Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S2)
specjalność: zarządzanie projektami i innowacjami
Sylabus przedmiotu Zarządzanie projektem i innowacjami:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zarządzanie projektem i innowacjami | ||
Specjalność | zarządzanie projektami i innowacjami | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tatiana Tretyakova <Tatiana.Tretyakowa@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tatiana Tretyakova <Tatiana.Tretyakowa@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien posiadać wiedzę z przedmiotów Podstawy zarządzania, Ekonomia, Zarządzanie produkcją i usługami |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z definicjami takich pojęć jak nowacja, innowacja i innowacyjność oraz z ważniejszymi aspektami metodologicznymi zarządzania projektami innowacyjnymi firm |
C-2 | Ukształtowanie nawyków i umiejętności planowania projektów z zastosowaniem narzędzi informatycznych (MS Project), modelowania procesów w z użyciem technologii komputerowych (ADONIS, UML...) oraz umiejetności pracy indywidualnie i w projekcie zespołowym |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu modelowania procesów gospodarczych w celu ich doskonalenia poprzez wdrożenie nowacji |
C-4 | Ukształtowanie umiejętności zastosowania podejścia systemowego do analizy problemów gospodarczych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wyznaczenie celu zespołowego projektu innowacyjnego. Określenie struktury celów | 2 |
T-L-2 | Planowanie projektu z użyciem MS Project. Strukturyzacja zadań projektu, przedstawienie struktury zadań w MS Project (wykres Gantta) | 2 |
T-L-3 | Przydzielenie zasobów. Ocena kosztów i budżetu projektu | 2 |
T-L-4 | Modelowanie procesu gozpodarczego. Opis procesu i instrumentów informatycznych modelowania | 2 |
T-L-5 | Przedstawienie modelu rzeczywistego procesu gospodarczego | 2 |
T-L-6 | Przedstawienie P-modelu procesu gospodarczego | 2 |
T-L-7 | Przedstawienie O-modelu procesu gospodarczego | 2 |
T-L-8 | Napisanie raportu | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do przedmiotu. Definicje poj nowacja, innowacja, wdrożenie nowacji, proces innowacyjny i inne. Klasyfikacja innowacji | 2 |
T-W-2 | Strategie innowacyjne. Zarządzanie innowacjami i zmiany organizacyjne. Wskaźnik innowacyjności | 2 |
T-W-3 | Formy organizacyjne działalności innowacyjnej. Projekty jako forma wdrożenia nowacji. | 2 |
T-W-4 | Zarządzanie projektami innowacyjnymi jako czynnik zapewnienia sukcesu firmy. Tradycyjne metody zarządzania projektami (PMBoK, Prince2) | 2 |
T-W-5 | Podejście systemowe do zarzadzania projektami. Elementy teorii systemów, klasyfikacja problemów i metody analizy systemowej stosowane do ich rozwiązania | 2 |
T-W-6 | Typy projektów. Planowanie projektów. Modele stosowane w procesie strukturyzacj projektu | 2 |
T-W-7 | Procedura WBS - reguły realizacji zadań projektu | 2 |
T-W-8 | Struktury organizacyjne i podstawowe formy zarządzania projektami | 2 |
T-W-9 | Koszty projektu, planowanie budetu. zarządzanie kosztami projektu | 2 |
T-W-10 | Technologie informatyczne i ich rola w zapewnieniu innowacyjności formy. Projekty innowacyjne związane z przeprojektowaniem procesów gospodarczych | 2 |
T-W-11 | Modelowanie procesów gospodarczych jako podstawa do wykrywania problemów w działalności gospodarczej firmy innowacyjnej | 2 |
T-W-12 | Metody modelowania procesów gospodarczych. P-modele | 2 |
T-W-13 | Metody modelowania procesów gospodarczych. O-modele. | 2 |
T-W-14 | Metody modelowania procesów gospodarczych. Model idealny, model rzeczywisty | 2 |
T-W-15 | Technologie wspomagajace modelowanie i przeprojektowanie procesów gospodarczych | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Studiowanie literatury przedmiotu | 8 |
A-L-3 | Przygotowanie projektu zespołowego | 12 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 6 |
A-L-5 | Przygotowanie prezentacji projektu | 4 |
A-L-6 | Udzia w konsultacjach | 2 |
A-L-7 | Uczestnictwo w zaliczeniu | 2 |
49 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu | 18 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 8 |
A-W-4 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-W-5 | Udział w egzaminie | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykad informacyjny z uyciem komputera |
M-2 | ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: na podstawie oceny za odpowiedzi na egzaminie i zaliczeniu, obserwacji pracy w grupie oraz na podstawie ocen za projekty indywidualne i zespołowe |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_2A_D4/04_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie rozumieć potrzebę zapewnienia innowacyjności współvczesnych firm | ZIP_2A_W06 | T2A_W02, T2A_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1 |
ZIP_2A_D4/04_W02 definiować przedstawione na zajęciach pojęcia z dziedziny zarządzania projektami i nowacjami | ZIP_2A_W04 | T2A_W03 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1 |
ZIP_2A_D4/04_W03 jest w stanie dobierać metody i narzędzia zarządzania projektami innowacyjnymi zgodnie ze specyfiką projektu | ZIP_2A_W03 | T2A_W02, T2A_W05 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_2A_D4/04_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien nabyć umiejętności rozpoznawania i analizowania problemów powstajacych w procesach gospodarczych, których rozwiazanie przebiega przez wdrożenie nowacji | ZIP_2A_U01, ZIP_2A_U02, ZIP_2A_U04 | T2A_U01, T2A_U02, T2A_U04 | C-4 | T-W-5 | M-2 | S-1 |
ZIP_2A_D4/04_U02 student powinien umieć zarządzać (planować, organizować i kontrolować) projektem innowacyjnym posługując się technologiami informatycznymi (MS Project, Internet, inne) | ZIP_2A_U07, ZIP_2A_U08, ZIP_2A_U12 | T2A_U07, T2A_U08, T2A_U12 | C-1, C-2, C-4 | T-W-15, T-L-2 | M-2 | S-1 |
ZIP_2A_D4/04_U03 student powinien umieć modelować procesy gospodarcze za pomocą metod i narzędzi informatycznych (UML, ADONIS i inne CASE) | ZIP_2A_U07, ZIP_2A_U12 | T2A_U07, T2A_U12 | C-2 | T-W-10, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_2A_D4/04_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie nastepujace postawy: kreatywność w dziedzinie realizacji projektów innowacyjnych oraz postępowanie zgodnie z zasadami metodologicznymi zarządzania projektami | ZIP_2A_K02, ZIP_2A_K03, ZIP_2A_K04 | T2A_K02, T2A_K03, T2A_K04, T2A_K05, T2A_K06 | C-1, C-2, C-4 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-10, T-W-11 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_2A_D4/04_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie rozumieć potrzebę zapewnienia innowacyjności współvczesnych firm | 2,0 | Student nie zna głównych definicji pojęć i zasad zarządzania projektem innowacyjnym oraz nie umie wykorzystać MS Project. Nie złożył projektu indywidualnego i zespołowego |
3,0 | Student zna niektóre definicje pojęć i niektóre zasady zarządzania projektem innowacyjnym oraz umie wykorzystać część funkcji MS Project. Projekt indywidualny jest słaby. Udział w projekcie zespołowym jest mały. | |
3,5 | Student zna definicje pojęć i większość zasad zarządzania projektem innowacyjnym oraz umie wykorzystać część pokazanych na zajęciach funkcji MS Project. Projekt indywidualny jest słaby. Udział w projekcie zespołowym jest mały. | |
4,0 | Student zna definicje pojęć i zasady zarządzania projektem innowacyjnym oraz umie wykorzystać główną część pokazanych na zajęciach funkcji MS Project. Projekt indywidualny zawiera nie znaczne błędy. Udział w projekcie zespołowym jest znaczny | |
4,5 | Student zna definicje pojęć i zasady zarządzania projektem innowacyjnym oraz umie wykorzystać wszystkie pokazane na zajęciach funkcje MS Project. Projekt indywidualny zawiera nie znaczne błędy. Udział w projekcie zespołowym jest znacznym. | |
5,0 | Student zna definicje pojęć i zasady zarządzania projektem innowacyjnym oraz umie wykorzystać wszystkie pokazane na zajęciach funkcje MS Project. Projekt indywidualny nie zawiera błędów. Student jest liderem w projekcie zespołowym. | |
ZIP_2A_D4/04_W02 definiować przedstawione na zajęciach pojęcia z dziedziny zarządzania projektami i nowacjami | 2,0 | nie jest w stanie definiować przedstawione na zajęciach pojęcia z dziedziny zarządzania projektami i innowacjami |
3,0 | jest w stanie definiować mniejszą część z przedstawionych na zajęciach pojęć z dziedziny zarządzania projektami i innowacjami, w podanych przez studenta definicjach występują błędy | |
3,5 | jest w stanie definiować mniejszą część z przedstawionych na zajęciach pojęć z dziedziny zarządzania projektami i innowacjami, w niektórych z podanych przez studenta definicjach występują błędy | |
4,0 | jest w stanie definiować większość z przedstawionych na zajęciach pojęć z dziedziny zarządzania projektami i innowacjami, w podanych przez studenta definicjach występują niewielkie błędy | |
4,5 | jest w stanie definiować przedstawione na zajęciach pojęcia z dziedziny zarządzania projektami i innowacjami, w podanych przez studenta definicjach występują niewielkie nieścisłości | |
5,0 | jest w stanie definiować przedstawione na zajęciach pojęcia z dziedziny zarządzania projektami i innowacjami | |
ZIP_2A_D4/04_W03 jest w stanie dobierać metody i narzędzia zarządzania projektami innowacyjnymi zgodnie ze specyfiką projektu | 2,0 | nie jest w stanie dobierać metody i narzędzia zarządzania projektami innowacyjnymi zgodnie ze ich specyfiką |
3,0 | jest w stanie dobierać ogólnie uznane metody planowania projektu, nie uwzględnia specyfiki projektu | |
3,5 | jest w stanie dobierać ogólnie uznane metody planowania i organizowania projektu, nie uwzględnia specyfiki projektu | |
4,0 | jest w stanie dobierać ogólnie uznane metody i narzędzia planowania, organizowania projektu i kontrolowania projektu, jest w stanie objaśnić specyfikę projektu | |
4,5 | jest w stanie dobierać ogólnie uznane metody i narzędzia planowania, organizowania projektu i kontrolowania projektu, jest w stanie objaśnić specyfikę projektu i dobrać metody zgodnie ze specyfiką | |
5,0 | jest w stanie dobierać ogólnie uznane metody i narzędzia planowania, organizowania projektu i kontrolowania projektu, jest w stanie objaśnić specyfikę projektu i dobrać metody zgodnie ze specyfiką i uzasadnić wybór |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_2A_D4/04_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien nabyć umiejętności rozpoznawania i analizowania problemów powstajacych w procesach gospodarczych, których rozwiazanie przebiega przez wdrożenie nowacji | 2,0 | student nie umie rozpoznawać i analizować problemy powstajace w procesach gospodarczych, których rozwiazanie przebiega przez wdrożenie nowacji |
3,0 | student słabo umie rozpoznawać problemy powstajace w procesach gospodarczych, których rozwiazanie przebiega przez wdrożenie nowacji oraz przy analizowaniu wykrytych problemów prezentuje słabe umiejętności korzystania z metod analizy systemowej | |
3,5 | student umie rozpoznawać problemy powstajace w procesach gospodarczych, których rozwiazanie przebiega przez wdrożenie nowacji, przy analizowaniu wykrytych problemów prezentuje słabe umiejętności korzystania z metod analizy systemowej | |
4,0 | student umie rozpoznawać problemy powstajace w procesach gospodarczych, których rozwiazanie przebiega przez wdrożenie nowacji oraz przy analizowaniu wykrytych problemów prezentuje dobre umiejętności korzystania z metod analizy systemowej | |
4,5 | student umie rozpoznawać problemy powstajace w procesach gospodarczych, których rozwiazanie przebiega przez wdrożenie nowacji oraz przy analizowaniu wykrytych problemów prezentuje bardzo dobre umiejętności korzystania z metod analizy systemowej | |
5,0 | student umie rozpoznawać problemy powstajace w procesach gospodarczych, których rozwiazanie przebiega przez wdrożenie nowacji oraz przy analizowaniu wykrytych problemów prezentuje bardzo dobre umiejętności korzystania z metod analizy systemowej oraz zdolności liderskie | |
ZIP_2A_D4/04_U02 student powinien umieć zarządzać (planować, organizować i kontrolować) projektem innowacyjnym posługując się technologiami informatycznymi (MS Project, Internet, inne) | 2,0 | student nie umie korzystać z metod zarządzania projektem innowacyjnym posługując się technologiami informatycznymi (MS Project, Internet) |
3,0 | student bardzo słabo umie korzystać z metod planowania projektu i bardzo słabo umie posługiwać się oprogramowoniem MS Project przy planowaniu projektu | |
3,5 | student słabo umie korzystać z metod planowania projektu i słabo umie posługuje się oprogramowoniem MS Project przy planowaniu projektu, dobrze umie korzystać z Internet'u | |
4,0 | student umie korzystać z metod planowania i organizowania projektu innowacyjnego i posiada dobre umiejętności posługiwania się w zarządzaniu projektem oprogramowoniem MS Project i Internet'em | |
4,5 | student posiada dobre umiejętności korzystania z metod planowania, organizowania i kontrolowania projektu innowacyjnego i posiada bardzo dobre umiejętności posługiwania się w zarządzaniu projektem oprogramowoniem MS Project i Internet'em | |
5,0 | student posiada dobre umiejętności korzystania z metod planowania, organizowania i kontrolowania projektu innowacyjnego i posiada bardzo dobre umiejętności posługiwania się w zarządzaniu projektem oprogramowoniem MS Project i Internet'em, prezentuje umiejętności liderskie w zarządzaniu zespołem projektowym | |
ZIP_2A_D4/04_U03 student powinien umieć modelować procesy gospodarcze za pomocą metod i narzędzi informatycznych (UML, ADONIS i inne CASE) | 2,0 | student nie umie modelować procesy gospodarcze za pomocą metod i narzędzi informatycznych (UML, ADONIS i inne CASE) |
3,0 | student umie posługiwać się przy modelowniu procesów gospodarczych technilogią UML, diagramy zawierają znaczne błędy, student nie umie korzystać z oprogramowania ADONIS | |
3,5 | student umie posługiwać się przy modelowniu procesów gospodarczych technilogią UML, diagramy zawierają błędy, student umie korzystać z niektórych funkcji ADONISu | |
4,0 | student umie posługiwać się przy modelowniu procesów gospodarczych technilogią UML, diagramy zawierają niewielkie błędy, student umie korzystać z oprogramowania ADONIS, ale modele procesów sporządzone w ADONIS' zawierają niewielkie błędy | |
4,5 | student umie posługiwać się przy modelowniu procesów gospodarczych technilogią UML, diagramy nie zawierają błędów, student umie korzystać z oprogramowania ADONIS, w modelu procesu sporządzonego w ADONIS' są nieścisłości | |
5,0 | student umie posługiwać się przy modelowniu procesów gospodarczych technilogią UML, diagramy nie zawierają błędów, student umie korzystać z oprogramowania ADONIS, model procesu sporządzonego w ADONIS' nie zaiera błędów i nieścisłóści |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_2A_D4/04_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie nastepujace postawy: kreatywność w dziedzinie realizacji projektów innowacyjnych oraz postępowanie zgodnie z zasadami metodologicznymi zarządzania projektami | 2,0 | nie postępuje zgodnie z zasadami zarządzania projektami oraz prezentuje brak kreatywność przy formułowaniu celów i zadań projektów innowacyjnych |
3,0 | Postępuje zgodnie z zasadami planowania projektów, ale prezentuje brak kreatywności (czyli brak odmiennego sposobu wykorzystania zdobytych wiedzy i umiejętności) przy formułowaniu celów i zadań projektów innowacyjnych | |
3,5 | Postępuje zgodnie z zasadami planowania projektów oraz prezentuje słabą kreatywność (czyli brakuje odmiennego sposobu wykorzystania zdobytych wiedzy i umiejętności) przy formułowaniu celów i zadań projektów innowacyjnych | |
4,0 | Postępuje zgodnie z zasadami zarządzania projektami oraz prezentuje dobrą kreatywność (czyli prezentuje dobry poziom odmiennego sposobu wykorzystania zdobytych wiedzy i umiejętności) przy formułowaniu celów i zadań projektów innowacyjnych | |
4,5 | Postępuje zgodnie z zasadami zarządzania projektami oraz prezentuje bardzo dobrą kreatywność(czyli prezentuje bardzo dobry poziom odmiennego sposobu wykorzystania zdobytych wiedzy i umiejętności) przy formułowaniu celów i zadań projektów innowacyjnych | |
5,0 | Postępuje zgodnie z zasadami zarządzania projektami na pozionie liderskim oraz prezentuje liderską kreatywność (czyli prezentuje liderski poziom odmiennego sposobu wykorzystania zdobytych wiedzy i umiejętności) przy realizacji projektów innowacyjnych |
Literatura podstawowa
- PMI, Project Management Body of Knowlege (PMBoK), Drexel Hill, 2008
- Baruk C., Michael N., Zarzdzanie wiedzą i innowacjami, Adam Marszałek, 2006
- Booch G., Rumbaugh J., Jacobson I., UML - przewodnik użytkownika, WNT, Warszawa, 2001
Literatura dodatkowa
- Kerzner H., Project management: A System's Aproach to Planning, Scheduling and Controlling. 6th ed., Van Noatlrad Renhold, New York, 1999