Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S2)

Sylabus przedmiotu Rachunkowość zarządcza:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rachunkowość zarządcza
Specjalność inżynieria finansowa
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Michał Twardochleb <Michal.Twardochleb@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,33zaliczenie
laboratoriaL2 15 1,20,33zaliczenie
wykładyW2 30 1,80,34egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu mikro- i makroekonomii oraz zarządzania przedsiębiorstwem, a także znajomość zasad rachunkowości finansowej, w tym szczególnie zasad sprawozdawczości finansowej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z wariantami rachunku kosztów oraz zasadami i technikami rachunkowości zarządczej, metodami zbierania danych rachunkowych analitycznych oraz zasadami ich wykorzystywania w procesie decyzyjnym. Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania rachunku kosztów (zmiennych, pełnych, krańcowy itp) Ukształtowanie umiejętności praktycznego wykorzystania metod i technik rachunkowości zarządczej dla podejmowania decyzji operacyjnych i taktycznych w przedsiębiorstwie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1odpowiadające treściom wykładów: Model racjonalnego podejmowania i jego zastosowanie w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Metody klasyfikacji kosztów dla celów decyzyjnych. Próg rentowności, marża bezpieczeństwa, dźwignia operacyjna. Metody wyznaczania cen. Krótkookresowe rachunki decyzyjne, znaczenie decyzji operacyjnych dla wyniku przedsiębiorstwa.15
15
laboratoria
T-L-1odpowiadające treściom wykładów: Model racjonalnego podejmowania i jego zastosowanie w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Metody klasyfikacji kosztów dla celów decyzyjnych. Próg rentowności, marża bezpieczeństwa, dźwignia operacyjna. Metody wyznaczania cen. Krótkookresowe rachunki decyzyjne, znaczenie decyzji operacyjnych dla wyniku przedsiębiorstwa.15
15
wykłady
T-W-1Model racjonalnego podejmowania i jego zastosowanie w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Metody klasyfikacji kosztów dla celów decyzyjnych. Próg rentowności, marża bezpieczeństwa, dźwignia operacyjna. Metody wyznaczania cen. Krótkookresowe rachunki decyzyjne, znaczenie decyzji operacyjnych dla wyniku przedsiębiorstwa.30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-A-2Udział w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć2
A-A-3Przygotowanie się do ćwiczeń i zaliczenia10
27
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w laboratoriach15
A-L-2Przygotowane się do laboratoriów10
A-L-3Udział w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć2
A-L-4Sporządzenie raportów z laboratoriów5
32
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Przygotowanie się do egzaminu15
A-W-3Udział w konsultacjach i egzaminie3
48

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład: forma prezentacji multimedialnej opracowanej na podstawie dostępnej literatury uzupełniony własnymi rzeczywistymi przykładami, rozwiązywanie przykładowych problemów w formie otwartych konwersatoriów Ćwiczenia: Przygotowane przez wykładowce i udostępnione studentom zadania do wspólnego rozwiązania przy tablicy przy użyciu arkusza kalkulacyjnego oraz innego oprogramowania, uzupełnione właściwym komentarzem prowadzącego.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: poprawność wykonania zadań na ćwiczeniach i laboratoriach, aktywnośc na ćwiczeniach
S-2Ocena podsumowująca: końcowy egzamin podsumowujący
S-3Ocena formująca: Laboratorium: ocena w trakcie semestru: punkty za aktywny udział w zajęciach,
S-4Ocena podsumowująca: pisemny egzamin (praktyczny) z zadaniami do samodzielnego rozwiązania

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_2A_D2/05_W01
Student kończąc przedmiot "Rachunkowość zarządcza" powinien znać i rozumieć: zasady i techniki rachunkowości zarządczej, metody zbierania danych rachunkowych analitycznych i zasady ich wykorzystywania w procesie decyzyjnym.
ZIP_2A_W03, ZIP_2A_W04, ZIP_2A_W09T2A_W02, T2A_W03, T2A_W05, T2A_W09, T2A_W11C-1T-W-1M-1S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_2A_D2/05_U01
Student kończąc przedmiot "Rachunkowość zarządcza" powinien umieć: praktycznie wykorzystać metody i techniki rachunkowości zarządczej dla podejmowania decyzji operacyjnych i taktycznych w przedsiębiorstwie.
ZIP_2A_U14T2A_U14C-1T-W-1M-1S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_2A_D2/05_K01
Student posiada kompetencje w zakresie zastosowania metod rachunkowości zarządczej w kierowaniu działalnością przedsiebiorstwa oraz w podejmowaniu optymalnych decyzji strategicznych i taktycznych
ZIP_2A_K04T2A_K06C-1T-W-1M-1S-1, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_2A_D2/05_W01
Student kończąc przedmiot "Rachunkowość zarządcza" powinien znać i rozumieć: zasady i techniki rachunkowości zarządczej, metody zbierania danych rachunkowych analitycznych i zasady ich wykorzystywania w procesie decyzyjnym.
2,0brak wiedzy nt. zasad i technik rachunkowości zarządczej, metod zbierania analitycznych danychrachunkowych i zasad ich wykorzystania w procesie decyzyjnym; średnia ocen za kolokwia i testy sprawdzającemniejsza od 2,50
3,0dostateczna wiedza nt. zasad i technik rachunkowości zarządczej, metod zbierania analitycznych danychrachunkowych i zasad ich wykorzystania w procesie decyzyjnym; średnia ocen za kolokwia i testy sprawdzające w przedziale <2,50 ; 3,25)
3,5umiarkowana wiedza nt. zasad i technik rachunkowości zarządczej, metod zbierania analitycznych danychrachunkowych i zasad ich wykorzystania w procesie decyzyjnym; średnia ocen za kolokwia i testy sprawdzające w przedziale <3,25 ; 3,75)
4,0dobra wiedza nt. zasad i technik rachunkowości zarządczej, metod zbierania analitycznych danychrachunkowych i zasad ich wykorzystania w procesie decyzyjnym; średnia ocen za kolokwia i testy sprawdzające w przedziale <3,75 ; 4,25)
4,5wysoki poziom wiedzy nt. zasad i technik rachunkowości zarządczej, metod zbierania analitycznych danychrachunkowych i zasad ich wykorzystania w procesie decyzyjnym; średnia ocen za kolokwia i testy sprawdzające w przedziale <4,25 ; 4,75>
5,0bardzo dobra wiedza nt. zasad i technik rachunkowości zarządczej, metod zbierania analitycznych danychrachunkowych i zasad ich wykorzystania w procesie decyzyjnym; średnia ocen za kolokwia i testy sprawdzające większa od 4,75

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_2A_D2/05_U01
Student kończąc przedmiot "Rachunkowość zarządcza" powinien umieć: praktycznie wykorzystać metody i techniki rachunkowości zarządczej dla podejmowania decyzji operacyjnych i taktycznych w przedsiębiorstwie.
2,0brak umiejetności wykorzystania technik rachunkowości zarządczej dla podejmowania decyzji operacyjnych i taktycznych w przedsiębiorstwie, średnia ocen za kolokwia i testy sprawdzające mniejsza niż 2,50
3,0dostateczne umiejetności wykorzystania technik rachunkowości zarządczej dla podejmowania decyzji operacyjnych i taktycznych w przedsiębiorstwie, średnia ocen za kolokwia i testy sprawdzające w przedziale <2,50 ; 3,25)
3,5umiarkowane umiejetności wykorzystania technik rachunkowości zarządczej dla podejmowania decyzji operacyjnych i taktycznych w przedsiębiorstwie, średnia ocen za kolokwia i testy sprawdzające w przedziale <3,25 ; 3,75)
4,0dobre umiejetności wykorzystania technik rachunkowości zarządczej dla podejmowania decyzji operacyjnych i taktycznych w przedsiębiorstwie, średnia ocen za kolokwia i testy sprawdzające w przedziale <3,75 ; 4,25)
4,5wysoki stopień umiejetności wykorzystania technik rachunkowości zarządczej dla podejmowania decyzji operacyjnych i taktycznych w przedsiębiorstwie, średnia ocen za kolokwia i testy sprawdzające w przedziale <4,25 ; 4,75>
5,0bardzo dobre umiejetności wykorzystania technik rachunkowości zarządczej dla podejmowania decyzji operacyjnych i taktycznych w przedsiębiorstwie, średnia ocen za kolokwia i testy sprawdzające powyzej 4,75

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_2A_D2/05_K01
Student posiada kompetencje w zakresie zastosowania metod rachunkowości zarządczej w kierowaniu działalnością przedsiebiorstwa oraz w podejmowaniu optymalnych decyzji strategicznych i taktycznych
2,0Brak kompetencji w zakresie zastosowania metod rachunkowości zarządczej w kierowaniu działalnością przedsiebiorstwa
3,0Podstawowe kompetencje w zakresie zastosowania metod rachunkowości zarządczej w kierowaniu działalnością przedsiebiorstwa Podejmowanie decyzji strategicznych i taktycznych w oparciu o rozwiązane zadanie
3,5Podstawowe kompetencje w zakresie zastosowania metod rachunkowości zarządczej w kierowaniu działalnością przedsiebiorstwa Podejmowanie decyzji strategicznych i taktycznych w oparciu o gotowy schemat
4,0Dobre kompetencje w zakresie zastosowania metod rachunkowości zarządczej w kierowaniu działalnością przedsiebiorstwa Podejmowanie decyzji strategicznych i taktycznych w oparciu o rozwiązane podstawowe zadanie
4,5Dobre kompetencje w zakresie zastosowania metod rachunkowości zarządczej w kierowaniu działalnością przedsiebiorstwa Podejmowanie decyzji strategicznych i taktycznych w oparciu o rozwiązane złożone zadanie
5,0Wysokie kompetencje w zakresie zastosowania metod rachunkowości zarządczej w kierowaniu działalnością przedsiebiorstwa Tworzenie i rozwiązywanie własnych zadań (na podstawie zadanego problemu) w celu podjęcia decyzji strategicznych i taktycznych

Literatura podstawowa

  1. T. Kiziukiewicz, Rachunkowość zarządcza, t. 1 i 2, 2011
  2. I. Sobańska, Rachunkowość zarządcz, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1odpowiadające treściom wykładów: Model racjonalnego podejmowania i jego zastosowanie w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Metody klasyfikacji kosztów dla celów decyzyjnych. Próg rentowności, marża bezpieczeństwa, dźwignia operacyjna. Metody wyznaczania cen. Krótkookresowe rachunki decyzyjne, znaczenie decyzji operacyjnych dla wyniku przedsiębiorstwa.15
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1odpowiadające treściom wykładów: Model racjonalnego podejmowania i jego zastosowanie w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Metody klasyfikacji kosztów dla celów decyzyjnych. Próg rentowności, marża bezpieczeństwa, dźwignia operacyjna. Metody wyznaczania cen. Krótkookresowe rachunki decyzyjne, znaczenie decyzji operacyjnych dla wyniku przedsiębiorstwa.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Model racjonalnego podejmowania i jego zastosowanie w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Metody klasyfikacji kosztów dla celów decyzyjnych. Próg rentowności, marża bezpieczeństwa, dźwignia operacyjna. Metody wyznaczania cen. Krótkookresowe rachunki decyzyjne, znaczenie decyzji operacyjnych dla wyniku przedsiębiorstwa.30
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-A-2Udział w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć2
A-A-3Przygotowanie się do ćwiczeń i zaliczenia10
27
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w laboratoriach15
A-L-2Przygotowane się do laboratoriów10
A-L-3Udział w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć2
A-L-4Sporządzenie raportów z laboratoriów5
32
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Przygotowanie się do egzaminu15
A-W-3Udział w konsultacjach i egzaminie3
48
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_D2/05_W01Student kończąc przedmiot "Rachunkowość zarządcza" powinien znać i rozumieć: zasady i techniki rachunkowości zarządczej, metody zbierania danych rachunkowych analitycznych i zasady ich wykorzystywania w procesie decyzyjnym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_W03zna zaawansowane metody, techniki, narzędzia i technologie w wybranym obszarze inżynierii produkcji, ze szczególnym uwzględnieniem nowoczesnych metod zarządzania produkcją
ZIP_2A_W04ma uporządkowaną wiedzę z zakresu planowania, optymalizacji, oceny i prognozowania wyników
ZIP_2A_W09ma wiedzę z zakresu ekonomii oraz zarządzania produkcją i usługami, wiedzą, projektami i innowacjami oraz prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T2A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wariantami rachunku kosztów oraz zasadami i technikami rachunkowości zarządczej, metodami zbierania danych rachunkowych analitycznych oraz zasadami ich wykorzystywania w procesie decyzyjnym. Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania rachunku kosztów (zmiennych, pełnych, krańcowy itp) Ukształtowanie umiejętności praktycznego wykorzystania metod i technik rachunkowości zarządczej dla podejmowania decyzji operacyjnych i taktycznych w przedsiębiorstwie.
Treści programoweT-W-1Model racjonalnego podejmowania i jego zastosowanie w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Metody klasyfikacji kosztów dla celów decyzyjnych. Próg rentowności, marża bezpieczeństwa, dźwignia operacyjna. Metody wyznaczania cen. Krótkookresowe rachunki decyzyjne, znaczenie decyzji operacyjnych dla wyniku przedsiębiorstwa.
Metody nauczaniaM-1Wykład: forma prezentacji multimedialnej opracowanej na podstawie dostępnej literatury uzupełniony własnymi rzeczywistymi przykładami, rozwiązywanie przykładowych problemów w formie otwartych konwersatoriów Ćwiczenia: Przygotowane przez wykładowce i udostępnione studentom zadania do wspólnego rozwiązania przy tablicy przy użyciu arkusza kalkulacyjnego oraz innego oprogramowania, uzupełnione właściwym komentarzem prowadzącego.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Laboratorium: ocena w trakcie semestru: punkty za aktywny udział w zajęciach,
S-4Ocena podsumowująca: pisemny egzamin (praktyczny) z zadaniami do samodzielnego rozwiązania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak wiedzy nt. zasad i technik rachunkowości zarządczej, metod zbierania analitycznych danychrachunkowych i zasad ich wykorzystania w procesie decyzyjnym; średnia ocen za kolokwia i testy sprawdzającemniejsza od 2,50
3,0dostateczna wiedza nt. zasad i technik rachunkowości zarządczej, metod zbierania analitycznych danychrachunkowych i zasad ich wykorzystania w procesie decyzyjnym; średnia ocen za kolokwia i testy sprawdzające w przedziale <2,50 ; 3,25)
3,5umiarkowana wiedza nt. zasad i technik rachunkowości zarządczej, metod zbierania analitycznych danychrachunkowych i zasad ich wykorzystania w procesie decyzyjnym; średnia ocen za kolokwia i testy sprawdzające w przedziale <3,25 ; 3,75)
4,0dobra wiedza nt. zasad i technik rachunkowości zarządczej, metod zbierania analitycznych danychrachunkowych i zasad ich wykorzystania w procesie decyzyjnym; średnia ocen za kolokwia i testy sprawdzające w przedziale <3,75 ; 4,25)
4,5wysoki poziom wiedzy nt. zasad i technik rachunkowości zarządczej, metod zbierania analitycznych danychrachunkowych i zasad ich wykorzystania w procesie decyzyjnym; średnia ocen za kolokwia i testy sprawdzające w przedziale <4,25 ; 4,75>
5,0bardzo dobra wiedza nt. zasad i technik rachunkowości zarządczej, metod zbierania analitycznych danychrachunkowych i zasad ich wykorzystania w procesie decyzyjnym; średnia ocen za kolokwia i testy sprawdzające większa od 4,75
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_D2/05_U01Student kończąc przedmiot "Rachunkowość zarządcza" powinien umieć: praktycznie wykorzystać metody i techniki rachunkowości zarządczej dla podejmowania decyzji operacyjnych i taktycznych w przedsiębiorstwie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_U14ma umiejętność przeprowadzania wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działali inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wariantami rachunku kosztów oraz zasadami i technikami rachunkowości zarządczej, metodami zbierania danych rachunkowych analitycznych oraz zasadami ich wykorzystywania w procesie decyzyjnym. Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania rachunku kosztów (zmiennych, pełnych, krańcowy itp) Ukształtowanie umiejętności praktycznego wykorzystania metod i technik rachunkowości zarządczej dla podejmowania decyzji operacyjnych i taktycznych w przedsiębiorstwie.
Treści programoweT-W-1Model racjonalnego podejmowania i jego zastosowanie w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Metody klasyfikacji kosztów dla celów decyzyjnych. Próg rentowności, marża bezpieczeństwa, dźwignia operacyjna. Metody wyznaczania cen. Krótkookresowe rachunki decyzyjne, znaczenie decyzji operacyjnych dla wyniku przedsiębiorstwa.
Metody nauczaniaM-1Wykład: forma prezentacji multimedialnej opracowanej na podstawie dostępnej literatury uzupełniony własnymi rzeczywistymi przykładami, rozwiązywanie przykładowych problemów w formie otwartych konwersatoriów Ćwiczenia: Przygotowane przez wykładowce i udostępnione studentom zadania do wspólnego rozwiązania przy tablicy przy użyciu arkusza kalkulacyjnego oraz innego oprogramowania, uzupełnione właściwym komentarzem prowadzącego.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Laboratorium: ocena w trakcie semestru: punkty za aktywny udział w zajęciach,
S-4Ocena podsumowująca: pisemny egzamin (praktyczny) z zadaniami do samodzielnego rozwiązania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak umiejetności wykorzystania technik rachunkowości zarządczej dla podejmowania decyzji operacyjnych i taktycznych w przedsiębiorstwie, średnia ocen za kolokwia i testy sprawdzające mniejsza niż 2,50
3,0dostateczne umiejetności wykorzystania technik rachunkowości zarządczej dla podejmowania decyzji operacyjnych i taktycznych w przedsiębiorstwie, średnia ocen za kolokwia i testy sprawdzające w przedziale <2,50 ; 3,25)
3,5umiarkowane umiejetności wykorzystania technik rachunkowości zarządczej dla podejmowania decyzji operacyjnych i taktycznych w przedsiębiorstwie, średnia ocen za kolokwia i testy sprawdzające w przedziale <3,25 ; 3,75)
4,0dobre umiejetności wykorzystania technik rachunkowości zarządczej dla podejmowania decyzji operacyjnych i taktycznych w przedsiębiorstwie, średnia ocen za kolokwia i testy sprawdzające w przedziale <3,75 ; 4,25)
4,5wysoki stopień umiejetności wykorzystania technik rachunkowości zarządczej dla podejmowania decyzji operacyjnych i taktycznych w przedsiębiorstwie, średnia ocen za kolokwia i testy sprawdzające w przedziale <4,25 ; 4,75>
5,0bardzo dobre umiejetności wykorzystania technik rachunkowości zarządczej dla podejmowania decyzji operacyjnych i taktycznych w przedsiębiorstwie, średnia ocen za kolokwia i testy sprawdzające powyzej 4,75
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_D2/05_K01Student posiada kompetencje w zakresie zastosowania metod rachunkowości zarządczej w kierowaniu działalnością przedsiebiorstwa oraz w podejmowaniu optymalnych decyzji strategicznych i taktycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_K04potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wariantami rachunku kosztów oraz zasadami i technikami rachunkowości zarządczej, metodami zbierania danych rachunkowych analitycznych oraz zasadami ich wykorzystywania w procesie decyzyjnym. Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania rachunku kosztów (zmiennych, pełnych, krańcowy itp) Ukształtowanie umiejętności praktycznego wykorzystania metod i technik rachunkowości zarządczej dla podejmowania decyzji operacyjnych i taktycznych w przedsiębiorstwie.
Treści programoweT-W-1Model racjonalnego podejmowania i jego zastosowanie w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Metody klasyfikacji kosztów dla celów decyzyjnych. Próg rentowności, marża bezpieczeństwa, dźwignia operacyjna. Metody wyznaczania cen. Krótkookresowe rachunki decyzyjne, znaczenie decyzji operacyjnych dla wyniku przedsiębiorstwa.
Metody nauczaniaM-1Wykład: forma prezentacji multimedialnej opracowanej na podstawie dostępnej literatury uzupełniony własnymi rzeczywistymi przykładami, rozwiązywanie przykładowych problemów w formie otwartych konwersatoriów Ćwiczenia: Przygotowane przez wykładowce i udostępnione studentom zadania do wspólnego rozwiązania przy tablicy przy użyciu arkusza kalkulacyjnego oraz innego oprogramowania, uzupełnione właściwym komentarzem prowadzącego.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: poprawność wykonania zadań na ćwiczeniach i laboratoriach, aktywnośc na ćwiczeniach
S-3Ocena formująca: Laboratorium: ocena w trakcie semestru: punkty za aktywny udział w zajęciach,
S-4Ocena podsumowująca: pisemny egzamin (praktyczny) z zadaniami do samodzielnego rozwiązania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak kompetencji w zakresie zastosowania metod rachunkowości zarządczej w kierowaniu działalnością przedsiebiorstwa
3,0Podstawowe kompetencje w zakresie zastosowania metod rachunkowości zarządczej w kierowaniu działalnością przedsiebiorstwa Podejmowanie decyzji strategicznych i taktycznych w oparciu o rozwiązane zadanie
3,5Podstawowe kompetencje w zakresie zastosowania metod rachunkowości zarządczej w kierowaniu działalnością przedsiebiorstwa Podejmowanie decyzji strategicznych i taktycznych w oparciu o gotowy schemat
4,0Dobre kompetencje w zakresie zastosowania metod rachunkowości zarządczej w kierowaniu działalnością przedsiebiorstwa Podejmowanie decyzji strategicznych i taktycznych w oparciu o rozwiązane podstawowe zadanie
4,5Dobre kompetencje w zakresie zastosowania metod rachunkowości zarządczej w kierowaniu działalnością przedsiebiorstwa Podejmowanie decyzji strategicznych i taktycznych w oparciu o rozwiązane złożone zadanie
5,0Wysokie kompetencje w zakresie zastosowania metod rachunkowości zarządczej w kierowaniu działalnością przedsiebiorstwa Tworzenie i rozwiązywanie własnych zadań (na podstawie zadanego problemu) w celu podjęcia decyzji strategicznych i taktycznych