycznych oraz analizować działanie mechanizmów układów napędowych, analizuje wpływ rodzaju zastosowanego układu napędowego na charakterystyki eksploatacyjne, ocenia w jaki sposób systemy elektroniczne wpływają na poprawę bezpieczeństwa transmisji momentu napędowego, prowadzi dyskusję o wynikach pomiarów i możliwości ich interpretacji potrafi w praktyce zastosować rachunek błędów.
5,0potrafi analizować i interpretować zjawiska fizyczne występujące w silnikach cieplnych oraz w obwodach silników i urządzeń elektrycznych i elektronicznych układów napędowych pojazdów samochodowych; ocenia współdziałanie obu źródeł napędu wg kryterium szeroko rozumianych właściwości eksploatacyjnych, prowadzi dyskusję o wynikach pomiarów i możliwości ich interpretacji z zastosowaniem rachunku błędów, potrafi wykorzystać wyniki badań do krytycznej oceny danego rozwiązania oraz zaproponować odpowiednie zmiany w konstrukcji układu, analizuje oraz nakreśla perspektywy rozwoju napędu pojazdów samochodowych biorąc pod uwagę wymagania użytkowników oraz względy społeczne, ekologiczne, prawne itp.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_C33_K01- świadomy skutków oddziaływania rodzaju napędu pojazdów na środowisko naturalne, rozumie aspekty społeczne związane m.in z bezpieczeństwem przy przenoszeniu trakcji na koła pojazdu, - zdolność do pracy w grupie podczas prowadzenia badań i prezentacji ich wyników, - zdolny do przekazywania społeczeństwu w zrozumiały sposób informacji dotyczących stanu obecnego i perspektyw rozwoju nowoczesnych źródeł napędu pojazdów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera transportu, w tym jej wpływ na środowisko, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
T_1A_K03ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
T_1A_K06ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu (np. przez środki masowego przekazu) informacji oraz opinii dotyczących osiągnięć w zakresie transportu i środków transportu oraz innych aspektów działalności inżyniera transportu, potrafi przekazać informacje w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności związanych z metodyką badań zespołów i układów i pojazdów w warunkach stanowiskowych i drogowych
Treści programoweT-L-1Badanie poprawnościi doboru źródła napędu do samochodu osobowego wg wybranych kryteriów
T-L-2Badanie poprawnościi doboru źródła napędu do autobusu wg wybranych kryteriów
T-L-3Badanie poprawnościi doboru źródła napędu do samochodu ciężarowego wg wybranych kryteriów
T-L-4Badania porównawcze zużycia paliwa lub energii dla wybranych źródeł napędu
T-L-5Badania porównawcze emisji związków toksycznych dla wybranych źródeł napędu
T-L-6Badania ruchowe pojazdów z wybranymi rodzajami napędu
T-L-7Ocena skumulowanych kosztów stosowania nowoczesnych źródeł napędu
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ustne zaliczenie każdego tematu laboratorium (wymagane sprawozdanie).
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe laboratorium na podstawie średniej z ocen uzyskanych podczas realizacji kolejnych zadań (wymagane pozytywne zaliczenie każdego zadania) i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi zdefiniować iostoty zagadnienia środowiskowego odzdziaływania układu napędowego pojazdu, myśli formułuje w sposób niezrozumiały dla odbiorcy.
3,0jest świadomy problemu odzdziaływania układu napędowego pojazdu na środowisko naturalne, chociaż nie jest w stanie podjąć dyskusji w tym zakresie, wypowiedzi formułuje w sposób zrozumiały dla odbiorcy, chętny do pracy w zespole lecz nie przejawia inicjatywy związanej z organizacją i przeprowadzeniem badań
3,5ponadto ma świadomość znaczenia doskonalenia źródeł napędu w rozwoju środków transportu, zna społeczne i srodowiskowe skutki ich oddziaływania, potrafi uzasadnić swoje poglądy stosując poprawną terminologię techniczną, angażuje się w pracę zespołu
4,0ponadto podejmuje dyskusję używając argumentów opartych na zdobytej wiedzy, angażuje się do pracy zespołowej w zakresie organizacji i wykonania zadań zgodnie z obowiązującymi przepisami BHP
4,5ponadto wpływa na decyzje podejmowane w zespole
5,0ponadto organizuje pracę zespołu, proponuje własne rozwiązania w zakresie zwiększenie efektywności pracy zespołu oraz tworzenia i opracowywania dokumentacji z badań.