Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechatronika (S1)

Sylabus przedmiotu Elektronika:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechatronika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Elektronika
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Mariusz Sosnowski <Mariusz.Sosnowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Mariusz Orłowski <Mariusz.Orlowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 30 2,70,38zaliczenie
wykładyW2 15 1,30,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość fizyki i matematyki wyższej w zakresie podstawowym.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie wiedzy teoretycznej i praktycznej w posługiwaniu się elementami elektroniki.
C-2Zapoznanie studenta z budową i działaniem podstawowych elementów elektroniki.
C-3Umiejętność swobodnego poruszania się w tematyce podstawowych pojęć i elementów elektroniki.
C-4Opanowanie teoretycznych i praktycznych umiejętności doboru elementów elektronicznych potrzebnych do budowy układów elektronicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zapoznanie się z programami do testowania podstawowych własności elementów elektronicznych oraz modelowania obwodów elektronicznych, na przykładzie oprogramowania MULTISIM - firmy National Instruments.2
T-L-2Symulacja - budowa układów pomiarowych, do testowania elementów elektronicznych. Symulacja obwodów elektronicznych - uzyskiwanie podstawowych zależności - wykresów dla podstawowych elementów elektronicznych - na przykładzie wybranych diod półprzewodnikowych.4
T-L-3Badanie właściwości tranzystorów za pomocą zaproponowanego układu pomiarowego. Badanie - charakterystyk prądowo-napięciowe tranzystorów bipolarnych w układach WE, WB, WC.2
T-L-4Badanie własności tranzystorów za pomocą zaproponowanego, własnego układu pomiarowego. Badania - charakterystyki częstotliwościowe wybranych tranzystorów.2
T-L-5Tranzystor bipolarny w układzie WE (wspólnego emitera) pracujący jako wzmacniacz. Dobór oporników zapewniający poprawną pracę tranzystora dla określonych parametrów sygnału wejściowego (amplituda, częstotliwość) oraz parametrów układu zasilającego (np. bateria, zasilacz). Dobór wartości oporników ustalających punkt pracy bazy, oraz sprzężeń zwrotnych "na kolektorze" i "na emiterze". Rozbudowa układu o kondensatory znajdujące się w sprzężeniach zwrotnych. Badanie wzmacniacza pod katem charakterystyk prądowo-napięciowych oraz charakterystyk częstotliwościowych.4
T-L-6Badanie elementów biernych - takich, jak: kondensator, cewka. Wpływ struktury tych elementów oraz rodzaj użytych materiałów na parametry fizyczne tych elementów. Filtry oparte na tych elementach. Zbudowanie układu do otrzymywania charakterystyk częstotliwościowych wybranych elementów, oraz filtrów otrzymanych w oparciu o te elementy.4
T-L-7Badanie rezonansu w układach szeregowych i równoległych RLC. Charakterystyki prądowe, napięciowe, fazowe w funkcji częstotliwości - dla poszczególnych elementów. Stan rezonansu otrzymany metodą doboru częstotliwości. Stan rezonansu otrzymany dla wybranej częstotliwości, przez dobór wartości pojemności, w układzie szeregowym RLC.4
T-L-8Badanie sprzężeń układu dwóch cewek. Badanie wzajemnych relacji dwóch cewek umieszczonych na wspólnym rdzeniu. Budowanie i badanie transformatorów. Wpływ budowy uzwojeń, rdzenia na parametry transformatora. Wpływ rodzaju obciążenia na sprawność transformatora. Przesunięcia fazowe prądów i napięć w zbudowanym transformatorze. Rejestracja przebiegów na oscyloskopie.2
T-L-9Badanie prostych radiowych układów nadawczych i odbiorczych. Idea propagacji i odbioru fal elektromagnetycznych. Zasada działania prostych układów radiowych - nadawczych i odbiorczych. Dobór parametrów - w tym parametrów anteny do emisji generowanej fali nośnej nadajnika oraz anteny odbiornika.2
T-L-10Badanie układu czasowego z serii 555. Zastosowanie tego układu do wybranych aplikacjach. Symulacje.2
T-L-11Dodatkowe badania wybranych elementów. Porównanie otrzymanych rezultatów z materiałami dostępnymi w INTERNECIE. Sprawdzian wiadomości.2
30
wykłady
T-W-1Podstawowe elementy elektroniczne – dwójniki bierne RLC. Formalizm zespolony opisu napięć i prądów harmonicznie zmiennych w czasie – impedancja.2
T-W-2Źródła napięcia i prądu.1
T-W-3Podstawowe właściwości fizyczne półprzewodników. Model energetyczny pasmowy. Metody wytwarzania materiałów i struktur półprzewodnikowych. Złącze p-n.2
T-W-4Diody półprzewodnikowe – zasada działania, charakterystyki, parametry, zastosowanie.2
T-W-5Tranzystor bipolarny - zasada działania, charakterystyki, układy polaryzacji, wyznaczanie punktu pracy.2
T-W-6Tranzystor unipolarny - zasada działania, polaryzacja, charakterystyki.2
T-W-7Technologia wytwarzania układów scalonych.1
T-W-8Filtry pasywne RC i aktywne – analiza układów oraz charakterystyki amplitudowe i fazowe.1
T-W-9Generatory drgań sinusoidalnych LC, RC, warunki generacji.1
T-W-10Układ czasowy 555 zasada działania, tryby pracy, zastosowanie.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Studiowanie literatury; przegląd materiałów dostępnych w INTERNECIE. Przygotowanie materiałów teoretycznym do odpowiedniego ćwiczenia laboratoryjnego w formie elektronicznej.12
A-L-3Wybór najkorzystniejszych układów pomiarowych. Przygotowanie i zaproponowanie własnych rozwiązań. Opracowanie wyników przeprowadzonych badań. Opracowania - zgodnie z ustaleniami - przedstawiane w formie sprawozdań (do oceny przez prowadzącego).17
A-L-4Samodzielne rozwiązywanie problemów pomiarowych w oparciu o dostępna literaturę. Przygotowanie się do sprawdzianów.12
A-L-5Ugruntowanie poznanej wiedzy teoretycznej w oparciu o badania (wiedza praktyczna). Krytyczna analiza otrzymywanych wyników, błędów. Porównywanie otrzymywanych i opracowywanych wyników z dostępną literaturą.10
81
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studium literaturowe.7
A-W-3Praca własna (powtórzenie poprzednich wykładów).2
A-W-4Przygotowanie do zaliczeń wykładów.13
A-W-5Udział w egzaminie.2
39

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład multimedialny z elementami konwersatoryjnymi.
M-2Metoda problemowa; w odniesieniu do wykładu, tej jej części, w której dyskutowane jest aktywizujące audytorium rozwiązywanie problemu obliczeniowego.
M-3W odniesieniu do zajęć laboratoryjnych pokaz i demonstracja. Realizacja przez studentów ćwiczeń laboratoryjnych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: W odniesieniu do wykładu; ocena podsumowująca: końcowy egzamin pisemny lub ustny.
S-2Ocena formująca: W odniesieniu do ćwiczeń laboratoryjnych; ocena formująca: sprawdziany pisemne i ustne wejściowe do ćwiczeń, ocena jakości po ćwiczeniowych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ME_1A_C43_W01
W odniesieniu do wybranego punktu programu kierunku studiów: zna podstawy elektroniki i techniki analogowe, ze szczególnym uwzględnieniem ich stosowanych aspektów, niezbędne do opisu i analizy systemów elektronicznych.
ME_1A_W02, ME_1A_W05T1A_W02, T1A_W05C-2, C-3T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-2M-1, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ME_1A_C43_U01
Student posiada umiejętność w opisywaniu i analizowaniu działania prostych obwodów elektronicznych z uwzględnieniem elementów półprzewodnikowych.
ME_1A_U04, ME_1A_U09, ME_1A_U15T1A_U05, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16InzA_U02, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-4T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ME_1A_C43_K01
Świadomie rozumie potrzeby dokształcania się, gdyż kolejne generacje rozwiązań sprzętowych będą wnosiły nowy zakres wiedzy.
ME_1A_K01T1A_K01C-3T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-2, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ME_1A_C43_W01
W odniesieniu do wybranego punktu programu kierunku studiów: zna podstawy elektroniki i techniki analogowe, ze szczególnym uwzględnieniem ich stosowanych aspektów, niezbędne do opisu i analizy systemów elektronicznych.
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Nie potrafi kojarzyć i analizować nabytej wiedzy.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary jej stosowania.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary jej stosowania.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ME_1A_C43_U01
Student posiada umiejętność w opisywaniu i analizowaniu działania prostych obwodów elektronicznych z uwzględnieniem elementów półprzewodnikowych.
2,0Nie potrafi poprawnie rozwiązywać zadań. Przy wykonywaniu ćwiczeń laboratoryjnych nie potrafi wyjaśnić sposobu działania i ma problem z formułowaniem wniosków.
3,0Student rozwiązuje podstawowe zadania. Popełnia błędy. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie ale w sposób bierny.
3,5Student posiadł umiejętność w stopniu pośrednim między 3,0 a 4,0.
4,0Student umiejętnie kojarzy i analizuje nabytą wiedzę. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie, jest aktywny i potrafi interpretować uzyskane wyniki.
4,5Student posiadł umiejętność w stopniu pośrednim między 4,0 a 5,0.
5,0Student bardzo dobrze kojarzy i analizuje nabytą wiedzę. Zadania rozwiązuje metodami optymalnymi posiłkując się właściwymi technikami obliczeniowymi. Ćwiczenia praktyczne realizuje wzorowo, jest aktywny i potrafi ocenić metodę i uzyskane wyniki.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ME_1A_C43_K01
Świadomie rozumie potrzeby dokształcania się, gdyż kolejne generacje rozwiązań sprzętowych będą wnosiły nowy zakres wiedzy.
2,0Ujawnia brak zdyscyplinowania w trakcie słuchania i notowania wykładów. Przy wykonywaniu ćwiczeń praktycznych w zespołach nie angażuje się na rozwiązywanie zadań.
3,0Ujawnia mierne zaangażowanie się w pracy zespołowej przy rozwiązywaniu zadań problemowych, obliczeniowych czy symulacjach.
3,5
4,0Ujawnia swą aktywną rolę w zespołowym przygotowywaniu prezentacji wyników, obliczeń czy przeprowadzonej symulacji.
4,5
5,0Ujawnia własne dążenie do doskonalenia nabywanych umiejętności współpracy w zespole przy rozwiązywaniu postawionych problemów. Student czynnie uczestniczy w pracach zespołowych.

Literatura podstawowa

  1. Tietze V., Schenk Ch., Układy półprzewodnikowe, WNT, Warszawa, 1996
  2. Horowitz P., Hill W., Sztuka elektroniki . Część 1 i 2., WKiŁ, Warszawa, 1995
  3. Filipkowski A., Układy elektroniki analogowej i cyfrowej, WNT, Warszawa, 1993

Literatura dodatkowa

  1. Antoszkiewicz M., Nosal Z., Zbiór zadań z układów elektronicznych liniowych, WNT, Warszawa, 1998
  2. Gładysz B., Masny A., Laboratorium Elektroniki - skrypt, PŁ, Bielsko-Biała, 1995
  3. Kuta S., Elementy i układy elektroniczne, AGH, Kraków, 2000
  4. pod red. Tadeusza Rewaja, ĆWICZENIA LABORATORYJNE Z FIZYKI, ZAPOL, SZCZECIN, 1998, ISBN 83-87423-27-0
  5. Polowczyk Michał, Elementy i przyrządy półprzewodnikowe powszechnego zastosowania, WKiŁ, Warszawa, 1986

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie się z programami do testowania podstawowych własności elementów elektronicznych oraz modelowania obwodów elektronicznych, na przykładzie oprogramowania MULTISIM - firmy National Instruments.2
T-L-2Symulacja - budowa układów pomiarowych, do testowania elementów elektronicznych. Symulacja obwodów elektronicznych - uzyskiwanie podstawowych zależności - wykresów dla podstawowych elementów elektronicznych - na przykładzie wybranych diod półprzewodnikowych.4
T-L-3Badanie właściwości tranzystorów za pomocą zaproponowanego układu pomiarowego. Badanie - charakterystyk prądowo-napięciowe tranzystorów bipolarnych w układach WE, WB, WC.2
T-L-4Badanie własności tranzystorów za pomocą zaproponowanego, własnego układu pomiarowego. Badania - charakterystyki częstotliwościowe wybranych tranzystorów.2
T-L-5Tranzystor bipolarny w układzie WE (wspólnego emitera) pracujący jako wzmacniacz. Dobór oporników zapewniający poprawną pracę tranzystora dla określonych parametrów sygnału wejściowego (amplituda, częstotliwość) oraz parametrów układu zasilającego (np. bateria, zasilacz). Dobór wartości oporników ustalających punkt pracy bazy, oraz sprzężeń zwrotnych "na kolektorze" i "na emiterze". Rozbudowa układu o kondensatory znajdujące się w sprzężeniach zwrotnych. Badanie wzmacniacza pod katem charakterystyk prądowo-napięciowych oraz charakterystyk częstotliwościowych.4
T-L-6Badanie elementów biernych - takich, jak: kondensator, cewka. Wpływ struktury tych elementów oraz rodzaj użytych materiałów na parametry fizyczne tych elementów. Filtry oparte na tych elementach. Zbudowanie układu do otrzymywania charakterystyk częstotliwościowych wybranych elementów, oraz filtrów otrzymanych w oparciu o te elementy.4
T-L-7Badanie rezonansu w układach szeregowych i równoległych RLC. Charakterystyki prądowe, napięciowe, fazowe w funkcji częstotliwości - dla poszczególnych elementów. Stan rezonansu otrzymany metodą doboru częstotliwości. Stan rezonansu otrzymany dla wybranej częstotliwości, przez dobór wartości pojemności, w układzie szeregowym RLC.4
T-L-8Badanie sprzężeń układu dwóch cewek. Badanie wzajemnych relacji dwóch cewek umieszczonych na wspólnym rdzeniu. Budowanie i badanie transformatorów. Wpływ budowy uzwojeń, rdzenia na parametry transformatora. Wpływ rodzaju obciążenia na sprawność transformatora. Przesunięcia fazowe prądów i napięć w zbudowanym transformatorze. Rejestracja przebiegów na oscyloskopie.2
T-L-9Badanie prostych radiowych układów nadawczych i odbiorczych. Idea propagacji i odbioru fal elektromagnetycznych. Zasada działania prostych układów radiowych - nadawczych i odbiorczych. Dobór parametrów - w tym parametrów anteny do emisji generowanej fali nośnej nadajnika oraz anteny odbiornika.2
T-L-10Badanie układu czasowego z serii 555. Zastosowanie tego układu do wybranych aplikacjach. Symulacje.2
T-L-11Dodatkowe badania wybranych elementów. Porównanie otrzymanych rezultatów z materiałami dostępnymi w INTERNECIE. Sprawdzian wiadomości.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe elementy elektroniczne – dwójniki bierne RLC. Formalizm zespolony opisu napięć i prądów harmonicznie zmiennych w czasie – impedancja.2
T-W-2Źródła napięcia i prądu.1
T-W-3Podstawowe właściwości fizyczne półprzewodników. Model energetyczny pasmowy. Metody wytwarzania materiałów i struktur półprzewodnikowych. Złącze p-n.2
T-W-4Diody półprzewodnikowe – zasada działania, charakterystyki, parametry, zastosowanie.2
T-W-5Tranzystor bipolarny - zasada działania, charakterystyki, układy polaryzacji, wyznaczanie punktu pracy.2
T-W-6Tranzystor unipolarny - zasada działania, polaryzacja, charakterystyki.2
T-W-7Technologia wytwarzania układów scalonych.1
T-W-8Filtry pasywne RC i aktywne – analiza układów oraz charakterystyki amplitudowe i fazowe.1
T-W-9Generatory drgań sinusoidalnych LC, RC, warunki generacji.1
T-W-10Układ czasowy 555 zasada działania, tryby pracy, zastosowanie.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Studiowanie literatury; przegląd materiałów dostępnych w INTERNECIE. Przygotowanie materiałów teoretycznym do odpowiedniego ćwiczenia laboratoryjnego w formie elektronicznej.12
A-L-3Wybór najkorzystniejszych układów pomiarowych. Przygotowanie i zaproponowanie własnych rozwiązań. Opracowanie wyników przeprowadzonych badań. Opracowania - zgodnie z ustaleniami - przedstawiane w formie sprawozdań (do oceny przez prowadzącego).17
A-L-4Samodzielne rozwiązywanie problemów pomiarowych w oparciu o dostępna literaturę. Przygotowanie się do sprawdzianów.12
A-L-5Ugruntowanie poznanej wiedzy teoretycznej w oparciu o badania (wiedza praktyczna). Krytyczna analiza otrzymywanych wyników, błędów. Porównywanie otrzymywanych i opracowywanych wyników z dostępną literaturą.10
81
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studium literaturowe.7
A-W-3Praca własna (powtórzenie poprzednich wykładów).2
A-W-4Przygotowanie do zaliczeń wykładów.13
A-W-5Udział w egzaminie.2
39
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaME_1A_C43_W01W odniesieniu do wybranego punktu programu kierunku studiów: zna podstawy elektroniki i techniki analogowe, ze szczególnym uwzględnieniem ich stosowanych aspektów, niezbędne do opisu i analizy systemów elektronicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówME_1A_W02Ma wiedzę w zakresie fizyki, elektroniki, automatyki i informatyki niezbędną do opisu i rozumienia zasad działania, budowy, technologii wytwarzania i programowania maszyn.
ME_1A_W05Orientuje się w obecnym stanie oraz trendach rozwojowych w obszarach elektroniki, informatyki i budowy maszyn.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z budową i działaniem podstawowych elementów elektroniki.
C-3Umiejętność swobodnego poruszania się w tematyce podstawowych pojęć i elementów elektroniki.
Treści programoweT-W-1Podstawowe elementy elektroniczne – dwójniki bierne RLC. Formalizm zespolony opisu napięć i prądów harmonicznie zmiennych w czasie – impedancja.
T-W-3Podstawowe właściwości fizyczne półprzewodników. Model energetyczny pasmowy. Metody wytwarzania materiałów i struktur półprzewodnikowych. Złącze p-n.
T-W-4Diody półprzewodnikowe – zasada działania, charakterystyki, parametry, zastosowanie.
T-W-5Tranzystor bipolarny - zasada działania, charakterystyki, układy polaryzacji, wyznaczanie punktu pracy.
T-W-6Tranzystor unipolarny - zasada działania, polaryzacja, charakterystyki.
T-W-7Technologia wytwarzania układów scalonych.
T-W-8Filtry pasywne RC i aktywne – analiza układów oraz charakterystyki amplitudowe i fazowe.
T-W-9Generatory drgań sinusoidalnych LC, RC, warunki generacji.
T-W-10Układ czasowy 555 zasada działania, tryby pracy, zastosowanie.
T-W-2Źródła napięcia i prądu.
Metody nauczaniaM-1Wykład multimedialny z elementami konwersatoryjnymi.
M-3W odniesieniu do zajęć laboratoryjnych pokaz i demonstracja. Realizacja przez studentów ćwiczeń laboratoryjnych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: W odniesieniu do wykładu; ocena podsumowująca: końcowy egzamin pisemny lub ustny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Nie potrafi kojarzyć i analizować nabytej wiedzy.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary jej stosowania.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary jej stosowania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaME_1A_C43_U01Student posiada umiejętność w opisywaniu i analizowaniu działania prostych obwodów elektronicznych z uwzględnieniem elementów półprzewodnikowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówME_1A_U04Ma umiejętność samodzielnego poszerzania zdobytej wiedzy oraz poszukiwania rozwiązań problemów inżynierskich pojawiających się w pracy zawodowej.
ME_1A_U09Potrafi rozwiązywać zadania inżynierskie metodami analitycznymi, symulacyjnymi i za pomocą eksperymentu.
ME_1A_U15Potrafi zaprojektować i zrealizować proste urządzenie mechatroniczne oraz ocenić uzyskany wynik stosując właściwe metody, techniki i narzędzia.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy teoretycznej i praktycznej w posługiwaniu się elementami elektroniki.
C-4Opanowanie teoretycznych i praktycznych umiejętności doboru elementów elektronicznych potrzebnych do budowy układów elektronicznych.
Treści programoweT-L-1Zapoznanie się z programami do testowania podstawowych własności elementów elektronicznych oraz modelowania obwodów elektronicznych, na przykładzie oprogramowania MULTISIM - firmy National Instruments.
T-L-2Symulacja - budowa układów pomiarowych, do testowania elementów elektronicznych. Symulacja obwodów elektronicznych - uzyskiwanie podstawowych zależności - wykresów dla podstawowych elementów elektronicznych - na przykładzie wybranych diod półprzewodnikowych.
T-L-3Badanie właściwości tranzystorów za pomocą zaproponowanego układu pomiarowego. Badanie - charakterystyk prądowo-napięciowe tranzystorów bipolarnych w układach WE, WB, WC.
T-L-4Badanie własności tranzystorów za pomocą zaproponowanego, własnego układu pomiarowego. Badania - charakterystyki częstotliwościowe wybranych tranzystorów.
T-L-5Tranzystor bipolarny w układzie WE (wspólnego emitera) pracujący jako wzmacniacz. Dobór oporników zapewniający poprawną pracę tranzystora dla określonych parametrów sygnału wejściowego (amplituda, częstotliwość) oraz parametrów układu zasilającego (np. bateria, zasilacz). Dobór wartości oporników ustalających punkt pracy bazy, oraz sprzężeń zwrotnych "na kolektorze" i "na emiterze". Rozbudowa układu o kondensatory znajdujące się w sprzężeniach zwrotnych. Badanie wzmacniacza pod katem charakterystyk prądowo-napięciowych oraz charakterystyk częstotliwościowych.
T-L-6Badanie elementów biernych - takich, jak: kondensator, cewka. Wpływ struktury tych elementów oraz rodzaj użytych materiałów na parametry fizyczne tych elementów. Filtry oparte na tych elementach. Zbudowanie układu do otrzymywania charakterystyk częstotliwościowych wybranych elementów, oraz filtrów otrzymanych w oparciu o te elementy.
T-L-7Badanie rezonansu w układach szeregowych i równoległych RLC. Charakterystyki prądowe, napięciowe, fazowe w funkcji częstotliwości - dla poszczególnych elementów. Stan rezonansu otrzymany metodą doboru częstotliwości. Stan rezonansu otrzymany dla wybranej częstotliwości, przez dobór wartości pojemności, w układzie szeregowym RLC.
T-L-8Badanie sprzężeń układu dwóch cewek. Badanie wzajemnych relacji dwóch cewek umieszczonych na wspólnym rdzeniu. Budowanie i badanie transformatorów. Wpływ budowy uzwojeń, rdzenia na parametry transformatora. Wpływ rodzaju obciążenia na sprawność transformatora. Przesunięcia fazowe prądów i napięć w zbudowanym transformatorze. Rejestracja przebiegów na oscyloskopie.
T-L-9Badanie prostych radiowych układów nadawczych i odbiorczych. Idea propagacji i odbioru fal elektromagnetycznych. Zasada działania prostych układów radiowych - nadawczych i odbiorczych. Dobór parametrów - w tym parametrów anteny do emisji generowanej fali nośnej nadajnika oraz anteny odbiornika.
T-L-10Badanie układu czasowego z serii 555. Zastosowanie tego układu do wybranych aplikacjach. Symulacje.
T-L-11Dodatkowe badania wybranych elementów. Porównanie otrzymanych rezultatów z materiałami dostępnymi w INTERNECIE. Sprawdzian wiadomości.
Metody nauczaniaM-2Metoda problemowa; w odniesieniu do wykładu, tej jej części, w której dyskutowane jest aktywizujące audytorium rozwiązywanie problemu obliczeniowego.
M-3W odniesieniu do zajęć laboratoryjnych pokaz i demonstracja. Realizacja przez studentów ćwiczeń laboratoryjnych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: W odniesieniu do ćwiczeń laboratoryjnych; ocena formująca: sprawdziany pisemne i ustne wejściowe do ćwiczeń, ocena jakości po ćwiczeniowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi poprawnie rozwiązywać zadań. Przy wykonywaniu ćwiczeń laboratoryjnych nie potrafi wyjaśnić sposobu działania i ma problem z formułowaniem wniosków.
3,0Student rozwiązuje podstawowe zadania. Popełnia błędy. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie ale w sposób bierny.
3,5Student posiadł umiejętność w stopniu pośrednim między 3,0 a 4,0.
4,0Student umiejętnie kojarzy i analizuje nabytą wiedzę. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie, jest aktywny i potrafi interpretować uzyskane wyniki.
4,5Student posiadł umiejętność w stopniu pośrednim między 4,0 a 5,0.
5,0Student bardzo dobrze kojarzy i analizuje nabytą wiedzę. Zadania rozwiązuje metodami optymalnymi posiłkując się właściwymi technikami obliczeniowymi. Ćwiczenia praktyczne realizuje wzorowo, jest aktywny i potrafi ocenić metodę i uzyskane wyniki.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaME_1A_C43_K01Świadomie rozumie potrzeby dokształcania się, gdyż kolejne generacje rozwiązań sprzętowych będą wnosiły nowy zakres wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówME_1A_K01Rozumie potrzebę ciągłego uczenia się celem utrzymania poziomu i podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-3Umiejętność swobodnego poruszania się w tematyce podstawowych pojęć i elementów elektroniki.
Treści programoweT-W-1Podstawowe elementy elektroniczne – dwójniki bierne RLC. Formalizm zespolony opisu napięć i prądów harmonicznie zmiennych w czasie – impedancja.
T-W-3Podstawowe właściwości fizyczne półprzewodników. Model energetyczny pasmowy. Metody wytwarzania materiałów i struktur półprzewodnikowych. Złącze p-n.
T-W-4Diody półprzewodnikowe – zasada działania, charakterystyki, parametry, zastosowanie.
T-W-5Tranzystor bipolarny - zasada działania, charakterystyki, układy polaryzacji, wyznaczanie punktu pracy.
T-W-6Tranzystor unipolarny - zasada działania, polaryzacja, charakterystyki.
T-W-7Technologia wytwarzania układów scalonych.
T-W-8Filtry pasywne RC i aktywne – analiza układów oraz charakterystyki amplitudowe i fazowe.
T-W-9Generatory drgań sinusoidalnych LC, RC, warunki generacji.
T-W-10Układ czasowy 555 zasada działania, tryby pracy, zastosowanie.
T-W-2Źródła napięcia i prądu.
T-L-1Zapoznanie się z programami do testowania podstawowych własności elementów elektronicznych oraz modelowania obwodów elektronicznych, na przykładzie oprogramowania MULTISIM - firmy National Instruments.
T-L-2Symulacja - budowa układów pomiarowych, do testowania elementów elektronicznych. Symulacja obwodów elektronicznych - uzyskiwanie podstawowych zależności - wykresów dla podstawowych elementów elektronicznych - na przykładzie wybranych diod półprzewodnikowych.
T-L-3Badanie właściwości tranzystorów za pomocą zaproponowanego układu pomiarowego. Badanie - charakterystyk prądowo-napięciowe tranzystorów bipolarnych w układach WE, WB, WC.
T-L-4Badanie własności tranzystorów za pomocą zaproponowanego, własnego układu pomiarowego. Badania - charakterystyki częstotliwościowe wybranych tranzystorów.
T-L-5Tranzystor bipolarny w układzie WE (wspólnego emitera) pracujący jako wzmacniacz. Dobór oporników zapewniający poprawną pracę tranzystora dla określonych parametrów sygnału wejściowego (amplituda, częstotliwość) oraz parametrów układu zasilającego (np. bateria, zasilacz). Dobór wartości oporników ustalających punkt pracy bazy, oraz sprzężeń zwrotnych "na kolektorze" i "na emiterze". Rozbudowa układu o kondensatory znajdujące się w sprzężeniach zwrotnych. Badanie wzmacniacza pod katem charakterystyk prądowo-napięciowych oraz charakterystyk częstotliwościowych.
T-L-6Badanie elementów biernych - takich, jak: kondensator, cewka. Wpływ struktury tych elementów oraz rodzaj użytych materiałów na parametry fizyczne tych elementów. Filtry oparte na tych elementach. Zbudowanie układu do otrzymywania charakterystyk częstotliwościowych wybranych elementów, oraz filtrów otrzymanych w oparciu o te elementy.
T-L-7Badanie rezonansu w układach szeregowych i równoległych RLC. Charakterystyki prądowe, napięciowe, fazowe w funkcji częstotliwości - dla poszczególnych elementów. Stan rezonansu otrzymany metodą doboru częstotliwości. Stan rezonansu otrzymany dla wybranej częstotliwości, przez dobór wartości pojemności, w układzie szeregowym RLC.
T-L-8Badanie sprzężeń układu dwóch cewek. Badanie wzajemnych relacji dwóch cewek umieszczonych na wspólnym rdzeniu. Budowanie i badanie transformatorów. Wpływ budowy uzwojeń, rdzenia na parametry transformatora. Wpływ rodzaju obciążenia na sprawność transformatora. Przesunięcia fazowe prądów i napięć w zbudowanym transformatorze. Rejestracja przebiegów na oscyloskopie.
T-L-9Badanie prostych radiowych układów nadawczych i odbiorczych. Idea propagacji i odbioru fal elektromagnetycznych. Zasada działania prostych układów radiowych - nadawczych i odbiorczych. Dobór parametrów - w tym parametrów anteny do emisji generowanej fali nośnej nadajnika oraz anteny odbiornika.
T-L-10Badanie układu czasowego z serii 555. Zastosowanie tego układu do wybranych aplikacjach. Symulacje.
T-L-11Dodatkowe badania wybranych elementów. Porównanie otrzymanych rezultatów z materiałami dostępnymi w INTERNECIE. Sprawdzian wiadomości.
Metody nauczaniaM-3W odniesieniu do zajęć laboratoryjnych pokaz i demonstracja. Realizacja przez studentów ćwiczeń laboratoryjnych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: W odniesieniu do wykładu; ocena podsumowująca: końcowy egzamin pisemny lub ustny.
S-2Ocena formująca: W odniesieniu do ćwiczeń laboratoryjnych; ocena formująca: sprawdziany pisemne i ustne wejściowe do ćwiczeń, ocena jakości po ćwiczeniowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Ujawnia brak zdyscyplinowania w trakcie słuchania i notowania wykładów. Przy wykonywaniu ćwiczeń praktycznych w zespołach nie angażuje się na rozwiązywanie zadań.
3,0Ujawnia mierne zaangażowanie się w pracy zespołowej przy rozwiązywaniu zadań problemowych, obliczeniowych czy symulacjach.
3,5
4,0Ujawnia swą aktywną rolę w zespołowym przygotowywaniu prezentacji wyników, obliczeń czy przeprowadzonej symulacji.
4,5
5,0Ujawnia własne dążenie do doskonalenia nabywanych umiejętności współpracy w zespole przy rozwiązywaniu postawionych problemów. Student czynnie uczestniczy w pracach zespołowych.