Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (S2)
specjalność: lakiery i pokrycia ochronne

Sylabus przedmiotu Formy wtryskowe II:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria materiałowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Formy wtryskowe II
Specjalność przetwórstwo tworzyw polimerowych
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Materiałowej
Nauczyciel odpowiedzialny Konrad Kwiatkowski <Konrad.Kwiatkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 30 2,70,44zaliczenie
wykładyW2 15 1,30,56egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie przedmiotu Formy wtryskowe I

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ukształtowanie umiejętności projektowania form wtryskowych w oparciu o wytyczne konstrukcyjne i technologiczne oraz przygotowania dokumentacji projektowej
C-2Zapoznanie studentów z nowoczesnymi rozwiązaniami konstrucyjnymi w projektowaniu form wtryskowych oraz wpływem właściwości tw. polimerowych na procesy wtryskiwania
C-3Ukształtowanie umiejętności analizy warunków procesów przetwórczych w oparciu o symulacje komputerowe

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projektowanie procesów przetwórczych z wykorzystaniem symulacji komputerowych i metod analitycznych10
T-P-2Projektowanie formy wtryskowej o zadanych parametrach konstrukcyjnych z wykorzystaniem oprogramowania CAD/CAM20
30
wykłady
T-W-1Materiały polimerowe w aspekcie trudności przetwórczych, reologia, orientacja, krystalizacja, zeszklenie4
T-W-2Właściwości fizyczne polimerów w kontekście wpływu na konstrukcję układów wlewowych i chłodzenia form wtryskowych4
T-W-3Nowoczesne rozwiązania konstrukcyjne form wtryskowych, formy do wtrysku reaktywnego, gorąco kanałowe, wtrysk wielokomponentowy, wtrysk z gazem, wodą,4
T-W-4Konstrukcja form do wysokowydajnej produkcji3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Udział w zajęciach30
A-P-2Zapoznawanie się z katalogami normaliów w budowie form15
A-P-3Realizacja zadania projektowego35
80
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Czytanie fachowej literatury, normaliów10
A-W-3Przygotowanie się do pisemenej formy zaliczenia15
40

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, film / prezentacja multimedialna, tablica
M-2Metoda projektów, dyskusja, burza mózgów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Okresowa ocena z postępu w realizacji zadania projektowego
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu w postaci testu sprawdzającego
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie zajęć projektowych na podstawie poprawnie zrealizowanego zadania w postaci pisemnie opracowanego raportu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_2A_PTP/16_W01
Student powinien umieć charakteryzować wpływ właściwości tworzyw polimerowych na przetwórstwo wtryskowe w aspekcie technologicznym i konstrukcji form wtryskowych oraz wskazać nowoczesne rozwiązania konstrukcyjne form wtryskowych
IM_2A_W02, IM_2A_W04, IM_2A_W05T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W06, T2A_W07C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_2A_PTP/16_U01
Student powinien mieć umiejętność analizowania procesów przetwórczych na podstwaie symulacji komputerowych oraz projektowania / konstruowania prostych form wtryskowych w oparciu o wytyczne konstrukcyjne i technologiczne oraz normalia, z wykorzystaniem oprogramowania CAD/CAM
IM_2A_U01, IM_2A_U03, IM_2A_U06, IM_2A_U11T2A_U01, T2A_U02, T2A_U03, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U12, T2A_U14, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U18, T2A_U19C-1, C-2, C-3T-P-1, T-P-2M-2S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_2A_PTP/16_K01
Student ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia jako warunku niezbędnego do zostania wysokowykwalifikowanym konstruktorem
IM_2A_K01T2A_K06C-1, C-2, C-3T-P-1, T-P-2M-2S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IM_2A_PTP/16_W01
Student powinien umieć charakteryzować wpływ właściwości tworzyw polimerowych na przetwórstwo wtryskowe w aspekcie technologicznym i konstrukcji form wtryskowych oraz wskazać nowoczesne rozwiązania konstrukcyjne form wtryskowych
2,0poniżej 12 pkt
3,012 - 14 pkt Student umie charakteryzować wpływ właściwości tworzyw polimerowych na przetwórstwo wtryskowe w aspekcie technologicznym i konstrukcji form wtryskowych oraz wskazać nowoczesne rozwiązania konstrukcyjne form wtryskowych
3,515 - 16 pkt
4,017 pkt
4,518 pkt
5,019 - 20 pkt

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IM_2A_PTP/16_U01
Student powinien mieć umiejętność analizowania procesów przetwórczych na podstwaie symulacji komputerowych oraz projektowania / konstruowania prostych form wtryskowych w oparciu o wytyczne konstrukcyjne i technologiczne oraz normalia, z wykorzystaniem oprogramowania CAD/CAM
2,0Student nie wykonał projektu
3,0Student wykonał projekt lecz jest on niekompletny
3,5Ocena pośrednia pomiędzy postawą studenta ocenianą na 3,0 i 4,0.
4,0Student wykonał projekt wraz z wymaganą dokumentacją
4,5Ocena pośrednia pomiędzy postawą studenta ocenianą na 4,0 i 5,0.
5,0student wykonał projekt wraz z wymaganą dokumentacją o czasie i potrafi aktywnie dyskutować nt. alternatywnych rozwiązań konstrukcyjnych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IM_2A_PTP/16_K01
Student ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia jako warunku niezbędnego do zostania wysokowykwalifikowanym konstruktorem
2,0Student jest nieaktywny i nie wykazuje zainteresowania przedmiotem.
3,0Student samodzielnie wykonuje zadaną prace, jednak nie wykazuje własnej inicjatywy w poszerzaniu wiedzy.
3,5Ocena pośrednia pomiędzy postawą studenta ocenianą na 3,0 i 4,0.
4,0Student samodzielnie wykonuje zadaną prace, przestrzega terminów realizacji kolejnych etapów zadań.
4,5Ocena pośrednia pomiędzy postawą studenta ocenianą na 4,0 i 5,0.
5,0Student samodzielnie i terminowo wykonuje zadaną prace, z dużą aktywnością konsultuje założone rozwiązania konstrukcyjne, prezentuje rozwiązania alternatywne, chętnie poszerza swoją wiedzę.

Literatura podstawowa

  1. Zawistowski H., Frenkler D., Konstrukcja form wtryskowych do tworzyw termoplastycznych, WNT, 1984
  2. Johannaber F., Wtryskarki – poradnik użytkownika, Plastech, 2000
  3. Bociąga E., Specjalne metody wtryskiwania tworzyw polimerowych, WNT, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Malloy R.A., Plastic parts design for injection molding, Hanser, 1994
  2. Kazmer D.O., Injection mold designe engineering, Hanser, 2007

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projektowanie procesów przetwórczych z wykorzystaniem symulacji komputerowych i metod analitycznych10
T-P-2Projektowanie formy wtryskowej o zadanych parametrach konstrukcyjnych z wykorzystaniem oprogramowania CAD/CAM20
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Materiały polimerowe w aspekcie trudności przetwórczych, reologia, orientacja, krystalizacja, zeszklenie4
T-W-2Właściwości fizyczne polimerów w kontekście wpływu na konstrukcję układów wlewowych i chłodzenia form wtryskowych4
T-W-3Nowoczesne rozwiązania konstrukcyjne form wtryskowych, formy do wtrysku reaktywnego, gorąco kanałowe, wtrysk wielokomponentowy, wtrysk z gazem, wodą,4
T-W-4Konstrukcja form do wysokowydajnej produkcji3
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w zajęciach30
A-P-2Zapoznawanie się z katalogami normaliów w budowie form15
A-P-3Realizacja zadania projektowego35
80
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Czytanie fachowej literatury, normaliów10
A-W-3Przygotowanie się do pisemenej formy zaliczenia15
40
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_2A_PTP/16_W01Student powinien umieć charakteryzować wpływ właściwości tworzyw polimerowych na przetwórstwo wtryskowe w aspekcie technologicznym i konstrukcji form wtryskowych oraz wskazać nowoczesne rozwiązania konstrukcyjne form wtryskowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_2A_W02Ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu budowy, struktury i morfologii materiałów niezbędną do projektowania nowoczesnych i zaawansowanych materiałów w tym biomateriałów i/lub wyrobów
IM_2A_W04Ma wiedzę z zakresu nowoczesnych technologii wytwarzania i przetwarzania materiałów niezbędną do projektowania procesu technologicznego i/lub wyrobu
IM_2A_W05Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu inżynierii materiałowej niezbędną do zrozumienia zaawansowanych procesów technologicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności projektowania form wtryskowych w oparciu o wytyczne konstrukcyjne i technologiczne oraz przygotowania dokumentacji projektowej
C-2Zapoznanie studentów z nowoczesnymi rozwiązaniami konstrucyjnymi w projektowaniu form wtryskowych oraz wpływem właściwości tw. polimerowych na procesy wtryskiwania
C-3Ukształtowanie umiejętności analizy warunków procesów przetwórczych w oparciu o symulacje komputerowe
Treści programoweT-W-1Materiały polimerowe w aspekcie trudności przetwórczych, reologia, orientacja, krystalizacja, zeszklenie
T-W-2Właściwości fizyczne polimerów w kontekście wpływu na konstrukcję układów wlewowych i chłodzenia form wtryskowych
T-W-3Nowoczesne rozwiązania konstrukcyjne form wtryskowych, formy do wtrysku reaktywnego, gorąco kanałowe, wtrysk wielokomponentowy, wtrysk z gazem, wodą,
T-W-4Konstrukcja form do wysokowydajnej produkcji
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, film / prezentacja multimedialna, tablica
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu w postaci testu sprawdzającego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0poniżej 12 pkt
3,012 - 14 pkt Student umie charakteryzować wpływ właściwości tworzyw polimerowych na przetwórstwo wtryskowe w aspekcie technologicznym i konstrukcji form wtryskowych oraz wskazać nowoczesne rozwiązania konstrukcyjne form wtryskowych
3,515 - 16 pkt
4,017 pkt
4,518 pkt
5,019 - 20 pkt
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_2A_PTP/16_U01Student powinien mieć umiejętność analizowania procesów przetwórczych na podstwaie symulacji komputerowych oraz projektowania / konstruowania prostych form wtryskowych w oparciu o wytyczne konstrukcyjne i technologiczne oraz normalia, z wykorzystaniem oprogramowania CAD/CAM
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_2A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągnąć wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
IM_2A_U03Potrafi opracować szczegółową dokumentację wyników realizacji eksperymentu, zadania projektowego lub badawczego, potrafi przygotować opracowanie zawierające omówienie tych wyników
IM_2A_U06Potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne - w razie potrzeby odpowiednio je modyfikując – do analizy, projektowania i optymalizacji materiałów i/lub procesów technologicznych i/lub wyrobów
IM_2A_U11Potrafi projektować wyrób z uwzględnieniem zadanych kryteriów użytkowych oraz z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U03potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, przedstawiające wyniki własnych badań naukowych
T2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
T2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działali inżynierskich
T2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności projektowania form wtryskowych w oparciu o wytyczne konstrukcyjne i technologiczne oraz przygotowania dokumentacji projektowej
C-2Zapoznanie studentów z nowoczesnymi rozwiązaniami konstrucyjnymi w projektowaniu form wtryskowych oraz wpływem właściwości tw. polimerowych na procesy wtryskiwania
C-3Ukształtowanie umiejętności analizy warunków procesów przetwórczych w oparciu o symulacje komputerowe
Treści programoweT-P-1Projektowanie procesów przetwórczych z wykorzystaniem symulacji komputerowych i metod analitycznych
T-P-2Projektowanie formy wtryskowej o zadanych parametrach konstrukcyjnych z wykorzystaniem oprogramowania CAD/CAM
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów, dyskusja, burza mózgów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Okresowa ocena z postępu w realizacji zadania projektowego
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie zajęć projektowych na podstawie poprawnie zrealizowanego zadania w postaci pisemnie opracowanego raportu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykonał projektu
3,0Student wykonał projekt lecz jest on niekompletny
3,5Ocena pośrednia pomiędzy postawą studenta ocenianą na 3,0 i 4,0.
4,0Student wykonał projekt wraz z wymaganą dokumentacją
4,5Ocena pośrednia pomiędzy postawą studenta ocenianą na 4,0 i 5,0.
5,0student wykonał projekt wraz z wymaganą dokumentacją o czasie i potrafi aktywnie dyskutować nt. alternatywnych rozwiązań konstrukcyjnych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_2A_PTP/16_K01Student ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia jako warunku niezbędnego do zostania wysokowykwalifikowanym konstruktorem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_2A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności projektowania form wtryskowych w oparciu o wytyczne konstrukcyjne i technologiczne oraz przygotowania dokumentacji projektowej
C-2Zapoznanie studentów z nowoczesnymi rozwiązaniami konstrucyjnymi w projektowaniu form wtryskowych oraz wpływem właściwości tw. polimerowych na procesy wtryskiwania
C-3Ukształtowanie umiejętności analizy warunków procesów przetwórczych w oparciu o symulacje komputerowe
Treści programoweT-P-1Projektowanie procesów przetwórczych z wykorzystaniem symulacji komputerowych i metod analitycznych
T-P-2Projektowanie formy wtryskowej o zadanych parametrach konstrukcyjnych z wykorzystaniem oprogramowania CAD/CAM
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów, dyskusja, burza mózgów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Okresowa ocena z postępu w realizacji zadania projektowego
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie zajęć projektowych na podstawie poprawnie zrealizowanego zadania w postaci pisemnie opracowanego raportu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student jest nieaktywny i nie wykazuje zainteresowania przedmiotem.
3,0Student samodzielnie wykonuje zadaną prace, jednak nie wykazuje własnej inicjatywy w poszerzaniu wiedzy.
3,5Ocena pośrednia pomiędzy postawą studenta ocenianą na 3,0 i 4,0.
4,0Student samodzielnie wykonuje zadaną prace, przestrzega terminów realizacji kolejnych etapów zadań.
4,5Ocena pośrednia pomiędzy postawą studenta ocenianą na 4,0 i 5,0.
5,0Student samodzielnie i terminowo wykonuje zadaną prace, z dużą aktywnością konsultuje założone rozwiązania konstrukcyjne, prezentuje rozwiązania alternatywne, chętnie poszerza swoją wiedzę.