Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (N1)

Sylabus przedmiotu Teoria mechanizmów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechanika i budowa maszyn
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Teoria mechanizmów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mechaniki i Podstaw Konstrukcji Maszyn
Nauczyciel odpowiedzialny Ryszard Kawiak <Ryszard.Kawiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 10 1,20,41zaliczenie
wykładyW4 15 1,80,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza i umiejętności z mechaniki technicznej I, II i III.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawami analizy strukturalnej mechanizmów.
C-2Zapoznanie studentów z podstawami analizy kinematycznej mechanizmów.
C-3Zapoznanie studentów z podstawami analizy dynamicznej mechanizmów.
C-4Ukształtowanie umiejętności prowadzenia anliz strukturalnych mechanizmów.
C-5Ukształtowanie umiejętności wyznaczania wielkości kinematycznych opisujących ruch członów mechanizmów.
C-6Ukształtowanie umiejętności wyznaczania sił i momentów działających na człony mechanizmów w czasie ich ruchu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza strukturalna wybranych mechanizmów.2
T-A-2Analiza kinematyczna wybranych mechanizmów.3
T-A-3Analiza dynamiczna wybranych mechanizmów4
T-A-4Kolokwium 1.1
10
wykłady
T-W-1Analiza strukturalna mechanizmów: mechanizm, maszyna, człony, węzły, pary kinematyczne, klasyfikacja węzłów, par kinematycznych i mechanizmów.2
T-W-2Analiza kinematyczna mechanizmów: tory punktów członów mechanizmów, prędkości liniowe i kątowe oraz przyśpieszenia członów mechanizmów, analiza kinematyczna wybranych mechanizmów.5
T-W-3Analiza dynamiczna mechanizmów: siły i momenty działające na na człony mechanizmów, analiza dynamiczna wybranych mechanizmów.6
T-W-4Kolokwium (zaliczenie pisemne wykładu).2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestniczenie w ćwiczeniach.10
A-A-2Rozwiązywanie zadań ze wskazanych źródeł.15
A-A-3Przygotowanie się do kolokwium.10
A-A-4Konsultacje.2
37
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w wykładach.15
A-W-2Studiowanie literatury.17
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia pisemnego.20
A-W-4Konsultacje.1
53

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Cwiczenia problemowe.
M-3Objaśnienia.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Na podstawie identyfikacji poziomu wiedzy i umiejętności, prowadzonej w czasie trwania ćwiczeń audytoryjnych.
S-2Ocena formująca: Na podstawie sprawdzianów.
S-3Ocena podsumowująca: Na podstawie wyników kolokwiów.
S-4Ocena podsumowująca: Na podstawie zaliczenia pisemnego.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_B13_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: wymienić i objaśnić podstawowe pojęcia teorii mechanizmów, zaproponować odpowiednie metody analizy kinematycznej i dynamicznej wybranych mechanizmów, omówić sposoby działania mechanizmów poznanych na wykładzie, powinien rozumieć na czym polego synteza mechanizmów.
MBM_1A_W01, MBM_1A_W02, MBM_1A_W07T1A_W01, T1A_W04, T1A_W07InzA_W02C-1, C-2, C-3M-1, M-2, M-3S-4, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_B13_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: korzystać z literatury i wskazanych źródeł, dobrać odpowiednie metody i przeprowadzić za ich pomocą analizy kinematyczne oraz dynamiczne poznanych na wykładzie mechanizmów, a także analizować sposoby ich działania.
MBM_1A_U05, MBM_1A_U07T1A_U05, T1A_U07InzA_U03C-5, C-6M-2, M-3S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_B13_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: świadomość ważności wiedzy z zakresu teorii mechanizmów dla procesu projektowania mechanizmów i maszyn, dbałość o poprawność wykonywanych działań, zdolność do oceny otrzymywanych wyników, zdolność do efektywnej pracy w grupie.
MBM_1A_K03T1A_K03C-1, C-2, C-3, C-5, C-6M-1, M-2, M-3S-4, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_1A_B13_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: wymienić i objaśnić podstawowe pojęcia teorii mechanizmów, zaproponować odpowiednie metody analizy kinematycznej i dynamicznej wybranych mechanizmów, omówić sposoby działania mechanizmów poznanych na wykładzie, powinien rozumieć na czym polego synteza mechanizmów.
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawowa wiedzę z zakresu przedmiotu. Nie w każdym przypadku wie gdzie można ją zastosować.
3,5Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Wie gdzie można ją stosować.
4,0Student opanował podstawowa wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna zakres i ograniczenia zastosowań poznaniej wiedzy .
4,5Student opanował podstawowa wiedzę z zakresu przedmiotu. Wie w jakich przypadkach można ją stosować. Zna ograniczenia jej stosowania, potrafi zaproponować różne metody rozwiązywania postawionego problemu.
5,0Student opanował podstawowa wiedzę z zakresu przedmiotu. Potrafi zaproponować metody rozwiązywania problemu, wie jak porównać ich efektywność, wie jak przeprowadzić dyskusję wyników.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_1A_B13_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: korzystać z literatury i wskazanych źródeł, dobrać odpowiednie metody i przeprowadzić za ich pomocą analizy kinematyczne oraz dynamiczne poznanych na wykładzie mechanizmów, a także analizować sposoby ich działania.
2,0Student nie umie wykorzystać podstwowych narzędzi do rozwiązywania zadań teorii mechanizmów.
3,0Student umie wykorzystać tylko niektóre z poznanych narzędzi do rozwiązywania zadań, popełnia drobne pomyłki i błędy.
3,5Student umie korzystać z wszystkich poznanych narzędzi przy rozwiązywaniu zadań, popełnia drobne pomyłki i błędy.
4,0Student umie korzstać w sposób optymalny z wszystkich poznanych narzędzi przy rozwiązywaniu zadań.
4,5Student umie korzstać w sposób optymalny z wszystkich poznanych narzędzi przy rozwiązywaniu zadań, potrafi przeprowadzić dyskusję otrzymanych wyników.
5,0Student umie stosować wszystkie zaproponowane w czasie zajęć narzędzia, potrafi porównać ich efektywność, umie uzasadnić wybór zastosowanego narzędzia oraz potrafi przeprowadzić dyskusję otrzymanych wyników.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_1A_B13_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: świadomość ważności wiedzy z zakresu teorii mechanizmów dla procesu projektowania mechanizmów i maszyn, dbałość o poprawność wykonywanych działań, zdolność do oceny otrzymywanych wyników, zdolność do efektywnej pracy w grupie.
2,0Student nie ma świadomości ważności wiedzy z zakresu teirii mechanizmów dla procesu projektowania mechanizmów i maszyn.
3,0Student ma świadomość ważności wiedzy z zakresu teorii mechanizmów dla procesu projektowania mechanizmów i maszyn oraz świadomość znaczenia wyboru odpowiednich metod rozwiazywania zadań.
3,5Student spełnia wymagania na ocenę 3,0 i dodatkowo wykazuje dbałość o poprawność wykonywanych działań.
4,0Student spełnia wymagania na ocenę 3,5 i dodatkowo wykazuje zdolność do oceny otrzymywanych wyników.
4,5Student spełnia wymagania na ocenę 4,0 i dodatkowo wykazuje otwartośc na współpracę w zespołach.
5,0Student spełnia wymagania na ocenę 4,5 i dodatkowo jest zorientowany na ciągłe podnoszenie własnej wiedzy i umiejętności

Literatura podstawowa

  1. Parszewski Z., Teoria maszyn i mechanizmów, WNT, Warszawa, 1978, i wydania późniejsze
  2. Morecki A., Knapczyk J., Teoria mechanizmów i manipulatorów, WNT, Wzrszawa, 2001, i wydania późniejsze

Literatura dodatkowa

  1. Nizioł J., Metodyka rozwiązywania zadań z mechaniki, WNT, Warszawa, 2002, i wydania późniejsze
  2. Crajg J.J., Wprowadzenie do robotyki, WNT, Warszawa, 1995, i wydania późniejsze

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza strukturalna wybranych mechanizmów.2
T-A-2Analiza kinematyczna wybranych mechanizmów.3
T-A-3Analiza dynamiczna wybranych mechanizmów4
T-A-4Kolokwium 1.1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Analiza strukturalna mechanizmów: mechanizm, maszyna, człony, węzły, pary kinematyczne, klasyfikacja węzłów, par kinematycznych i mechanizmów.2
T-W-2Analiza kinematyczna mechanizmów: tory punktów członów mechanizmów, prędkości liniowe i kątowe oraz przyśpieszenia członów mechanizmów, analiza kinematyczna wybranych mechanizmów.5
T-W-3Analiza dynamiczna mechanizmów: siły i momenty działające na na człony mechanizmów, analiza dynamiczna wybranych mechanizmów.6
T-W-4Kolokwium (zaliczenie pisemne wykładu).2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestniczenie w ćwiczeniach.10
A-A-2Rozwiązywanie zadań ze wskazanych źródeł.15
A-A-3Przygotowanie się do kolokwium.10
A-A-4Konsultacje.2
37
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w wykładach.15
A-W-2Studiowanie literatury.17
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia pisemnego.20
A-W-4Konsultacje.1
53
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_1A_B13_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: wymienić i objaśnić podstawowe pojęcia teorii mechanizmów, zaproponować odpowiednie metody analizy kinematycznej i dynamicznej wybranych mechanizmów, omówić sposoby działania mechanizmów poznanych na wykładzie, powinien rozumieć na czym polego synteza mechanizmów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_W01ma wiedzę z matematyki na poziomie wyższym niezbędnym do ilościowego opisu i analizy problemów oraz rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
MBM_1A_W02ma wiedzę w zakresie fizyki i chemii niezbędną do rozumienia zjawisk związanych z: obróbką materiałów, spajaniem, funkcjonowaniem aparatury pomiarowej, zużyciem i korozją, ochroną środowiska, procesami cieplnymi, właściwościami materiałów konstrukcyjnych
MBM_1A_W07ma szczegółową wiedzę w zakresie projektowania procesów kształtowania części maszyn i montażu maszyn o średnim stopniu złożoności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami analizy strukturalnej mechanizmów.
C-2Zapoznanie studentów z podstawami analizy kinematycznej mechanizmów.
C-3Zapoznanie studentów z podstawami analizy dynamicznej mechanizmów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Cwiczenia problemowe.
M-3Objaśnienia.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Na podstawie zaliczenia pisemnego.
S-1Ocena formująca: Na podstawie identyfikacji poziomu wiedzy i umiejętności, prowadzonej w czasie trwania ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawowa wiedzę z zakresu przedmiotu. Nie w każdym przypadku wie gdzie można ją zastosować.
3,5Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Wie gdzie można ją stosować.
4,0Student opanował podstawowa wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna zakres i ograniczenia zastosowań poznaniej wiedzy .
4,5Student opanował podstawowa wiedzę z zakresu przedmiotu. Wie w jakich przypadkach można ją stosować. Zna ograniczenia jej stosowania, potrafi zaproponować różne metody rozwiązywania postawionego problemu.
5,0Student opanował podstawowa wiedzę z zakresu przedmiotu. Potrafi zaproponować metody rozwiązywania problemu, wie jak porównać ich efektywność, wie jak przeprowadzić dyskusję wyników.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_1A_B13_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: korzystać z literatury i wskazanych źródeł, dobrać odpowiednie metody i przeprowadzić za ich pomocą analizy kinematyczne oraz dynamiczne poznanych na wykładzie mechanizmów, a także analizować sposoby ich działania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_U05ma umiejętność samokształcenia - samodzielnego poszukiwania informacji i analizowania poznanych zagadnień
MBM_1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-5Ukształtowanie umiejętności wyznaczania wielkości kinematycznych opisujących ruch członów mechanizmów.
C-6Ukształtowanie umiejętności wyznaczania sił i momentów działających na człony mechanizmów w czasie ich ruchu.
Metody nauczaniaM-2Cwiczenia problemowe.
M-3Objaśnienia.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Na podstawie sprawdzianów.
S-3Ocena podsumowująca: Na podstawie wyników kolokwiów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystać podstwowych narzędzi do rozwiązywania zadań teorii mechanizmów.
3,0Student umie wykorzystać tylko niektóre z poznanych narzędzi do rozwiązywania zadań, popełnia drobne pomyłki i błędy.
3,5Student umie korzystać z wszystkich poznanych narzędzi przy rozwiązywaniu zadań, popełnia drobne pomyłki i błędy.
4,0Student umie korzstać w sposób optymalny z wszystkich poznanych narzędzi przy rozwiązywaniu zadań.
4,5Student umie korzstać w sposób optymalny z wszystkich poznanych narzędzi przy rozwiązywaniu zadań, potrafi przeprowadzić dyskusję otrzymanych wyników.
5,0Student umie stosować wszystkie zaproponowane w czasie zajęć narzędzia, potrafi porównać ich efektywność, umie uzasadnić wybór zastosowanego narzędzia oraz potrafi przeprowadzić dyskusję otrzymanych wyników.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_1A_B13_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: świadomość ważności wiedzy z zakresu teorii mechanizmów dla procesu projektowania mechanizmów i maszyn, dbałość o poprawność wykonywanych działań, zdolność do oceny otrzymywanych wyników, zdolność do efektywnej pracy w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami analizy strukturalnej mechanizmów.
C-2Zapoznanie studentów z podstawami analizy kinematycznej mechanizmów.
C-3Zapoznanie studentów z podstawami analizy dynamicznej mechanizmów.
C-5Ukształtowanie umiejętności wyznaczania wielkości kinematycznych opisujących ruch członów mechanizmów.
C-6Ukształtowanie umiejętności wyznaczania sił i momentów działających na człony mechanizmów w czasie ich ruchu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Cwiczenia problemowe.
M-3Objaśnienia.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Na podstawie zaliczenia pisemnego.
S-1Ocena formująca: Na podstawie identyfikacji poziomu wiedzy i umiejętności, prowadzonej w czasie trwania ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości ważności wiedzy z zakresu teirii mechanizmów dla procesu projektowania mechanizmów i maszyn.
3,0Student ma świadomość ważności wiedzy z zakresu teorii mechanizmów dla procesu projektowania mechanizmów i maszyn oraz świadomość znaczenia wyboru odpowiednich metod rozwiazywania zadań.
3,5Student spełnia wymagania na ocenę 3,0 i dodatkowo wykazuje dbałość o poprawność wykonywanych działań.
4,0Student spełnia wymagania na ocenę 3,5 i dodatkowo wykazuje zdolność do oceny otrzymywanych wyników.
4,5Student spełnia wymagania na ocenę 4,0 i dodatkowo wykazuje otwartośc na współpracę w zespołach.
5,0Student spełnia wymagania na ocenę 4,5 i dodatkowo jest zorientowany na ciągłe podnoszenie własnej wiedzy i umiejętności