Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (N1)
specjalność: diagnostyka i urządzenia mechatroniczne pojazdów samochodowych
Sylabus przedmiotu Systemy transportowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Systemy transportowe | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Danilecki <Krzysztof.Danilecki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza ogólnotechniczna z zakresu rodzaju środków transportu oraz ich wykorzystania w transporcie masowym |
W-2 | Podstawy logistyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie wiedzy ogólnej i szczegółowej na temat pojazdów oraz systemów transportu masowego. |
C-2 | Zapoznanie z zasadami kształtowania sięci transportowych. |
C-3 | Zapoznanie z problematyką kształtowania iinii i sieci transportu miejskiego oraz zintegrowanymi systemami przewozów pasażerów - Park and Ride. |
C-4 | Zapoznanie z problematyką wykorzystania pojazdów w systemach transportu kombinowanego oraz zagrożeń środowiska przez pojazdy transportu masowego. |
C-5 | Uświadomienie powiązań transportu z pozostałymi działami gospodarki oraz jego znaczenia w rozwoju społeczno-gospodarczym kraju. |
C-6 | Ukształtowanie umiejętności rozwiązywania typowych problemów decyzyjnych w transporcie, w tym poszukiwania optymalnych rozwiązań w zakresie jego funkcjonowania |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Odwzorowanie sieci transportowej metodą grafów. | 1 |
T-A-2 | Analiza istniejących sieci transportowych. Ocena hierarchiczności wybranego układu drogowego (na mapach topograficznych i planach miast). | 1 |
T-A-3 | Organizacja i technologia przewozów ładunków i osób. | 1 |
T-A-4 | Porównanie efektywności prac przeładunkowych. | 1 |
T-A-5 | Dobór środków do zadań transportowych. | 1 |
T-A-6 | Zastosowanie matematycznych metod wspomagania decyzji w rozwiązaywaniu typowych zagadnień w systemach transportowych (optymalizacja procesów transportowych). | 1 |
T-A-7 | Wyznaczanie i optymalizacja tras linii komunikacji zbiorowej | 1 |
T-A-8 | Zintegrowane systemy przewozów pasażerów - Park and Ride | 1 |
T-A-9 | Prezentacja zadań projektowych | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rodzaje i charakterystyka systemów transportowych. | 1 |
T-W-2 | Transport w systemie społeczno-gospodarczym Europy, Polski, regionu i miasta. | 1 |
T-W-3 | Rozkład przestrzenny i podział ruchu na środki transportu. | 1 |
T-W-4 | Sieci transportowe. | 1 |
T-W-5 | Rodzaje węzłów i połączeń sieci transportowych. | 1 |
T-W-6 | Transport powietrzny (lotniczy). | 1 |
T-W-7 | Transport powierzchniowy (transport drogowy, transport kolejowy, transport rurociągowy). | 1 |
T-W-8 | Transport wodny śródlądowy. | 1 |
T-W-9 | Transport morski (bliski oraz daleki). | 1 |
T-W-10 | Rodzaje prac przeładunkowych. | 1 |
T-W-11 | Elastyczne systemy transportu. | 1 |
T-W-12 | Problemy zrównoważonego rozwoju systemu transportowego. | 1 |
T-W-13 | Linie i sieci transportu miejskiego | 1 |
T-W-14 | Ekologiczne tendencje rozwoju infrastruktury liniowej i punktowej w poszczególnych gałęziach transportu. | 1 |
T-W-15 | Rozwój technologii międzygałęziowej – transport mieszany (transport kombinowany, transport bimodalny, transport intermodalny, transport multimodalny). Pojęcie transportu współmodalnego. | 2 |
T-W-16 | Inteligentne systemy transportowe. Systemy sterowania w miejskiej komunikacji zbiorowej | 2 |
T-W-17 | Polityka transportowa Polski i Unii Europejskiej. | 1 |
T-W-18 | Perspektywy rozwoju sieci transportowych. | 1 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 15 |
A-A-3 | Wykonanie zadania projektowego | 20 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Studiowanie wskazanej literatury | 36 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia w formie pisemnej | 20 |
76 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Ćwiczenia przedmiotowe |
M-2 | Metoda projektów |
M-3 | Wykład informacyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaprezentowanie i zaliczenie zadania projektowego w ramach ćwiczeń audytoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów w formie testu wielokrotnego wyboru - obejmuje całość materiału, - brak punktów ujemnych (za niewłaściwą odpowiedź jest 0 pkt), - odpowiedzi częściowe punktowane proporcjonalnie). |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
T_1A_C25_W01 - charakteryzuje systemy transportowe, rozróżnia gałezie transportu oraz technologie przewozu osób i ładunków, - definiuje czynniki wzrostu efektywności róznych gałęzi transportu w Polsce w obecnych warunkach prawno-ekonomicznych, wyjaśnia problemy bezpieczeństwa w transporcie, - charakteryzuje systemy telekomunikacyjne i celowość ich stosowania w zarządzaniu działalnością transportowa, - zna założenia polityki transportowej Polski i Unii Europejskiej | T_1A_W16, T_1A_W19, T_1A_W20, T_1A_W21 | T1A_W03, T1A_W04, T1A_W08 | InzA_W03 | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-16, T-W-17, T-W-18 | M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
T_1A_C25_U01 - analizuje sieci transportowe oraz strukturę gałęziową systemu transportowego Polski i Unii Europejskiej, - porównuje efektywność przewozu osób i ładunków środkami nalężącymi do różnych gałęzi transportu, - posługuje się podstawowymi narzędziami pozwalającymi na doskonalenie procesów transportowych, dobiera narzędzie do rozwiązania typowego zagadnienia transportowego, współpracuje w zespole przy poszukiwaniu rozwiązania. | T_1A_U01, T_1A_U02, T_1A_U03, T_1A_U09, T_1A_U15, T_1A_U19, T_1A_U21 | T1A_U01, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U08, T1A_U10, T1A_U11, T1A_U12, T1A_U14, T1A_U16 | InzA_U03, InzA_U04, InzA_U06, InzA_U08 | C-6 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-9 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
T_1A_C25_K01 - świadomoy skutków zróżnicowanego oddziaływania różnych gałęzi transportu na środowisko naturalne, rozumie aspekty społeczne związane m.in z bezpieczeństwem przy przemieszczaniu ludzi i ładunków, a szczególnie tych niebezpiecznych, - zdolność do pracy w grupie podczas prowadzenia badań i prezentacji ich wyników, - zdolny do przekazywania społeczeństwu w zrozumiały sposób informacji dotyczących roli transportu w rozwoju społeczno-gospodarczym kraju i świata. | T_1A_K02, T_1A_K03, T_1A_K06, T_1A_K07 | T1A_K01, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K06, T1A_K07 | InzA_K01, InzA_K02 | C-5, C-6 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-9 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_1A_C25_W01 - charakteryzuje systemy transportowe, rozróżnia gałezie transportu oraz technologie przewozu osób i ładunków, - definiuje czynniki wzrostu efektywności róznych gałęzi transportu w Polsce w obecnych warunkach prawno-ekonomicznych, wyjaśnia problemy bezpieczeństwa w transporcie, - charakteryzuje systemy telekomunikacyjne i celowość ich stosowania w zarządzaniu działalnością transportowa, - zna założenia polityki transportowej Polski i Unii Europejskiej | 2,0 | poniżej 50% maksymalnej liczby punktów w teście (poniżej 10 pkt) |
3,0 | od 10 do 12 pkt | |
3,5 | od 12,1 do 14 pkt | |
4,0 | od 14,1 do 16 pkt | |
4,5 | od 16,1 do 18 pkt | |
5,0 | powyżej 18 pkt |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_1A_C25_U01 - analizuje sieci transportowe oraz strukturę gałęziową systemu transportowego Polski i Unii Europejskiej, - porównuje efektywność przewozu osób i ładunków środkami nalężącymi do różnych gałęzi transportu, - posługuje się podstawowymi narzędziami pozwalającymi na doskonalenie procesów transportowych, dobiera narzędzie do rozwiązania typowego zagadnienia transportowego, współpracuje w zespole przy poszukiwaniu rozwiązania. | 2,0 | nie potrafi odczytywać schematów najprostszych sieci transportowych, nie umie zaprezentować wyników obliczeń |
3,0 | potrafi odczytywać schematy prostych sieci transportowych, umie zaprezentować wyników obliczeń bez ich analizy. | |
3,5 | potrafi odczytywać schematy złożonych kinematycznych oraz analizować ich strukturę, prezentuje wyniki pomiarów oraz dokonuje ich analizy. | |
4,0 | potrafi odczytywać i analizować schematy wszystkich sieci transportowych, przeprowadza ich ocenę porównawczą, dobiera odpowiednią metodę rozwiązania typowego zadania transportowego oraz dokonuje obliczeń, prezentuje wyniki obliczeń oraz dokonuje ich analizy. | |
4,5 | potrafi również rozwiązywać bardziej skomlikowane zagadnienia transportowe oraz dodatkowo uzasadnia wybór metody jego rozwiązania, aktywnie uczestniczy w zespołowym rozwiązywaniu zadań problemowych | |
5,0 | dodatkowo organizuje pracę zespołu oraz proponuje zmiany zwiększające efektywność procesu transportowego. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_1A_C25_K01 - świadomoy skutków zróżnicowanego oddziaływania różnych gałęzi transportu na środowisko naturalne, rozumie aspekty społeczne związane m.in z bezpieczeństwem przy przemieszczaniu ludzi i ładunków, a szczególnie tych niebezpiecznych, - zdolność do pracy w grupie podczas prowadzenia badań i prezentacji ich wyników, - zdolny do przekazywania społeczeństwu w zrozumiały sposób informacji dotyczących roli transportu w rozwoju społeczno-gospodarczym kraju i świata. | 2,0 | nie potrafi zdefiniować iostoty zagadnienia środowiskowego odzdziaływania transpotru, myśli formułuje w sposób niezrozumiały dla odbiorcy. |
3,0 | jest świadomy problemu odzdziaływania transportu na środowisko naturalne, chociaż nie jest w stanie podjąć dyskusji w tym zakresie, wypowiedzi formułuje w sposób zrozumiały dla odbiorcy, chętny do pracy w zespole lecz nie przejawia inicjatywy związanej z zespołowym rozwiązywaniem problemowych zagadnień | |
3,5 | ponadto ma świadomość zróżnicowanego środowiskowego oddziaływania róznych gałęzi transportu, potrafi uzasadnić swoje poglądy stosując poprawną terminologię, angażuje się w pracę zespołu | |
4,0 | ponadto podejmuje dyskusję używając argumentów opartych na zdobytej wiedzy, angażuje się do pracy zespołowej przy rozwiązywaniu problemowych zagadnień | |
4,5 | ponadto wpływa na decyzje podejmowane w zespole | |
5,0 | ponadto organizuje pracę zespołu, proponuje własne rozwiązania w zakresie zwiększenie efektywności pracy zespołu oraz stosowanych narzędzi i metod analizy |
Literatura podstawowa
- Jacyna M., Wybrane zagadnienia modelowania systemów transportowych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 2009
- Praca zbiorowa pod red. Rydzkowskiego W,. Wojewódzkiej-Król K., Transport, PWN, Warszawa, 2008
- Wronka J., Transport kombinowany/intermodalny (Teoria i Praktyka), Uniwersytet Szczeciński, Szczecin, 2008
- Kordel Z., Rola transportu samochodowego łańcuchu dostaw, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2002
- Goździecki M., Świątkiewicz H., Przenośniki, WNT, Warszawa, 1978
Literatura dodatkowa
- Starkowski D., Bińczak K., Zwierzycki W, Samochodowy transport krajowy i międzynarodowy: Kompendium wiedzy praktycznej. Zabezpieczenia ładunków oraz zagadnienia techniczno-eksploatacyjne w transporcie drogowym. Tom I, SYSTHEM, Poznań, 2010
- Jacyna M., Modelowanie i ocena systemów transportowych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 2009