Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (N2)
specjalność: automatyzacja procesów wytwarzania

Sylabus przedmiotu Rurociągi energetyczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechanika i budowa maszyn
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rurociągi energetyczne
Specjalność niekonwencjonalne i konwencjonalne systemy energetyczne
Jednostka prowadząca Katedra Techniki Cieplnej
Nauczyciel odpowiedzialny Aleksander Stachel <Aleksander.Stachel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Radomir Kaczmarek <Radomir.Kaczmarek@zut.edu.pl>, Sławomir Wiśniewski <Slawomir.Wisniewski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP3 5 0,70,38zaliczenie
wykładyW3 10 1,30,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu termodynamiki, mechaniki płynów i wymiany ciepła.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z problematyką budowy i obliczeń rurociągów energetycznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Obliczenia projektowe ilustrujące materiał wykładów.5
5
wykłady
T-W-1- Rurociągi energetyczne: podział, przeznaczenie, klasyfikacja. - Podstawowe zależności mechaniki płynów: równanie ciągłości strugi, bilans energii, równanie Bernoulliego. Rodzaje przepływów. - Straty ciśnienia w rurociągach przy przepływie płynów. Płyny nieściśliwe i ściśliwe. - Charakterystyki rurociągów, charakterystyki zastępcze rurociągów połączonych szeregowo i równolegle. - Straty cieplne w rurociągach, izolacje cieplne, grubość ekonomiczna izolacji. - Dobór i obliczanie rurociągów. Normalizacja. - Rozwiązania konstrukcyjne rurociągów: połączenia, zamocowania, kompensacja wydłużeń cieplnych, armatura (przeznaczenie i klasyfikacja). - Nowe technologie w budowie i projektowaniu rurociągów ciepłownicznych.10
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-P-2Wykonanie projektu16
21
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Praca własna - przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.29
39

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia projektowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne / ustne przedmiotu. System punktowy oceny: ocena pozytywna - uzyskanie ponad 60% punktów możliwych do zdobycia.
S-2Ocena formująca: Poprawne wykonanie projektu. System oceny - punktowy.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_2A_NKS/08-1_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powienien być w stanie scharakteryzować i opisać transport masy i energii w rurociągach ciepłowniczych. Ponadto powinien być w stanie zdefiniować elementy składowe rurociągów, objaśnić zasady ich doboru i wykonawstwa, wykonać podstawowe obliczenia prostych instalacji.
MBM_2A_W04, MBM_2A_W05, MBM_2A_W07, MBM_2A_W08, MBM_2A_W10T2A_W03, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07C-1T-W-1, T-P-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_2A_NKS/08-1_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć wykorzystać zdobytą wiedzę do rozwiązywania prostych przypadków transportu mediów. Powienien umieć scharakteryzować i opisać transport masy i energii w rurociągach ciepłowniczych. Ponadto powinien umieć prowadzić obliczenia prostych instalacji rurociągowych (projekt).
MBM_2A_U08, MBM_2A_U09, MBM_2A_U10T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10C-1T-W-1, T-P-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_2A_NKS/08-1_K01
Student ma zdolność stosowania zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności w dalszych etapach kształcenia się oraz w przyszłej pracy zawodowej. Jest zdeterminowany na dokształcanie się i podnoszenie swoich kompetencji zawodowych i społecznych.
MBM_2A_K01, MBM_2A_K02, MBM_2A_K04T2A_K01, T2A_K02, T2A_K04C-1T-W-1, T-P-1M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_2A_NKS/08-1_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powienien być w stanie scharakteryzować i opisać transport masy i energii w rurociągach ciepłowniczych. Ponadto powinien być w stanie zdefiniować elementy składowe rurociągów, objaśnić zasady ich doboru i wykonawstwa, wykonać podstawowe obliczenia prostych instalacji.
2,0System punktowy oceny: Student uzyskał poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia.
3,0System punktowy oceny: Student uzyskał 60 - 69% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia.
3,5System punktowy oceny: Student uzyskał 70 - 79% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia.
4,0System punktowy oceny: Student uzyskał 80 - 89% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia.
4,5System punktowy oceny: Student uzyskał 90 - 94% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia.
5,0System punktowy oceny: Student uzyskał 95 - 100% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_2A_NKS/08-1_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć wykorzystać zdobytą wiedzę do rozwiązywania prostych przypadków transportu mediów. Powienien umieć scharakteryzować i opisać transport masy i energii w rurociągach ciepłowniczych. Ponadto powinien umieć prowadzić obliczenia prostych instalacji rurociągowych (projekt).
2,0System punktowy oceny: Student uzyskał poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia.
3,0System punktowy oceny: Student uzyskał 60 - 69% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia.
3,5System punktowy oceny: Student uzyskał 70 - 79% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia.
4,0System punktowy oceny: Student uzyskał 80 - 89% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia.
4,5System punktowy oceny: Student uzyskał 90 - 94% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia.
5,0System punktowy oceny: Student uzyskał 95 - 100% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_2A_NKS/08-1_K01
Student ma zdolność stosowania zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności w dalszych etapach kształcenia się oraz w przyszłej pracy zawodowej. Jest zdeterminowany na dokształcanie się i podnoszenie swoich kompetencji zawodowych i społecznych.
2,0System punktowy oceny: Student uzyskał 60 - 69% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia.
3,0System punktowy oceny: Student uzyskał 60 - 69% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia.
3,5System punktowy oceny: Student uzyskał 60 - 69% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia.
4,0System punktowy oceny: Student uzyskał 60 - 69% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia.
4,5System punktowy oceny: Student uzyskał 60 - 69% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia.
5,0System punktowy oceny: Student uzyskał 60 - 69% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia.

Literatura podstawowa

  1. Chudziński J., Sieci cieplne, WNT, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1962
  2. Bęczkowski W., Rurociągi energetyczne, t.1,2., WNT, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1964
  3. Krygier K. i inni, Sieci cieplne, Wydawnictwo Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1975

Literatura dodatkowa

  1. PKN, Polska Norma PN-76/M-34034, Polski Komitet Normalizacji i Miar, Warszawa, 1976
  2. Poradnik projektanta, Rury preizolowane, Finpol Rohr Ltd, Warszawa, 1995
  3. ABB Zamech, Poradnik Techniczny ABB Zamech, Arpol, sp. z o.o., Warszawa, 2000

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Obliczenia projektowe ilustrujące materiał wykładów.5
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1- Rurociągi energetyczne: podział, przeznaczenie, klasyfikacja. - Podstawowe zależności mechaniki płynów: równanie ciągłości strugi, bilans energii, równanie Bernoulliego. Rodzaje przepływów. - Straty ciśnienia w rurociągach przy przepływie płynów. Płyny nieściśliwe i ściśliwe. - Charakterystyki rurociągów, charakterystyki zastępcze rurociągów połączonych szeregowo i równolegle. - Straty cieplne w rurociągach, izolacje cieplne, grubość ekonomiczna izolacji. - Dobór i obliczanie rurociągów. Normalizacja. - Rozwiązania konstrukcyjne rurociągów: połączenia, zamocowania, kompensacja wydłużeń cieplnych, armatura (przeznaczenie i klasyfikacja). - Nowe technologie w budowie i projektowaniu rurociągów ciepłownicznych.10
10

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-P-2Wykonanie projektu16
21
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Praca własna - przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.29
39
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_2A_NKS/08-1_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powienien być w stanie scharakteryzować i opisać transport masy i energii w rurociągach ciepłowniczych. Ponadto powinien być w stanie zdefiniować elementy składowe rurociągów, objaśnić zasady ich doboru i wykonawstwa, wykonać podstawowe obliczenia prostych instalacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_W04ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w kluczowych zagadnieniach kierunku MiBM takich jak: konstrukcja maszyn, techniki wytwarzania, automatyzacja, metrologia, eksploatacja maszyn, energetyka
MBM_2A_W05ma szczegółową wiedzę dotyczącą konstrukcji, eksploatacji i obliczeń dotyczących maszyn o różnym stopniu złożoności
MBM_2A_W07ma szczegółową wiedzę w zakresie projektowania procesów technologicznych z obszaru swojej specjalności, a także w zakresie procesów montażu maszyn i systemów o wysokim stopniu złożoności
MBM_2A_W08ma poszerzoną wiedzę i zna trendy rozwojowe i główne osiągnięcia naukowe w swojej specjalności, w obszarach konstrukcji, technologii i eksploatacji maszyn i urządzeń, a także energetyki oraz zarządzania
MBM_2A_W10zna podstawowe metody i techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań w zakresie konstruowania, pomiarów, projektowania technologii i eksploatacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z problematyką budowy i obliczeń rurociągów energetycznych.
Treści programoweT-W-1- Rurociągi energetyczne: podział, przeznaczenie, klasyfikacja. - Podstawowe zależności mechaniki płynów: równanie ciągłości strugi, bilans energii, równanie Bernoulliego. Rodzaje przepływów. - Straty ciśnienia w rurociągach przy przepływie płynów. Płyny nieściśliwe i ściśliwe. - Charakterystyki rurociągów, charakterystyki zastępcze rurociągów połączonych szeregowo i równolegle. - Straty cieplne w rurociągach, izolacje cieplne, grubość ekonomiczna izolacji. - Dobór i obliczanie rurociągów. Normalizacja. - Rozwiązania konstrukcyjne rurociągów: połączenia, zamocowania, kompensacja wydłużeń cieplnych, armatura (przeznaczenie i klasyfikacja). - Nowe technologie w budowie i projektowaniu rurociągów ciepłownicznych.
T-P-1Obliczenia projektowe ilustrujące materiał wykładów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia projektowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne / ustne przedmiotu. System punktowy oceny: ocena pozytywna - uzyskanie ponad 60% punktów możliwych do zdobycia.
S-2Ocena formująca: Poprawne wykonanie projektu. System oceny - punktowy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0System punktowy oceny: Student uzyskał poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia.
3,0System punktowy oceny: Student uzyskał 60 - 69% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia.
3,5System punktowy oceny: Student uzyskał 70 - 79% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia.
4,0System punktowy oceny: Student uzyskał 80 - 89% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia.
4,5System punktowy oceny: Student uzyskał 90 - 94% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia.
5,0System punktowy oceny: Student uzyskał 95 - 100% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_2A_NKS/08-1_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć wykorzystać zdobytą wiedzę do rozwiązywania prostych przypadków transportu mediów. Powienien umieć scharakteryzować i opisać transport masy i energii w rurociągach ciepłowniczych. Ponadto powinien umieć prowadzić obliczenia prostych instalacji rurociągowych (projekt).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
MBM_2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
MBM_2A_U10potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich integrować wiedzę z zakresu konstrukcji, technologii, planowania, automatyzacji i eksploatacji, stosować podejście systemowe oraz uwzględniać aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z problematyką budowy i obliczeń rurociągów energetycznych.
Treści programoweT-W-1- Rurociągi energetyczne: podział, przeznaczenie, klasyfikacja. - Podstawowe zależności mechaniki płynów: równanie ciągłości strugi, bilans energii, równanie Bernoulliego. Rodzaje przepływów. - Straty ciśnienia w rurociągach przy przepływie płynów. Płyny nieściśliwe i ściśliwe. - Charakterystyki rurociągów, charakterystyki zastępcze rurociągów połączonych szeregowo i równolegle. - Straty cieplne w rurociągach, izolacje cieplne, grubość ekonomiczna izolacji. - Dobór i obliczanie rurociągów. Normalizacja. - Rozwiązania konstrukcyjne rurociągów: połączenia, zamocowania, kompensacja wydłużeń cieplnych, armatura (przeznaczenie i klasyfikacja). - Nowe technologie w budowie i projektowaniu rurociągów ciepłownicznych.
T-P-1Obliczenia projektowe ilustrujące materiał wykładów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia projektowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne / ustne przedmiotu. System punktowy oceny: ocena pozytywna - uzyskanie ponad 60% punktów możliwych do zdobycia.
S-2Ocena formująca: Poprawne wykonanie projektu. System oceny - punktowy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0System punktowy oceny: Student uzyskał poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia.
3,0System punktowy oceny: Student uzyskał 60 - 69% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia.
3,5System punktowy oceny: Student uzyskał 70 - 79% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia.
4,0System punktowy oceny: Student uzyskał 80 - 89% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia.
4,5System punktowy oceny: Student uzyskał 90 - 94% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia.
5,0System punktowy oceny: Student uzyskał 95 - 100% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_2A_NKS/08-1_K01Student ma zdolność stosowania zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności w dalszych etapach kształcenia się oraz w przyszłej pracy zawodowej. Jest zdeterminowany na dokształcanie się i podnoszenie swoich kompetencji zawodowych i społecznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
MBM_2A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
MBM_2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z problematyką budowy i obliczeń rurociągów energetycznych.
Treści programoweT-W-1- Rurociągi energetyczne: podział, przeznaczenie, klasyfikacja. - Podstawowe zależności mechaniki płynów: równanie ciągłości strugi, bilans energii, równanie Bernoulliego. Rodzaje przepływów. - Straty ciśnienia w rurociągach przy przepływie płynów. Płyny nieściśliwe i ściśliwe. - Charakterystyki rurociągów, charakterystyki zastępcze rurociągów połączonych szeregowo i równolegle. - Straty cieplne w rurociągach, izolacje cieplne, grubość ekonomiczna izolacji. - Dobór i obliczanie rurociągów. Normalizacja. - Rozwiązania konstrukcyjne rurociągów: połączenia, zamocowania, kompensacja wydłużeń cieplnych, armatura (przeznaczenie i klasyfikacja). - Nowe technologie w budowie i projektowaniu rurociągów ciepłownicznych.
T-P-1Obliczenia projektowe ilustrujące materiał wykładów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia projektowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne / ustne przedmiotu. System punktowy oceny: ocena pozytywna - uzyskanie ponad 60% punktów możliwych do zdobycia.
S-2Ocena formująca: Poprawne wykonanie projektu. System oceny - punktowy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0System punktowy oceny: Student uzyskał 60 - 69% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia.
3,0System punktowy oceny: Student uzyskał 60 - 69% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia.
3,5System punktowy oceny: Student uzyskał 60 - 69% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia.
4,0System punktowy oceny: Student uzyskał 60 - 69% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia.
4,5System punktowy oceny: Student uzyskał 60 - 69% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia.
5,0System punktowy oceny: Student uzyskał 60 - 69% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia.