Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S2)

Sylabus przedmiotu Współczesne języki programowania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Współczesne języki programowania
Specjalność zarządzanie jakością produkcji oprogramowania
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Oprogramowania
Nauczyciel odpowiedzialny Dariusz Burak <Dariusz.Burak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Krzysztof Siedlecki <Krzysztof.Siedlecki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza podstawowa z zakresu podstaw informatyki, algorytmizacji oraz podstaw programowania.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z najważniejszymi paradygmatami programowania.
C-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu programowania bazującego na wiedzy z zakresu specyfiki podstawowych paradygmatów programowania.
C-3Zapoznanie studenta z procesem tworzenia oprogramowania oraz środowiskiem programistycznym.
C-4Zapoznanie studentów ze specyfiką języków programowania: C, C++, C#, Java z uwypukleniem różnic między nimi.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Paradygmat programowania imperatywnego. Języki programowania: C, C++.2
T-L-2Paradygmat programowania proceduralnego. Języki programowania C, C++.2
T-L-3Paradygmat programowania strukturalnego. Języki programowania C, C++.2
T-L-4Paradygmat programowania obiektowego. Programowanie z z zastosowaniem obiektów. Język C++.2
T-L-5Obiektowy paradygmat programowania. Zaawansowane programowanie obiektowe: dziedziczenie, polimorfizm, szablony. Język C++.2
T-L-6Obiektowy paradygmat programowania. Zaawansowane programowanie obiektowe: dziedziczenie, polimorfizm. Język C#.3
T-L-7Obiektowy paradygmat programowania. Zaawansowane programowanie obiektowe: dziedziczenie, polimorfizm: język Java.2
15
wykłady
T-W-1Wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z paradygmatami programowania oraz językami programowania. Podstawowe cechy języków programowania. Notacja EBNF. Ewolucja języków programowania. Podział paradygmatów programowania. Ogólna charakterystyka pozostałych głównych paradygmatow programowania.2
T-W-2Imperatywny paradygmat programowania. Proceduralny paradygmat programowania. Strukturalny paradygmat programowania. Zmienne. Podprogramy. Wiązanie statyczne. Wiązanie dynamiczne. Przydział pamięci. Przykłady kodu z języków C, Fortran, Pascal.4
T-W-3Obiektowy paradygmat programowania. Abstrakcje. Klasy. Obiekty. Dziedziczenie. Enkapsulacja. Polimorfizm. Szablony. Wzorce projektowe. Przykłady kodu z języków C++, Java, C#.4
T-W-4Specyfika języków skryptowych. Komponentowy paradygmat programowania. Aspektowy paradygmat programowania. Przykłady kodu z języków C++, Java, Ruby.2
T-W-5Funkcyjny paradygmat programowania. Logiczny paradygmat programowania. Przykłady kodów z języka F#, Clojure, Prolog.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych.8
A-L-3Wykonanie programów poza zajęciami.5
A-L-4Udział w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć2
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.7
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia.6
A-W-4Zaliczenie przedmiotu.2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zadania programistycznego realizowanego na zajęciach laboratoryjnych.
S-2Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zadania programistycznego realizowanego poza zajęciami laboratoryjnymi.
S-3Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy z wykładów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_2A_D3/05_W01
Student posiada wiedzę umożliwiającą zaimplementowanie algorytmu zgodnie z imperatywnym oraz obiektowym paradygmatem programowania w oparciu o wybrany język programowania (C, C++, C#).
ZIP_2A_W02, ZIP_2A_W03, ZIP_2A_W07, ZIP_2A_W11T2A_W02, T2A_W03, T2A_W05, T2A_W07C-1, C-2, C-3, C-4T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-1, S-2, S-3
ZIP_2A_D3/05_W02
Student posiada wiedzę umożliwiającą przekształcenie prostego programu zapisanego zgodnie z paradygmatym imperatywnym (w języku C) do postaci obiektowej (w językach C++, C#) oraz na odwrót.
ZIP_2A_W02, ZIP_2A_W03, ZIP_2A_W07, ZIP_2A_W10T2A_W02, T2A_W05, T2A_W07, T2A_W10C-1, C-2, C-3, C-4T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-1, S-2
ZIP_2A_D3/05_W03
Student posiada wiedzę umożliwiającą przekształcenie prostego programu zapisanego w języku C++ do równorzędnej postaci zapisanej w języku C#
ZIP_2A_W02, ZIP_2A_W03, ZIP_2A_W07, ZIP_2A_W10T2A_W02, T2A_W05, T2A_W07, T2A_W10C-1, C-2, C-3, C-4T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-1, S-2
ZIP_2A_D3/05_W04
Student zna i rozumie podstawowe mechanizmy paradygmatu imperatywnego, obiektowego, funkcyjnego oraz logicznego.
ZIP_2A_W02, ZIP_2A_W07T2A_W05, T2A_W07C-1, C-2, C-3, C-4T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_2A_D3/05_U01
Student potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu mechanizmów programowania imperatywnego i obiektowego do utworzenia oprogramowania.
ZIP_2A_U01, ZIP_2A_U02, ZIP_2A_U07, ZIP_2A_U08, ZIP_2A_U09, ZIP_2A_U12T2A_U01, T2A_U02, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U12C-1, C-2, C-3, C-4T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_2A_D3/05_K01
Student umie kreatywnie tworzyć programy oraz korzystać z dokumentacji projektu informatycznego
ZIP_2A_K03, ZIP_2A_K05T2A_K03, T2A_K04, T2A_K07C-1, C-2, C-3, C-4T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_2A_D3/05_W01
Student posiada wiedzę umożliwiającą zaimplementowanie algorytmu zgodnie z imperatywnym oraz obiektowym paradygmatem programowania w oparciu o wybrany język programowania (C, C++, C#).
2,0student nie zna podstawowych konstrukcji języków programowania umożliwiających implementację programu zgodnie z imperatywnym oraz biektowym paradygmatem programowania
3,0student zna jedynie podstawowe konstrukcje języków programowania umożliwiające implementację programu zgodnie z imperatywnym oraz obiektowym paradygmatem programowania
3,5student zna podstawowe konstrukcje języków programowania umożliwiające implementację programu zgodnie z imperatywnym oraz obiektowym paradygmatem programowania; ponadto student zna zaawansowane mechanizmy programowania proceduralnego
4,0student zna podstawowe konstrukcje języków programowania umożliwiające implementację programu zgodnie z imperatywnym oraz obiektowym paradygmatem programowania; ponadto student zna zaawansowane mechanizmy programowania proceduralnego oraz strukturalnego
4,5student zna zaawansowane mechanizmy programowania imperatywnego, proceduralnego oraz strukturalnego w języku C oraz C++ oraz obiektowego w języku C++
5,0student zna zaawansowane mechanizmy programowania imperatywnego, proceduralnego oraz strukturalnego w języku C oraz C++ oraz obiektowego w języku C++ oraz C#
ZIP_2A_D3/05_W02
Student posiada wiedzę umożliwiającą przekształcenie prostego programu zapisanego zgodnie z paradygmatym imperatywnym (w języku C) do postaci obiektowej (w językach C++, C#) oraz na odwrót.
2,0student nie zna podstawowych konstrukcji języków programowania umożliwiających przekształcenie programu zapisanego zgodnie z paradygmatem imperatywnym (w języku C lub C++) do postaci obiektowej (w języku C++).
3,0student zna podstawowe konstrukcje języków programowania umożliwiające przekształcenie programu zapisanego zgodnie z paradygmatem imperatywnym (w języku C lub C++) do postaci obiektowej (w języku C++).
3,5student zna podstawowe konstrukcje języków programowania umożliwiające przekształcenie programu zapisanego zgodnie z paradygmatem imperatywnym (w języku C lub C++) do postaci obiektowej (w języku C++) oraz na odwrót.
4,0student zna zaawansowane konstrukcje języków programowania umożliwiające przekształcenie programu zapisanego zgodnie z paradygmatem imperatywnym (w języku C lub C++) do postaci obiektowej (w języku C++) oraz na podstawowe konstrukcje umozliwiające przekształcenie programu zapisanego zgodnie z paradygmatem obiektowym (w języku C++) do postaci imperatywnej (w języku c lub C++) .
4,5student zna zaawansowane konstrukcje języków programowania umożliwiające przekształcenie programu zapisanego zgodnie z paradygmatem imperatywnym (w języku C lub C++) do postaci obiektowej (w języku C++) oraz na odwrót.
5,0student zna zaawansowane konstrukcje języków programowania umożliwiające przekształcenie programu zapisanego zgodnie z paradygmatem imperatywnym (w języku C lub C++) do postaci obiektowej (w języku C++ oraz C# ) oraz na odwrót.
ZIP_2A_D3/05_W03
Student posiada wiedzę umożliwiającą przekształcenie prostego programu zapisanego w języku C++ do równorzędnej postaci zapisanej w języku C#
2,0student nie zna podstawowych konstrukcji języków programowania umożliwiających przekształcenie programu zapisanego w języku C++ do postaci zapisanej w języku C#
3,0student zna podstawowe konstrukcje języków programowania umożliwiające przekształcenie programu zapisanego w języku C++ opartego na jednej klasie do postaci zapisanej w języku C#
3,5student zna podstawowe konstrukcje języków programowania umożliwiające przekształcenie programu zapisanego w języku C++ opartego na jednej klasie z mechanizmem enkapsulacji do postaci zapisanej w języku C#
4,0student zna podstawowe konstrukcje języków programowania umożliwiające przekształcenie programu zapisanego w języku C++ opartego na klasie bazowej oraz klasie dziedziczącej po niej z mechanizmem enkapsulacji do postaci zapisanej w języku C#
4,5student zna podstawowe konstrukcje języków programowania umożliwiające przekształcenie programu zapisanego w języku C++ opartego na klasie bazowej oraz klasach dziedziczących po niej z mechanizmem enkapsulacji do postaci zapisanej w języku C#
5,0student zna podstawowe konstrukcje języków programowania umożliwiające przekształcenie programu zapisanego w języku C++ opartego na klasie abstrakcyjnej z mechanizmem enkapsulacji oraz polimorfizmu obiektowego do postaci zapisanej w języku C#
ZIP_2A_D3/05_W04
Student zna i rozumie podstawowe mechanizmy paradygmatu imperatywnego, obiektowego, funkcyjnego oraz logicznego.
2,0student nie zna podstawowych mechanizmów paradygmatu imperatywnego, obiektowego, funkcyjnego oraz logicznego
3,0student zna podstawowe mechanizmy paradygmatu imperatywnego, obiektowego, funkcyjnego oraz logicznego
3,5student zna i rozumie podstawowe mechanizmy paradygmatu imperatywnego; student zna podstawowe mechanizmy paradygmatu obiektowego, funkcyjnego oraz logicznego
4,0student zna i rozumie podstawowe mechanizmy paradygmatu imperatywnego oraz obiektowego; student zna podstawowe mechanizmy paradygmatu funkcyjnego oraz logicznego
4,5student zna i rozumie podstawowe mechanizmy paradygmatu imperatywnego, obiektowego oraz funkcyjnego; student zna podstawowe mechanizmy paradygmatu logicznego
5,0student zna i rozumie podstawowe mechanizmy paradygmatu imperatywnego, obiektowego, funkcyjnego oraz logicznego

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_2A_D3/05_U01
Student potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu mechanizmów programowania imperatywnego i obiektowego do utworzenia oprogramowania.
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy z zakresu mechanizmów programowania imperatywnego i obiektowego do utworzenia prostego programu
3,0programowania imperatywnego i obiektowego do utworzenia prostego programu z zastosowaniem podstawowych mechanizmów programowania imperatywnego (język C oraz C++) oraz obiektowego (język C++)
3,5utworzenia prostego programu z zastosowaniem podstawowych mechanizmów programowania imperatywnego i zaawansowanych mechanizmów programowania proceduralnego (język C oraz C++) oraz obiektowego (język C++)
4,0podstawowych mechanizmów programowania imperatywnego (język C oraz C++) i obiektowego (język C++) i zaawansowanych mechanizmów programowania proceduralnego i strukturalnego (język C oraz C++)
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu mechanizmów programowania Student potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu mechanizmów programowania imperatywnego, proceduralnego, strukturalnego i obiektowego do utworzenia prostego programu z zastosowaniem podstawowych mechanizmów programowania imperatywnego (język C oraz C++) i zaawansowanych mechanizmów programowania proceduralnego i strukturalnego (język C oraz C++) i obiektowego (język C++)
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu mechanizmów programowania Student potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu mechanizmów programowania imperatywnego, proceduralnego, strukturalnego i obiektowego do utworzenia prostego programu z zastosowaniem podstawowych mechanizmów programowania imperatywnego (język C oraz C++) i zaawansowanych mechanizmów programowania proceduralnego i strukturalnego (język C oraz C++) i obiektowego (język C++ oraz C#)

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_2A_D3/05_K01
Student umie kreatywnie tworzyć programy oraz korzystać z dokumentacji projektu informatycznego
2,0Student nie umie kreatywnie tworzyć programów oraz korzystać z dokumentacji projektu informatycznego
3,0Student umie kreatywnie tworzyć programy w oparciu o podstawowe mechanizmy programowania imperatywnego oraz obiektowego
3,5Student umie kreatywnie tworzyć programy w oparciu o podstawowe mechanizmy programowania imperatywnego (język C oraz C++) oraz obiektowego (język C++)oraz zaawansowane mechanizmy programowania proceduralnego (język C oraz C++)
4,0Student umie kreatywnie tworzyć programy w oparciu o podstawowe mechanizmy programowania imperatywnego (język C oraz C++) oraz obiektowego (język C++)oraz zaawansowane mechanizmy programowania proceduralnego oraz strukturalnego (język C oraz C++)
4,5mechanizmy programowania imperatywnego (język C oraz C++) oraz zaawansowane mechanizmy programowania proceduralnego oraz strukturalnego (język C oraz C++) i obiektowego (język C++). Student umie korzystać z dokumentacji projektu informatycznego
5,0Student umie kreatywnie tworzyć programy w oparciu o podstawowe mechanizmy programowania imperatywnego (język C oraz C++) oraz zaawansowane mechanizmy programowania proceduralnego oraz strukturalnego (język C oraz C++) i obiektowego (język C++ oraz C#). Student umie korzystać z dokumentacji projektu informatycznego

Literatura podstawowa

  1. P.Van Roy, S.Haridi, Programowanie. Koncepcje, techniki i modele., Helion, Gliwice, 2005

Literatura dodatkowa

  1. B.Kernighan, D.Ritchie, Język ANSI C, WNT, Warszawa, 2007
  2. B.Eckel, Thinking in C++, Helion, Gliwice, 2002, Tom 1
  3. B.Eckel, Thinking in Java, Helion, Gliwice, 2006, IV
  4. C.Petzold, Programowanie Microsoft Windows w C#, RM, Warszawa, 2002

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Paradygmat programowania imperatywnego. Języki programowania: C, C++.2
T-L-2Paradygmat programowania proceduralnego. Języki programowania C, C++.2
T-L-3Paradygmat programowania strukturalnego. Języki programowania C, C++.2
T-L-4Paradygmat programowania obiektowego. Programowanie z z zastosowaniem obiektów. Język C++.2
T-L-5Obiektowy paradygmat programowania. Zaawansowane programowanie obiektowe: dziedziczenie, polimorfizm, szablony. Język C++.2
T-L-6Obiektowy paradygmat programowania. Zaawansowane programowanie obiektowe: dziedziczenie, polimorfizm. Język C#.3
T-L-7Obiektowy paradygmat programowania. Zaawansowane programowanie obiektowe: dziedziczenie, polimorfizm: język Java.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z paradygmatami programowania oraz językami programowania. Podstawowe cechy języków programowania. Notacja EBNF. Ewolucja języków programowania. Podział paradygmatów programowania. Ogólna charakterystyka pozostałych głównych paradygmatow programowania.2
T-W-2Imperatywny paradygmat programowania. Proceduralny paradygmat programowania. Strukturalny paradygmat programowania. Zmienne. Podprogramy. Wiązanie statyczne. Wiązanie dynamiczne. Przydział pamięci. Przykłady kodu z języków C, Fortran, Pascal.4
T-W-3Obiektowy paradygmat programowania. Abstrakcje. Klasy. Obiekty. Dziedziczenie. Enkapsulacja. Polimorfizm. Szablony. Wzorce projektowe. Przykłady kodu z języków C++, Java, C#.4
T-W-4Specyfika języków skryptowych. Komponentowy paradygmat programowania. Aspektowy paradygmat programowania. Przykłady kodu z języków C++, Java, Ruby.2
T-W-5Funkcyjny paradygmat programowania. Logiczny paradygmat programowania. Przykłady kodów z języka F#, Clojure, Prolog.3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych.8
A-L-3Wykonanie programów poza zajęciami.5
A-L-4Udział w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.7
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia.6
A-W-4Zaliczenie przedmiotu.2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_D3/05_W01Student posiada wiedzę umożliwiającą zaimplementowanie algorytmu zgodnie z imperatywnym oraz obiektowym paradygmatem programowania w oparciu o wybrany język programowania (C, C++, C#).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_W02ma wiedzę ogólną dotyczącą teorii i metod badawczych z dziedziny nauk technicznych i inżynierii produkcji
ZIP_2A_W03zna zaawansowane metody, techniki, narzędzia i technologie w wybranym obszarze inżynierii produkcji, ze szczególnym uwzględnieniem nowoczesnych metod zarządzania produkcją
ZIP_2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich związanych z inżynierią produkcji, w tym metody twórczego myślenia
ZIP_2A_W11ma wiedze z zakresu zintegrowanych systemów informatycznych oraz systemów wspomagania decyzji.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z najważniejszymi paradygmatami programowania.
C-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu programowania bazującego na wiedzy z zakresu specyfiki podstawowych paradygmatów programowania.
C-3Zapoznanie studenta z procesem tworzenia oprogramowania oraz środowiskiem programistycznym.
C-4Zapoznanie studentów ze specyfiką języków programowania: C, C++, C#, Java z uwypukleniem różnic między nimi.
Treści programoweT-L-1Paradygmat programowania imperatywnego. Języki programowania: C, C++.
T-L-2Paradygmat programowania proceduralnego. Języki programowania C, C++.
T-L-3Paradygmat programowania strukturalnego. Języki programowania C, C++.
T-L-4Paradygmat programowania obiektowego. Programowanie z z zastosowaniem obiektów. Język C++.
T-L-5Obiektowy paradygmat programowania. Zaawansowane programowanie obiektowe: dziedziczenie, polimorfizm, szablony. Język C++.
T-L-6Obiektowy paradygmat programowania. Zaawansowane programowanie obiektowe: dziedziczenie, polimorfizm. Język C#.
T-L-7Obiektowy paradygmat programowania. Zaawansowane programowanie obiektowe: dziedziczenie, polimorfizm: język Java.
T-W-1Wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z paradygmatami programowania oraz językami programowania. Podstawowe cechy języków programowania. Notacja EBNF. Ewolucja języków programowania. Podział paradygmatów programowania. Ogólna charakterystyka pozostałych głównych paradygmatow programowania.
T-W-2Imperatywny paradygmat programowania. Proceduralny paradygmat programowania. Strukturalny paradygmat programowania. Zmienne. Podprogramy. Wiązanie statyczne. Wiązanie dynamiczne. Przydział pamięci. Przykłady kodu z języków C, Fortran, Pascal.
T-W-3Obiektowy paradygmat programowania. Abstrakcje. Klasy. Obiekty. Dziedziczenie. Enkapsulacja. Polimorfizm. Szablony. Wzorce projektowe. Przykłady kodu z języków C++, Java, C#.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zadania programistycznego realizowanego na zajęciach laboratoryjnych.
S-2Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zadania programistycznego realizowanego poza zajęciami laboratoryjnymi.
S-3Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy z wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna podstawowych konstrukcji języków programowania umożliwiających implementację programu zgodnie z imperatywnym oraz biektowym paradygmatem programowania
3,0student zna jedynie podstawowe konstrukcje języków programowania umożliwiające implementację programu zgodnie z imperatywnym oraz obiektowym paradygmatem programowania
3,5student zna podstawowe konstrukcje języków programowania umożliwiające implementację programu zgodnie z imperatywnym oraz obiektowym paradygmatem programowania; ponadto student zna zaawansowane mechanizmy programowania proceduralnego
4,0student zna podstawowe konstrukcje języków programowania umożliwiające implementację programu zgodnie z imperatywnym oraz obiektowym paradygmatem programowania; ponadto student zna zaawansowane mechanizmy programowania proceduralnego oraz strukturalnego
4,5student zna zaawansowane mechanizmy programowania imperatywnego, proceduralnego oraz strukturalnego w języku C oraz C++ oraz obiektowego w języku C++
5,0student zna zaawansowane mechanizmy programowania imperatywnego, proceduralnego oraz strukturalnego w języku C oraz C++ oraz obiektowego w języku C++ oraz C#
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_D3/05_W02Student posiada wiedzę umożliwiającą przekształcenie prostego programu zapisanego zgodnie z paradygmatym imperatywnym (w języku C) do postaci obiektowej (w językach C++, C#) oraz na odwrót.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_W02ma wiedzę ogólną dotyczącą teorii i metod badawczych z dziedziny nauk technicznych i inżynierii produkcji
ZIP_2A_W03zna zaawansowane metody, techniki, narzędzia i technologie w wybranym obszarze inżynierii produkcji, ze szczególnym uwzględnieniem nowoczesnych metod zarządzania produkcją
ZIP_2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich związanych z inżynierią produkcji, w tym metody twórczego myślenia
ZIP_2A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z najważniejszymi paradygmatami programowania.
C-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu programowania bazującego na wiedzy z zakresu specyfiki podstawowych paradygmatów programowania.
C-3Zapoznanie studenta z procesem tworzenia oprogramowania oraz środowiskiem programistycznym.
C-4Zapoznanie studentów ze specyfiką języków programowania: C, C++, C#, Java z uwypukleniem różnic między nimi.
Treści programoweT-L-1Paradygmat programowania imperatywnego. Języki programowania: C, C++.
T-L-2Paradygmat programowania proceduralnego. Języki programowania C, C++.
T-L-3Paradygmat programowania strukturalnego. Języki programowania C, C++.
T-L-4Paradygmat programowania obiektowego. Programowanie z z zastosowaniem obiektów. Język C++.
T-L-5Obiektowy paradygmat programowania. Zaawansowane programowanie obiektowe: dziedziczenie, polimorfizm, szablony. Język C++.
T-L-6Obiektowy paradygmat programowania. Zaawansowane programowanie obiektowe: dziedziczenie, polimorfizm. Język C#.
T-L-7Obiektowy paradygmat programowania. Zaawansowane programowanie obiektowe: dziedziczenie, polimorfizm: język Java.
T-W-1Wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z paradygmatami programowania oraz językami programowania. Podstawowe cechy języków programowania. Notacja EBNF. Ewolucja języków programowania. Podział paradygmatów programowania. Ogólna charakterystyka pozostałych głównych paradygmatow programowania.
T-W-2Imperatywny paradygmat programowania. Proceduralny paradygmat programowania. Strukturalny paradygmat programowania. Zmienne. Podprogramy. Wiązanie statyczne. Wiązanie dynamiczne. Przydział pamięci. Przykłady kodu z języków C, Fortran, Pascal.
T-W-3Obiektowy paradygmat programowania. Abstrakcje. Klasy. Obiekty. Dziedziczenie. Enkapsulacja. Polimorfizm. Szablony. Wzorce projektowe. Przykłady kodu z języków C++, Java, C#.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zadania programistycznego realizowanego na zajęciach laboratoryjnych.
S-2Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zadania programistycznego realizowanego poza zajęciami laboratoryjnymi.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna podstawowych konstrukcji języków programowania umożliwiających przekształcenie programu zapisanego zgodnie z paradygmatem imperatywnym (w języku C lub C++) do postaci obiektowej (w języku C++).
3,0student zna podstawowe konstrukcje języków programowania umożliwiające przekształcenie programu zapisanego zgodnie z paradygmatem imperatywnym (w języku C lub C++) do postaci obiektowej (w języku C++).
3,5student zna podstawowe konstrukcje języków programowania umożliwiające przekształcenie programu zapisanego zgodnie z paradygmatem imperatywnym (w języku C lub C++) do postaci obiektowej (w języku C++) oraz na odwrót.
4,0student zna zaawansowane konstrukcje języków programowania umożliwiające przekształcenie programu zapisanego zgodnie z paradygmatem imperatywnym (w języku C lub C++) do postaci obiektowej (w języku C++) oraz na podstawowe konstrukcje umozliwiające przekształcenie programu zapisanego zgodnie z paradygmatem obiektowym (w języku C++) do postaci imperatywnej (w języku c lub C++) .
4,5student zna zaawansowane konstrukcje języków programowania umożliwiające przekształcenie programu zapisanego zgodnie z paradygmatem imperatywnym (w języku C lub C++) do postaci obiektowej (w języku C++) oraz na odwrót.
5,0student zna zaawansowane konstrukcje języków programowania umożliwiające przekształcenie programu zapisanego zgodnie z paradygmatem imperatywnym (w języku C lub C++) do postaci obiektowej (w języku C++ oraz C# ) oraz na odwrót.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_D3/05_W03Student posiada wiedzę umożliwiającą przekształcenie prostego programu zapisanego w języku C++ do równorzędnej postaci zapisanej w języku C#
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_W02ma wiedzę ogólną dotyczącą teorii i metod badawczych z dziedziny nauk technicznych i inżynierii produkcji
ZIP_2A_W03zna zaawansowane metody, techniki, narzędzia i technologie w wybranym obszarze inżynierii produkcji, ze szczególnym uwzględnieniem nowoczesnych metod zarządzania produkcją
ZIP_2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich związanych z inżynierią produkcji, w tym metody twórczego myślenia
ZIP_2A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z najważniejszymi paradygmatami programowania.
C-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu programowania bazującego na wiedzy z zakresu specyfiki podstawowych paradygmatów programowania.
C-3Zapoznanie studenta z procesem tworzenia oprogramowania oraz środowiskiem programistycznym.
C-4Zapoznanie studentów ze specyfiką języków programowania: C, C++, C#, Java z uwypukleniem różnic między nimi.
Treści programoweT-L-1Paradygmat programowania imperatywnego. Języki programowania: C, C++.
T-L-2Paradygmat programowania proceduralnego. Języki programowania C, C++.
T-L-3Paradygmat programowania strukturalnego. Języki programowania C, C++.
T-L-4Paradygmat programowania obiektowego. Programowanie z z zastosowaniem obiektów. Język C++.
T-L-5Obiektowy paradygmat programowania. Zaawansowane programowanie obiektowe: dziedziczenie, polimorfizm, szablony. Język C++.
T-L-6Obiektowy paradygmat programowania. Zaawansowane programowanie obiektowe: dziedziczenie, polimorfizm. Język C#.
T-L-7Obiektowy paradygmat programowania. Zaawansowane programowanie obiektowe: dziedziczenie, polimorfizm: język Java.
T-W-1Wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z paradygmatami programowania oraz językami programowania. Podstawowe cechy języków programowania. Notacja EBNF. Ewolucja języków programowania. Podział paradygmatów programowania. Ogólna charakterystyka pozostałych głównych paradygmatow programowania.
T-W-2Imperatywny paradygmat programowania. Proceduralny paradygmat programowania. Strukturalny paradygmat programowania. Zmienne. Podprogramy. Wiązanie statyczne. Wiązanie dynamiczne. Przydział pamięci. Przykłady kodu z języków C, Fortran, Pascal.
T-W-3Obiektowy paradygmat programowania. Abstrakcje. Klasy. Obiekty. Dziedziczenie. Enkapsulacja. Polimorfizm. Szablony. Wzorce projektowe. Przykłady kodu z języków C++, Java, C#.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zadania programistycznego realizowanego na zajęciach laboratoryjnych.
S-2Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zadania programistycznego realizowanego poza zajęciami laboratoryjnymi.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna podstawowych konstrukcji języków programowania umożliwiających przekształcenie programu zapisanego w języku C++ do postaci zapisanej w języku C#
3,0student zna podstawowe konstrukcje języków programowania umożliwiające przekształcenie programu zapisanego w języku C++ opartego na jednej klasie do postaci zapisanej w języku C#
3,5student zna podstawowe konstrukcje języków programowania umożliwiające przekształcenie programu zapisanego w języku C++ opartego na jednej klasie z mechanizmem enkapsulacji do postaci zapisanej w języku C#
4,0student zna podstawowe konstrukcje języków programowania umożliwiające przekształcenie programu zapisanego w języku C++ opartego na klasie bazowej oraz klasie dziedziczącej po niej z mechanizmem enkapsulacji do postaci zapisanej w języku C#
4,5student zna podstawowe konstrukcje języków programowania umożliwiające przekształcenie programu zapisanego w języku C++ opartego na klasie bazowej oraz klasach dziedziczących po niej z mechanizmem enkapsulacji do postaci zapisanej w języku C#
5,0student zna podstawowe konstrukcje języków programowania umożliwiające przekształcenie programu zapisanego w języku C++ opartego na klasie abstrakcyjnej z mechanizmem enkapsulacji oraz polimorfizmu obiektowego do postaci zapisanej w języku C#
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_D3/05_W04Student zna i rozumie podstawowe mechanizmy paradygmatu imperatywnego, obiektowego, funkcyjnego oraz logicznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_W02ma wiedzę ogólną dotyczącą teorii i metod badawczych z dziedziny nauk technicznych i inżynierii produkcji
ZIP_2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich związanych z inżynierią produkcji, w tym metody twórczego myślenia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z najważniejszymi paradygmatami programowania.
C-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu programowania bazującego na wiedzy z zakresu specyfiki podstawowych paradygmatów programowania.
C-3Zapoznanie studenta z procesem tworzenia oprogramowania oraz środowiskiem programistycznym.
C-4Zapoznanie studentów ze specyfiką języków programowania: C, C++, C#, Java z uwypukleniem różnic między nimi.
Treści programoweT-L-1Paradygmat programowania imperatywnego. Języki programowania: C, C++.
T-L-2Paradygmat programowania proceduralnego. Języki programowania C, C++.
T-L-3Paradygmat programowania strukturalnego. Języki programowania C, C++.
T-L-4Paradygmat programowania obiektowego. Programowanie z z zastosowaniem obiektów. Język C++.
T-L-5Obiektowy paradygmat programowania. Zaawansowane programowanie obiektowe: dziedziczenie, polimorfizm, szablony. Język C++.
T-L-6Obiektowy paradygmat programowania. Zaawansowane programowanie obiektowe: dziedziczenie, polimorfizm. Język C#.
T-L-7Obiektowy paradygmat programowania. Zaawansowane programowanie obiektowe: dziedziczenie, polimorfizm: język Java.
T-W-1Wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z paradygmatami programowania oraz językami programowania. Podstawowe cechy języków programowania. Notacja EBNF. Ewolucja języków programowania. Podział paradygmatów programowania. Ogólna charakterystyka pozostałych głównych paradygmatow programowania.
T-W-2Imperatywny paradygmat programowania. Proceduralny paradygmat programowania. Strukturalny paradygmat programowania. Zmienne. Podprogramy. Wiązanie statyczne. Wiązanie dynamiczne. Przydział pamięci. Przykłady kodu z języków C, Fortran, Pascal.
T-W-3Obiektowy paradygmat programowania. Abstrakcje. Klasy. Obiekty. Dziedziczenie. Enkapsulacja. Polimorfizm. Szablony. Wzorce projektowe. Przykłady kodu z języków C++, Java, C#.
T-W-4Specyfika języków skryptowych. Komponentowy paradygmat programowania. Aspektowy paradygmat programowania. Przykłady kodu z języków C++, Java, Ruby.
T-W-5Funkcyjny paradygmat programowania. Logiczny paradygmat programowania. Przykłady kodów z języka F#, Clojure, Prolog.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zadania programistycznego realizowanego na zajęciach laboratoryjnych.
S-2Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zadania programistycznego realizowanego poza zajęciami laboratoryjnymi.
S-3Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy z wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna podstawowych mechanizmów paradygmatu imperatywnego, obiektowego, funkcyjnego oraz logicznego
3,0student zna podstawowe mechanizmy paradygmatu imperatywnego, obiektowego, funkcyjnego oraz logicznego
3,5student zna i rozumie podstawowe mechanizmy paradygmatu imperatywnego; student zna podstawowe mechanizmy paradygmatu obiektowego, funkcyjnego oraz logicznego
4,0student zna i rozumie podstawowe mechanizmy paradygmatu imperatywnego oraz obiektowego; student zna podstawowe mechanizmy paradygmatu funkcyjnego oraz logicznego
4,5student zna i rozumie podstawowe mechanizmy paradygmatu imperatywnego, obiektowego oraz funkcyjnego; student zna podstawowe mechanizmy paradygmatu logicznego
5,0student zna i rozumie podstawowe mechanizmy paradygmatu imperatywnego, obiektowego, funkcyjnego oraz logicznego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_D3/05_U01Student potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu mechanizmów programowania imperatywnego i obiektowego do utworzenia oprogramowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, także w języku obcym, potrafi analizować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadnić opinie
ZIP_2A_U02potrafi pracować indywidualnie i w zespole, kierować zespołami działalności twórczej w produkcji oraz zespołami w sferze gospodarczej lub w administracji
ZIP_2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
ZIP_2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
ZIP_2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
ZIP_2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych technik i technologii w zakresie inżynierii produkcji i zarządzania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z najważniejszymi paradygmatami programowania.
C-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu programowania bazującego na wiedzy z zakresu specyfiki podstawowych paradygmatów programowania.
C-3Zapoznanie studenta z procesem tworzenia oprogramowania oraz środowiskiem programistycznym.
C-4Zapoznanie studentów ze specyfiką języków programowania: C, C++, C#, Java z uwypukleniem różnic między nimi.
Treści programoweT-L-1Paradygmat programowania imperatywnego. Języki programowania: C, C++.
T-L-2Paradygmat programowania proceduralnego. Języki programowania C, C++.
T-L-3Paradygmat programowania strukturalnego. Języki programowania C, C++.
T-L-4Paradygmat programowania obiektowego. Programowanie z z zastosowaniem obiektów. Język C++.
T-L-5Obiektowy paradygmat programowania. Zaawansowane programowanie obiektowe: dziedziczenie, polimorfizm, szablony. Język C++.
T-L-6Obiektowy paradygmat programowania. Zaawansowane programowanie obiektowe: dziedziczenie, polimorfizm. Język C#.
T-L-7Obiektowy paradygmat programowania. Zaawansowane programowanie obiektowe: dziedziczenie, polimorfizm: język Java.
T-W-1Wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z paradygmatami programowania oraz językami programowania. Podstawowe cechy języków programowania. Notacja EBNF. Ewolucja języków programowania. Podział paradygmatów programowania. Ogólna charakterystyka pozostałych głównych paradygmatow programowania.
T-W-2Imperatywny paradygmat programowania. Proceduralny paradygmat programowania. Strukturalny paradygmat programowania. Zmienne. Podprogramy. Wiązanie statyczne. Wiązanie dynamiczne. Przydział pamięci. Przykłady kodu z języków C, Fortran, Pascal.
T-W-3Obiektowy paradygmat programowania. Abstrakcje. Klasy. Obiekty. Dziedziczenie. Enkapsulacja. Polimorfizm. Szablony. Wzorce projektowe. Przykłady kodu z języków C++, Java, C#.
T-W-4Specyfika języków skryptowych. Komponentowy paradygmat programowania. Aspektowy paradygmat programowania. Przykłady kodu z języków C++, Java, Ruby.
T-W-5Funkcyjny paradygmat programowania. Logiczny paradygmat programowania. Przykłady kodów z języka F#, Clojure, Prolog.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zadania programistycznego realizowanego na zajęciach laboratoryjnych.
S-2Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zadania programistycznego realizowanego poza zajęciami laboratoryjnymi.
S-3Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy z wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy z zakresu mechanizmów programowania imperatywnego i obiektowego do utworzenia prostego programu
3,0programowania imperatywnego i obiektowego do utworzenia prostego programu z zastosowaniem podstawowych mechanizmów programowania imperatywnego (język C oraz C++) oraz obiektowego (język C++)
3,5utworzenia prostego programu z zastosowaniem podstawowych mechanizmów programowania imperatywnego i zaawansowanych mechanizmów programowania proceduralnego (język C oraz C++) oraz obiektowego (język C++)
4,0podstawowych mechanizmów programowania imperatywnego (język C oraz C++) i obiektowego (język C++) i zaawansowanych mechanizmów programowania proceduralnego i strukturalnego (język C oraz C++)
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu mechanizmów programowania Student potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu mechanizmów programowania imperatywnego, proceduralnego, strukturalnego i obiektowego do utworzenia prostego programu z zastosowaniem podstawowych mechanizmów programowania imperatywnego (język C oraz C++) i zaawansowanych mechanizmów programowania proceduralnego i strukturalnego (język C oraz C++) i obiektowego (język C++)
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu mechanizmów programowania Student potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu mechanizmów programowania imperatywnego, proceduralnego, strukturalnego i obiektowego do utworzenia prostego programu z zastosowaniem podstawowych mechanizmów programowania imperatywnego (język C oraz C++) i zaawansowanych mechanizmów programowania proceduralnego i strukturalnego (język C oraz C++) i obiektowego (język C++ oraz C#)
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_D3/05_K01Student umie kreatywnie tworzyć programy oraz korzystać z dokumentacji projektu informatycznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role oraz określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
ZIP_2A_K05rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w sposób powszechnie zrozumiały, informacji i opinii o rozwoju i osiągnięciach nauki w zakresie inżynierii produkcji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z najważniejszymi paradygmatami programowania.
C-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu programowania bazującego na wiedzy z zakresu specyfiki podstawowych paradygmatów programowania.
C-3Zapoznanie studenta z procesem tworzenia oprogramowania oraz środowiskiem programistycznym.
C-4Zapoznanie studentów ze specyfiką języków programowania: C, C++, C#, Java z uwypukleniem różnic między nimi.
Treści programoweT-L-1Paradygmat programowania imperatywnego. Języki programowania: C, C++.
T-L-2Paradygmat programowania proceduralnego. Języki programowania C, C++.
T-L-3Paradygmat programowania strukturalnego. Języki programowania C, C++.
T-L-4Paradygmat programowania obiektowego. Programowanie z z zastosowaniem obiektów. Język C++.
T-L-5Obiektowy paradygmat programowania. Zaawansowane programowanie obiektowe: dziedziczenie, polimorfizm, szablony. Język C++.
T-L-6Obiektowy paradygmat programowania. Zaawansowane programowanie obiektowe: dziedziczenie, polimorfizm. Język C#.
T-L-7Obiektowy paradygmat programowania. Zaawansowane programowanie obiektowe: dziedziczenie, polimorfizm: język Java.
T-W-1Wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z paradygmatami programowania oraz językami programowania. Podstawowe cechy języków programowania. Notacja EBNF. Ewolucja języków programowania. Podział paradygmatów programowania. Ogólna charakterystyka pozostałych głównych paradygmatow programowania.
T-W-2Imperatywny paradygmat programowania. Proceduralny paradygmat programowania. Strukturalny paradygmat programowania. Zmienne. Podprogramy. Wiązanie statyczne. Wiązanie dynamiczne. Przydział pamięci. Przykłady kodu z języków C, Fortran, Pascal.
T-W-3Obiektowy paradygmat programowania. Abstrakcje. Klasy. Obiekty. Dziedziczenie. Enkapsulacja. Polimorfizm. Szablony. Wzorce projektowe. Przykłady kodu z języków C++, Java, C#.
T-W-4Specyfika języków skryptowych. Komponentowy paradygmat programowania. Aspektowy paradygmat programowania. Przykłady kodu z języków C++, Java, Ruby.
T-W-5Funkcyjny paradygmat programowania. Logiczny paradygmat programowania. Przykłady kodów z języka F#, Clojure, Prolog.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zadania programistycznego realizowanego na zajęciach laboratoryjnych.
S-2Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zadania programistycznego realizowanego poza zajęciami laboratoryjnymi.
S-3Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy z wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie kreatywnie tworzyć programów oraz korzystać z dokumentacji projektu informatycznego
3,0Student umie kreatywnie tworzyć programy w oparciu o podstawowe mechanizmy programowania imperatywnego oraz obiektowego
3,5Student umie kreatywnie tworzyć programy w oparciu o podstawowe mechanizmy programowania imperatywnego (język C oraz C++) oraz obiektowego (język C++)oraz zaawansowane mechanizmy programowania proceduralnego (język C oraz C++)
4,0Student umie kreatywnie tworzyć programy w oparciu o podstawowe mechanizmy programowania imperatywnego (język C oraz C++) oraz obiektowego (język C++)oraz zaawansowane mechanizmy programowania proceduralnego oraz strukturalnego (język C oraz C++)
4,5mechanizmy programowania imperatywnego (język C oraz C++) oraz zaawansowane mechanizmy programowania proceduralnego oraz strukturalnego (język C oraz C++) i obiektowego (język C++). Student umie korzystać z dokumentacji projektu informatycznego
5,0Student umie kreatywnie tworzyć programy w oparciu o podstawowe mechanizmy programowania imperatywnego (język C oraz C++) oraz zaawansowane mechanizmy programowania proceduralnego oraz strukturalnego (język C oraz C++) i obiektowego (język C++ oraz C#). Student umie korzystać z dokumentacji projektu informatycznego