Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy elektrotechniki i elektroniki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechanika i budowa maszyn
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy elektrotechniki i elektroniki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zespół Dydaktyczny Elektrotechniki Przemysłowej
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Grochowalski <Jacek.Grochowalski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Zbigniew Frąckiewicz <Zbigniew.Frackiewicz@zut.edu.pl>, Jacek Grochowalski <Jacek.Grochowalski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 15 1,00,38zaliczenie
wykładyW1 30 2,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość praw i zasad fizyki
W-2Znajomość matematyki na poziomie szkoły średniej
W-3Znajomość obsługi komputera i oprogramowania biurowego i graficznego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student rozumie działanie i zasady pracy niektórych przemysłowych urządzeń elektrycznych.
C-2Student potrafi prowadzić bezpieczną eksploatację i wykonać podstawowe pomiary dopuszczające przemysłowe urządzenia elektryczne do ruchu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Pomiary w obwodach DC i AC: napięcie, prąd, moc, rezystancja, impedancja, wizualizacja i pomiary oscyloskopem. Pomiary wielkości nieelektrycznych metodami elektrycznymi.5
T-L-2Badania i pomiary podstawowych urzadzeń elektrycznych i elektronicznych: silnik DC i AC, transformator, regulowany napęd DC, zasilacz, wzmacniacz, generator elektroniczny.5
T-L-3Warunki i czynności dopuszczające urządzenie elektryczne i elektroniczne do ruchu przemysłowego.3
T-L-4Zasady, przepisy i normy bezpiecznej eksploatacji urządzeń i układów elektrycznych i elektronicznych.2
15
wykłady
T-W-1Wiadomości wstępne i podstawowe pojęcia elektrotechniki i elektroniki: pole elektryczne, magnetyczne, zasady i prawa w elektrotechnice.4
T-W-2Obwody prądu stalego DC: źródła napięcia, konfiguracje, metody i przykłady obliczeń prądów i napięć.4
T-W-3Obwody prądu przemiennego 1 i 3 fazowe AC: źródła napięcia i jego powstawanie, metody i przykłady obliczeń, właściwości elementów biernych w obwodach prądu przemiennego.4
T-W-4Pomiary w obwodach DC i AC: przyrządy analogowe, cyfrowe, oscyloskopy, pomiary bezpośrednie i pośrednie.4
T-W-5Maszyny i urządzenia elektryczne w domu, przemyśle i energetyce zawodowej: budowa, zasada działania, własciwości i zasady bezpiecznej eksploatacji.4
T-W-6Zasady elektroniki: elementy bierne, czynne, dyskretne, scalone małej, średniej i dużej skali integracji VLSI, budowa, właściwości, zastosowania.4
T-W-7Podstawowe układy elektroniki przemysłowej: prostowniki, zasilacze, wzmacniacze, generatory : budowa, właściwości, zasady pracy, pomiary, zastosowania.4
T-W-8Zasady bezpiecznej pracy i podstawy ratownictwa w elektrotechnice i elektronice.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych.15
A-L-2Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych na podstawie dostarczonych materiałów dydaktycznych i wskazanej literatury uzupełniającej.15
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Uzupełnienie wiedzy z pomocą literatury i informacji z internetu.10
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia zajęć wykorzystując wskazaną literaturę i dostarczone materiały dydaktyczne.20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Objaśnienia i wyjaśnienia w dyskusji dydaktycznej, problemów eksploatacyjnych z urządzeniami elektrycznymi stosowanymi w przemyśle.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne dla praktycznego potwierdzenia rozwarzań i opisów teoretycznych prowadzonych na wykładzie.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzenie przygotowania do zajęć na podstawie krótkiej pisemnej odpowiedzi na zadane problemy.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z praktycznego opanowania przedstawionego materiału dydaktycznego po zakończeniu cyklu ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wystawiona na zakończenie wykładu na podstawie testu wielokrotnego wyboru i rozmowy ze studentem.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_C39_W01
Student ma wiedzę wystarczającą do zrozumienia działania prostych urządzeń elektrycznych domowych, biurowych i przemysłowych. Posiada wiedzę dla bezpiecznej eksploatacji urządzeń elektrycznych. Ma wiedzę o podstawowych pomiarach i ich wykonywaniu w układach elektrycznych. Rozumie tabliczkę znamionową urzadzeń. Wie co to są charakterystyki eksploatacyjne i jak je wyznaczyć. Wie jak wykonac analizę błędu pomiarowwego.
MBM_1A_W03T1A_W02C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_C39_U01
Student potrafi zrozumieć i wykonać polecenia instrukcji eksploatacji urządzenia elektrycznego. Potrafi sprawdzić urzadzenie elektryczne i bezpiecznie załączyć do ruchu przemyslowego. Potrafi połączyć prosty układ elektryczny DC - prądu stałego i przemiennego - AC i wykonać w nim podstawowe pomiary : prądu, napięcia mocy i energii. Z tabliczki znamionowej wyznaczy parametry i dobierze aparaturę pomiarową. Wyznaczy i narysuje podstawowe charakterystyki eksploatacyjne. Wykona analizę błędu pomiarowego na podstawie klasy przyrządu.
MBM_1A_U08, MBM_1A_U09, MBM_1A_U11T1A_U08, T1A_U09, T1A_U11InzA_U01, InzA_U02C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_C39_K01
Student ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie przyrodnicze i działania człowieka. Student potrafi pracować w grupie dla osiagnięcia wspólnego celu.
MBM_1A_K02, MBM_1A_K03, MBM_1A_K04T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04InzA_K01C-1, C-2T-W-8, T-L-3M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_1A_C39_W01
Student ma wiedzę wystarczającą do zrozumienia działania prostych urządzeń elektrycznych domowych, biurowych i przemysłowych. Posiada wiedzę dla bezpiecznej eksploatacji urządzeń elektrycznych. Ma wiedzę o podstawowych pomiarach i ich wykonywaniu w układach elektrycznych. Rozumie tabliczkę znamionową urzadzeń. Wie co to są charakterystyki eksploatacyjne i jak je wyznaczyć. Wie jak wykonac analizę błędu pomiarowwego.
2,0Student nie rozumie działania obwodu elektrycznego i nie ma wiedzy jak włączać przyrzady pomiarowe.
3,0Student potrafi zrozumieć działanie obwodu, układu elektrycznego i urzadzeń elektrycznych. Rozumie jak należy włączyć przyrządy pomiarowe i wykonać pomiar.
3,5Student rozumie działanie obwodu, urządzenia elektrycznego, wie jak włączyć je do obwodu, jak dobrać przyrządy pomiarowe i jak dobrać zakres pomiarowy i dokonać odczytu wartości mierzonej.
4,0Student rozumie działanie obwodu, urządzeń i maszyn elektrycznych DC i AC. Potrafi podać podstawowe parametry urządzenia elektrycznego na podstawie tabliczki znamionowej. Potrafi wykonać obliczenia konieczne przy doborze przyrządów pomiarowych. Wie jak włączyć przyrząd dla wykonania pomiaru.
4,5Student rozumie działanie obwodu, urządzeń elektrycznych i elektronicznych DC i AC. Rozumie opis i poda definicje parametrów podanych na tabliczce znamionowej. Potrafi wykonać obliczenia wstępne dla doboru aparatury pomiarowej. Wie jak dobrać i włączyć przyrząd pomiarowy. Wie i zna charakterystyki eksploatacyjne urządzenia i wie jak je narysować na podstawie wykonanych pomiarów.
5,0Rozumie działanie obwodu, urządzeń elektrycznych i elektronicznych oraz maszyn elektrycznych. Rozumie opis i poda definicje parametrów podanych na tabliczce znamionowej. Potrafi wykonać obliczenia, dobrać i załączyć aparaturę pomiarową. Wie jak wykonywać odczyty na przyrządach analogowych i cyfrowych wielozakresowych. Zna charakterystyki eksploatacyjne badanych urządzeń i wie jak je narysować na podstawie wykonanych pomiarów. Wie jak wykonać analizę błędu pomiarowego na podstawie klasy przyrządu. Zna wpływ różnych czynników na błąd pomiarowy.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_1A_C39_U01
Student potrafi zrozumieć i wykonać polecenia instrukcji eksploatacji urządzenia elektrycznego. Potrafi sprawdzić urzadzenie elektryczne i bezpiecznie załączyć do ruchu przemyslowego. Potrafi połączyć prosty układ elektryczny DC - prądu stałego i przemiennego - AC i wykonać w nim podstawowe pomiary : prądu, napięcia mocy i energii. Z tabliczki znamionowej wyznaczy parametry i dobierze aparaturę pomiarową. Wyznaczy i narysuje podstawowe charakterystyki eksploatacyjne. Wykona analizę błędu pomiarowego na podstawie klasy przyrządu.
2,0Student nie rozumie działania obwodu elektrycznego i nie umie włączyć prawidłowo podstawowych przyrządów pomiarowych.
3,0Student rozumie działanie obwodu, układu i urządzenia elektrycznego. Umie włączyć przyrząd i wykonać pomiar.
3,5Student rozumie działanie obwodu, układu, urządzenia i maszyny elektrycznej. Umie włączyć je do obwodu, dobrać i włączyć przyrządy pomiarowe i wykonać odczyty z przyrządów analogowych i cyfrowych.
4,0Student rozumie działanie obwodu, układu, urządzenia i maszyn elektrycznych DC i AC. Identyfikuje urządzenie lub maszynę na podstawie tabliczki znamionowej. Wykona obliczenia, dobierze przyrząd pomiarowy, włączy i dokona odczytu.
4,5Student rozumie działanie obwodu, układu, urządzenia i maszyn elektrycznych DC i AC. Identyfikuje urządzenie lub maszynę na podstawie tabliczki znamionowej. Dobierze przyrząd i wykona pomiar. Wyznaczy charakterystyki eksploatacyjne na podstawie pomiarów i narysuje je.
5,0Student rozumie działanie obwodu, układu, urządzenia i maszyn elektrycznych DC i AC. Wyznaczy parametry urządzenia na podstawie tabliczki znamionowej. Dobierze przyrządy pomiarowe, podłączy, wykona pomiar. Wyznaczy charakterystyki eksploatacyjne maszyny lub urzadzenia i narysuje je. Wykona analizę błędów pomiarowych wynikajcych z klasy przyrządów. Wyznaczy źródła błędów pomiarowych w badanym obwodzie.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_1A_C39_K01
Student ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie przyrodnicze i działania człowieka. Student potrafi pracować w grupie dla osiagnięcia wspólnego celu.
2,0Student nie wykonuje poleceń i naraża swoim zachowaniem kolegów na niebezpieczeństwo porażenia.
3,0Student wykonuje samodzielnie powierzone czynności. Postępuje zgodnie z podanym regulaminem zajęć dydaktycznych.
3,5Student wykonuje powierzone czynności przynosi materiały dydaktyczne, przychodzi przygotowany, postępuje zgodnie z regulaminem, nie przeszkadza kolegom i prowadzącemu podczas zajęć. Student jest zainteresowany i bierze czynny udział w zajęciach.
4,0Student wykonuje powierzone zadania, posiada materiały dydaktyczne i jest przygotowany do zajęć. Zachowanie nie budzi zastrzeżeń, postępuje rozważnie i bezpiecznie dla siebie i kolegów.
4,5Student wykonuje nie tylko powierzone zadania ale przejmuje inicjatywę i potrafi pokierować grupą w kierunku sprawnego wykonania powierzonych zadań. Potrafi samodzielnie przygotować tabele i protokoły z pomiarów już na sali laboratoryjnej.
5,0Student potrafi pokierować grupą laboratoryjną, rozdzielić pracę przy wykonywaniu pomiarów i sprawozdania. Jest liderem w grupie. Wykonuje prace bezpiecznie i dba o bezpieczeństwo, swoje, kolegów i koleżanek.

Literatura podstawowa

  1. Praca Zbiorowa, Elektrotechnika i Elektronika dla nieelektryków, WNT, Warszawa, 2009
  2. Praca zbiorowa, Laboratorium elektrotechniki dla mechaników, PW, Warszawa, 2011
  3. Grochowalski J., Materiały dydaktyczne z elektrotechniki i elektroniki dla BM - CDROM, Materiały w formacie elektronicznym, Szczecin, 2012

Literatura dodatkowa

  1. Szczurko J., Podstawy Elektrotechniki - prąd stały, WAT, Warszawa, 2010
  2. Daszuta Z., Proste zadania z elektrotechniki i elektroniki dla studentów kierunków nieelektrycznych, PB, Białystok, 2009

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pomiary w obwodach DC i AC: napięcie, prąd, moc, rezystancja, impedancja, wizualizacja i pomiary oscyloskopem. Pomiary wielkości nieelektrycznych metodami elektrycznymi.5
T-L-2Badania i pomiary podstawowych urzadzeń elektrycznych i elektronicznych: silnik DC i AC, transformator, regulowany napęd DC, zasilacz, wzmacniacz, generator elektroniczny.5
T-L-3Warunki i czynności dopuszczające urządzenie elektryczne i elektroniczne do ruchu przemysłowego.3
T-L-4Zasady, przepisy i normy bezpiecznej eksploatacji urządzeń i układów elektrycznych i elektronicznych.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wiadomości wstępne i podstawowe pojęcia elektrotechniki i elektroniki: pole elektryczne, magnetyczne, zasady i prawa w elektrotechnice.4
T-W-2Obwody prądu stalego DC: źródła napięcia, konfiguracje, metody i przykłady obliczeń prądów i napięć.4
T-W-3Obwody prądu przemiennego 1 i 3 fazowe AC: źródła napięcia i jego powstawanie, metody i przykłady obliczeń, właściwości elementów biernych w obwodach prądu przemiennego.4
T-W-4Pomiary w obwodach DC i AC: przyrządy analogowe, cyfrowe, oscyloskopy, pomiary bezpośrednie i pośrednie.4
T-W-5Maszyny i urządzenia elektryczne w domu, przemyśle i energetyce zawodowej: budowa, zasada działania, własciwości i zasady bezpiecznej eksploatacji.4
T-W-6Zasady elektroniki: elementy bierne, czynne, dyskretne, scalone małej, średniej i dużej skali integracji VLSI, budowa, właściwości, zastosowania.4
T-W-7Podstawowe układy elektroniki przemysłowej: prostowniki, zasilacze, wzmacniacze, generatory : budowa, właściwości, zasady pracy, pomiary, zastosowania.4
T-W-8Zasady bezpiecznej pracy i podstawy ratownictwa w elektrotechnice i elektronice.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych.15
A-L-2Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych na podstawie dostarczonych materiałów dydaktycznych i wskazanej literatury uzupełniającej.15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Uzupełnienie wiedzy z pomocą literatury i informacji z internetu.10
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia zajęć wykorzystując wskazaną literaturę i dostarczone materiały dydaktyczne.20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_1A_C39_W01Student ma wiedzę wystarczającą do zrozumienia działania prostych urządzeń elektrycznych domowych, biurowych i przemysłowych. Posiada wiedzę dla bezpiecznej eksploatacji urządzeń elektrycznych. Ma wiedzę o podstawowych pomiarach i ich wykonywaniu w układach elektrycznych. Rozumie tabliczkę znamionową urzadzeń. Wie co to są charakterystyki eksploatacyjne i jak je wyznaczyć. Wie jak wykonac analizę błędu pomiarowwego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_W03ma podstawową wiedzę z pokrewnych kierunków studiów takich jak: inżynieria materiałowa, automatyka i robotyka, elektrotechnika i elektronika, informatyka, zarządzanie i inżynieria produkcji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
Cel przedmiotuC-1Student rozumie działanie i zasady pracy niektórych przemysłowych urządzeń elektrycznych.
C-2Student potrafi prowadzić bezpieczną eksploatację i wykonać podstawowe pomiary dopuszczające przemysłowe urządzenia elektryczne do ruchu.
Treści programoweT-W-1Wiadomości wstępne i podstawowe pojęcia elektrotechniki i elektroniki: pole elektryczne, magnetyczne, zasady i prawa w elektrotechnice.
T-W-2Obwody prądu stalego DC: źródła napięcia, konfiguracje, metody i przykłady obliczeń prądów i napięć.
T-W-3Obwody prądu przemiennego 1 i 3 fazowe AC: źródła napięcia i jego powstawanie, metody i przykłady obliczeń, właściwości elementów biernych w obwodach prądu przemiennego.
T-W-4Pomiary w obwodach DC i AC: przyrządy analogowe, cyfrowe, oscyloskopy, pomiary bezpośrednie i pośrednie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Objaśnienia i wyjaśnienia w dyskusji dydaktycznej, problemów eksploatacyjnych z urządzeniami elektrycznymi stosowanymi w przemyśle.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzenie przygotowania do zajęć na podstawie krótkiej pisemnej odpowiedzi na zadane problemy.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wystawiona na zakończenie wykładu na podstawie testu wielokrotnego wyboru i rozmowy ze studentem.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie działania obwodu elektrycznego i nie ma wiedzy jak włączać przyrzady pomiarowe.
3,0Student potrafi zrozumieć działanie obwodu, układu elektrycznego i urzadzeń elektrycznych. Rozumie jak należy włączyć przyrządy pomiarowe i wykonać pomiar.
3,5Student rozumie działanie obwodu, urządzenia elektrycznego, wie jak włączyć je do obwodu, jak dobrać przyrządy pomiarowe i jak dobrać zakres pomiarowy i dokonać odczytu wartości mierzonej.
4,0Student rozumie działanie obwodu, urządzeń i maszyn elektrycznych DC i AC. Potrafi podać podstawowe parametry urządzenia elektrycznego na podstawie tabliczki znamionowej. Potrafi wykonać obliczenia konieczne przy doborze przyrządów pomiarowych. Wie jak włączyć przyrząd dla wykonania pomiaru.
4,5Student rozumie działanie obwodu, urządzeń elektrycznych i elektronicznych DC i AC. Rozumie opis i poda definicje parametrów podanych na tabliczce znamionowej. Potrafi wykonać obliczenia wstępne dla doboru aparatury pomiarowej. Wie jak dobrać i włączyć przyrząd pomiarowy. Wie i zna charakterystyki eksploatacyjne urządzenia i wie jak je narysować na podstawie wykonanych pomiarów.
5,0Rozumie działanie obwodu, urządzeń elektrycznych i elektronicznych oraz maszyn elektrycznych. Rozumie opis i poda definicje parametrów podanych na tabliczce znamionowej. Potrafi wykonać obliczenia, dobrać i załączyć aparaturę pomiarową. Wie jak wykonywać odczyty na przyrządach analogowych i cyfrowych wielozakresowych. Zna charakterystyki eksploatacyjne badanych urządzeń i wie jak je narysować na podstawie wykonanych pomiarów. Wie jak wykonać analizę błędu pomiarowego na podstawie klasy przyrządu. Zna wpływ różnych czynników na błąd pomiarowy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_1A_C39_U01Student potrafi zrozumieć i wykonać polecenia instrukcji eksploatacji urządzenia elektrycznego. Potrafi sprawdzić urzadzenie elektryczne i bezpiecznie załączyć do ruchu przemyslowego. Potrafi połączyć prosty układ elektryczny DC - prądu stałego i przemiennego - AC i wykonać w nim podstawowe pomiary : prądu, napięcia mocy i energii. Z tabliczki znamionowej wyznaczy parametry i dobierze aparaturę pomiarową. Wyznaczy i narysuje podstawowe charakterystyki eksploatacyjne. Wykona analizę błędu pomiarowego na podstawie klasy przyrządu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
MBM_1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
MBM_1A_U11ma umiejętności niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna i stosuje zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-1Student rozumie działanie i zasady pracy niektórych przemysłowych urządzeń elektrycznych.
C-2Student potrafi prowadzić bezpieczną eksploatację i wykonać podstawowe pomiary dopuszczające przemysłowe urządzenia elektryczne do ruchu.
Treści programoweT-L-1Pomiary w obwodach DC i AC: napięcie, prąd, moc, rezystancja, impedancja, wizualizacja i pomiary oscyloskopem. Pomiary wielkości nieelektrycznych metodami elektrycznymi.
T-L-2Badania i pomiary podstawowych urzadzeń elektrycznych i elektronicznych: silnik DC i AC, transformator, regulowany napęd DC, zasilacz, wzmacniacz, generator elektroniczny.
T-L-3Warunki i czynności dopuszczające urządzenie elektryczne i elektroniczne do ruchu przemysłowego.
T-L-4Zasady, przepisy i normy bezpiecznej eksploatacji urządzeń i układów elektrycznych i elektronicznych.
Metody nauczaniaM-2Objaśnienia i wyjaśnienia w dyskusji dydaktycznej, problemów eksploatacyjnych z urządzeniami elektrycznymi stosowanymi w przemyśle.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne dla praktycznego potwierdzenia rozwarzań i opisów teoretycznych prowadzonych na wykładzie.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzenie przygotowania do zajęć na podstawie krótkiej pisemnej odpowiedzi na zadane problemy.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z praktycznego opanowania przedstawionego materiału dydaktycznego po zakończeniu cyklu ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie działania obwodu elektrycznego i nie umie włączyć prawidłowo podstawowych przyrządów pomiarowych.
3,0Student rozumie działanie obwodu, układu i urządzenia elektrycznego. Umie włączyć przyrząd i wykonać pomiar.
3,5Student rozumie działanie obwodu, układu, urządzenia i maszyny elektrycznej. Umie włączyć je do obwodu, dobrać i włączyć przyrządy pomiarowe i wykonać odczyty z przyrządów analogowych i cyfrowych.
4,0Student rozumie działanie obwodu, układu, urządzenia i maszyn elektrycznych DC i AC. Identyfikuje urządzenie lub maszynę na podstawie tabliczki znamionowej. Wykona obliczenia, dobierze przyrząd pomiarowy, włączy i dokona odczytu.
4,5Student rozumie działanie obwodu, układu, urządzenia i maszyn elektrycznych DC i AC. Identyfikuje urządzenie lub maszynę na podstawie tabliczki znamionowej. Dobierze przyrząd i wykona pomiar. Wyznaczy charakterystyki eksploatacyjne na podstawie pomiarów i narysuje je.
5,0Student rozumie działanie obwodu, układu, urządzenia i maszyn elektrycznych DC i AC. Wyznaczy parametry urządzenia na podstawie tabliczki znamionowej. Dobierze przyrządy pomiarowe, podłączy, wykona pomiar. Wyznaczy charakterystyki eksploatacyjne maszyny lub urzadzenia i narysuje je. Wykona analizę błędów pomiarowych wynikajcych z klasy przyrządów. Wyznaczy źródła błędów pomiarowych w badanym obwodzie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_1A_C39_K01Student ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie przyrodnicze i działania człowieka. Student potrafi pracować w grupie dla osiagnięcia wspólnego celu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
MBM_1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
MBM_1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Student rozumie działanie i zasady pracy niektórych przemysłowych urządzeń elektrycznych.
C-2Student potrafi prowadzić bezpieczną eksploatację i wykonać podstawowe pomiary dopuszczające przemysłowe urządzenia elektryczne do ruchu.
Treści programoweT-W-8Zasady bezpiecznej pracy i podstawy ratownictwa w elektrotechnice i elektronice.
T-L-3Warunki i czynności dopuszczające urządzenie elektryczne i elektroniczne do ruchu przemysłowego.
Metody nauczaniaM-2Objaśnienia i wyjaśnienia w dyskusji dydaktycznej, problemów eksploatacyjnych z urządzeniami elektrycznymi stosowanymi w przemyśle.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne dla praktycznego potwierdzenia rozwarzań i opisów teoretycznych prowadzonych na wykładzie.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z praktycznego opanowania przedstawionego materiału dydaktycznego po zakończeniu cyklu ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykonuje poleceń i naraża swoim zachowaniem kolegów na niebezpieczeństwo porażenia.
3,0Student wykonuje samodzielnie powierzone czynności. Postępuje zgodnie z podanym regulaminem zajęć dydaktycznych.
3,5Student wykonuje powierzone czynności przynosi materiały dydaktyczne, przychodzi przygotowany, postępuje zgodnie z regulaminem, nie przeszkadza kolegom i prowadzącemu podczas zajęć. Student jest zainteresowany i bierze czynny udział w zajęciach.
4,0Student wykonuje powierzone zadania, posiada materiały dydaktyczne i jest przygotowany do zajęć. Zachowanie nie budzi zastrzeżeń, postępuje rozważnie i bezpiecznie dla siebie i kolegów.
4,5Student wykonuje nie tylko powierzone zadania ale przejmuje inicjatywę i potrafi pokierować grupą w kierunku sprawnego wykonania powierzonych zadań. Potrafi samodzielnie przygotować tabele i protokoły z pomiarów już na sali laboratoryjnej.
5,0Student potrafi pokierować grupą laboratoryjną, rozdzielić pracę przy wykonywaniu pomiarów i sprawozdania. Jest liderem w grupie. Wykonuje prace bezpiecznie i dba o bezpieczeństwo, swoje, kolegów i koleżanek.