Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (N1)
specjalność: diagnostyka i urządzenia mechatroniczne pojazdów samochodowych

Sylabus przedmiotu Psychologia pracy menadżera:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Psychologia pracy menadżera
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Nauk Humanistycznych i Pedagogicznych
Nauczyciel odpowiedzialny Aleksander Butrynowski <Aleksander.Butrynowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bożena Dydycz <Bozena.Dydycz@zut.edu.pl>, Marzena Zychowicz <Marzena-Zychowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 9 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu psychologii i socjologii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Po ukończeniu zajęć student będzie potrafił operować podstawową terminologią z zakresu psychologii zarządzania.
C-2Student uzyska praktyczną umiejętności kierowania grupią i związaną z nią komunikacją werbalną i niewerbalną.
C-3Student uzyska umiejętność wykorzystywania technik negocjacji, oddziaływań społecznych i technik perswazji, przejmując różne role w grupie, wykorzystując je do kierowania zespołem i biorąc odpowiedzialność za efekty pracy zespołu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Spostrzeganie siebie i innych, atrakcyjność interpersonalna, autodiagnoza.1
T-W-2Wpływ społeczny - naśladownictwo, konformizm, posłuszeństwo autorytetom.1
T-W-3Budowanie zespołu; procesy motywacyjne - co jest lepsze współpraca czy rywalizacja?1
T-W-4Umiejętność radzenia sobie ze stresem.1
T-W-5Techniki negocjacji, style negocjacji, oddziaływania społeczne i techniki perswazji.1
T-W-6Komunikacja niewerbalna, mimika, gesty, zachowania przestrzenne.1
T-W-7Psychologiczne aspekty podejmowania decyzji; ryzyko i techniki asertywności.2
T-W-8Kolokwium zaliczeniowe.1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2konsultacje2
A-W-3studiowanie literatury do wykładu konwersatoryjnego10
A-W-4Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego.9
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3wykład konwersatoryjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność merytoryczna (znajomość literatury) podczas wykładu konwersatoryjnego.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_A06-2_W01
Wykazuje znajomość podstawowej terminologii i problematyki dotyczącej psychologii pracy menadżera.
T_1A_W22T1A_W08InzA_W03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_A06-2_U01
Posiada umiejętność kierowania zespołem, bycia liderem i członkiem grupy.
T_1A_U09T1A_U10InzA_U03C-2, C-3T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_A06-2_K01
Posiada kompetencje uwzględniania czynników podmiotowych w podejmowaniu odpowidzialnych decyzji. Posiada kompetencje uwzględniania psychologicznych aspektów podejmowanych decyzji.
T_1A_K04T1A_K05C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_A06-2_W01
Wykazuje znajomość podstawowej terminologii i problematyki dotyczącej psychologii pracy menadżera.
2,0test zaliczeniowy napisany poniżej 60% punktów
3,0test zaliczeniowy napisany między 60 a 68% punktów
3,5test zaliczeniowy napisany między 68 a 76% punktów
4,0test zaliczeniowy napisany między 76 a 84% punktów
4,5test zaliczeniowy napisany między 84 a 92% punktów
5,0test zaliczeniowy napisany między 92 a 100% punktów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_A06-2_U01
Posiada umiejętność kierowania zespołem, bycia liderem i członkiem grupy.
2,0brak aktywności merytorycznej na wykładzie konwersatoryjnym;
3,0mała aktywność jako członka grupy przygotowującej projekt na wykład konwersatoryjny
3,5współpracuje w grupie podczas przygotowywania projektu; jest aktywnym uczestnikiem konsultacji dotyczących projektu
4,0współpracuje w grupie podczas przygotowywania projektu; jest aktywnym uczestnikiem konsultacji dotyczących projektu; zgłasza własne pomysły dotyczące pracy zespołu.
4,5współpracuje w grupie podczas przygotowywania projektu; jest aktywnym uczestnikiem konsultacji dotyczących projektu; zgłasza własne pomysły dotyczące pracy zespołu; bierze na siebie odpowiedzialność za fragment pracy zespołu
5,0wspótworzy temat projektu, współpracuje w grupie podczas przygotowywania projektu; jest aktywnym uczestnikiem konsultacji dotyczących projektu; zgłasza własne pomysły dotyczące pracy zespołu; bierze na siebie odpowiedzialność za fragment pracy zespołu; kreuje postawę zaangażowania podczas pracy nad projektem.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_A06-2_K01
Posiada kompetencje uwzględniania czynników podmiotowych w podejmowaniu odpowidzialnych decyzji. Posiada kompetencje uwzględniania psychologicznych aspektów podejmowanych decyzji.
2,0Nie rozumie pojęcia rola społeczna, nie rozumie związku pomiędzy scenariuszem roli społecznej a grupą, która ją definiuje. Nie uwzględnia psychologicznych aspektów podejmowanych decyzji.
3,0Posiada elementarne kompetencje dotyczące ról społecznych, oraz okoliczności ich odgrywania, rozumie ich społeczny i indywidualny wymiar. Ma ogólną, ale powierzchowną orientację w zagadnieniach współpracy i stosunków interpersonalnych w grupie pracowniczej.
3,5Rozumie i potrafi przedstawić różne perspektywy w definiowaniu ról zawodowych i zmienne oczekiwania wobec jej podmiotów. W oparciu o podstawową wiedzę z zakresu psychologii organizacji wie jakie warunki muszą być spełnione, aby zespół pracował bez zakłóceń.
4,0Wykazuje otwartość wobec zmiennej sytuacji zawodowej i związanej z tym zmianą ról społecznych; potrafi motywować ludzi do współpracy i kompetencje umożliwiające prawidłowe wypełnianie ról kierowniczych.
4,5Potrafi, wskazując ścieżkę kariery opisać, stosownie do zajmowanej pozycji zawodowej, rożne typy oczekiwanych ról społecznych. Potrafi wyciszać konflikty, motywować do współpracy i stosownie do zadań grupy określać sposób jej zarządzania.
5,0Prezentuje kompetencje umożliwiające elastyczne podejście do odgrywania wszystkich ról społecznych, których można oczekiwać w konkretnej hierarchii zawodowej. 0 Jest w pełni przygotowany do podjęcia ról kierowniczych i ma stosowną wiedzę psychologiczną z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi.

Literatura podstawowa

  1. B.Wojciszke, Psychologia społeczna, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa, 2011
  2. H.Levinson, Psychologia przywództwa, Wydawnictwo Helion, Warszawa, 2007
  3. T.Rzepa, Psychologia komunikowania sie dla menedżerów, Difin, 2006
  4. W.Łosiak, Psychologia stresu, Wydawnictwo Akademickie Profesjonalne, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Porter M.E., Prahalad C.K., Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw, Wydawnictwo Helion, 2007
  2. R.B.Cialdini, Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2009

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Spostrzeganie siebie i innych, atrakcyjność interpersonalna, autodiagnoza.1
T-W-2Wpływ społeczny - naśladownictwo, konformizm, posłuszeństwo autorytetom.1
T-W-3Budowanie zespołu; procesy motywacyjne - co jest lepsze współpraca czy rywalizacja?1
T-W-4Umiejętność radzenia sobie ze stresem.1
T-W-5Techniki negocjacji, style negocjacji, oddziaływania społeczne i techniki perswazji.1
T-W-6Komunikacja niewerbalna, mimika, gesty, zachowania przestrzenne.1
T-W-7Psychologiczne aspekty podejmowania decyzji; ryzyko i techniki asertywności.2
T-W-8Kolokwium zaliczeniowe.1
9

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2konsultacje2
A-W-3studiowanie literatury do wykładu konwersatoryjnego10
A-W-4Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego.9
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_A06-2_W01Wykazuje znajomość podstawowej terminologii i problematyki dotyczącej psychologii pracy menadżera.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_W22ma podstawową wiedzę niezbędną do zrozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w motoryzacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Po ukończeniu zajęć student będzie potrafił operować podstawową terminologią z zakresu psychologii zarządzania.
Treści programoweT-W-1Spostrzeganie siebie i innych, atrakcyjność interpersonalna, autodiagnoza.
T-W-2Wpływ społeczny - naśladownictwo, konformizm, posłuszeństwo autorytetom.
T-W-3Budowanie zespołu; procesy motywacyjne - co jest lepsze współpraca czy rywalizacja?
T-W-4Umiejętność radzenia sobie ze stresem.
T-W-5Techniki negocjacji, style negocjacji, oddziaływania społeczne i techniki perswazji.
T-W-6Komunikacja niewerbalna, mimika, gesty, zachowania przestrzenne.
T-W-7Psychologiczne aspekty podejmowania decyzji; ryzyko i techniki asertywności.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność merytoryczna (znajomość literatury) podczas wykładu konwersatoryjnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0test zaliczeniowy napisany poniżej 60% punktów
3,0test zaliczeniowy napisany między 60 a 68% punktów
3,5test zaliczeniowy napisany między 68 a 76% punktów
4,0test zaliczeniowy napisany między 76 a 84% punktów
4,5test zaliczeniowy napisany między 84 a 92% punktów
5,0test zaliczeniowy napisany między 92 a 100% punktów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_A06-2_U01Posiada umiejętność kierowania zespołem, bycia liderem i członkiem grupy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_U09przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich potrafi dostrzegać ich aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-2Student uzyska praktyczną umiejętności kierowania grupią i związaną z nią komunikacją werbalną i niewerbalną.
C-3Student uzyska umiejętność wykorzystywania technik negocjacji, oddziaływań społecznych i technik perswazji, przejmując różne role w grupie, wykorzystując je do kierowania zespołem i biorąc odpowiedzialność za efekty pracy zespołu.
Treści programoweT-W-3Budowanie zespołu; procesy motywacyjne - co jest lepsze współpraca czy rywalizacja?
T-W-4Umiejętność radzenia sobie ze stresem.
T-W-5Techniki negocjacji, style negocjacji, oddziaływania społeczne i techniki perswazji.
T-W-6Komunikacja niewerbalna, mimika, gesty, zachowania przestrzenne.
T-W-7Psychologiczne aspekty podejmowania decyzji; ryzyko i techniki asertywności.
Metody nauczaniaM-3wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność merytoryczna (znajomość literatury) podczas wykładu konwersatoryjnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak aktywności merytorycznej na wykładzie konwersatoryjnym;
3,0mała aktywność jako członka grupy przygotowującej projekt na wykład konwersatoryjny
3,5współpracuje w grupie podczas przygotowywania projektu; jest aktywnym uczestnikiem konsultacji dotyczących projektu
4,0współpracuje w grupie podczas przygotowywania projektu; jest aktywnym uczestnikiem konsultacji dotyczących projektu; zgłasza własne pomysły dotyczące pracy zespołu.
4,5współpracuje w grupie podczas przygotowywania projektu; jest aktywnym uczestnikiem konsultacji dotyczących projektu; zgłasza własne pomysły dotyczące pracy zespołu; bierze na siebie odpowiedzialność za fragment pracy zespołu
5,0wspótworzy temat projektu, współpracuje w grupie podczas przygotowywania projektu; jest aktywnym uczestnikiem konsultacji dotyczących projektu; zgłasza własne pomysły dotyczące pracy zespołu; bierze na siebie odpowiedzialność za fragment pracy zespołu; kreuje postawę zaangażowania podczas pracy nad projektem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_A06-2_K01Posiada kompetencje uwzględniania czynników podmiotowych w podejmowaniu odpowidzialnych decyzji. Posiada kompetencje uwzględniania psychologicznych aspektów podejmowanych decyzji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_K04ma świadomość ważności zachowań profesjonalnych, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1Po ukończeniu zajęć student będzie potrafił operować podstawową terminologią z zakresu psychologii zarządzania.
C-2Student uzyska praktyczną umiejętności kierowania grupią i związaną z nią komunikacją werbalną i niewerbalną.
C-3Student uzyska umiejętność wykorzystywania technik negocjacji, oddziaływań społecznych i technik perswazji, przejmując różne role w grupie, wykorzystując je do kierowania zespołem i biorąc odpowiedzialność za efekty pracy zespołu.
Treści programoweT-W-1Spostrzeganie siebie i innych, atrakcyjność interpersonalna, autodiagnoza.
T-W-2Wpływ społeczny - naśladownictwo, konformizm, posłuszeństwo autorytetom.
T-W-3Budowanie zespołu; procesy motywacyjne - co jest lepsze współpraca czy rywalizacja?
T-W-4Umiejętność radzenia sobie ze stresem.
T-W-5Techniki negocjacji, style negocjacji, oddziaływania społeczne i techniki perswazji.
T-W-6Komunikacja niewerbalna, mimika, gesty, zachowania przestrzenne.
T-W-7Psychologiczne aspekty podejmowania decyzji; ryzyko i techniki asertywności.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie rozumie pojęcia rola społeczna, nie rozumie związku pomiędzy scenariuszem roli społecznej a grupą, która ją definiuje. Nie uwzględnia psychologicznych aspektów podejmowanych decyzji.
3,0Posiada elementarne kompetencje dotyczące ról społecznych, oraz okoliczności ich odgrywania, rozumie ich społeczny i indywidualny wymiar. Ma ogólną, ale powierzchowną orientację w zagadnieniach współpracy i stosunków interpersonalnych w grupie pracowniczej.
3,5Rozumie i potrafi przedstawić różne perspektywy w definiowaniu ról zawodowych i zmienne oczekiwania wobec jej podmiotów. W oparciu o podstawową wiedzę z zakresu psychologii organizacji wie jakie warunki muszą być spełnione, aby zespół pracował bez zakłóceń.
4,0Wykazuje otwartość wobec zmiennej sytuacji zawodowej i związanej z tym zmianą ról społecznych; potrafi motywować ludzi do współpracy i kompetencje umożliwiające prawidłowe wypełnianie ról kierowniczych.
4,5Potrafi, wskazując ścieżkę kariery opisać, stosownie do zajmowanej pozycji zawodowej, rożne typy oczekiwanych ról społecznych. Potrafi wyciszać konflikty, motywować do współpracy i stosownie do zadań grupy określać sposób jej zarządzania.
5,0Prezentuje kompetencje umożliwiające elastyczne podejście do odgrywania wszystkich ról społecznych, których można oczekiwać w konkretnej hierarchii zawodowej. 0 Jest w pełni przygotowany do podjęcia ról kierowniczych i ma stosowną wiedzę psychologiczną z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi.