Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (S2)

Sylabus przedmiotu Pompy, wentylatory, sprężarki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechanika i budowa maszyn
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Pompy, wentylatory, sprężarki
Specjalność niekonwencjonalne i konwencjonalne systemy energetyczne
Jednostka prowadząca Katedra Techniki Cieplnej
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Zapałowicz <Zbigniew.Zapalowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 15 0,70,38zaliczenie
wykładyW3 30 1,30,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Fizyka
W-2Matematyka w zakresie studiów I stopnia
W-3Termodynamika techniczna lub Technika cieplna
W-4Hydromechanika

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z charakterystykami rurociągów
C-2Zapoznanie studentów z podziałem, budową, zasadą działania, parametrami, charakterystykami i sposobami regulacji wydajności urządzeń transportowych płynów
C-3Zapoznanie studentów z przepływem trójwymiarowym płynu roboczego przez urządzenia transportowe
C-4Zapozanie studentów z doborem, eksploatacją i zastosowaniami pomp, wentylatorów i sprężarek

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Badanie pompy wirnikowej3
T-L-2Badanie pompy tłokowej3
T-L-3Badanie wentylatora osiowego3
T-L-4Badanie wentylatora promieniowego3
T-L-5Badanie sprężarki3
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie. Pojęcia podstawowe1
T-W-2Przewody – opory liniowe i miejscowe przewodów hydraulicznych. Sposoby wyznaczania oporów hydraulicznych3
T-W-3Charakterystyki rurociągów.2
T-W-4Instalacje: hydrauliczna, wentylacyjna, klimatyzacyjna i sprężonego powietrza. Parametry charakteryzujące pracę pomp, wentylatorów i sprężarek2
T-W-5Zasada działania roboczych maszyn wirnikowych. Wpływ kształtu wirnika i jego wymiarów na parametry pracy pompy, wentylatora i sprężarki. Straty w maszynach wirnikowych2
T-W-6Bilans energii dla roboczych maszyn wirnikowych (pomp, wentylatorów, sprężarek)2
T-W-7Wkorzystanie charakterystyk urządzeń do wyboru optymalnych warunków jego pracy w instalacji.2
T-W-8Efektywne sposoby regulacji parametrów roboczych urządzeń wirnikowych2
T-W-9Wspólpraca urządzeń w instalacjach3
T-W-10Tłokowe urządzenia transportowe3
T-W-11Rotacyjne urządzenia transportowe2
T-W-12Specjalne konstrukcje pomp, wentylatorów i sprężarek2
T-W-13Nowoczesne konstrukcje i tendencje rozwoju pomp, wentylatorów i sprężarek4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych15
A-L-2Praca samodzielna studenta6
21
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach28
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu2
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów8
A-W-4Pisemne zaliczenie wykładów2
40

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Opis
M-3Objaśnianie i wyjaśnianie
M-4Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu: sprawdzian kontrolny. System punktowy oceny sprawdzianu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych: obecność na każdych zajęciach, zaliczenie każdego z ćwiczeń i przyjęcie sprawozdania każdego z ćwiczeń. Ocena z ćwiczeń laboratoryjnych jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen uzyskanych z poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_2A_NKS/08-2_W01
Student zna zjawiska towarzyszące przepływowi czynnika roboczego przez pompę, wentylator lub sprężarkę
MBM_2A_W05T2A_W04C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2, M-3S-1
MBM_2A_NKS/08-2_W02
Student zna podstawowe parametry charakteryzujące pracę pomp, wentylatorów i sprężarek oraz elementy konstrukcyjne i ich funkcje
MBM_2A_W05T2A_W04C-1, C-2, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2
MBM_2A_NKS/08-2_W03
Student zna charakterystyki pomp, wentylatorów i sprężarek oraz zna sposoby regulacji parametrów
MBM_2A_W05T2A_W04C-1, C-2, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_2A_NKS/08-2_U01
Student umie ocenić zalety i wady danej pompy, wentylatora, dmuchawy lub sprężarki
MBM_2A_U10, MBM_2A_U15T2A_U10, T2A_U15C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_2A_NKS/08-2_K01
Student ma świadomość korzyści technicznych, ekonomicznych i ekologicznych wynikającaych z efektywnego użytkowania pomp, wentylatorów i sprężarek
MBM_2A_K06T2A_K06C-4T-W-8M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_2A_NKS/08-2_W01
Student zna zjawiska towarzyszące przepływowi czynnika roboczego przez pompę, wentylator lub sprężarkę
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student umie wymienić zjawiska występujące w przepływie czynnika roboczego.
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia
MBM_2A_NKS/08-2_W02
Student zna podstawowe parametry charakteryzujące pracę pomp, wentylatorów i sprężarek oraz elementy konstrukcyjne i ich funkcje
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student zna podstawowe parametry i elementy konstrukcyjne urządzeń transportowych.
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia
MBM_2A_NKS/08-2_W03
Student zna charakterystyki pomp, wentylatorów i sprężarek oraz zna sposoby regulacji parametrów
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student zna podstawoe charakterystyki i sposoby regulacji wydatku.
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_2A_NKS/08-2_U01
Student umie ocenić zalety i wady danej pompy, wentylatora, dmuchawy lub sprężarki
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student umie wymienić zalety i wady dango urządzenia.
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_2A_NKS/08-2_K01
Student ma świadomość korzyści technicznych, ekonomicznych i ekologicznych wynikającaych z efektywnego użytkowania pomp, wentylatorów i sprężarek
2,0Nie
3,0Tak
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jankowski F., Pompy i wentylatory w inżynierii sanitarnej., Arkady, Warszawa, 1975
  2. Fortuna S., Wentylatory, Techwent, Kraków, 1999
  3. Garbarczyk Cz., Przepływy cieczy w przewodach. Metody obliczeniowe., Envirotech, Poznań, 1977

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Badanie pompy wirnikowej3
T-L-2Badanie pompy tłokowej3
T-L-3Badanie wentylatora osiowego3
T-L-4Badanie wentylatora promieniowego3
T-L-5Badanie sprężarki3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie. Pojęcia podstawowe1
T-W-2Przewody – opory liniowe i miejscowe przewodów hydraulicznych. Sposoby wyznaczania oporów hydraulicznych3
T-W-3Charakterystyki rurociągów.2
T-W-4Instalacje: hydrauliczna, wentylacyjna, klimatyzacyjna i sprężonego powietrza. Parametry charakteryzujące pracę pomp, wentylatorów i sprężarek2
T-W-5Zasada działania roboczych maszyn wirnikowych. Wpływ kształtu wirnika i jego wymiarów na parametry pracy pompy, wentylatora i sprężarki. Straty w maszynach wirnikowych2
T-W-6Bilans energii dla roboczych maszyn wirnikowych (pomp, wentylatorów, sprężarek)2
T-W-7Wkorzystanie charakterystyk urządzeń do wyboru optymalnych warunków jego pracy w instalacji.2
T-W-8Efektywne sposoby regulacji parametrów roboczych urządzeń wirnikowych2
T-W-9Wspólpraca urządzeń w instalacjach3
T-W-10Tłokowe urządzenia transportowe3
T-W-11Rotacyjne urządzenia transportowe2
T-W-12Specjalne konstrukcje pomp, wentylatorów i sprężarek2
T-W-13Nowoczesne konstrukcje i tendencje rozwoju pomp, wentylatorów i sprężarek4
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych15
A-L-2Praca samodzielna studenta6
21
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach28
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu2
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów8
A-W-4Pisemne zaliczenie wykładów2
40
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_2A_NKS/08-2_W01Student zna zjawiska towarzyszące przepływowi czynnika roboczego przez pompę, wentylator lub sprężarkę
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_W05ma szczegółową wiedzę dotyczącą konstrukcji, eksploatacji i obliczeń dotyczących maszyn o różnym stopniu złożoności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z przepływem trójwymiarowym płynu roboczego przez urządzenia transportowe
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie. Pojęcia podstawowe
T-W-2Przewody – opory liniowe i miejscowe przewodów hydraulicznych. Sposoby wyznaczania oporów hydraulicznych
T-W-3Charakterystyki rurociągów.
T-W-4Instalacje: hydrauliczna, wentylacyjna, klimatyzacyjna i sprężonego powietrza. Parametry charakteryzujące pracę pomp, wentylatorów i sprężarek
T-W-5Zasada działania roboczych maszyn wirnikowych. Wpływ kształtu wirnika i jego wymiarów na parametry pracy pompy, wentylatora i sprężarki. Straty w maszynach wirnikowych
T-W-6Bilans energii dla roboczych maszyn wirnikowych (pomp, wentylatorów, sprężarek)
T-W-7Wkorzystanie charakterystyk urządzeń do wyboru optymalnych warunków jego pracy w instalacji.
T-W-8Efektywne sposoby regulacji parametrów roboczych urządzeń wirnikowych
T-W-9Wspólpraca urządzeń w instalacjach
T-W-10Tłokowe urządzenia transportowe
T-W-11Rotacyjne urządzenia transportowe
T-W-12Specjalne konstrukcje pomp, wentylatorów i sprężarek
T-W-13Nowoczesne konstrukcje i tendencje rozwoju pomp, wentylatorów i sprężarek
T-L-1Badanie pompy wirnikowej
T-L-2Badanie pompy tłokowej
T-L-3Badanie wentylatora osiowego
T-L-4Badanie wentylatora promieniowego
T-L-5Badanie sprężarki
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Opis
M-3Objaśnianie i wyjaśnianie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu: sprawdzian kontrolny. System punktowy oceny sprawdzianu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student umie wymienić zjawiska występujące w przepływie czynnika roboczego.
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_2A_NKS/08-2_W02Student zna podstawowe parametry charakteryzujące pracę pomp, wentylatorów i sprężarek oraz elementy konstrukcyjne i ich funkcje
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_W05ma szczegółową wiedzę dotyczącą konstrukcji, eksploatacji i obliczeń dotyczących maszyn o różnym stopniu złożoności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z charakterystykami rurociągów
C-2Zapoznanie studentów z podziałem, budową, zasadą działania, parametrami, charakterystykami i sposobami regulacji wydajności urządzeń transportowych płynów
C-4Zapozanie studentów z doborem, eksploatacją i zastosowaniami pomp, wentylatorów i sprężarek
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie. Pojęcia podstawowe
T-W-2Przewody – opory liniowe i miejscowe przewodów hydraulicznych. Sposoby wyznaczania oporów hydraulicznych
T-W-3Charakterystyki rurociągów.
T-W-4Instalacje: hydrauliczna, wentylacyjna, klimatyzacyjna i sprężonego powietrza. Parametry charakteryzujące pracę pomp, wentylatorów i sprężarek
T-W-5Zasada działania roboczych maszyn wirnikowych. Wpływ kształtu wirnika i jego wymiarów na parametry pracy pompy, wentylatora i sprężarki. Straty w maszynach wirnikowych
T-W-6Bilans energii dla roboczych maszyn wirnikowych (pomp, wentylatorów, sprężarek)
T-W-7Wkorzystanie charakterystyk urządzeń do wyboru optymalnych warunków jego pracy w instalacji.
T-W-8Efektywne sposoby regulacji parametrów roboczych urządzeń wirnikowych
T-W-9Wspólpraca urządzeń w instalacjach
T-W-10Tłokowe urządzenia transportowe
T-W-11Rotacyjne urządzenia transportowe
T-W-12Specjalne konstrukcje pomp, wentylatorów i sprężarek
T-W-13Nowoczesne konstrukcje i tendencje rozwoju pomp, wentylatorów i sprężarek
T-L-1Badanie pompy wirnikowej
T-L-2Badanie pompy tłokowej
T-L-3Badanie wentylatora osiowego
T-L-4Badanie wentylatora promieniowego
T-L-5Badanie sprężarki
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Opis
M-3Objaśnianie i wyjaśnianie
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu: sprawdzian kontrolny. System punktowy oceny sprawdzianu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych: obecność na każdych zajęciach, zaliczenie każdego z ćwiczeń i przyjęcie sprawozdania każdego z ćwiczeń. Ocena z ćwiczeń laboratoryjnych jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen uzyskanych z poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student zna podstawowe parametry i elementy konstrukcyjne urządzeń transportowych.
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_2A_NKS/08-2_W03Student zna charakterystyki pomp, wentylatorów i sprężarek oraz zna sposoby regulacji parametrów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_W05ma szczegółową wiedzę dotyczącą konstrukcji, eksploatacji i obliczeń dotyczących maszyn o różnym stopniu złożoności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z charakterystykami rurociągów
C-2Zapoznanie studentów z podziałem, budową, zasadą działania, parametrami, charakterystykami i sposobami regulacji wydajności urządzeń transportowych płynów
C-4Zapozanie studentów z doborem, eksploatacją i zastosowaniami pomp, wentylatorów i sprężarek
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie. Pojęcia podstawowe
T-W-2Przewody – opory liniowe i miejscowe przewodów hydraulicznych. Sposoby wyznaczania oporów hydraulicznych
T-W-3Charakterystyki rurociągów.
T-W-4Instalacje: hydrauliczna, wentylacyjna, klimatyzacyjna i sprężonego powietrza. Parametry charakteryzujące pracę pomp, wentylatorów i sprężarek
T-W-5Zasada działania roboczych maszyn wirnikowych. Wpływ kształtu wirnika i jego wymiarów na parametry pracy pompy, wentylatora i sprężarki. Straty w maszynach wirnikowych
T-W-6Bilans energii dla roboczych maszyn wirnikowych (pomp, wentylatorów, sprężarek)
T-W-7Wkorzystanie charakterystyk urządzeń do wyboru optymalnych warunków jego pracy w instalacji.
T-W-8Efektywne sposoby regulacji parametrów roboczych urządzeń wirnikowych
T-W-9Wspólpraca urządzeń w instalacjach
T-W-10Tłokowe urządzenia transportowe
T-W-11Rotacyjne urządzenia transportowe
T-W-12Specjalne konstrukcje pomp, wentylatorów i sprężarek
T-W-13Nowoczesne konstrukcje i tendencje rozwoju pomp, wentylatorów i sprężarek
T-L-1Badanie pompy wirnikowej
T-L-2Badanie pompy tłokowej
T-L-3Badanie wentylatora osiowego
T-L-4Badanie wentylatora promieniowego
T-L-5Badanie sprężarki
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Opis
M-3Objaśnianie i wyjaśnianie
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu: sprawdzian kontrolny. System punktowy oceny sprawdzianu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych: obecność na każdych zajęciach, zaliczenie każdego z ćwiczeń i przyjęcie sprawozdania każdego z ćwiczeń. Ocena z ćwiczeń laboratoryjnych jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen uzyskanych z poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student zna podstawoe charakterystyki i sposoby regulacji wydatku.
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_2A_NKS/08-2_U01Student umie ocenić zalety i wady danej pompy, wentylatora, dmuchawy lub sprężarki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_U10potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich integrować wiedzę z zakresu konstrukcji, technologii, planowania, automatyzacji i eksploatacji, stosować podejście systemowe oraz uwzględniać aspekty pozatechniczne
MBM_2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności maszyny, systemy, procesy i usługi w zakresie inżynierii mechanicznej i kierunków pokrewnych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z charakterystykami rurociągów
C-2Zapoznanie studentów z podziałem, budową, zasadą działania, parametrami, charakterystykami i sposobami regulacji wydajności urządzeń transportowych płynów
C-3Zapoznanie studentów z przepływem trójwymiarowym płynu roboczego przez urządzenia transportowe
C-4Zapozanie studentów z doborem, eksploatacją i zastosowaniami pomp, wentylatorów i sprężarek
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie. Pojęcia podstawowe
T-W-2Przewody – opory liniowe i miejscowe przewodów hydraulicznych. Sposoby wyznaczania oporów hydraulicznych
T-W-3Charakterystyki rurociągów.
T-W-4Instalacje: hydrauliczna, wentylacyjna, klimatyzacyjna i sprężonego powietrza. Parametry charakteryzujące pracę pomp, wentylatorów i sprężarek
T-W-5Zasada działania roboczych maszyn wirnikowych. Wpływ kształtu wirnika i jego wymiarów na parametry pracy pompy, wentylatora i sprężarki. Straty w maszynach wirnikowych
T-W-6Bilans energii dla roboczych maszyn wirnikowych (pomp, wentylatorów, sprężarek)
T-W-7Wkorzystanie charakterystyk urządzeń do wyboru optymalnych warunków jego pracy w instalacji.
T-W-8Efektywne sposoby regulacji parametrów roboczych urządzeń wirnikowych
T-W-9Wspólpraca urządzeń w instalacjach
T-W-10Tłokowe urządzenia transportowe
T-W-11Rotacyjne urządzenia transportowe
T-W-12Specjalne konstrukcje pomp, wentylatorów i sprężarek
T-W-13Nowoczesne konstrukcje i tendencje rozwoju pomp, wentylatorów i sprężarek
T-L-1Badanie pompy wirnikowej
T-L-2Badanie pompy tłokowej
T-L-3Badanie wentylatora osiowego
T-L-4Badanie wentylatora promieniowego
T-L-5Badanie sprężarki
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Opis
M-3Objaśnianie i wyjaśnianie
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu: sprawdzian kontrolny. System punktowy oceny sprawdzianu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych: obecność na każdych zajęciach, zaliczenie każdego z ćwiczeń i przyjęcie sprawozdania każdego z ćwiczeń. Ocena z ćwiczeń laboratoryjnych jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen uzyskanych z poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student umie wymienić zalety i wady dango urządzenia.
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_2A_NKS/08-2_K01Student ma świadomość korzyści technicznych, ekonomicznych i ekologicznych wynikającaych z efektywnego użytkowania pomp, wentylatorów i sprężarek
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-4Zapozanie studentów z doborem, eksploatacją i zastosowaniami pomp, wentylatorów i sprężarek
Treści programoweT-W-8Efektywne sposoby regulacji parametrów roboczych urządzeń wirnikowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu: sprawdzian kontrolny. System punktowy oceny sprawdzianu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie
3,0Tak
3,5
4,0
4,5
5,0