Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (N1)

Sylabus przedmiotu Fizyka I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechanika i budowa maszyn
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizyka I
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Fizyki
Nauczyciel odpowiedzialny Bohdan Bojanowski <Bohdan.Bojanowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW1 30 2,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student zna podstawy fizyki na poziomie szkoły średniej
W-2Student zna podstawy matematyki na poziomie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu fizyki właściwej dla studiowania na kierunku i przydatnej w praktyce
C-2Rozwiniecie umiejętności zastosowania zdobytej wiedzy do rozwiązywania problemów i zadań z fizyki

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rozwiązywanie zadań z zakresu kinematyki2
T-A-2Rozwiązywanie zadań z zakresu dynamiki ruchu postepowego4
T-A-3Rozwiązywanie zadań z zakresu dynamiki ruchu obrotowego2
T-A-4Rozwiązywanie zadań z zakresu zasad zachowania energii, pędu i momentu pędu4
T-A-5Rozwiązywanie zadań z zakresu drgania harmoniczne3
15
wykłady
T-W-1Elementy matematyki w fizyce: podstawy rachunku wektorowego, podstawy analizy matematycznej2
T-W-2Kinematyka ruchu postepowego oraz obrotowego3
T-W-3Zasady dynamiki dla ruchu postepowego. Statyka. Zjawisko tarcia3
T-W-4Zasady dynamiki dla ruchu obrotowego2
T-W-5Zasady zachowania w fizyce. Pojęcia energii, pracy, pędu, momentu pędu3
T-W-6Ruch drgający harmoniczny, tłumiony, wymuszony. Zjawisko rezonansu3
T-W-7Podstawowe pojęcia termodynamiki: teoria kinetyczno-molekularna, zasada ekwipartycji energii, procesy termodynamiczne3
T-W-8Podstawy elektrostatyki3
T-W-9Prawa przepływu prądu elektrycznego3
T-W-10Pole magnetyczne,3
T-W-11Zjawisko indukcji elektromagnetycznej2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2rozwiązywanie zadań w domu10
A-A-3przygotowanie się do sprawdzianów5
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie się do egzaminu15
A-W-3Studiowanie literatury10
A-W-4Konsultacje z nauczycielem5
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłąd z użyciem środków audiowizualnych
M-2Demonstracje eksperymentów fizycznych
M-3Ćwiczenia audytoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Srawdziany zaliczające ćwiczenia audytoryjne
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_B05_W01
Student ma wiedzę z wybranych działów fizyki obejmującą kinematykę, mechanikę klasyczną, termodynamikę i naukę o elektryczności. Potrafi rozpoznać przy opisie zjawisk prawa fizyki, które do nich się odnoszą
MBM_1A_W02T1A_W01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_B05_U01
Student na podstawie swojej wiedzy z zakresy fizyki potrafi rozwiązywać proste zadania z fizyki
MBM_1A_U09T1A_U09InzA_U02C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_B05_K01
Student zna ograniczenia swojej wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
MBM_1A_K01T1A_K01C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_1A_B05_W01
Student ma wiedzę z wybranych działów fizyki obejmującą kinematykę, mechanikę klasyczną, termodynamikę i naukę o elektryczności. Potrafi rozpoznać przy opisie zjawisk prawa fizyki, które do nich się odnoszą
2,0Student nie opanował materiału z zakresu podstaw fizyki
3,0Student opanował materiał z zakresu podstaw fizyk i uzyskał 50 do 60% maksymalnej ilości punktów na egzaminie
3,5Student opanował materiał z zakresu podstaw fizyk i uzyskał 60 do 70% maksymalnej ilości punktów na egzaminie
4,0Student opanował materiał z zakresu podstaw fizyk i uzyskał 70 do 80% maksymalnej ilości punktów na egzaminie
4,5Student opanował materiał z zakresu podstaw fizyk i uzyskał 80 do 90% maksymalnej ilości punktów na egzaminie
5,0Student opanował materiał z zakresu podstaw fizyk i uzyskał powyżej 90% maksymalnej ilości punktów na egzaminie

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_1A_B05_U01
Student na podstawie swojej wiedzy z zakresy fizyki potrafi rozwiązywać proste zadania z fizyki
2,0Student nie potrafi zastosować swojej wiedzy do rozwiązywania zadań z fizyki
3,0Student potrafi zidentyfikować na podstawie swojej wiedzy prawa fizyki niezbędne do rozwiązania zadania oraz je zapisać w formie matematycznej oraz rozwiązywać zadania uzyskując punkty w zakresie 50% do 60% maksymalnej ilości
3,5Student potrafi zidentyfikować na podstawie swojej wiedzy prawa fizyki niezbędne do rozwiązania zadania oraz je zapisać w formie matematycznej oraz rozwiązywać zadania uzyskując punkty w zakresie 60% do 70% maksymalnej ilości
4,0Student potrafi zidentyfikować na podstawie swojej wiedzy prawa fizyki niezbędne do rozwiązania zadania oraz je zapisać w formie matematycznej oraz rozwiązywać zadania uzyskując punkty w zakresie 70% do 80% maksymalnej ilości
4,5Student potrafi zidentyfikować na podstawie swojej wiedzy prawa fizyki niezbędne do rozwiązania zadania oraz je zapisać w formie matematycznej oraz rozwiązywać zadania uzyskując punkty w zakresie 80% do 90% maksymalnej ilości
5,0Student potrafi zidentyfikować na podstawie swojej wiedzy prawa fizyki niezbędne do rozwiązania zadania oraz je zapisać w formie matematycznej oraz rozwiązywać zadania uzyskując punkty powyżej 90% maksymalnej ilości

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_1A_B05_K01
Student zna ograniczenia swojej wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
2,0Ujawnia brak przygotowania i zaangażowania w trakcie zajęć.
3,0Ujawnia mierne przygotowanie i zaangażowanie w dyskusji nad rozwiązywanymi zadaniami.
3,5
4,0Ujawnia dobre przygotowanie i aktywnie uczestniczy w rozwiązywaniu zadań.
4,5
5,0Ujawnia dobre przygotowanie i aktywnie uczestniczy w rozwiązywaniu zadań proponując sposoby ich rozwiązania.

Literatura podstawowa

  1. M. Herman, A. Kalestyński, L. Widomski, Podstawy Fizyki, PWN, Warszawa, 1999, VIII
  2. K. Lichszteld, I Kruk, Wykłady z Fizyki, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2004, I

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rozwiązywanie zadań z zakresu kinematyki2
T-A-2Rozwiązywanie zadań z zakresu dynamiki ruchu postepowego4
T-A-3Rozwiązywanie zadań z zakresu dynamiki ruchu obrotowego2
T-A-4Rozwiązywanie zadań z zakresu zasad zachowania energii, pędu i momentu pędu4
T-A-5Rozwiązywanie zadań z zakresu drgania harmoniczne3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Elementy matematyki w fizyce: podstawy rachunku wektorowego, podstawy analizy matematycznej2
T-W-2Kinematyka ruchu postepowego oraz obrotowego3
T-W-3Zasady dynamiki dla ruchu postepowego. Statyka. Zjawisko tarcia3
T-W-4Zasady dynamiki dla ruchu obrotowego2
T-W-5Zasady zachowania w fizyce. Pojęcia energii, pracy, pędu, momentu pędu3
T-W-6Ruch drgający harmoniczny, tłumiony, wymuszony. Zjawisko rezonansu3
T-W-7Podstawowe pojęcia termodynamiki: teoria kinetyczno-molekularna, zasada ekwipartycji energii, procesy termodynamiczne3
T-W-8Podstawy elektrostatyki3
T-W-9Prawa przepływu prądu elektrycznego3
T-W-10Pole magnetyczne,3
T-W-11Zjawisko indukcji elektromagnetycznej2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2rozwiązywanie zadań w domu10
A-A-3przygotowanie się do sprawdzianów5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie się do egzaminu15
A-W-3Studiowanie literatury10
A-W-4Konsultacje z nauczycielem5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_1A_B05_W01Student ma wiedzę z wybranych działów fizyki obejmującą kinematykę, mechanikę klasyczną, termodynamikę i naukę o elektryczności. Potrafi rozpoznać przy opisie zjawisk prawa fizyki, które do nich się odnoszą
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_W02ma wiedzę w zakresie fizyki i chemii niezbędną do rozumienia zjawisk związanych z: obróbką materiałów, spajaniem, funkcjonowaniem aparatury pomiarowej, zużyciem i korozją, ochroną środowiska, procesami cieplnymi, właściwościami materiałów konstrukcyjnych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu fizyki właściwej dla studiowania na kierunku i przydatnej w praktyce
Treści programoweT-W-1Elementy matematyki w fizyce: podstawy rachunku wektorowego, podstawy analizy matematycznej
T-W-2Kinematyka ruchu postepowego oraz obrotowego
T-W-3Zasady dynamiki dla ruchu postepowego. Statyka. Zjawisko tarcia
T-W-4Zasady dynamiki dla ruchu obrotowego
T-W-5Zasady zachowania w fizyce. Pojęcia energii, pracy, pędu, momentu pędu
T-W-6Ruch drgający harmoniczny, tłumiony, wymuszony. Zjawisko rezonansu
T-W-7Podstawowe pojęcia termodynamiki: teoria kinetyczno-molekularna, zasada ekwipartycji energii, procesy termodynamiczne
T-W-8Podstawy elektrostatyki
T-W-9Prawa przepływu prądu elektrycznego
T-W-10Pole magnetyczne,
T-W-11Zjawisko indukcji elektromagnetycznej
Metody nauczaniaM-1Wykłąd z użyciem środków audiowizualnych
M-2Demonstracje eksperymentów fizycznych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował materiału z zakresu podstaw fizyki
3,0Student opanował materiał z zakresu podstaw fizyk i uzyskał 50 do 60% maksymalnej ilości punktów na egzaminie
3,5Student opanował materiał z zakresu podstaw fizyk i uzyskał 60 do 70% maksymalnej ilości punktów na egzaminie
4,0Student opanował materiał z zakresu podstaw fizyk i uzyskał 70 do 80% maksymalnej ilości punktów na egzaminie
4,5Student opanował materiał z zakresu podstaw fizyk i uzyskał 80 do 90% maksymalnej ilości punktów na egzaminie
5,0Student opanował materiał z zakresu podstaw fizyk i uzyskał powyżej 90% maksymalnej ilości punktów na egzaminie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_1A_B05_U01Student na podstawie swojej wiedzy z zakresy fizyki potrafi rozwiązywać proste zadania z fizyki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-2Rozwiniecie umiejętności zastosowania zdobytej wiedzy do rozwiązywania problemów i zadań z fizyki
Treści programoweT-A-1Rozwiązywanie zadań z zakresu kinematyki
T-A-2Rozwiązywanie zadań z zakresu dynamiki ruchu postepowego
T-A-3Rozwiązywanie zadań z zakresu dynamiki ruchu obrotowego
T-A-4Rozwiązywanie zadań z zakresu zasad zachowania energii, pędu i momentu pędu
T-A-5Rozwiązywanie zadań z zakresu drgania harmoniczne
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Srawdziany zaliczające ćwiczenia audytoryjne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zastosować swojej wiedzy do rozwiązywania zadań z fizyki
3,0Student potrafi zidentyfikować na podstawie swojej wiedzy prawa fizyki niezbędne do rozwiązania zadania oraz je zapisać w formie matematycznej oraz rozwiązywać zadania uzyskując punkty w zakresie 50% do 60% maksymalnej ilości
3,5Student potrafi zidentyfikować na podstawie swojej wiedzy prawa fizyki niezbędne do rozwiązania zadania oraz je zapisać w formie matematycznej oraz rozwiązywać zadania uzyskując punkty w zakresie 60% do 70% maksymalnej ilości
4,0Student potrafi zidentyfikować na podstawie swojej wiedzy prawa fizyki niezbędne do rozwiązania zadania oraz je zapisać w formie matematycznej oraz rozwiązywać zadania uzyskując punkty w zakresie 70% do 80% maksymalnej ilości
4,5Student potrafi zidentyfikować na podstawie swojej wiedzy prawa fizyki niezbędne do rozwiązania zadania oraz je zapisać w formie matematycznej oraz rozwiązywać zadania uzyskując punkty w zakresie 80% do 90% maksymalnej ilości
5,0Student potrafi zidentyfikować na podstawie swojej wiedzy prawa fizyki niezbędne do rozwiązania zadania oraz je zapisać w formie matematycznej oraz rozwiązywać zadania uzyskując punkty powyżej 90% maksymalnej ilości
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_1A_B05_K01Student zna ograniczenia swojej wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu fizyki właściwej dla studiowania na kierunku i przydatnej w praktyce
C-2Rozwiniecie umiejętności zastosowania zdobytej wiedzy do rozwiązywania problemów i zadań z fizyki
Treści programoweT-W-1Elementy matematyki w fizyce: podstawy rachunku wektorowego, podstawy analizy matematycznej
T-W-2Kinematyka ruchu postepowego oraz obrotowego
T-W-3Zasady dynamiki dla ruchu postepowego. Statyka. Zjawisko tarcia
T-W-4Zasady dynamiki dla ruchu obrotowego
T-W-5Zasady zachowania w fizyce. Pojęcia energii, pracy, pędu, momentu pędu
T-W-6Ruch drgający harmoniczny, tłumiony, wymuszony. Zjawisko rezonansu
T-W-7Podstawowe pojęcia termodynamiki: teoria kinetyczno-molekularna, zasada ekwipartycji energii, procesy termodynamiczne
T-W-8Podstawy elektrostatyki
T-W-9Prawa przepływu prądu elektrycznego
T-W-10Pole magnetyczne,
T-W-11Zjawisko indukcji elektromagnetycznej
T-A-1Rozwiązywanie zadań z zakresu kinematyki
T-A-2Rozwiązywanie zadań z zakresu dynamiki ruchu postepowego
T-A-3Rozwiązywanie zadań z zakresu dynamiki ruchu obrotowego
T-A-4Rozwiązywanie zadań z zakresu zasad zachowania energii, pędu i momentu pędu
T-A-5Rozwiązywanie zadań z zakresu drgania harmoniczne
Metody nauczaniaM-1Wykłąd z użyciem środków audiowizualnych
M-2Demonstracje eksperymentów fizycznych
M-3Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Srawdziany zaliczające ćwiczenia audytoryjne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Ujawnia brak przygotowania i zaangażowania w trakcie zajęć.
3,0Ujawnia mierne przygotowanie i zaangażowanie w dyskusji nad rozwiązywanymi zadaniami.
3,5
4,0Ujawnia dobre przygotowanie i aktywnie uczestniczy w rozwiązywaniu zadań.
4,5
5,0Ujawnia dobre przygotowanie i aktywnie uczestniczy w rozwiązywaniu zadań proponując sposoby ich rozwiązania.