Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (N2)
specjalność: urządzenia mechatroniczne

Sylabus przedmiotu Elektrotechnika i elektronika samochodowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechanika i budowa maszyn
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Elektrotechnika i elektronika samochodowa
Specjalność eksploatacja pojazdów samochodowych
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Stoeck <Tomasz.Stoeck@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Konrad Prajwowski <Konrad.Prajwowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 10 1,70,38zaliczenie
wykładyW1 13 2,30,62egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Elektrotechnika i elektronika
W-2Elektrotechnika i elektrotechnika samochodowa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z budową i działaniem urządzeń nie wchodzących w skład obwodów głównych pojazdów samochodowych: przyrządy kontrolno-pomiarowe, wyposażenie standardowe, układy bezpieczeństwa i komfortu oraz sterowania i dynamiki jazdy.
C-2Ukształtowanie umiejętności badania i kontroli urządzeń standardowych oraz pomocniczych w pojeździe samochodowym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Badanie urządzeń kontrolno-pomiarowych.2
T-L-2Badanie i kontrola urządzeń pomocniczych standardowego wyposażenia pojazdu.2
T-L-3Badanie i kontrola zespołu ogrzewania oraz klimatyzacji.2
T-L-4Badanie układów sterowania i dynamiki jazdy.2
T-L-5Badanie i kontrola elementów bezpieczeństwa biernego i czynnego.2
10
wykłady
T-W-1Podstawowe urządzenia kontrolno-pomiarowe m.in.: paliwowskaz, prędkościomierz, obrotomierz, tachograf, mierniki ciśnienia i temperatury, wskaźniki poziomu płynów eksploatacyjnych.2
T-W-2Standardowe urządzenia pomocnicze: układy centralnego zamka, wycieraczki, elektryczne szyby i lusterka, otwierany dach.2
T-W-3Układy bezpieczeństwa pojazdów: instalacje alarmowe, transpondery, poduszki powietrzne, kurtyny gazowe, elektryczne napinacze pasów.3
T-W-4Układy komfortu jazdy: ogrzewanie, klimatyzacja, regulacja kolumny kierownicy, podgrzewanie i elektryczne ustawianie foteli, nagrzewnice postojowe.3
T-W-5Układy sterowania i dynamiki jazdy: ABS, ASR, ESP, blokada mechanizmu różnicowego.3
13

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych.10
A-L-2Opracowanie wyników laboratorium w formie sprawozdań.15
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia laboratoriów.15
A-L-4Uczestnictwo w zajęciach.10
50
wykłady
A-W-1Przygotowanie się do egzaminu końcowego w formie pisemnej30
A-W-2Czytanie wskazanej literatury25
A-W-3Uczestnictwo w zajęciach13
68

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca / wykład informacyjny
M-2Metoda eksponująca / filmy tematyczne
M-3Metoda praktyczna / ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie wszystkich ćwiczeń objętych planem laboratorium.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_2A_EPS/02_W01
Student potrafi charakteryzować i opisać budowę oraz zasadę działania elementów i podzespołów nie wchodzących w skład obwodów głównych pojazdu, jak również wskazać i wytłumaczyć ich wpływ na pracę innych układów.
MBM_2A_W03, MBM_2A_W04T2A_W02, T2A_W03C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_2A_EPS/02_U01
Student potrafi wskazać i eliminiwać typowe usterki elementów obwodów pomocniczych pojazdów samochodowych, jak również wykazać się umiejętnością prowadzenia pomiarów elektrycznych, przy umiejętności doboru i obsługi przyrządów kontrolno-pomiarowych.
MBM_2A_U05, MBM_2A_U07, MBM_2A_U08, MBM_2A_U09, MBM_2A_U10T2A_U05, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_2A_EPS/02_K01
Student nabędzie dbałość o przyszły warsztat pracy, będzie również postępował zgodnie z zasadami etyki oraz przepisami obowiązującymi w miejscu przyszłego zatrudnienia.
MBM_2A_K03, MBM_2A_K04, MBM_2A_K07T2A_K03, T2A_K04, T2A_K07C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_2A_EPS/02_W01
Student potrafi charakteryzować i opisać budowę oraz zasadę działania elementów i podzespołów nie wchodzących w skład obwodów głównych pojazdu, jak również wskazać i wytłumaczyć ich wpływ na pracę innych układów.
2,0Student nie potrafi przedstawić budowy i zasady działania najważniejszych elementów obwodów pomocniczych pojazdu.
3,0Student potrafi przedstawić budowę i zasadę działania najważniejszych elementów obwodów pomocniczych pojazdu, wykazując minimum programowe.
3,5Student potrafi przedstawić budowę i zasadę działania najważniejszych elementów pomocniczych pojazdu, w odniesieniu do innych podzespołów.
4,0Student potrafi przedstawić budowę i zasadę działania większości elementów obwodów pomocniczych pojazdów, scharakteryzować ich parametry robocze oraz ocenić wpływ na działanie innych podzespołów.
4,5Student potrafi przedstawić budowę i zasadę działania wszystkich elementów obwodów pomocniczych pojazdu, scharakteryzować ich parametry robocze i charakterystyki pracy oraz ocenić i omówić wpływ na działanie innych podzespołów.
5,0Student potrafi przedstawić budowę i zasadę działania wszystkich elementów obwodów pomocniczych pojazdu, scharakteryzować ich prarametry robocze, charakterystyki pracy i warunki doboru dla dlanego rozwiązania. Potrafi również ocenić i omówić wpływ na działanie innych podzespołów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_2A_EPS/02_U01
Student potrafi wskazać i eliminiwać typowe usterki elementów obwodów pomocniczych pojazdów samochodowych, jak również wykazać się umiejętnością prowadzenia pomiarów elektrycznych, przy umiejętności doboru i obsługi przyrządów kontrolno-pomiarowych.
2,0Student nie potrafi wskazać możliwych usterek elementów obwodów pomocniczych, jak również nie orientuje się w sposobie prowadzenia podstawowych pomiarów.
3,0Student potrafi wskazać ważniejsze usterki elementów obwodów pomocniczych i przeprowadzić elementarne pomiary wymagane przy ich kontroli.
3,5Student potrafi wskazać ważniejsze usterki elementów obwodów pomocniczych i przeprowadzić większość pomiarów wymaganych przy ich kontroli.
4,0Student potrafi wskazać większość usterek elementów obwodów pomocniczych i zaproponować możliwości ich usunięcia. Posiada również umiejętność prowadzenia pomiarów alternatywnych dla weryfikacji badanych urządzeń.
4,5Student potrafi wskazać i scharakteryzować niemal wszystkie usterki obwodów pomocniczych i zaproponować możliwości ich usunięcia. Posiada również umiejętność prowadzenia pomiarów alternatywnych dla weryfikacji badanych urządzeń.
5,0Student potrafi wskazać i scharakteryzować wszystkie usterki obwodów pomocniczych, zaproponować i w miarę możliwości przeprowadzić ich usunięcie. Posiada również umiejętność prowadzenia pomiarów alternatywnych, z gruntowną znajomością stosowanych przyrządów kontrolno-pomiarowych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_2A_EPS/02_K01
Student nabędzie dbałość o przyszły warsztat pracy, będzie również postępował zgodnie z zasadami etyki oraz przepisami obowiązującymi w miejscu przyszłego zatrudnienia.
2,0Student nie potrafi pracować w grupie, jak również nie zna podstawowych przepisów wymaganych przy przeprowadzaniu pomiarów elektrycznych.
3,0Student potrafi pracować w grupie i zna podstawowe przepisy wymagane przy przeprowadzaniu pomiarów elektrycznych.
3,5Student potrafi pracować w grupie, jak również przedstawić i omówić przepisy wymagane przy przeprowadzaniu pomiarów elektrycznych.
4,0Student potrafi pracować w grupie, mobilizować ją do efektywnego działania i zadbać o własny warsztat pracy. Potrafi również przedstawić i omówić przepisy wymagane przy przeprowadzaniu pomiarów elektrycznych.
4,5Student potrafi pracować w grupie, mobilizować ją do efektywnego działania i zadbać o wspólny warsztat pracy. Potrafi również przedstawić i omówić przepisy wymagane przy przeprowadzaniu pomiarów elektrycznych.
5,0Student potrafi pracować w grupie, mobilizować jądo efektywnego działania, zadbać o wspólny warsztat pracy i wprowadzać usprawnienia poprawiające wydajność zespołu. Potrafi również przedstawić i gruntownie omówić przepisy wymagane przy prowadzeniu pomiarów elektrycznych.

Literatura podstawowa

  1. Herner Anton, Riehl Hans-Jurgen, Elektrotechnika i elektronika w pojazdach samochodowych, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2007, 4
  2. Diubiński Mieczysław, Badania elektronicznych urządzeń pojazdów samochodowych, Wydawnictwo naukowe Gabriel Borowski, Lublin, 2004, 1
  3. Gajek Zdzisław, Juda Andrzej, Czujniki. Mechatronika samochodowa, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2008, 1, Podręcznik akademicki

Literatura dodatkowa

  1. Praca zbiorowa, Układy bezpieczeństwa i komfortu jazdy, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2001, 1, Informator techniczny Bosch
  2. Deh Urlich, Klimatyzacja w samochodzie, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2008, 3
  3. Praca zbiorowa, Układ stabilizacji toru jazdy EPS, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2004, 1, Informator techniczny Bosch

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Badanie urządzeń kontrolno-pomiarowych.2
T-L-2Badanie i kontrola urządzeń pomocniczych standardowego wyposażenia pojazdu.2
T-L-3Badanie i kontrola zespołu ogrzewania oraz klimatyzacji.2
T-L-4Badanie układów sterowania i dynamiki jazdy.2
T-L-5Badanie i kontrola elementów bezpieczeństwa biernego i czynnego.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe urządzenia kontrolno-pomiarowe m.in.: paliwowskaz, prędkościomierz, obrotomierz, tachograf, mierniki ciśnienia i temperatury, wskaźniki poziomu płynów eksploatacyjnych.2
T-W-2Standardowe urządzenia pomocnicze: układy centralnego zamka, wycieraczki, elektryczne szyby i lusterka, otwierany dach.2
T-W-3Układy bezpieczeństwa pojazdów: instalacje alarmowe, transpondery, poduszki powietrzne, kurtyny gazowe, elektryczne napinacze pasów.3
T-W-4Układy komfortu jazdy: ogrzewanie, klimatyzacja, regulacja kolumny kierownicy, podgrzewanie i elektryczne ustawianie foteli, nagrzewnice postojowe.3
T-W-5Układy sterowania i dynamiki jazdy: ABS, ASR, ESP, blokada mechanizmu różnicowego.3
13

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych.10
A-L-2Opracowanie wyników laboratorium w formie sprawozdań.15
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia laboratoriów.15
A-L-4Uczestnictwo w zajęciach.10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Przygotowanie się do egzaminu końcowego w formie pisemnej30
A-W-2Czytanie wskazanej literatury25
A-W-3Uczestnictwo w zajęciach13
68
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_2A_EPS/02_W01Student potrafi charakteryzować i opisać budowę oraz zasadę działania elementów i podzespołów nie wchodzących w skład obwodów głównych pojazdu, jak również wskazać i wytłumaczyć ich wpływ na pracę innych układów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_W03ma szczegółową wiedzę z wybranych zagadnień pokrewnych kierunków studiów powiązanych z obszarem studiowanej specjalności
MBM_2A_W04ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w kluczowych zagadnieniach kierunku MiBM takich jak: konstrukcja maszyn, techniki wytwarzania, automatyzacja, metrologia, eksploatacja maszyn, energetyka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową i działaniem urządzeń nie wchodzących w skład obwodów głównych pojazdów samochodowych: przyrządy kontrolno-pomiarowe, wyposażenie standardowe, układy bezpieczeństwa i komfortu oraz sterowania i dynamiki jazdy.
C-2Ukształtowanie umiejętności badania i kontroli urządzeń standardowych oraz pomocniczych w pojeździe samochodowym.
Treści programoweT-W-1Podstawowe urządzenia kontrolno-pomiarowe m.in.: paliwowskaz, prędkościomierz, obrotomierz, tachograf, mierniki ciśnienia i temperatury, wskaźniki poziomu płynów eksploatacyjnych.
T-W-2Standardowe urządzenia pomocnicze: układy centralnego zamka, wycieraczki, elektryczne szyby i lusterka, otwierany dach.
T-W-3Układy bezpieczeństwa pojazdów: instalacje alarmowe, transpondery, poduszki powietrzne, kurtyny gazowe, elektryczne napinacze pasów.
T-W-4Układy komfortu jazdy: ogrzewanie, klimatyzacja, regulacja kolumny kierownicy, podgrzewanie i elektryczne ustawianie foteli, nagrzewnice postojowe.
T-W-5Układy sterowania i dynamiki jazdy: ABS, ASR, ESP, blokada mechanizmu różnicowego.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca / wykład informacyjny
M-2Metoda eksponująca / filmy tematyczne
M-3Metoda praktyczna / ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie wszystkich ćwiczeń objętych planem laboratorium.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przedstawić budowy i zasady działania najważniejszych elementów obwodów pomocniczych pojazdu.
3,0Student potrafi przedstawić budowę i zasadę działania najważniejszych elementów obwodów pomocniczych pojazdu, wykazując minimum programowe.
3,5Student potrafi przedstawić budowę i zasadę działania najważniejszych elementów pomocniczych pojazdu, w odniesieniu do innych podzespołów.
4,0Student potrafi przedstawić budowę i zasadę działania większości elementów obwodów pomocniczych pojazdów, scharakteryzować ich parametry robocze oraz ocenić wpływ na działanie innych podzespołów.
4,5Student potrafi przedstawić budowę i zasadę działania wszystkich elementów obwodów pomocniczych pojazdu, scharakteryzować ich parametry robocze i charakterystyki pracy oraz ocenić i omówić wpływ na działanie innych podzespołów.
5,0Student potrafi przedstawić budowę i zasadę działania wszystkich elementów obwodów pomocniczych pojazdu, scharakteryzować ich prarametry robocze, charakterystyki pracy i warunki doboru dla dlanego rozwiązania. Potrafi również ocenić i omówić wpływ na działanie innych podzespołów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_2A_EPS/02_U01Student potrafi wskazać i eliminiwać typowe usterki elementów obwodów pomocniczych pojazdów samochodowych, jak również wykazać się umiejętnością prowadzenia pomiarów elektrycznych, przy umiejętności doboru i obsługi przyrządów kontrolno-pomiarowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_U05potrafi określić kierunki dalszego uczenia się, ma umiejętność samokształcenia w swojej i pokrewnych specjalnościach
MBM_2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
MBM_2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
MBM_2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
MBM_2A_U10potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich integrować wiedzę z zakresu konstrukcji, technologii, planowania, automatyzacji i eksploatacji, stosować podejście systemowe oraz uwzględniać aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U05potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia
T2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową i działaniem urządzeń nie wchodzących w skład obwodów głównych pojazdów samochodowych: przyrządy kontrolno-pomiarowe, wyposażenie standardowe, układy bezpieczeństwa i komfortu oraz sterowania i dynamiki jazdy.
C-2Ukształtowanie umiejętności badania i kontroli urządzeń standardowych oraz pomocniczych w pojeździe samochodowym.
Treści programoweT-L-1Badanie urządzeń kontrolno-pomiarowych.
T-L-2Badanie i kontrola urządzeń pomocniczych standardowego wyposażenia pojazdu.
T-L-3Badanie i kontrola zespołu ogrzewania oraz klimatyzacji.
T-L-4Badanie układów sterowania i dynamiki jazdy.
T-L-5Badanie i kontrola elementów bezpieczeństwa biernego i czynnego.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca / wykład informacyjny
M-2Metoda eksponująca / filmy tematyczne
M-3Metoda praktyczna / ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie wszystkich ćwiczeń objętych planem laboratorium.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wskazać możliwych usterek elementów obwodów pomocniczych, jak również nie orientuje się w sposobie prowadzenia podstawowych pomiarów.
3,0Student potrafi wskazać ważniejsze usterki elementów obwodów pomocniczych i przeprowadzić elementarne pomiary wymagane przy ich kontroli.
3,5Student potrafi wskazać ważniejsze usterki elementów obwodów pomocniczych i przeprowadzić większość pomiarów wymaganych przy ich kontroli.
4,0Student potrafi wskazać większość usterek elementów obwodów pomocniczych i zaproponować możliwości ich usunięcia. Posiada również umiejętność prowadzenia pomiarów alternatywnych dla weryfikacji badanych urządzeń.
4,5Student potrafi wskazać i scharakteryzować niemal wszystkie usterki obwodów pomocniczych i zaproponować możliwości ich usunięcia. Posiada również umiejętność prowadzenia pomiarów alternatywnych dla weryfikacji badanych urządzeń.
5,0Student potrafi wskazać i scharakteryzować wszystkie usterki obwodów pomocniczych, zaproponować i w miarę możliwości przeprowadzić ich usunięcie. Posiada również umiejętność prowadzenia pomiarów alternatywnych, z gruntowną znajomością stosowanych przyrządów kontrolno-pomiarowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_2A_EPS/02_K01Student nabędzie dbałość o przyszły warsztat pracy, będzie również postępował zgodnie z zasadami etyki oraz przepisami obowiązującymi w miejscu przyszłego zatrudnienia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
MBM_2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
MBM_2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową i działaniem urządzeń nie wchodzących w skład obwodów głównych pojazdów samochodowych: przyrządy kontrolno-pomiarowe, wyposażenie standardowe, układy bezpieczeństwa i komfortu oraz sterowania i dynamiki jazdy.
C-2Ukształtowanie umiejętności badania i kontroli urządzeń standardowych oraz pomocniczych w pojeździe samochodowym.
Treści programoweT-L-1Badanie urządzeń kontrolno-pomiarowych.
T-L-2Badanie i kontrola urządzeń pomocniczych standardowego wyposażenia pojazdu.
T-L-3Badanie i kontrola zespołu ogrzewania oraz klimatyzacji.
T-L-4Badanie układów sterowania i dynamiki jazdy.
T-L-5Badanie i kontrola elementów bezpieczeństwa biernego i czynnego.
T-W-1Podstawowe urządzenia kontrolno-pomiarowe m.in.: paliwowskaz, prędkościomierz, obrotomierz, tachograf, mierniki ciśnienia i temperatury, wskaźniki poziomu płynów eksploatacyjnych.
T-W-2Standardowe urządzenia pomocnicze: układy centralnego zamka, wycieraczki, elektryczne szyby i lusterka, otwierany dach.
T-W-3Układy bezpieczeństwa pojazdów: instalacje alarmowe, transpondery, poduszki powietrzne, kurtyny gazowe, elektryczne napinacze pasów.
T-W-4Układy komfortu jazdy: ogrzewanie, klimatyzacja, regulacja kolumny kierownicy, podgrzewanie i elektryczne ustawianie foteli, nagrzewnice postojowe.
T-W-5Układy sterowania i dynamiki jazdy: ABS, ASR, ESP, blokada mechanizmu różnicowego.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca / wykład informacyjny
M-2Metoda eksponująca / filmy tematyczne
M-3Metoda praktyczna / ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie wszystkich ćwiczeń objętych planem laboratorium.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pracować w grupie, jak również nie zna podstawowych przepisów wymaganych przy przeprowadzaniu pomiarów elektrycznych.
3,0Student potrafi pracować w grupie i zna podstawowe przepisy wymagane przy przeprowadzaniu pomiarów elektrycznych.
3,5Student potrafi pracować w grupie, jak również przedstawić i omówić przepisy wymagane przy przeprowadzaniu pomiarów elektrycznych.
4,0Student potrafi pracować w grupie, mobilizować ją do efektywnego działania i zadbać o własny warsztat pracy. Potrafi również przedstawić i omówić przepisy wymagane przy przeprowadzaniu pomiarów elektrycznych.
4,5Student potrafi pracować w grupie, mobilizować ją do efektywnego działania i zadbać o wspólny warsztat pracy. Potrafi również przedstawić i omówić przepisy wymagane przy przeprowadzaniu pomiarów elektrycznych.
5,0Student potrafi pracować w grupie, mobilizować jądo efektywnego działania, zadbać o wspólny warsztat pracy i wprowadzać usprawnienia poprawiające wydajność zespołu. Potrafi również przedstawić i gruntownie omówić przepisy wymagane przy prowadzeniu pomiarów elektrycznych.