Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | IM_2A_A03-1_W01 | Student potrafi określić prawny charakter Unii Europejskiej, jej instytucje, cele Unii Europejskiej, potrafii określić relacje Polski z Unią Europejską z punktu widzenia reżimów prawnych, a także wskazać korzyści z tytułu prznależności Polski i Polaków do Unii. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | IM_2A_W06 | Ma wiedzę niezbędną do zrozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce |
---|
IM_2A_W07 | zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu wiedzy inżynierskiej właściwej dla studiowanego kierunku |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | T2A_W08 | ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej |
---|
T2A_W09 | ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej |
T2A_W10 | zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej; umie korzystać z zasobów informacji patentowej |
T2A_W11 | zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
Cel przedmiotu | C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi uwarunkowaniami uczestnictwa Polski w strukturach Unii Europejskiej, korzyściami zeń wynikającymi. Wskazanie możliwości prawnych w dochodzeniu roszczeń w ramach Unii Europejskiej. Poznanie roli i zadań poszczególnych instytucji i organów Unii Eurpejjskich, źródeł finansowania i uwarunkowań prawnych Unii Europejskiej. |
---|
Treści programowe | T-W-1 | Zagadnienia wstępne, w tym: pojęcia instytucji europejskich, organizacji europejskich, struktury, cechy, funkcje |
---|
T-W-2 | Zarys historii integracjii europejskiej, najważniejsze akty prawne, rola traktatów. Podstawy prawne Unii Eurpejskiej. |
T-W-3 | Unia Europejska jako organizacja międzynarodowa. Podtsawowe zasady, cele, źródła. |
T-W-4 | System instytucjonalny Unii Europejskiej. Parlament Europejski. Rada Europejska. Rada Unii Europejskiej. Rola i miejsca w systemie tych instytucji. |
T-W-5 | System instytucjonalny Unii Europejskiej, instytucje sądowe, organy finansowe, Trybunał Obrachunkowy, komitety doracze, zadania i miejsca w systemie. |
T-W-6 | Tworzenie prawa w Unii Europejskiej. Zagadnienia podstawowe. |
T-W-7 | Stosowanie prawa w Unii Europejskiej. Relacje między prawem krajowym RP a prawem Unii Eurpejskiej. |
T-W-8 | Swobody w Unii Europejskiej. Pojęcie. Podstawowe kategorie, w tym, przepływ osób, przedsiębiorczości i usług. |
T-W-9 | Działania wewnętrzne w Unii Europejskiej: zasady, cele, płaszczyzny. |
T-W-10 | Działania zewnętrzne Unii Europejskiej. Zasady, cele, płaszczyzny. |
T-W-11 | Finansowanie Unii Europejskiej. Dochody, wydatki, zasady budżetowe, kontrola. |
T-W-12 | Żródła prawa Unii Europejskiej. Pojęcie. Hierarchia. Akty prawodawcze i nieprawodawcze. |
T-W-13 | Sądowy sysytem ochrony prawnej. Ochrona praw jednostki, Trybunał Sprawiedliwości. |
T-W-14 | Pozasądowy system ochrony prawnej, w tym, pojęcie obywatelska europejskiego, praw obywatela. |
T-W-15 | Polska a Unia Europejska. Historia integracji. Rola Konstytucji. |
Metody nauczania | M-1 | Wykład informacyjny o charakterze pogadanki, objaśnienia i wyjaśnienia. |
---|
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Kolokwium obejmujące materiał wykładowy, w postaci trzech zagradnień opisowych. Ocena końcowa jest średnią z ocen za poszczególne odpowiedzi na zagadnienia. |
---|
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie zna prawnego charakteru Unii Europejskiej. |
3,0 | Student zna prawne podstawy Unii Europejskiej. |
3,5 | Student zna dodatkowo cele Unii Eurpejskiej, zasady jej funkcjonowania. |
4,0 | Jak wyżej, ale potrwafi dodatkowo wskazać korzyści z tytułu przynależności Polski i Polaków do UE. |
4,5 | Jak wyżej, ale potrafi wskazać zagrożenia istnienia UE. |
5,0 | Student znad bardzo dobrze materię wykładową wychodząc poza przedmiot wykładów, ale w ramach omawianej materii. |